Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
nine1987 schreef:Ik begrijp het wel.. Ouders mogen kinderen tegenwoordig niet meer aanpakken.. Zie mijn vorige post voor meer uitleg..
MightyMike schreef:Sammy, zou dat nou echt liggen aan het over de knie kunnen van vroeger, of is die generatie die meer respect lijkt te hebben in andere tijden groot geworden? Ik vind opvoeden nu zo anders dan toen ik zelf klein was, en dan zeker niet de manier waarop, vind fysieke straf zo achterhaald, maar we leven in een heel andere maatschappij. Kids zien en horen veel meer om zich heen, denk alleen al aan media, daar komt de taal van de jeugd van tegenwoordig van, hun 'eerdere' wijsheid. Veel mensen doen dat hier zo af als respectloos en vroeger toen wij klein waren, deden we dat niet, maar dat is toch niet meer hetzelfde. Dat kan je niet vergelijken, wij waren veel naiëver, maar dat kan toch tegenwoordig gewoon niet meer. Ouders krijgen de wind van voren over de jeugd van tegenwoordig, maar wat mij betreft praten we dan over de maatschappij van tegenwoordig, die waar we met zijn allen in leven, niet alleen de jeugd van tegenwoordig.
MightyMike schreef:Haha, idd. Vind ook dat ouderen geen voorbeeldfunctie meer geven in vergelijking met vroeger. Ik probeer mijn dochter bijvoorbeeld de verkeersregels goed bij te brengen wanneer we naar school fietsen. Wanneer er een auto aankomt, netjes achter elkaar fietsen etc. Maar zij ziet ook dat de ouderen rustig 3 breed blijven fietsen en de automobilisten er maar achter lopen te cirkelen omdat ze er niet langs kunnen. De maatschappij is gewoon anders, brutaler, sneller, onze kids groeien daar gewoon in mee.
Mindim schreef:Weet je wat, je hebt helemaal gelijk..
Boras schreef:Slaan levert angst op, dat door sommigen ten onrechte wordt aangezien voor resptect.
Respect krijgen vereist meer moeite en vereist kunde.
MightyMike schreef:Haha, om maar te zeggen dat de jeugd van tegenwoordig er wat van kan, nine1987 jij was ook een monstertje! Maar je kan ook anders terecht gezet worden, had je ook vast onthouden en van geleerd. Dat wil toch niet zeggen dat een pak slaag de beste straf was.
Mijn man vind ook dat een tik wel moet kunnen, ik niet, over het algemeen passen we onze opvoeding consequent aan elkaar aan, maar onze kids hebben van hem wel eens een tik gehad. Kan je vertellen dat het niet een positiever resultaat heeft gehad, maar eigenlijk nog meer gedram en zeker niet meer respect ten opzichte van mijn man dan voor mij. Mijn man is er ook wel op terug gekomen.
Denk niet dat kinderen veel verder gaan dan vroeger. Dat ligt niet zozeer aan een pak slaag, maar meer aan opvoedkwaliteiten van ouders. Vroeger waren er ook ongetwijfeld ouders die niet consequent genoeg waren met kids die verder gingen wellicht dan in andere gezinnen. Het wordt alleen in een ander daglicht gezien nu, kids hebben meer mondelinge technieken opgedaan naar mijn gevoel door de veranderde maatschappij, maar denk echt niet dat kids zoveel anders zijn.
nine1987 schreef:Voorbeeldje: [LN] Brutale kleine meid...
nine1987 schreef:Nee, ik ben met mn neus op de feiten gedrukt en ik heb na moeten denken over wat ik had gedaan..
Citaat:De jeugd van tegenwoordig denkt alleen aan zichzelf. Ze hebben geen enkel ontzag voor hun ouders of andere oudere mensen. Ze raken gefrustreerd als ze in toom gehouden worden. Ze praten alsof ze de wijsheid in pacht hebben en wij de dwaasheid. En meisjes? Die zijn voorlijk, onbescheiden en onvrouwelijk in hun spreken, gedrag en kledingsmaak.
Citaat:De kinderen van nu houden van luxe. Ze hebben slechte manieren, een hekel aan gezag, nul eerbied voor grijze haren... Ze staan niet eens meer op als er een ouder iemand de kamer binnenkomt. Ze spreken hun ouders tegen, kletsen in gezelschap, vreten zich vol aan tafel, kruisen hun benen en spelen de baas over hun leraren.
Floor_x schreef:milou123 schreef:
Nou, ik heb dus altijd gedacht dat ik dom was doordat ik nooit uitdaging kreeg.
Top ja, top!
Ik heb mij altijd sierlijk verveeld op school etc. maar iedereen riep maar dat ik niet zo slim was, blijken ze toch gigantisch mis te hebben.
Voor mij was dat echt vreselijk, ja ik leef nog, maar het had ook leuker gekund.
En had een iPad daarbij geholpen?
Waar lagen jouw interesses?