Kinderen worden betutteld ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:29

Slaan levert angst op, dat door sommigen ten onrechte wordt aangezien voor resptect.
Respect krijgen vereist meer moeite en vereist kunde.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:30

Sammy, zou dat nou echt liggen aan het over de knie kunnen van vroeger, of is die generatie die meer respect lijkt te hebben in andere tijden groot geworden? Ik vind opvoeden nu zo anders dan toen ik zelf klein was, en dan zeker niet de manier waarop, vind fysieke straf zo achterhaald, maar we leven in een heel andere maatschappij. Kids zien en horen veel meer om zich heen, denk alleen al aan media, daar komt de taal van de jeugd van tegenwoordig van, hun 'eerdere' wijsheid. Veel mensen doen dat hier zo af als respectloos en vroeger toen wij klein waren, deden we dat niet, maar dat is toch niet meer hetzelfde. Dat kan je niet vergelijken, wij waren veel naiëver, maar dat kan toch tegenwoordig gewoon niet meer. Ouders krijgen de wind van voren over de jeugd van tegenwoordig, maar wat mij betreft praten we dan over de maatschappij van tegenwoordig, die waar we met zijn allen in leven, niet alleen de jeugd van tegenwoordig.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:32

Ben ik wel benieuwd naar jou uitleg hoe het kan dat de oudere generatie veel meer manieren hebben dan de kinderen van tegenwoordig.
En als mn kind niet luistert na 3x herhalen kan ze wel een tik verwachten. Vroeger was dat normaal nu niet meer terwijl de oudere generatie toch ook oud is geworden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:34

nine1987 schreef:
Ik begrijp het wel.. Ouders mogen kinderen tegenwoordig niet meer aanpakken.. Zie mijn vorige post voor meer uitleg..

hmm, normaals met mijn bescheiden ervaring is het zo dat als je thuis consequent bent, je dat ook merkt op ander terrein. Nu zal elk kind het wel eens proberen wsl, maar als het thuis niet lukt dan zullen ze het ergens anders ook veel sneller op geven omdat ze gewoon weten dat nee ook echt nee is.

Liefbeestje, ben het met je eens.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:40

Kinderen zijn veel wijzer, stellen veel meer vragen dan vroeger. Begrijp ik allemaal, om ons nu te vergelijken met 20 jaar terug, is een paard vergelijken met een die oogkleppen op heeft. Vind het een verandering in maatschappij, niet zozeer in kids. Er worden niet ineens vervelende kinderen geboren, dat maak je mij niet wijs. Mijn kinderen hebben echt wel manieren, maar zijn ongetwijfeld wat vrijer dan kids van vroeger. Tuurlijk is die generatie oud geworden, van tikken ga je (over het algemeen..) niet dood, maar is dat nou een geweldige opvoedtip? Vroeger wisten we niet beter, er is zoveel meer dan gelijk tot tikken overgaan, die naar mijn mening opvoedtechnisch veel beter zijn. Daar leer je toch ook geen manieren/respect van, maar angst voor wat er gaat komen.

Mijn punt is dat kinderen ineens vervelend lijken te zijn en ouders niets lijken te doen volgens veel meningen hier te lezen. Mijn moeder staat te wapperen met haar oren soms wanneer ze ziet hoe wij onze kids moeten opvoeden vanwege een veranderde maatschappij, dat speelde allemaal helemaal niet toen wij klein waren. Maar vind zo dat mensen hier allemaal afgeven op de ouders en de kids, ik vind het echt een punt van de veranderde maatschappij. Vroeger hoorde je geen schuttingtaal op tv of radio voor bedtijd etc. Hoe denk je dat de kids van nu daar allemaal aankomen?
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 15-08-13 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:40

MightyMike schreef:
Sammy, zou dat nou echt liggen aan het over de knie kunnen van vroeger, of is die generatie die meer respect lijkt te hebben in andere tijden groot geworden? Ik vind opvoeden nu zo anders dan toen ik zelf klein was, en dan zeker niet de manier waarop, vind fysieke straf zo achterhaald, maar we leven in een heel andere maatschappij. Kids zien en horen veel meer om zich heen, denk alleen al aan media, daar komt de taal van de jeugd van tegenwoordig van, hun 'eerdere' wijsheid. Veel mensen doen dat hier zo af als respectloos en vroeger toen wij klein waren, deden we dat niet, maar dat is toch niet meer hetzelfde. Dat kan je niet vergelijken, wij waren veel naiëver, maar dat kan toch tegenwoordig gewoon niet meer. Ouders krijgen de wind van voren over de jeugd van tegenwoordig, maar wat mij betreft praten we dan over de maatschappij van tegenwoordig, die waar we met zijn allen in leven, niet alleen de jeugd van tegenwoordig.

volgens mij gaat dat altijd zo....vroeger....maar als ik nu zie hoe vaak ik ouderen iets "aso" zie doen, nou dan kan ik daar ook een boek over schrijven.
(voordringen, stelen, voorrang nemen etc etc, het zijn ook net mensen :P )

MightyMike

Re: Kinderen worden betutteld ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:43

Haha, idd. Vind ook dat ouderen geen voorbeeldfunctie meer geven in vergelijking met vroeger. Ik probeer mijn dochter bijvoorbeeld de verkeersregels goed bij te brengen wanneer we naar school fietsen. Wanneer er een auto aankomt, netjes achter elkaar fietsen etc. Maar zij ziet ook dat de ouderen rustig 3 breed blijven fietsen en de automobilisten er maar achter lopen te cirkelen omdat ze er niet langs kunnen. De maatschappij is gewoon anders, brutaler, sneller, onze kids groeien daar gewoon in mee.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:52

MightyMike schreef:
Haha, idd. Vind ook dat ouderen geen voorbeeldfunctie meer geven in vergelijking met vroeger. Ik probeer mijn dochter bijvoorbeeld de verkeersregels goed bij te brengen wanneer we naar school fietsen. Wanneer er een auto aankomt, netjes achter elkaar fietsen etc. Maar zij ziet ook dat de ouderen rustig 3 breed blijven fietsen en de automobilisten er maar achter lopen te cirkelen omdat ze er niet langs kunnen. De maatschappij is gewoon anders, brutaler, sneller, onze kids groeien daar gewoon in mee.

gaven ze dat vroeger wel dan?
Serieus, ik kan me nog wel wat stugge niet zulke vriendelijke oudere mensen voor de geest halen....brr eng ;)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:57

Zeker meer dan nu naar mijn gevoel! Merk het verschil ook wel sinds ik mijn rijbewijs haalde en nu.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:21

Mindim schreef:
Weet je wat, je hebt helemaal gelijk..

Oh gelukkig, want daar gaat het me natuurlijk alleen maar om!

-O-

On topic. Het is toch helemaal niet belangrijk hoe het vroeger was, toen seks nog vies was en de lucht nog schoon? We leven nu. De maatschappij is nu anders dan 20 jaar geleden en de regels ook. Opvoeden wordt er ook niet makkelijker op, want aan de ene kant wil je nette en beleefde kinderen, maar in deze maatschappij moeten ze ook wel voor zichzelf kunnen opkomen. Zie daar maar eens een tussenweg in te vinden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:40

Boras schreef:
Slaan levert angst op, dat door sommigen ten onrechte wordt aangezien voor resptect.

Hier ben ik het niet mee eens.. Mijn vader heeft me vroeger niet vaak geslagen, maar de paar keer dat hij het wel heeft gedaan, herinner ik me nog en had ik het zwaar verdiend..

* de kat geslagen
* over de auto van mn oma gelopen
* de ruit ingegooid omdat ik niet binnenkwam
* geld gepakt uit mn ouders beurs voor snoepjes (fl. 2,50 destijds, ik weet t nog.. :p)
* mn vader geschopt

En heb ik daardoor angst gekregen voor mijn vader?
Nee, ik ben met mn neus op de feiten gedrukt en ik heb na moeten denken over wat ik had gedaan.. En dit mag tegenwoordig allemaal niet meer.. En kinderen hebben gauw genoeg door dat ze heel erg ver kunnen gaan tegenwoordig..

Voorbeeldje: [LN] Brutale kleine meid...

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:50

Haha, om maar te zeggen dat de jeugd van tegenwoordig er wat van kan, nine1987 jij was ook een monstertje! Maar je kan ook anders terecht gezet worden, had je ook vast onthouden en van geleerd. Dat wil toch niet zeggen dat een pak slaag de beste straf was.

Mijn man vind ook dat een tik wel moet kunnen, ik niet, over het algemeen passen we onze opvoeding consequent aan elkaar aan, maar onze kids hebben van hem wel eens een tik gehad. Kan je vertellen dat het niet een positiever resultaat heeft gehad, maar eigenlijk nog meer gedram en zeker niet meer respect ten opzichte van mijn man dan voor mij. Mijn man is er ook wel op terug gekomen.

Denk niet dat kinderen veel verder gaan dan vroeger. Dat ligt niet zozeer aan een pak slaag, maar meer aan opvoedkwaliteiten van ouders. Vroeger waren er ook ongetwijfeld ouders die niet consequent genoeg waren met kids die verder gingen wellicht dan in andere gezinnen. Het wordt alleen in een ander daglicht gezien nu, kids hebben meer mondelinge technieken opgedaan naar mijn gevoel door de veranderde maatschappij, maar denk echt niet dat kids zoveel anders zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:55

Hmm, ik heb vroeger geen klappen gehad en gek genoeg ook niet zulke dingen gedaan.
Consequenties waren er voor mij ook als ik stout was, maar dan niet lichamelijk.
vader schoppen is echt respectloos, terwijl je eerder toch wel klappen had gehad..... Blijkbaar toch niet zoveel respect voor je vader op dat moment...

kinderen die regelmatig een tik krijgen,zie je vaker zelf slaan. Tenminste voor zover ik het heb gezien. Niet veel gelukkig.

Nee is niet mijn idee van een juiste opvoeding.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:09

MightyMike schreef:
Haha, om maar te zeggen dat de jeugd van tegenwoordig er wat van kan, nine1987 jij was ook een monstertje! Maar je kan ook anders terecht gezet worden, had je ook vast onthouden en van geleerd. Dat wil toch niet zeggen dat een pak slaag de beste straf was.

Mijn man vind ook dat een tik wel moet kunnen, ik niet, over het algemeen passen we onze opvoeding consequent aan elkaar aan, maar onze kids hebben van hem wel eens een tik gehad. Kan je vertellen dat het niet een positiever resultaat heeft gehad, maar eigenlijk nog meer gedram en zeker niet meer respect ten opzichte van mijn man dan voor mij. Mijn man is er ook wel op terug gekomen.

Denk niet dat kinderen veel verder gaan dan vroeger. Dat ligt niet zozeer aan een pak slaag, maar meer aan opvoedkwaliteiten van ouders. Vroeger waren er ook ongetwijfeld ouders die niet consequent genoeg waren met kids die verder gingen wellicht dan in andere gezinnen. Het wordt alleen in een ander daglicht gezien nu, kids hebben meer mondelinge technieken opgedaan naar mijn gevoel door de veranderde maatschappij, maar denk echt niet dat kids zoveel anders zijn.

Ik heb het woord pak slaag niet in de mond genomen.. T was telkens maar 1 tik.. Maar ik heb m onthouden.. En t klassieke: juj juj, had ik absoluut niet onthouden.. En dat kan ik weten omdat ik er al tientallen gehad heb.. En ik weet niet meer waarom.. :p

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:18

Je schrijft: Mijn vader heeft me vroeger niet vaak geslagen, maar de paar keer dat hij het wel heeft gedaan.. Dat klinkt voor mij als een pak slaag. Je hebt niet geschreven over 1 tik. Verder blijf ik bij mijn mening, een keer goed boos worden en consequent zijn, is in mijn optiek beter. De tik van mijn man hebben onze kids niet onthouden, maar toen ze wat met opzet stuk maakten en een nieuwe moesten kopen van hun spaarcentjes, dat hebben ze zeker wel onthouden. Denk dat wanneer mijn dochters moeten kiezen, ze zelfs liever de tik als straf hebben, die is gelijk over, dan bijvoorbeeld een middag geen speelafspraakje mogen afspreken, dat duurt veel langer en is echt minder leuk. Straf hoeft ook niet leuk te zijn, maar fysieke straf moet je bij mij niet mee aan komen. Gelukkig zijn we allemaal anders en hebben we het recht om onze eigen kids zo op te voeden zoals we zelf willen, dus voor mij geen fysieke straffen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:21

En wat als een kind zelf fysiek op je afkomt?
Als ze weten dat ze verbaal over een volwassene heen kunnen lopen?

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:22

Ik denk dat deze discussie bij iedere generatie opnieuw ontstaat. De maatschappij verandert en opgroeiende kinderen daarmee ook.Ik denk dat het tekenende van de huidige situatie wel de diversiteit is waardoor deze discussie alleen maar sterker wordt. Aan de ene kant wordt er inderdaad wel veel betutteld ( iedere opvoedkundige tik is tegenwoordig kindermishandeling) aan de andere kant kun je een puber ook niet meer veilig de straat op sturen zonder het risico te lopen dat er "zin-in-zinloosgeweld" op straat los loopt. Daarmee lijkt betutteling en in bescherming nemen dus ook meer nodig... maar nogmaals...ik denk dat bij iedere generatie een nieuwe discussie ontstaat...vandaar de term....de jeugd van tegenwoordig.... Ik denk stiekum dat als je deelneemt aan dit soort discussies, dit eigenlijk een teken is dat je oud wordt ;-)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:24

nine1987 schreef:

Dit voorbeeld kun je niet als voorbeeld gebruiken.
Dat meisje heeft echt een enorm gedragsprobleem en dat is echt zo zwaar te weg kwijt.
Dat heeft niets meer met 'tegenwoordig' te maken.

nine1987 schreef:
Nee, ik ben met mn neus op de feiten gedrukt en ik heb na moeten denken over wat ik had gedaan..

En dat heb je feitelijk door die tik gekregen? Een inzicht in wat je wel en niet moet doen? Lijkt me sterk.

Ik ga niet zeggen dat ik maar van de betutteling ben. Echt niet.
Een kind heeft duidelijke structuur en grenzen nodig.

Ik denk niet dat door het gebrek aan opvoedkundige tikken de kinderen mondiger en brutaler geworden zijn. Ik denk wel dat de invloed van nieuwe media, de gehaastheid van de maatschappij, wellicht ook andere culturen daar debet aan zijn. En wat daarnaast ook een grote rol zal spelen is dat er minder sociale controle is. Voorheen voedde iedereen de kinderen op. Je moeder, je oma, je zussen, de buurvrouw.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:27

Helemaal mee eens Iris82.

Dan nog fysiek op je af komen, je lost geweld toch ook niet met geweld op?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:35

Socrates (469-399 v. Chr) zei dit al (bijna 2500 jaar geleden dus):

Citaat:
De jeugd van tegenwoordig denkt alleen aan zichzelf. Ze hebben geen enkel ontzag voor hun ouders of andere oudere mensen. Ze raken gefrustreerd als ze in toom gehouden worden. Ze praten alsof ze de wijsheid in pacht hebben en wij de dwaasheid. En meisjes? Die zijn voorlijk, onbescheiden en onvrouwelijk in hun spreken, gedrag en kledingsmaak.

En dit ook:

Citaat:
De kinderen van nu houden van luxe. Ze hebben slechte manieren, een hekel aan gezag, nul eerbied voor grijze haren... Ze staan niet eens meer op als er een ouder iemand de kamer binnenkomt. Ze spreken hun ouders tegen, kletsen in gezelschap, vreten zich vol aan tafel, kruisen hun benen en spelen de baas over hun leraren.

Dus is er nou echt iets veranderd?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:37

:') Een betere smiley past er niet bij.
Thnx for sharing.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:39

Tja, ben ik dan een uitzondering op de regel dat ik wel respect heb voor ouderen? Wel met twee woorden kan spreken en wel respect heb voor gezag?

Ik weet t niet.. Ik kan er zeker volledig naast zitten.. En ik heb het ook niet over geweld.. Trek de dingen aub niet uit zijn verband.. Nee, ik ben niet mishandeld en nee, ik zou geen geweld met geweld oplossen.. Maar zo ben ik opgevoed en ik vind dat ik goed terecht ben gekomen..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:39

MightyMike schreef:
Helemaal mee eens Iris82.

Dan nog fysiek op je af komen, je lost geweld toch ook niet met geweld op?

Dat zeg ik ook niet.. Maar hoe wel?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:40

Floor_x schreef:
milou123 schreef:

Nou, ik heb dus altijd gedacht dat ik dom was doordat ik nooit uitdaging kreeg.
Top ja, top!
Ik heb mij altijd sierlijk verveeld op school etc. maar iedereen riep maar dat ik niet zo slim was, blijken ze toch gigantisch mis te hebben.
Voor mij was dat echt vreselijk, ja ik leef nog, maar het had ook leuker gekund.

En had een iPad daarbij geholpen?
Waar lagen jouw interesses?

Als ik nu kind zou zijn geweest wel ja, niet om de iPad, maar om de dingen die je erop kunt doen.
Vergeet niet dat we gewoon simpelweg in een andere tijd leven, als er bij ons iPad's enzo geweest waren hadden we ze misschien ook wel gehad.
Ik zeg niet dat ik voorstander ben van een telefoon voor een 3 jarige oid, maar het is gewoon echt anders.
Ik kreeg ook een nintendo etc, die hadden mijn ouders ook niet. Ben ik nu ook betutteld?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:40

Boras schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_