En het word duurder en duurder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:56

bello2005 schreef:
kiki1976 schreef:
Normaal haal ik altijd aardappelen rechtstreeks bij de boer, maar met dit warme weer had ik geen zin om daar apart heen te rijden dus nam ze mee bij de supermarkt.
Nu ben ik eigenlijk geen fan van de aardappels van de supermarkt, omdat ze meestal blauw zijn en je kan met vlagen de helft weggooien.
Bij de boer betaal ik voor 7½ kg € 5.- (frieslanders).
Boven het vak stond € 2.75 voor 4kg.
Bij de kassa aangekomen zegt de caissière, moment want de aardappels staan niet goed in het kassasysteem. En roept de hoofdcassiere erbij. Nee hoor die prijs klopt wel.
Poeh € 5,99 voor 4 kg aardappelen, oke je mag niet meer omrekenen maar dat is bijna 14 gulden -O- Is toch eigenlijk niet normaal meer

Nu is het eigenlijk niet alleen met aardappels zo maar met veel meer dingen.....

had ik ze niet mee genomen het is zo wat de helft van de prijs als dat werd aan gegeven.
dan maar geen aardappelen.

Ik weet niet hoe dat zit in Nederland, maar in België is het wettelijk verplicht te verkopen aan de aangeduide prijs. Dus die +3,24 euro zouden ze toch kunnen vergeten. In mijn contract met propaangasleverancier staat bv 70 euro huur per jaar voor de gastank. Ik krijg telkens een factuur met 70 euro + BTW. Spijtig, maar dat is niet de aangeduide en overeengekomen prijs. Ik betaal 70 euro. Of van die meldingen dat er niks wordt teruggenomen, sorry maar dat is niet wettelijk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 14:05

bello2005 schreef:
kiki1976 schreef:
Normaal haal ik altijd aardappelen rechtstreeks bij de boer, maar met dit warme weer had ik geen zin om daar apart heen te rijden dus nam ze mee bij de supermarkt.
Nu ben ik eigenlijk geen fan van de aardappels van de supermarkt, omdat ze meestal blauw zijn en je kan met vlagen de helft weggooien.
Bij de kassa aangekomen zegt de caissière, moment want de aardappels staan niet goed in het kassasysteem. En roept de hoofdcassiere erbij. Nee hoor die prijs klopt wel.
Poeh € 5,99 voor 4 kg aardappelen, oke je mag niet meer omrekenen maar dat is bijna 14 gulden -O- Is toch eigenlijk niet normaal meer

Nu is het eigenlijk niet alleen met aardappels zo maar met veel meer dingen.....

had ik ze niet mee genomen het is zo wat de helft van de prijs als dat werd aan gegeven.

Heb ze ook laten staan hoor!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 14:06

bello2005 schreef:
kiki1976 schreef:

Ik weet niet hoe dat zit in Nederland, maar in België is het wettelijk verplicht te verkopen aan de aangeduide prijs. Dus die +3,24 euro zouden ze toch kunnen vergeten. In mijn contract met propaangasleverancier staat bv 70 euro huur per jaar voor de gastank. Ik krijg telkens een factuur met 70 euro + BTW. Spijtig, maar dat is niet de aangeduide en overeengekomen prijs. Ik betaal 70 euro. Of van die meldingen dat er niks wordt teruggenomen, sorry maar dat is niet wettelijk.[/quote]
Hier in NL is dat niet verplicht, wel word het door de winkeliers wel gedaan.

Daphna

Re: En het word duurder en duurder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:49

Alles wordt inderdaad duurder, alleen mijn salaris stijgt niet mee... Tegenwoordig is eten een grote uitgave waar ik niet op wil bezuinigen.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:57

Tja ik het wordt steeds duurder ja. Maar je kunt ook besparen door zelf te gaan verbouwen of meer rechtstreeks bij boeren & kleine bedrijven te kopen

Daarom heb ik gisterochtend ook in de warmte mijn hele moestuin met aardappels gerooid. 70 KG opbrengst. En die soort aardappels kosten per 4 kg 5 euro . Dus dat scheelt mooi in de portomonnee :Y)

Eigen uien en wortelen etc verbouwen op stukje grond.

Als je een tuintje hebt zelf zaden planten, veel aandacht aan besteden en meestal kan het qua investering uit.

Tja en groente goed wassen & of borstelen.

Voor de rest koop ik veel bij markt & plaatselijke boeren etc .

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:02

Plaatselijk bij boertjes kopen scheelt zo veel....

En voor de mensen die alles omrekenen.. dan moet je ook je salaris omrekenen... (alleen het tekentje is gewisseld :'))

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:58

Waar is eigenlijk de tijd gebleven dat je gewoon gratis een draagzakje kreeg bij het kruidvat??? Stond werkelijk versteld deze week. Had een berg spullen maar je moet dus nu 10 cent betalen voor zo'n klein klote mini zakje. Ga een beetje 4 zakjes kopen zeg. Uit protest heb ik gezegd dat ik dan dus géén zakje hoefde. :evaw: (En dan maar hopen dat je niet alles uit je handen laat vallen in een volle winkel maar het ging goed!) :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:36

Dat vind ik wel goed hoor, eigen tasje van huis uit meenemen is geen moeite en een stuk beter voor het milieu ook.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:46

Bij de boer is het misschien wel goedkoper.. maar kunnen mijn benzinekosten daar tegen op? Denk het niet..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 23:13

Moestuin is leuk maar daar moet je wel de tijd en ruimte voor hebben.

Je salaris is idd hoger dan voordat je de euro had, maar goed je word ook ouder en meer werkervaring waardoor je loon ook omhoog gaat.

Maar betaalde je in de gulden tijd voor:
Ziekenfonds fl 650,-? En daarbij nu een eigen bijdrage van fl 770,- + waarvoor je tegenwoordig al extra moet bijbetalen...
Gas en licht fl 500,-?
Benzine (euro) fl 3,85? Diesel fl 3,10?
Brood fl 4,40?
Appels ruim fl 6,-?
Nee volgens mij niet :=

Nu heb je hier gelukkig vrij veel boeren zitten die het ook gewoon verkopen. En ja ook hun moeten wel, hieraan verdienen ze meer dan dat ze er op de veiling (of onder contract) voor krijgen per kilo.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:39

IZEP schreef:
Waar is eigenlijk de tijd gebleven dat je gewoon gratis een draagzakje kreeg bij het kruidvat??? Stond werkelijk versteld deze week. Had een berg spullen maar je moet dus nu 10 cent betalen voor zo'n klein klote mini zakje. Ga een beetje 4 zakjes kopen zeg. Uit protest heb ik gezegd dat ik dan dus géén zakje hoefde. :evaw: (En dan maar hopen dat je niet alles uit je handen laat vallen in een volle winkel maar het ging goed!) :P

Dat gaat om het milieu. Zo ook bij de Albert heijn. Iedereen pakt maar een zakje en flikkert het thuis weer weg. Wees slim en neem zélf een tas van huis uit mee.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:48

Batlow schreef:
IZEP schreef:

Dat gaat om het milieu. Zo ook bij de Albert heijn. Iedereen pakt maar een zakje en flikkert het thuis weer weg. Wees slim en neem zélf een tas van huis uit mee.

Ja dat begrijp ik zelf ook wel, alleen was ik nog niet op de hoogte dat de gratis tasjes waren afgeschaft dus ik had niets bij me. Daarbij gooi ik nooit plastic zakken weg en al helemaal niet van het kruidvat, die waren nl. reuze handig om de dagelijkse plasjes en poepjes uit de kattenbak in te doen. :Y)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:18

Ja maar veel mensen doen dat wel en hergebruiken niet... Ik vind het een goeie zet, scheelt behoorlijk wat plastic

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:03

kiki1976 schreef:
Moestuin is leuk maar daar moet je wel de tijd en ruimte voor hebben.

Je salaris is idd hoger dan voordat je de euro had, maar goed je word ook ouder en meer werkervaring waardoor je loon ook omhoog gaat.

Maar betaalde je in de gulden tijd voor:
Ziekenfonds fl 650,-? En daarbij nu een eigen bijdrage van fl 770,- + waarvoor je tegenwoordig al extra moet bijbetalen...
Gas en licht fl 500,-?
Benzine (euro) fl 3,85? Diesel fl 3,10?
Brood fl 4,40?
Appels ruim fl 6,-?
Nee volgens mij niet :=

Nu heb je hier gelukkig vrij veel boeren zitten die het ook gewoon verkopen. En ja ook hun moeten wel, hieraan verdienen ze meer dan dat ze er op de veiling (of onder contract) voor krijgen per kilo.

bij alles is gewoon een euro teken voorgezet,, behalve bij je loon;)

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:10

Maar wat mij even goed opvalt, is dat supermarkten toch nog vrij duur zijn, in vergelijking tot de kleine speciaal zaken. Zo halen wij onze groente altijd bij de groente speciaal zaak., het is goedkoper en van betere kwaliteit. Het is meer dat mensen vaak denken dat het duurder is, vanwege de manier van reclame maken bij de supermarkten.
BV, bij de supermarkt heb je je hele kar volgeladen, en bij de kassa is het gewoon pasje erdoor en betalen, en dan heb je zoiets van ach, ik heb de hele kar vol, dus zo duur was het niet. Terwijl je bij de speciaal zaak maar een tasje vol hebt, maar daar zit toch vaak meer in dan je denkt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:23

Mijn ervaring is juist omgekeerd. Dat supermarkten goedkoper zijn dan die speciaalzaken. Rechtstreeks aan de boer aankopen is dan inderdaad wel weer goedkoper. Al moet je dan wel geen kilometers moeten omrijden om daar te geraken. Dan ben je dan toch niet goedkoper uit.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:25

Wij halen ook altijd aardappelen, uien en (vrije uitloop) eieren bij de boer. Nu was een paar weken geleden de nieuwe oogst er nog niet en was ik uitgeweken naar de AH en ik schrok inderdaad ook behoorlijk van een prijs van meer dan 4 euro voor een 3 kilo zak (Bij de boer betaal ik 1,50 voor 5 kilo heerlijke Bildtstar!)

Dezelfde boer heb ik vorig jaar bijna in tranen gezien omdat hij moest betalen om 3-4 volle vrachtwagens zijn overtollige uien te laten afvoeren! Te bizar!

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:20

petraaken schreef:
Mijn ervaring is juist omgekeerd. Dat supermarkten goedkoper zijn dan die speciaalzaken. Rechtstreeks aan de boer aankopen is dan inderdaad wel weer goedkoper. Al moet je dan wel geen kilometers moeten omrijden om daar te geraken. Dan ben je dan toch niet goedkoper uit.

Heb je dit ook echt nageken? of zeg je dit na aanleiding van de reclames en dergelijken van de supermarkten? of heb je ook eens daadwerkelijk bij beide hetzelfde gekocht en vergeleken?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:21

nathalie2302 schreef:
Wij halen ook altijd aardappelen, uien en (vrije uitloop) eieren bij de boer. Nu was een paar weken geleden de nieuwe oogst er nog niet en was ik uitgeweken naar de AH en ik schrok inderdaad ook behoorlijk van een prijs van meer dan 4 euro voor een 3 kilo zak (Bij de boer betaal ik 1,50 voor 5 kilo heerlijke Bildtstar!)

Dezelfde boer heb ik vorig jaar bijna in tranen gezien omdat hij moest betalen om 3-4 volle vrachtwagens zijn overtollige uien te laten afvoeren! Te bizar!

Inderdaad, te bizar voor woorden!
Er is nu al een paar keer een vrachtwagen op de Dam in Amsterdam geweest met wortels en nog wat andere groenten, die mensen gratis mee mochten nemen. Zoveel als je wilde, want anders moest er inderdaad voor betaald worden om het te laten afvoeren. Vond ik wel een goede actie!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 13:54

Vorig jaar was het echt een drama met de uien. De grond was te nat om ze te kunnen rooien, later toen ze wel konden rooien waren de uien zelf ook heel erg nat.
Hierdoor hebben heel veel boeren hun wortels af kunnen voeren......
Kijk door dit soort zaken kan ik begrijpen dat de prijzen omhoog gaan, mede doordat er minder uien waren.
En dan was het nog maar een paar cent de kilo die ze ervoor kregen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:30

t is echt bizar duur met alles, heb afgelopen winter mn kachel bewust een graadje lager gehouden en toch moest ik nog 100 euro bijbetalen, huur is 4 % omhooggegaan, terwijl er geen onderhoud is gepleegd, met boodschappen hetzelfde, tot 2 jaar geleden kostte een half brood 0.50 cent, nu betaal je 0.75 als het brood in de aanbieding is, anders 1.00, dat lijkt niet veel, maar is wel een verdubbeling en brood is toch een basisbehoefte, wia word niet hoger dus enige wat je kan doen is nog meer bezuinigen