Gezonde vrouw wil operatie om verlamd te raken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:27

Vjestagirl schreef:
Mindim schreef:
ADHD is ook niet te genezen, Autisme ook niet, hoe gaan we dat dan aanpakken, jammer dan?

Doorzoeken naar een oplossing, hoewel ik niet weet of dat kan voor aangeboren neurologische afwijkingen. Kanker hebben we ook een hele tijd niet kunnen genezen. Hell, zelfs een ontstoken wondje hebben we een hele tijd niet kunnen genezen.

Waarom zou je niet genezen wat je genezen kunt en voor wat je (nog) niet genezen kunt kijken naar wat mensen gelukkig maakt en het leven dragelijk(er) maakt?

Maar wie zegt dat deze mevrouw genezen is als je haar benen verlamd? Als die afwijking in je hoofd zit, wil dat dus geen garantie geven dat mevrouw van haar afwijking af is als ze haar bennen verlamd. Misschien zit na haar benen haar arm wel in de weg. Dan die ook maar weg halen, totdat je een zeer hulpbehoevend mens overhoudt??

Fenrir

Re: Gezonde vrouw wil operatie om verlamd te raken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:29

Mindim, dat is niet hoe BIID werkt... een paar pagina's terug staat een korte docu erover, dan begrijp je het misschien wat beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:32

Shadow0 schreef:
Mindim schreef:
Denk je dat er veel mensen zijn in die situatie, die geen vooruitgang willen?

Eigenlijk: ja. Er zijn heel wat mensen die ervoor kiezen om geen operatie te ondergaan.

Citaat:
Verlamd zijn en verlamd blijven vind ik ook een wat andere uitgangspositie dan van gezond van lijf en leden, naar verlamd worden gemaakt :')

Het is niet exact hetzelfde, maar ik snap de smiley niet? Het lijkt me wel degelijk behoorlijk dicht bij elkaar in de buurt te liggen, het is geen vergezochte vergelijking.

Als jij voor mij eens wat voorbeelden kan geven of cijfers daarover met bronvermelding, heel graag.

Ik vind het niet vergezocht hoor, de eerste categorie zit niet vrijwillig in die positie en kunnen er aan nieuwe methoden ook een keerzijde zitten, dus het is misschien een afweging. De laatste laat zich vrijwillig verlammen, hoezo dicht bij elkaar in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:34

MeesMo schreef:
Een amputatie in geval van BIID vind ik niet nutteloos. Daar schuilt zo vaak heel veel emotie achter. Veel meer dan bij de meeste mensen die bijvoorbeeld een neuscorrectie laten doen.

Nah, er zijn mensen die werkelijk de deur niet uitkomen omdat ze gruwelen van hun neus en zo ook veel vrouwen die zich minderwaardig voelen met een kleine buste, ook een hoop emotie en van invloed op kwaliteit van leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:34

Fiffill schreef:
Mindim, dat is niet hoe BIID werkt... een paar pagina's terug staat een korte docu erover, dan begrijp je het misschien wat beter.

Iemand zegt hier op de vorige pagina nog dat BIID nooit overgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:36

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-07-13 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:38

Wss was dat als er niks aan gedaan wordt (zoals het ledemaat weghalen bijv).
In die docu laten ze ook zien dat de hersenen prikkels niet registreren (tikken op het been in kwestie levert geen impulsen op in de hersenen) wat zou kunnen betekenen dat er in de hersenen iets fout gaat, en die het lichaam als het ware vertellen dat dat been er niet is/hoort te zijn.

Mindim schreef:
MeesMo schreef:
Een amputatie in geval van BIID vind ik niet nutteloos. Daar schuilt zo vaak heel veel emotie achter. Veel meer dan bij de meeste mensen die bijvoorbeeld een neuscorrectie laten doen.

Nah, er zijn mensen die werkelijk de deur niet uitkomen omdat ze gruwelen van hun neus en zo ook veel vrouwen die zich minderwaardig voelen met een kleine buste, ook een hoop emotie en van invloed op kwaliteit van leven.

Maar imo echt niet te vergelijken met dit. Dat heeft met zelfbeeld te maken, dit gaat veel verder dan dat. Dat lichaamsdeel hoort er voor die mensen gewoon echt niet. Ik raad je echt aan die docu te kijken, het is maar 20 minuten maar wel heel interessant.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:41

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:58

Fiffill schreef:
Maar imo echt niet te vergelijken met dit. Dat heeft met zelfbeeld te maken, dit gaat veel verder dan dat. Dat lichaamsdeel hoort er voor die mensen gewoon echt niet. Ik raad je echt aan die docu te kijken, het is maar 20 minuten maar wel heel interessant.

Heel helder die documentaire.

Ik dacht trouwens ook aan Oliver Sachs, die het boek 'a leg to stand on' (een been om op te staan) heeft geschreven. Daar gaat het eerder om een tijdelijke 'storing' trouwens, na een ongeval in zijn geval, maar het geeft wel aan dat het in je hersenen best ingewikkeld zit met lichaamsperceptie en gevoel enzo. Hij heeft het over 'proprioceptie' - het 'gevoel' dat je hebt over waar je lichaamsdelen zich bevinden en hoe dat bij je lichaam hoort. Daar kunnen dingen mis mee gaan. Dat lijkt me bovendien eerder een neurologisch probleem dan een 'psychisch' - de grens is al niet makkelijk te trekken, maar het is toch eerder terug te voeren op een aantal neuronen die niet de juiste verbindingen maken dan op ingewikkelde situaties uit je jeugd of een ongezonde levensinstelling.

Ik kan me voorstellen dat er ooit een therapie komt waarbij de hersencellen alsnog geprikkeld worden om de juiste verbindingen te maken. Ik kan me ook voorstellen dat dat voorlopig nog niet gaat gebeuren en geen oplossing is voor mensen waar de bedrading gewoon niet klopt met het lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:00

Maar waarom dan verlammen en niet amputeren? Die benen blijven er dan toch gewoon aan?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:03

Misschien gaat het bij haar om de onderste helft van haar lichaam, dus ook een stuk wat niet te amputeren is?

Shadow0, dat boek klinkt ook interessant :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:10

Mindim: omdat dat volgens mij net weer andere functies zijn. Ik denk dat je lichaamswaarneming vrij complex is. Dat is niet simpel wel of niet, maar een samenspel van heel veel functies. Bewegen / voelen / gebruiken zijn al net weer andere stukjes hersenen dan het 'plaats bepalen'. Ik kan me heel goed voorstellen dat al die stukjes ook los wel of niet kunnen werken. En dat het dus bij sommige mensen is: 'dat stuk hoort niet bij mij' en bij anderen 'het hoort wel bij mij maar de functie niet.'

Mensen die verlamd zijn, zullen bv toch niet zomaar hun benen af willen laten zetten over het algemeen: ze mogen dan niets doen maar toch is het anders dan zonder. Maar het gevoel dat daarbij hoort (niet voelen / gebruiken maar ze horen er toch te zijn) kan dan ook in principe door een weeffoutje aan de hersenen ontstaan.

Ik kan het me zelf niet indenken, maar heb inmiddels wel heel veel gelezen over neurologische zaken en ze zitten heel complex (en ook heel boeiend trouwens) in elkaar. Puur bij zicht bv, je denkt dat het zo simpel is als wel zien of minder zien of niet. Maar er zijn mensen die maar de helft van hun bord kunnen waarnemen. Of mensen die alleen beweging zien. Of wel voorwerpen maar geen gezichten kunnen herkennen. Of wel alle details zien (lijnen, kleuren) maar het voorwerp niet als geheel kunnen zien. Of blind zijn en toch onbewust dingen kunnen waarnemen. Het is vaak zo complex, en dat geldt lijkt mij ook voor lichaamsbesef en -functies. Wat voor de ene persoon geldt zal misschien niet zomaar voor de andere mens gelden.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:23

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:02

Heel erg ziek in zijn of haar hoofd, meer kan ik er niet over kwijt.
Nog enger is het feit dat er een arts is die hier aan mee wil werken.
Als er een doodziek iemand om vandaag smeekt om euthanasie omdat het uitzichtloos is, is het soms zelfs bijna onmogelijk.
Wie gaat het feit betalen dat deze zieke persoon met verlamde benen dadelijk hulp nodig heeft en niet meer kan werken??
Echt een schande ook voor mensen die verlamde benen hebben en die dolgraag zouden willen lopen.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:07

Deze mevrouw heeft psychische hulp nodig. Hoop dat het bericht in de Sun haar aan een doorverwijzing helpt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 13:10

Brilletje / Jesito, jammer dat jullie het topic niet verder door hebben gelezen. Psychische hulp heeft regelmatig weinig effect als het gaat om Body Integrety Identity Disorder (BIID), zoals het vaak ook maar heel beperkt effect heeft bij transgenders.

En dat het weinig effect heeft is, zeker als het echt gaat om een hersenafwijking, ook niet zo gek.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:39

Het blijft frappant hoe mensen het begrip vrijheid in de eerste plaats op zichzelf projecteren terwijl ze solidariteit vooral bij de ander zoeken. Eenieder van ons maakt dagelijks keuzes die slecht zijn voor onszelf en voor de maatschappij, om over mensen in andere werelddelen en toekomstige generaties maar niet te spreken. Toch staan we daar zelden bij stil en zullen we als het moet die keuzes en vrijheden verdedigen en bevechten. Deze vrouw heeft een wens zoals ieder van ons wensen heeft. Een wens die al meer dan 50 jaar bij haar leeft en die zich (tot op heden en waarschijnlijk ook in de toekomst) niet door therapie laat onderdrukken of verjagen. Helaas voor haar is het een wens waarbij wij ons niets kunnen voorstellen. Misschien dat sommigen zich daarom afvragen wat het kost en hoe ze dit van de maatschappij dúrft te vragen, in plaats van hoe die vrouw het best geholpen is? Wat mij betreft toont die dubbele moraal in elk geval één ding aan en dat is dat er ook op 'normaal' functionerende hersenen genoeg aan te merken valt.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:32

Citaat:
Helaas voor haar is het een wens waarbij wij ons niets kunnen voorstellen. Misschien dat sommigen zich daarom afvragen wat het kost en hoe ze dit van de maatschappij dúrft te vragen, in plaats van hoe die vrouw het best geholpen is? Wat mij betreft toont die dubbele moraal in elk geval één ding aan en dat is dat er ook op 'normaal' functionerende hersenen genoeg aan te merken valt.

Tja, ik sluit me aan bij mijn voorganger. Behandeling voor longkanker of een longtransplantatie bij een roker kost ook geld. Psychiatrische patiënten die zichzelf zodanig snijden dat ze gehecht moeten worden bij de ehbo kost ook geld. Preventieve opnames om mensen te beschermen tegen zichzelf kosten ook geld. Enig idee wat therapie kost en waarschijnlijk al heeft gekost en nog zal gaan kosten om deze mevrouw "te helpen" terwijl ze er niet mee geholpen is...

Zoals ik al eerder zei: je geest kan rare dingen met je doen. Voor de mensen die zo hard en kortzichtig oordelen geldt waarschijnlijk dat ze zelf erg weinig kaas hebben gegeten van psychisch lijden, bij hen zelf of dicht in hun omgeving.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:21

Ik snap het sowieso niet, al dat gedoe dat het teveel geld zou kosten; therapie is toch ook niet gratis?
Dus of je betaald mee aan therapie en deze mevrouw blijft hoogstwaarschijnlijk haar hele leven ongelukkig, of je betaald mee aan zorg als ze straks verlamd is (ze zit zelfs al in een rolstoel dus waarschijnlijk zijn er al een hoop dingen aangepast) maar wél gelukkig, waarom zou je dat iemand willen afnemen alleen maar omdat je niet verder denkt of kijkt en meteen een kortzichtig oordeel klaar hebt?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:00

um, en er is dus geen kans dat ze er van geneest en dan eeuwig spijt heeft van haar beslissing? Het zit dus zo in haar hoofd, dat die verlamming de enige oplssing is en voor haar dus "zaligmakend"'

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:02

Getup schreef:
um, en er is dus geen kans dat ze er van geneest en dan eeuwig spijt heeft van haar beslissing? Het zit dus zo in haar hoofd, dat die verlamming de enige oplssing is en voor haar dus "zaligmakend"'

Lees het topic even door, staat er allemaal in. Er is ook een korte docu geplaatst misschien interessant om hem te kijken ik vond iig van wel :)
De hersenen vertellen iemand met BIID dat een deel van het lichaam er eigenlijk niet hoort te zijn... zonder dat deel voelen zij zich dus pas compleet. Het omgekeerde van wat wij hebben. Wij zouden absoluut geen arm of been willen missen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:27

zijn er ook BIID patienten bekend die in hun wens geholpen zijn ?
of door een ongeluk toch de ledematen alsnog kwijt zijn die volgens hun niet aan hun lichaam hoorde?

ik heb de docu gezien , en echt met onbegrip aangekeken , ik wil het wel snappen maar t lukt me niet.
kan het ook 2 kanten op gaan ? een zoomfoutje in de hernsennen maar ook een deel aandacht ?
Zo heeft deze dame ook haar beste vriend en jaren lange collega hem verteld dat ze een ongeluk gehad heeft , kan met niet herinneren hoe lang presies maar dit heeft ze jaren volgehouden.
En hoe kan het dat ze toch giga tochten door de bossen maakt en van stevig wandelen houd , dat haar hersenen dan niet aangeven dat ze dat niet zou kunnen of bij haar zou horen .

ik zou als arts niet graag voor het klusje staan, zeker omdat er over deze ziekte te weinig bekend is.
en vraag me af of mensen na amputatie echt ook genezen zijn.
mocht dat wel echt het geval zijn , tjah wie ben ik om het tegen te houden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:33

Volgens mij kunnen die mensen gewoon alles hoor, het is niet dat ze dingen niet kunnen alleen dat ze het gevoel hebben dat er iets mis is (van wat ik ervan begrepen heb).

Met deze dame ben ik verder niet bekend, maar ik heb inmiddels wat meer dingen gelezen over BIID ook verhalen van mensen (linkje wat ik eerder in dit topic heb geplaatst staan ook wat dingen op) en ik ben nog niemand tegen gekomen die spijt had; wel hele trieste verhalen van mensen die zichzelf verwonden zodat er iets geamputeerd moét worden (zoals ook de man in de docu). Echt heel erg dat iemand zover zou moeten gaan. Uit de verhalen die ik heb gelezen maak ik op dat de mensen inderdaad stukken gelukkiger zijn met bijv. maar 1 been en ook beter functioneren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 21:36

fuego3 schreef:
zijn er ook BIID patienten bekend die in hun wens geholpen zijn ?
of door een ongeluk toch de ledematen alsnog kwijt zijn die volgens hun niet aan hun lichaam hoorde?

Ja. Ze worden eigenlijk nooit geholpen, maar ze doen bijvoorbeeld wat die man in die docu doet. Of ze legen een arm of been op het spoor, amputeren hem zelf met een kettingzaag...