Dode wolf gevonden in Nederland!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:31

Veulen84 schreef:
De VVD is bang dat het dier wandelaars in het bos gaat aanvallen. Verder zou het beest de verkeersveiligheid in gevaar brengen.

En de zwijnen, herten, vossen, dassen, eenden en zwanen brengen de verkeersveiligheid niet in gevaar :? . Tjonge jonge, lekkere intelligente mensen weer 8)7 .

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:33

Wat zijn sommige politici toch achterlijk, sjongejonge. Ze zijn bang dat de wolven wandelaars zullen aanvallen :roll: Ga je eerst eens even inlezen voordat je zulke domme uitspraken doet, paniek gaat zaaien en gaat roepen over het doden van de dieren... :evaw:

purny

Re: Dode wolf gevonden in Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:40

De VVD brengt zelf de verkeersveiligheid in gevaar hier met de achterlijke regeltjes en wetten die zij introduceren :+

Zou het geen wolfshond geweest zijn? Deze soort lijkt onwijs veel op de wolven zelf.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:44

AustriaTrick schreef:
Dat zal je vies tegenvallen, bijna elke boer heeft wel een geweer hangen, maar niet iedereen weet dat.

heb je er een idee van hoe streng jagers en boeren gecontroleerd worden?
Ik wel en dat is ( terecht) geen kleinigheid.

Ik hoef geen wolven hier hoor, bah.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:45

Lijkt me ook sterk op een wolf en niet op een saarloos of tjech.

Prachtige dieren, maar er is bij ons geen plaats. In frankrijk leven er nog wolven. Ook op plaatsen waar de omwonenden het zelfs niet weten. Wolven zijn zeer schuwe en slimme dieren en kunnen onopgemerkt blijven als ze dat willen. In frankrijk wordt er nog steeds op geschoten als ze gezien worden ondanks hun beschermde status. Gelukkig is frankrijk een van de bosrijkste gebieden in europa. Kunnen we van nederland of belgie niet zeggen dus geloof hier niet in hun terugkeer. Dat er soms een enkeling tot bij ons geraakt wilt nog niet zeggen dat het leefbaar is en dat zal het volgens mij ook nooit meer worden voor hun hier.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:46

Ik vind alle geposte stukken( inclusief het stuk van een ' kennis van een bokker die onderzoek doet' ) , niet getuigen van goede journalistiek of onpartijdigheid. Ook het stuk op de vorige pagina is echt doorspekt met sensatie zoekerij. Of vinden wij een stukje met als titel: ' het geweer staat al klaar' een objectieve manier van verslag geven? Wat voor inhoud zit er nou eigenlijk in dat nieuwsbericht.. niks toch...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:53

Klopt ruitje. Ook het officiele bericht staat vol fouten. Stel je voor moesten alle wolven op hun 1 of 2 jaar de roede verlaten. Dan zouden we dit gedrag ook terugvinden in onze honden. Voor een wolf is net als voor een hond de roedel heilig en zal hij enkel in bijzondere omstandigheden ervoor keizen om de roedel et verlaten. Dit is dus zeker niet standaard op een bepaalde leeftijd. Gelukkig maar, want anders zouden we nu met een echte wolvenplaag zitten als ze allemaal het nest verlaten om en nieuwe roedel te gaan vormen :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:04

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:04

Allereerst: Ik kan ook wel bezig zijn met het onderzoeken van de piggelmee in Zuid Toekanistan. Mooi zo'n stuk wat als ' waarheid' wordt gepresenteerd: maar wie ben jij eigenlijk en wat voor onderzoek doe je? Verder reageer ik even in je quote lijkt mij makkelijker :)

Jolliegirl schreef:
Hier even de reactie van een familielid die zelf heel druk bezig is met onderzoeken voor het beschermen van vee tegen de wolven en onderzoek naar de verder inkoming van de wolven in nederland

Ze leest mee op bokt:

Citaat:
Deze link is ook leuk, zit net alles bij te lezen: http://www.nu.nl/algemeen/3520991/natur ... popup.html

Maar allereerst voor de duidelijkheid voor mensen gaan roepen dat er "toch geen ruimte is". Er zijn 2 onafhankelijke onderzoeken geweest (Potiek et al 2012, Lelieveld et al. 2013) waarbij de tweede al bezig was met de conclusie nog voor de eerste gepubliceerd werd. In allebei de onderzoeken was de conclusie dat er in heel noordoost Nederland (deel Nederland in 4en en dan de hele hoek rechtsboven) zat ruimte is voor de wolf, en daar kwamen nog delen van Brabant en Limburg bij. Hoewel deze onderzoeken gebaseerd zijn op de leefgebieden van wolven elders in Europa, met name Frankrijk en Spanje blijft het uiteraard aan de wolf zelf of ze een gebied zien zitten of niet, ook al ondersteunen deze onderzoeken elkaar .
I Rest My Case...

Boeren in Nederland zullen wat minder blij zijn, net zoals de jagers. Boeren omdat ze de bui al zien hangen en de visioenen met hele weilanden vol dode schapen doen af en toe al de ronde. Maar wat de boeren hier weer moeten leren is om samen te leven met grote prooidieren.Wat een heerlijke manier om over boeren te praten, en wat een ' wetenschappelijke onderbouwing zeg' : bui al zien hangen, visioenen. Nee, dat getuigd echt van een onpartijdig onderzoek waarbij er met respect is gekeken naar de problemen die boeren zullen krijgen.Ten tweede: ' Wat boeren weer moeten leren' ? Hoezo wat ze MOETEN leren, door wie besloten en bepaald dan? Dat houdt allereerst in dat ze hun schapen moeten beschermen. Er zijn simpele techniekenzoals? die zeker in Nederland zeer goed toepasbaar zijn en die behoorlijk wolf-proof zijn. Daarnaast kun je ook honden laten opgroeien in de kudde zodat hij deze gaat zien als "familie" en het ook met alles wat hij kan zal verdedigen. Uiteraard kan het een keer voorkomen dat er een slachting is.Maar dat is als het in het kader van ' de natuur' is, ineens niet erg? Wolven die dan een keer vee te pakken krijgen komen dan in zo'n unieke situatie terecht dat het eigenlijk heel natuurlijk is, zeker als je bedenkt dat normaal gesproken lang niet iedere jacht lukt waardoor ze pakken wat ze te pakken krijgen. En als ze dan in een weiland vol schapen staan waarbij het verdedigingsmechanisme van die schapen totaal weggefokt is zodat ze totaal kansloos zijn vind ik het niet raar dat wolven meer schapen doden/verwonden dan nodig is. Dat gezegd hebbende, bedenk dan wel er nog even bij dat in Duitsland minder dan 1% van de hoeveelheid overleden vee op het conto van wolven geschreven mag worden. Dat is dus eigenlijk niets. Het merendeel van het vee gaat dood door ziektes en vergiftiging door bijvoorbeeld vervuilde grond/gras. Dat heeft met dit onderwerp te maken? Niks toch, of gewoon nog even tussen neus en lippen melden wat je van de boeren vindAls er een goede compensatiemaatregel komt zullen de boeren wel af en toe wat morren maar zou het wel goed moeten komen. Ikzelf vind wel dat boeren alleen recht hebben op compensatie als ze hun vee goed beschermd hebben.? Waarom dan precies? Boeren moeten dus meer geld gaan uitgeven omdat ' natuurorganisatie's' de Wolf weer terug willen, dat is dezelfde discussie als die hier op Bokt loopt van katten in andermans tuinen, jullie willen die wolf terug, waarom zouden degene die dat willen dan niet mee kunnen betalen? Maar hoe het uiteindelijk zal gaan is echt afwachten. In Duitsland gaat het bijvoorbeeld heel goed, maar in Zweden worden de wolven soms nog net niet gelynched.
De jagers zullen op een gegeven moment gaan klagen dat er bijna geen herten meer rondlopen. Dat hoeft niet het geval te zijn. Herten in Nederland zijn nu nog naïef doordat ze amper op hun hoede hoeven te zijn. Dit zal veranderen met de komst van de wolf. Herten zullen alerter zijn, meer rondlopen om niet te lang op dezelfde plaats te zijn en ze zullen zich gewoon minder laten zien. En er zullen inderdaad minder herten zijn. Maar dat is ook helemaal niet erg. Op dit moment barsten de gebieden bijna uit hun voegen van de hoeveelheid herten. Het is dan ook echt niet verwonderlijk dat er steeds meer herten op plaatsen komen waar ze voorheen nooit kwamen. Kaalvraat binnen de natuurgebieden is hier een gevolg van. Ditzelfde is ook gebeurd in Yellowstone NP nadat de wolf daar uitgeroeid was. Alleen toen de wolf weer terugkwam is daar een enorme groei aan biodiversiteit tot stand gekomen. Dit kwam puur doordat de herten daar minder in aantal werden, maar ook sommige "gevaarlijke" gebieden gingen mijden en niet meer hele dagen op hetzelfde stukje stonden te eten. Hierdoor kwam een enorm gevarieerd landschap tot stand waarvan vele andere dieren ook geprofiteerd hebben, niet op de minste plaats ook aaseters. Ik verwacht dat dit ook in Nederland zal gebeuren. Dat is mooi dat je dat verwacht, maar ik vind de vergelijking met zo'n groot natuurgebied als Yellowstone bijna hilarisch, ik denk niet echt dat je de herten hier kan vergelijking met de herten daar, en ik vraag mij af waarom het willens en wetens zien gaan gebeuren dat al die herten nu dus als eeen gek opgegeten zullen worden nu ineens weer ' natuur' is, je kan toch niet beesten dar zommaar aan blootstellen. Is voor mij hetzelfde gevoel wanneer je ineens dierentuindieren uitzet en zegt: ja , ze hebben nooit een natuurlijke vijand gehad, maar ze worden vanzelf alert hoor! Raven, vale gieren, wilde zwijnen maar zeer zeker ook de flora zal ervan profiteren. Ik zie niets anders dan een hoop voordelen. Er zit echter wel een hele grote "maar" aan. Zet nu een roedel wolven neer in de Oostvaardersplassen en het zal niet lang duren voor alle grote hoefdieren daar ten prooi zijn gevallen. De dieren kunnen geen kant op en ik denk wel dat een hele grote voorwaarde om een gezond ecosysteem terug in Nederland te krijgen het weghalen van de hekken om de grote natuurgebieden is. Het zal even wennen zijn, maar er zal zowieso minder schade voor boeren met gewassen zijn omdat de herten minder op dezelfde plek zullen blijven.Onderzoek? Daarbij, ik denk dat als je zorgt voor een goede wildstand in héél Nederland zullen wolven minder snel op vee hoeft terug te vallen omdat ze over het algemeen toch het liefst gaan voor wild. In Polen bijvoorbeeld, waar de wolf nooit uitgeroeid is geweest hebben ze het liefst edelhert. Terwijl ze in Duitsland, ook in de gebieden met veel vee, het liefst ree op hun menu hebben staan.

Dan heb je ook nog het "roodkapje-syndroom". Dat is de angst voor wolven die mensen al van jongs af aan hebben voor wolven. Dit zijn mensen zoals VVD-kamerlid Betty de Boer die (nu hopelijk niet meer) denkt dat wolven massal naar Amsterdam gaan oprukken en daar iedereen gaan afslachten http://www.pinkpolitiek.nl/wp-content/u ... ericht.jpg. En kleine kinderen die lekker in het bos aan het spelen zijn worden ook echt niet gelijk opgegeten door de grote boze wolf. Beter gezegd, wolven zijn een stuk banger voor ons dan er vaak gedacht wordt. Het zijn enorm schuwe dieren die de mens zoveel mogelijk uit de weg gaan. Uiteindelijk zal er wel wat gewenning optreden, ik heb hiervan ook al iets uit Duitsland opgevangen. Maar dit is nog steeds niet iets om bang van te worden. De wolven in Bialowieza (Polen) zijn ook gewend aan mensen. En hoewel ik daar toch een jaar gezeten heb, ben ik geen enkel verhaal tegen gekomen dat er mensen aangevallen zijn door wolven. Uitzonderingen zijn natuurlijk wel de wolven die met rabiës (hondsdolheid) besmet zijn. Deze dieren zijn zonder meer gevaarlijk, net zoals honden die ermee besmet zijn. Gelukkig komt deze ziekte net veel meer voor. Er is documentatie van enkele eeuwen terug waarin staat dat er verschillende kinderen aangevallen en gedood zijn door wolven. Experts zijn er echter niet over uit of dit gezonde wolven waren, hondsdolle wolven of wolf(s)honden. Uiteindelijk zijn de laatste 2 vele malen gevaarlijker dan gezonde wolven zijn. Mits je ze uiteraard gaat voeren of wilt gaan aaien of iets dergelijks. Het blijven wilde dieren. Enkele maanden terug is er bijvoorbeeld een vrouw in Amerika aangevallen door een wolf. De vrouw vertelde dat de wolf dit uit het niets deed, maar een ooggetuige vertelde dat de vrouw iets te eten in haar hand had en dat aanbood aan de wolf, en zo dichterbij lokte. Dit zijn dingen die je natuurlijk absoluut niet moet gaan doen.

Als laatste dan over de natuurlijke vijand van de wolf. Hebben ze die? Het antwoord is heel simpel: Nee. Net als de mens zijn het toppredatoren die bovenaan de voedselketen staan. Hoe worden hun aantallen dan gereguleerd? Ook vrij simpel: door het voedselaanbod. Zijn er veel herten? Dan zullen er meer wolven geboren worden. Zijn er weinig herten? Dan zullen de wolven ook volgen, en in aantal afnemen. Belangrijk is ook hier om het lekker te laten gaan, de natuur zelf is toch echt het beste in voor zichzelf zorgen, daar heeft ze onze hulp echt niet bij nodig. Ze deed dit namelijk al miljoenen jaren voordat de mens kwam.
Ik zou ook Nederland van miljoenen jaren geleden, vergelijken met Nederland nu. Wij hebben de natuur hier veranderd, dus dan is het logisch dat we niet meer hetzelfde kunnen doen als miljoenen jaren geleden lijkt mij...

Kleine toevoeging: ze zijn al een tijd bezig met de terugkomst van de wolf. Van een ecoloog van het ministerie weet ik dat ze al in 2001 ermee begonnen zijn

Ik ben vast niet links genoeg voor dit soort topics :o , maar als ik zie hoe er dan over boeren gesproken word, waarbij er dan zo af en toe een ' slachting' plaats vind en dit dan normaal gevonden wordt. Het zou eens andersom moeten zijn, dat boeren zouden zeggen: ' Hoezo, vanwege mijn manier van boeren gaan er zo af en toe dieren dood, ja maar ja, dat is dan maar zo.'

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:10

ruitje schreef:
Ik ben vast niet links genoeg voor dit soort topics :o , maar als ik zie hoe er dan over boeren gesproken word, waarbij er dan zo af en toe een ' slachting' plaats vind en dit dan normaal gevonden wordt. Het zou eens andersom moeten zijn, dat boeren zouden zeggen: ' Hoezo, vanwege mijn manier van boeren gaan er zo af en toe dieren dood, ja maar ja, dat is dan maar zo.'

Nou inderdaad, de hele manier waarop er over boeren gepraat wordt doet het wel machtig proffesioneel overkomen. Boeren moeten niet zeuren en zich overal maar in schikken en overal voor dokken, als de nono's maar natuurtje kunnen spelen.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:12

purny schreef:
De VVD brengt zelf de verkeersveiligheid in gevaar hier met de achterlijke regeltjes en wetten die zij introduceren :+

Zou het geen wolfshond geweest zijn? Deze soort lijkt onwijs veel op de wolven zelf.

Neem aan dat je wolfhond bedoeld, en niet wolfShond? ..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:22

Estera schreef:
Ik snap echt dat het allemaal niet zo gemakkelijk is, maar het zijn niet onoverkomelijke problemen. Wel vraagt het dus behoorlijk wat aanpassing. Zo weet ik bijvoorbeeld dat er hier echt wel vossen in de buurt zitten. Ik heb mijn kippen gewoon vrij rondlopen, niet opgesloten in een compleet afgesloten ren of in de nacht in een hermetisch afgesloten hok. Ik weet dus ook dat het risico dat ik wat kippen kwijt raak daardoor groter is (omdat ik bepaalde maatregelen niet neem). Ik vermoed echter dat het al 3 jaar goed gaat, omdat meneer de Vos wel uitkijkt om hier kippen te komen jatten, wederom vanwege de honden, maar dat is een aanname van mij :o .

Het zou mij niets verbazen als er al jaren enkele wolven door Nederland heen huppelen, waar we al die tijd geen last van hebben gehad, maar omdat er nu een dood exemplaar wordt aangetroffen er moord en brand wordt geschreeuwd. Ik snap dat nooit zo goed, maar dat ligt dan aan mij :D . Wel vind ik de discussie erover erg interessant :j .

Tja dat vind ik niet echt te vergelijken. Alleen qua omheining kun je je vee dus echt niet tegen wolven beschermen? Op een beetje reële manier dan, niet met meters hoge betonnen muren. (oprechte vraag :D ) Wie weet zijn er wel heel inventieve manieren.
peetje82 schreef:
AustriaTrick schreef:
Dat zal je vies tegenvallen, bijna elke boer heeft wel een geweer hangen, maar niet iedereen weet dat.

heb je er een idee van hoe streng jagers en boeren gecontroleerd worden?
Ik wel en dat is ( terecht) geen kleinigheid.

Ik hoef geen wolven hier hoor, bah.

Er worden hele huiszoekingen gedaan om te controleren op een geweer? Bij ons niet hoor. :P

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:30

Wie weet hoeveel wolven hier al leven voor hoeveel jaar... Waar er 1 is zijn er imo meer. Koude drukte om niks, je ziet ze toch nooit en hebt er dus ook geen last van dus.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:32

Ik kan wel een paar soorten omheiningen verzinnen hoor. Kost alleen wel geld. Ik zelf heb een houten omheining staan die opgevuld is met schrikdraad. Mijn honden komen er niet uit, dus de wolf zal ook moeite moeten doen om er dan in te kunnen. Of denk aan de draadgaas hekwerken.

Nogmaals, ik beweer echt niet dat het allemaal gemakkelijk is, maar mensen moeten niet roepen dat het onmogelijk is om je vee te beschermen tegen de wolf, want mogelijkheden zijn er wel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:46

Estera schreef:
Ik kan wel een paar soorten omheiningen verzinnen hoor. Kost alleen wel geld. Ik zelf heb een houten omheining staan die opgevuld is met schrikdraad. Mijn honden komen er niet uit, dus de wolf zal ook moeite moeten doen om er dan in te kunnen. Of denk aan de draadgaas hekwerken.

Nogmaals, ik beweer echt niet dat het allemaal gemakkelijk is, maar mensen moeten niet roepen dat het onmogelijk is om je vee te beschermen tegen de wolf, want mogelijkheden zijn er wel.

Draadgaas vind ik zelf echt extreem onveilig -O-

De ideale mogelijkheid is om je dieren lekker binnen te houden, dat vinden de natuurorganisatie's vast leuk :') .
Natuurlijk is het mogelijk om je vee te beschermen, dat betekend dat dus A:
De natuurgebieden omheind moeten worden, zodat de Wolven daar in blijven.
of B:
Alle boeren aparte hekwerken moeten zetten zodat hun vee beschermd blijft.

Volgens mij willen ze A niet, iets met natuur moet eigen gang kunnen gaan ofzo,
dus wordt het B: Word een mooi gezicht en een duur grapje :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:47

anneliesdj schreef:
ruitje schreef:

Nou inderdaad, de hele manier waarop er over boeren gepraat wordt doet het wel machtig proffesioneel overkomen. Boeren moeten niet zeuren en zich overal maar in schikken en overal voor dokken, als de nono's maar natuurtje kunnen spelen.

dat word nergens op die manier gezegd volgens mij :?
er word wel aangehaald dat er met wat aanpassingen prima samen te leven is , mits de mensheid (en hiermee doel ik op de hele maatschappij en niet 1 (beroeps) groep) zich iets wil aanpassen...
helaas zijn wij met onze westerse maatschappij als een geheel onwijs gemakzuchtig,
daarnaast, als er 1 wolf doodgereden word in Luttelgeest of all places, heb ik een donkerbruin vermoeden dat er al wel een tijdje meer dan 1 rondhupsen in ons land.

het stukje verkeersveiligheid is natuurlijk dikke BS, hoeveel herten, reeën etc.(of gedomesticeerde/productie dieren die losgebroken zijn , al dan niet door niet toereikende omheiningen) belanden er op motorkappen? dat risico is en blijft een pak groter dan wolven op je motorkap, of ze moeten met een paar roedels tegelijk besluiten collectief zelfmoord te plegen :?

onmogelijkheden zijn er niet direct, risico's? tuurlijk , die zijn er...
maar om nu maar gelijk "all up in arms" te schieten en paniek te gaan lopen zaaien zoals sommige instanties doen, beetje jammer.
mensen waren heel inventief/flexibel, in staat tot een flinke aanpassing , dat is toch ene stuk minder geworden.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:54

ruitje schreef:

De ideale mogelijkheid is om je dieren lekker binnen te houden, dat vinden de natuurorganisatie's vast leuk :') .
of B:

Ik weet niet welk draadgaas jij in gedachten hebt, maar ik bedoelde het gaas waar menig hertenkamp of geitenwei mee afgezet is. Niet het schapengaas.

B is inderdaad een duur grapje, maar het is wel een mogelijkheid.

Maar ik vraag me echt af of die enkele wolf of misschien in de toekomst die enkele kleine roedel die zich mogelijkerwijs uit zichzelf hier gaan vestigen écht gevaar op zouden leveren voor vee.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:02

ruitje schreef:

of B:

En is ook niet heel natuurvriendelijk. Het is juist prettig als natuur ook de toegang heeft tot weilanden, natuurorganisaties hebben daarom normaal gesproken ook de voorkeur voor natuurlijke omheiningen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:02

Estera schreef:

Een heras hekwerk of houten hek met schrikdraad bovendien rondom alle weiland?
Enig idee watvoor waanzinnige uitgave dat is voor een boer??

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:06

anneliesdj schreef:
Estera schreef:

Een heras hekwerk of houten hek met schrikdraad bovendien rondom alle weiland?
Enig idee watvoor waanzinnige uitgave dat is voor een boer??

Dat heb ik er toch bij staan? Nu niet gaan doen alsof ik het allemaal als gemakkelijk af doe, want ik heb al meerdere keren gemeld dat het dat niet is, maar met de kanttekening dat het niet onmogelijk is.

Natuurorganisaties zijn idd niet heel blij met compleet afgesloten weilanden. Herten en ander wild kunnen daardoor niet meer op de percelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:17

'Kost alleen wel geld' vind ik wel wat simpel gezegd.
Als je als boer tientallen hectare's hebt is het gewoon niet te doen en moet je er een meerjarenplan van gaan maken, wat er dus toe zal leiden dat je de eerste jaren nog kans hebt dat er dieren gepakt worden door wolven, wat ook weer een kostenpost is.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:24

anneliesdj schreef:
Als je als boer tientallen hectare's hebt is het gewoon niet te doen en moet je er een meerjarenplan van gaan maken, wat er dus toe zal leiden dat je de eerste jaren nog kans hebt dat er dieren gepakt worden door wolven, wat ook weer een kostenpost is.

Of dat er extra vee binnen gehouden wordt en ook geïnvesteerd in extra stalling. En dan alleen een klein stukje grond rondom het huis wolfvrij omheinen.

Maar dat is natuurlijk wel heel dieronvriendelijk van die boer dan.

Zou zulke investeringen met zulk onzeker beleid ook niet gauw doen. Stel de wolf komt echt Nederland binnen en richt veel schade aan veestapels aan. Alleen wie weet wanneer de regering weer eens valt en dan mogen onder de nieuwe regering de wolven ineens wel afgeschoten gaan worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:32

Kahawa schreef:
anneliesdj schreef:

Of dat er extra vee binnen gehouden wordt en ook geïnvesteerd in extra stalling. En dan alleen een klein stukje grond rondom het huis wolfvrij omheinen.

Maar dat is natuurlijk wel heel dieronvriendelijk van die boer dan.

Ja moet je dan eens horen, die boer geeft zijn beesten maar een piepklein stukje uitloop :s

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:46

Poeh wat wordt er weer over de boer gesproken zeg... Dacht dat dit topic over wolven ging?
Als de boer zijn/haar land moet gaan wolf proef maken kost dat een hoop geld. dat geld verdwijnt voor de boer in een bodemloze put.
want A- de boer krijgt daar niks extra`s voor terug dus de kostprijs van 1 stuks vee groot brengen wordt zoooo duur dat het vlees/melk/eieren 4 keer duurder moet worden (maar ja dan voelt de consument zich weer genomen)
B- de natuur freaken vinden dat de weilanden en akkers open moeten blijven zodat de boeren hun gras en gewas op kunnen zien gaan aan etende herten, of woelende zwijnen.

De wolf is van mij welkom (ben zelf boer van kippen/koeien/en heb 2 paarden, en woon bijna IN het bos)
Sterker nog, Ik denk dat de wolf al lang ook in Nederland is. misschien niet heel Nederland, maar wel in delen en vooral dan de delen die langs Duitsland liggen.

Ik ben niet voor actief zorgen dat de wolf terug komt. Maar we hoeven ze ook niet actief te gaan weren. Als Nederland niet geschikt blijkt trekken ze wel weer terug Duitsland in. en /of de roedel wordt niet groter.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:49