Gini schreef:Maar dat is dan toch een gigantische afweging die je maakt? Rust voor de dieren tov er een oog op houden. En dan heb ik het niet enkel over dit geval, maar in het algemeen. Als er een beest ziek wordt, vast komt te liggen of eender welk ander ongeluk, een geboorte die niet goed gaat whatever. In het slechtste geval kom je daar dan dus 13 uur later achter? Ik probeer het echt te begrijpen hoor, het boerenleven, maar dat is toch een lange tijd voor ieder dier om alleen te zitten, kan zoveel gebeuren in de tussentijd dat je er praktisch altijd te laat bij bent dan.
Even harde realiteit: Wij hadden 4000 kippen. Je loopt wel door de stal heen om dode dieren eruit te halen en evt hele zieke dieren apart te zetten, alleen alle 4000 dieren heb je niet elke dag in handen (een klein aantal). In ons geval hadden we geen gangpaden die vrij waren van kippen en moesten we dus echt door de hennen heen, de dieren moesten dus opzij (hoewel op plek B genoeg ruimte is willen ze toch graag op plek A zitten) en dat levert voor sommige dieren stress op. Als jij de rusturen van die dieren verkloot door door de stal heen te gaan levert dat stress op en meer uitval. Dus meer dode dieren. In ons geval hadden wij een leghennenbedrijf. Dus geen problemen met vastliggen of geboortes.
Even voor mij ter info: Heb jij wel eens een boerderij gezien met uitloop? Dus dat de kippen buiten liepen? Misschien heb je dan wel gezien dat die kippen gaan rennen zodra ze een hoog geluid, harde knal of zelfs geritsel horen. Als 2 kippen gaan rennen gaat de rest mee en dat veroorzaakt stress. Om het kleinste schieten die beesten in de stress en die rikketik van die beesten kan nou ook weer niet zo heel erg veel aan. Als je als boer kan kiezen tussen 1 dode kip omdat je er minder controle op hebt gehad of 7 dode kippen omdat je tig keer die stal door moet dan is die keuze heel snel gemaakt.