1100 Varkens gestikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:43

Winged schreef:
Tigra_ schreef:
Als dat zo is nog een reden om dus met warm weer extra te controleren. Het is maar wat je wil natuurlijk.

Wat ik wil doet er niet zo heel veel toe, wat ik je wel kan vertellen is dat toen wij een agrarisch bedrijf hadden we wel meermalen controleerden, maar ook constant elk uur in de stal waren omdat je met die hitte de RUST in de stal moet bewaren. Maargoed, dit heb ik al meermalen gezegd en het is toch tegen dovemansoren. -

Gaan ze binnen 1 uur dood als zo'n systeem uitvalt? En anders dan moet je zorgen dat je ook op een andere manier kunt controleren of alles in orde is. Je hebt nu eenmaal je verantwoordelijkheid als je een bedrijf bezit. En die moet je gewoon nemen. Je kan niet simpel zeggen "ja het systeem is uitgevallen en dat is pech". Dat is lekker makkelijk om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:46

Tigra_ schreef:
"ja het systeem is uitgevallen en dat is pech". Dat is lekker makkelijk om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen.

Zég ik dat ergens?

CM_

Re: 1100 Varkens gestikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:54

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar die stallen zijn luchtdicht vanwege de stankoverlast en de gevoeligheid voor tocht.
Varkens kunnen slecht tegen tocht, de dure fokdieren worden daarom vaak ook geconditioneerd vervoerd.
Normaliter gaat er meteen een flink alarm af als er ergens een ventilator stopt, en de meeste boeren krijgen ook een telefonisch bericht van alarmmelding .

Ookal heeft een boer geen emotionele binding met zijn dieren, dit gun je toch geen mens??

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:10

Inderdaad ventilatoren voor stankoverlast en milieu eisen. Er zijn genoeg nieuwe innovatieve ideeën, zoals het varkenstoilet en pro dromi. Check: http://www.innovatievarkensvleesketen.nl/

Anyway, stom dat zoveel mensen boer aanwijzen. Boer heeft liever gezonde dieren en doet dit niet expres. De meeste boeren zouden waarschijnlijk ook wel weer 10 varkens, 20 koeien en 5 kippen willen hebben, maar daar kan je nu helaas niet van rondkomen ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:20

Zo kan het ook: http://heldervarken.com/
Maar dan zal de consument wel een andere ( hogere) prijs moeten betalen voor het stukje vlees. Al lijkt die prijs misschien hoger dan die werkelijk is; het met water volgespoten vlees, doordrenkt van antibiotica en dierenleed is zo ongezond dat je het beter kan laten staan.................
Maar aangezien de meeste mensen liever een grote lap bende die vol zit met troep, gesneden uit dieren die niet "geleefd" hebben, op hun bord hebben dan een stukje kwaliteit zal dat niet snel gaan lukken.
Het is nog altijd bij velen kwantiteit boven kwaliteit of het nu om vlees/ voedsel gaat of om andere dingen. Zolang de meeste mensen geen maat kunnen houden zal dit soort ellende blijven voortbestaan.
En hier nog zo'n fijn voorbeeld van "menselijkheid" en geen maat weten te houden : http://www.change.org/en-GB/petitions/s ... 9%E8%8A%82 ( schokkende beelden voor hondenliefhebbers)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:22

tweebelgen schreef:
Vertel eens hoe kan het anders?

Dat onze monden gevoed worden? Wij het ook nog kunnen betalen en de boer rond kan komen?
Dat er nog export van vlees is om nog niet meer staatsschuld te krijgen want dat krijg je als je bedrijven hier laat stoppen.

Nou; daar komt ie hoor.... HET gat in de markt.

Als iedereen even zijn eigen egoïstische voedingspatroon veranderd en minder vlees gaat eten dan kunnen we van al het eten dat ons vee nu eet de hele wereld ruim van voedsel voorzien.
En nee, ik eet zelf geen vlees, maar ben er niet op tegen dat anderen het doen mits het dier een dierwaardig leven heeft gehad.
Ik vind het walgelijk dat de mens altijd zijn eigen luxe voor de basisbehoeften van andere soorten plaatst. De maatschappij is rot.

Hoe kan het dus anders; bio-industrie vlees verbieden, evenals de import ervan. De houderijen die er zijn verplicht diervriendelijker maken en daarmee wordt biologisch vlees ook betaalbaarder omdat het op grotere schaal geproduceerd wordt. En ja... dan wordt het vlees duurder. Boehoe, mensen, je kan ook leven van minder vlees en combineren met andere eiwitbronnen dus ik heb geen medelijden met al die mensen die het dan minder vaak kunnen betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:24

Hinata schreef:
Inderdaad ventilatoren voor stankoverlast en milieu eisen. Er zijn genoeg nieuwe innovatieve ideeën, zoals het varkenstoilet en pro dromi. Check: http://www.innovatievarkensvleesketen.nl/

Anyway, stom dat zoveel mensen boer aanwijzen. Boer heeft liever gezonde dieren en doet dit niet expres. De meeste boeren zouden waarschijnlijk ook wel weer 10 varkens, 20 koeien en 5 kippen willen hebben, maar daar kan je nu helaas niet van rondkomen ;)

Die arme boer... misschien kan ie ander werk gaan doen waarbij hij geen dieren lastigvalt :)* Als hij echt beter zou willen voor zijn dieren en erg echt zoveel van zou houden lijkt me dat een betere optie. De rest van Nederland kan dat namelijk ook..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:24

EliseBrouwer schreef:
.
De volgende ochtend wordt je wakker, ga je naar stal en zie je daar je merrie dood liggen waar alleen de kop van het (ook dode) veulen uitsteekt.

En daar zeg je het: de volgende ochtend. Moest jij pas ergens in de middag naar je merrie gaan waardoor die al bijna een halve dag met een dood veulen in haar buik zit, dan noem ik dat ook zeer zeker nalatigheid.

Het verschil tussen een puur ongeluk en nalatigheid, vind ik, ligt echt wel aan de tijd die er overheen gaat voordat een fout opgemerkt wordt. Wees maar zeker dat als mijn paard in leven gehouden wordt door een machine, dat die machine controleren het eerste is wat ik 's ochtends doe en het laatste 's avonds, desnoods in pyjama.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:26

Gini schreef:
EliseBrouwer schreef:
.
De volgende ochtend wordt je wakker, ga je naar stal en zie je daar je merrie dood liggen waar alleen de kop van het (ook dode) veulen uitsteekt.

En daar zeg je het: de volgende ochtend. Moest jij pas ergens in de middag naar je merrie gaan waardoor die al bijna een halve dag met een dood veulen in haar buik zit, dan noem ik dat ook zeer zeker nalatigheid.

En stel dat je een baan hebt? Niet iedereen heeft tijd om voor het werk naar stal te gaan hoor. (En daarnaast, als je paard op een pensionstal staat dan neem ik aan dat zij ook zo nu en dan een blik in de stal werpen want daar betaal je imo ook voor)

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:28

Stoppen met de hele veehouderijsector! Alles importeren en ons ogen sluiten voor waar het dan vandaan komt en nog meer werklozen. :D Of oplossingen verzinnen en meer willen betalen voor een stukje vlees, zodat boeren dieren kunnen houden op een diervriendelijkere manier. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:28

Winged, je moet het niet met me eens zijn, maar ik hoop dat je wel beseft dat ik met je gewoon een mens bedoelde die even controleert of alles goed verloopt. Een pensionhouder die niet voor 10 uur in de stallen geweest is, vind ik slecht bezig ja. Je bent niet bezig met colaflessen of kinderfietsen, maar met dieren!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:29

Fellor schreef:
tweebelgen schreef:
Vertel eens hoe kan het anders?

Dat onze monden gevoed worden? Wij het ook nog kunnen betalen en de boer rond kan komen?
Dat er nog export van vlees is om nog niet meer staatsschuld te krijgen want dat krijg je als je bedrijven hier laat stoppen.

Nou; daar komt ie hoor.... HET gat in de markt.

Als iedereen even zijn eigen egoïstische voedingspatroon veranderd en minder vlees gaat eten dan kunnen we van al het eten dat ons vee nu eet de hele wereld ruim van voedsel voorzien.
En nee, ik eet zelf geen vlees, maar ben er niet op tegen dat anderen het doen mits het dier een dierwaardig leven heeft gehad.
Ik vind het walgelijk dat de mens altijd zijn eigen luxe voor de basisbehoeften van andere soorten plaatst. De maatschappij is rot.

Hoe kan het dus anders; bio-industrie vlees verbieden, evenals de import ervan. De houderijen die er zijn verplicht diervriendelijker maken en daarmee wordt biologisch vlees ook betaalbaarder omdat het op grotere schaal geproduceerd wordt. En ja... dan wordt het vlees duurder. Boehoe, mensen, je kan ook leven van minder vlees en combineren met andere eiwitbronnen dus ik heb geen medelijden met al die mensen die het dan minder vaak kunnen betalen.

Ben ik met je eens.

De varkenshouder doet dit niet voor de lol. Hij heeft er giga kosten aan doordat zijn dieren dood zijn gegaan.
Ik vind het spijtig voor de varkens ten eerste dat ze daar moeten zitten en ten tweede dat ze een afschuwelijke dood hebben gehad.
Maar de boer heeft het niet met opzet de ventilatie stil gelegd, denk dat ie het zekers anders had gewild.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:30

Voor die boer is dat een drama. En niet alleen financieel. Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar hebben de mensen die roepen "hoe kan dat alarm(dat in België, en dus vast ook in Nederland, verplicht is) nu falen?" zich al eens afgevraagd wat er gebeurt als het onweert. Twee jaar terug hier nog : splinternieuwe stal, bliksem ingeslagen, alarm mee stuk, varkens dood. Er zijn niet zoveel fail-safe manieren om dit te voorkomen, echt niet! En zelfs al zou je je stallen beveiligen dmv luiken die openvallen als de ventilatie uitvalt : dan nog heb je het risico dat de dieren dan last hebben van de tocht die ontstaat als er al wind is.

Niks gek aan overigens dag die boer 's avonds een stalronde maakt en 's ochtends of in de voormiddag opnieuw. De jonge dieren worden om gezondheidsredenen eerst gedaan, dus het kan zo maar zijn dat de vleesvarkens iets later in de voormiddag aan de beurt zijn. De boer heeft maar twee handen, en heel veel varkens, net omwille van het feit dat ie per varken zo weinig betaald wordt. Als jullie nu met z'n allen ervoor zorgen dat de boeren beter betaald worden zal de rest vast snel beter gaan. En dan spreek ik niet alleen van meer betalen in de supermarkt, maar er ook voor zorgen dat dat geld bij de boer terecht komt.

Edit : wat Hinata zegt dus. En geef mij dan maar het tweede, geen hormonen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:30

Nogmaals, consument betaalt genoeg voor een stuk vlees. Meer dan vroeger. Dat hiervan een belachelijk klein deel naar de boer gaat en er onderweg heel veel blijft plakken aan de handen van anderen, vind ik als consument verschrikkelijk. Vertel me hoe ik dat in mijn eentje kan oplossen en ik doe het. ;)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:34

Gini dat hoeft niet in je eentje. Maar iemand moet beginnen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:34

Gini schreef:
Winged, je moet het niet met me eens zijn, maar ik hoop dat je wel beseft dat ik met je gewoon een mens bedoelde die even controleert of alles goed verloopt. Een pensionhouder die niet voor 10 uur in de stallen geweest is, vind ik slecht bezig ja. Je bent niet bezig met colaflessen of kinderfietsen, maar met dieren!

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je niet weet waarom iemand voor die tijd niet in de stal is. Daarnaast: In de Peel zijn veel varkenshouders met bedrijven op meerdere locaties. Je weet niet wat er op zo'n dag is voorgevallen omdat - gelukkig - je niet constant met een cameraatje in de gaten wordt gehouden wat je doet. Daarnaast is de berichtgeving die er is geweest heel summier.

Ik kom zelf uit een pluimveehouderij-familie. Een reguliere dag bestond uit om 8 uur 's ochtends de eerste controle en om 5 uur de late controle. In de avonduren kwamen wij niet op stal ivm de rust die de dieren nodig hebben. En ja, dan zijn wij dus veel langer dan 10 uur niet in de stal geweest. Maar die rust voor die dieren is belangrijk, en bij varkens net zo. Stress levert uitval op. Het zijn geen paarden die mensgericht zijn!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:38

Maar dat is dan toch een gigantische afweging die je maakt? Rust voor de dieren tov er een oog op houden. En dan heb ik het niet enkel over dit geval, maar in het algemeen. Als er een beest ziek wordt, vast komt te liggen of eender welk ander ongeluk, een geboorte die niet goed gaat whatever. In het slechtste geval kom je daar dan dus 13 uur later achter? Ik probeer het echt te begrijpen hoor, het boerenleven, maar dat is toch een lange tijd voor ieder dier om alleen te zitten, kan zoveel gebeuren in de tussentijd dat je er praktisch altijd te laat bij bent dan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:46

Gini schreef:
Maar dat is dan toch een gigantische afweging die je maakt? Rust voor de dieren tov er een oog op houden. En dan heb ik het niet enkel over dit geval, maar in het algemeen. Als er een beest ziek wordt, vast komt te liggen of eender welk ander ongeluk, een geboorte die niet goed gaat whatever. In het slechtste geval kom je daar dan dus 13 uur later achter? Ik probeer het echt te begrijpen hoor, het boerenleven, maar dat is toch een lange tijd voor ieder dier om alleen te zitten, kan zoveel gebeuren in de tussentijd dat je er praktisch altijd te laat bij bent dan.

Even harde realiteit: Wij hadden 4000 kippen. Je loopt wel door de stal heen om dode dieren eruit te halen en evt hele zieke dieren apart te zetten, alleen alle 4000 dieren heb je niet elke dag in handen (een klein aantal). In ons geval hadden we geen gangpaden die vrij waren van kippen en moesten we dus echt door de hennen heen, de dieren moesten dus opzij (hoewel op plek B genoeg ruimte is willen ze toch graag op plek A zitten) en dat levert voor sommige dieren stress op. Als jij de rusturen van die dieren verkloot door door de stal heen te gaan levert dat stress op en meer uitval. Dus meer dode dieren. In ons geval hadden wij een leghennenbedrijf. Dus geen problemen met vastliggen of geboortes.

Even voor mij ter info: Heb jij wel eens een boerderij gezien met uitloop? Dus dat de kippen buiten liepen? Misschien heb je dan wel gezien dat die kippen gaan rennen zodra ze een hoog geluid, harde knal of zelfs geritsel horen. Als 2 kippen gaan rennen gaat de rest mee en dat veroorzaakt stress. Om het kleinste schieten die beesten in de stress en die rikketik van die beesten kan nou ook weer niet zo heel erg veel aan. Als je als boer kan kiezen tussen 1 dode kip omdat je er minder controle op hebt gehad of 7 dode kippen omdat je tig keer die stal door moet dan is die keuze heel snel gemaakt.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:51

Winged schreef:
Even harde realiteit: Wij hadden 4000 kippen. Je loopt wel door de stal heen om dode dieren eruit te halen en evt hele zieke dieren apart te zetten, alleen alle 4000 dieren heb je niet elke dag in handen (een klein aantal). In ons geval hadden we geen gangpaden die vrij waren van kippen en moesten we dus echt door de hennen heen, de dieren moesten dus opzij (hoewel op plek B genoeg ruimte is willen ze toch graag op plek A zitten) en dat levert voor sommige dieren stress op. Als jij de rusturen van die dieren verkloot door door de stal heen te gaan levert dat stress op en meer uitval. Dus meer dode dieren. In ons geval hadden wij een leghennenbedrijf. Dus geen problemen met vastliggen of geboortes.

Even voor mij ter info: Heb jij wel eens een boerderij gezien met uitloop? Dus dat de kippen buiten liepen? Misschien heb je dan wel gezien dat die kippen gaan rennen zodra ze een hoog geluid, harde knal of zelfs geritsel horen. Als 2 kippen gaan rennen gaat de rest mee en dat veroorzaakt stress. Om het kleinste schieten die beesten in de stress en die rikketik van die beesten kan nou ook weer niet zo heel erg veel aan. Als je als boer kan kiezen tussen 1 dode kip omdat je er minder controle op hebt gehad of 7 dode kippen omdat je tig keer die stal door moet dan is die keuze heel snel gemaakt.

Wil er toch even op reageeren ondanks dat het niet ontopic is.

Bij onze stal naast is een kippenboer en die kippen zitten dus buiten met vrije inloop naar binnen.
Die kippen hebben een grotere uitloop dan de meeste paarden. Tuurlijk schrikken ze eens maar niet zoals jij stelt.
Ik begrijp wat je probeert te zeggen over rust en de tijd dat er geen toezicht is maar het kan ook anders

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:53

Gini schreef:

Wat geboortes betreft zijn varkensbedrijven zo georganiseerd dat ze die geboortes samen laten vallen. Beter voor de gezondheid en op het moment van werpen loopt er dan op veel bedrijven constant of regelmatig iemand in de stal.

Om technische defecten te voorkomen is een alarm verplicht. Maar hey, ook die dingen kunnen stuk gaan om wat voor reden dan ook. En dat is niet altijd te voorzien, zoals in mijn voorbeeld met de bliksem.

Staan jullie iedere nacht 3 keer bij je paard? En wat nu als je een birth alarm om hebt bij een drachtige merrie, maar het alarm reageert niet? Of voor mijn part verwerpt je merrie nog voor je het alarm om hebt hangen. Je kunt helaas niet alles voorkomen en nog meer helaas : er is niet altijd een schuldige, al zouden we dat als mens graag willen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:53

Ongelooflijk zoals hier gereageerd word soms! :n
Zoals al eerder aangegeven zitten er op de meeste stallen een alarm die afgaat als de ventilatie stopt.
Bij de stal die ik weet gooien ze dan direct alle deuren open en als het langer dan een uur gaat duren laten ze een noodaggregaat de ventilatie overnemen.

Zieke varkens worden eruit gehaald en in een ziekenboeg geplaatst. Dode varkens worden er onmiddellijk uitgehaald.
De varkenssector heeft met zeer veel (soms belachelijke) regels te maken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:55

AaronYve schreef:
Winged schreef:

Wil er toch even op reageeren ondanks dat het niet ontopic is.

Bij onze stal naast is een kippenboer en die kippen zitten dus buiten met vrije inloop naar binnen.
Die kippen hebben een grotere uitloop dan de meeste paarden. Tuurlijk schrikken ze eens maar niet zoals jij stelt.
Ik begrijp wat je probeert te zeggen over rust en de tijd dat er geen toezicht is maar het kan ook anders

Weet je, ik kan zeggen dat we met ons bedrijf destijds VER onder de gemiddelde landelijke uitval zaten destijds. Daarnaast werden er met regelmaat monsters bij onze kippen gehouden die allemaal goed uit de bus kwamen. Dus sorry: Ik geloof wél in deze methode.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:57

Voor de boer maar niet voor de kippen/varkens ect. :j

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:00

AaronYve schreef:

Ik denk dat je niet mag voorbij gaan aan de dieren, maar ook niet ten koste van alles gedomesticeerde dieren terug naar de natuur mag willen zetten.

Weet je hoe groot de uitval bij pasgeboren biggen is die "biologisch" geboren worden (hierover zijn bijvoorbeeld uit Groot-Brittanië mooie cijfers beschikbaar. En denk je dat die varkens echt maar 1 keer ziek worden? Neen, ze mogen slechts 1 maal behandeld worden en verliezen daarna hun label. Moeilijk voor de boer, dat maakt behandelen (en dus garanderen van het welzijn) een stuk moeilijker.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:05

JoAnn schreef:
AaronYve schreef:

Ik denk dat je niet mag voorbij gaan aan de dieren, maar ook niet ten koste van alles gedomesticeerde dieren terug naar de natuur mag willen zetten.

Weet je hoe groot de uitval bij pasgeboren biggen is die "biologisch" geboren worden (hierover zijn bijvoorbeeld uit Groot-Brittanië mooie cijfers beschikbaar. En denk je dat die varkens echt maar 1 keer ziek worden? Neen, ze mogen slechts 1 maal behandeld worden en verliezen daarna hun label. Moeilijk voor de boer, dat maakt behandelen (en dus garanderen van het welzijn) een stuk moeilijker.

hoho, niet doordraaien, kippen en roze varkens zie ik hier nog niet in de bossen lopen :) Tuurlijk mag je niet voorbij gaan aan de dieren.
Dat zeg ik ook in mijn post. In gaf antwoord op de vraag van winged aan gigi of ze weleens een kippenboerderij had gezien waar ze buiten lipen en ja hoor die zit bij ons naast. Hele grote weide en menig paard die daar jaloers op is.
En bio is wat anders dan vrije uitloop. Ik vind dat men het veels te zwart/wit ziet.
Het is of een megastal of loslaten in de natuur. Er is ook nog een heel groot grijs gebied waarin de dieren een goed kort leven kunnen hebben.