Discussie 'het is maar een dier'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:50

Mindim schreef:
Kijk het is natuurlijk wel even anders of je het over je eigen dood hebt of dat van een ander. Kijk als ik dood ben dan is het klaar, ik hoef niet het eeuwige leven. Ik vind de dood van naasten echter heel heftig en an sich vind ik dat idd vreselijk. Ik sta niet schouderophalend naast de kist en denk, ach ja, hij is maar dood jammer dan.

Rouwprocessen verschillen per persoon en ook nog eens per situatie (buurvrouw van 95 vs jonge partner die sterft bv) en de ene manier is niet beter of slechter dan de ander. De mate of lengte van een individueel rouwproces zegt ook niets over de hoeveelheid liefde die hij had tijdens het leven van de gestorvene.

jjustangela

Re: Discussie 'het is maar een dier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:28

Ik vind dat dieren wel eens vergeten worden, inderdaad ook in het nieuws.
Ik zie vaker reclames voorbij komen van mensen in arme landen, dan van dieren in arme landen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:32

Mindim schreef:
Waarom zeg ik daar nog al wat, omdat het niet strookt met de mening van de meeste mensen? Dat kan me nu echt niets schelen.

Wat heeft 'de algemene mening' ermee te maken?

Ik vind het ernstig om te zeggen dat het je niet kan schelen als anderen overhoop geschoten worden. Liquidaties vind ik een ander verhaal, rotte appels onderling moeten het zelf maar uitvechten, maar buiten die groep vind ik het niet niks.

Ik zeg niet dat dierenleed me koud laat, absoluut niet, ik schrik alleen van dit soort opmerkingen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:37

Mindim schreef:
bello2005 schreef:

Als je het gewoon nou nuchter bekijkt, is de mens ook maar een dier,

ik vind een mens geen dier, de mens is een BEEST en vreselijk beest.
Ik geef je gelijk in veel gevallen hoor. Maar goed, ik heb dan ook erg weinig met mensen.

me to, maar kijk maar eens de wereld in dan hoef je nog niets met mensen te hebben.
je hoort genoeg, die sjeik is daar weer olie uit de grond aan het halen ten koste van de dieren
daar kappen ze weer bossen omdat WIJ de mens nieuwe huizen willen etc etcetc

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:43

Lisa_H schreef:
Het probleem van de mensen die hier zo boos over worden, is dat ze dieren met mensen gaan vergelijken. Of dat is iets wat ik merk, want als jij zegt ''het is maar een dier'' dan komen ze aan met dingen als ''maar als het je moeder was dan...'' of ''maar als het je kind was dan...'' je dier is een dier, geen mens.

Voor mij is het ook maar een dier, op het moment dat zo'n beestje overlijd denk ik dan wel van hoe kan je zo harteloos zijn?! Maar achteraf weet ik wel beter en dan bedenk ik me ook, tja het is ook maar een dier...

Ik heb dat ook met overleden mensen. Uiteindelijk bedenk ik me, sja... Iedereen gaat dood. Met dieren is dat net zo, betekent niet dat je niet heel erg verdrietig mag zijn wanneer een geliefd dier overlijdt en het nogal zout in de wonde is wanneer iemand tegen je zegt terwijl je rouwt om je dier 'tja, het is maar een dier'.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:54

Hoe meer je de mens leert kennen, hoe meer je van de dieren houdt!

Ik ben ooit een brandende stal ingerend om de paarden te bevrijden en dat zal ik ook met mijn eigen dieren doen, zonder nadenken. Maar als het huis van de buren in de fik staat.... hmmm ik weet het niet hoor. :=
Laatst bijgewerkt door Izep op 30-06-13 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:55

IZEP schreef:
Hoe meer je de mens leert kennen, hoe meer je van de dieren houdt!

Ik ben ooit een brandende stal ingerend om de paarden te bevrijden en dat zal ik ook met mijn eigen dieren doen, zonder nadenken. Maar als het huis van de buren in de fik staat.... hmmm ik weet het niet. :=

+1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:37

sallandval schreef:
Mindim schreef:
Kijk het is natuurlijk wel even anders of je het over je eigen dood hebt of dat van een ander. Kijk als ik dood ben dan is het klaar, ik hoef niet het eeuwige leven. Ik vind de dood van naasten echter heel heftig en an sich vind ik dat idd vreselijk. Ik sta niet schouderophalend naast de kist en denk, ach ja, hij is maar dood jammer dan.

Rouwprocessen verschillen per persoon en ook nog eens per situatie (buurvrouw van 95 vs jonge partner die sterft bv) en de ene manier is niet beter of slechter dan de ander. De mate of lengte van een individueel rouwproces zegt ook niets over de hoeveelheid liefde die hij had tijdens het leven van de gestorvene.

Ik snap jouw antwoord niet, ik zeg toch niks over rouwprocessen en oordelen doe ik daar ook niet over. Ik zit middenin een rouwproces, dus breek me de bek niet open. Ik heb het ook niet over de lengte van een rouwproces of wat dat betekent hoeveel er van een gestorvene gehouden werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:41

F_Orumster schreef:
Mindim schreef:
Waarom zeg ik daar nog al wat, omdat het niet strookt met de mening van de meeste mensen? Dat kan me nu echt niets schelen.

Wat heeft 'de algemene mening' ermee te maken?

Ik vind het ernstig om te zeggen dat het je niet kan schelen als anderen overhoop geschoten worden. Liquidaties vind ik een ander verhaal, rotte appels onderling moeten het zelf maar uitvechten, maar buiten die groep vind ik het niet niks.

Ik zeg niet dat dierenleed me koud laat, absoluut niet, ik schrik alleen van dit soort opmerkingen.

Dat vraag ik. Jij zegt,' je zegt daar nog al wat'. Waarom vind je dat, omdat het afwijkt van de meeste mensen? Op die manier vraag ik het.
Je kan het ernstig vinden dat ik niet meer warm of koud raak van mensen die elkaar neer schieten, maar goed het is aan de orde van de dag. Het nieuws staat er vol mee, de misdaadseries staan er bol van, tja, het is 'gewoon' geworden in de wereld en dat is een trieste ontwikkeling.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:07

love_western schreef:
sallandval schreef:
Je kunt het ook zo zien; de dood is maar de dood. Iedereen sterft, mens of dier. het is de vraag of je dat an sich vreselijk vind. Persoonlijk ben ik eigenlijk wel blij dat we niet het eeuwige leven hebben, ik zou echt niet weten wat ik hier tot in de eeuwigheid zou moeten.

Eerlijk gezegd heb ik bij mijn huisdieren nooit lang ná de dood gehuild. Ik ben vooral zo iemand die eindeloos bij een ziek (huis)dier kan zitten huilen. Als 'ie dan dood is ben ik niet meer zo verdrietig. Dood is dood, dan is het voor dat dier toch niet zo erg meer.

Dat heb ik dus ook. Het gemist blijft wel. Maar het huilen stopt al vrij snel. Heb in april en juni 2 hondjes verloren. Waren echt mijn maatjes. Maar kan er nu niet meer om huilen. Wel mis ik ze vreselijk. Maar om mijn opa kan ik nog wel huilen, terwijl hij al 9 jaar weg is.

Maar als ik een brandend huis zou staan, dan zou ik toch eerst mijn eigen soort redden. En dan pas de dieren. Of het moet tegelijk kunnen. Dieren zullen ook eerder hun eigen soorten kiezen, dan ons. Een paard kiest ook eerder voor zijn paarden maatje, dan voor zijn baasje.

Als ik kon kiezen tussen mijn opa of mijn hond terug te krijgen. Dan kies ik echt voor mijn opa. Dan is in mijn ogen de hond maar een hond. Nu hoeven jullie niet te zeggen van dat is niet realistisch. Want dat weet ik ook wel. Maar bedoelde het gewoon als voorbeeld.

Dieren waar ik geen band mee heb, zoals mijn vissen. Zal ik al helemaal niet om rouwen, als ze dood zijn. Wel zal ik mijn sluierstaarten missen. Omdat ze wel een karaktertje hebben. Maar ik hoop dat ze nog 20 jaar mee gaan. Zelfde als met mijn schildpadden en slak. Vind ze hartstikke leuk. Zal ze missen als ze er niet meer zijn. Maar ik zal er niet om huilen. Terwijl ik bij mijn berner wel een paar weken van slag zal zijn.

Een half jaar geleden heb ik mijn hondje in moeten laten slapen en er is geen dag voorbij gegaan dat er geen traan is gelaten.
Ik mis dat diertje zo enorm!

Mijn opa, ondertussen een eeuw dood, maar die man zag ik alleen op zondag, ik had niets met hem, heb hem daarom ook nooit gemist en geen traan gelaten. En dat is ook met mijn oma's, ze waren heel aardig, maar ik deelde niet mijn leven met hen, wat ik met mijn hondjes wel doe.

Vissen en reptielen heb ik niet, daar heb ik niets mee.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:26

Mindim schreef:
[/quote]

Ik val je niet aan Mindim, ik reageer enkel op het vetgedrukte hierboven. Je impliceert daarmee dat mensen die niet in zak en as zijn ná de dood van een naaste wél hun schouders ophalen en denken "ach ja, jammer dan". Maar dat is niet zo; vandaar mijn antwoord.

Urielle

Re: Discussie 'het is maar een dier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:45

Mbt reclames: ik vind reclames voor dierenfondsen veel concreter, daarom pakt het me meer. Ik heb moeite met een verhaal dat kittens met wasbenzine worden overgoten en in de fik gestoken, meer dan met 'er zijn hongerige kinderen in Afrika'. Maar als ik documentaires kijk over kinderprostitutie op de Fillippijnen en ik hoor het verhaal van het individu erachter, dan loop ik daar maanden mee rond.
Ik kan ook echt geen nieuwsberichten lezen over wat er voor afschuwelijks met baby's, peuters en kleuters wordt gedaan in de wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:58

sallandval schreef:
Ik val je niet aan Mindim, ik reageer enkel op het vetgedrukte hierboven. Je impliceert daarmee dat mensen die niet in zak en as zijn ná de dood van een naaste wél hun schouders ophalen en denken "ach ja, jammer dan". Maar dat is niet zo; vandaar mijn antwoord.

Dat impliceer ik helemaal niet. De zin begint daarom ook met 'ik'. Dus aangevallen voel ik me niet, ik snapte jouw antwoord niet en verder is dat stukje natuurlijk beeldspraak, ik dacht dat dat wel begrepen zou worden.
Ik zit ook niet in zak in as en doe gewoon mijn ding, ik heb mijn momenten wel erg. Voor een ander lijkt het daarmee alsof ik niet rouw en daar ben ik over aangesproken door 'kennissen' . Dus vandaar dat ik nooit zou impliceren dat mensen die niet zichtbaar rouwen, niet rouwen. Je kijkt namelijk niet bij een ieder achter de voordeur en niet iedereen laat het achterste van zijn tong zien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-07-13 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:00

Urielle schreef:
Mbt reclames: ik vind reclames voor dierenfondsen veel concreter, daarom pakt het me meer. Ik heb moeite met een verhaal dat kittens met wasbenzine worden overgoten en in de fik gestoken, meer dan met 'er zijn hongerige kinderen in Afrika'. Maar als ik documentaires kijk over kinderprostitutie op de Fillippijnen en ik hoor het verhaal van het individu erachter, dan loop ik daar maanden mee rond.
Ik kan ook echt geen nieuwsberichten lezen over wat er voor afschuwelijks met baby's, peuters en kleuters wordt gedaan in de wereld.

Het stukje over kinderen met honger is ook vreselijk, maar idd, dat stukje komt al meer dan 20 jaar voorbij in de reclamezendtijd. Je raakt het gewoon, hoe triest het ook is. Ze gebruiken die kijk op die spots nu ook in de spots. Je hebt nu een 'reclame' over fedozi of iets en dat zij het ook niet kan helpen dat ze de zoveelste is die op tv komt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:06

Waar ik op bokt altijd een beetje moe van wordt is dat in 'of-of' denken en niet in 'en-en'. Ik zou helemaal kapot zijn als ik mijn dochter zou verliezen, maar ik vrees dat ik ook kapot zal zijn als mijn paard komt te overlijden. Over de vraag 'wat is erger?', tja, dat vind ik er eigenlijk niet zo heel erg toe doen, heel eerlijk gezegd. Het is allebei, iedere situatie op zijn eigen manier, verschrikkelijk. Ik kan wakker liggen van mensenellende (de laatste keer was de verdwijning/moord op Ruben en Julian, ja, daar ben ik toch wel mee bezig geweest en nog op momenten), maar ik kan me ook rot voelen over dierenellende (net nog, toen ik met de auto naar huis reed en ik diverse dode vogels zag liggen op de weg). Ja, ook dat raakt me. Dat het mensen niet raakt, dat zoveel onschuldige dieren kapot gereden worden, dat vind ik alleen maar heel erg walgelijk. Blijf dan maar uit mijn buurt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:06

Twiggy2008 schreef:
Waar ik op bokt altijd een beetje moe van wordt is dat in 'of-of' denken en niet in 'en-en'. Ik zou helemaal kapot zijn als ik mijn dochter zou verliezen, maar ik vrees dat ik ook kapot zal zijn als mijn paard komt te overlijden. Over de vraag 'wat is erger?', tja, dat vind ik er eigenlijk niet zo heel erg toe doen, heel eerlijk gezegd. Het is allebei, iedere situatie op zijn eigen manier, verschrikkelijk. Ik kan wakker liggen van mensenellende (de laatste keer was de verdwijning/moord op Ruben en Julian, ja, daar ben ik toch wel mee bezig geweest en nog op momenten), maar ik kan me ook rot voelen over dierenellende (net nog, toen ik met de auto naar huis reed en ik diverse dode vogels zag liggen op de weg). Ja, ook dat raakt me. Dat het mensen niet raakt, dat zoveel onschuldige dieren kapot gereden worden, dat vind ik alleen maar heel erg walgelijk. Blijf dan maar uit mijn buurt!

Amen