Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:21

Mensen hebben nu eenmaal veel moeite om verder te kijken dan hun neus lang is :)*

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:04

verootjoo schreef:
men, wat een jaloezie hier :O Wat kan mij het schelen wie wat verdient. Daar gaat het toch niet om? Denken jullie nu echt dat je enorm veel meer te besteden hebt als WA minder verdient :')

Waarom denk jij dat het uit jaloezie is? :?

Mars

Re: Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:09

http://www.hetsalarisvandekoning.nl/index.php
Ik zie dat de site nu online staat om te tekenen, heb het zelf nog niet gedaan omdat hier wel een aantal punten voorbij zijn gekomen die mij tot verder nadenken aanzetten. Er zijn nu ongeveer 1200 handtekeningen binnen het uur binnen gekomen, gaat erg hard dus.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:15

.. " Eens in de zoveel jaar komt die discussie weer terug en dat is ook niet gek als je bedenkt dat de Oranjes per jaar evenveel uitgekeerd krijgen als alle andere koningshuizen in Europa samen (minus Engeland) " ..... en dat voor een klein kikkerlandje :roll:

@vala - ze hoeven hun woongenot niet zelf te betalen, zeker het onderhoud niet !!
.." . Daarnaast waren er bijvoorbeeld ook nog kosten die bijvoorbeeld uitgegeven werden aan beveiliging, onderhoud aan de paleizen en natuurlijk de staatsbezoeken. Deze kosten zijn in totaal in te schatten op een bedrag van €71 miljoen. Opgeteld komen de totale kosten dus op €110 miljoen euro. "
..." toegeschreven aan toenemende beveiligingskosten en voornamelijk een bedrag van 17 miljoen euro voor renovatiekosten aan het Paleis op de Dam en Paleis Noordeinde.[1] RTL Nieuws schrijft de stijging van 30 miljoen of 36% over de periode 2005-2008 toe aan loonkosten, beveiliging, en onderhoud van paleizen. "

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:17

Ik vind juist helemaal niet dat ze moeten minderen. Ze werken 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Kunnen nooit hun mening geven, moeten altijd op hun tellen passen, nooit met een slaaphoofd door huis lopen etc.

Als je kijkt naar de gemiddelde topmannen in het bedrijfsleven verdienen die stukken meer hoor, boven de miljoen. En die laten andere mensen het werk voor hun doen, dus wat dat betreft vind ik echt niet dat het koningshuis minder salaris moet krijgen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:21

ze werken niet 24/7 en 365 dagen per jaar. dat kan ook lichamelijk, of geestelijk helemaal niet. ze moeten wel bereikt kunnen worden, indien zich een ernstig incident voordoet. maar dat geld ook voor politie/brandweer en medisch personeel.en ntl. de regering.
en nee, ze mogen openbaar geen mening geven.
en of ie met een slaapkop door zn huis loopt , of niet, kun je niet weten ;)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:31

Politie, brandweer e.d werken in ploegen dienst. Dus dat is niet helemaal waar wat je zegt. WA en Bea moeten dag en nacht bereikbaar zijn.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:37

Ik zou niet met hem willen ruilen, en ben ook blij dat ik deze baan niet heb. Hij mag van mij best veel salaris krijgen, maar dit gaat mij iets te ver. 150.000 vind ik persoonlijk wat weinig, 500.000 lijkt mij beter. Het is wel een baan waarbij je hele leven in een soort kooi zit. Maarja, als je kijkt wat gemiddelde spelers in beroemde films verdienen (al word dat door de filmmakers, en verdiensten betaald) is dat ook belachelijk. jaloers ben ik zeker niet ...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:45

Zullen we ook een dergelijke petitie opzetten voor rocksterren? Voor dressuuramazones? Voor supermodellen? Voor filmsterren? En nee, in veel gevallen betalen die ook geen tot weinig belasting door bedrijven in andere landen te vestigen etc. Vreemd dat daar niemand over klaagt? Kost ons qua belastinginkomsten net zo veel. En nee, wij betalen hun huizen niet. Maar als we van de één vinden dat'ie teveel verdient, waarom van de ander dan niet?

In principe kan het me niet schelen wat Wim-Lex verdient, hij heeft weldegelijk een zware "baan" en van mij mag daar heel wat tegenover staan. Ik vind het alleen wel een verkeerd signaal om alles te korten behalve zijn salaris.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:56

spicegirl schreef:
.. " Eens in de zoveel jaar komt die discussie weer terug en dat is ook niet gek als je bedenkt dat de Oranjes per jaar evenveel uitgekeerd krijgen als alle andere koningshuizen in Europa samen (minus Engeland) " ..... en dat voor een klein kikkerlandje :roll:

@vala - ze hoeven hun woongenot niet zelf te betalen, zeker het onderhoud niet !!
.." . Daarnaast waren er bijvoorbeeld ook nog kosten die bijvoorbeeld uitgegeven werden aan beveiliging, onderhoud aan de paleizen en natuurlijk de staatsbezoeken. Deze kosten zijn in totaal in te schatten op een bedrag van €71 miljoen. Opgeteld komen de totale kosten dus op €110 miljoen euro. "
..." toegeschreven aan toenemende beveiligingskosten en voornamelijk een bedrag van 17 miljoen euro voor renovatiekosten aan het Paleis op de Dam en Paleis Noordeinde.[1] RTL Nieuws schrijft de stijging van 30 miljoen of 36% over de periode 2005-2008 toe aan loonkosten, beveiliging, en onderhoud van paleizen. "

Sinds 2010 is dat bedrag wel behoorlijk naar beneden gegaan.
http://media.rtl.nl/media/actueel/rtlni ... 011FIN.pdf
In dit onderzoek staat onderaan een overzicht van de kosten van monarchien en republieken in Europa. Hoewel het nog steeds lastig vergelijken is, omdat bijv. Belgie een aantal behoorlijke kosten posten onder andere begrotingen opgenomen waardoor het dus onterrecht veel goedkoper lijkt. En bij duitsland wordt niet bijgerekent dat alle ex-presidenten nog meer dan 400.000 per jaar kunnen krijgen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:58

Ik heb getekend.. Ben benieuwd wat eruit komt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:22

Dat kan ik je wel vertellen, helemaal niks!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:50

Vala schreef:

Ik hoop van wel.. ik vind het zeker het proberen waard!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:24

Vala schreef:

Waarom niet? Als het burgerinitiatief door voldoende mensen getekend wordt dan moet het iig in de Kamer aan de orde gesteld worden. En dat is alvast een eerste stap.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:28

chevax schreef:
En nee, in veel gevallen betalen die ook geen tot weinig belasting door bedrijven in andere landen te vestigen etc. Vreemd dat daar niemand over klaagt? Kost ons qua belastinginkomsten net zo veel.

Dergelijke belastingontwijking zou van mij ook veel lastiger gemaakt mogen worden. En er zijn ook wel initiatieven: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 3_00539592

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:02

Vala schreef:

+. :j

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:24

spicegirl schreef:
ze werken niet 24/7 en 365 dagen per jaar. dat kan ook lichamelijk, of geestelijk helemaal niet. ze moeten wel bereikt kunnen worden, indien zich een ernstig incident voordoet. maar dat geld ook voor politie/brandweer en medisch personeel.en ntl. de regering.

Volgens mij is dat nou net wat iedereen probeert duidelijk te maken.
Ze zijn áltijd in functie. Je bent áltijd koning of koningin.

Politie, brandweer, medisch personeel, ze kunnen allemaal een keer naar een feestje en zich ongegeneerd volzuipen (als ze geen dienst hebben). Ze kunnen altijd zeggen tegen de kok dat z'n eten niet te vreten was. Ze kunnen altijd zeuren dat een ander een ton (of 2, of 3) meer vangt per jaar, ze kunnen altijd een keer in trainingspak boodschappen doen, ze kunnen altijd zeggen dat Rutte of Wilders of wie dan ook zuigt. Ze kunnen gewoon in een dikke auto 250 km per uur over de Duitse snelweg rijden. Ze kunnen gewoon zeggen dat die k*t Oosteuropeanen altijd dronken achter het stuur zitten en de banen van de Nederlanders inpikken.
En of ze dat nou willen is een ander verhaal, maar ze kúnnen en mógen het, ze hoeven zich niet altijd politiek correct op te stellen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:49

kamsel schreef:
spicegirl schreef:

Volgens mij is dat nou net wat iedereen probeert duidelijk te maken.
Ze zijn áltijd in functie. Je bent áltijd koning of koningin.

Politie, brandweer, medisch personeel, ze kunnen allemaal een keer naar een feestje en zich ongegeneerd volzuipen (als ze geen dienst hebben). Ze kunnen altijd zeggen tegen de kok dat z'n eten niet te vreten was. Ze kunnen altijd zeuren dat een ander een ton (of 2, of 3) meer vangt per jaar, ze kunnen altijd een keer in trainingspak boodschappen doen, ze kunnen altijd zeggen dat Rutte of Wilders of wie dan ook zuigt. Ze kunnen gewoon in een dikke auto 250 km per uur over de Duitse snelweg rijden. Ze kunnen gewoon zeggen dat die k*t Oosteuropeanen altijd dronken achter het stuur zitten en de banen van de Nederlanders inpikken.
En of ze dat nou willen is een ander verhaal, maar ze kúnnen en mógen het, ze hoeven zich niet altijd politiek correct op te stellen.

Helemaal mee eens _/-\o_
Het is misschien geen lichamelijk zware arbeid, maar psychisch is dit echt niet heel makkelijk.
Ze zijn het visite kaartje van een land..
Als ze een fout maken, weet iedereen het en niemand vergeet het.
Hij staat hier nog altijd bekend als Prins Pils, al is die naam toch al oud aan 't worden.
Net zoals Prins Harry van Engeland bekend staat om z'n naaktfoto's en andere schandalen, terwijl dat de laatste tijd al veel minder is. Maar denk niet dat-ie daar ooit nog vanaf komt.
Lijkt mij echt vreselijk, elke fout die je maakt wordt uitvergroot, de hele wereld rondgezonden en je komt er nauwelijks nog vanaf. En aftreden helpt ook niet, kijk maar naar Friso.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:51

Fitzroy schreef:
Vala schreef:

Waarom niet? Als het burgerinitiatief door voldoende mensen getekend wordt dan moet het iig in de Kamer aan de orde gesteld worden. En dat is alvast een eerste stap.

En gelijk ook de laatste, want die halve kip en paardenkop die dit gaat tekenen zet echt geen zoden aan de dijk

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:33

Ik denk dat dit toch nog door best veel Wilders-stemmers getekend gaat worden anders hoor O:)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:30

LoveBodin schreef:
Fred_Kroket schreef:
Ja... Gewoon de Balkenende norm... En bij nader inzien gewoon helemaal schrappen dat koningshuis... Huppakee, Holadiee en weg d'r mee!

Ouderwets gedoe en kost klauwen met geld, ze gaan maar beetje rentenieren en wat paleizen openstellen om het hoofd boven water te houden!

Leve de Republiek! *\o/*

En dan moeten we dus een Premier d'r bij krijgen, waardoor we behoorlijk wat inkomsten gaan missen.
Want dat koningshuis levert best wat op, ze zijn politiek neutraal, en hun hoofd blijft altijd hetzelfde..
Dat kan je van een premier niet zeggen :)
En die premier gaat ook behoorlijk wat kosten, die moet wat doen wat de koningin én wa bij elkaar doen :)

Het mooiste lijkt mij inderdaad dat ze een klein deel, hoeft echt niet veel, maar een klein beetje inkorten. Omdat het crisistijd is en iedereen moet inkorten.
Belasting hoeft van mij niet, da's inderdaad, je krijgt 10 euro uit de schatkist en stopt er weer 5 in. Verder betalen ze inderdaad over andere dingen wel belasting.

Die kan niet duurder zijn dat het hele koningshuis bij elkaar... Alleen het opknappen van die opgewaardeerde roeboot van ze was al 5 ton...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 06:37

Maar die levert wél veel minder op ;)
Oftewel, de koning, die wat meer kost, maar waar we veel meer van krijgen,
of een premier, die wel goedkoper is, maar die ook veel minder inkomsten brengt.

Zou ik toch voor een koning gaan :)

En, wat doen we met een premier die klaar is? In veel landen (Duitsland o.a. dacht ik), krijgen die ook nog een flinke smak geld per jaar.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 06:38

little_king schreef:
Op Prinsjesdag vertellen dat het volk moet bezuinigen, maar zelf totaal geen idee hebben wat dat is .
Ben je begaan met je volk doe je dat niet.

Hier ben ik het helemaal mee eens :j .
En ik denk dat dat ook het standpunt van vele Nederlanders is .
Er word bezuinigd op zorg , scholing , gehandicapten ,ouderen en noem maar op .
Het volk moet zwaar inleveren, en in deze zware tijd verwacht men dat het Koningshuis
hierin mee gaat .Dat ten teken achter je volk te staan en niet er boven .
Tenslotte heeft iedereen in Nederland dezelfde rechten en plichten ...of toch niet ?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:04

ditano schreef:
little_king schreef:
Op Prinsjesdag vertellen dat het volk moet bezuinigen, maar zelf totaal geen idee hebben wat dat is .
Ben je begaan met je volk doe je dat niet.

Hier ben ik het helemaal mee eens :j .
En ik denk dat dat ook het standpunt van vele Nederlanders is .
Er word bezuinigd op zorg , scholing , gehandicapten ,ouderen en noem maar op .
Het volk moet zwaar inleveren, en in deze zware tijd verwacht men dat het Koningshuis
hierin mee gaat .Dat ten teken achter je volk te staan en niet er boven .
Tenslotte heeft iedereen in Nederland dezelfde rechten en plichten ...of toch niet ?

Amen _/-\o_

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:10

Ditano, ik ben het met je eens, maar, zij hebben niet dezelfde rechten.
Recht op stemrecht hebben ze niet, bijvoorbeeld :)

Maar ik ben het wel eens met je stukje. Ook al leveren ze maar een klein beetje in, ook al is het maar tijdelijk, het zou heel fijn zijn als ze solidair zijn met het volk.