waikiki_6 schreef:Ik ben blij met de nieuwe paus.
Ik ook. Ik vind het goed dat uit Zuid Amerika komt (al heeft hi Italiaanse voorouders) en dat hij erg van de soberheid is. Dat hij zich "Fransiscus" noemt, is ook een gunstig teken en hij richt zich tot alle mensen van goede wil.
waikiki_6 schreef:En de negatieve dingen die over de katholieke kerk genoemd zijn vind ik soms wat ver gaan. Iedereen mag toch vrij zijn in het kiezen van het geloof.
In NL is dat zo, sinds 1648 - na de tachtigjarige oorlog, die we wonnen van het katholieke Spanje. (Want die ko-ho-ho-ning van Spanpje, die "heb ik altijd geeerd" - maar we hebben hem er wel uitgezet.) Mede omdat "Spanje" vond, dat er maar een geloof mocht zijn: het hunne.
En de vorige, nu afgetreden paus voond eigenlijk, dat protestante kerken geen kerk zijn, dat dat die mensen dus maar bij hem moesten komen - brrr.
waikiki_6 schreef:En dat de kerk zo rijk is en nog zoveel geld heeft klopt niet helemaal.
Het vaticaan heeft zo haar eigen middelen gehad door de eeuwen heen om rijk te worden en/of om kunstenaars als Michelangelo aan het werk te zetten. Tot 1870 had de paus een eigen leger, een veel grotere grongebied dan nu (half Italie is wel voorgekomen) en oorlogsbuit. De Sint Pieter is gebouwd op het geld van de aflaathandel...
waikiki_6 schreef:Kijk maar hier in Nederland, waar onwijs veel kerken moeten sluiten omdat het geld er niet meer is. Het geld dat ze nog hebben komt ook voor een groot deel van de mensen die er ook naartoe gaan.
Nou - veel geld komt ook voort uit grondbezit (al dan niet verkregen via legaten of door monniken met eigen handen ontgonnen) en bezit van gebouwen of begraafplaatsen. Maar het geld droogt idd op.
waikiki_6 schreef:Het zou jammer zijn als het vaticaan, de paus en de kerk niet meer zou bestaan. Voor sommige mensen is het toch een huis van God.
Momenteel is het Vaticaan ook een klein land, met nu dus een nieuw staatshoofd en een uitgebreide diplomatiek dienst. Hopelijk houdt die diplomatiek dienst nu eena op, om allerlei gezonheidsprograma's te torpederen, waar het woord ''condoom'' of ''familyplanning'' in voorkomt. (Ratzinger/ Benediktus vond dat die condooms eigenlijk wel mochten als het om ziekte (lee: aids) gaat - maar dat bleef een woord, een dode letter. Hopelijk verandert er nu iets.)
Maar misschien gooit deze nieuwe Fransiscus al dat werelds gedoe overboord en gaat hij de Curie hervormen en van het Vaticaan iets spiritueels maken.