Nieuwe Paus is gekozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:13

Bambolina schreef:
Moet zeggen dat ik een trappistje op z'n tijd wel kan waarderen :P
En voor de rest.. Ik wil eigenlijk liever niet weten hoeveel het kost om het vaticaan te onderhouden, en liever ook niet waar dat geld vandaan komt.

Voor het bier hoef je je echt niet aan te sluiten bij de katholieke kerk.
En Vaticaan onderhouden....wat denk je wat het vermogen is van de kerk, en wat ze nog steeds krijgen?

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:14

Ik stem voor een vrouwelijke paus! (pauzin) :P

Helaas is er alweer een nieuwe gekozen. Hopen dat deze wat progressiever is dan de vorige :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 00:15

Cassidy schreef:
_San87_ schreef:
Net zoals de Nederlandse staat, dus :D.

Niet helemaal. De idioot die verkozen wordt als hoofd van de Nederlandse staat heeft daar zelf voor gekozen en zit daar maar voor 4 jaar (als hij het al redt).
Hoofd van de katholieke kerk moet het doorgaans met de dood bekopen (of drastische maatregelen nemen zoals Ratzinger).

Ik doel dus op het uitkleden van de bevolking. Niet over de ambtsjaren.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 14-03-13 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:16

Aibelle schreef:

Helaas is er alweer een nieuwe gekozen. Hopen dat deze wat progressiever is dan de vorige :)

Aint gonna happen.

Vrouwelijke paus is er al geweest. Was zwanger, ging bevallen tijdens processie. Was niet gewenst. Sindsdien controle of er echt een piemel is en twee ballen voordat Paus troon mag betreden. Helaas....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 00:16

Aibelle schreef:

Volgens mij moeten Pinksteren en Pasen op één dag vallen voor dat gebeurt :D.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:18

Heb wel is op moeten treden in een zogenaamde sobere kerk. Kerkje zelf was inderdaad erg mooi en simpel.. ga je door een klein zijdeurtje heen, kom je me toch uit op een poepsjieke 'backstage' ruimte uit met een hi-tech keuken, quooker er bij, design meubilair, alles er op en er aan.. roept toch ook wel een paar vragen bij mij op :P

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

_San87_ schreef:
Anne_GTI schreef:
Net zoals de Nederlandse staat, dus :D.

Niet helemaal. De idioot die verkozen wordt als hoofd van de Nederlandse staat heeft daar zelf voor gekozen en zit daar maar voor 4 jaar (als hij het al redt).
Hoofd van de katholieke kerk moet het doorgaans met de dood bekopen (of drastische maatregelen nemen zoals Ratzinger).

Verkloot een Quote :D Spuug me geen woorden in de mond die ik niet wil inslikken :+

Cassidy

Pauslief heeft gelukkig absoluut geen inspraak meer over uitkleden van de bevolking. Verkopen van aflaten is gelukkig al eeuwen geleden gestopt. Helaas zijn er nog steeds mensen die de kerk in hun erfenis van alles cadeau doen. Om belastingen te ontduiken of zo?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Nieuwe Paus is gekozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 00:19

Of omdat ze het gewoon willen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:19

Cassidy schreef:
Bambolina schreef:
Moet zeggen dat ik een trappistje op z'n tijd wel kan waarderen :P
En voor de rest.. Ik wil eigenlijk liever niet weten hoeveel het kost om het vaticaan te onderhouden, en liever ook niet waar dat geld vandaan komt.

Voor het bier hoef je je echt niet aan te sluiten bij de katholieke kerk.
En Vaticaan onderhouden....wat denk je wat het vermogen is van de kerk, en wat ze nog steeds krijgen?

oh nou ik weet wel dat het een hoop is.. genoeg in ieder geval om iedere zwerver in rome een kopje soep aan te bieden maar dat doen ze dan weer niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:21

Cassidy schreef:
Pauslief heeft gelukkig absoluut geen inspraak meer over uitkleden van de bevolking. Verkopen van aflaten is gelukkig al eeuwen geleden gestopt. Helaas zijn er nog steeds mensen die de kerk in hun erfenis van alles cadeau doen. Om belastingen te ontduiken of zo?

Om vervelende neefjes en nichtjes een loer te draaien of om er zeker van te zijn dat het in een gemeenschap vloeit waar je lang deel van uitgemaakt hebt. Het hemd is nader dan de broek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:21

_San87_ schreef:
Of omdat ze het gewoon willen.

Helaas kun je dat niet meer aan ze vragen.

Ken genoeg gevallen waar het wordt gedaan om anderen een hak te zetten en/of om de staat een hak te zetten. In dit geval de Belgische staat :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:22

Paisano schreef:
Ik heb een vraagje over dat op de vorige pagina. Ik heb inderdaad wel vaker gehoord dat bepaalde geboden in de bijbel niet (meer?) gelden (voor christenen/iedereen?). Jullie zeiden daar iets over, maar ik kon het niet helemaal volgen. Is er iemand die dat uit kan/wil leggen? :)

Tja - er is een visioen van Petrus, waarin hij onkooshere beesten ziet en een stem uit de hemel klinkt, dat hij die moet eten. Dat staat (ergens) in het boek Handelingen.
Daarna wordt het ingewikkeld: 1) "een stem uit de hemel telt niet", zo staat het in Deuetronomium (Devariem). 2) In Handelingen staat nergens, dat Petrus ook daadwerkelijk die stem gehoorzaamd heeft....

Verder had Paulus een ''visioen'', dat iedereen, die door jezus werd geinspireerd, mee kon doen eom mee te doen, niet per se eerst Joods moest worden en volwaardig - als griek of wat dan ook - mee kon doen.

En waar Jezus het over had, was dat de Joodse regels vooral wel gehandhaafd moesten blijven, maar dat het ging om "de geest van de leer en niet de letter".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:22

Anne_GTI schreef:
Cassidy schreef:

Om vervelende neefjes en nichtjes een loer te draaien of om er zeker van te zijn dat het in een gemeenschap vloeit waar je lang deel van uitgemaakt hebt. Het hemd is nader dan de broek.

Ga mee in het loer draaien van neef/nicht. Hemd nader dan broek...ik geval van katholiek geloof toch op zijn minst te betwijfelen :D

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:26

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 01:07

Cassidy schreef:
Aibelle schreef:

Aint gonna happen.

Vrouwelijke paus is er al geweest. Was zwanger, ging bevallen tijdens processie. Was niet gewenst. Sindsdien controle of er echt een piemel is en twee ballen voordat Paus troon mag betreden. Helaas....

Johanna! Ben gek op de musical, het boek en de film, alleen is er geen bewijs (meer) of ze ooit echt bestaan heeft.... Maar dat is een andere discussie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:10

of we gaan gewoon voor een antipaus :D is ook al weer even geleden

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:35

Ik ben blij met de nieuwe paus. Hij is zoals ik heb begrepen een kardinaal zonder schandalen, erg eenvoudig. Ik denk dat dit goed is voor de kerk. Een man die weer leven in het geloof blaast. En de negatieve dingen die over de katholieke kerk genoemd zijn vind ik soms wat ver gaan. Iedereen mag toch vrij zijn in het kiezen van het geloof. En dat de kerk zo rijk is en nog zoveel geld heeft klopt niet helemaal. Kijk maar hier in Nederland, waar onwijs veel kerken moeten sluiten omdat het geld er niet meer is. Het geld dat ze nog hebben komt ook voor een groot deel van de mensen die er ook naartoe gaan. Het zou jammer zijn als het vaticaan, de paus en de kerk niet meer zou bestaan. Voor sommige mensen is het toch een huis van God.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 09:50

Het Vaticaan is schathemeltje rijk, hoor, Waikiki :). Alleen al aan kunst en boeken, die van onschatbare waarde zijn. En dan heb ik het nog niet eens over de ontroerend goederen, juwelen en obligaties.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:54

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:49

waikiki_6 schreef:
Ik ben blij met de nieuwe paus.

Ik ook. Ik vind het goed dat uit Zuid Amerika komt (al heeft hi Italiaanse voorouders) en dat hij erg van de soberheid is. Dat hij zich "Fransiscus" noemt, is ook een gunstig teken en hij richt zich tot alle mensen van goede wil.

waikiki_6 schreef:
En de negatieve dingen die over de katholieke kerk genoemd zijn vind ik soms wat ver gaan. Iedereen mag toch vrij zijn in het kiezen van het geloof.

In NL is dat zo, sinds 1648 - na de tachtigjarige oorlog, die we wonnen van het katholieke Spanje. (Want die ko-ho-ho-ning van Spanpje, die "heb ik altijd geeerd" - maar we hebben hem er wel uitgezet.) Mede omdat "Spanje" vond, dat er maar een geloof mocht zijn: het hunne.
En de vorige, nu afgetreden paus voond eigenlijk, dat protestante kerken geen kerk zijn, dat dat die mensen dus maar bij hem moesten komen - brrr.

waikiki_6 schreef:
En dat de kerk zo rijk is en nog zoveel geld heeft klopt niet helemaal.

Het vaticaan heeft zo haar eigen middelen gehad door de eeuwen heen om rijk te worden en/of om kunstenaars als Michelangelo aan het werk te zetten. Tot 1870 had de paus een eigen leger, een veel grotere grongebied dan nu (half Italie is wel voorgekomen) en oorlogsbuit. De Sint Pieter is gebouwd op het geld van de aflaathandel...
waikiki_6 schreef:
Kijk maar hier in Nederland, waar onwijs veel kerken moeten sluiten omdat het geld er niet meer is. Het geld dat ze nog hebben komt ook voor een groot deel van de mensen die er ook naartoe gaan.

Nou - veel geld komt ook voort uit grondbezit (al dan niet verkregen via legaten of door monniken met eigen handen ontgonnen) en bezit van gebouwen of begraafplaatsen. Maar het geld droogt idd op.
waikiki_6 schreef:
Het zou jammer zijn als het vaticaan, de paus en de kerk niet meer zou bestaan. Voor sommige mensen is het toch een huis van God.
Momenteel is het Vaticaan ook een klein land, met nu dus een nieuw staatshoofd en een uitgebreide diplomatiek dienst. Hopelijk houdt die diplomatiek dienst nu eena op, om allerlei gezonheidsprograma's te torpederen, waar het woord ''condoom'' of ''familyplanning'' in voorkomt. (Ratzinger/ Benediktus vond dat die condooms eigenlijk wel mochten als het om ziekte (lee: aids) gaat - maar dat bleef een woord, een dode letter. Hopelijk verandert er nu iets.)

Maar misschien gooit deze nieuwe Fransiscus al dat werelds gedoe overboord en gaat hij de Curie hervormen en van het Vaticaan iets spiritueels maken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:54

waikiki_6 schreef:
Ik ben blij met de nieuwe paus. Hij is zoals ik heb begrepen een kardinaal zonder schandalen, erg eenvoudig. Ik denk dat dit goed is voor de kerk. Een man die weer leven in het geloof blaast. En de negatieve dingen die over de katholieke kerk genoemd zijn vind ik soms wat ver gaan. Iedereen mag toch vrij zijn in het kiezen van het geloof. En dat de kerk zo rijk is en nog zoveel geld heeft klopt niet helemaal. Kijk maar hier in Nederland, waar onwijs veel kerken moeten sluiten omdat het geld er niet meer is. Het geld dat ze nog hebben komt ook voor een groot deel van de mensen die er ook naartoe gaan. Het zou jammer zijn als het vaticaan, de paus en de kerk niet meer zou bestaan. Voor sommige mensen is het toch een huis van God.

Serieus? _O-

Het vaticaan is niet alleen schathemeltjerijk, het vaticaan is buitenproportioneel, niet te geloven, onwerkelijk mega ENORM rijk. :$ :$ :$ :$

Hier een paar getallen:
Citaat:
Geschat vermogen onroerend goed USD 1.800.000.000.000 (1998)
Geschat vermogen liquide middelen USD 250.000.000.000 (1998)
Geschat vermogen aandelen, activa USD 1.500.000.000.000 (1998)
Dit waren minimale schattingen (bron Forbess acc.)

Ook leuk leesvoer:
http://www.quotenet.nl/Nieuws/Het-verbo ... caan-53512

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:43

Cassidy schreef:
Aibelle schreef:

Aint gonna happen.

Is al lang weerlegd als Legende. Paus Johanna is een mooi verhaal, schitterend boek en een goede film, maar ze heeft niet echt bestaan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:47

Kan me er gezien de houding van de katholieke kerk nu, en zéker ettelijke honderden jaren geleden tegenover vrouwen, ook echt niets bij voorstellen.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:49

Het vaticaan in de hens en het geld dat ze op de rekening hebben investeren in goede dingen... _/-\o_
Corrupte bende is het...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roberto_Calvi
En zo zijn er nog vele voorbeelden dat ze niet zo heilig zijn als ze zich voor doen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door __YSB__ op 14-03-13 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt