Overheid wil meer zorg vanuit familie/vrienden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een zorgelijke zaak? of een goed idee. Wat vind jij hiervan?

Ik ben het er mee eens, pas als familie of vrienden niet in staat zijn te helpen moet de overheid inspringen
30 (18%)
Ik twijfel erover, wat word er bedoelt met 'niet in staat zijn te helpen"
48 (29%)
Helemaal niet mee eens! en als we het er toch over hebben. Het persoonlijk budget moet er weer bij
78 (48%)
Ik heb er eigelijk geen mening over. Puur omdat ik niet weet waar we het eigelijk over hebben.
5 (3%)

Totaal aantal stemmen: 161

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:39

Tieme schreef:
zoutenootjes schreef:
Ok, en als daar ruzie mee is, of er geen contact te krijgen is. Er wonen in het buitengebied van Nederland veel mensen die niet zo veel buren, vrienden, etc hebben.
.

Dan zijn er vrijwilligers. En als iemand met iedereen ruzie maakt.... tja, dan houd het gewoon op een gegeven moment op. Soms heb je gewoon mensen die met alles en iedereen ruzie hebben. We hebben er hier ook een paar in de verzorging. Die hebben geen contact met familie, vrienden of buren omdat ze daar ruzie mee hebben. Dus bijna alles komt op ons (thuiszorg) terecht of bij vrijwillgers die bijv boodschapen doen. En zelfs die worden regelmatig om kleine dingen afgekaffert. Die mensen moeten dus niet gek kijken als er op den duur niemand meer komt. Je hoeft tenslotte niet alles te pikken..

Dat is leuk zeg. Zal je Asperger hebben. Komt er niemand je meer helpen...

zoutenootjes

Re: Overheid wil meer zorg vanuit familie/vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:40

Of een andere stoornis. Niemand die het door heeft, en dan?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:46

delvira schreef:
Citaat:
Precies, op deze antwoord zat ik te wachten :D ;) ;) . Dat het duidelijk is dat het niet 24/7 hoeft te zijn en dat het ook niet van je verwacht wordt.

Dus eigenlijk valt het wel mee.[/

kom maar weer eens binnenvallen, ik lees stilletjes mee.. maar boodschappen doen, hand en spandiensten is niet altijd even gemakkelijk als je niet dicht in de buurt woont van je ouders.....

Klopt, dan is het zwaar. Ook ik woon niet dichtbij (half uur autorijden vandaan). Maar ik ga ook niet speciaal voor verhuizen om dichterbij te gaan wonen. Ze komen maar dichterbij wonen in bijv. een aanleunwoning ofzo.

Mijn oma woonde ook een half uurtje autorijden van mijn ouders vandaan, toen ze naar een bejaardenwoning moest is ze ook naar dichtbij mijn ouders gegaan.

We zien wel hoe t gaat in de toekomst, uiteindelijk is er voor alles een oplossing.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:06

Shadow0 schreef:
Tieme schreef:
Dan zijn er vrijwilligers.

Waarom kunnen we daar eigenlijk niet gewoon zorg voor dragen? Wat is de reden dat we dit niet meer als maatschappij willen oplossen, maar afschuiven op individuele mensen? Waarom moet zorg die we met z'n allen best als belangrijk zien, ineens onbetaald gedaan worden?

Het is zelfs niet echt goedkoper: een boel mensen verliezen hierdoor hun baan, hebben een uitkering nodig en door hun verslechterde economische positie verbetert de economie ook niet.

Dus.... waarom?

Ik heb dit niet verzonnen hoor :D
Zoals ik ergens al zei, ik werk im de thuiszorg en wij gaan hierdoor veeeel werk kwijtraken. Over de huishoudelijke hulpen nog maar niet te spreken.

Ja, en die mensen die anderen niet tot last willen zijn zullen er snel genoeg achter komen dat ze om hulp moeten vragen...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:15

Tieme schreef:
Ja, en die mensen die anderen niet tot last willen zijn zullen er snel genoeg achter komen dat ze om hulp moeten vragen...

Dit is wel een beetje een kort door de bocht opmerking, zeker van iemand die in de thuiszorg werkt. Je moet wel voor jezelf hulp kunnen vragen. Ik ben mantelzorger voor iemand die dat simpelweg niet kan en niet durft. Die kwijnt gewoon weg, type vind je na maanden dood in de woning en niemand zou het opmerken. Zorg is er op vele niveau's niet alleen voor de mensen die 'alleen' lichamelijk wat mankeren.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:19

Sleeper schreef:
Dit is wel een beetje een kort door de bocht opmerking, zeker van iemand die in de thuiszorg werkt. Je moet wel voor jezelf hulp kunnen vragen. Ik ben mantelzorger voor iemand die dat simpelweg niet kan en niet durft. Die kwijnt gewoon weg, type vind je na maanden dood in de woning en niemand zou het opmerken. Zorg is er op vele niveau's niet alleen voor de mensen die 'alleen' lichamelijk wat mankeren.

Mensen moeten ook verantwoordelijkheid voor zichzelf nemen. Wij hebben een aantal mensen die anderen niet tot last willlen wezen en geen hulp vragen en alles afwijzen. Op den duur houd het gewoon op. Dan ondervinden ze het zelf een keer als ze het niet redden of ergens liggen. Hard? Ja. Maar zoals ik al zei, mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid...
En dan heb ik het over mensen die geestelijk dus helemaal in orde zijn.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:25

Tieme schreef:
Mensen moeten ook verantwoordelijkheid voor zichzelf nemen. Wij hebben een aantal mensen die anderen niet tot last willlen wezen en geen hulp vragen en alles afwijzen. Op den duur houd het gewoon op. Dan ondervinden ze het zelf een keer als ze het niet redden of ergens liggen. Hard? Ja. Maar zoals ik al zei, mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid...

En dat zinnetje miste ik eerder, nuances he ;) Er is overigens ook een verschil tussen geen hulp durven vragen en hulp afwijzen. Ik vind je inderdaad hard, zorg is niet alleen voor de mensen die makkelijk in hun gedrag zijn. Maar dat is een andere discussie, die hoeven we nu niet te voeren ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:35

Tieme schreef:
Sleeper schreef:

En hoe weet je dan of die mensen geestelijk in orde zijn?

Ik weet dat we leven in een tijd waarbij keurig op iedereen een labeltje geplakt wordt maar er zijn er genoeg die "gemist" worden.

Niet iedere autist herken je van verre. Hoe ga je om met beginnend dementerende ouderen?
En wat dacht je van die oudere die vooral niemand tot last wllen zijn?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:39

pmarena schreef:
Het lijkt mij dat de bestuurders van het land ook het liefst zien dat ieder lid van de bevolking een geweldig leven heeft, geholpen wordt waar nodig, qua medische verzorging alles tot in de puntjes geregeld is en mensen ook sociaal en sportief gestimuleerd worden...

Dat vraag ik me toch in alle oprechtheid ernstig af. De volharding waarmee goede ideeen worden genegeerd is schokkend. Op allerlei gebieden worden bezuinigingen doorgedramd, zelfs terwijl er vanuit het werkveld alternatieven worden aangereikt die net zoveel opleveren, maar met minder negatieve gevolgen. En als je vraagt waarom die alternatieven niet bekeken worden, dan is de reden vaak niet sterker dan 'nou, gewoon, ik wil het zo.'
(Simpel voorbeeld? Plasterk die provincies en gemeenten wil fuseren. Reden is volgens hem omdat dat efficienter zou zijn. Alleen... als er gekeken wordt naar de fusies in de gemeenten die al gefuseerd zijn blijken de kosten daar op te lopen. In een normale situatie zou je zeggen, ok, dat is een probleem. Misschien moeten we op z'n minst kijken waarom dat zo is, en of fusie dan wel handig is. Maar zo werkt dat niet, het bezwaar wordt gewoon genegeerd.)

Van het zoeken naar de beste oplossing blijkt dan niets.

Citaat:
Is het dan zo raar als er niet genoeg geld is en het solidariteitsgevoel afgenomen is door het vele misbruik van PGB's en verspilling van gelden enzo, en gewoonweg veels te hoge kosten, dat er dan naar andere oplossingen wordt gekeken?

Ja, dat is raar. Het misbruik van de PGB (al stukken teruggebracht) is bv werkelijk geen fractie van het misbruik bij andere, grotere misstanden (bouwfraude, bankenfraude, speculeren met overheidsgeld op gigantische schaal.) Het valt ook in het niet bij bv het voordeel dat de HRA oplevert aan mensen die in redelijk goeden doen zijn, terwijl de HRA in het hogere segment geen enkel maatschappelijk nut heeft.
Toch zie je in die richting nauwelijks 'minder solidariteitsgevoelens.' De morele verontwaardiging over een zwaar gehandicapte die mogelijk iets meer zou krijgen dan strict noodzakelijk of een oudere wiens huisje een keer te vaak wordt afgestoft is huizenhoog, morele verontwaardiging over iemand die miljoenen verspeelt en vervolgens een ontslagpremie meekrijgt is maar uiterst gematigd. Dat vind ik raar ja.

Citaat:
Wanneer je betere plannen hebt staat het je vrij om die te melden, elk kamerlid is volgens mij via e-mail bereikbaar en zelf de politiek in gaan is ook een optie, als het dan toch zo goed verdient, waar wacht je op :)

Het probleem is dus dat men helemaal niet geinteresseerd is in betere plannen. Naar goedonderbouwde tegenwerpingen of alternatieven wordt gewoon simpelweg niet geluisterd. Tegenover mijn mailtje staat bovendien een zeer goedbetaalde lobbyist die pleit dat het echt veel en veel belangrijker is dat het geld naar vage anonieme investeringsmaatschappijen gaat, en naar dure directeuren dan naar een of andere lastige oudere. En ik heb maar een mailtje. De lobbyist heeft een netwerk van dure, invloedrijke vrienden.

Citaat:
Niet lüllig bedoeld verder hoor, maar die mensen zitten er ook maar omdat ze iets voor het land en de inwoners willen betekenen, ze zijn nu gewoon aan het zoeken naar de beste manier om dit aan te pakken en daarvoor moet je toch wat balletjes opgooien....

Hoe weet je dat ze daar zitten voor het land, en niet gewoon omdat ze houden van macht en hopen op een leuk baantje na afloop als CEO van iets hoogs? Hoe weten we dat ze daar zitten voor ons belang en niet het eigen belang?
Cynisch ja. Van die goede bedoelingen heb ik nog niet veel gezien. De volksvertegenwoordigers van de VVD claimen trouwens helemaal geen sociaal verantwoord gebeuren. Die geven zelfs in hun beginselprogramma al aan dat ze ieder voor zich wel prima vinden. Nogal naief om dan te denken dat ze stiekem tochde belangen van het land zouden vertegenwoordigen en op zoek zijn naar de beste oplossing voor allen. (En je hoeft iemands belangen niet te vertegenwoordigen om stemmen te trekken, je moet het alleen maar goed kunnen laten klinken. Dat lukt aardig, want de berichtgeving is in elk geval altijd leuk sturend.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:07

Ik reageer even in vette letters hoor, niet schreeuwerig bedoeld verder :)

Shadow0 schreef:
pmarena schreef:
Het lijkt mij dat de bestuurders van het land ook het liefst zien dat ieder lid van de bevolking een geweldig leven heeft, geholpen wordt waar nodig, qua medische verzorging alles tot in de puntjes geregeld is en mensen ook sociaal en sportief gestimuleerd worden...

Dat vraag ik me toch in alle oprechtheid ernstig af. De volharding waarmee goede ideeen worden genegeerd is schokkend. Op allerlei gebieden worden bezuinigingen doorgedramd, zelfs terwijl er vanuit het werkveld alternatieven worden aangereikt die net zoveel opleveren, maar met minder negatieve gevolgen. En als je vraagt waarom die alternatieven niet bekeken worden, dan is de reden vaak niet sterker dan 'nou, gewoon, ik wil het zo.'
(Simpel voorbeeld? Plasterk die provincies en gemeenten wil fuseren. Reden is volgens hem omdat dat efficienter zou zijn. Alleen... als er gekeken wordt naar de fusies in de gemeenten die al gefuseerd zijn blijken de kosten daar op te lopen. In een normale situatie zou je zeggen, ok, dat is een probleem. Misschien moeten we op z'n minst kijken waarom dat zo is, en of fusie dan wel handig is. Maar zo werkt dat niet, het bezwaar wordt gewoon genegeerd.)

Van het zoeken naar de beste oplossing blijkt dan niets.

Weet je, ik snap zulke onderbuikgevoelens wel: ik heb die namelijk ook :j

Maar ik besef ook dat ik er heel ver vanaf sta en wellicht heel veel info mis van het grote plaatje, die deze mensen wel hebben en waardoor ze dan tot de conclusies en plannen komen die ze maken. Vaak speelt er toch meer mee dan wat wij van onderaf kunnen overzien.

Zo kan ik me dan best voorstellen dat men na veel wikken en wegen tot bepaalde plannen komt, andere opties gedurende dat proces onderzocht en afgewezen heeft, en dan dus geen geld en tijd gaat verspillen aan het nogmaals onderzoeken...waardoor het lijkt alsof bezwaren genegeerd worden. De cultuur van iedereen op 1 lijn willen krijgen en constant maar blijven overleggen (en niks DOEN) is namelijk ook niet ideaal, soms moeten er gewoon knopen doorgehakt worden omdat maar blijven kibbelen nog slechter is....

Citaat:
Is het dan zo raar als er niet genoeg geld is en het solidariteitsgevoel afgenomen is door het vele misbruik van PGB's en verspilling van gelden enzo, en gewoonweg veels te hoge kosten, dat er dan naar andere oplossingen wordt gekeken?

Ja, dat is raar. Het misbruik van de PGB (al stukken teruggebracht) is bv werkelijk geen fractie van het misbruik bij andere, grotere misstanden (bouwfraude, bankenfraude, speculeren met overheidsgeld op gigantische schaal.)

Het valt ook in het niet bij bv het voordeel dat de HRA oplevert aan mensen die in redelijk goeden doen zijn, terwijl de HRA in het hogere segment geen enkel maatschappelijk nut heeft.
Toch zie je in die richting nauwelijks 'minder solidariteitsgevoelens.' De morele verontwaardiging over een zwaar gehandicapte die mogelijk iets meer zou krijgen dan strict noodzakelijk of een oudere wiens huisje een keer te vaak wordt afgestoft is huizenhoog, morele verontwaardiging over iemand die miljoenen verspeelt en vervolgens een ontslagpremie meekrijgt is maar uiterst gematigd. Dat vind ik raar ja.

Ik weet niet hoe de exacte cijfers liggen, maar het lijkt me aannemelijk dat het bij de laatste zaken om veel grotere bedragen gaat idd :P Maar ik ben niet zo voor het wijzen naar nog slechtere dingen om iets dat ook slecht is, te vergoelijken. Deze zaken die je hier noemt moeten gewoon OOK aangepakt worden :j

Bovendien is er volgens mij juist minstens zoveel verontwaardiging over ontslagpremies enzo :)

Citaat:
Wanneer je betere plannen hebt staat het je vrij om die te melden, elk kamerlid is volgens mij via e-mail bereikbaar en zelf de politiek in gaan is ook een optie, als het dan toch zo goed verdient, waar wacht je op :)

Het probleem is dus dat men helemaal niet geinteresseerd is in betere plannen. Naar goedonderbouwde tegenwerpingen of alternatieven wordt gewoon simpelweg niet geluisterd. Tegenover mijn mailtje staat bovendien een zeer goedbetaalde lobbyist die pleit dat het echt veel en veel belangrijker is dat het geld naar vage anonieme investeringsmaatschappijen gaat, en naar dure directeuren dan naar een of andere lastige oudere. En ik heb maar een mailtje. De lobbyist heeft een netwerk van dure, invloedrijke vrienden.

Citaat:
Niet lüllig bedoeld verder hoor, maar die mensen zitten er ook maar omdat ze iets voor het land en de inwoners willen betekenen, ze zijn nu gewoon aan het zoeken naar de beste manier om dit aan te pakken en daarvoor moet je toch wat balletjes opgooien....

Hoe weet je dat ze daar zitten voor het land, en niet gewoon omdat ze houden van macht en hopen op een leuk baantje na afloop als CEO van iets hoogs? Hoe weten we dat ze daar zitten voor ons belang en niet het eigen belang?
Cynisch ja. Van die goede bedoelingen heb ik nog niet veel gezien. De volksvertegenwoordigers van de VVD claimen trouwens helemaal geen sociaal verantwoord gebeuren. Die geven zelfs in hun beginselprogramma al aan dat ze ieder voor zich wel prima vinden. Nogal naief om dan te denken dat ze stiekem toch de belangen van het land zouden vertegenwoordigen en op zoek zijn naar de beste oplossing voor allen. (En je hoeft iemands belangen niet te vertegenwoordigen om stemmen te trekken, je moet het alleen maar goed kunnen laten klinken. Dat lukt aardig, want de berichtgeving is in elk geval altijd leuk sturend.)

Als je er zo over denkt dan zul je dus andere manieren moeten vinden om wèl gehoord te worden. Dus zelf de politiek in :j
Je plannen klinken heel goed, je weet het ook goed onder woorden te brengen, je denkt dat je het beter kan, dus wat let je? :)

Over het algemeen kunnen deze mensen volgens mij in het bedrijfsleven veel makkelijker en veel meer geld verdienen, en krijgen ze bovendien niet zo ontzettend veel gezeik en gemopper over zich heen, dus er zal toch wel een idealistisch trekje in zitten dat er voor zorgt dat ze iets voor het land willen doen en niet alleen voor zichzelf, anders gingen ze het bedrijfsleven wel in immers :)

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:10

Tieme schreef:
risje schreef:
Wel vindt ik het dan een taak om met je cliënt mee te denken. Maar of dat mogelijk gaat blijven?

Bij onze organisatie gaat dit iig wel 1 van de hoofdzaken worden. Wij mogen als eerste en enigste organisatie in nederland als proef zelf gaan indiceren. Dus zonder tussenkomst van het CIZ en andere instanties. De wijkverpleegkundigen gaan met de mensen precies op tafel leggen waar ze allemaal tegenaan lopen. Van plantjes water geven, boodschapjes tot verzorging. Ze moeten dan met client gaan uitzoeken wie wat kan doen. Dus plantjes bijv door een buurvrouw die 2x in de week komt? Was meegenomen door dochter die 1x in de week komt of misschien een wasserette? Boodschapjes heeft client niemand voor. Boodschappendienst een optie of anders een vrijwilliger? Het is dan de bedoeling dat wij een groot netwerk aan vrijwilligers hebben. Of iig weten waar we die vandaan halen. Dat we contact hebben met vrijwilligersorganisaties enz.

Alleen het grote probleem: veel welzijnsorganisaties krijgen nu ook minder of geen geld meer -:(-
En dat zijn, juist, de vrijwilligers. Hier gaan in mn werkplaats al 2 organisaties noodgedwongen 300 man eruit zetten. Dit zijn dus oa mensen die "leiding" geven over de 500 vrijwilligers die er hier rondlopen. Die regelen waar ze naar toe moeten enz. Die activiteiten regelen voor ouderen in het plaatselijke ouderencentrum enz. Ze zijn nu bang dat door ceze maatregel, veeeeeel vrijwilligers weg zullen lopen. Mensen die we juist nodig hebben.
Hier in mn woonplaats hetzelfde. Instanties die ouderen en gehandicapten ondersteunen, worden flink gekort. Het logeerhuis hier in de straat gaat over 4 maanden noodgedwongen dicht door de bezuinigingen. Net als vele andere huizen hier in de buurt. Huizen waar overdag dagactiviteiten zijn voor kinderen met een handicap en in het weekend een logeerplaats zodat familie even bij kan komen.. allemaal weg.. :(

Mag ik vragen wat voor organisatie? Welke werkzaamheden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:57

pmarena schreef:
Weet je, ik snap zulke onderbuikgevoelens wel: ik heb die namelijk ook :j

Het zijn van mij geen onderbuikgevoelens. In een aantal gevallen heb ik me terdege verdiept in de besluitvorming, en dan is de conclusie alleen maar dat de ministers niet goed kunnen verantwoorden waarom ze tot een keuze komen, en dat de Kamer (namelijk hun eigen partijen) ze er niet op aanspreekt.

Een duidelijk en groot probleem in ons huidig bestuur.

Citaat:
Maar ik besef ook dat ik er heel ver vanaf sta en wellicht heel veel info mis van het grote plaatje, die deze mensen wel hebben en waardoor ze dan tot de conclusies en plannen komen die ze maken. Vaak speelt er toch meer mee dan wat wij van onderaf kunnen overzien.

Tsja, dat soort vertrouwen heb ik niet. Gebaseerd op de informatie die er te vinden is, maar ook bv op de informatie van beleidsmedewerkers op ministeries. Tijdsdruk, lobbyen, partijpolitiek en andere belangen, ego's, ze spelen een belangrijke rol bij het nemen van beslissingen en die drukken het belang van het land nog wel eens van de eerste plaats.

Citaat:
Zo kan ik me dan best voorstellen dat men na veel wikken en wegen tot bepaalde plannen komt, andere opties gedurende dat proces onderzocht en afgewezen heeft, en dan dus geen geld en tijd gaat verspillen aan het nogmaals onderzoeken...waardoor het lijkt alsof bezwaren genegeerd worden.

Dergelijke stukken zouden dan openbaar moeten zijn of gemaakt moeten worden (WOB) maar blijken regelmatig niet te bestaan. Of... er is wel onderzoek gedaan en het advies uit dat onderzoek wordt zonder motivatie niet overgenomen. Jij praat nu het gedrag van de overheid makkelijk goed - maar ik heb gezocht naar de bewijzen van die goede intentie, en die is vaak niet te vinden.

Citaat:
Ik weet niet hoe de exacte cijfers liggen, maar het lijkt me aannemelijk dat het bij de laatste zaken om veel grotere bedragen gaat idd :P Maar ik ben niet zo voor het wijzen naar nog slechtere dingen om iets dat ook slecht is, te vergoelijken. Deze zaken die je hier noemt moeten gewoon OOK aangepakt worden :j

Ik normaal gesproken ook niet, maar wel als er specifiek gewezen wordt op het solidariteitsgevoel en morele verontwaardiging als rechtvaardiging van (kwalijk) beleid. Goed beleid moet gewoon op zichzelf staan, maar goedpraten van slecht beleid kan niet door te zeggen dat het 'maatschappelijk van belang is' als er zaken zijn met veel groter maatschappelijk belang die niet worden aangepakt.

Citaat:
Bovendien is er volgens mij juist minstens zoveel verontwaardiging over ontslagpremies enzo :)
Vind je? Er wordt anders nog steeds volstrekt geen gevolg aan gegeven. De mensen die het ontvangen kunnen gewoon nog steeds werk vinden, worden niet maatschappelijk uitgerangeerd, ze ondervinden nauwelijks nadelen van hun gedrag.

Citaat:
Als je er zo over denkt dan zul je dus andere manieren moeten vinden om wèl gehoord te worden. Dus zelf de politiek in :j

Nee hoor, niets voor mij :) Ik geloof in democratie: het zijn wij, de mensen zelf, die zich ermee moeten bemoeien. De politiek ingaan werkt niet, want dat hele systeem is te gesloten. Maar als wij als maatschappij bedenken dat we bepaalde dingen echt niet aanvaardbaar vinden, en het komt terug in de peilingen van Maurice de Hond, ja dan wil er nog wel eens iets heroverwogen worden. Het praktisch bestuur uitbesteden aan de overheid is noodzakelijk, maar fundamentele vragen uit de weg gaan en uitbesteden aan de politiek zonder daar zelf over na te denken is te makkelijk. We hebben daar allemaal mee te maken en WIJ moeten de politici uiteindelijk controleren.

Citaat:
Over het algemeen kunnen deze mensen volgens mij in het bedrijfsleven veel makkelijker en veel meer geld verdienen, en krijgen ze bovendien niet zo ontzettend veel gezeik en gemopper over zich heen, dus er zal toch wel een idealistisch trekje in zitten dat er voor zorgt dat ze iets voor het land willen doen en niet alleen voor zichzelf, anders gingen ze het bedrijfsleven wel in immers :)

Ik denk persoonlijk dat veel mensen wel idealistisch beginnen, maar steeds meer voor hun eigen gewin gaan (en dat van hun directe betrokkenen.) Daarnaast beginnen veel mensen in de politiek naast een andere functie. De motivatie kan idealisme zijn, maar in de gemeentepolitiek kan het uiteraard ook gaan om directe invloed uit te oefenen op besluiten die voor jou van belang zijn en vanwege het aanzien.

delvira

Re: Overheid wil meer zorg vanuit familie/vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:11

ik lees mee, en geef af en toe mijn mening..
waar ik een beetje van baal in de huidige situatie veel van de familie wordt verwacht. Aangezien ik zelf niet bepaald in de buurt woon van mijn ouders, vier dagen werk, drie kinderen heb, en ook nog veel aan vrijwilligers werk in de buurt doe, en twee zussen heb die lichamelijk niet in staat zijn om mijn ouders te ondersteunen, zou alles op mij terecht komen, maar door onze regering krijg ik een beetje het idee dat ik dan nog niet genoeg doe...