pmarena schreef:Het lijkt mij dat de bestuurders van het land ook het liefst zien dat ieder lid van de bevolking een geweldig leven heeft, geholpen wordt waar nodig, qua medische verzorging alles tot in de puntjes geregeld is en mensen ook sociaal en sportief gestimuleerd worden...
Dat vraag ik me toch in alle oprechtheid ernstig af. De volharding waarmee goede ideeen worden genegeerd is schokkend. Op allerlei gebieden worden bezuinigingen doorgedramd, zelfs terwijl er vanuit het werkveld alternatieven worden aangereikt die net zoveel opleveren, maar met minder negatieve gevolgen. En als je vraagt waarom die alternatieven niet bekeken worden, dan is de reden vaak niet sterker dan 'nou, gewoon, ik wil het zo.'
(Simpel voorbeeld? Plasterk die provincies en gemeenten wil fuseren. Reden is volgens hem omdat dat efficienter zou zijn. Alleen... als er gekeken wordt naar de fusies in de gemeenten die al gefuseerd zijn blijken de kosten daar
op te lopen. In een normale situatie zou je zeggen, ok, dat is een probleem. Misschien moeten we op z'n minst kijken waarom dat zo is, en of fusie dan wel handig is. Maar zo werkt dat niet, het bezwaar wordt gewoon genegeerd.)
Van het zoeken naar de beste oplossing blijkt dan niets.
Weet je, ik snap zulke onderbuikgevoelens wel: ik heb die namelijk ook 
Maar ik besef ook dat ik er heel ver vanaf sta en wellicht heel veel info mis van het grote plaatje, die deze mensen wel hebben en waardoor ze dan tot de conclusies en plannen komen die ze maken. Vaak speelt er toch meer mee dan wat wij van onderaf kunnen overzien.
Zo kan ik me dan best voorstellen dat men na veel wikken en wegen tot bepaalde plannen komt, andere opties gedurende dat proces onderzocht en afgewezen heeft, en dan dus geen geld en tijd gaat verspillen aan het nogmaals onderzoeken...waardoor het lijkt alsof bezwaren genegeerd worden. De cultuur van iedereen op 1 lijn willen krijgen en constant maar blijven overleggen (en niks DOEN) is namelijk ook niet ideaal, soms moeten er gewoon knopen doorgehakt worden omdat maar blijven kibbelen nog slechter is....Citaat:
Is het dan zo raar als er niet genoeg geld is en het solidariteitsgevoel afgenomen is door het vele misbruik van PGB's en verspilling van gelden enzo, en gewoonweg veels te hoge kosten, dat er dan naar andere oplossingen wordt gekeken?
Ja, dat is raar. Het misbruik van de PGB (al stukken teruggebracht) is bv werkelijk geen fractie van het misbruik bij andere, grotere misstanden (bouwfraude, bankenfraude, speculeren met overheidsgeld op gigantische schaal.)
Het valt ook in het niet bij bv het voordeel dat de HRA oplevert aan mensen die in redelijk goeden doen zijn, terwijl de HRA in het hogere segment geen enkel maatschappelijk nut heeft.
Toch zie je in die richting nauwelijks 'minder solidariteitsgevoelens.' De morele verontwaardiging over een zwaar gehandicapte die mogelijk iets meer zou krijgen dan strict noodzakelijk of een oudere wiens huisje een keer te vaak wordt afgestoft is huizenhoog, morele verontwaardiging over iemand die miljoenen verspeelt en vervolgens een ontslagpremie meekrijgt is maar uiterst gematigd. Dat vind ik raar ja.
Ik weet niet hoe de exacte cijfers liggen, maar het lijkt me aannemelijk dat het bij de laatste zaken om veel grotere bedragen gaat idd
Maar ik ben niet zo voor het wijzen naar nog slechtere dingen om iets dat ook slecht is, te vergoelijken. Deze zaken die je hier noemt moeten gewoon OOK aangepakt worden
Bovendien is er volgens mij juist minstens zoveel verontwaardiging over ontslagpremies enzo
Citaat:
Wanneer je betere plannen hebt staat het je vrij om die te melden, elk kamerlid is volgens mij via e-mail bereikbaar en zelf de politiek in gaan is ook een optie, als het dan toch zo goed verdient, waar wacht je op

Het probleem is dus dat men helemaal niet geinteresseerd is in betere plannen. Naar goedonderbouwde tegenwerpingen of alternatieven wordt gewoon simpelweg niet geluisterd. Tegenover mijn mailtje staat bovendien een zeer goedbetaalde lobbyist die pleit dat het echt veel en veel belangrijker is dat het geld naar vage anonieme investeringsmaatschappijen gaat, en naar dure directeuren dan naar een of andere lastige oudere. En ik heb maar een mailtje. De lobbyist heeft een netwerk van dure, invloedrijke vrienden.
Citaat:
Niet lüllig bedoeld verder hoor, maar die mensen zitten er ook maar omdat ze iets voor het land en de inwoners willen betekenen, ze zijn nu gewoon aan het zoeken naar de beste manier om dit aan te pakken en daarvoor moet je toch wat balletjes opgooien....
Hoe weet je dat ze daar zitten voor het land, en niet gewoon omdat ze houden van macht en hopen op een leuk baantje na afloop als CEO van iets hoogs? Hoe weten we dat ze daar zitten voor ons belang en niet het eigen belang?
Cynisch ja. Van die goede bedoelingen heb ik nog niet veel gezien. De volksvertegenwoordigers van de VVD claimen trouwens helemaal geen sociaal verantwoord gebeuren. Die geven zelfs in hun beginselprogramma al aan dat ze ieder voor zich wel prima vinden. Nogal naief om dan te denken dat ze stiekem toch de belangen van het land zouden vertegenwoordigen en op zoek zijn naar de beste oplossing voor allen. (En je hoeft iemands belangen niet te vertegenwoordigen om stemmen te trekken, je moet het alleen maar goed kunnen laten klinken. Dat lukt aardig, want de berichtgeving is in elk geval altijd leuk sturend.)