Edit: 9 inmiddels
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
schoentje schreef:@dc, mij hoor je nergens zeggen dat andere veehouderijen ook verboden moeten worden, maar het probleem is overal in de veehouderij hetzelfde. Zonder goed importbeleid kan een boer door de concurrentie van niet diervriendelijke landen, zijn dieren niet mooier en dus duurder houden.
Door het nertsenfokverbod zonder importverbod word er geen nerts minder gefokt en gedood wereldwijd. Het is dus voor ons nederlanders wel uit het zicht, maar de beesten schieten er geen ruk mee op.
Peppertree schreef:In ieder geval absoluut geen controle meer op wat er in de winkels verschijnt. Vlees uit het buitenland, groente uit het buitenland e.d. Hoeft niets mis mee te zijn, zolang er tenminste geen oorlog uitbreekt. Niet jijzelf, maar de buurlanden bepalen de regels dan voor ons voedsel. Lijkt mij nog veel bedreigender.
CaPrIoLe`79 schreef:Het viel mij in de winkels op dat er meer jassen met als jassen zonder bontkraag verkocht worden. En dan ook vaak van die jassen die na 1 jaar dragen afgedankt worden.
Maar wat mij betreft is bont en leder een zelfde soort product, alleen hangen er bij het laatste geen haren meer aan. En wat dacht je van al die uggs?
Winged schreef:Wat ik hier zo nu en dan lees is dat de hele sector maar afgeschaft moet worden. Ofterwijl: In Nederland moeten we maar geen voedselvoorziening meer hebben en werkelijk alles importeren?
Zijn genoeg instanties die miljoenen ontvangen van de overheid, zoek maar eens bijvoorbeeld naar het Metropole orkest... Vind ik dat zulke zaken beter zonder subsidie komen te zitten dan de boeren.
schoentje schreef:Ja, maar de activisten vinden dat anders omdat het vlees van een schaap geconsumeert word en dat van een gemiddeld anders bont-dier zoals een nerts niet.
schoentje schreef:Vandaag is er door de politiek besloten dat er een fokverbod voor nertsen komt vanaf 2024.
maar ik denk dat er eerst maar eens goed nagedacht moet worden over de gevolgen van dit besluit.
Citaat:Den Haag – Ook de ministerraad heeft ingestemd met het verbod op de pelsdierhouderij. Het initiatiefwetsvoorstel van SP en PvdA wordt op 15 januari volgend jaar van kracht.
Vanaf dat moment mogen nertsenhouders hun bedrijven niet meer uitbreiden en mogen er ook geen nieuwe ondernemingen worden begonnen. Op 1 januari 2024 moeten alle nertsenhouderijen in Nederland zijn ontmanteld.
Het besluit van de ministerraad lag in de lijn der verwachting. Niettemin hadden sommige nertsenhouders hadden gehoopt dat het kabinet de wet niet zou ondertekenen, omdat deze tot onevenredige schade zou leiden.