nertsenfokverbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 16:42

Klopt wat je zegt sflj, daarom heeft een nertsenfokverbod zonder importverbod geen nut. Dat probeer ik al 8 pagina's uit te leggen ;)

Edit: 9 inmiddels
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 22-12-12 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:43

schoentje schreef:
Klopt wat je zegt sflj, daarom heeft een nertsenfokverbod zonder importverbod geen nut. Dat probeer ik al 8 pagina's uit te leggen ;)

NOG niet, maar het kan een stap in de goede richting zijn.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:44

Geklaag? Ik lees hier nergens geklaag van boeren. Alleen van mensen die vinden dat de veehouderij moet worden afgeschaft omdat het zonder subsidie niet rendabel is.

Ik heb daar ook wel mijn vraagtekens bij gezet. Het klinkt namelijk heel onlogisch dat een gehele sector eigenlijk door de overheid in stand wordt gehouden. Moeten we daar blij van worden? Zonder subsidie zal de agrarische sector verdwijnen. En wat heb je dan?

In ieder geval absoluut geen controle meer op wat er in de winkels verschijnt. Vlees uit het buitenland, groente uit het buitenland e.d. Hoeft niets mis mee te zijn, zolang er tenminste geen oorlog uitbreekt. Niet jijzelf, maar de buurlanden bepalen de regels dan voor ons voedsel. Lijkt mij nog veel bedreigender.

Daarnaast loopt Nederland vóór op de rest van de wereld op het gebied van dierenwelzijn. Boeren klagen vaak dat Nederland zo nodig het braafste jongetje van de klas moet zijn. Tja, ik ben daar wel blij om. Het lijkt mij dat de Nederlandse burger juist erg trots mag zijn op de vooruitstrevendheid van de agrarische sector. Al heeft deze áltijd last van de wet van de remmende voorsprong.... Tegen de tijd dat alle maatregelen zijn doorgevoerd, zijn deze vaak alweer achterhaald.

Als de agrariers verdwijnen zal dat in eerste instantie wel lekker zijn.....Voor Bokkers dan. Veel grond beschikbaar..Grote hallen voor weinig te koop zodat je in elke achtertuin een buiten- en binnenbak kunt neerplanten..

Totdat er overal huizen en bedrijven staan, hele gebieden niet meer worden onderhouden, er geen plaats meer is voor weidevogels en er al helemaal geen vee meer de wei op gaat. Want dat is er dan niet meer.

Dit was erg offtopic. Van het verbod op nertsenfokkerij weet ik niet zo goed wat ik moet denken. Aan de ene kant zal het niets oplossen...Behalve als er een verbod op het dragen van bont komt. Anders denk ik dat er op het gebied van welzijn door dit verbod juist achteruitgang is geboekt. Alleen niet meer in Nederland, maar in andere landen. Daar is nu weer meer markt en minder regels. "De nerts" wordt er niets beter van in ieder geval.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 16:48

@dc, mij hoor je nergens zeggen dat andere veehouderijen ook verboden moeten worden, maar het probleem is overal in de veehouderij hetzelfde. Zonder goed importbeleid kan een boer door de concurrentie van niet diervriendelijke landen, zijn dieren niet mooier en dus duurder houden.

Door het nertsenfokverbod zonder importverbod word er geen nerts minder gefokt en gedood wereldwijd. Het is dus voor ons nederlanders wel uit het zicht, maar de beesten schieten er geen ruk mee op.

Schoentje

Re: nertsenfokverbod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 16:50

@peppertree, zo is het! :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:58

schoentje schreef:
@dc, mij hoor je nergens zeggen dat andere veehouderijen ook verboden moeten worden, maar het probleem is overal in de veehouderij hetzelfde. Zonder goed importbeleid kan een boer door de concurrentie van niet diervriendelijke landen, zijn dieren niet mooier en dus duurder houden.

Door het nertsenfokverbod zonder importverbod word er geen nerts minder gefokt en gedood wereldwijd. Het is dus voor ons nederlanders wel uit het zicht, maar de beesten schieten er geen ruk mee op.

Hoe bedoel je in hemelsnaam importverbod, in Nederland wordt al jaren geen bont meer gedragen, dus wat zou dat de houderij die fokt voor de export helpen????

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:09

Peppertree schreef:
In ieder geval absoluut geen controle meer op wat er in de winkels verschijnt. Vlees uit het buitenland, groente uit het buitenland e.d. Hoeft niets mis mee te zijn, zolang er tenminste geen oorlog uitbreekt. Niet jijzelf, maar de buurlanden bepalen de regels dan voor ons voedsel. Lijkt mij nog veel bedreigender.

Ik snap dit punt niet zo goed? Veevoeder wordt ook niet in Nederland verbouwd.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 17:11

Dan kijk jij denk ik echt niet goed om je heen sarabande. Bont is juist weer helemaal hot. Niet alleen nertsenbont, maar ook heel veel andere soorten. Als er een importverbod, het liefste voor de hele EU, komt dan word er minder bont gedragen en dus minder beesten gedood. Dan geef je een duidelijk signaal naar andere landen, nu zien ze het alleen maar als een mooie markt waar ze op kunnen duiken.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:12

sarabande schreef:
Hoe bedoel je in hemelsnaam importverbod, in Nederland wordt al jaren geen bont meer gedragen, dus wat zou dat de houderij die fokt voor de export helpen????

Ik zie juist overal bont. Steeds meer. In de winkels en op straat.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:13

Appelmoes_11 schreef:
Ik snap dit punt niet zo goed? Veevoeder wordt ook niet in Nederland verbouwd.

Ehmm. Jawel hoor. Tenminste, alle boeren die ik ken verbouwen gewoon hun eigen voer. En ik ken véél boeren. Door heel Nederland.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:15

Nou dan ontgaat me dat zeker ik zie maar heel sporadisch bont in het dagelijkse straatbeeld

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 17:20

En al die randen aan capuchons dan? Daarbij word er allerlei soorten bont in kleding, schoenen en mutsen verwerkt, kleine stukken. Hele bontjassen kom je idd niet vaak meer tegen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:22

O...Ja! Dat zal de verwarring geven Sarabande..Echte bontjassen niet meer nee. Capuchons daarentegen..

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:00

Het viel mij in de winkels op dat er meer jassen met als jassen zonder bontkraag verkocht worden. En dan ook vaak van die jassen die na 1 jaar dragen afgedankt worden.
Maar wat mij betreft is bont en leder een zelfde soort product, alleen hangen er bij het laatste geen haren meer aan. En wat dacht je van al die uggs?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:09

Wat ik hier zo nu en dan lees is dat de hele sector maar afgeschaft moet worden. Ofterwijl: In Nederland moeten we maar geen voedselvoorziening meer hebben en werkelijk alles importeren?

Zijn genoeg instanties die miljoenen ontvangen van de overheid, zoek maar eens bijvoorbeeld naar het Metropole orkest... Vind ik dat zulke zaken beter zonder subsidie komen te zitten dan de boeren.
Laatst bijgewerkt door Winged op 22-12-12 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:09

CaPrIoLe`79 schreef:
Het viel mij in de winkels op dat er meer jassen met als jassen zonder bontkraag verkocht worden. En dan ook vaak van die jassen die na 1 jaar dragen afgedankt worden.
Maar wat mij betreft is bont en leder een zelfde soort product, alleen hangen er bij het laatste geen haren meer aan. En wat dacht je van al die uggs?

In Uggs zit toch schapenvacht, toch geen nerts ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:15

Een importverbod op bont zou inderdaad nuttiger zijn. En mensen die zeggen dat vlees, leer en bont hetzelfde is hebben zich er niet in verdiept (en nee, ik eet zelf geen vlees maar zelfs ik vind het niet hetzelfde).

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 18:29

In Ugg's zitten een dood schaapje, dus idd ergens hetzelfde idee.
Maar aan namaak Ugg's zie je heel vaak een bontrand. Geloof dat Ugg zelf geen bont gebruikt, behalve dat van schapen.
Maar eerlijk is eerlijk, er kan qua warmte niks op tegen een natuurlijk product als bont of wol. Van synthetische materialen als pluche en fleece ga ik vaak zweten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:30

Winged schreef:
Wat ik hier zo nu en dan lees is dat de hele sector maar afgeschaft moet worden. Ofterwijl: In Nederland moeten we maar geen voedselvoorziening meer hebben en werkelijk alles importeren?

Zijn genoeg instanties die miljoenen ontvangen van de overheid, zoek maar eens bijvoorbeeld naar het Metropole orkest... Vind ik dat zulke zaken beter zonder subsidie komen te zitten dan de boeren.

En dan even kijken wat er gebeurd als er iets mis gaat in de wereld, mag iedereen zijn eigen paard gaan op eten omdat er geen boeren meer zijn in NL :+

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:41

Een dood schaap is toch ook bont?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 18:48

Ja, maar de activisten vinden dat anders omdat het vlees van een schaap geconsumeert word en dat van een gemiddeld anders bont-dier zoals een nerts niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:00

schoentje schreef:
Ja, maar de activisten vinden dat anders omdat het vlees van een schaap geconsumeert word en dat van een gemiddeld anders bont-dier zoals een nerts niet.

De huid van het schaap wordt gebruikt voor wol en na slacht voor leer en of bont en het schapenvlees worst gegeten. Daarbij lopen schapen tijdens hun leven in de wei en zitten niet in hokjes, dus ze hebben een diervriendelijk leven.
Dat is nogal een verschil met nertsen, wilde dieren die in kleine gaaskooitjes zitten, en waar alleen de pels van wordt gebruikt, dus dat is niet vergelijkbaar.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:05

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:13

schoentje schreef:
Vandaag is er door de politiek besloten dat er een fokverbod voor nertsen komt vanaf 2024.

maar ik denk dat er eerst maar eens goed nagedacht moet worden over de gevolgen van dit besluit.

Citaat:
Den Haag – Ook de ministerraad heeft ingestemd met het verbod op de pelsdierhouderij. Het initiatiefwetsvoorstel van SP en PvdA wordt op 15 januari volgend jaar van kracht.

Vanaf dat moment mogen nertsenhouders hun bedrijven niet meer uitbreiden en mogen er ook geen nieuwe ondernemingen worden begonnen. Op 1 januari 2024 moeten alle nertsenhouderijen in Nederland zijn ontmanteld.

Het besluit van de ministerraad lag in de lijn der verwachting. Niettemin hadden sommige nertsenhouders hadden gehoopt dat het kabinet de wet niet zou ondertekenen, omdat deze tot onevenredige schade zou leiden.

Bron:
http://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/201 ... -1134145W/

zie ook reacties. :+
Laatst bijgewerkt door ceasario op 22-12-12 20:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 20:15

Ja, wat bedoel je ceasario?