Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:09

Vanochtend zei een meneer van Ecomare in de ochtendshow van Giel op 3 fm, dat wanneer mensen met zwaar materiaal (amerikaanse toestanden noemde hij het) het dier wilden redden, ze geen nee zouden zeggen. Dus dat het opeens afgesloten gebied is voor een helpende hand, dat snap ik in die strekking dan niet.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:09

Politiehelicopters kunnen 2 uur op 1 lading brandstof vliegen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:11

Men is nu via de politiek bezig alsnog toestemming te krijgen voor een reddingspoging.
Ondertussen zijn ze ondanks het verbod nog steeds op weg naar de walvis.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:14

gelukkig.. ben benieuwd..
het arme dier verdient dit niet. de vechtlust die je nog ziet tijdens het hoge water zegt voor mij genoeg..
en die ogen.. het dier weet precies wat er aan de hand is..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:16

Hoe kan iemand het nu in vredesnaam verbieden?!??!?! Het is toch openbaar terrein??? Het gaat om vrijwilligers, dus geld kost het ook niet...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:16

Cayenne schreef:
https://twitter.com/Lenie_t_hart

Nou ja zeg, reddingsactie wordt tegen gehouden????
De burgemeester heeft het verboden?

hij zal er wel geld mee kunnen verdienen, vaak gaat het beest al de handel in voor het dood is,
en waarom ze hem niet doden met springstof dan is het dier aangetast en niet goed meer voor verder onderzoek

het is gewoon dieptriest hier in nederland

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:17

StalNollie schreef:
Cayenne schreef:
https://twitter.com/Lenie_t_hart

Nou ja zeg, reddingsactie wordt tegen gehouden????
De burgemeester heeft het verboden?

hij zal er wel geld mee kunnen verdienen, vaak gaat het beest al de handel in voor het dood is,
en waarom ze hem niet doden met springstof dan is het dier aangetast en niet goed meer voor verder onderzoek

het is gewoon dieptriest hier in nederland

Buiten redden om, waarom?
Hebben we niet meer aan wetenschap, die ons leert hoe het met een diersoort ervoor staat?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:19

als het zo moet dan zal ik daar niet aan mee willen werken, ze proberen niks en dat is het punt

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:20

Ecomare-medewerker Salko de Wolf: “Ik heb staan janken bij die walvis, gewoon omdat hij ook lag te huilen.”

Wat jammer dat deze 'deskundige' niet weet dat een walvis, waaronder een bultrug, niet kan huilen.... ze hebben nl geen traanbuis zoals bv zoogdieren, die moeten het oog vochtig houden anders zou het uitdrogen, dat is in het water/zee niet nodig.

Wat willen ze nu dan?
Redden of dood laten gaan?
Dood gaan in 1 x keer mag niet (explosie, nog inslapen, nog op een andere wijze), men wil het skelet bewaren, dus helaas voor 'Johannes' wordt hij niet in 1 x uit zijn lijden verlost, je moet wel iets over hebben voor de wetenschap!
De een verbied het, de ander wil het toestaan....
Men wil dat hij in alle rust de tijd krijgt om te sterven, ondertussen is men wel bij het dier aanwezig.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:26

Dat over dat huilen van de bultrug werd later gezegd, dat het dier zand in zijn ogen had gekregen en dat het leek alsof het dier huilde.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:26

Dimphyl schreef:
ik lees hier ook even mee.

Wat ik niet begrijp, waarom kan een burgemeester er voor zorgen dat een (vrijwillige?) reddingsactie wordt gestaakt? er was op dat moment net een actie geweest, dus waarom niet de vrijwilligers en Leni van 't Hart het gewoon laten proberen?

begin een beetje het gevoel te krijgen dat Naturalis er voor heeft gezorgd dat er geen reddingsacties meer komen..

Dat zeg ik de hele tijd al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:28

Ik heb ecomare een mailtje gestuurd. Dat door het hele Naturalis verhaal al te publiceren het inderdaad overkomt alsof daarom reddingspogingen worden gestaakt, ook al is dit misschien niet het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:29

LENIE MAG DOOR VAN DE BURGEMEESTER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:30

Wikipedia:
Citaat:
Waarnemingen in Nederland[8]

Op 7 oktober 2003 spoelde een dode bultrug aan op de Maasvlakte na eerder door Rijkswaterstaat uit de vaarroute nabij Hoek van Holland te zijn weggesleept. Het zou de eerste keer (in recente geschiedenis) zijn dat in Nederland een exemplaar aanspoelde. Een poging van medewerkers van Naturalis in Leiden om het skelet te behouden zodat dit zou kunnen worden tentoongesteld, mislukte. Het dier, een jong exemplaar van circa negen meter lengte, bleek al te zeer vergaan. Naturalis beschikt wel over een skelet van een bultrug, maar dit is incompleet.
Op 20 december 2003 spoelde opnieuw een bultrug aan, ditmaal bij Katwijk. De staart ontbrak. Vermoedelijk was het dier verdronken in een net. Ook deze keer probeerden medewerkers van Naturalis het skelet te behouden om dit te kunnen tentoonstellen.
Op 22 juni 2004 strandde op de Vliehors aan het Noordzeestrand van Vlieland een bultrug. Om de kop van de walvis zat een nylontouw gewikkeld, dat diep in het lichaam had gesneden. Mogelijk is dat de doodsoorzaak geweest. Het ging om een jong mannetje van circa 8 meter lengte. Het skelet van de bultrug werd geprepareerd door Naturalis en is op Ecomare te zien.
Op 12 mei 2007 zwom in het Marsdiep tussen Den Helder en Texel een bultrug rond. De ongeveer 15 meter lange walvis werd op donderdag 10 mei voor het eerst opgemerkt door de bemanning van een patrouilleboot van de Koninklijke marine bij de Helderse zeedijk.
Van 17 november tot 21 november 2007 werd voor de kust van IJmuiden een bultrug waargenomen. Het betrof hier waarschijnlijk dezelfde bultrug die 12 mei in het Marsdiep werd waargenomen.
Van 2 januari tot 7 januari 2009 zwom een vijftien meter lange bultrug in het Marsdiep tussen Den Helder en Texel. De bultrug werd vanuit de lucht ontdekt door de bemanning van een helikopter uit Den Helder. Ook de kapitein van de veerboot naar het eiland zag het dier zwemmen.
Op 8 oktober 2009 werd in de Waddenzee tussen Ameland en Terschelling een dode bultrug gesignaleerd die later door een bergingsbedrijf naar de zuidwestelijke punt van het strand van Ameland getrokken werd.[9]
Op 31 januari 2011 is door medewerkers van Rijkswaterstaat een (naar inschatting) 6 meter lange bultrug gesignaleerd voor de kust bij Zeeland. Vanaf het schip Frans Naerebout zagen ze een bultrug zwemmen op een locatie in de Noordzee tussen Westkappelle en het werkeiland Neeltje Jans.
Op 30 mei 2012 werd door de bemanning van het zeilschip Impuls een bultrug gesignaleerd ter hoogte van het Eierlandse Gat tussen Texel en Vlieland. De bultrug had een lengte van ongeveer 9 meter.[10]
Op 14 augustus 2012 werd door een patrouillevaartuig van het Havenbedrijf Rotterdam een bultrug opgemerkt voor de monding van de Rotterdamse haven. De bultrug werd geschat op "8 à 9 meter lang" en oogde "dartel", aldus de bemanning.[11]
Op 12 december 2012 is er een bultrug gestrand nabij het onbewoonde eiland Razende Bol tussen Texel en Den Helder.[12]

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:41

Mindim schreef:

*\o/* *\o/* *\o/*
Nou heel hard hopen!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:45

Wat ik me steeds afvraag is in tot hoever de intelligentie van dat dier gaat om te begrijpen dat mensen hem proberen te helpen. Dolfijnen en Orka's schijnen dat te kunnen realiseren, dus dat moet zo'n walvis dan toch ook kunnen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:49

meerdere dieren kunnen dat!
Hoop zó dat het wat gaat worden!!!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:51

Weet iemand trouwens of die walvisredders van Terschelling veel ervaring hebben? Ben ik wel benieuwd naar
Kent iemand trouwens dit filmpje? Het verhaal over hoe een familie in een klein bootje een bultrug kon redden van de verdrinkingsdood. Zo ontroerend!
(Na een minuutje zie je de filmbeelden).
Hoe dat dier later rondspringt :+: Zo mooi! en echt alsof het beseft dat die mensen haar wilde helpen.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:56

Ik hoop dat het lukt.
Vind het super sneu voor het dier dat het anders op zo'n manier de dood tegemoet gaat.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:57

Myfairytale schreef:
Mindim schreef:

*\o/* *\o/* *\o/*
Nou heel hard hopen!

Sentimentele ikke, tranen rollen over mijn wangen.
Ik ga heel hard hopen!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:00

Wauw dat filmpje :+: alsof de walvis begrijpt, en dat hij zegt dankjewel!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:03

Ik hoop mee!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:08

Mijn buurman zei dat hij al dood was -O- Maar gelukkig is dat dus niet zo en word er nog een poging gedaan!

Ik vind dit trouwens wel typisch...

Citaat:
Als de bultrug straks dood is, is het hopen dat Rijkswaterstaat de bultrug op een plek legt waar de wetenschappers eraan kunnen werken, zegt Van der Mije. Het dier gaat zo schoongemaakt mogelijk mee naar Leiden. Het is een belangrijke aanwinst voor Naturalis.

Nu kunnen ze er niet bij om te helpen, maar als hij dood is dan kan hij dus op een andere plek neer gelegd worden?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:10

Ja inderdaad Daphne, dat gedeelte snap ik ook niet helemaal.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:14

Wanneer hij dood is maken ze hem op het strand eerst open om ontploffingsgevaar te voorkomen. Dan gaat hij in stukjes naar de plek waar hij ontleed zal worden en zetten ze het skelet daarna weer in elkaar.