Mishandelde grensrechter Almere overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 07:18

_Nelleke_ schreef:
Sja, het strafrecht in nederland is er mijn inziens op gebaseerd dat reïntegratie in de maatschappij zo succesvol mogelijk is. Daar hebben vast een hele hoop knappe koppen hun hoofd op gebroken en tot dusver werkt dit aardig (in noorwegen, waar de straffen nog milder zijn dan hier, is het opnieuw plegen van een misdaad vele malen kleiner dan in de USA, waar de straffen veel zwaarder zijn).
...

Ik vraag me echt af hoe je dit kunt zeggen met een recidive van maar liefst 70 % !
Het systeem werkt dus maar voor 30 %, dat kan ik toch niet 'aardig' noemen.
Als je maar 30 % van een opdracht succesvol volbrengt, heb je een dikke onvoldoende! Moet je eens bij een proefwerk, theorie-examen of dressuurproef doen, dan zeg je ook niet dat je 'aardig' gereden hebt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 07:50

Fitzroy schreef:
Ik vraag me echt af hoe je dit kunt zeggen met een recidive van maar liefst 70 % !
Het systeem werkt dus maar voor 30 %, dat kan ik toch niet 'aardig' noemen.
Als je maar 30 % van een opdracht succesvol volbrengt, heb je een dikke onvoldoende! Moet je eens bij een proefwerk, theorie-examen of dressuurproef doen, dan zeg je ook niet dat je 'aardig' gereden hebt.

Ik doelde meer op de vergelijking Noorwegen - VS.

Maar ik vind 70% echt heel veel, waar heb je die cijfers gezien?

Loetie84

Re: Mishandelde grensrechter Almere overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:48

Ik kan iedereen echt aanraden om je eens te verdiepen in penitentiair recht. Erg verhelderend... En wegens bezuinigingen is het allang niet meer zo dat alles in het teken staat van maatschappelijke re-integratie, helaas.
Ik stond eerder ook vaak vooraan te roepen als het ging om hoe slecht ons systeem wel niet was, maar mijn mening is nu wat genuanceerder. Alles draait om tijd en geld!

Het feit dat er 3 jaar geeist gaat worden wil ik hiermee niet goed praten hoor. Dat is natuurlijk erg weinig. Maar zo is het systeem. Dat ze als volwassenen berecht gaan worden lijkt me een goede zaak. Immers met 16,5 mogen die jongens ook al auto rijden tegenwoordig, dus blijkbaar heeft men de veronderstelling dat mensen op die leeftijd voldoende capaciteiten tot hun beschikking hebben. Als je mag auto rijden, lijkt het me ook wel dat je voldoende kunt begrijpen wat er gebeurd als je iemand tegen zijn hoofd schopt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:57

Loetie84 schreef:
Ik kan iedereen echt aanraden om je eens te verdiepen in penitentiair recht. Erg verhelderend... En wegens bezuinigingen is het allang niet meer zo dat alles in het teken staat van maatschappelijke re-integratie, helaas.
Ik stond eerder ook vaak vooraan te roepen als het ging om hoe slecht ons systeem wel niet was, maar mijn mening is nu wat genuanceerder. Alles draait om tijd en geld!

Het feit dat er 3 jaar geeist gaat worden wil ik hiermee niet goed praten hoor. Dat is natuurlijk erg weinig. Maar zo is het systeem. Dat ze als volwassenen berecht gaan worden lijkt me een goede zaak. Immers met 16,5 mogen die jongens ook al auto rijden tegenwoordig, dus blijkbaar heeft men de veronderstelling dat mensen op die leeftijd voldoende capaciteiten tot hun beschikking hebben. Als je mag auto rijden, lijkt het me ook wel dat je voldoende kunt begrijpen wat er gebeurd als je iemand tegen zijn hoofd schopt?

Die drie jaar was voor een ander incident(zover je het nog over incidenten kunt hebben)
De uitspraak is drie jaar,er zal wel meer geeist zijn neem ik aan....
Een man van 70 die doodgetrapt was eerder dit jaar.

En of het in dit geval allochtonen betreft,neem aan van wel....anders wordt er meteen in de berichtgeving vermeld dat het om blanke mannen gaat.En dat heb ik niet gehoord.
Niet dat dat wat uitmaakt....alleen uit onderzoek is gebleken dat zuiderlingen toch een iets korter lontje hebben,iets opvliegender zijn.Dat zit in hun temperament.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:09

geerke schreef:
Die drie jaar was voor een ander incident(zover je het nog over incidenten kunt hebben)
De uitspraak is drie jaar,er zal wel meer geeist zijn neem ik aan....
Een man van 70 die doodgetrapt was eerder dit jaar.

O, ok, dat had ik even niet meegekregen... Geen nieuws gezien gister en vanmorgen.

Maar ook een allochtoon moet zich kunnen gedragen toch? Jemig... Opvoeding, daar schort het echt aan vandaag de dag!

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:11

Jolliegirl schreef:
Mayling27 schreef:
Ik neem aan dat het oo niets uit maakt of hij nu wel of niet naar huis is gegaan/kantine ingelopen is, of naar een andere wedstrijd.. Denk niet dat het daar nu omdraait....

Ik ben van mening dat dit wel uitgemaakt heeft...
Wellicht had deze man gered kunnen worden als er ingegrepen was..
Maar blijkbaar was het "ik stond erbij en keek ernaar"
In en in triest!!

Dat is wat ik in mijn vorig bericht zei... Waar waren die mensen die erbij stonden.. Maar om een discussie aan te gaan wat hij daarna gedaan heeft en waar hij ingestort is maakt niets meer uit.. Of hij nu thuis was of in de kantine dat is niet belangrijk..

Het gaat erom dat er geen enkele vader of scheidsrechter of trainers ingegrepen hebben en het veld op gerent zijn toen deze scheids in elkaar geslagen werd.....

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:14

Waar gaat het naar toe met deze leefstijl.....
Zint het je niet...dan ram je 'm toch in elkaar!

Niet te geloven!
Ik vind de straffen van tegenwoordig echt veel te laag...

Jannepauli

Re: Mishandelde grensrechter overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:18

Misschien moet je even de herhaling van Pauw&Witteman van gisteravond kijken - (verhaal voorzitter en scheidsrechter) - de omstanders zijn wel degelijk het veld op gerend om in te grijpen . Maar waar begin je als een hele club van zo'n 20 jongetjes aan het knokken zijn - schoppen zijn in een paar seconden uitgedeeld. Niemand heeft toe staan kijken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:23

yvje86 schreef:
Waar gaat het naar toe met deze leefstijl.....
Zint het je niet...dan ram je 'm toch in elkaar!

Niet te geloven!
Ik vind de straffen van tegenwoordig echt veel te laag...

Hogere/langere straffen werken niet... Het recidive cijfer blijft in alle gevallen rond de 70%, er is aangetoond dat langer straffen zelfs een negatief effect heeft op het recidive cijfer.

Maar goed, schreeuwen dat het strafrechtklimaat in NL slecht is is heel makkelijk, vooral als je er geen kaas van hebt gegeten.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:25

_San87_ schreef:
Maar goed, schreeuwen dat het strafrechtklimaat in NL slecht is is heel makkelijk, vooral als je er geen kaas van hebt gegeten.

Helemaal mee eens. Daarbij komt ook nog dat het daarvoor al fout gaat. Net als dat scholen de kinderen niet op moeten voeden, geldt dat ook voor de gevangenis!!!! Ouders moeten hun kinderen opvoeden, dan hebben ze ook geen problemen op school en belanden ze als het goed is ook niet in de gevangenis voor dit soort ongein...

Mayling27

Re: Mishandelde grensrechter overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:28

Ok dan is dat toch duidelijk. Ik gaf alleen aan, wat ik met mijn bericht bedoelde!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:36

Ik vind het zo erg voor de familie van die man.. Hij had ook nog kinderen, die hebben nu gewoon geen papa meer :n

Ben ook wel geïnteresseerd in de achtergrond van die daders. Wat voor opvoeding en groepsdruk zit daar achter voor ze tot zulke acties overgaan?! Heb zelf al wel een beeld ervan maar da's natuurlijk weer een vooroordeel dus dat spreek ik maar niet uit.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:26

Het waren 3 marokkaanse jongeren staat op de site van AD.nl. Terugsturen in het eerste beste vliegtuig in een kistje zonder zuurstof... En de marokkaanse generatie loopt maar te janken dat ze o zo veel gediscrimineerd worden...

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:30

De goeden niet te na gesproken, want dat zijn er ook veel. Het is in Marokko heel gebruikelijk dat als je als kind dingen doet die niet door de beugel kunnen op straat, je daar door een volwassene gewoon een draai om je oren kan krijgen. Hier gebeurt dat niet. In hoeverre de invloed van de ouders buiten geldt (want binnenshuis schijnen ze wel te worden aangepakt) , kan ik niet beoordelen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:31

purny schreef:
Het waren 3 marokkaanse jongeren staat op de site van AD.nl. Terugsturen in het eerste beste vliegtuig in een kistje zonder zuurstof... En de marokkaanse generatie loopt maar te janken dat ze o zo veel gediscrimineerd worden...

:= ik wou juist mijn mond houden door zoiets te zeggen maar idd groot gelijk terug trappen naar hun landje die lui inclusief ouders...
ik snap niet dat jeugd zo ver kan gaan om een stom potje voetbal kom op zeg het is maar een spelletje...maar vind ook dat door tv en al die voetbal heisa/chaos wat ze ervan maken dat t een echt gewelds sport is geworden...het is niet meer het leuke potje voetbal spelletje...
ze zouden voetbal eens moeten afschaffen voor een half jaar.... |o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:35

Dit is al idd de zoveelste man die gewoon dood geschopt is. Kijk maar naar die 77 jarige man.. werd ook doodgeschopt omdat ie iets zei. Voetbal moet juist een verbroederende sfeer hebben. Niks is mooier dan met 45000 man in een stadion te zitten en dezelfde passie te hebben. Passie voor voetbal, niet voor het zinloze geweld wat zich meebrengt.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:44

berechten volgens marrokaanse strafrechts met een enkeltje gevangenis marokko :Y)
nee echt, walgelijk dat dit kan gebeuren en dat ze er waarschijnlijk met zo'n sche*tstrafje vanaf komen..

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:53

En alsof het nog niet erg genoeg is probeert Peter R de Vries ook nog even te profiteren van de aandacht door te roepen dat grensrechters het eigenlijk aan zichzelf te danken hebben (vrije interpretatie);

Citaat:
De Vries hekelt gedrag grensrechters

AMSTERDAM -
Terwijl heel Nederland in shock is door het overlijden van grensrechter Richard Nieuwenhuizen, vindt Peter R. de Vries dat grensrechters in het amateurvoetbal ook eens in de spiegel zouden moeten kijken. "Partijdige, onsportieve grensrechters verdienen natuurlijk nooit en te nimmer geweld, maar respect komt van twee kanten", aldus de oud-misdaadverslaggever op Twitter.

Volgens De Vries zijn veel clubgrensrechters "stuitend partijdig en grenzeloos onsportief." Hij vindt dat clubs daar vaker tegen moeten optreden. "Veel clubs voeden onsportieve clubgrensrechters niet op, maar moedigen het aan en lachen er om. Onderdeel van het probleem."
Grensrechter Richard Nieuwenhuizen (41) werd zondag na de wedstrijd Buitenboys B3 tegen Nieuw Sloten B1, in Almere aangevallen door een groepje spelers van de bezoekende club. Voor de ogen van zijn zoon Mykel werd hij onder meer tegen zijn hoofd getrapt en is een paar uur hierna onwel geworden en naar het ziekenhuis afgevoerd. Maandagmiddag overleed hij.

Bron

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:07

Het is echt vreselijk en niet te bevatten.

Ik denk dat als er echt niet ingegrepen zou zijn, de man op het veld al doodgeschopt was :o
Maar dat in eerste instantie niemand het doorhad wat er gaande was.

Hoorde net op de radio dat er met deze voetbalclub al veel meer incidenten zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:29

Vreselijk voor de nabestaanden zeg.. :(:)

Ik kan er toch zo boos om worden dat ik nu lees dat de eis maar 3 jaar is. Het hele strafrecht hier klopt voor geen ene meter. En de gevangenissen ook niet, lekker gezellig met elkaar playstationen en een fijne kamer. Het is toch appelflap niet meer normaal zeg. Het maakt in mijn ogen geen ZAK uit of ze 15/16 zijn, en al dat gelul van ja je kan dan de gevolgen niet overzien. Iedereen kan op die leeftijd de gevolgen overzien tenzij er psychisch echt wat mis met je is en je een stoornis hebt. Nu is er heel wat aan de hand met die jongens, maar ik weet zeker dat hun best even er bij stil konden staan at als je een x aantal trappen geeft tegen iemand zijn hoeft er een zeer grote kans is dat het verkeerd afloopt.

Maar nee, wij moeten deze jongens juist gaan beschermen en ze mogen even drie jaar bijkomen. Deze jongens lopen na drie jaar uit de gevangenis en zullen ECHT niet veranderd zijn daarna. Ze zullen misschien juist door het contact met andere gevangenen opgestookt worden met stoere verhalen. Geef ze maar gewoon levenslang of in ieder geval een dikke vijftig jaar, zijn wij er met z'n allen naar en hebben hun echt de tijd om in te zien dat het echt niet oke is.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:34

Ach man wat een gel*l dat van Peter R. de Vries. In het professionele voetbal vindt je net zo goed partijdige scheids- en grensrechters. En dan nog, dat is geen reden om zo iemand maar in elkaar te trappen..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 12:36

Dat vind ik dus ook..... het is geen excuus!

Strenger straffen..... ik weet niet of dat echt helpt.
Persoonlijk ben ik meer van iets bij de bron aanpakken.
Al weet ik even niet waar die bron precies is: ouders? clubleiding?

Een paar maanden alle (amateur)wedstrijden stil leggen helpt misschien wel.
Dan leren ze misschien om vrijwilligers te waarderen....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:40

Lees ook net dat het geen aanleiding is om de amateurclub te sluiten. Wat respectloos naar de familie en nabestaanden toe zeg! En Petertje R. de Vries heeft te grote schoenen aan, hij loopt er nogal naast.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:45

Maar aan de andere kant zullen niet alle teams uit alle poules van die club zo zijn en benadeel je zo ook weer de voetballertjes die daar wel voor hun lol staan. Alle wedstrijden een tijd stilleven gaat ook niet werken, creëer je alleen maar onrust mee. Het is met ons strafrecht gewoon niet te doen een passende straf uit te delen omdat ze voor de wet nog kinderen zijn. Maar als je stoer genoeg bent om met z'n drieën iemand in elkaar te trappen ben je imo ook "stoer" genoeg om als een volwassene beoordeelt te worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:46

Jorienn schreef:
Vreselijk voor de nabestaanden zeg.. :(:)

Ik kan er toch zo boos om worden dat ik nu lees dat de eis maar 3 jaar is. Het hele strafrecht hier klopt voor geen ene meter. En de gevangenissen ook niet, lekker gezellig met elkaar playstationen en een fijne kamer. Het is toch appelflap niet meer normaal zeg. Het maakt in mijn ogen geen ZAK uit of ze 15/16 zijn, en al dat gelul van ja je kan dan de gevolgen niet overzien. Iedereen kan op die leeftijd de gevolgen overzien tenzij er psychisch echt wat mis met je is en je een stoornis hebt. Nu is er heel wat aan de hand met die jongens, maar ik weet zeker dat hun best even er bij stil konden staan at als je een x aantal trappen geeft tegen iemand zijn hoeft er een zeer grote kans is dat het verkeerd afloopt.

Maar nee, wij moeten deze jongens juist gaan beschermen en ze mogen even drie jaar bijkomen. Deze jongens lopen na drie jaar uit de gevangenis en zullen ECHT niet veranderd zijn daarna. Ze zullen misschien juist door het contact met andere gevangenen opgestookt worden met stoere verhalen. Geef ze maar gewoon levenslang of in ieder geval een dikke vijftig jaar, zijn wij er met z'n allen naar en hebben hun echt de tijd om in te zien dat het echt niet oke is.

Er is nog geen eis...