DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:13

Heino schreef:
Je kan beter een gevangenisstraf krijgen dan TBS, TBS kan jaren verlengd worden, kom je niet zomaar meer uit.

Dat is dan weer een "geruststelling"

Blijft vreselijk wat er gebeurd is.

Nessah

Re: DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:22

maar voor degene die blijven hammeren dat het een verdachte is.. Luister dit fragment dan maar even: http://nos.nl/audio/442112-onvoorstelba ... ngaat.html

Je kan mij niet vertellen dat zij tegen de vader gaan zeggen "We hebben hem" als er een grote kans is dat het hem niet is.
Overigens heeft de man dus zelf DNA afgestaan en is dit niet via zijn familie gegaan..

Nog 35 minuten...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:23

En opgesloten zitten in een psychiatrische instelling lijkt me ook geen pretje hoor! (Heb toevallig net een klinische stage op de psych ward achter de rug)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 18:23

Mwah nou, heb een docu gezien over de longstay afdeling in Nederland en vond ze er nog riant bij zitten hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:25

Loretta schreef:
Wendel schreef:
Verkeer in de straat is afgesloten...... Ik moet straks 3 stallen mesten. Beste politieman die mij van mijn paard af kan houden.......

Staat jou paard soms op zijn boerderij?

Paard staat op de boerderij ernaast, staat mijn paard ook.. kon er net gelukkig wel komen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:26

Misschien zitten ze er in NL wel rianter bij als in de USA hoor, geen idee!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 18:27

Overigens vind ik iemand de keel doorsnijden wel moedwillig vermoorden. Ik zou niet weten hoe je reageert wanneer je ontoerekeningsvatbaar bent, maar dat lijkt me dan juist wel moedwillig gedaan.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:34

Is haar keel doorgesneden? jeetje, ik dacht dat er alleen wat schade aan de keel was bevonden.. Ik dacht dus iets in de trend van handen aan de keel oid.. Pff heftig..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:34

Zie net opmerking van zus van Marianne door het beeld lopen op RTL7: "Er zijn geen winnaars."
Vind dat ze het treffend zegt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:42

Cayenne schreef:
Overigens vind ik iemand de keel doorsnijden wel moedwillig vermoorden. Ik zou niet weten hoe je reageert wanneer je ontoerekeningsvatbaar bent, maar dat lijkt me dan juist wel moedwillig gedaan.

Bij een dissociatieve stoornis beleven daders hun handelingen niet helemaal zelf. Het kan zijn, dat ze het beleven zoals ze naar een film kijken, maar ook dat ze zich niets herinneren van wat er is gebeurd. Dissociatie komt vaak voor uit angst.

@Nessah. Ik kan me idd herinneren dat Marianne was gekeeld. Dat wat men bij koeien doet bij een Islamitische slachting (sorry voor het vergelijk, maar het is het enige dat ik me kan bedenken). Daarom dacht men ook meteen aan het AZC dat in de buurt gelegen was. Zoiets verwacht je niet van je buurman zeg maar...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 18:43

Er was sprake van zowel wurging als doorsnijden van de keel.
Pff, wat moet ze geleden hebben ;(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:51

Bijgaand artikel in het NRC.

Stop iedereen in een dna-databank. Marianne Vaatstra bewijst noodzaak
dna

DNA-verwantschapsonderzoek in de zaak-Vaatstra. Foto ANP / Koen van Weel

Hun dochter hebben ze er niet mee terug, maar dankzij dna-onderzoek zijn de ouders van Marianne Vaatstra nu wel een stuk dichter bij gerechtigheid. De arrestatie van de waarschijnlijke moordenaar maakt mogelijk een einde aan dertien jaar onzekerheid. Ook nabestaanden van andere slachtoffers verdienen zo’n doorbraak.

De gisteren gearresteerde 45-jarige man uit Friesland liep op een bijzondere manier tegen de lamp. Om de dader van het in 1999 verkrachte en vermoorde 16-jarige meisje op te sporen, deed justitie in september een oproep aan 7.300 mannen om erfelijk materiaal af te staan. 6.514 kwamen opdagen. De verwachting was niet dat de dader zelf dna zou afstaan, maar dat hij opgespoord zou worden via een familielid dat waarschijnlijk van niets weet. Verwantschapsonderzoek dat gebruikelijk is bij identificatie van rampslachtoffers en biologische ouders, maar pas sinds april 2012 wettelijk toegepast mag worden voor strafrechtelijke opsporing. Die verwantschap hoefde in de zaak-Vaatstra niet eens aangetoond te worden: er is sprake van een 100 procent dna-match. Ofwel, het dna-daderspoor op het plaatsdelict is gelijk aan het dna-profiel van een man die vrijwillig wangslijm afstond.

Grote vraag: als hij echt de dader is, waarom heeft hij dan meegewerkt? Wroeging? Nee, dan had hij zichzelf op het bureau kunnen aangeven en zowel politie als omwonenden veel moeite kunnen besparen. Het is nu hopen op een spontane bekentenis, want dna-bewijs leidt niet automatisch tot een schuldigverklaring. Hoe dan ook: de verdachte heeft alle schijn tegen.
‘Dan hadden we deze ellende niet gehad’

Interessant is het hoge opkomstcijfer voor dit dna-verwantschapsonderzoek: 89 procent. Bijna iedereen in de omgeving van Kollum, Veenklooster en Zwaagwesteinde zag er blijkbaar het belang van in. Een belang dat zij groter achten dan het opgeven van een stukje privacy via het afstaan van hun dna-profiel. Een vrijwilliger ging tegenover persbureau ANP nog een stuk verder: “Ze zouden bij iedereen het dna vanaf de geboorte moeten afnemen, dan hadden we deze ellende niet gehad.”

En zo is het maar net. Het sterkste en tegelijk meest immorele argument tegen medewerking is: ‘Ik ben van plan een misdrijf te plegen en zou het dan niet zo prettig vinden als ik meteen gepakt wordt. Liever laat ik iedereen in onwetendheid achter en de politie zoeken naar een speld in een hooiberg.’ De zwakste argumenten komen uit de hoek van geradicaliseerde privacybeschermers – mensen die zetelen in het College Bescherming Persoonsgegevens en zich drukker maken om de privacy van criminelen dan om die van onschuldige burgers. Een instituut dat zich altijd heeft verzet tegen de wet die nu tot een doorbraak in de zaak-Vaatstra heeft geleid. In één van de vele protesten daartegen is het echt zoeken naar argumenten. “Het doel van de dna-databank wordt zodoende niet alleen de opsporing, vervolging en berechting van strafbare feiten te bevorderen, maar tevens de voorkoming hiervan”, schreef het college in 2004. Toen maakten de adviseurs zich hard voor de rechten van verdachten. De redenatie: als het opslaan van een dna-profiel voorkomen van recidive dient, dan hoeft dat van verdachten niet bewaard te worden. Wie een blanco strafblad heeft kan namelijk niet recidiveren.

Mooi gevonden, maar een nogal onzinnig argument. Gruwelt het CBP misschien van een samenleving waarin misdrijven voorkomen kunnen worden? Je zou het haast denken. Pijnpunt zit ‘m waarschijnlijk in het idee dat ‘iedereen verdachte is’ als iedereen in een DNA-databank zit. Dat kan inderdaad jeugdtrauma’s oproepen: in menig schoolklas is het gebruikelijk iedereen even na te laten blijven totdat de kwajongen zich meldt die de banden van de meester heeft laten leeglopen. Maar kom op zeg: weegt dit op tegen het leed dat de ouders van Marianne Vaatstra is aangedaan? En al die anderen die slachtoffer van een misdrijf zijn? Moeten zij tot sint juttemis wachten op gerechtigheid omdat wij zo aan onze privacy hechten?
Wie met dna strooit op plaatsdelict, geeft visitekaartje

Zodra we onze bonuskaart in de AH trekken, staan we onze identiteit af. Zo ook als we op het station inchecken, met onze kentekenplaat over de weg rijden of op het vliegtuig stappen. We zijn nota bene verplicht om met een identiteitskaart op zak te lopen. Voor de meest triviale zaken, geven we naam, geboortedatum en burgerservicenummer op. Maar een wet die het mogelijk maakt iedereen in een dna-databank op te nemen zodat misdrijven snel opgelost kunnen worden is er nog steeds niet door.

Bescherming van privacy is belangrijk als het om iemands persoonlijke levenssfeer gaat. Maar zodra iemand met zijn dna strooit op een plaatsdelict, dan geeft hij een visitekaartje af. Het is van de zotte dat we met de huidige techniek vrijwillige (!) dna-verwantschapsonderzoeken nodig hebben om mensen op te sporen die iemand moedwillig verkracht of vermoord hebben. Critici zullen tegenwerpen dat verplichte dna-registratie al snel uitgebreid wordt naar fietsendiefstal en nog lichtere delicten. Prima! Laat het maar voor iedere overtreding gelden. Strafrecht gaat over het straffen van degene die het recht schendt, niet om het ingewikkeld houden van de speurtocht.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 18:53

Ze mogen mijn DNA zo hebben hoor. Ik heb daar geen enkele moeite mee.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:53

Wat erg...

maar nog een vraag, mogen ze deze match als enig bewijs hebben? Kan hij alleen daarop schuldig worden bevonden? ( want zo niet, waarom alle aandacht en waarom gaan ze het dan nog een keer checken?)

Voor degene die het graag willen zien straks : http://nos.nl/nieuws/live/journaal24/ of nederland 1 of via radio 1

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 18:58

Het begint!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:00

Waar??? Ik zie gewoon het nieuws.....

wel over dit onderwerp maar geen persconferentie

#edit: ik was ongeduldig sorry haha zie het al!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 19:01

RTL4..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:01

Nee DNA bewijs is niet sluitend bewijs, er zal meer moeten komen. Maar met een mogelijke dader is het zoeken makkelijker dan zonder.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 19:01

Zoon en neef hadden ook DNA afgestaan, dus ze hadden hem sowieso gevonden.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:02

Vader van twee kinderen, je zult z'n kind maar zijn!
Ik hoop maar dat de omgeving die niet veroordeeld!!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 19:02

Ook de tweede DNA controle is een match.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 19:04

Dus toch een 100% match :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:04

Dus wel uniek!! Dus wel 100%!!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:04

Cayenne schreef:
Ze mogen mijn DNA zo hebben hoor. Ik heb daar geen enkele moeite mee.

Het mijne ook wel. Zeker als dat helpt om dit soort zaken op te lossen!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 19:05

Ze waren het DNA dus al op het spoor doordat ze andere familieleden al hadden getest.

Pfoe, wat een onderneming.