Zwarte Piet is racisme.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:19

Dat slaat nergens op, ze zijn inderdaad zwart doordat ze door de schoorsteen komen.
Geen enkel iets van racisme dus!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:00

Het zat me toch niet lekker: hoe komt het dat ik (en vele andere kindjes) nooit, maar dan ook nooit heb bedacht dat zwarte Piet weleens een vorm van racisme en slavernij zou kunnen zijn?? :?
Ik ben de laatste paar dagen in veel boeken (van de online bieb en geheugen van Nederland) gedoken, om te begrijpen

1. waar die gast vandaan kwam
2. hoe wij in 1850 over zwarte mensen dachten
3. hoe (kinder)boeken in die tijd werden geschreven
4. of hij echt zo bespottend neer werd gezet door de tijd heen
5. wat de mogelijke relatie met blackface, karikatuur, de duivel, enge mensen en golliwog was.

Dat laatste heb ik geconcludeerd: helemaal niets.
Er bestonden in 1850 wel wat racistische boeken (Heijermans) maar ook al in die tijd werden die als racistisch gezien.

Het volgende heb ik op een rijtje gezet, heel verhaal _O- misschien zit Bokt er niet op te wachten, maar toch.

Voor 1850 had je 2 soorten Sinterklaas, en eentje is in Grouw ook blijven hangen als: Sint Pieter.
In Amsterdam werd rond 1800 Sinterclaes al eeuwen gevierd, daar was hij ook beschermheilige van de zeevaarders en al vanaf de middeleeuwen werden er Sint-markten gehouden op de Dam.
Elders in het land en ook in Amsterdam wel, was er een soort Zwarte Klaas, die eng was met rammelende ketens en zwart van de schoorsteen omdat hij daar doorheen ging. Soms gingen er groepen jongeren de straat op om als zwarteklaas mensen schrik aan te jagen en soms zelfs beroven of mishandelen.

J. van Lennep en J. Ter Gouw; volksvertellingen.

Toen was er ook al een mysterie waarom de Sint wit was in de kerkarchieven, maar op straat en legende zwart werd afgebeeld:

Wie nu al de legenden van Sinterklaas in 't genoemde ‘Archief’ vlijtig gelezen, en al zijne afbeeldingen op steenen en schilderijen, op kerkmuren en glasramen en oude munten bestudeerd heeft, zal zich verwonderen, dat er geen ziertje overeenkomst is tusschen deze en de verschijning van den zwarten man, die op een wit paard door de lucht rijdt, en van schoorsteen tot schoorsteen springt, met een knecht bij zich, - welke laatste echter in onze afbeelding op bl. 252 niet zigtbaar is, omdat hij juist, op bevel van zijn meester, in een schoorsteenpijp is afgedaald, om wat hooi voor 't paard te halen, en vervolgens een marsepeinen-hart op het tafeltje eener jonge juffrouw neêr te leggen.
Ook het bulderen, dat ‘Zwarte Klaas’ doet, en het rammelen met kettingen, zijn dingen, die een' heilige heel weinig passen, en ten slotte was de heilige bisschop ook geen moriaan. Waarom zoo'n groot verschil tusschen de populaire en de legendaire voorstelling? Eenvoudig omdat beiden een verschillenden oorsprong hebben. De volksvoorstelling is ouder dan de christelijke legende, en de zwarte man op het witte paard is ‘eene nalatenschap uit den heidensch-Germaanschen voortijd’.

Even terug naar de slavernij. Rond 1800 was er in Amsterdam en in 'goede kringen' al een anti-slavernijbeeld, omdat nette Christelijke mensen zoiets niet deden. Maarja, aan de andere kant bracht het wel handelswaar (koffij), werk en welstand en was het hele gebeuren een 'ver van mijn bed show' en in Nederland zélf was slavernij verboden.

(kinder)Boek uit begin 1800:
-Gekocht? Nu nog menschen gekocht? Neen – daar wil ik niet meer aan denken; o, hoe gelukkig is het, dat het koopen van menschen verboden is. Tante heeft het mij in de courant laten lezen, hoe dat ook onze goede brave koning dien afschuwelijken slavenhandel heel streng heeft verboden. Zie ik heb den koning daar regt lief om.

-Zoo? Is het koopen van negers verboden? dat heb ik nog niet geweten. Ik hoor nooit naar het lezen in de courant; maar ik doe als tante JOSEPHINE, zij zag alleen in de Haarlemsche courant, welke menschen getrouwd en gestorven zijn. Maar als de eigenaars van landen, daar in de West, geene negers meer mogen koopen, hoe zal de grond dan bezaaid en beplant worden? en hoe krijgen wij dan suiker, koffij, katoen en zoo vele andere goede dingen? Ik heb grootmoede en tante met den heer en mevrouw FOLKERS, die ook lang te Suriname gewoond hebben, daar wel eens over hooren spreken; en dan vraagde ik ook wel eens, hoe het mogelijk ware, dat menschen konden gekocht worden, gelijk hier de paarden en de koeijen. Doch dan zeide mevrouw FOLKERS: “Het zijn ook maar zwarte negers, die verkocht worden. In hun eigen land verkoopen zij toch elkander, en in onze volkplantingen kan men geene slaven missen"

-Hoor, LOTJE-lief! alle menschen, die op de geheel aarde wonen, hebben denzelfden oorsprong; alle zijn zij afstammelingen van het eerste paar menschen, dat God geschapen heeft. Dit leert ons het Heilige Boek, of de Bijbel, en die leer wordt bevestigd door alle verstandigen, welke het zamenstel van het menschelijk ligchaam in onderscheidene oorden der wereld onderzoeken en bestuderen. Al die verstandigen worden hoe langer zoo meer volkomen overtuigd, dat niet meer dan ééne menschensoort op geheel de aarde bestaat, en dat al het onderscheid in kleur en gedaante slechts veroorzaakt wordt door de verschillende lucht en warmte, die op het bloed en de levenssappen zoo veel invloed hebben. Aan deze waarheid behoeven wij niet te twijfelen; want, wanneer een paar zwarte menschen uit Afrika in Europa overgebragt zijn, en daar kinderen krijgen, dan zijn die bij het opgroeijen reeds minder zwart, en in het vijfde nageslacht zoude men weinig of geheel niets meer van de kleur of van de gelaatstrekken der voorouders vinden. Wel nu dan, LOTJE! kunt gij gelooven, dat afstammelingen van dezelfde ouders, dat menschen, die alle hetzelfde regt hebben, om naar hunne eigene verkiezing te handelen, dat deze afstammelingen van dezelfde ouders, zeg ik, elkander mogen koopen en verkoopen?

(alsof je door het wonen in Nederland wit wordt _O- )
Anyway, 2 hoofdstukken lang over de slavernij met als resultaat dat 'meneer' uit den west twee vrije ex-slaven meenam omdat ze graag met hem mee wilden
http://www.dbnl.org/tekst/moen006jong02 ... 1_0011.php
Veel mensen dachten volgens mij dat het in 1815 al was afgeschaft, maar het is in Suriname nog veel langer doorgegaan, helaas.
Nederland nam sowieso 'maar' 5% van de hele slavenhandel in beslag. Engeland en Portugal waren de grootsten, maar omdat zij in 18zoveel Kaapstad 'bevrijdden' en als eerste de slavernij afschaften (en de overzeese Nederlanders als laatste) worden wij vaak gezien als racisten en de Engelsen als de 'goeden'.

Goed, blackface en stereotiepen, lastig dit.
Ik kan namelijk niets vinden van blackfacing in Nederland, hoewel wij wel in tekeningen en strips de zwarten nogal typisch tekenden en slecht Nederlands lieten praten, volgens mij is dit, omdat dit zo gebeurde met alles.
In mijn herinnering (en wat ik nu weer tegenkwam) werden dingen sowieso zo weergegeven in kinderboeken: de dokter was altijd een nette man, de kokkin altijd dik, de huishoudster een serpent, het knechtje altijd een kwajongen en zijn baas altijd een nukkige slager, schoenmaker, enz. met uiteindelijk wel een goed hart. Volksmensen werden in boeken ook altijd slecht Nederlands toebedeeld, alsof je Brabants dialect zit te lezen ofzo.
Dus ik heb me nooit gerealiseerd dat 'Uncle Ben's' en dat soort plaatjes blijkbaar een slavernijhistorie hebben in Amerika, ik dacht werkelijk waar, "leuk, dat ze donkere mensen gebruiken, toch?"
Ik vind het nog steeds een moeilijk verhaal; als het zo populair is, waarom zou je je er beledigd door voelen? Alle donkere mensen op verpakkingen witpoetsen vind ik ook raar.
een oude advertentie, net zo goed stereotiep voor mij als vrouw vind ik
En volgens mijn eigen 'logica' waren zwarte mensen net zo goed inwoners van Amerika als de witten, dus vond ik het niet meer dan logisch om ook zwarte mensen te betrekken bij advertenties.

Het is wel waar dat in Nederland lange tijd donkere mensen op een bepaalde manier werden neergezet, een mooi boek is De artapappa's je zou de taal nu als zeer racistisch ervaren, maar de schrijver van dit boek wilde op een speelse manier kinderen kennis laten maken met andere culturen. Ook de zoon van schrijfster van het nu op veel plaatsen verboden boek 'Little Black Sambo' heeft gezegd "als mijn moeder had gedacht dat ze ooit ook maar 1 kindje zou kwetsen met dit boek, had ze het nooit geschreven"
Mijn persoonlijke mening is dat de (kinderboeken)schrijvers van toen nooit de bedoeling hadden om mensen 100 jaar later te beledigen, maar eerder om Nederlandse kindjes kennis te maken met andere culturen en kleurtjes. Dat werd toen gezien als 'leuk'. Kijk ook maar naar alle indianenverhalen, en indianenpakken zijn (gek genoeg?) nog steeds niet verboden.

Goed, nu het in mijn ogen belangrijkste deel: wat deed die 'negerslaaf' in het boek van Jan Schenkman??
Ik moest me best worstelen door verschrikkelijke, oud Nederlands geschreven documenten en boeken om achter een aantal dingen te komen.
Volgens Wikipedia was Schenkman een vooraanstaand lid van "Maatschappij tot Nut van 't Algemeen"
Het was best lastig om hun positie/ mening ten aanzien van de slavenhandel te vinden, want één van de stukken bleek een pro-slavenhandel speech van ene Barreau te zijn. Ik vond later in Google Books dat de redactie van hun blad zich distantieerde van de inhoud van zijn speech, maar dat men hem het democratisch recht wilde geven om toch zijn woordje te doen.
Een lid van deze maatschappij bleek Marten Douwe Teenstra te zijn, die de afschaffing van de slavernij propagandeerde.

Die Maatschappij bleek achteraf best veel invloed te hebben gehad in Nederland:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maatschapp ... t_Algemeen

Ze zetten zich in voor de arme bevolking; richtten volksscholen en volkskeukens, volksbibliotheken en later ook volksspaarbanken (de nutsspaarbank) op en brachten (goedkope) boeken en tijdschriften uit om arme mensen te onderwijzen.
Ze waren onderdeel van 'de Verlichting' en brachten liedjes uit over vriendschap met andere volkeren en kleuren.
Ook waren zij tegen kinderarbeid en vonden zij rond 1850 dat elke rijke verplicht was minstens 1 arme onder zijn hoede te nemen.

Deze mensen waren dus (voor die tijd) linkser dan Groenlinks, dan past een negerslaaf toch niet bij Sinterklaas??

Een éne verklaring zou kunnen zijn, omdat er zowel een witte als zwarte Claes bestonden, dat Schenkman de zwarte heeft getransformeerd in een knecht van de witte Sint omdat dat beter paste bij hun toenmalige Christelijke beeld dan de 'Heidense vertelling' van een Zwarte Klaas.

Een andere verklaring zou kunnen zijn (die vind ik het aannemelijkst) dat het wel bij het 'beeld' zou passen om goed te doen voor andere mensen.
In Amsterdam was rond 1850 ook een anti-slavernij mentaliteit, méér dan een pro. Al in 1820 vond men een publicatie van een "knecht van Sinterklaas, een zwarte man" en in Amsterdam was al vanaf 1800 een 'neger' in het straatbeeld niet ongewoon, niet omdat het slaven waren, maar omdat het bevrijde ex-slaven waren, die meegekomen waren met de koopmannen om in Nederland te werken als bediende.

Ik denk zelf dat hij het als educatief element in zijn boek heeft willen neerzetten, omdat de arme negerslaven het al zo moeilijk hebben gehad en zij zo onchristelijk zijn behandeld, op welke plek zou hij dan beter passen dan onder de (financieel welgestelde) hoede en als goede vriend van de heilige Sint?

Verder heb ik nog in youtube beelden en uitzendingen zitten zoeken of de Pieter in het openbaar werkelijk als dom en in slecht Nederlands pratend werden neergezet, maar ik kan daar niets van vinden.
Eén verklaring zou kunnen zijn dat mensen dit zo herinnerden omdat de buurman/ opa/ whatever zo zijn stem onherkenbaar wilde maken.

Ik vind het jammer dat door zulke discussie's altijd weer het negatieve wordt neergezet, terwijl er hordes Nederlanders zijn geweest die zich in hebben gezet voor afschaffing van slavernij en (zij het achteraf onbeholpen misschien) integratie van andere culturen in Nederland.

In 1860 maakt men al melding van "Sinterklaas en zijn (neger)knecht, die al even populair is als de Sint zelf"
Wie kan dit in het Amerika uit die tijd verzinnen?? Daar werden ze afgeslacht en in de fik gestoken.

Ook werden er boeken rondom Sint en Piet geschreven, waarin hij niet zozeer 'minder' was dan de Sint, maar ook in luxe hotels sliep, enz.:
Van Spanje naar ons land

De grootste denkfout vind ik om de Amerikaanse normen en waarden uit 1800-1900 op ons land te projecteren en daardoor onze zwarte piet als statement van racisme te (willen) zien.
Het was gewoon totaal niet vergelijkbaar.

Sorry voor het lange verhaal Y;(

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:13

Nicolletje, petje af voor je lange verhaal. Het lijkt me duidelijk. ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:24

Dank je :)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:40

Wauw Nicolletje, wat een verhaal. En het maakt ook meteen een boel duidelijk. Bedankt voor je waardevolle inbreng in dit topic. :j

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:51

Dank je.
Nog een bijdrage van MD Teenstra (tijdgenoot en mede Nutgenoot van Schenkman) ik was er nog niet aan toegekomen om dit te lezen

Behandeling van de negerslaven in Suriname.

Nimmer hebben de Heidensche volkeren zich aan zoo vele en zoo gruwelijke misdaden tegen de menschheid schuldig gemaakt, als de Christen volkeren van latere dagen.

Beschouwing, hoe de slaven in de kolonie Suriname behandeld worden.

Uit het aangevoerde in het vorige hoofdstuk, hoe de Blanken over de Negers denken, zal de lezer wel geen gunstig denkbeeld over de behandeling der slaven gemaakt hebben, en, na het volgende dienaangaande te hebben gelezen, hartelijk met mij wenschen, dat de slavernij hoe eer hoe liever afgeschaft worde, al ware het ook, dat wij de suiker en de koffij wat duurder zouden moeten betalen.

Geen Rooverkapitein zal zijne ondergeschikte manschappen, die hij op den vijand veroverd en aan boord genomen heeft, wreeder behandelen, dan de Blanken, en vooral de Joden, dit de Negerslaven in Suriname doen. Velen zijn zelfs niet met de gruwelijkste straf te vrede, maar moeten de bloedige wonden ook nog peperen, en de ongelukkigen met een lagchend gelaat martelen. De voorbeelden van nijd en wraak, aan Negermeiden gepleegd, omdat zij den meester niet te wille wilden zijn, zijn te ijsselijk, om letterlijk te beschrijven, - overigens hebben bij het straffen allerhande kinderachtige praatjes en kunstjes plaats.

Ik spreek hier, met het eigenbelang voorbij te zien, geheel in het belang der menschheid, en zal dus ook niet aarzelen, om de zuivere waarheid, op daadzaken gegrond, kenbaar te maken, opdat zulks, ware het mogelijk, ook iets moge toebrengen, dat de slavernij geheel moge vernietigd worden.

Bron http://www.dbnl.org/tekst/teen002nege01 ... 013.php#13

Deze boeken mochten in Suriname niet uitgebracht worden, heeft hij later geschreven in Nederland.

Miepie77

Re: Zwarte Piet is racisme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:06

Mooi stuk Nicolletje en idd lijkt wel of de Surinamers zelf van alles rond de Sint verzinnen, want niemand in Nederland is op die manier met Sint en zn Pieten bezig, zou dit de lucht in zijn gebracht door Bouterse met zn vrienden omdat ie Nederland niet in mag omdat ie anders opgepakt word wegens drugsdealen, doet me denken aan die republikein in de VS die op Pino van Sesamstraat wilde gaan bezuinigen, gaat nergens over.

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 17:24

Is nu programma over dit onderwerp (en breder) op NL2

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:51

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:53

Haha heb echt nog nooit een moment nagedacht over het feit dat zwarte pieten hulpjes zijn van sinterklaas en zij zwart zijn en sinterklaas blank... :') Vind het erg overdreven hoor..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 19:33

Interessant Nicolletje! Ik ben benieuwd wat de racisme-overtuigden over die literatuur te zeggen hebben :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:16

Ik ben er sowieso van overtuigd dat als je het met een bepaalde bril op leest en op zoek bent naar discriminatie, dat je het ook zeker kan vinden.
('Piet is klein afgebeeld: dus hij is minder waard: dus discriminatie', dat soort dingen)

Persoonlijk vind ik alleen niet dat dat de goede voedingsbodem is voor een goede samenleving.

Net als die uitzending gisteren.
Die (voornamelijk) donkere mensen, Surinamers denk ik, hamerden er telkens maar op dat "de Nederlanders" mensen hebben verhandeld als beesten.
Waarom "wij" hier niet zoveel mee hebben (behalve oh wat erg) is denk ik toch omdat men in Nederland het toch een 'ver van mijn bed show' vond.
Daarbij is jarenlang de berichtgeving uit Suriname gecensureerd dus mensen hadden er geen weet van dat hun koffij bebloede handen had, pas toen het afgelopen was, kwamen de verhalen echt los.

Ik denk zelf dat je het positief moet blijven bekijken, er zijn tenslotte ook mensen geweest die zich met gevaar voor hun baan en positie hebben ingezet tegen slavernij (het was niet 'ineens' afgeschaft) en ik denk dat hoe harder (zwarte) mensen gaan roepen dat Piet racistisch is, hoe vaker ze (negatief) uitgescholden gaan worden voor Zwarte Piet, hoe vervelend dat ook is, er zullen altijd mensen racistisch blijven en dit juist gaan misbruiken.

(dat kwam namelijk ook voorbij, dat het de laatste tijd erger was met schelden)

Ik geloof zelf dat je discriminatie niet bestrijdt door dit feest te willen veranderen of Piet te willen laten verdwijnen, ik geloof dat je dan zelfs het tegenovergestelde gaat bereiken, dat de Nederlanders zichzelf uiteindelijk gediscrimineerd voelen.
Althans, ik proef dat toch wel vaak in de "blijf van ons feest af, jullie" verhalen.
Het gaat een beetje een "wij" en "zij" kamp worden zo.
We hebben al zo weinig tradities overgehouden, ik denk dat veel mensen juist deze ene vast willen blijven houden.

*edit*

Ik moet er trouwens wel bij zeggen:
Tussen 1800 en 1900 bestond in Nederland het beeld van "zwarte bedienden zijn de trouwste en loyaalste die je kan hebben" heel positief dus eigenlijk.
Pas na 1900 zie je ook de herdruk van Schenkman's boekje veranderen (toen was ie allang dood) in een beetje een 'enge' Piet.
Ik denk dat misschien onder invloed van Amerikaanse en evt. Engelse media de zwarte mensen toen soms als iets enger (of: anders dan 'wij') werden neergezet dan voorheen.
Misschien door de veranderingen, dat zwarte mensen ineens overal (redelijk) vrij waren en sommigen ze toch een beetje eng vonden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:42

Had het gister met mijn vader over dit topic en die moest hard lachen, want ook hij zegt dat rascisme en Sinterklaas/Zwarte Piet niets met elkaar te maken hebben. De reden dat de pieten de ene keer bruin en de andere keer zwart zijn, heeft alles te maken met wát men in de schoorstenen stookte (althans, zo ging het verhaal toen hij klein was). Zo had je echte kolen, waardoor je zwart werd en de bruin turf, waardoor je een bruine veeg kreeg. Vond het wel grappig om te melden. :){

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:55

Het was net (zelfs) op het journaal, dat Amerikanen zwarte Piet als blackfacing, dús racistisch zien.
In Amerika was een witte piet met zwarte vegen te zien, ik vraag me nog steeds af wat hier nou minder discriminerend aan is ( "kom, we maken alle feesten alleen voor en door witte mensen" ??)

Let op mijn eerdere woorden:

Nicolletje schreef:
Veel kinderen zien zwarte piet als een held, de volwassenen maken er een probleem van. Maar ik denk wel dat het verdwijnen gaat, zwarte piet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 21:05

Ja precies, wat is het alternatief? Witte pieten? Is dat niet net zo discriminerend?

Wat is de volgende stap? Dat alle bedrijven voortaan gelijke delen aan rassen in dienst moeten hebben? (25% Kaukasisch, 25% Aziatisch, 25% Noord-Afrikaans en 25% Latijns-Amerikaans..) ongeacht wat de geschikte kandidaten zijn... :+ Vind overigens net hetzelfde van die 'regels' dat men zoveel vrouwen in dienst moet hebben, zo van, je moet toch gewoon de beste kandidaat op de juiste plaats hebben :?

Maar da's offtopic :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:57

Dat is zeker iets waar ik mijn hoofd over breek ja.
Zwarte mensen die zichzelf zwart schminken is blijkbaar zielig.
http://masterjuba.com/

Witte mensen die zichzelf zwart schminken is racisme
http://black-face.com/

Zwarte mensen die zichzelf wit schminken is ook zielig (alsof je met je eigen huidskleur niet goed genoeg bent/ je hoort er alleen maar bij als je wit bent? zoiets)

Straks hebben de blanken dus het alleenrecht om zich te mogen schminken. In wit (clown) is helemaal prima , laat ze elkaar maar voor banketstaaf zetten, paars of groen is ook goed, zolang het maar niet lijkt op zwart.

Minstrel shows waren overigens niet populair in Nederland toen ze in Amerika en UK wel populair waren.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:58

funnyhorses schreef:
Vind het ook belachelijk,net zo belachelijk dat die heerlijke slagroomlekkernijen geen negerzoenen meer genoemd mogen worden. -O-

Precies, zo zal wel nogmeer veranderd zijn.

Heb eerlijk gezegd nog nooit een 'neger' horen zanikken om negerzoenen, en nog nooit een 'zwarte' om zwarte pieten... De hollanders maken dat er van :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:01

En iedereen is ervan op de hoogte dat Sinterklaas van turkse afkomst is, en dus áls de zwarte pieten slaven zijn, blame it on turkije...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 08:33

Ghehe net op de radio:
Steeds meer mensen vinden Zwarte Piet niet meer van deze tijd. [...] Nee, een oude katholieke bisschop die snoep uitdeelt is wél van deze tijd

:+

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:46

Sinterklaas kwam uit Turkije, maar voordat de Turken er waren ;)
De Sint is veel ouder :P

-vind de Sint dan discriminatie voor oudere mannen met een witte baard... :D -
-oh en GEEN blauwe pieten! Dan worden de smurfen boos!-

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:58

Ik heb het net aan mijn moeder gevraagd, maar in haar herinnering was Piet in de jaren 50 ook al 'gewoon Zwarte Piet' en geen enge, dreigende of domme of Surinaams/ krom Nederlands pratende karikatuur.

Ook heb ik hem (jaren 70) nooit verward met de Antilliaanse buren, zegt ze.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:06

Magrathea schreef:
Ik hoorde laatst van iemand die negerzoenen een compliment vond :j 'Ze zijn zoet en iedereen is er gek op'
:D Geniaal

Hahahaha!

En tja,, een zwarte piet geeft alleen maar lekkers, de kinderen zijn blij met zwartepieten, leuk toch?! :D

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:15

Komt geloof ik ieder jaar voorbij, dit onderwerp. Ik probeer in het buitenland maar uit te leggen dat wij de dag van de hebzucht nog op 6 december hebben liggen, zodat we met kerstmis puur met de geboorte van Jezus bezig kunnen houden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 22:49