Spaanse 'sport' om te kotsen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:31

Ah ik ben het zo eens met die laatste paar posts! :D
Het bestaat nog.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:34

JU heeft overigens niets met omgang met wilde paarden te maken.

Maar wil je weten hoe lang het duurt voordat je een uit het wild gevangen Mustang een beetje onder appel hebt en hoe hardhandig je soms moet zijn om door te dringen, dan kijk even naar het volgende filmpje.

En als je daar al met kromme tenen naar gaat kijken, wees dan ook zo eerlijk om toe te geven dat je niets, maar dan ook helemaal niets begrijpt van de reacties van een wild paard die eens in het jaar met een groep paarden samengedreven wordt voor de inentingen, medische zorg en het knippen van manen en staart.

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0

en een samenvatting van het uiteindelijke werk in de trailtuin (zelfde paard)

http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:38

Maar in heartland doet ze één join up en dan geeft ze een appel en dan vertrouwd het paard haar :))

*Slaat filmpjes op*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:41

Heartland is fictie, de Horse Whisperer is fictie. Papier is geduldig maar in een roman of verzonnen verhaal moet je niet de kennis gaan zoeken die je nodig hebt om een echt paard te benaderen....

En mocht je meer info willen over bovenstaande methode, kijk even op http://www.downunderhorsemanship.com of ga googlen op Clinton Anderson....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-11-12 00:43, in het totaal 2 keer bewerkt

NeverGiveUp

Re: Spaanse 'sport' om te kotsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:42

Dat was ook cynisch bedoelt :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:43

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-11-12 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:45

Heb voor nu alleen dat tweede filmpje van je eerste post gezien, want die ander duurt me iets te lang :P Maar het ziet er heel vriendelijk uit, maar toch duidelijk en consequent. *gaat nu de andere filmpjes opslaan*

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:48

Cassidy schreef:
Mijn antwoord was serieus. Kijk even naar de links die ik daarna heb aangegeven...

http://www.youtube.com/watch?v=DAHxbnQpSss

Jou antwoord was serieus ja, maar dat was niet nodig want mijn opmerking was niet serieus bedoelt. :7

Maar je wijziging had ik nog niet gezien, ik vind dat heel interessant om te kijken, ik meen zelfs wel vaker jou links opgeslagen te hebben.
Inderdaad heel consequent. Dat kan lang niet iedereen..
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 06-11-12 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:49

Eerste filmpje, daar gaan mensen van grillen, want hij moet erg hard inkomen (bij een net uit het wild gevangen mustang)...

Andere filmpjes met betrekking tot uit het wild gevangen Mustangs zonder enige ervaring met mensen, kijk even naar de filmpjes van Kitty Lauman en Ranger.

http://www.youtube.com/watch?v=W0G3wzVyR00

De andere sessies, en de finale van de competitie van de Mustang makeover zijn online te bekijken.

Kijk even naar de reacties van deze uit het wild gevangen Mustangs, en ga dan nog even heel goed rationaliseren hoe een wild paard gaat reageren als hij geen langere trainingssessies met de mens gaat krijgen maar samengedreven wordt voor inentingen, knippen van manen-staart en voor de rest weer 364 dagen het land op mag.....

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:54

Nies_ schreef:
Ik heb niet voor niets een gegronde hekel aan Spanjaarden.. :o

Nou nou je kan ze ook allemaal over een kam scheren natuurlijk. Ik heb een schoonvader die een echte Spanjaard is en ook van zulke praktijken in zijn thuisland walgt, en hij kent er wel meer. Dus alsjeblieft ze zijn niet allemaal hetzelfde. Ook ik vind het 10 keer niks allemaal.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:55

wat een onwijs gaaf filmpje van die man en merrie in Vegas! ... wauw! _/-\o_

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:59

Dat is dezelfde man die de Mustang in de Mustang Makeover zo grof te lijf gaat.
En als je dat filmpje ziet, kun je dan niet snappen dat er met een groep net uit het wild samengedreven paarden niet echt subtiel en zachtzinnig omgegaan kan worden?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:10

Babeth schreef:
Gadverdamme ik vind dit om van te walgen. En ja, ik heb het hele topic doorgelezen en heb nog steeds dezelfde mening.
De paardjes zijn doodsbang, die durven voor zeer lange tijd geen mensen meer te vertrouwen en daar geef ik ze 100% gelijk in.
Ik heb een keer een documentaire gezien over hoe ze in sommige plaatsen in Amerika Mustangs vangen en dat gaat toch echt een stuk diervriendelijker en daar heb je net zulke grote kudde's paarden, of soms zelfs groter. Waarom kan het in Spanje dan niet?
(Nu zeg ik niet dat het altijd netjes eraan toe gaat in Amerika, maar bij een aantal wel. Het kan dus wél!)

Hoe diervriendelijk iets overkomt in een documentaire heeft natuurlijk nauwelijks met de daadwerkelijke situatie te maken maar vooral met het standpunt van de documentaire maker. Men filmt vaak weken of zelfs maandenen verknipt dat tot 30-60 minuten film, als je alles wat mis ging in beeld brengt lijkt het een verschrikking als je alles wat goed ging in beeld brengt lijkt het de paardenhemel :Y) .

Kijk bijv eens naar het verschil in beeldvorming over het moderne boeren bedrijf als je bijv naar boer zoekt vrouw kijkt (idilische rust, ontspannen herkouwende koeien, lekker op wei) of naar de filmpjes van wakker dier (Alle koeien hebben pijn en zijn zielig, en we vermoorden schattige kalfjes bij de vleet) :)* .

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:10

Oh maar dat wist ik al. Heb het hier ook al neergezet. Van de filmpjes waar dit topic om begonnen is walg ik ook helemaal niet hoor. Het is nodig en je kan ze niet met worteltjes lokken. Mijn opmerking dat het wat vriendelijker mocht af en toe ging meer over die man met zijn ninjajump dan over de manier van paard vangen en controleren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:20

Nogmaals, Ninjajump is een foto en je weet niet of hij succesvol op een paard is geland of beland....

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:36

Oh, het zal mij een worst wezen of hij op de grond is gevallen. Betekent nog niet dat je hoeft te proberen zo op een paard te stappen.. Beetje onnodig naar mijn mening.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:37

Heb je het filmpje bekeken die ik heb geplaatst van het samendrijven van de Wilde Paarden uit Dulmen in Duitsland?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:40

Nog niet. Probeer eigenlijk te gaan slapen ivm tentamens morgenvroeg. Tot nu toe weinig succes :') ik heb het wel opgeslagen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:43

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 02:19

Jezus, wat een ophef over (nagenoeg) niks! Denk je nou echt dat een paard dat in het wild leeft meteen een diep geworteld trauma aan zo'n paar uur overhoudt? Wilde paarden staan echt wel iets steviger in hun schoenen dan dat vele mensen hier denken. En sowieso kan je beargumenteren dat het echt niet zo kwalijk is dat een paard een keer in zijn leven een flink moment van angst en adrenaline heeft! Een paard is een dier en bang zijn voor iets is een vrij natuurlijke emotie. Echt, mensen in Nederland zien ieder paard als een dier met menselijke emoties en mogelijkheden tot rationaliseren. Deze maatregel is pragmatisch: we moeten een paar noodzakelijke medische ingrepen doen voor het welzijn van het paard en het liefst zo snel en efficient mogelijk zodat ze weer snel terug kunnen naar het wild. Klaar. Ik denk dat een paard zo'n leven zou verkiezen boven het leven van een gemiddeld dressuurpaard in NL. Maar dat is mijn mening.

En voor alle mensen die denken hier een gegronde mening over Spaanse mensen en de Spaanse cultuur kunnen vormen, ik stel voor dat je eens tien tellen langer nadenkt. Mensen oordelen altijd een andere cultuur vanuit hun eigen cultuur, maar waarop is die gebaseerd? Je moet je ook kunnen inleven in een andere cultuur voordat je meteen stelt dat jouw cultuur superieur is.