Studenten OV verdwijnt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:32

Ik heb er geen last van, maar ik wil wel even een voorbeeldje schetsen voor waar ik vandaan kom ;)

Mensen bij mij uit de omgeving kunnen op 1 plaats naar een HS (aan de andere kant van het water dus je moet altijd met de boot) met een beperkt aantal opleidingen. De eerst volgende HS vind je in Breda.. OV kosten zijn dus al minimaal 20 euro (boot+trein) voor een enkeltje.. Nou lekker dan als je dit iedere x de volle pond kunt gaan betalen! Velen van ons gaan dus ook massaal op kamers, maar wie denkt dat hij voor minder dan 200 een kamer heeft (waar je dus ook in het weekend in kunt wonen, want 50 euro op en neer is wat te veel van het goede) komt bedrogen uit.. Daarnaast heeft iedereen het over een bijbaantje, maar punt 1 zijn die bijna niet te vinden (iig niet als je al 'wat ouder bent') en ik kan persoonlijk naast mijn school amper bijwerken.. Voltijd is bij mij ook écht voltijd..

Als ik dit zo allemaal zie snap ik dat het voor velen een erg (te) grote stap is om te gaan studeren, en dat uis gewoon zonde!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:33

xlisza schreef:
44Myrthe44 schreef:
Gelukkig zijn de colleges bij ons niet verplicht, als ik geen OV meer heb zou ik denk ik gewoon alleen naar tentamens en werkgroepen gaan, en verder de powerpoints kijken (die komen op internet)!

Bij ons zijn die gelukkig ook niet verplicht, maar ooit heb ik wel op 1 dag voor 50 minuten les oid, ik denk dat ik die dag dan skip als mijn OV vervalt..

Gelukkig zijn ze hier zo goed in plannen dat ik bijna iedere dag maar 1 college heb :P

Anoniem

Re: Studenten OV verdwijnt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:45

helaas moeten mijn ouders de reiskosten nu zelf betalen omdat ik op het mbo zit en nog geen 18 ben. ik heb dus ook al vaker een dag geskipt.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:14

Uhm ja ik kan ook wel zeggen dat ik er niet zo blij van wordt..
Toen ik naar het MBO ging was ik nog 16. OV en stufi krijg je pas op je 18e en m'n ouders moesten de bus en treinreis, van Koudekerk naar Rotterdam, zelf betalen. Kosten: 2500 euro per jaar.
Ik zit nu in het laatste jaar en wil hierna nog HBO gaan doen, ook in Rotterdam. Als de studenten OV verdwijnt weet ik niet of ik dat wel kan gaan betalen naast het collegegeld. Dat is ook niet weinig helaas.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:15

Ojajoh schreef:
Ik denk dat ze het op kamers willen stimuleren?

Nee want de studiefinanciering wordt ook ingekort of verdwijnt.
Dus straks kunnen alleen nog de 'rijke' mensen studeren.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:20

Wat jij zegt Matheno, dat is wel weer de maatschappij waar we naar toe gaan!

Dat gaat me zoveel extra geld kosten, als reizer geld gaat kosten. En hopelijk verdwijnt de stufi niet want hoe ik dan alles moet betalen? Alles lenen?

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:23

Ik ben gelijk gaan spitten, gelukkig gaat dat van de ov kaart nu nog niet van start. En het leenstelsen is voor nieuwe studenten.
Maar heb medelijden met alle nieuwe studenten!

* Ik snap dat er moet worden ingeleverd. maar het is wel de toekomst van je land en bovendien zorgen ze hiermee dat straks iedere werkende nederlander een schuld heeft!

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:33

Ik vind het zo banketstaaf dat ze de komende generatie studenten pakken, in mijn ogen eigenlijk een van de meest weerloze bevolkingsgroepen die er zijn. Beginnende MBO'ers en HBO'ers, zelfs sommige WO'ers hebben nog niet eens stemrecht en hebben dus eigenlijk 0 invloed op zulk soort besluiten.

Het leenstelsel lijkt gewoon een verkapte belastingverhoging te zijn, de kans dat een student moet lenen is vrij groot, aangezien 1700 euro collegegeld + boeken een vrij groot bedrag is wat niet iedereen zo op kan hoesten. Omdat zelfs studies met weinig college-uren zo'n groot beroep doen op zelfstudie in vrije uren is het voor lang niet alle studenten mogelijk om zoveel geld bij te verdienen met een weekend/avondbaantje, mocht je het geluk hebben er een te vinden.

Het afschaffen van gratis week/weekend OV komt bij mij een beetje over om de studenten die thuis blijven wonen, en dus minder geld uit hoeven te geven aan kamer etc, ook te laten lenen aangezien reiskosten vrij pittig zijn.
Als ik mijn dagelijkse reis van 1,5 uur naar Groningen zelf zou moeten betalen zou ik aan het einde van mijn geld toch een flink stukje maand overhouden vrees ik... :o

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:51

Ik heb er nu toevallig een hele mooie discussie over op FaceBook.
Ik screen 'm straks wel even, even namen wegwerken :)

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:40

Geef dan liever die lang studeer boete dan dit :=

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:43

skyline schreef:

Inderdaad, uiteindelijk was zn langstudeerboete wel voordeliger dan de nieuwe plannen...

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:46

skyline schreef:

Zo'n mooi gevalletje tactiek. Wie weet is dit ook wel weer zoiets, eerst alle studenten in rep en roer om de langstudeerboete, daarna iets veel ergers invoeren onder het mom van 'we komen jullie toch tegemoet? :Y) ' Het zal me niks verbazen als die OV maatregel ook zoiets is, om ervoor te zorgen dat het leenstelsel er wat makkelijker door komt :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:22

Limitless schreef:
Ik vind dit hele kabinet ronduit belachelijk, spijt me zeer voor alle aanhangers van dit zogenaamde geweldige kabinet.

Voor mij word studeren op deze manier onmogelijk gemaakt; wij hebben geen hoog inkomen thuis waardoor ik aangewezen ben op een volledige lening.. als daarnaast het ov ook nog eens weg gaat zoals we het nu kennen al helemaal. En niet te vergeten met wat voor geweldige schulden ik dan verder zou moeten na mijn studie..

Precies dit.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:25

xSlvna schreef:
Limitless schreef:
Ik vind dit hele kabinet ronduit belachelijk, spijt me zeer voor alle aanhangers van dit zogenaamde geweldige kabinet.

Voor mij word studeren op deze manier onmogelijk gemaakt; wij hebben geen hoog inkomen thuis waardoor ik aangewezen ben op een volledige lening.. als daarnaast het ov ook nog eens weg gaat zoals we het nu kennen al helemaal. En niet te vergeten met wat voor geweldige schulden ik dan verder zou moeten na mijn studie..

Precies dit.

Die schulden na je studie is inderdaad ook niet niks. Zeker niet in deze tijd, een hoop afgestudeerden kunnen niet eens aan een baan komen, waardoor de schuld niet/nauwelijks kan worden afbetaald.. ;(

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:32

ik vind het echt belachelijk.
ik heb het nagerekend, ik zou in een maand (met 40% korting, ben er maar van uit gegaan dat het dat wordt) €237,44 kwijt...
dat is gewoon meer dan de helft van mijn studiebeurs + aanvullende beurs :oo
en dan moet ik daarnaast mijn opleiding nog van mijn stufie betalen...
dit kan toch niet?
hoe moet ik mijn opleiding afmaken dan?
het enige wat ik dus kan proberen is de opleiding in 3 jaar afronden ipv in 4...
belchelijke regel is dit zeg!!

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:53

Hoe zit het nu met je ov voor langstudeerders?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:57

Mixje90 schreef:
Hoe zit het nu met je ov voor langstudeerders?

Die raken hem vanaf 1 januari al kwijt ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:59

Belachelijk. Echt ronduit idioot. Volgens mij wilt Rutte II een dom land met mensen zonder diploma's. Een land waarin alleen de rijken een opleiding kunnen volgen en een land waarin er een enorm duidelijke scheiding komt tussen rijk en arm.

Reizen gaat voor mij érg duur worden. Gelukkig zit ik in 2015-2016 als het goed is in mijn afstudeerjaar, maar ik ben dan gewoon €13,90 kwijt voor 1 dag school! Dat is bijna €75,- per week!

Op kamers gaan is voor mij geen optie, ik kan dan niet meer werken, niet meer naar de paarden (nou oke dat zal ik wel overleven) en wij hebben er thuis gewoon geen geld voor.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:09

Zo, ik kan dus binnenkort een taxi/liftservice starten met mn auto naar amsterdam haha, iedereen zonder ov uit omgeving melden xD

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:11

Wat we vooral niet willen zijn:
Mensen die hard werken; niet hard werken/weinig verdienen word gemotiveerd door lagere kosten ect
Mensen die studeren; ov eruit, kamers onbetaalbaar (en te weinig) meer eigen bijdrage in de kosten

Wat we vooral wel willen:
Mensen die op hun hol zitten; die hoeven minder aan ziektekosten te betalen, en krijgen vooral een hun geld makkelijk in het handje
Meer gelijkheid; want een stratenlegger die s'avonds thuis komt en geen zorgen heeft moet vooral net zo veel verdienen als de directeur die 24 uur per dag bezig is met zijn werk :j

het kost mij ongeveer 16 euro per dag om op school te komen.. 320 euro per maand...
Eerlijker? Gelijker? ik geloof dr geen flikker van.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:21

Ojajoh schreef:
Ik denk dat ze het op kamers willen stimuleren?

Okee hoe willen ze dit doen???
Op kamers gaan wordt ook steeds duurder..
en is in amsterdam zowat onbetaalbaar!!!
Pfoee dan weet ik ook weer waarvoor ik werk..
en kan ik miss me paardje wel gedag zeggen |(

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:11

Hier bestaat er niet iets zoals OV.
ik heb tijdens mijn studie alle reiskosten zelf moeten betalen.
Een kortingskaart voor het OV? Dat bestaat hier niet voor studenten.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:13

Raponsje schreef:

En was je er blij mee?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:17

Mixje90 schreef:
Raponsje schreef:

En was je er blij mee?

Ik weet niet beter dan dat het normaal is om je eigen bus of trein kaart te betalen.

In mijn ogen hebben nederlanders ontzettend geboft met gratis ov.
Balen dat het weg gaat, maar in andere landen hebben ze zoiets helemaal niet dus geniet van de tijd dat je wel gratis kon reizen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:26

Ja, mn baas(boer van in de 70) heeft ook zulke mooie verhalen, dat ik blij moet zijn met alles en zijn ooms 15km liepen om bij de trein te komen en er mensen zijn die 3dagen moeten reizen voor ze op een school komen.
Ik denk dat er heeeel goed is nagedacht over een studenten ovkaart en dat de redenen voor de invoering ervan nog steeds gelden. En ik denk dat veel studenten hierdoor niet kunnen studeren of dat het veel moeilijker gaat worden.
Of kunnen we ook uitkeringen afschaffen omdat er genoeg arme mensen zijn voor wie het normaal is dat ze met 1 banaan een week moeten eten?