Bloodymary schreef:Maar ik schrik wel erg van de reacties hier. Ik dacht altijd dat wij in een beschaafd land leefden waar het doden van andere mensen als iets verwerpelijks wordt gezien. Bah, als het zo doorgaat dan wordt er nog eens voor de doodstraf gestemd in de toekomst. Dat soort gedachtes vind ik echt heel eng.
Er wordt hier net gedaan alsof mensen het helemaal toejuichen om iemand anders te vermoorden en naar MiddenOostelijke toestanden te gaan.
Dat is helemaal niet waar. Het gaat er alleen op dat mensen begrijpen dat er bepaalde situaties zijn dat je helemaal niet meer volgens het boekje handelt, maar volgens je instinct. En zeker iemand met kinderen in huis, of iemand die ziet hoe een inbreker iets meeneemt wat meer betekent dan de hele wereld voor hem/haar gaat niet eerst denken "goh, hoe ziet de situatie er uit? Is hij gewapend? Zou hij het op mijn kinderen gemunt hebben? Wat gaat er juridisch met mij gebeuren als ik hem nu knock out sla? Als ik mij goed herinner zegt artikel 58 van het Burgelijk Wetboek..."
Ja, dat zijn allemaal dingen die je achteraf heel knap kan bedenken of later op een internetforum heel netjes kan uitschrijven, hoe jij koelbloedig en vol medeleven een arm inbrekertje die ook een gezin heeft en gevoelens heeft laat gaan.
Maar op het moment zelf heb je geen tijd om er over na te denken en doe je wat je eerste gevoel je ingeeft als er een vreemd bedreigend persoon in of rond je huis is. Bij sommige mensen zal dat zijn vluchten, de inbreker proberen weg te jagen, schreeuwen, verstijfd zijn van angst...maar voor een groep betekent dat ook de directe aanval. En je kan niemand kwalijk nemen dat zo'n oerinstinct in zo'n situatie nu eenmaal de bovenhand neemt. Heel jammer voor de zware straf voor de inbreker, maar daar kan de zwaar getraumatiseerde huisbewoner nu eenmaal niets aan doen.