Inbreker dood na vechtpartij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:11

Het is wat mij betreft ook afhankelijk van de situatie...

Als de inbreker zich overgeeft en als hij vrijwel zeker geen bedreiging (meer) vormt voor jou en je partner dan ga je hem natuurlijk niet van het leven beroven. Laat dan de rechter maar een straf opleggen (al vind ik de straffen in NL wel veel te laag). Deze mensen zijn zelf ook gewond geraakt dus ik ga er zelf vanuit dat het zelfverdediging was. Bovendien is leven met het idee dat je iemand gedood hebt ook al een behoorlijke straf, moet erg traumatisch zijn lijkt me!

Hard als dit misschien mag zijn kan ik er sowieso geen medelijden mee hebben. De inbreker heeft zelf een risico genomen door zonder toestemming andermans huis te betreden. Ik denk eigenlijk zelfs; weer een crimineel minder.. :o

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:43

Bloodymary schreef:
Maar ik schrik wel erg van de reacties hier. Ik dacht altijd dat wij in een beschaafd land leefden waar het doden van andere mensen als iets verwerpelijks wordt gezien. Bah, als het zo doorgaat dan wordt er nog eens voor de doodstraf gestemd in de toekomst. Dat soort gedachtes vind ik echt heel eng.

Er wordt hier net gedaan alsof mensen het helemaal toejuichen om iemand anders te vermoorden en naar MiddenOostelijke toestanden te gaan.

Dat is helemaal niet waar. Het gaat er alleen op dat mensen begrijpen dat er bepaalde situaties zijn dat je helemaal niet meer volgens het boekje handelt, maar volgens je instinct. En zeker iemand met kinderen in huis, of iemand die ziet hoe een inbreker iets meeneemt wat meer betekent dan de hele wereld voor hem/haar gaat niet eerst denken "goh, hoe ziet de situatie er uit? Is hij gewapend? Zou hij het op mijn kinderen gemunt hebben? Wat gaat er juridisch met mij gebeuren als ik hem nu knock out sla? Als ik mij goed herinner zegt artikel 58 van het Burgelijk Wetboek..."

Ja, dat zijn allemaal dingen die je achteraf heel knap kan bedenken of later op een internetforum heel netjes kan uitschrijven, hoe jij koelbloedig en vol medeleven een arm inbrekertje die ook een gezin heeft en gevoelens heeft laat gaan.
Maar op het moment zelf heb je geen tijd om er over na te denken en doe je wat je eerste gevoel je ingeeft als er een vreemd bedreigend persoon in of rond je huis is. Bij sommige mensen zal dat zijn vluchten, de inbreker proberen weg te jagen, schreeuwen, verstijfd zijn van angst...maar voor een groep betekent dat ook de directe aanval. En je kan niemand kwalijk nemen dat zo'n oerinstinct in zo'n situatie nu eenmaal de bovenhand neemt. Heel jammer voor de zware straf voor de inbreker, maar daar kan de zwaar getraumatiseerde huisbewoner nu eenmaal niets aan doen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:12

Blijf gewoon met je handen van andersmans spullen af.
Het is niet nodig en het is vragen om problemen.
Tuurlijk gaat het 20x goed met inbreken of beroven.
maar ooit komen ze de verkeerde persoon tegen.
Ze genieten ook van het geld wat het opleverd dan maar ook de risico's.
En inderdaad helemaal schande oudere en blinde mensen beroven.
Van de week ook weer een vrouw van 95 of 98? Ook overleden aan haar verwondingen.
Moet zo een vrouw echt op deze manier aan haar eind komen omdat iemand niet van haar spullen en van haar af kan blijven?
Je hoeft als bewoner iemand net verkeerd te raken of een duw te geven hij valt verkeerd ligt de inbreker daar..... Heb je echt geen knuppel voor nodig.
Ik heb geen idee wat ik zou doen als ik iemand beneden zou horen of als iemand naast me bed zou staan.
Ik hoop dan maar dat diegene me niet gaat slaan en schoppen en snelw eer weg is.
Als iemand beneden loopt kan je misschien nog de politie bellen.
Gebruikt iemand geweld ik denk dat ik door de boosheid wel iets terug doe maar je weet dat gewoon nooit.
Misschien ben je wel doodsbang
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 26-09-12 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Re: Inbreker dood na vechtpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:13

Inderdaad, 98 jaar oud :(

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:29

Ik denk trouwens ook dat de bewoners al genoeg straf hebben, ik geloof namelijk niet dat je als normaal mens er niet mee zit als je in gevecht bent geweest en er heeft iemand het loodje gelegd.
(voor een ieder die het normaal vind dat deze mensen als verdachten worden gezien, en dat dat nu eenmaal het rechtssysteem in NL is)
Laatst bijgewerkt door different1 op 26-09-12 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:29

Bloodymary schreef:
[

_O- Dat verband begrijp ik niet! Ben 46, dus denk ik redelijk volwassen. En begeef me ook gewoon in de grotemensenwereld en niet de hele dag tussen de kinderen als een kindvrouwtje dat zelfs in haar onderschrift de kinderen moet vermelden en vast een facebookaccount vol kinderfoto's heeft. Nee hoor, ben gewoon zelf een individu.

Dat heeft er helemaal niks mee te maken. Ook moeders die zoiets niet doen gaan tot het uiterste om hun kind te beschermen. Toen ik als kind achterop de motor een ongeval kreeg, was de eerste reflex van mijn moeder zich voor mij ingooien om mij te beschermen, ongeacht ze daardoor zelf zwaarder gewond zou worden. En zij is helemaal geen moeder die met foto's ligt rond te strooien.
En ook in een situatie dat je in je veilige haven oog in oog komt te staan met een gevaarlijk iemand kan ervoor zorgen dat jij overgaat tot het beschermen van je eigen nest. Daarvoor hoeft de inbreker helemaal niet in de kinderkamer te staan, het idee alleen al dat hij dat van plan zou kunnen zijn...als jij als moeder niet de reflex hebt om aan je kinderen te denken en hun te willen beschermen dan is er iets grondig mis.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:42

Ik vraag me ernstig af wat mensen doen die hier zeggen als iemand agressief was is het gerechtvaardigd anders niet.
Dus een agressieve inbreker sla je wel naar buiten?
Maar eentje die met onschuldige oogjes je laptop tv en andere spullen in staat te laden verzoek je vriendelijk om te gaan?

We weten niet wat hier is gebeurd, misschien hebben ze hem het huis uit willen drijven en raak je deze man nu net ff verkeerd en hoppa dood is ie. Dat is hele vette pech voor die vent dan maar in je eigen huis sta je volledig in je recht mi.
Of misschien struikelt hij met naar buiten rennen valt verkeerd en raakt bewusteloos, je hoeft maar ongelukkig te vallen en je kunt dood zijn of verlamd raken (dit geldt voor iedereen).

Mijn eerste reactie was, eigen schuld dikke bult, weer een crimineel minder, dit zou vaker moeten gebeuren enz enz.
Want eerlijk is eerlijk, hij had daar niets te zoeken. Had hij voor een andere carriere gekozen dan was hij op dat tijdstip thuis geweest lekker op tijd naar bed om de dag erna naar zijn werk te gaan.
Nee in plaats daarvan heeft hij zijn beroep gemaakt van stelen van zaken waar andere mensen wel voor gewerkt hebben.
Ik denk dat we geen medelijden moeten hebben met deze mensen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:58

Dat klinkt allemaal heel prima, maar wat gebeurt er als je het recht daar op aanpast? Kan dat uberhaupt?

Op dit moment geldt dat noodweer een strafuitsluitingsgrond is. Dus iemand die iets doet wat normaal gesproken een strafbaar feit is, zoals het doden van een ander, is niet strafbaar wanneer hij/ zij een geslaagd beroep kan doen op een strafuitsluitingsgrond.

VB: Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding

Eerst wordt dan gekeken of er sprake was van noodzakelijke verdediging, van lijf, eerbaarheid of goed, en vervolgens of de aanranding in strijd met het recht is en ogenblikkelijk. Ogenblikkelijk valt dan samen met de aanranding. Drie minuten na de inbraak de inbreker achterna gaan en alsnog een doodschop geven, valt daar niet onder.

Dan komen proportionaliteit en subsidiariteit om de hoek. En dan zegt het recht onder andere: als je de mogelijkheid hebt om weg te gaan van de situatie, dan behoor je die optie te verkiezen boven het kiezen van de aanval. Ofwel: als er een inbreker in je huis is, ga je die niet te lijf als hij jou niet aanvalt, maar vlucht je indien mogelijk en bel je de politie.

Volgens het recht dat nu geldt, maakt het dus wel degelijk verschil of een inbreker jou te lijf gaat, of dat een inbreker jou met puppy-ogen staat aan te staren van een afstandje. In het tweede geval is er namelijk helemaal geen sprake van een ogenblikkelijke aanranding en noodzakelijke verdediging.

De wet heeft eigenlijk de optie geboden voor als het echt niet anders kan, DAN kan je een beroep doen op een strafuitsluitingsgrond.

En dit is dus waar sommigen over vallen, omdat zij menen dat je te allen tijde het recht hebt een inbreker jouw huis uit te meppen omdat ie er niks te zoeken heeft. Dan moeten ze het recht aanpassen, met alle moeilijkheden van dien. Als daar draagvlak voor is, waarom niet? Maar hoe zou die wet er dan uit moeten komen te zien? Hoe zit het dan met bewijsvoering? Als er iemand doodgeslagen in een huis ligt, hoeft die ander dan alleen te bewijzen dat het een inbreker was? Hoe doe je dat dan? En geldt dat dan ook voor mensen die een kind hebben verkracht of vermoord? Moeten we een wet in het leven roepen die mogelijk maakt dat die mensen gedood mogen worden? Zijn we dan niet alleen voor de doodstraf, maar zelfs ook voor het toepassen van die straf zonder tussenkomst van het recht/ de rechter/ bewijs?

Een inbreker heeft niets in jouw huis te zoeken. Daarom is inbreken strafbaar. Daar staat nog altijd niet de doodstraf op, en bovendien niet uitgevoerd door willekeurige burgers. Desalniettemin is de emotie begrijpelijk.
Laatst bijgewerkt door gummie op 26-09-12 11:02, in het totaal 2 keer bewerkt

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:01

Wilde nog even toevoegen dat mijn mening zo hard is omdat ik het wereldje van de inbrekers ken door intensief contact, ben zelf trouwens geen inbreker :D.
Een hele goede vriend van mij is het slechte pad op gegaan, drugsgebruik. We hebben heel lang nog contact gehouden. Toen kreeg ik er lucht van waar hij zijn geld mee verdiende. Mijn oren staan te klapperen als ik dat hoor, inbraak en fraude op grote schaal in een grote groep. Alles om aan drugs te komen en alles onder invloed van drugs. Bij onze laatste ontmoeting was hij totaal onder invloed en kwam naar mijn nieuwe huis kijken. Ik heb toen besloten dat ons contact daar stopte en heb hem gewaarschuwd dat als ik hem of zijn vriendjes ooit aan zou treffen in mijn woning ik hem eigenhandig naar buiten zou schoppen. Hij heeft me op mijn hart gedrukt nooit bij mij te komen en is vertrokken.
Ik heb hem nooit meer gezien ik hoop dat hij is opgepakt en kan afkicken of is overleden.

Maar inderdaad zoals hier wordt gesproken zijn inbrekers vaders en zonen (grotendeels mannen). Maar vaak vaders die de kinderen niet of sporadisch zien en zonen die nog jatten van de eigen ouders. Drugs/ alcohol is vaak in het spel en werken doen ze niet.
Ik vind de mensen zielig, maar wat mij betreft geen mensen om medelijden mee te hebben.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:04

Een pagina (of een paar) had iemand het over dat mensen in bepaalde situaties een bepaalde reactie krijgen. Zoals vluchten, verstijven of vechten en dat dit een (oer) instinct is waar je niets aan kunt doen. En dat denk ik eigenlijk ook. Ik kan zelf altijd handelen in (medische) noodgevallen. Dit is ook mijn werk en daarom belangrijk. Al ben ik ook in een situatie terecht gekomen (beroving) waarbij ik in 1 sec. iets heb gedaan wat ik nooit had gedacht. Ik ben de dief achterna gegaan en heb met veel agressie mijn tas teruggekregen. Die kerel was zeker 1,5 kop groter dan ik. Dit was geen situatie waar ik na ging denken wat ik ging doen. Als ik na ging denken had ik waarschijnlijk niks gedaan voor hetzelfde geld is die man bewapend. Maar ik reageerde gewoon. Ik ben van nature een mietje en heb 0,0 kracht, maar toen was ik in staat die kerel gewoon aan te vallen.
Nu ik deze situatie heb meegemaakt denk ik er toch anders over en kan ik me de reactie van een bewoner ook voorstellen in de bedreigende situatie die hij heeft meegemaakt en zijn reactie daarop.

Hebben jullie zelf welleens een bedreigende situatie meegemaakt en wat was daar jullie reactie op?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:11

Verstijven!!! Extreem zelfs. Kan zelfs niet meer spreken in zo'n geval. En in mijn hoofd dan steeds tegen mezelf zeggen: nu moet je iets doen, nu moet je ingrijpen, nu moet je tot actie overgaan. Dus ondanks dat ik me altijd voorneem om mij nooit iets te laten overkomen zonder dat ik er tegen vecht, gebeurt het keer op keer.

Maar het schijnt zo te zijn dat je dit kunt oefenen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:14

Mijn eerste reactie: actie :j als in vechten, of iig klaarmaken om te vechten. Bij zoiets denk je niet na. 1e keer zo'n situatie was met een vriendin erbij, die verstijfde helemaal en begon te trillen, ze kon helemaal niks meer. Niet bewegen, reageerde nergens meer op.... ik moest haar echt wegslepen. Wat gummie zegt eigenlijk. Was best bizar, je kon roepen wat je wilde maar er kwam gewoon echt niks binnen leek het wel.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:16

Klopt, als een opgerold egeltje... :) Als er een auto aankomt, blijven die gewoon liggen tot ze plat zijn! Niet handig dus.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:16

In theorie kan je veel dingen oefenen, maar je kan moeilijk tegen iemand die in een instinct in de aanval gaat zeggen "tja, pech voor jou, dan had je je oerinstincten maar moeten leren onder controle te houden." Ik ben ook niet van plan om op mijn reflexen te gaan oefenen omdat ik ooit wel eens een inbreker zou kunnen tegenkomen die ik misschien zou neerslaan.

Ik heb trouwens ooit een situatie meegemaakt, en ik heb iemand die groter en sterker is dan mij letterlijk weggegooid. Zou me anders nooit lukken. En de mensen die me kennen zullen het nooit geloven want als er een iemand als niet agressief bekend staat ben ik het wel. Alleen weet ik dus dat op momenten dat je bedreigd wordt en je geen tijd hebt om na te denken je hele gekke dingen kan doen waarvan je nooit dacht dat het in je zat.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:18

wat adrenaline wel niet met je doet he!

enne.. maakt niet uit hoor of iemand twee koppen groter is, raak iemand goedgoed en hij gaat nokkie met èèn vuist!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:18

Adrenaline is sowieso gek spul, er zijn mensen die in een rush auto's hebben opgetild terwijl ze dat normaal nooit zo voor elkaar zouden krijgen.

gummie schreef:
Klopt, als een opgerold egeltje... :) Als er een auto aankomt, blijven die gewoon liggen tot ze plat zijn! Niet handig dus.

Ja precies, het is misschien niet helemaal de meest ideale eerste reactie... maar lijkt gewoon echt door de shock te komen denk ik dan?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:01

Bloodymary schreef:
Maar ik schrik wel erg van de reacties hier. Ik dacht altijd dat wij in een beschaafd land leefden waar het doden van andere mensen als iets verwerpelijks wordt gezien. Bah, als het zo doorgaat dan wordt er nog eens voor de doodstraf gestemd in de toekomst. Dat soort gedachtes vind ik echt heel eng.

Ik vind jou in sommige van jouw reacties ronduit onbeschoft overkomen. Ik ben zo'n kindervrouwtje :') die overigens als het niet anders kan haar kroost met hand en tand zal verdedigen tegen inbrekers en dat maakt mij niet minder beschaafd.

Kan verder alleen maar zeggen dat ik blij ben dat het de inbreker is die gedood is en niet een bewoner.
Heel erg voor de nabestaanden van de inbreker.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 26-09-12 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:02

Kwanyin schreef:
_lautje_ schreef:
Maar goed ik sluit hier af want 'zum dumheit kann man nicht kempfen'

Dat is imo wel degelijk een sneer naar het intelligentieniveau van de tegenpartij ;) .
En als je dat niet zo bedoelt hebt, hou er dan rekening mee dat mensen zoiets wel degelijk zo kunnen opvatten en dat is evengoed niet bevorderlijk in een discussie :) .

Maargoed, ik ben benieuwd hoe dit verhaal nog gaat aflopen.

Dit is inderdaad gewoon een sneer.
En dan zeggen dat marvan en ik op de man spelen :roll:

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:09

liesjecryos schreef:
_lautje_ schreef:
Maar goed ik sluit hier af want 'zum dumheit kann man nicht kempfen'

Dit is inderdaad gewoon een sneer.
En dan zeggen dat marvan en ik op de man spelen :roll:

Mja, ach.
Zonde van onze moeite denk ik dan maar om in gesprek te blijven en elkaars standpunt te leren begrijpen. ;)
Wij hebben het geprobeerd, maar 'zum dumheit kann man nicht kempfen'.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:20

Standpunt begrijpen? Dat standpunt waar je blij moet zijn day de inbreker dood is??

Lees de post van gummy nog maar een paar keer door. Misschien ga je mijn standpunt Dan een keer snappen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:24

Dat hebben ze nooit gezegd volgens mij. Wel zeggen sommigen dat het moord is op de inbreker, en dát is het gewoon absoluut niet. Het is hooguit dood door schuld.
En: de bewoners waren ook gewond, die hebben echt zichzelf niet geslagen nadat ze de inbreker neer hebben geslagen hoor :') . Misschien heeft de inbreker hen wel mishandeld en hebben ze hem een duw gegeven en viel ie met zijn hoofd op een stoeprand. Denk je dat de bewoners er trots op zijn dat die inbreker dood is? Dat ze lekker hebben geslapen vannacht??

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:27

ik zeg eerlijk, als ik kinderen heb en er loopt een inbreker beneden rond, zal ik er echt alles aan doen om mijn kinderen te beschermen. En als ik dan net een te harde knal met de koekepan geef, het zij zo

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:31

Just_Biancaa schreef:
Ik ben heel hard daarin, maar moet ie maar niet ongevraagd bij iemand het huis inkomen.. Eigen schuld..

Totaal mee eens, mensen moeten met hun handen van elkaar spullen afblijven. en deze mensen hebben het volste recht hier toe gehad. Een vreemde zat op hun terrein, aan hun spullen, dieren/dingen die voor hun waardevol waren..

En waarom ik zo hard ben, wij zijn jaarlijks, is het niet vaker de laatste tijd, het slachtoffer van vernielingen en andere zaken. En wie draait voor de kosten op? Juist,wij zelf!

Blijf met je handen van andermans spullen af...
Heb je geld tekort dan ga je naar het uitzendbureau, je schrijft je in en je gaat maar frikandellen inpakken bij de mora..dan heb je ook geld.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:32

Het is idd geen moord, ik kom idd soms vrij cru uit de hoek, maar dat is voornamelijk om mijn punt duidelijk te maken. En Hier komt reactie op. op gummy die heel duidelijk uitlegt waarom het verwerpelijk is vanuit een Juridisch standpunt komt geen reactie.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:43

Ik noem dit risico van het vak.