.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:31

XFiemoX schreef:
Reiskostenvergoeding wordt sowieso niet afgeschapt dat blijft of dat nieuws op rtl4 gisteravond waarin ze dat dus vertelden hebben zitten liegen :o

Huh? Ik hoorde gisteren dat er € 40,- van de reiskosten af ging, dat de salarissen daarentegen 1,8% stijgen (de inflatie is 2,7%), dus dat je al met al wellicht een heel tientje omhoog gaat per maand *\o/*
We zullen allemaal wel zien hoe het gaat lopen. Anders de paarden op de BBQ.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:32

XFiemoX schreef:
Ik had beetje met half oor geluisterd zal het mijn lief eens vragen die heeft dacht ik wel helemaal goed gevolgd en gehoord.

Amaris, dat klopt dat hoorde ik gisteravond in het rtl4 nieuws.

JJUUUIIIII!!!! *\o/* _/-\o_

dat is een GROTE zorg minder!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:32

is goed scharrelvlees Quellian, tenminste als je ze wel voldoende in de wei laat met soortgenootjes...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:33

piezze schreef:
is goed scharrelvlees Quellian, tenminste als je ze wel voldoende in de wei laat met soortgenootjes...

Ja, dat zijn wel lekkere scharrel speklappen, dan heb je wel een paar vriezertjes vol.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:02

Ik maak me er ook geen zorgen om.

Vriendlief werkt bij Defensie, dus dat is allemaal niet zeker. Mijn contract loopt 1 dec af, maar vertrouw erop dat die weer met een jaar wordt verlengd.

Maandelijks sparen wij rond de 500 euro dus we hebben ook een appeltje voor de dorst mocht het nodig zijn. Vriendlief volgt een HBO opleiding dus mocht hij eruit moeten bij Defensie is er genoeg ander werk. Groot tekort aan hoog opgeleid ICT personeel.
Ik werk in de deurwaarderij, dus ook daar is eigenlijk wel werk genoeg :')

Vriendlief is chronisch ziek heeft Astma. Toch hebben we voor hem het vrijwillig eigen risico op 400+220. omdat we rond de 250 euro kwijt zijn voor zn puffers, dat haalt hij er met zn premie uit want hij betaalt geloof ik 14 euro per maand minder aan premie. Ik ga met de trein naar mn werk, heb een jaartrajectkaart die wordt 100% vergoedt dus geen kosten aan mn auto. Is nu 2,5 jaar oud en nog in de garantie, en ja is afbetaald :')

Als we uit eten gaan kijken we vaak op vakantieveilingen, kun je voor 20-30 euro 3 gangen diner doen met zijn 2.

Gas water en licht let ik ook enorm op, met zijn 2en in een rijtjes woning 4 kamers en 7 katten (sphynxen dus warmtekleedjes in t stopcontact extra wassen met fleecekleedjes etc ) zijn we 116 per maand kwijt.

Probeer ondanks dat we het nu echt niet slecht hebben toch overal al op te letten. Ons huis verkopen doen we voorlopig maar niet :+

Vala

Re: Nederland in de crisis, maak jij je zorgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:06

Ik maak me eerlijk gezegd niet zo'n zorgen maar of dat terecht is....heel erg misschien maar het gaat een beetje langs me heen. Mijn eigen werk raak ik niet snel kwijt en mocht dat wel gebeuren kan ik snel weer ergens anders aan de slag. Mijn man heeft een jaarcontract wat eind van het jaar afloopt maar het bedrijf stikt van het werk wat hij zelf ook binnenhaalt dus we denken dat dat wel goed komt. Verder leven we eigenlijk nog steeds hetzelfde. Het lijkt wat ver van mijn bed zeg maar.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:09

Ik maak mij niet zo'n zorgen. Ik heb een vast contract en vrij lage vaste lasten.. alleen die benzineprijs is zo jammer...

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:19

cam schreef:
Als u in Nederland werkt, bent u verplicht om een Nederlandse zorgverzekering af te sluiten. Voor uw gezinsleden kunt u geen zorgverzekering in Nederland afsluiten. U kunt hen soms wel meeverzekeren. U moet zich binnen vier maanden inschrijven bij een zorgverzekeraar van uw keuze. Na de aanmelding ontvangt u van uw Nederlandse zorgverzekeraar het verdragsformulier 106. Deze geeft u aan uw zorgverzekering in het land waar u woont. De verzekeraar zal u registreren als verdragsverzekerde. U kunt zowel in Nederland, als in uw woonland gebruik maken van zorg.

Raar want de regels zijn anders.
Volgens mij betaal je als het goed is maar een keer verzekering

Daar staat het juist omschreven. Ik ben met mijn 106 formulier naar mijn Belgische verzekering gegaan. En die verzekering werkt ook niet voor niets en zal dus betaald moeten worden.
Als dat niet zo zou zijn had ik hem niet af hoeven sluiten en alles gewoon via mijn Nederlandse verzekering kunnen laten lopen ;-)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:23

ik maak me meer zorgen om het wereldkundig maken van een crisis waardoor mensen spaarzamer worden er juist een crisis ontstaat. Niemand durft meer te verbouwen of te bouwen, een huis te kopen enz enz.
En juist daardoor ontstaat er financiele malaise...

ik krijg soms het idee dat men het er om doet, maar kan de reden niet bedenken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:25

Ik maak me toch wel eens zorgen.
Alles word zo gruwelijk duur terwijl mijn loon al jaren vast staat.
De zorg is hartstikke duur en ik moet er ook nog veel gebruik van maken (helaas)
Benzine, boodschappen enz.
Ik mag niet klagen maar ik kan me heel goed voorstellen dat het een hoop mensen steeds minder voor de wind gaat financieel.
Daarbij ben ik maar half inzetbaar op het werk door ziek zijn en dan maak ik me toch wel eens zorgen over hoe het in de toekomst uitziet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:27

moet je ambenaar zijn, das helemaal lachen... omdat men een voorbeeld functie heeft is het loon al jaren zo goed als bevroren. Hadden ze 20 jaar geleden een redelijk tot goed loon, is dat behoorlijk niet gestegen als ik het vergelijk met vrienden enzo.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:33

Idd Popke.ik heb de hele site eens gelezen Vind het een hele vreemde regel. Als je in Nederland woont en in het buitenland werkt hoef je geen premie te betalen.
Zou toch in de EU anders te regelen moeten zijn.
Misschien eens een briefje sturen aan een afgezant van de Nederlandse kamer in het EU parlement.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:35

Merk je het?? Ja mijn man wordt ontslagen na 40 jaar werken en het bedrijf helpen opbouwen ;( .
Gelukkig krijgt hij nog E500 voor een sollicitatiecursus en hoeft hij t scholingsgeld niet terug te betalen.
Ach hij is nog maar bijna 60 he dus zal wel goed komen :r

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:05

Popke schreef:
cam schreef:
Als u in Nederland werkt, bent u verplicht om een Nederlandse zorgverzekering af te sluiten. Voor uw gezinsleden kunt u geen zorgverzekering in Nederland afsluiten. U kunt hen soms wel meeverzekeren. U moet zich binnen vier maanden inschrijven bij een zorgverzekeraar van uw keuze. Na de aanmelding ontvangt u van uw Nederlandse zorgverzekeraar het verdragsformulier 106. Deze geeft u aan uw zorgverzekering in het land waar u woont. De verzekeraar zal u registreren als verdragsverzekerde. U kunt zowel in Nederland, als in uw woonland gebruik maken van zorg.

Raar want de regels zijn anders.
Volgens mij betaal je als het goed is maar een keer verzekering

Daar staat het juist omschreven. Ik ben met mijn 106 formulier naar mijn Belgische verzekering gegaan. En die verzekering werkt ook niet voor niets en zal dus betaald moeten worden.
Als dat niet zo zou zijn had ik hem niet af hoeven sluiten en alles gewoon via mijn Nederlandse verzekering kunnen laten lopen ;-)

wij wonen in Duitsland en werken in Nederland.
ik ben meeverzekerd via mijn man, de kids die 18 zijn daar betalen we 100 euro voor. Maar hebben geen recht op zorgtoeslag. Terwijl de Duitse kinderen hier tot in hun 20-ste gratis verzekerd zijn. Daar staat dan een stufi tegenover van 93 euro, maar het reizen in het buitenland mag je dan weer zelf betalen. (ze gaan in NL naar school en moeten in NL ook reizen, het geld buitenland reizen daar komt je dan compleet te kort aan)

ach leuker kunnen ze het niet maken :D

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:11

cam schreef:
Idd Popke.ik heb de hele site eens gelezen Vind het een hele vreemde regel. Als je in Nederland woont en in het buitenland werkt hoef je geen premie te betalen.
Zou toch in de EU anders te regelen moeten zijn.
Misschien eens een briefje sturen aan een afgezant van de Nederlandse kamer in het EU parlement.

Geloof mij, ik ben bij verschillende klachtencommissies geweest maar helaas....de wet is wet en die gaat niet zomaar veranderen.
Ik zie dat dus echt als geldklopperij omdat er best veel mensen zijn die in Nederland werken en dus allemaal een ziekenfonds betalen voor.....jan met de korte achternaam :P
Maar ach, wellicht eens kijken voor een baan in België op den duur.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 06:39

@jackyline: ach van een aantal begrijp ik dan dat hij niet de juiste wegen bewandeld...moet hij maar wat harder werken..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:20

Als ik heel eerlijk ben maak ik me niet zo'n zorgen..
Vriendlief heeft een vast contract op zijn werk en een goede functie. Zijn bazen zijn erg tevreden over hem en qua loon stijgt hij nog steeds minimaal 1x per jaar.. Ik heb een jaarcontract dat eind volgende maand afloopt, maar ook mijn baas is erg tevreden, dus mijn contract wordt verlengd, of ik stijg qua loon gaan we nog mee maken...
Verder let ik wel goed op de financiën, wij doen geen hele gekke dingen qua vaak uit eten/dure kleren/dure gadgets, letten op qua boodschappen/g,w,l etc. en sparen elke maand dus een spaarpotje hebben we ook achter de hand.
Ons huis hebben we vorig jaar juni gekocht en de hypotheek is voor ons goed draagbaar, zitten lang niet aan de max :) . Verder is alles vorig jaar verbouwd, niet op lening maar met eigen middelen, en zit alles nu nog in de garantie mocht er iets mis gaan..
Mijn auto is wat ouder, 8 jaar nu, maar daar heb ik nog nooit wat mee gehad. Vriendlief rijdt een auto van de zaak dus daar hoeven we niet naar om te kijken..

Eigenlijk merken we dus heel weinig van de crisis, ligt er misschien ook aan dat wij beiden in de crisis zijn afgestudeerd en dus ook midden in de crisis zijn begonnen met werken..

Amaris schreef:
XFiemoX schreef:
Reiskostenvergoeding wordt sowieso niet afgeschapt dat blijft of dat nieuws op rtl4 gisteravond waarin ze dat dus vertelden hebben zitten liegen :o

Deze vind ik even lastig te ontcijferen :')

Je bedoelt dat de reiskostenbelasting niet doorgaat?

Ze willen volgens mij de onbelaste reiskostenvergoeding wel afschaffen en het gaat belasten.
Reiskostenvergoeding blijft dus wel, maar niet meer onbelast zoals nu.
Het is er overigens nog niet met zekerheid doorheen :n
Laatst bijgewerkt door Destino op 20-09-12 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:32

Als antwoord op de vraag of ik me zorgen maak. Volmondig NEE. Dat heeft overigens niet met mijn situatie, maar met mijn instelling te maken.
Hoe ik de crisis merk? Door stijgende kosten en dalend inkomen.
Wat ik daar aan doe? Nog efficienter met mijn middelen omgaan. Auto is de deur uit, warme trui aan ipv verwarming opdraaien, en lampen uit. Alles in de aanbieding kopen. En ik drink vooral water en thee :D

Je zorgen maken over zaken die je niet kunt veranderen, is het meest zinloze en energievretende wat je kunt doen.

:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:51

gummie schreef:
Als antwoord op de vraag of ik me zorgen maak. Volmondig NEE. Dat heeft overigens niet met mijn situatie, maar met mijn instelling te maken.
Hoe ik de crisis merk? Door stijgende kosten en dalend inkomen.
Wat ik daar aan doe? Nog efficienter met mijn middelen omgaan. Auto is de deur uit, warme trui aan ipv verwarming opdraaien, en lampen uit. Alles in de aanbieding kopen. En ik drink vooral water en thee :D

Je zorgen maken over zaken die je niet kunt veranderen, is het meest zinloze en energievretende wat je kunt doen.

:)

Maak eens ruimte op dat bankje, dan kom ik naast je zitten! Eens dus met Gummi en zo slecht hebben we het hier niet.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:18

Ja, want een eigen auto word nu gewoon te duur voor mij, ( benzine en al die dingen die maandelijks terug komen... )
een eigenhuisje/huur huis zou ik daarom ik nog wel lang over kunnen gaan dromen....

Dus ben ik best lang afhankelijk van mn ouders, zo ook van hun auto :o

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:26

+:)+ gummie

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:33

Ik maak me geen zorgen,ik leef van dag tot dag.
Heb nog een dak boven me hoofd,te eten en te drinken.Genoeg mensen die dit niet eens hebben.
Dan doen we maar wat minder luxe.

Charique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:37

Popke schreef:
Maar Cam, als je een gezin hebt met 2 kids van 18 en 19 bijvoorbeeld. Je werkt beiden, dan krijg je die toeslag niet, en moet je dan eens uitrekenen wat je aan ziekenfonds kwijt bent zonder dat je bij een arts geweest bent en zonder dat je medicijnen, die je wellicht nodig hebt om in leven te kunnen blijven, kwijt bent! Ik vind dat toch best wat.
Weten we nog wat we nog geen 10 jaar geleden kwijt waren voor diezelfde zorg? Ja, het wordt duurder, dat is met alles zo maar nu gaat het mensen nekken.

FH, dat eigen risico blijft bestaan voor mensen die de zorgtoeslag ontvangen.

die van 18 en 19 krijgen gewoon toeslag, kunnen ze zelf aanvragen, en velen maken de fout de ouders als toeslag partner aan te duiden, maar als je 18+ bent niet gehuwd bent en thuis woont heb je geen toeslag partner, als ze schoolgaand zijn krijgen ze beide de volledige toeslag!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:53

Alane schreef:
ik maak me meer zorgen om het wereldkundig maken van een crisis waardoor mensen spaarzamer worden er juist een crisis ontstaat. Niemand durft meer te verbouwen of te bouwen, een huis te kopen enz enz.
En juist daardoor ontstaat er financiele malaise...

ik krijg soms het idee dat men het er om doet, maar kan de reden niet bedenken.

Crisis is ook grotendeels ontstaan door de media..
Mensen gaan potten .. en dat veroorzaakt een grotere crisis..
Als mensen gewoon hun geld blijven uit geven groeit de economie ook weer sneller etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:03

Crisis? Ik merk er niks van... als arme student moet ik toch al goed opletten wat ik met het beetje geld wat ik heb doe. En eerlijk, veel discount producten die 3x goedkoper zijn dan een "echt" merk zijn veel lekkerder. Dus zo erg is besparen op m'n boodschappen niet :o Er zullen vast mensen zijn die er wel last van hebben, maar als het journaal elke dag roept over crisis zus en zo.. dan gaan mensen onnodig de hand op de knip houden en wordt het enkel erger.