Wie heeft er SGP gestemd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:59

cam schreef:
Misschien moeten jullie dan toch maar eens de geschiedenisboeken lezen ipv de bijbel.

Of jij je verdiepen in het geloof en niet in mensen die het geloof idd als macht gebruiken.
Maar mensen die oprecht geloven gebruiken het niet als macht

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:03

Nee, dat gaat er bij mij ook niet in. Maar ach, ze mogen hun mening hebben toch? Ze mogen hun standpunt hebben toch? Daarvoor leven we in een vrij land gelukkig. Echter zijn ze gelijk ook de enige die dat vinden, dus ik denk dat je je niet zo druk hoeft te maken dat dat zal gebeuren.

cam: ik heb beide gelezen. En toch is je uitspraak ontzettend respectloos en ontzettend kortzichtig. Het feit dat een groep mensen geloof compleet uitbuit en vreselijke dingen doet "in naam van het geloof" staat helemaal los van het geloof zelf. Geloof mij, of god bestaat laat ik in het midden, maar die zogenaamde "vrome mensen" die in de geschiedenis vreselijke dingen hebben gedaan, die hebben de hemelpoorten recht voor hun gezicht dichtgeslagen gekregen.

Denk in het vervolg een beetje na voor je simplistische ondoordachte en populistische uitspraken doet, puur omdat je geen betere argumenten hebt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:05

Ik ken niemand in mijn omgeving die SGP heeft gestemd, ik zou ook niet bevriend kunnen zijn
of een relatie kunnen hebben met iemand die wel op deze partij stemt. :n

Ik vind het ook vrij choquerend dat deze partij toch een aantal zetels heeft behaald,
maar dat vind ik eigenlijk ook van de PVV..

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:07

O ik heb me verdiept hoor. Ben gedoopt,heb mijn eerste commune gedaan. Heb op katholiekscholen gezeten. Dus vertel mij niet dat ik niets weet van het geloof. Maar helaas is het zo dat maar weinige met de macht om kunnen gaan als zij dat eenmaal hebben. Maakt helaas niet uit welk geloof. En daar gaat het dan ook fout. Zo hebben wij helaas moeten leren uit de geschiedenis.
Laatst bijgewerkt door cam op 13-09-12 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Re: Wie heeft er SGP gestemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:08

Macht en geloof zijn twee totaal verschillende dingen. Ja, gelovige mensen met macht maken daar soms misbruik van. Niet-gelovige mensen met macht doen dat net zo goed. Dus wat is nou je punt?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:09

Tja mijn stemkeuze zou het niet zijn. Maar gelukkig heeft iedere Nederlandse volwassen een eigen stemrecht. En dus het recht om te stemmen waarvan zei denken dat het beste is.

En nee ik zal niet op deze partij stemmen.maar iemand anders zou ook niet stemmen op mijn partij wegens zijn of haar moties..

Dus ik vind t behoorlijk zwak om mensen de grond in te boren omdat ze hier op stemmen..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:11

blokje schreef:
Waarom leg ik een enorme druk bij hem neer?
Ik heb die druk vroeger als kind ook nooit gevoelt. En natuurlijk zal meneertje rond zijn 14 lekker er tegen in gaan. Prima dat is normaal we zullen wel zien hoe het loopt.

Ik vind het indoctrinatie. Je geeft iemand een bepaald wereldbeeld mee met het idee dat dat het enige juiste is. En dat vind ik kwalijk :) Als ouder leg je de fundamenten voor een heel leven, dat je hiermee al een bepaalde richting induwt.

Voorbeeldje: mijn oma is opgegroeid met het idee dat je naar de hel gaat als je euthanasie pleegt. Inmiddels denkt ze er (verstandelijk) heel anders over, maar toch blijft ze die angst houden. Ze was er dan ook fel op tegen dat mijn opa euthanasie wilde laten plegen. Ook al wíst ze heel anders, die basis is nu eenmaal door haar ouders gelegd en is erg sterk.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:12

Blue_Eyes schreef:
Macht en geloof zijn twee totaal verschillende dingen. Ja, gelovige mensen met macht maken daar soms misbruik van. Niet-gelovige mensen met macht doen dat net zo goed. Dus wat is nou je punt?

Hahahaha _/-\o_

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:12

Shiloh schreef:
cam schreef:
Gelukkig geloof ik niet in god en dus niet in de hemel. Geloof heeft niets met geloven te maken alleen maar met macht.

Dit vind ik een zeer respectloze uitspraak! En absoluut niet tolerant. Erg jammer zoiets...

Waarom is dat respectloos? Er wordt hier een mening geventileerd waar je het eens mee kan zijn of niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:14

Daar doe je een aanname die niet per definitie klopt, Heino. Waarom ga je ervanuit dat 'wij' een christelijke levenswandel meegeven als 'de enig juiste'? Ik voed mijn kinderen inderdaad christelijk op, omdat ik denk dat dat het beste is. Een ander zal zijn kind islamitisch opvoeden of humanistisch, of een mengeling, of weet ik wat. Maar feit blijft: je voedt je kind op op de manier waarvan jij denkt dat die het beste voor hem is.

Edit: never mind, teruglezend zie ik wat je bedoelt.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 13-09-12 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:15

Anne_mieke88 schreef:
@patatkraam...zoals je hebt kunnen lezen heb ik CDA gestemt... maar ik kan mij wel indenken dat iemand er op stemt ja..en ja heb er ook een keer opgestemt...
en ja als je er voor stemt denk ik wel dat je een bepaalde achtergrond hebt en dat je dat belangrijk vind. belangrijker dan de dingen waar je het niet mee eens bent..

Ik bedoelde je in het algemeen ;)

blokje schreef:
Omdat in de Bijbel staat dat mannen en vrouwen bij elkaar horen en dat mannen niet bij mannen horen te liggen etc. En ik geloof wat de Bijbel mij leert. Dus nee ik kan er niet voor zijn.

Dat iemand homo is kan hij/zij niets aan doen. Hij heeft in mijn ogen dan de zeer zware beproeving om alleen te blijven. Heel moeilijk en erg.

Dat mensen zich niet in ons kunnen verplaatsen prima. Maar ik kan me er niet in verplaatsen dat mensen de Bijbel niet geloven

Ik zou er nooit voor kiezen om mijn hele leven alleen te blijven hoor... ammehoela. :')
Dus je vindt eigenlijk maar dat zo iemand ongelukkig moet zijn?
Ik snap gewoon echt niet dat je wat op homo's tegen kan hebben omdat het in de bijbel staat.. Vind het maar klakkeloos aannemen. Wat maakt het uit dat mensen anders zijn zeg.. Ik heb er gewoon moeite mee dat er mensen zijn die mij niet accepteren omdat ik homo ben.

Doodstraf..tja ik vind dat jezelf verlagen naar hetzelfde niveau als een moordenaar
ik ben er dan ook op tegen.

Sok schreef:
Jep.
Scheiding van kerk en staat is in mijn ogen ook daadwerkelijk alle christelijke partijen uit de politiek verbannen.

Helemaal mee eens. :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:16

Blue_Eyes schreef:

Dat vind ik zeer naief van je.De kerken, en ja zeker de katholieke kerk, heeft wereldwijd eeuwen en eeuwen een zeer grote macht gehad op mensen.

voor jouw individueel betekend geloven mischien iets anders.

Maar religie en macht kun je niet los van elkaar zien en zonder geloven geen religie.

Blue_Eyes

Re: Wie heeft er SGP gestemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:16

Maar andersom Natasja: zonder religie geen geloof? Dat is dan weer niet waar. Dus geloven en macht kun je wel degelijk los van elkaar zien.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:20

Heino schreef:
blokje schreef:
Waarom leg ik een enorme druk bij hem neer?
Ik heb die druk vroeger als kind ook nooit gevoelt. En natuurlijk zal meneertje rond zijn 14 lekker er tegen in gaan. Prima dat is normaal we zullen wel zien hoe het loopt.

Ik vind het indoctrinatie. Je geeft iemand een bepaald wereldbeeld mee met het idee dat dat het enige juiste is. En dat vind ik kwalijk :) Als ouder leg je de fundamenten voor een heel leven, dat je hiermee al een bepaalde richting induwt.

Hier ben ik het dan wel een klein beetje mee eens. Ik ben Rooms Katholiek opgevoed. Sterker nog, mijn vader is pastor (diaken). Ik heb dus behoorlijk wat mee gekregen over het geloof. Gedoopt, communie, vormsel. Ben opgegroeid met wekelijks naar de kleuterkerk (een feest was dat altijd joh!) en later naar de gewone kerk.

Echter ben ik ontzettend trots op mijn ontzettend liberale en progressieve ouders. Toen ik een jaar of 12/13/14 was hebben ze de handen er vanaf getrokken. Zoek het zelf maar. Ga de wereld maar verkennen en zie maar of je gelooft of niet. Tuurlijk zouden ze blij zijn als wij dezelfde gedachten erop na houden. Als wij ook zouden geloven. Maybe I do, maybe I don't.

Zij vinden het vooral belangrijk dat ik een goed mens ben, en al die bijbelse regeltjes? Daar doen ze zelf ook niet aan. Niet werken op zondag? Ach... mijn pa werkt al zijn hele leven op zondag :+ . Voor hun gaat geloven niet over alle wetten en regeltjes die in de bijbel staan, dat zijn menselijke naslagwerken en interpretaties, neergepend nadat ze honderden jaren van mond tot mond zijn over gegaan. Het gaat om de ethiek die erachter zit, niet om wat er letterlijk gezegd is.

Dat is wat zij mij hebben bij gebracht. Ik ben gelovelig opgevoed, maar ben vervolgens volledig vrij gelaten. En het is een van de grootste redenen waarom ik mijn ouders zo ontzettend hard respecteer!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:23

Blue_Eyes schreef:
Maar andersom Natasja: zonder religie geen geloof? Dat is dan weer niet waar. Dus geloven en macht kun je wel degelijk los van elkaar zien.

Een religie is toch rondom een geloof in iets opgebouwd?

Individueel zal jij het wel los van macht kunnen voelen. Dat wil ik wel van je aannemen.

Ik ben er echter zeer sterk van overtuigd dat religie gebruikt is door de eeuwen heen om het volk te mennen. Om een sociale gemeenschap te creeeren die, en dat wil ik best toegeven, ons naar een hogere moraal heeft gebracht. Gezorgt heeft dat wij als samenleving goed kunnen functioneren.

Maar ook als dwang en pressie middel is gebruikt.

Niet allemaal bewust,..maar macht oja.. Ik associeer religie absoluut met macht.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 13-09-12 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:23

Blue_Eyes schreef:

Mee eens. Macht is niet iets dat alleen thuis hoort bij geloof. Mensen hebben geloof uitgebuit voor macht, maar ook zonder geloof hebben mensen andere mensen uitgebuit voor macht.

1 groot voorbeeld? Slavernij, 1 van de grootste misdaden op het gebied van macht, maar niet in naam van geloof.

En geloof associeeren met macht, is ook weer iets anders als zeggen dat geloof puur draait om macht. Dat vind ik een ongelofelijk respectloze opmerking.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:24

Shiloh schreef:
Blue_Eyes schreef:

Mee eens. Macht is niet iets dat alleen thuis hoort bij geloof. Mensen hebben geloof uitgebuit voor macht, maar ook zonder geloof hebben mensen andere mensen uitgebuit voor macht.

1 groot voorbeeld? Slavernij, 1 van de grootste misdaden op het gebied van macht, maar niet in naam van geloof.

De inquisitie, de paus, vaticaanstad, het kiezen van een paus....macht, macht, macht...

en...vrouwen hebben een andere taak...macht. maar dan in het klein.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:25

mijn mening is niet respectloos. Het is namelijk mijn mening,
Er wordt ook niet gezegd dat het respectloos is dat jullie vinden dat homo's maar alleen moeten blijven.
ik vind dat iedereen moet doen wat hij zelf wilt zolang hij andere daar maar niet mee onrecht aan doet.
Ik kan er helaas niet bij dat iemand een ander dat ontzegt waar hij zelf wel recht op vind te hebben.
bv een partner,een gezin

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:28

NatasjavE schreef:
De inquisitie, de paus, vaticaanstad, het kiezen van een paus....macht, macht, macht...

Ja dus... je punt is?

Het punt is, ja, geloof is misbruikt voor het verkrijgen van macht, maar macht is niet iets dat exclusief bij geloof hoort.

HO... cam... HO... jullie? het feit dat ik respect voor elkaar bejegen, wil niet zeggen dat ik het per definitie eens ben met die standpunten. Dus houdt je even in voordat je met een vingertje begint te wijzen met standpunten waar ik HE-LE-MAAL niet achter sta. Als er iemand propageert VOOR gay-rights, dan ben ik het wel!

En je argument dat je mening niet respectloos is, omdat het je mening is, is een drogreden, een cirkelredenatie, een argument zonder dat het een argument is. Je mening mag je hebben, maar daarmee kan een mening nog wel ongelofelijk respectloos zijn.

Toch jammer dat altijd (vooral hier op bokt) als je een mening verdedigd dat tegen anderen in gaat dat je dan gelijk in het "andere" kamp geschaard wordt. Het is altijd alleen maar zwart of wit. Er bestaat ook nog zoiets als grijs, of geel, of blauw, of groen, of alle kleuren van de regenboog! (wat gelijk het symbool van gay zijn is ;) )
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 13-09-12 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:34

Oke niet jullie dan.maar die gene die tegen het homohuwelijk zijn.
En sorry maar nog steeds snap ik niet waarom mijn opmerking over macht respectloos is.
Helaas is het naar mijn mening de waarheid.
en echtwaar ik weet dat er heel veel gelovige ongelofelijke goede dingen doen uit naam van de kerk(welke kerk dan ook)
maar ik denk dat over de hele wereld gezien en over de hele geschiedenis gezien er meer fout is gedaan uitnaam van het geloof dan goed.
Laatst bijgewerkt door cam op 13-09-12 21:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:37

En soms verbaas ik mij heel sterk over de gelovigen dat ze zich zo sterk houden tussen de niet gelovigen.

Het gebrul van de dominee door de loudhealer op de begravenis plaats.

Het bidden voor het bouwvakkers boterhammetje om 9 uur in de ochtend.
Bidden voor een patatje met, in de paarden kantine.

Maar soms denk ik wel eens, waarom geloof je dit alles ??

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:38

Shiloh schreef:
NatasjavE schreef:

Ja dus... je punt is?

Het punt is, ja, geloof is misbruikt voor het verkrijgen van macht, maar macht is niet iets dat exclusief bij geloof hoort.

.

Macht is niet exclusief voor religie. Dat klopt uiteraard. Maar religie leent zich er uitstekend voor en is ook al eeuwen lang gebruikt om macht uit te oefenen op macro en micro nivo. En er zullen best mensen binnen een religie niet geloven. Maar de gemeenschappelijke deler van religie is toch wel geloven in een of meer oppermachten.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:44

Ik erger me zo aan sommige standpunten van de SGP, dat ik zelfs dit topic niet kan doorlezen zonder irritatie. Ik snap werkelijk niet hoe vrouwen, die zelf bij hun volle verstand zijn, instemmen op geen kiesrecht voor vrouwen, niet mogen werken en absoluut geen hoge functies mogen bekleden.

Kijk, abortus, koopzondagen etc. dat kan ik me nog voorstellen, maar om jezelf echt weg te cijferen als vrouw zijnde? Als een moslimpartij met deze punten zou komen, zou Nederland te klein zijn.

Maar ik ben blij dat ze bij ons over de maas nog maar 30% op de SGP hebben gestemd. Zoals mijn moeder zei:"Vroeger was het 100%".

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:46

Iemand die 'deel uitmaakt' van een religie hoeft misschien niet per se te geloven, maar meestal doet diegene dat wel - min of meer. Maar het is andersom ook niet zo dat als je gelooft, je echt deelneemt aan een bepaalde religieuze stroming. Religie is niet alleen een bepaald geloof, het is ook dogma's, regels, het hele pakket. Dus religie is niet geloof en geloof is niet religie. En daarom hebben geloof an sich en macht niets met elkaar te maken.

Overigens even voor de duidelijkheid: nee, ik heb niet op de SGP gestemd.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:02

Nu mag je blij zijn dat hier in Nederland de zwaar gelovigen niet met bermbommen en andere aanslagen bezig zijn.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 13-09-12 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt