Stemwijzer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:38

papagroom schreef:
ik snap je punt Rinske....echter als je baas je niet meer kan betalen......vul maar in....

Het gaat vooral om verdeling. Geld dat er aan de bovenkant uitgaat (via de multinationals en wegsluisconstructies, speculatie op de beurs, onbelaste rekeningen etc) komt onze economie niet ten goede. Geld dat binnen het land wordt herverdeeld en ervoor zorgt dat mensen in hun levensonderhoud kunnen voorzien, huizen kunnen betalen etc, komt wel aan onze economie ten goede.

Simpel gezegd: als je 1 topmanager (bv een van die leuke bestuursleden in het VUmc?) hun topsalaris ontneemt, terugbrengt tot 'gewoon' leuk bovenmodaal, en het verdeelt over de werkgevers aan de onderkant van de salarisschaal, komt dat geld veel efficienter in omloop. Kost niemand iets, behalve de topmanagers, die misschien dan geen topmanager willen zijn (en dat zou jammer zijn want? Vanwege het krachtdadig optreden aangaande de problemen bij het VUmc bv?), waardoor er posities vrijkomen en je dus zelfs een beetje doorstroom krijgt.
Voor de totale begroting maakt het bovendien niets uit.
(Nou weet ik ook wel dat het terugbrengen van 1 salaris niet zoveel helpt :) Maar het herbalanceren van top en onderkant als geheel heeft wel degelijk zin: kan met gesloten beurs en komt de economie ten goede.)

Een probleem: de meeste topmanagers vinden dat niet leuk. En dat is dan volgens mij ook de enige reden waarom ze de SP als 'gevaarlijk voor de economie' voorstellen, omdat het gevaarlijk is voor hun eigen economische plaatje.

@merel_gomez: veel van die doemscenario's zijn vooral in omloop omdat bepaalde gevestigde partijen ineens een geduchte concurrent zien in de SP. Ik zou ze dus met een korreltje zout nemen, want zoals Rinske ook al laat zien, een boel van die verdachtmakingen over 'links' kloppen helemaal niet.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:07

De vraag is alleen wat is de goede verhouding tussen beloning van topprestaties en nivellering. Ik denk dat de sp teveel nivelleerde, de VVD absoluut te weinig. Ik denk dat het ongeveer in het midden zou moeten zijn.. Maar het is geen harde wetenschap

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:16

Niveleren is iets anders dan minimumlonen verhogen,en venootschapsbelatingen ophogen,,,,daar tref je de kleine ondernemer,en dus ook diens personeel ,knijterhard mee.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:23

Hihi, leuk die grafiekjes, dit is precies wat ik denk...

Er is geen links kabinet geweest sinds Den Uijl of daarvoor vadertje Drees.
Dit zijn ook niet de mensen die de banken ed beheren.

Dus redelijk veilig kan ik stellen dat het niet de linkse partijen zijn, die ons land naar de verdommenis helpen of op het randje van faillisement maar de CDA en VVD.

Daarnaast leggen we ff Keynes langs de meetlat, die heeft ervoor gezorgd dat landen uit de crisis kwamen, het oppoten, heeft landen alleen maar verder in de problemen gebracht ( dat oppotten is trouwens relatief....dat gebeurd alleen maar in de potjes van de toch al rijken- de rest was strontarm )
Dus het idee om deze historische meneer uit de la te halen is niet zo gek.
Kan trouwens niet wachten tot de banken echt failliet zijn...althans dat ze toegeven dat ze er een k**zooi van hebben gemaakt en dat ze het stokje over moeten geven aan eerlijke mensen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:32

Krips schreef:
Ik denk dat de sp teveel nivelleerde, de VVD absoluut te weinig.

De VVD nivelleert zelfs helemaal niet, maar vergroot de verschillen juist. Dat lijkt me in alle opzichten de verkeerde weg.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:37

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Krips

Re: Stemwijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:45

Sp en gl lijken qua sommige punten op een lijn te zitten, de ene partij is alleen conservatief links en de ander progressief links. Uiteindelijk willen ze misschien hetzelfde maar de manier is heel anders. Sp is anti eu en gl pro. Groot verschil! Gl vind groen ook belangrijker en is pragmatischer, sp idealistischer. Als iedereen geen gl stemt omdat het een kleine partij is worden ze nooit groot ;) gl kan wel een grote rol spelen bij de formatie als links progressieve partij die met beide zijde kan samenwerken

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:52

GL zou waarschijnlijk veel groter zijn nu als ze zichzelf niet zo in de vingers gesneden hadden.
Ik vond het echt de limit dat Ineke van Gent na 15 zeer gedreven kamerlidmaatschap zich voor deze verkiezingen moest verantwoorden voor het bestuur. Ik begrijp dat ze toen zei, stop het maar in je.... (ergens waar het donker is)
Ook dat gedoe met Tovik Dibi was allemaal niet zo handig, en Jolande is, hoe haar kapsel er ook uitziet, niet echt een charismatische leider zoals Femke wel was en dan nog het Kunduz gedoe waar het grootste deel van de achterban echt niets mee heeft.
Ik denk dat er na de verkiezingen een nieuwe leider komt, die staat nu op plaats 2
Het is jammer dat door al die bijzaken hun boodschap zo verwaterd is.

Zij hebben mede voor de groep waar PG onder valt goede punten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:01

Krips schreef:
Als iedereen geen gl stemt omdat het een kleine partij is worden ze nooit groot ;) gl kan wel een grote rol spelen bij de formatie als links progressieve partij die met beide zijde kan samenwerken

Van de andere kant: juist door die pragmatische middenrol kunnen ze een rechts kabinet faciliteren. Enerzijds op de manier waarop ze dat hebben gedaan met het lente-akkoord en de Kunduz-situatie: door daadwerkelijk mee te stemmen met CDA/VVD. Anderzijds doordat als de SP niet de grootste wordt, zij niet als eerste de onderhandelingen kunnen starten. CDA en VVD is heel veel gelegen aan het behouden van hun machtspositie, en Groenlinks zal daar, als kleine middenpartij waarschijnlijk weinig aan kunnen veranderen. Dat levert een patstelling op zoals nu ook met de PVV: gedoger (of desnoods meeregeerder, whatever) die wel misschien wel kleine leukigheidjes krijgt toegestopt, maar die geen invloed heeft op wezenlijke keuzes.

Om een kans te maken moet links niet alleen het grootste blok hebben aan stemmen, maar ook de grootste partij willen ze een goede kans maken om de regering te vormen. (En VVD/CDA schrikken er niet voor terug om de meer neutrale partijen om te kopen met leuke beloftes, denk aan Robesin. http://www.nu.nl/politiek/2585016/hedwi ... koord.html )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:34

van mij hoeven ze ook niet groot te worden, ik heb te veel twistpunten met die partij, en ook het Pro EU gebeuren zie ik niet zitten, ik ben voor vermindering van EU invloed

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:05

Ik denk dat ik voor de VVD ga.. Strategische stem aangezien het nu tussen de SP en VVD zal gaan en ik er alles aan wil doen om de SP niet aan de macht te laten komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:38

Aranel: vind je dan dat de VVD het zo goed heeft gedaan al die tijd dat ze aan de macht zijn?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:42

Grappig Rutte geeft dus af op alle sociale partijen en haalt de regeerperiode van Den Uyl aan als meest desastreuze op economisch gebied. Net zoals Wilders gaat hij de mensen bang maken voor links.
Rinske stuur je grafiekjes eens even naar hem op.

Hij heeft natuurlijk weinig keuze hij kan moeilijk de kabinetten Kok afbranden :D

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:42

Aranel schreef:
Ik denk dat ik voor de VVD ga.. Strategische stem aangezien het nu tussen de SP en VVD zal gaan en ik er alles aan wil doen om de SP niet aan de macht te laten komen.

Er heeft nog niemand die "rechts" stemt antwoord gegeven op mijn post op de vorige pagina (waarom links beticht wordt van het laten oplopen van de staatsschuld terwijl de feiten anders zijn). Wellicht heb jij daar antwoord op? Want het lijkt mij interessant om de visie hierover te horen van mensen die rechts stemmen :) .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:06

Aranel schreef:

ik heb de afgelopen 2 keer op de VVD gestemd, maar die krijgen mijn stem dus echt niet meer met de puinzooi die ze er samen met de CDA en eventuele gedoogpartijen van hebben gemaakt...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:13

Kabinet Rutte heeft voor 510.000 werklozen in NL gezorgd, heeft ervoor gezorgd dat NL nog meer in tweeën is gespleten en nu gaat hij misschien opnieuw regeren? WORD WAKKER NEDERLAND! Deze man mag dus nooit meer aan de macht komen. Laat Pinokkio lekker gaan rentenieren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:28

Die 1000 euro van Rutte werkt dus in de peilingen averechts, hoop dat hij nog meer van die domme uitglijers
gaat maken, ze zijn wel heel bang voor links zeg als je die commentaren hoort

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:53

Rinske schreef:
Er heeft nog niemand die "rechts" stemt antwoord gegeven op mijn post op de vorige pagina (waarom links beticht wordt van het laten oplopen van de staatsschuld terwijl de feiten anders zijn). Wellicht heb jij daar antwoord op? Want het lijkt mij interessant om de visie hierover te horen van mensen die rechts stemmen :) .

Ja, daar wil ik ook wel antwoord op.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:52

Volgens Van Baalen is het CDA naar links geschoven en zijn 'om pr-redenen' bewindspersonen en 'stabiele' Kamerleden als Ormel en Koopmans niet op de lijst gekomen. "Dat is niet betrouwbaar. Maxime Verhagen was en is wel betrouwbaar."

Vooral die laatste zin is echt hilarisch :') _O- _O-

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:53

purny schreef:
Geen langstudeerboete, geen afschaffing van de stufi voor hbo, een inkomensafhankelijke ziekenfonds en vooral geen marktwerking in de zorg!

Als dat alles is waarmee je bepaald waarop je stemt...

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:00

purny schreef:
Kabinet Rutte heeft voor 510.000 werklozen in NL gezorgd, heeft ervoor gezorgd dat NL nog meer in tweeën is gespleten en nu gaat hij misschien opnieuw regeren? WORD WAKKER NEDERLAND! Deze man mag dus nooit meer aan de macht komen. Laat Pinokkio lekker gaan rentenieren.

Uhhmm even kijken SP... Komt er eigenlijk op neer dat ze geld willen weghalen bij de mensen die hard werken (vaak eigen bedrijf hebben), bedrijven gaan falliet en mensen komen zonder werk te zitten. En dan moeten we nogggg meer geld betalen aan mensen die op hun gat zitten, makkelijk werk kunnen vinden maar zich er te "goed" voor voelen en vervolgens ook een paar 1000 per jaar wegroken ofzo? Volgens mij is het nuttiger om er voor te zorgen dat bedrijven t goed blijven doen, beter voor werkgelegenheid;).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:04

Stephanie_M schreef:
Uhhmm even kijken SP... Komt er eigenlijk op neer dat ze geld willen weghalen bij de mensen die hard werken (vaak eigen bedrijf hebben), bedrijven gaan falliet en mensen komen zonder werk te zitten. En dan moeten we nogggg meer geld betalen aan mensen die op hun gat zitten, makkelijk werk kunnen vinden maar zich er te "goed" voor voelen en vervolgens ook een paar 1000 per jaar wegroken ofzo? Volgens mij is het nuttiger om er voor te zorgen dat bedrijven t goed blijven doen, beter voor werkgelegenheid;).

Geloof je nu echt dat ze zo weinig realiteits zin hebben. Nogmaals ik stem er niet op, maar links en ook de SP weet heel goed dat de crisis niet bestreden wordt door meer weggeven, wel wat anders verdelen ja.

De topsalarissen en bonussen zullen dan echt aangepakt worden, ook de villa subsidies en voor de multinationals zal Nederland geen belastingparadijs meer zijn, op dat gebeid zal zeker wat rechtgetrokken worden en daar doet de VVD dus nu al heel spastisch over

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:06

Stephanie_M schreef:
Volgens mij is het nuttiger om er voor te zorgen dat bedrijven t goed blijven doen, beter voor werkgelegenheid;).

Maar wat heeft Rutte dan werkelijk gedaan om te zorgen dat de bedrijven 't goed blijven doen de afgelopen jaren? En dan met name ook voor het MKB en de middelgrote nationale bedrijven (niet de multinationals, al gaat het daar ook niet goed mee.)

(De rest is ook onzin, en een deel van de mensen zit thuis omdat de werkgevers ze niet willen hebben - die willen eigenlijk liever geen mensen met handicaps, ziekte of beperkingen, maar dat terzijde.)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:14

Meer banen is het speerpunt van de PVDA, daar maakt Samson zich heel hard voor, Rutte heeft zich daar nooit druk om gemaakt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:15

sarabande schreef:
Volgens Van Baalen is het CDA naar links geschoven en zijn 'om pr-redenen' bewindspersonen en 'stabiele' Kamerleden als Ormel en Koopmans niet op de lijst gekomen. "Dat is niet betrouwbaar. Maxime Verhagen was en is wel betrouwbaar."

Vooral die laatste zin is echt hilarisch :') _O- _O-

Deze zin is zeker hilarisch. Het is hetzelfde als dat Stef Blok (VVD) sociaal en een warme man is. :D

Wat betreft het aantal werkelozen, dit kan je natuurlijk niet alleen Rutte (VVD) aanrekenen. Het is een slechte economische tijd. Ik vind Rutte een zwakke persoonlijkheid, onzichtbaar in moeilijke tijden. Een meeloper met Wilders (ten tijde van het gedoogkabinet). Stef Blok vind ik ook een vreselijke man met een bankachtergrond, dus IMO onbetrouwbaar ;) .

Ik ben ook wel huiverig dat de SP te groot wordt. Ik ben bang, dat ook de SP de lasten niet eerlijk verdeeld. Vandaar dat mijn voorkeur een Paars Kabinet is. VVD en PvdA en de 3e partij dan GL. Al hoewel ik mij vreselijk erger aan de betutteling, dus dan zou D66 waarschijnlijk beter zijn ;)