papagroom schreef:ik snap je punt Rinske....echter als je baas je niet meer kan betalen......vul maar in....
Het gaat vooral om verdeling. Geld dat er aan de bovenkant uitgaat (via de multinationals en wegsluisconstructies, speculatie op de beurs, onbelaste rekeningen etc) komt onze economie niet ten goede. Geld dat binnen het land wordt herverdeeld en ervoor zorgt dat mensen in hun levensonderhoud kunnen voorzien, huizen kunnen betalen etc, komt wel aan onze economie ten goede.
Simpel gezegd: als je 1 topmanager (bv een van die leuke bestuursleden in het VUmc?) hun topsalaris ontneemt, terugbrengt tot 'gewoon' leuk bovenmodaal, en het verdeelt over de werkgevers aan de onderkant van de salarisschaal, komt dat geld veel efficienter in omloop. Kost niemand iets, behalve de topmanagers, die misschien dan geen topmanager willen zijn (en dat zou jammer zijn want? Vanwege het krachtdadig optreden aangaande de problemen bij het VUmc bv?), waardoor er posities vrijkomen en je dus zelfs een beetje doorstroom krijgt.
Voor de totale begroting maakt het bovendien niets uit.
(Nou weet ik ook wel dat het terugbrengen van 1 salaris niet zoveel helpt

Een probleem: de meeste topmanagers vinden dat niet leuk. En dat is dan volgens mij ook de enige reden waarom ze de SP als 'gevaarlijk voor de economie' voorstellen, omdat het gevaarlijk is voor hun eigen economische plaatje.
@merel_gomez: veel van die doemscenario's zijn vooral in omloop omdat bepaalde gevestigde partijen ineens een geduchte concurrent zien in de SP. Ik zou ze dus met een korreltje zout nemen, want zoals Rinske ook al laat zien, een boel van die verdachtmakingen over 'links' kloppen helemaal niet.