Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:57

Het gaat in dit topic om de vergelijking van de bio-industrie met de holocaust... Vlees wel of niet eten vind ik eigenlijk de vraag niet. Daar zijn weer andere topics over de voor en nadelen van vegetarisme.

Voor het glaasje melk van de vegetariër zijn ook dieren nodig, waarbij pasgeboren kalfjes worden weggehaald... en waarbij een overschot aan mannelijke dieren geboren wordt, hetzelfde geld voor het eitje van diezelfde vegetariër... overtollige haantjes en zo... ik bedoel maar.

En die driekwart van de mensen die nu niet te eten hebben, mogen die dan wel een broodje vlees eten, als ze eens iets eetbaars kunnen kopen, of mag dat niet van de vegetarisch geworden westerse medemens?
Hele interessante discussies kun je zo nog krijgen...

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:59

Citaat:
Na de Tweede Wereldoorlog werd gekozen voor vlees als belangrijkste eiwitbron voor de bevolking. Besloten werd om de in verband daarmee noodzakelijke productiviteitsverhoging in de agrarische sector te realiseren door industrialisatie van het boerenbedrijf.Thans begint men in te zien dat dit beleid niet juist was. Een werkelijke oplossing van het wereld-eiwitprobleem kan alleen worden bereikt door stimulering van de productie en consumptie van plantaardige eiwitbronnen. De bio-industrie is een ramp voor de arme bevolking van de wereld, omdat een groot deel van de wereldproductie van plantaardige eiwitten als veevoer wordt gebruikt. Veel van het aan de dieren in de Nederlandse bio-industrie gevoerde graan wordt verbouwd op landbouwgrond in de derde wereld, grond die daar dus niet gebruikt kan worden om de plaatselijke bevolking te voeden.Het houden van zoveel dieren wereldwijd voor vleesconsumptie, houdt ook in dat er voor die dieren genoeg land moet zijn om op te grazen. Om dit te bereiken worden veel bossen gerooid. Tussen 1960 en 1985, werd bijna 40 % van alle Centraal Amerikaanse regenwouden vernield voor het creëren van grond voor vee. De regenwouden die de 'longen van de wereld vormen', worden op deze manier ernstig bedreigd. Ook worden in die arme landen kleine boertjes vaak gedwongen om veevoer voor onze dieren te kweken, wat weer tot gevolg heeft dat de plaatselijke bevolking zelf niet genoeg voedsel en landbouw grond heeft. Op deze manier worden armoede en honger in dit soort landen in stand gehouden. Het gebruik van landbouwgronden om dieren op te laten grazen is bijzonder nadelig voor de steeds maar sneller groeiende wereldbevolking. Een normale akker met grasland produceert ongeveer 330 kilo vlees. Hetzelfde stukje grond kan ook 40.000 kilo aardappelen produceren.

Ongeveer 800 miljoen mensen – zowat een zesde van de bevolking uit de derde wereld – zijn ondervoed, waaronder 200 miljoen kinderen. Elk jaar sterven meer dan 6 miljoen kinderen aan de gevolgen van ondervoeding. De hongerdood slaat elke 3,6 seconden toe. Dit stemt overeen met een vijftigtal jumbojet vliegrampen per dag zonder overlevenden.

Ondertussen leven 1,3 miljard runderen, 0,9 miljard varkens, 1,8 miljard schapen en geiten, en 14,1 miljard kippen van ongeveer 76% van alle landbouwgrond op onze planeet. Bovendien wordt gemiddeld 44% van alle graangewassen in de wereld gebruikt als veevoeder. Globaal gezien neemt de teelt van veevoedergewassen (andere dan grassen) ongeveer een kwart van alle beschikbare akkerland in. Op deze gronden kan in vele gevallen plantaardig voedsel voor menselijke consumptie verbouwd worden.

Omdat dit het beter verwoord dan ik zou kunnen.. (google).
Ik overdreef met m'n driekwart :o
Laatst bijgewerkt door laliz op 19-06-12 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:08

Zoolgangster schreef:
Het gaat in dit topic om de vergelijking van de bio-industrie met de holocaust... Vlees wel of niet eten vind ik eigenlijk de vraag niet. Daar zijn weer andere topics over de voor en nadelen van vegetarisme.

Voor het glaasje melk van de vegetariër zijn ook dieren nodig, waarbij pasgeboren kalfjes worden weggehaald... en waarbij een overschot aan mannelijke dieren geboren wordt, hetzelfde geld voor het eitje van diezelfde vegetariër... overtollige haantjes en zo... ik bedoel maar.

En die driekwart van de mensen die nu niet te eten hebben, mogen die dan wel een broodje vlees eten, als ze eens iets eetbaars kunnen kopen, of mag dat niet van de vegetarisch geworden westerse medemens?
Hele interessante discussies kun je zo nog krijgen...

Eigenlijk staat alles wel een beetje in verband met elkaar. Waar je steeds weer op terug komt bij zo'n discussie is "vind je mensen meer waard dan dier, lijden mensen meer dan dieren en mag je onschuldige mensen niets aan doen of mag je onschuldigen niets aan doen?"

Natuurlijk kan je bij iedereen 'fouten' ontdekken, há betrapt je bent helemaal niet zo goed bezig als je zelf dacht (was laatst daarover ook een topic hier). Niemand doet het goed en dat hoeft ook niet. Ik vind het altijd fijn dat er bij dit soort topics wel even over na wordt gedacht hoe je erin staat en dat je het ook kan zien vanuit een andere visie. Ik heb meer dan eens in zulke topics dat ik denk 'zo had ik het nog niet bekeken.'

Zoolgangster

Re: Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:49

Alles staat een beetje in verband, maar de verbanden liggen soms toch wat gecompliceerder dan we hier zien.
En lokale overheden hebben ook elk hun eigen redenen om dingen op hun manier te doen.

Vandaag was er op de radio te horen hoe mensen met Q-koorts in de steek zijn gelaten door de Nederlandse overheid: 25 mensen zijn er overleden en nog veel meer (duizenden!) zijn er ziek geworden en de overheid deed tijdenlang niets om de eigen bevolking te helpen of te waarschuwen of dieren in te laten enten.

Het verschil met de MKZ crisis in 2001 is groot: Mond en klauwzeer is niet gevaarlijk voor mensen, toch zijn er toen duizenden dieren gedood. Vanwege de angst minder vlees te kunnen verhandelen...

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 07:52

Lizzle schreef:
Citaat:
Na de Tweede Wereldoorlog werd gekozen voor vlees als belangrijkste eiwitbron voor de bevolking. Besloten werd om de in verband daarmee noodzakelijke productiviteitsverhoging in de agrarische sector te realiseren door industrialisatie van het boerenbedrijf.Thans begint men in te zien dat dit beleid niet juist was. Een werkelijke oplossing van het wereld-eiwitprobleem kan alleen worden bereikt door stimulering van de productie en consumptie van plantaardige eiwitbronnen. De bio-industrie is een ramp voor de arme bevolking van de wereld, omdat een groot deel van de wereldproductie van plantaardige eiwitten als veevoer wordt gebruikt. Veel van het aan de dieren in de Nederlandse bio-industrie gevoerde graan wordt verbouwd op landbouwgrond in de derde wereld, grond die daar dus niet gebruikt kan worden om de plaatselijke bevolking te voeden.Het houden van zoveel dieren wereldwijd voor vleesconsumptie, houdt ook in dat er voor die dieren genoeg land moet zijn om op te grazen. Om dit te bereiken worden veel bossen gerooid. Tussen 1960 en 1985, werd bijna 40 % van alle Centraal Amerikaanse regenwouden vernield voor het creëren van grond voor vee. De regenwouden die de 'longen van de wereld vormen', worden op deze manier ernstig bedreigd. Ook worden in die arme landen kleine boertjes vaak gedwongen om veevoer voor onze dieren te kweken, wat weer tot gevolg heeft dat de plaatselijke bevolking zelf niet genoeg voedsel en landbouw grond heeft. Op deze manier worden armoede en honger in dit soort landen in stand gehouden. Het gebruik van landbouwgronden om dieren op te laten grazen is bijzonder nadelig voor de steeds maar sneller groeiende wereldbevolking. Een normale akker met grasland produceert ongeveer 330 kilo vlees. Hetzelfde stukje grond kan ook 40.000 kilo aardappelen produceren.

Ongeveer 800 miljoen mensen – zowat een zesde van de bevolking uit de derde wereld – zijn ondervoed, waaronder 200 miljoen kinderen. Elk jaar sterven meer dan 6 miljoen kinderen aan de gevolgen van ondervoeding. De hongerdood slaat elke 3,6 seconden toe. Dit stemt overeen met een vijftigtal jumbojet vliegrampen per dag zonder overlevenden.

Ondertussen leven 1,3 miljard runderen, 0,9 miljard varkens, 1,8 miljard schapen en geiten, en 14,1 miljard kippen van ongeveer 76% van alle landbouwgrond op onze planeet. Bovendien wordt gemiddeld 44% van alle graangewassen in de wereld gebruikt als veevoeder. Globaal gezien neemt de teelt van veevoedergewassen (andere dan grassen) ongeveer een kwart van alle beschikbare akkerland in. Op deze gronden kan in vele gevallen plantaardig voedsel voor menselijke consumptie verbouwd worden.

Omdat dit het beter verwoord dan ik zou kunnen.. (google).
Ik overdreef met m'n driekwart :o

Interessant artikel, maar met veel eenzijdige conclusies, heb je het originele artikel? Ik zou de bronnen waarmee dit is geschreven weleens willen zien, hoe komen ze aan die cijfers en wat is er weggelaten.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:21

Afbeelding
In Europa zijn legbatterijen verboden. Toch leven er nog steeds 45 miljoen legkippen in deze illegale draadgazen kooitjes. Deze kippen kunnen nooit met hun vleugels fladderen, lekker scharrelen, of een stofbad nemen.

En dit is maar 1 voorbeeld.
Jullie vinden het gek dat ik dit mij aan beelden van de Holocaust doet denken?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:25

Het feit dat de hándelingen overeenkomen betekent niet dat de situatie hetzelfde is. De 'daden' zijn vergelijkbaar, de slachtoffers zeer beslist niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:23

@SFLJ
In heel Europa zijn deze nu verboden en vanaf dit jaar wordt er (ook in de andere EU-landen) daar streng op gecontroleerd. Vandaar dat de eieren de eerste maanden van dit jaar (tijdelijk?) meer opbrachten in Nederland, omdat Oost Europa begin dit jaar alle! hokken aan het ombouwen waren.
Dus niks meer "illegaal" in hokken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:50

Dus volgens jou komt het niet meer voor?

En de slachtoffers zijn niet dezelfde, nee. En dus? Daarom zijn er toch nog wel overeenkomsten?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 23:52

Scharrelstallen zijn ook niet bepaald heilig, ik heb flink medelijden met de kippen die daar zitten.

Overigens is mijn grootste bezwaar tegen eieren "de haantjes". De ei-industrie investeert kennelijk liever in propaganda over hoe geweldig gezond eieren wel niet zijn dan in manieren om ervoor te zorgen dat er alleen nog maar hennen geboren worden.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 04:12

Fiffill schreef:
Ik vraag me sowieso af of het wel voor iedereen goed zou zijn om vegetariër te zijn. Volgens mij heeft iedereen andere behoeften, en ik denk dat sommige mensen misschien wel gewoon vlees nodig hebben op een bepaalde manier. Je kunt het immers nooit éxact namaken. Er zijn mensen die heel goed gaan op een vegetarisch dieet, maar zou iedereen zich daar goed bij voelen? Van mij hoeft ook niet iedereen vegetarisch te zijn.

Vleesvervangers zijn er dan ook vooral om de smaak en ervaring van het eten van vlees te vervangen.

Hier nog een vraag die ik me net in bed bedacht (en waar ik antwoord op moest hebben, en wel nú): is de mens eigenlijk wel omnivoor? Het moge duidelijk zijn dat de meningen daarover verschillen. We kunnen naar het dieet van de oermens kijken, maar dat valt dat bijna niet te achterhalen en was het waarschijnlijk op verschillende plekken anders, bovendien werden ze niet ouder dan dertig. Als we naar het mensenlichaam van nu kijken, is een plantaardig dieet gezonder - afgezien van allergieën kun je van broccoli, wortels en komkommer onmogelijk ziek worden. Tenzij het besmet is met een bacterie, maar dat heeft dan niets meer met die broccoli, wortels of komkommer te maken. We kunnen alle voedingsstoffen die we nodig hebben uit een plantaardig dieet halen, inclusief B12. Dat dat laatste niet lukt, is vooral omdat dat niet genoeg in plantaardige voeding voorkomt, in een vorm die wij kunnen opnemen, en dat we onze groentes zo ongelooflijk goed wassen (wat ook nodig is met alle onnatuurlijke bestrijdingsmiddelen). Dan kun je dus een pilletje slikken, of je eigen uitwerpselen eten, want die zitten vol met B12. Dat laatste is heel natuurlijk, er zijn genoeg dieren die dat doen.

Niet dat het uitmaakt, want onze voeding van nu is per definitie niet natuurlijk. Morele en ethische afwegingen tegenwoordig heel normaal, tenzij het over eten gaat. Dan zijn natuurlijke gedragingen die in een ver verleden voorkwamen opeens belangrijk. Ik snap niet waarom het dieet van onze voorouders relevant is.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:41

Het gaat ook niet zo zeer waarop je kunt leven, het gaat om hoe het lichaam gebouwd is.
Kijk in eerste instantie al naar je gebit, hier zitten snijtanden voor het vlees, maar ook plooikiezen voor het plantaardige voedsel.
Het feit dat we niet hoeven te leven op vlees, betekent per direct niet dat we van oorsprong ook herbivoren zijn.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:54

sflj schreef:
En de slachtoffers zijn niet dezelfde, nee. En dus? Daarom zijn er toch nog wel overeenkomsten?

Mee eens, er zijn overeenkomsten en verschillen. Dat er niet op alle punten overeenkomsten zijn, wil niet zeggen dat ze dan dus niet te vergelijken zijn. Op sommige punten is de vergelijking terecht, op sommige niet.
En dat de ergels zijn aangepast, wil niet zeggen dat iedereen zich er dus aan houdt... Helaas.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:14

Appelmoes_11 schreef:
Fiffill schreef:
Ik vraag me sowieso af of het wel voor iedereen goed zou zijn om vegetariër te zijn. Volgens mij heeft iedereen andere behoeften, en ik denk dat sommige mensen misschien wel gewoon vlees nodig hebben op een bepaalde manier. Je kunt het immers nooit éxact namaken. Er zijn mensen die heel goed gaan op een vegetarisch dieet, maar zou iedereen zich daar goed bij voelen? Van mij hoeft ook niet iedereen vegetarisch te zijn.

Vleesvervangers zijn er dan ook vooral om de smaak en ervaring van het eten van vlees te vervangen.

Hier nog een vraag die ik me net in bed bedacht (en waar ik antwoord op moest hebben, en wel nú): is de mens eigenlijk wel omnivoor? Het moge duidelijk zijn dat de meningen daarover verschillen. We kunnen naar het dieet van de oermens kijken, maar dat valt dat bijna niet te achterhalen en was het waarschijnlijk op verschillende plekken anders, bovendien werden ze niet ouder dan dertig. Als we naar het mensenlichaam van nu kijken, is een plantaardig dieet gezonder - afgezien van allergieën kun je van broccoli, wortels en komkommer onmogelijk ziek worden. Tenzij het besmet is met een bacterie, maar dat heeft dan niets meer met die broccoli, wortels of komkommer te maken. We kunnen alle voedingsstoffen die we nodig hebben uit een plantaardig dieet halen, inclusief B12. Dat dat laatste niet lukt, is vooral omdat dat niet genoeg in plantaardige voeding voorkomt, in een vorm die wij kunnen opnemen, en dat we onze groentes zo ongelooflijk goed wassen (wat ook nodig is met alle onnatuurlijke bestrijdingsmiddelen). Dan kun je dus een pilletje slikken, of je eigen uitwerpselen eten, want die zitten vol met B12. Dat laatste is heel natuurlijk, er zijn genoeg dieren die dat doen.

Niet dat het uitmaakt, want onze voeding van nu is per definitie niet natuurlijk. Morele en ethische afwegingen tegenwoordig heel normaal, tenzij het over eten gaat. Dan zijn natuurlijke gedragingen die in een ver verleden voorkwamen opeens belangrijk. Ik snap niet waarom het dieet van onze voorouders relevant is.

Dit is echt gewauwel! Veel vegetariërs hebben een ongezond dieet omdat ze niet precies weten wat ze moeten eten. Dat komt omdat je (zeker in het geval van B12) veel meer moet gaan bij-eten om genoeg binnen te krijgen.
Een goed dieet met een combinatie van groente, fruit, zuivel en vlees geeft bijna altijd genoeg om van alles wat binnen te krijgen. Het feit dat je extra moeite moet doen om aan alles te komen door geen vlees te eten, wijst er al op dat de mens van nature omnivoor is.

Evolutionair gezien had de mens het namelijk nooit gehaald zonder vlees te eten. Er was geen kennis van goed voedsel en mensen die geen vlees aten gingen uiteindelijk dood door tekorten. Degenen die van alles wat aten hebben het uiteindelijk gehaald.
Ook als je kijkt naar ons gebit en stofwisseling zie je dat wij zijn gemaakt om vlees te kunnen eten.

Natuurlijk kan je tegenwoordig met veel moeite het wel vervangen tegenwoordig. Maar dat zegt niet dat je van nature herbivoor bent. Je doet tenslotte extra moeite om alles binnen te krijgen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:25

Sjongejonge... Lekker bezig zeg... -O-

Wat is je edele doel met deze discussie op gang zetten? Behalve tijdverdrijf...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:31

labyrinth schreef:
Dit is echt gewauwel! Veel vegetariërs hebben een ongezond dieet omdat ze niet precies weten wat ze moeten eten. Dat komt omdat je (zeker in het geval van B12) veel meer moet gaan bij-eten om genoeg binnen te krijgen.
Een goed dieet met een combinatie van groente, fruit, zuivel en vlees geeft bijna altijd genoeg om van alles wat binnen te krijgen. Het feit dat je extra moeite moet doen om aan alles te komen door geen vlees te eten, wijst er al op dat de mens van nature omnivoor is.

Evolutionair gezien had de mens het namelijk nooit gehaald zonder vlees te eten. Er was geen kennis van goed voedsel en mensen die geen vlees aten gingen uiteindelijk dood door tekorten. Degenen die van alles wat aten hebben het uiteindelijk gehaald.
Ook als je kijkt naar ons gebit en stofwisseling zie je dat wij zijn gemaakt om vlees te kunnen eten.

Natuurlijk kan je tegenwoordig met veel moeite het wel vervangen tegenwoordig. Maar dat zegt niet dat je van nature herbivoor bent. Je doet tenslotte extra moeite om alles binnen te krijgen.

Wat vooral gewauwel is is dat je automatisch een goed dieet hebt als je ook vlees eet. Juist omdat veganisten/vegetariërs beter op hun eten letten zijn ze gemiddeld gezonder dan de vleeseters.
Je moet hoe dan ook opletten of je gebalanceerd eet, welk dieet je ook aanhoudt.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:46

Geloof me, als je op een dag zuivel, vlees/vis, groente en fruit eet, is de kans dat je wat fout doet niet meer groot hoor. Alles valt preciezer af te stemmen. En je kan zeker ervoor zorgen dat je bepaalde dingen niet binnen krijgt door specifieker te kiezen zoals vloeibare boter om in te koken etc. Maar je maakt minder fouten dan iemand die geen vlees en vis wilt eten.
Het probleem is namelijk dat mensen die op hun dieet letten, vaak baseren wat goed is op commerciële bronnen. Je kan een heel eind komen, maar ik ben van mening dat je nooit echt je dieet kunt begrijpen zonder te weten hoe de pathways van afbreking lopen, hoe vetzuren in elkaar zitten en waar je bepaalde vitamines en eiwitten voor nodig hebt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:10

Mensen aten vlees omdat het veel eten geeft voor relatief weinig moeite: een beest doodmaken en daar 3 dagen met je hele stam van eten is een stuk efficiënter dan elke dag manden vol bessen plukken.

Ons gebit is daar inderdaad op gemaakt, ons maag-darmstelsel zal dat ook zijn. Dat betekent niet dat we vlees móeten eten; wel dat het niet heel gek is om dat te doen.

Bovendien: wat is er mis mee om dieren een fijn tehuis te bieden, en ze uiteindelijk op diervriendelijke wijze te slachten en tot vlees te verwerken? Beest lijdt daar geen moment onder. Dan is er toch niets mis met vlees eten?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:18

Zodra ik student-af ben en geld kan verdienen in plaats van alleen maar uitgeven aan mijn studie, koop ik alleen maar biologisch vlees. Nu red ik dat alleen als ze heet weer eens in de aanbieding hebben. Mijn ouders eten alleen maar biologisch vlees van een speciale slager.
Ik ben dan ook van mening dat je eigenlijk weleens goed achter je oor mag krabben als je genoeg geld hebt, maar toch kiloknallers blijft kopen waarvan je weet dat het afkomstig is van een dier dat geen waardig bestaan heeft gehad. Daarbij is biologisch vlees ook gezonder en lekkerder.

Maar ik zie mezelf niet stoppen met vlees eten. Buiten dat ik het lekker vind om 's avonds iets van vlees te eten, wil ik niet supplementen moeten slikken of ongezonde vleesvervangers of alles maar aan blijven vullen met peulvruchten en noten om maar geen vlees te eten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:21

DaniBanani schreef:
Bovendien: wat is er mis mee om dieren een fijn tehuis te bieden, en ze uiteindelijk op diervriendelijke wijze te slachten en tot vlees te verwerken? Beest lijdt daar geen moment onder. Dan is er toch niets mis met vlees eten?

Daar ben ik het mee eens: als het dier er niets van merkt, denkt die echt niet 'ojee ik wordt straks opgegeten'. Ik vind dat prima kunnen :j
Alleen zelf hoef ik nog steeds geen vlees :+

@Labyrinth, het vleesvervangende spectrum is groter dan jij schetst hoor ;) En vleesvervangers kunnen net zo goed ongezond zijn als vlees dat is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:38

labyrinth schreef:

Hier wil ik even op inhaken, ik ben vega en ik doe helemaal geen extra moeite. Ik neem dan ook geen supplementen. Ik eet wel gezond, maar extra moeite doen? Nee. Dus het bovenstaande gaat voor mij zeker niet op. Overigens eten we hier wel vleesvervangers, maar niet zo heel veel (de meeste zijn ook niet zo lekker). Bijv bij de aardappels en groenten omdat het anders zo saai is. Maar echt niet door elk gerecht.
En ik ben vegetarisch opgevoed. Bloedwaardes en alles zijn uiteraard getest, volgens de dokter kon je het "gezonder dan jij bijna niet krijgen". Als kind ook altijd al degene geweest die hoogstens drie dagen in het jaar een beetje ziekig was.
Overigens wil ik niet zeggen dat dit "dieet" voor iedereen goed kan zijn, ik denk namelijk dat het ook heel persoonlijk is (en heb daarom geen problemen met mensen die wel vlees willen eten). Maar ik doe het hier dus heel goed op en zonder moeite.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:41

Ja, je kunt het vergelijken: de omstandigheden waarin dieren leven zijn vergelijkbaar.

Nee, het is niet hetzelfde: dieren hebben een ander bewustzijn dan mensen en worden niet gehouden om de soort te vernietigen maar juist om deze te vermenigvuldigen. De dieren worden opgegeten/gebruikt voor productie, de mensen worden verzameld om te worden vernietigd.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:15

Met gemengde gevoelens lees ik dit stuk. Waarom?

Ik ben boerin in hart en nieren. Onze koeien zijn onze werknemers. Als wij niet goed voor hun zijn zijn zij niet goed voor ons. Helaas zijn we nog niet groot genoeg om genoeg geld op te leveren als inkomen. Zonder mijn werk buiten huis zitten we net onder de inkomensgrens.

En ja de kalfjes worden bij geboorte gelijk weggehaald. Waarom? omdat het kalf onze toekomst is en zo goed mogelijk gevoed moet worden om als goede melkkoe haar werk weer te doen. Ik vraag me wel eens af waarom zo weinig mensenmoeders hun baby borstvoeding geven.... is de omgekeerde wereld. En koe moet het wel en een mens hoeft het niet?

Onze koeien ( nu 140) komen niet buiten maar staan wel in een open aangepaste stal. Het weer in Nederland is ook niet van dien aard dat wij als mens veel buiten zijn. We mensen werken meestal binnen, als het regent zijn we binnen, als het te warm is... ja ook dan zijn wij binnen en dan moet de koe buiten? Binnen staan ze droog en koel vanwege ventilatoren en dakkoeling. Ook een koe verbrand, moeten we ze allemaal gaan insmeren? Onze koeien hebben ook 6 weken zwangerschapsverlof. Heerlijk heel dagen languit in het stro. De tijd dat ze gemolken worden liggen ze in ligboxenn voorzien van het beste strooisel, komt de klauwkapper 6x per jaar, 2 wekelijks door voetenbadje, bij ziekte of niet lekkerzijn uit de kudde en in de ziekenboeg op stro om bij te komen. Jeetje wij zorgen beter voor hun dan mijn werkgever voor mij.

En dan zijn wij nog maar koeboeren.
Heb wel eens iemand van wakker dier uitgenodigd. Die stond larie te voorkondigen. Maar is niet op komen dagen. Hoe kan je het over iets hebben als je niet weet hoe het zit. Er zijn altijd bedrijven die het verpesten voor de rest, maar die rest wordt over 1 kam geschoren.

Het enige wat ik vraag is voor je een oordeel velt, ga eens bij verschillende soorten boeren in de buurt langs en vraag waarom zij boer zijn en of je in de stal mag komen kijken. Dan zul je zien dat er geen vergelijking is met de holocaust. Uiteindelijk is het de regering die ons in de spagaat dwingt omdat we goedkoop voedsel moeten leveren. Niet de boer, die wil een eerlijke prijs voor een eerlijk product.

Maar ik heb al een veel te lang verhaal. Heb je vragen? ik hoor ze graag. Openheid in alle beroepen is het belangrijkste. Ook voor ons

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:25

ghisje schreef:
En ja de kalfjes worden bij geboorte gelijk weggehaald. Waarom? omdat het kalf onze toekomst is en zo goed mogelijk gevoed moet worden om als goede melkkoe haar werk weer te doen. Ik vraag me wel eens af waarom zo weinig mensenmoeders hun baby borstvoeding geven.... is de omgekeerde wereld. En koe moet het wel en een mens hoeft het niet?

Ik volg dit niet helemaal, je zegt dat de kalfjes weggehaald worden, omdat het de toekomst is en zo goed mogelijk gevoed moet worden, maar dan krijgt het kalf toch juist geen moedermelk?

ghisje schreef:
Onze koeien ( nu 140) komen niet buiten maar staan wel in een open aangepaste stal. Het weer in Nederland is ook niet van dien aard dat wij als mens veel buiten zijn. We mensen werken meestal binnen, als het regent zijn we binnen, als het te warm is... ja ook dan zijn wij binnen en dan moet de koe buiten? Binnen staan ze droog en koel vanwege ventilatoren en dakkoeling. Ook een koe verbrand, moeten we ze allemaal gaan insmeren? Onze koeien hebben ook 6 weken zwangerschapsverlof. Heerlijk heel dagen languit in het stro. De tijd dat ze gemolken worden liggen ze in ligboxenn voorzien van het beste strooisel, komt de klauwkapper 6x per jaar, 2 wekelijks door voetenbadje, bij ziekte of niet lekkerzijn uit de kudde en in de ziekenboeg op stro om bij te komen. Jeetje wij zorgen beter voor hun dan mijn werkgever voor mij.

Als ik het zo hoor doe je alles met goede bedoelingen, maar vergelijk je koeien niet teveel met mensen? Ik heb het bij koeien nooit getest, maar paarden met een schuilstal staan toch meestal buiten, ook als het regent. Die zoeken de schuilstal zelden op. Deze dieren staan uit zichzelf buiten. Ze hebben ook een heel andere manier om zich warm te houden dan mensen.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:53

De eerste 5 dagen krijgt het kalf de melk van zijn eigen moeder. Na 5 dagen geeft de moeder melk met minder gehaltes van vitamines en mineralen. Het kalf zou dan dus te weinig voeding krijgen. Na 5 dagen krijgt het kalf poedermelk waar alles inzit.

Het lijkt een vergelijking, maar een koe lijkt meer op een mens dan op een paard. Een koe ligt graag in de schaduw, want kan de warmte niet gemakkelijk kwijt. En bomen staan er niet veel meer in de wei. Meer bomen zou fijn zijn, maar kost weer geld omdat onder bomen niet gemaaid kan worden dus verlies van duur gras. En bij weinig bomen, alles op 1 hoop in de schaduw, wordt een bende door de stront en dan wil je niet weten hoeveel uierontstekingen daarvan komen. En dan moet het anti-biotica gebruik weer omhoog, terwijl dat juist niet mag. Niet voor niets dat er 2x per week een dik strobed wordt bijgeschud om het schoon en droog te houden