De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leentje1975

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:27

Denk je niet dat daar ook een heel stuk schaamte bij zit? Je gaat niet zomaar je vuile was buiten hangen. En wat krijg je dan, je kropt op. En dat kan heel lang doorgaan.
Betrokken zijn bij elkaar is tegenwoordig al heel erg ver te zoeken. En een vriendelijk woord hoor je tegenwoordig ook weinig meer, je moet leven volgens een bepaalde standaard en doe je dat niet dan kijken mensen je raar aan.
Ik weet dat ik te dik ben, doe er ook vanalles aan, wat in mijn macht zit en ik zal je heel eerlijk zeggen. Dat ik me vaak beter voel door gewoon een gesprek met iemand vol belangstelling dan dat er met een vinger gewezen wordt omdat ik te dik ben en ze niet eens willen weten hoe of wat...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:36

Rowdine schreef:
Ochgod wat kinderachtig: Jij begon... Nee jij begon... hihi. Sorry maar trek lekker je eigen conclusies :)

nee jij probeert het nu af te schilderen als zijnde kinderachtig
Maar jij opent de discussie en gaat vervolgens lopen miepen als mensen hetzelfde doen maar dan met iets wat niet in jouw straatje past.

Overigens zijn we mensen en geen paarden met je term ;)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:46

ik schrik ervan hoeveel mensen er zich absoluut niet kunnen inleven en de meest domme en ook kwetsende dingen roepen.. Zelfs na uitleg van waarom.. word er nog gevraagd: 'waarom?' of 'ik snap t niet' ..

Ook al heb je een afgeronde opleiding en ben je volwassen, het komt toch aan op inlevingsvermogen en een beetje empathie voor een ander.. blijkbaar schieten er daar hier heel wat te kort in.
En dat alleen maar omdat iemand zwaarder is dan jij... ongelooflijk.

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:57

Ik denk (kan zijn dat ik het mis heb...) dat er niemand is die echt te dik is (dan bedoel ik niet een paar kilo's te veel maar "ongezond" dik) en dat wel prima vindt. Ik denk dat dit vaak het "verdringen" van problemen is en dat ieder zijn eigen manier heeft om hier mee om te gaan.
Dit zal te maken hebben met erfelijke aanleg (het is bewezen dat mensen met een verslaving vaak sneller een "belonend" stofje in de hersenen aanmaken, maar dat dit stofje ook weer sneller verdwijnt waardoor ze meer nodig hebben) maar voor een ander deel ook met wat je meegekregen hebt uit je omgeving. Hoe gingen mensen om je heen met hun problemen om, praatte je ouders veel over problemen of kropte ze alles op en leerde je zo niet te praten over wat je dwars zat enz. Ik heb in mijn omgeving al veel verslaving gezien en kan er ook behoorlijk gefrustreerd over worden, als mensen die geen idee hebben van wat het werkelijk inhoudt, het een "keus" noemen, helaas zo simpel is het niet.
(Voor alle mensen die oordelen zonder te weten waar ze het over hebben raad ik aan eens naar de show delirium van de cabaretier Javier Guzman te kijken, hij is zelf verslaafd (geweest) en kan dit, vind ik, erg goed verwoorden.)
Ik denk echter niet dat alle te dikke mensen een verslaving hebben, maar ik denk wel dat over het algemeen het "weg eten" van (psychische) problemen is.
Dus stop met het veroordelen van mensen en wees blij dat je zelf niet met deze problemen kampt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:00

Een aardig gedeelte van mensen die te zwaar zijn, zijn zo omdat ze meer eten dan nodig, en dan ook nog verkeerde dingen. En voor kinderen is het echt sneu als die zo jong al te zwaar zijn. Daar zou echt beter op gelet moeten worden...

Ik zou niet weten waarom je dat niet kan zeggen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:02

verslaving is inderdaad geen keuze, ja uiteindelijk maak je dagelijks weer de keuze je vol te gieten/te proppen/ te spuiten, maar tis de vraag in welke mate iemand in staat is de keuze te maken en wat iemand verder nog heeft aan mogelijkheden de problemen de baas te worden

Enniewee, ik denk dat echt te dikke mensen (de morbide obesitas) inderdaad eerder een emotioneel probleem hebben dan alleen een ongezonde levensstijl. Maar ik zie toch ook bij veel gezinnen dat ze vaak gewoon ongezond leven, te dikke kinderen hebben, te weinig sporten, te ongezond leven, etc. En dat zijn dan niet de 'zwaargewichten' maar evengoed te zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:12

newmom schreef:
ik schrik ervan hoeveel mensen er zich absoluut niet kunnen inleven en de meest domme en ook kwetsende dingen roepen.. Zelfs na uitleg van waarom.. word er nog gevraagd: 'waarom?' of 'ik snap t niet' ..

Ook al heb je een afgeronde opleiding en ben je volwassen, het komt toch aan op inlevingsvermogen en een beetje empathie voor een ander.. blijkbaar schieten er daar hier heel wat te kort in.

Ik ga ook gewoon om met mensen die te dik zijn hoor... Ik heb een vrij groot inlevingsvermogen, alleen vind ik het 100% zonde wat deze mensen hun lichaam aandoen.
En na je uitleg is het niet zo dat ik je probleem niet begrijp. Het enige dat ik me nog steeds afvraag is waarom mensen de toevlucht in het eten zoeken. En ook jij hebt daarop niet gereageerd?
Is er een reden waarom het eten is en niet bijvoorbeeld veel fietsen? Dat is dus mijn vraag die ik stel als ik waarom? typ.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:15

Hannahnas schreef:
Ik denk (kan zijn dat ik het mis heb...) dat er niemand is die echt te dik is (dan bedoel ik niet een paar kilo's te veel maar "ongezond" dik) en dat wel prima vindt. Ik denk dat dit vaak het "verdringen" van problemen is en dat ieder zijn eigen manier heeft om hier mee om te gaan.
Dit zal te maken hebben met erfelijke aanleg (het is bewezen dat mensen met een verslaving vaak sneller een "belonend" stofje in de hersenen aanmaken, maar dat dit stofje ook weer sneller verdwijnt waardoor ze meer nodig hebben) maar voor een ander deel ook met wat je meegekregen hebt uit je omgeving. Hoe gingen mensen om je heen met hun problemen om, praatte je ouders veel over problemen of kropte ze alles op en leerde je zo niet te praten over wat je dwars zat enz. Ik heb in mijn omgeving al veel verslaving gezien en kan er ook behoorlijk gefrustreerd over worden, als mensen die geen idee hebben van wat het werkelijk inhoudt, het een "keus" noemen, helaas zo simpel is het niet.
(Voor alle mensen die oordelen zonder te weten waar ze het over hebben raad ik aan eens naar de show delirium van de cabaretier Javier Guzman te kijken, hij is zelf verslaafd (geweest) en kan dit, vind ik, erg goed verwoorden.)
Ik denk echter niet dat alle te dikke mensen een verslaving hebben, maar ik denk wel dat over het algemeen het "weg eten" van (psychische) problemen is.
Dus stop met het veroordelen van mensen en wees blij dat je zelf niet met deze problemen kampt.

Dat je mensen in je omgeving hebt met een verslaving wil niet zeggen dat je het daardoor beter begrijpt of daardoor meer empathie voor hen op kan brengen. Ik verschillende soorten verslavingen meegemaakt, en weet heel goed hoe het werkt. Buitenom eten moet je gewoon niet met die rommel beginnen, risico vermijding noemen ze het ook wel.
Nu snap ik dat je eten niet kan mijden, dus daarin moet je zelf de discipline opbrengen het binnen de perken te houden.

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:18

Ik ga ook gewoon om met mensen die te dik zijn hoor... Ik heb een vrij groot inlevingsvermogen, alleen vind ik het 100% zonde wat deze mensen hun lichaam aandoen.
En na je uitleg is het niet zo dat ik je probleem niet begrijp. Het enige dat ik me nog steeds afvraag is waarom mensen de toevlucht in het eten zoeken. En ook jij hebt daarop niet gereageerd?
Is er een reden waarom het eten is en niet bijvoorbeeld veel fietsen? Dat is dus mijn vraag die ik stel als ik waarom? typ.[/quote]
Quote mislukt -O-

Als we die exacte reden nou eens zouden weten, zou dat heel veel ellende schelen. Dat hier nog geen reden voor gevonden is (tot zover ik weet?) zegt natuurlijk niet dat die er niet is en dat je mensen dan maar mag gaan veroordelen voor wat ze doen/laten.
Interessant is het wel vind ik, waarom de een wel en de ander niet....
Laatst bijgewerkt door Hannahnas op 18-05-12 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:18

Rowdine schreef:
Is er een reden waarom het eten is en niet bijvoorbeeld veel fietsen? Dat is dus mijn vraag die ik stel als ik waarom? typ.

Een eetverslaving sluipt er vaak gewoon in, is bij mij ook gebeurd :j Met roken, drinken en drugs moet je altijd nog een bepaalde drempel over. Met eten kun je 's avonds nog 's denken: "Goh, wat een rotdag, ik heb wel even een momentje voor mezelf verdiend." En daar komt dan een zak chips bij of iets dergelijks, even lekker niets aan je hoofd en met verstand op 0 lekker malen met de kaken. Je voelt je beter, je hebt wat rust gehad en de zak chips hoorde daar bij. De eetverslaving kan nu al geboren zijn.

It's not rocket science ;) Eten is er altijd en overal. Eten moet ook nog eens omdat je anders gewoon dood gaat. Het is eigenlijk de 'makkelijkste' verslaving om aan te geraken.

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:21

Rowdine schreef:
Hannahnas schreef:

Dat je mensen in je omgeving hebt met een verslaving wil niet zeggen dat je het daardoor beter begrijpt of daardoor meer empathie voor hen op kan brengen. Ik verschillende soorten verslavingen meegemaakt, en weet heel goed hoe het werkt. Buitenom eten moet je gewoon niet met die rommel beginnen, risico vermijding noemen ze het ook wel.
Nu snap ik dat je eten niet kan mijden, dus daarin moet je zelf de discipline opbrengen het binnen de perken te houden.

Dat is denk ik waar het mis gaat, de discipline erin brengen, voor de één zo vanzelfsprekend, voor de ander vrijwel onmogelijk.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:21

Citaat:

dat is juist het moeilijke als je verslaafd bent

Maar goed, tis jammer dat het nu vooral om de kleine eetverslaafde groep gaat, terwijl een groot deel m.i. gewoon ongezond leeft . Dat is niet met elkaar te vergelijken. Enige overeenkomst is dat er teveel/ongezond gegeten wordt. De aanpak is dus ook heel anders. Iemand met een eetverslaving moet leren zijn emoties op een andere manier te reguleren. Mensen die gewoon ongezond leven zouden gestimuleerd moeten worden te gaan sporten en meer moeten weten over gezond en verantwoord eten (zodat ze ook hun kinderen niet volproppen)

en scholen zouden veel signalerende mogen zijn en dit bespreekbaar maken, maar dat laatste is juist zo lastig. En zo houden we met z'n allen het taboe rondom overgewicht in stand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:27

Colway schreef:
Citaat:

dat is juist het moeilijke als je verslaafd bent

Maar goed, tis jammer dat het nu vooral om de kleine eetverslaafde groep gaat, terwijl een groot deel m.i. gewoon ongezond leeft . Dat is niet met elkaar te vergelijken. Enige overeenkomst is dat er teveel/ongezond gegeten wordt. De aanpak is dus ook heel anders. Iemand met een eetverslaving moet leren zijn emoties op een andere manier te reguleren. Mensen die gewoon ongezond leven zouden gestimuleerd moeten worden te gaan sporten en meer moeten weten over gezond en verantwoord eten (zodat ze ook hun kinderen niet volproppen)

en scholen zouden veel signalerende mogen zijn en dit bespreekbaar maken, maar dat laatste is juist zo lastig. En zo houden we met z'n allen het taboe rondom overgewicht in stand

Daar heb je gelijk in; mn topic was ook eigenlijk meer in het algemeen bedoeld. Dus niet toegespitst op medische oorzaak of bijvoorbeeld verslaving.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:33

Gemakzuchtig en lui en geen geld uit willen geven... ongezond leven en ja daar ga je rekening voor betalen.

Ik ook :j 2 paarden fulltime baan ik heb dus echt geen zin meer om in de avond boontjes te gaan koken.. pak wel 3 eierkoeken of blikje witte bonen (wel veel blikjes 700gr) met omelet,

Langzaam maar zeker betaal ik een prijs

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:33

Als we het over de andere groep hebben, ongezonde eetgewoonten (correct me if i'm wrong), zou goede voorlichting maar ook praktische hulp voor gezinnen die het niet voor elkaar krijgen elke dag te koken ed al wat schelen qua overgewicht. Ook zou er misschien meer op de kinderen gelet moeten worden door school(artsen) waardoor er op tijd ingegrepen kan worden. Helaas kosten al die oplossingen geld en dat is er momenteel niet, jammer dat ze er dan niet over nadenken dat bezuinigingen in de zorg later voor meer onkosten gaan zorgen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:36

Rowdine schreef:

Ieder kiest z'n eigen risico's. Andere mensen vinden het suicidaal om op een paard te klimmen - rug- en hersenletsel zijn een reele mogelijkheid, dus waarom stel je je lichaam daaraan bloot?

Citaat:

Er zijn ook mensen die teveel fietsen (of trainen in het algemeen), teveel werken, obsessief met andere dingen omgaan. Maar waarom eten: omdat eten heel diep je lichaam verweven zit als goed, nuttig en noodzakelijk. Na zuurstof en water is voedsel toch de derde levensbehoefte van de mens. Dus is het hele lichaam erop gericht om je te motiveren eten te zoeken en tot je te nemen, zonder ga je dood. Hoewel overgewicht wat gezondheidsrisico's met zich meebrengt, vallen die echt in het niet bij de risico's van ondervoeding. Eten als reactie op noodsituaties is dus niet zo gek: het geeft je brandstof om de volgende aanval af te slaan, succesvol te vluchten, de winter te doorstaan, etc. (En hierbij moet ook nog opgemerkt worden dat in die specifieke situaties het bovendien ook veel nuttiger is voor het lichaam om in te slaan op suiker en vet, ipv op moeilijk verteerbare groenten.)

Alleen is ons lichaam nog niet echt ingesteld op de specifieke rare omstandigheden van ons bestaan: dat stress niet meer relatief kort en simpel is, zodat het relatief kortzichtige en simpele 'na paniek -> eten'-mechanisme in onze tijd niet meer de beste strategie is, en dat we een overdaad aan voedsel hebben waar we eigenlijk niet op ingesteld zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:40

Ik denk dat heel veel mensen nieteens weten dat ze ongezond leven.

Ik bedoel, je loopt in de supermarkt, kijk eens hoe verleidelijk het is om dingen uit een pakje te kopen, saus, kant en klaar, yoghurt met lekkere smaakjes, vlees met allerlei toevoegingen (slavink, worstjes, schnitzel) eigenlijk bijna alles komt uit een pakje, tenzij je het helemaal zelf gaat staan maken (erg tijdrovend) en dat niet alleen, er zitten vaak toevoegingen in die niet gezond zijn en ook pas later een verzadigd gevoel geven, waardoor je er méér van eet.

En dan de frisdranken, allemaal light hier en light daar, als je dan denkt ik koop liever een pak jus, nou dan zit dáár weer veel te veel suiker in.

En vervolgens zijn de mueslirepen, liga's, fruitkick en dat soort 'gezonde' tussendoortjes met toch wel misleidende etiketten, denk je nou ik neem geen koekie maar 'gezond' zo'n reep, is dat ook eigenlijk helemaal niet zo gezond.

Ik zie ook steeds meer mensen in mijn omgeving die niet van verse groente houden, geen idee hebben wat ze ermee aan moeten, maar dat niet alleen, het is ook lastig en tijdrovend om gezond te koken.
Het is niet persé zo, denk ik, dat iedereen die wat te dik is maar elke avond naar de snackbar rent en zich volpropt met chips. Het is een combinatie van dingen.
De supermarkt is open op tijden dat we boodschappen kunnen doen, en het is makkelijk, meestal wel lekker en snel. In plaats van naar de biologische boerderij te gaan, alles vers te kopen elke dag en een tijd bezig te zijn met je eten klaar te maken.

De verschuiving van de lunch (vroeger at men een grote lunch, nog een tijdje werken en daarna een kleine maaltijd) is ook denk ik een belangrijke, we hebben geen tijd meer om een complete maaltijd tussen de middag te maken en eten 's avonds een flink bord, kijken nog een uurtje tv en gaan slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:47

Shadow0 schreef:
Rowdine schreef:

Ieder kiest z'n eigen risico's. Andere mensen vinden het suicidaal om op een paard te klimmen - rug- en hersenletsel zijn een reele mogelijkheid, dus waarom stel je je lichaam daaraan bloot?

Citaat:

Er zijn ook mensen die teveel fietsen (of trainen in het algemeen), teveel werken, obsessief met andere dingen omgaan. Maar waarom eten: omdat eten heel diep je lichaam verweven zit als goed, nuttig en noodzakelijk. Na zuurstof en water is voedsel toch de derde levensbehoefte van de mens. Dus is het hele lichaam erop gericht om je te motiveren eten te zoeken en tot je te nemen, zonder ga je dood. Hoewel overgewicht wat gezondheidsrisico's met zich meebrengt, vallen die echt in het niet bij de risico's van ondervoeding. Eten als reactie op noodsituaties is dus niet zo gek: het geeft je brandstof om de volgende aanval af te slaan, succesvol te vluchten, de winter te doorstaan, etc. (En hierbij moet ook nog opgemerkt worden dat in die specifieke situaties het bovendien ook veel nuttiger is voor het lichaam om in te slaan op suiker en vet, ipv op moeilijk verteerbare groenten.)

Alleen is ons lichaam nog niet echt ingesteld op de specifieke rare omstandigheden van ons bestaan: dat stress niet meer relatief kort en simpel is, zodat het relatief kortzichtige en simpele 'na paniek -> eten'-mechanisme in onze tijd niet meer de beste strategie is, en dat we een overdaad aan voedsel hebben waar we eigenlijk niet op ingesteld zijn.

Hier was ik dus naar opzoek, bedankt.
Over het paardrijden geef ik je ook gelijk; ik ben dan ook best bereid om meer bij te dragen aan bijv zorgverzekering (zei ik in het topic op de verhoging van het eigen risico al) Hoewel het hier wellicht niet relevant is, ben ik wel van mening dat hoe meer risico je neemt hoe duurder je bent voor de maatschappij.
Dat even daargelaten is natuurlijk het geld niet het belangrijkste, maar mn de gezondheid die er problemen van ondervindt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:52

@ Nicolletje, helemaal mee eens

Al denk ik dat gezond koken helemaal niet zo tijdrovend is als men denkt hoor. Het valt echt wel mee ;-)

Maar inderdaad, men denkt redelijk 'gezond' te eten, maar we proppen ons allemaal vol met (slechte)suikers
En ook nog op verkeerde momenten.

Ze zeiden niet voor niets

Ontbijt als een koning
lunch als een vorst
en dineer als een bedelaar

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:01

Ik doe het zelf ook niet hoor, ik eet eigenlijk ook teveel 's avonds.
Maar ik werd erop gewezen eigenlijk, door mijn (Slowaakse) ex, diens moeder stond soms wel 2 uur in de keuken om een lunch klaar te maken voor de werkenden op de boerderij.
(sommige van die traditionele gerechten kosten nou eenmaal wel veel tijd...)

Mijn ex zei toen, de 'verwestering' komt ook deze kant op, mensen moeten hard werken, op kantoor zitten de hele dag, zijn de hele dag ver van huis en hebben geen tijd meer om een goede lunch te nemen, gaan naar de Mc Donalds die overal uit de grond gestampt wordt, want het is makkelijk en snel, je wordt er gewoon in meegezogen om het ook te doen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:02

Ik eet ook niet warm onder de middag, zou wel graag willen. Maar mijn ontbijt en lunch zijn altijd zwaarder (nou ja bijna altijd) dan mn avond eten. (geen koolhydraten meer)

DarGwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:04

Ik vind niet dat je iemands gezondheid/overgewicht kunt beoordelen op alleen zijn BMI.
Je hebt mensen die je 'emotie eters' zou kunnen noemen dat is ongezond want deze mensen eten veel omdat ze niet weten hoe ze om moeten gaan met hun stemmingen.
Je hebt ook mensen die gewoon aanleg hebben om steviger te zijn, en waarschijnlijk nauwlijks tot niet meer dan andere mensen eten.Bij die vind ik dat het niet ongezond hoeft te zijn.
Zelf heb ik een bmi van 20, maar ben vroeger ook wel wat steviger geweest terwijl ik niet meer at dan andere kinderen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:41

Ik lees heel veel voorbeelden van mensen die redenen geven waarom ze te dik zijn (geworden) TS je blijft zeggen dat je het niet begrijpt, maar dat wijst wel op een gebrek aan inlevingsvermogen. Zeker met alles wat hier geschreven word. Lees en leer!

Ik ben niet te zwaar maar als ik om me heen en hier verhalen hoor/lees begrijp ik wel waarom mensen troost zoeken in voedsel (of wat dan ook). Er wordt een leegte opgevuld, tijdelijk dus het is een cirkel. Er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die ongezond nou eenmaal lekkerder vinden dan gezond. Er zijn ook genoeg mensen die heel ongezond eten en niet dik worden, de 'ik kan alles eten eter's' Daar zie je aan de buitenkant niks aan maar daar slippen de aderen ook van dicht.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:10

Ik zou niet willen zeggen dat ik overgewicht heb maar ik zou heel makkelijk te zwaar kunnen worden.
Ik heb een aantal jaren gerookt en was vooral een stress-roker had ik stress en dat was er vaak, ging ik roken.
Toen ik na een aantal jaar inzag dat roken echt niet gezond was en de hele situatie er niet beter van werd ben ik gestopt met roken.
Maar ja die stress was er nog steeds en toen ik niet kon roken ging ik eten, meestal een zak chips of een rol koekjes.
Hoe meer stress hoe meer ik at want ja wat moet je anders doen met stress.

Inmiddels heb ik vrij weinig stress in mijn leven het meeste loopt allemaal wel maar bij stress grijp ik nog steeds naar eten, nu misschien maar een paar koekjes of een klein bakje chips maar ik doe het wel.
En dan maakt het niet uit dat er een fruitmand staat met appels en bananen want op dat moment wil je iets specifieks en in mijn geval hartig en voor een ander kan dat zoet zijn dus snoepjes bijvoorbeeld.

Ik ben 1.76 en weeg nu zo'n 70 kilo dus dat is netjes, maar in tijden met meer stress woog ik makkelijk rond de 85 kilo.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:12

Rowdine schreef:
newmom schreef:

zoals ik al zei in mijn eerste post: ik eet(te) mijn pijn weg, ik voelde me rot, heel erg rot.. ik verdronk in feite in het verdiet en de wanhoop.. en door een vreetbui werd het rottige gevoel wat ik over het misbruik had, een gedeelte vervangen door het rottige gevoel dat ik teveel gevreten had, en met het verdriet van teveel eten wist ik beter om te gaan dan met het verdriet van het misbruik... DAAROM.. een duidelijkere reden kan ik je niet geven. Voor hetzelfde geld was het drugs geweest wat mijn plaatsvervangende pijn zou zijn achteraf.. om t even, dit was wat ik probeerde en wat werkte.