Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rowdine schreef:Ochgod wat kinderachtig: Jij begon... Nee jij begon... hihi. Sorry maar trek lekker je eigen conclusies
newmom schreef:ik schrik ervan hoeveel mensen er zich absoluut niet kunnen inleven en de meest domme en ook kwetsende dingen roepen.. Zelfs na uitleg van waarom.. word er nog gevraagd: 'waarom?' of 'ik snap t niet' ..
Ook al heb je een afgeronde opleiding en ben je volwassen, het komt toch aan op inlevingsvermogen en een beetje empathie voor een ander.. blijkbaar schieten er daar hier heel wat te kort in.
En dat alleen maar omdat iemand zwaarder is dan jij... ongelooflijk.
Hannahnas schreef:Ik denk (kan zijn dat ik het mis heb...) dat er niemand is die echt te dik is (dan bedoel ik niet een paar kilo's te veel maar "ongezond" dik) en dat wel prima vindt. Ik denk dat dit vaak het "verdringen" van problemen is en dat ieder zijn eigen manier heeft om hier mee om te gaan.
Dit zal te maken hebben met erfelijke aanleg (het is bewezen dat mensen met een verslaving vaak sneller een "belonend" stofje in de hersenen aanmaken, maar dat dit stofje ook weer sneller verdwijnt waardoor ze meer nodig hebben) maar voor een ander deel ook met wat je meegekregen hebt uit je omgeving. Hoe gingen mensen om je heen met hun problemen om, praatte je ouders veel over problemen of kropte ze alles op en leerde je zo niet te praten over wat je dwars zat enz. Ik heb in mijn omgeving al veel verslaving gezien en kan er ook behoorlijk gefrustreerd over worden, als mensen die geen idee hebben van wat het werkelijk inhoudt, het een "keus" noemen, helaas zo simpel is het niet.
(Voor alle mensen die oordelen zonder te weten waar ze het over hebben raad ik aan eens naar de show delirium van de cabaretier Javier Guzman te kijken, hij is zelf verslaafd (geweest) en kan dit, vind ik, erg goed verwoorden.)
Ik denk echter niet dat alle te dikke mensen een verslaving hebben, maar ik denk wel dat over het algemeen het "weg eten" van (psychische) problemen is.
Dus stop met het veroordelen van mensen en wees blij dat je zelf niet met deze problemen kampt.
Rowdine schreef:Ik ga ook gewoon om met mensen die te dik zijn hoor... Ik heb een vrij groot inlevingsvermogen, alleen vind ik het 100% zonde wat deze mensen hun lichaam aandoen.
En na je uitleg is het niet zo dat ik je probleem niet begrijp. Het enige dat ik me nog steeds afvraag is waarom mensen de toevlucht in het eten zoeken. En ook jij hebt daarop niet gereageerd?
Is er een reden waarom het eten is en niet bijvoorbeeld veel fietsen? Dat is dus mijn vraag die ik stel als ik waarom? typ.
Rowdine schreef:Hannahnas schreef:Ik denk (kan zijn dat ik het mis heb...) dat er niemand is die echt te dik is (dan bedoel ik niet een paar kilo's te veel maar "ongezond" dik) en dat wel prima vindt. Ik denk dat dit vaak het "verdringen" van problemen is en dat ieder zijn eigen manier heeft om hier mee om te gaan.
Dit zal te maken hebben met erfelijke aanleg (het is bewezen dat mensen met een verslaving vaak sneller een "belonend" stofje in de hersenen aanmaken, maar dat dit stofje ook weer sneller verdwijnt waardoor ze meer nodig hebben) maar voor een ander deel ook met wat je meegekregen hebt uit je omgeving. Hoe gingen mensen om je heen met hun problemen om, praatte je ouders veel over problemen of kropte ze alles op en leerde je zo niet te praten over wat je dwars zat enz. Ik heb in mijn omgeving al veel verslaving gezien en kan er ook behoorlijk gefrustreerd over worden, als mensen die geen idee hebben van wat het werkelijk inhoudt, het een "keus" noemen, helaas zo simpel is het niet.
(Voor alle mensen die oordelen zonder te weten waar ze het over hebben raad ik aan eens naar de show delirium van de cabaretier Javier Guzman te kijken, hij is zelf verslaafd (geweest) en kan dit, vind ik, erg goed verwoorden.)
Ik denk echter niet dat alle te dikke mensen een verslaving hebben, maar ik denk wel dat over het algemeen het "weg eten" van (psychische) problemen is.
Dus stop met het veroordelen van mensen en wees blij dat je zelf niet met deze problemen kampt.
Dat je mensen in je omgeving hebt met een verslaving wil niet zeggen dat je het daardoor beter begrijpt of daardoor meer empathie voor hen op kan brengen. Ik verschillende soorten verslavingen meegemaakt, en weet heel goed hoe het werkt. Buitenom eten moet je gewoon niet met die rommel beginnen, risico vermijding noemen ze het ook wel.
Nu snap ik dat je eten niet kan mijden, dus daarin moet je zelf de discipline opbrengen het binnen de perken te houden.
Citaat:Nu snap ik dat je eten niet kan mijden, dus daarin moet je zelf de discipline opbrengen het binnen de perken te houden.
Colway schreef:Citaat:Nu snap ik dat je eten niet kan mijden, dus daarin moet je zelf de discipline opbrengen het binnen de perken te houden.
dat is juist het moeilijke als je verslaafd bent
Maar goed, tis jammer dat het nu vooral om de kleine eetverslaafde groep gaat, terwijl een groot deel m.i. gewoon ongezond leeft . Dat is niet met elkaar te vergelijken. Enige overeenkomst is dat er teveel/ongezond gegeten wordt. De aanpak is dus ook heel anders. Iemand met een eetverslaving moet leren zijn emoties op een andere manier te reguleren. Mensen die gewoon ongezond leven zouden gestimuleerd moeten worden te gaan sporten en meer moeten weten over gezond en verantwoord eten (zodat ze ook hun kinderen niet volproppen)
en scholen zouden veel signalerende mogen zijn en dit bespreekbaar maken, maar dat laatste is juist zo lastig. En zo houden we met z'n allen het taboe rondom overgewicht in stand
Rowdine schreef:Ik ga ook gewoon om met mensen die te dik zijn hoor... Ik heb een vrij groot inlevingsvermogen, alleen vind ik het 100% zonde wat deze mensen hun lichaam aandoen.
Citaat:Is er een reden waarom het eten is en niet bijvoorbeeld veel fietsen? Dat is dus mijn vraag die ik stel als ik waarom? typ.
Shadow0 schreef:Rowdine schreef:Ik ga ook gewoon om met mensen die te dik zijn hoor... Ik heb een vrij groot inlevingsvermogen, alleen vind ik het 100% zonde wat deze mensen hun lichaam aandoen.
Ieder kiest z'n eigen risico's. Andere mensen vinden het suicidaal om op een paard te klimmen - rug- en hersenletsel zijn een reele mogelijkheid, dus waarom stel je je lichaam daaraan bloot?Citaat:Is er een reden waarom het eten is en niet bijvoorbeeld veel fietsen? Dat is dus mijn vraag die ik stel als ik waarom? typ.
Er zijn ook mensen die teveel fietsen (of trainen in het algemeen), teveel werken, obsessief met andere dingen omgaan. Maar waarom eten: omdat eten heel diep je lichaam verweven zit als goed, nuttig en noodzakelijk. Na zuurstof en water is voedsel toch de derde levensbehoefte van de mens. Dus is het hele lichaam erop gericht om je te motiveren eten te zoeken en tot je te nemen, zonder ga je dood. Hoewel overgewicht wat gezondheidsrisico's met zich meebrengt, vallen die echt in het niet bij de risico's van ondervoeding. Eten als reactie op noodsituaties is dus niet zo gek: het geeft je brandstof om de volgende aanval af te slaan, succesvol te vluchten, de winter te doorstaan, etc. (En hierbij moet ook nog opgemerkt worden dat in die specifieke situaties het bovendien ook veel nuttiger is voor het lichaam om in te slaan op suiker en vet, ipv op moeilijk verteerbare groenten.)
Alleen is ons lichaam nog niet echt ingesteld op de specifieke rare omstandigheden van ons bestaan: dat stress niet meer relatief kort en simpel is, zodat het relatief kortzichtige en simpele 'na paniek -> eten'-mechanisme in onze tijd niet meer de beste strategie is, en dat we een overdaad aan voedsel hebben waar we eigenlijk niet op ingesteld zijn.
Rowdine schreef:newmom schreef:ik schrik ervan hoeveel mensen er zich absoluut niet kunnen inleven en de meest domme en ook kwetsende dingen roepen.. Zelfs na uitleg van waarom.. word er nog gevraagd: 'waarom?' of 'ik snap t niet' ..
Ook al heb je een afgeronde opleiding en ben je volwassen, het komt toch aan op inlevingsvermogen en een beetje empathie voor een ander.. blijkbaar schieten er daar hier heel wat te kort in.
En dat alleen maar omdat iemand zwaarder is dan jij... ongelooflijk.
Ik ga ook gewoon om met mensen die te dik zijn hoor... Ik heb een vrij groot inlevingsvermogen, alleen vind ik het 100% zonde wat deze mensen hun lichaam aandoen.
En na je uitleg is het niet zo dat ik je probleem niet begrijp. Het enige dat ik me nog steeds afvraag is waarom mensen de toevlucht in het eten zoeken. En ook jij hebt daarop niet gereageerd?
Is er een reden waarom het eten is en niet bijvoorbeeld veel fietsen? Dat is dus mijn vraag die ik stel als ik waarom? typ.