eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:28

Rowdine schreef:
Dan is je reactie helemaal raar. Waar denk ik dan volgens jou dat een uitkering voor is bedoeld? Ik
Ben daar blijkbaar naïef in, dus vraag me wel af wat je dan bedoeld.

Misschien moet je nog even een keertje goed lezen.
Ik had het over stille armoede onder de modale-gezinnen, binnen deze gezinnen is helemaal geen sprake van een uitkering, die mensen hebben gewoon banen. Juist deze gezinnen worden het hardst getroffen met de bezuinigingen, want ze verdienen teveel om in aanmerking te komen voor toeslagen/ondersteuning, en te weinig om aan alle gestelde eisen van de overheid te voldoen. Juist onder deze gezinnen wordt ontzettend veel stille armoede opgemerkt, en juist deze gezinnen nemen hun toevlucht naar voedselbanken e.d.

Anoniem

Wildgirl schreef:
Nee natuurlijk niet gohya, maar bewust gaan roken terwijl je weet dat het zodanig levensbedreigend is en weinig aan je leven toevoegt behalve stinkende kleding, ja daar mogen ze van mij bewust een uitzondering voor maken.

Even iets anders hoor; maar eigenlijk heft het elkaar op: de rokersziekten en de kosten die daarmee gemoeid zijn en het bedrag aan accijnzen dat rokers binnen brengen. Maak roken tot een drugs en een deel van de inkomsten en uitgaven vallen weg.
Daarom ben ik idd ook voor zelf behandelingen betalen!!

Wildgirl

idd rowine, er zijn ooit cijfers gepubliceerd door wehkamp.nl hoe de samenstelling van hun grootste groep schuldbetalers is, dat waren henk en ingrid en hun plasma van 1200 euro ;-)

@pinda_dipje, ik denk dat je daar gelijk in hebt :j

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:29

Rowdine schreef:
Ook dit kan je tegenwoordig bijna niet meer stellen. De leningen en schulden lopen de spuigaten uit.

En aan wie hebben de meeste mensen die schulden te danken??
Juist, aan de constante verhoging van o.a de zorgkosten, energie, btw.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:29

Pinda_Dipje schreef:
Rowdine schreef:
Dan is je reactie helemaal raar. Waar denk ik dan volgens jou dat een uitkering voor is bedoeld? Ik
Ben daar blijkbaar naïef in, dus vraag me wel af wat je dan bedoeld.

Misschien moet je nog even een keertje goed lezen.
Ik had het over stille armoede onder de modale-gezinnen, binnen deze gezinnen is helemaal geen sprake van een uitkering, die mensen hebben gewoon banen. Juist deze gezinnen worden het hardst getroffen met de bezuinigingen, want ze verdienen teveel om in aanmerking te komen voor toeslagen/ondersteuning, en te weinig om aan alle gestelde eisen van de overheid te voldoen. Juist onder deze gezinnen wordt ontzettend veel stille armoede opgemerkt, en juist deze gezinnen nemen hun toevlucht naar voedselbanken e.d.

Tja dan moet je anders quoten, want daar klopt natuurlijk niets van dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:32

woofie schreef:
Rowdine schreef:
Ook dit kan je tegenwoordig bijna niet meer stellen. De leningen en schulden lopen de spuigaten uit.

En aan wie hebben de meeste mensen die schulden te danken??
Juist, aan de constante verhoging van o.a de zorgkosten, energie, btw.......

Nee, niet daaraan. Aan uitgeven wat men niet heeft om er vaak bij te horen. Je kan je geld maar een keer uitgeven, dus doe het goed. Sluit geen lening a voor een auto die je niet kan betalen. Heeft niks zorgkosten te maken, maar aan het gebrek van prioriteiten stellen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:32

Wildgirl schreef:
Nee natuurlijk niet gohya, maar bewust gaan roken terwijl je weet dat het zodanig levensbedreigend is en weinig aan je leven toevoegt behalve stinkende kleding, ja daar mogen ze van mij bewust een uitzondering voor maken.

Ik ben het gedeeltelijk wel met je eens.Roken doen we zelf en we wéten dat het slecht is.
Toen ik begon met roken werd het aangeprezen via reclame,niemand die toen zei dat het zo slecht voor je was.Jaren later word er mee begonnen hoe slecht het wel niet is,klopt het is ook slecht.Maar waarom is het nu veel slechter dan 40 jaar geleden? ze doen er nu veel meer chemische zooi in én een stofje dat je verslaving alleen maar nóg sterker maakt.Er is 1 sigaretten fabrikant 'gepakt',die kreeg een boete en klaar was het,nooit meer iets over gehoord.
Ik rook al heel veel jaren,en ik zeg zelf:als ik longkanker krijg is dat mijn eigen schuld,moet ik maar niet roken.Ik wil al jaren stoppen,maar jij weet net als ik hoe moeilijk dat voor sommige mensen is.
En dan daarbij,als ik longkanker zou krijgen,het zij zo maar ik zou me niet laten behandelen.Nix geen chemo's in mijn lijf.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:33

Rowdine schreef:

Ik haakte in op deze quote van jou:

Rowdine schreef:
Ik wist dat dit ging komen. Maar mensen waar zijn we mee bezig. Iedereen zeurt en zeurt maar raak terwijl bijna iedereen normaal kan leven. Goed dat je geen Porsche op de oprit staat en je jezelf geen paard kan veroorloven betekent niet dat je het slecht hebt. Als je kan eten ben je mi al een rijk mens. En ja ik vergelijk met andere landen. Men moet eens niet zo verwend en negatief doen. Ben eens tevreden met wat je wel hebt ipv wat je niet hebt.

Het is naïef om te denken dat jan-modaal tegenwoordig een gevulde koelkast heeft.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:36

Wildgirl schreef:
Rowdine schreef:
Ik kan me wel vinden in de standpunten van wildgirl. Het is een forse stijging maar het aantal volksziekten en welvaartsziekten gaan wellicht op die manier wel omlaag omdat men eens na gaat denken over waten bijv eet en over wat men zichzelf aanpraat. Ik word echt ontzettend moe van alle zeurderige types die zichzelf gewoon gekke dingen aanpraten of die zichzelf volvreten en later suikerziekte ontwikkelen. Nu zal ik wel heel bokt over me heen krijgen, maar het zijn pure welvaartsziekten waarvan ik er nog wel een aantal op kan noemen. Ons land is zogenaamd te vol: misschien moeten we heel ouderwets maar eens gaan kijken naar de survival of the fittest.

En bezuinigen op salarissen van politieke figuren is mi echt uit den boze. Daar kan je pas over oordelen als je een zelfde verantwoordelijkheid draagt en wanneer je zelf zoveel uren draait.

Wat mij betreft mogen ze longkanker patienten die aantoonbaar langer dan 5 jaar gerookt hebben best behandelen op eigen kosten, geen geld? jammer dan.
En ja, ik rook zelf ook, ben dus niet zo hypocriet dat ik alleen maar naar anderen wijs.
Hetzelfde met kunstknieen door zwaarlijvigheid(zonder medische aantekening), en ja, ook ik heb 20 kg teveel aan mijn lijf maar mag ik daardoor terugvallen op de duurbetaalde centjes van anderen?
Als onze maatschappij eens wat meer verantwoordelijkheid ging dragen, eens wat harder ging werken, liever 40 upw in de kas staat dan thuis met een uitkering op de bank...dán pas gaat er wat veranderen en tot die tijd, kom maar door met die bezuinigingen, erger dan dit kan het toch al bijna niet...

Ik hoop nooit in een wereld te hoeven leven zoals jij die graag wilt hebben Wildgirl. Ik stel voor dat je eens mee op bezoek gaat bij mijn schoonmoeder van 51 jaar oud die aan het sterven is aan longkanker en in een verzorgingshuis ligt. En ja zij rookte. Heb je enig idee wat een behandeling en zorg kost in Nederland als je dat zelf moet betalen? Dat kan niemand betalen. Jij ook niet. En dan? Waar moeten ze dan heen? Maar dood gaan ergens op straat ofzo? Mijn schoonmoeder kan helemaal niets meer zelf.

En zij heeft haar hele leven gewerkt en belasting afgedragen. Dus wat nou zuurverdiende centjes van anderen? Misschien doet ze je wel een plezier door 30 jaar te vroeg dood te gaan, scheelt ook een berg zorgkosten.

Heel veel ziektes zijn terug te voeren op "eigen schuld dikke bult". Als iemand te hard reed en een ongeluk kreeg dus ook niet betalen voor de zorg begrijp ik? Zelf op een trapje geklommen en eraf gevallen? Eigen schuld. En nu ik erover nadenk, mensen die heel oud worden door gezond leven kosten ook een berg zorgkosten. Eigen schuld?!?!

We leven gelukkig niet in een land waar iedereen maar voor zichzelf moet zorgen. Als je dat wel wilt moet je naar de USA verhuizen. Ik blijf liever hier waar we nog een enigszins degelijk sociaal stelsel hebben. En ook ik kan nauwelijks nog rondkomen sommige maanden en dat het EG verhoogd is vind ik echt schandalig. Ik heb ook geen idee hoe ik dat nou weer moet betalen.

Iemand hier riep ga lekker goedkoper wonen dan. En wat doe ik met de restschuld op mijn huis van 25.000 euro? En dat is als ik het uberhaupt verkocht krijg, anders heb ik alleen mijn lasten maar verdubbeld. En een nieuw huis kopen is zo makkelijk niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:44

Pinda_Dipje schreef:
Rowdine schreef:

Ik haakte in op deze quote van jou:

Rowdine schreef:
Ik wist dat dit ging komen. Maar mensen waar zijn we mee bezig. Iedereen zeurt en zeurt maar raak terwijl bijna iedereen normaal kan leven. Goed dat je geen Porsche op de oprit staat en je jezelf geen paard kan veroorloven betekent niet dat je het slecht hebt. Als je kan eten ben je mi al een rijk mens. En ja ik vergelijk met andere landen. Men moet eens niet zo verwend en negatief doen. Ben eens tevreden met wat je wel hebt ipv wat je niet hebt.

Het is naïef om te denken dat jan-modaal tegenwoordig een gevulde koelkast heeft.

Dat is niet wat ik uit je quote kan opmaken. Maar waarom moet Jan modaal een gevulde koelkast hebben? Ik denk dat je blij mag zijn als je iedere dag een boterham kan eten en als je avondeten tot je beschikking hebt. En daarom zeg ik dat je jezelf rijk mag noemen als je kan eten. Ik zeg niets over kan modaal en z'n gevulde koelkast. Ik ben niet naïef ik vind alleen dat men niet zo negatief moet doen terwijl men redelijk normaal kan eten. En ja ook Jan modaal kan redelijk normaal eten. (tenzij je nooit aanbiedingen shopt en altijd biefstuk eet)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:46

Maar Nuage, moet onze maatschappij dan blijven opdraaien voor kosten die gemaakt moeten worden omdat mensen keer op keer de verkeerde keuzes maken terwijl er bekénd is dat ze niet goed voor je zijn?
Moet ik maar respect en compassie blijven voelen voor mijn verslaafde buurman die mijn woongenot verstoord, moet ik maar medelijden blijven hebben met mijn overspannen collega die al 6 maanden ziek thuis zit maar ondertussen wel flink zwart bijklust en ieder weekend feest heeft terwijl ik het dubbele aan werk op mijn bordje krijg?
Voor mij heel simpel, NEE!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:47

Nuage schreef:
Wildgirl schreef:
Wat mij betreft mogen ze longkanker patienten die aantoonbaar langer dan 5 jaar gerookt hebben best behandelen op eigen kosten, geen geld? jammer dan.
En ja, ik rook zelf ook, ben dus niet zo hypocriet dat ik alleen maar naar anderen wijs.
Hetzelfde met kunstknieen door zwaarlijvigheid(zonder medische aantekening), en ja, ook ik heb 20 kg teveel aan mijn lijf maar mag ik daardoor terugvallen op de duurbetaalde centjes van anderen?
Als onze maatschappij eens wat meer verantwoordelijkheid ging dragen, eens wat harder ging werken, liever 40 upw in de kas staat dan thuis met een uitkering op de bank...dán pas gaat er wat veranderen en tot die tijd, kom maar door met die bezuinigingen, erger dan dit kan het toch al bijna niet...

Ik hoop nooit in een wereld te hoeven leven zoals jij die graag wilt hebben Wildgirl. Ik stel voor dat je eens mee op bezoek gaat bij mijn schoonmoeder van 51 jaar oud die aan het sterven is aan longkanker en in een verzorgingshuis ligt. En ja zij rookte. Heb je enig idee wat een behandeling en zorg kost in Nederland als je dat zelf moet betalen? Dat kan niemand betalen. Jij ook niet. En dan? Waar moeten ze dan heen? Maar dood gaan ergens op straat ofzo? Mijn schoonmoeder kan helemaal niets meer zelf.

En zij heeft haar hele leven gewerkt en belasting afgedragen. Dus wat nou zuurverdiende centjes van anderen? Misschien doet ze je wel een plezier door 30 jaar te vroeg dood te gaan, scheelt ook een berg zorgkosten.

Heel veel ziektes zijn terug te voeren op "eigen schuld dikke bult". Als iemand te hard reed en een ongeluk kreeg dus ook niet betalen voor de zorg begrijp ik? Zelf op een trapje geklommen en eraf gevallen? Eigen schuld. En nu ik erover nadenk, mensen die heel oud worden door gezond leven kosten ook een berg zorgkosten. Eigen schuld?!?!

We leven gelukkig niet in een land waar iedereen maar voor zichzelf moet zorgen. Als je dat wel wilt moet je naar de USA verhuizen. Ik blijf liever hier waar we nog een enigszins degelijk sociaal stelsel hebben. En ook ik kan nauwelijks nog rondkomen sommige maanden en dat het EG verhoogd is vind ik echt schandalig. Ik heb ook geen idee hoe ik dat nou weer moet betalen.

Iemand hier riep ga lekker goedkoper wonen dan. En wat doe ik met de restschuld op mijn huis van 25.000 euro? En dat is als ik het uberhaupt verkocht krijg, anders heb ik alleen mijn lasten maar verdubbeld. En een nieuw huis kopen is zo makkelijk niet meer.

Ehm ja, iemand die zichzelf in de prak rijdt doordat hij te hard rijdt mag van mij ALLES zelf betalen. Zelfde als onverzekerd of dronken rond rijden en vervolgen iemand van de weg schoffelen. Moet je ook zelf betalen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:51

Wildgirl schreef:
Maar Nuage, moet onze maatschappij dan blijven opdraaien voor kosten die gemaakt moeten worden omdat mensen keer op keer de verkeerde keuzes maken terwijl er bekénd is dat ze niet goed voor je zijn?
Moet ik maar respect en compassie blijven voelen voor mijn verslaafde buurman die mijn woongenot verstoord, moet ik maar medelijden blijven hebben met mijn overspannen collega die al 6 maanden ziek thuis zit maar ondertussen wel flink zwart bijklust en ieder weekend feest heeft terwijl ik het dubbele aan werk op mijn bordje krijg?
Voor mij heel simpel, NEE!

Je noemt wel de gevallen waarbij je natuurlijk vraagtekens kunt stellen. Maar voor mij heel simpel JA.
Ik blijf respect en compassie voelen voor mijn medemens omdat ik weet dat iedereen wel foute keuzes maakt in het leven. Ik zit iedere avond aan het bed van iemand die dankzij roken daar nu ligt te sterven. Ik zeg niet tegen haar dat ze maar lekker naar huis moet gaan en kijken hoe ze dood gaat. Dat zeg ik ook niet tegen de alcoholist in de kamer ernaast wiens lever het opgegeven heeft trouwens. In Nederland zorgen we voor de mensen die dat zelf niet kunnen, om welke reden dan ook. Daar zitten zgn. "losers" en verslaafden ook bij. Het is voor mij net relevant of iemand het zelf had kunnen voorkomen, dat is namelijk bijna altijd zo.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:53

Rowdine schreef:
Ehm ja, iemand die zichzelf in de prak rijdt doordat hij te hard rijdt mag van mij ALLES zelf betalen. Zelfde als onverzekerd of dronken rond rijden en vervolgen iemand van de weg schoffelen. Moet je ook zelf betalen.

Ik reed mijzelf en 2 andere auto's in de prak omdat ik er niet bij was met mijn gedachten een paar jaar geleden. Dit omdat ik een heel fout vriendje had die mij in de problemen had gestort en hierdoor ik minder goed functioneerde op mijn werk en net te horen had gekregen dat ik terug gezet werd in functie. Ik had zelf gekozen voor het vriendje en was er zelf bij toen ik minder inzet toonde op mijn werk en me ziek melde. Ook zelf betalen?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:56

begrijpelijk dat je dat niet zegt, het is familie, maar stel dat het iemand is die jou het bloed dagelijks meerdere keren onder je nagels vandaan haalt, en waar je last van hebt, angst voor krijgt en het is een onbekende...ben je dan nog zo tolerant?
wie zich brand, mag op de blaren zitten imo, natuurlijk zijn er grenzen en kun je kijken wat sociaal gezien nog een beetje haalbaar is(en iemand dus niet doodziek de straat op schoppen) maar op dit moment is het gewoon grenzeloos...

@jouw tweede post, als ik me niet 100% voel mentaal, pak ik de fiets

Anoniem

Re: eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:57

Dat wilde ik idd zeggen; pak de fiets of het Ov. Zelfde als wanneer je medicijnen slikt die het rijgedrag kunnen beïnvloeden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:58

Wildgirl schreef:
begrijpelijk dat je dat niet zegt, het is familie, maar stel dat het iemand is die jou het bloed dagelijks meerdere keren onder je nagels vandaan haalt, en waar je last van hebt, angst voor krijgt en het is een onbekende...ben je dan nog zo tolerant?
wie zich brand, mag op de blaren zitten imo, natuurlijk zijn er grenzen en kun je kijken wat sociaal gezien nog een beetje haalbaar is(en iemand dus niet doodziek de straat op schoppen) maar op dit moment is het gewoon grenzeloos...

@jouw tweede post, als ik me niet 100% voel mentaal, pak ik de fiets

Op de fiets was moeilijk geweest, ik kwam van mijn werk vanuit dat gesprek. Zelf ook niet gedacht dat ik een blackout kreeg he. Ben niet hysterisch in mijn auto gestapt ofzo. Maar goed, het antwoord is dus ja?

Iedereen op deze wereld is wel een bekende of familielid voor iemand. Voor mij is daar dus geen verschil in. Ik kan heus wel van alles vinden van die persoon, maar zou het er niet mee eens zijn dat die een andere behandeling verdient dan ik zelf of mijn familie.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:59

Waarvoor ben je dan nog extra verzekerd??

Ik vind het echt veel.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:03

Rowdine schreef:
Dat is niet wat ik uit je quote kan opmaken. Maar waarom moet Jan modaal een gevulde koelkast hebben? Ik denk dat je blij mag zijn als je iedere dag een boterham kan eten en als je avondeten tot je beschikking hebt. En daarom zeg ik dat je jezelf rijk mag noemen als je kan eten. Ik zeg niets over kan modaal en z'n gevulde koelkast. Ik ben niet naïef ik vind alleen dat men niet zo negatief moet doen terwijl men redelijk normaal kan eten. En ja ook Jan modaal kan redelijk normaal eten. (tenzij je nooit aanbiedingen shopt en altijd biefstuk eet)

*zucht* Jij denkt dat mensen die bijv. naar de voedselbank gaan zelf nog in staat zijn een boterham te regelen? Laat staan fatsoenlijk avondeten? Dan is je realiteitszin echt niet meer van deze tijd, sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:06

Pinda_Dipje schreef:
Rowdine schreef:

*zucht* Jij denkt dat mensen die bijv. naar de voedselbank gaan zelf nog in staat zijn een boterham te regelen? Laat staan fatsoenlijk avondeten? Dan is je realiteitszin echt niet meer van deze tijd, sorry.

Ja inderdaad, want IEDERE Jan modaal gaat naar de voedselbank. Lees nu eens goed.

Anoniem

Re: eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:09

En niks zucht. Je quote zelf het verkeerde, ik snap je daardoor niet en je insinueert zaken. Dus doe maar niet zo gepikeerd met je zucht. Het zou je sieren als je normaal kan reageren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:10

Nuage schreef:

Inderdaad: of ongeveer alles is eigen schuld of misschien hoort risico gewoon bij het leven. Je kunt risico's verminderen, maar niet helemaal uitsluiten. En soms heeft iemand gewoon de pech om een ongeval te krijgen, of ziek te worden. Dan kun je altijd wel een lijstje 'had ik maar' of 'stel dat' bij verzinnen, maar dat maakt het nog niet tot eigen schuld.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:19

Als ze eens in de zorg beginnen met het niet meer moedwillig in leven houden van gevallen (jong en oud) die die niet meer levensvatbaar zijn of een menswaardig leven kunnen hebben. Dat gaat al veel schelen.
Verder zouden ze een verbod moeten leggen op al die rotzooi die in ons voeding en drinken stoppen. Bv aluminium, ik ben scouting leiding geweest en wij moeten onze alu pannen er uit halen want er mocht niet meer voedsel in bereid worden. Er kwamen giftige stoffen in het voedsel door het aluminium. Mijn moeder blijkt een aluminium allergie te hebben en heeft al het metaal spul vervangen door RVS, was een pittig grapje. Kreeg ze weer verschijnselen, onderzoek gedaan. Blijk aluminium gewoon in ons voedsel gestopt te worden?? En het is kankerverwekkend? Hoe wil je je bevolking ziek krijgen? En dat gebeurd met meerdere stoffen waar men op langere of kortere termijn ziek van word.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:28

Rowdine schreef:
Pardon als ik je verkeerd begrijp hoor... Maar ik krijg het idee dat jouw glas half leeg is? Mag ik vragen waarom? Allen die morren over een uitkering en weinig besteden; denk eens na wat nederland te bieden heeft. Realiseren jullie je wel hoe blij jullie mogen zijn met de uitkeringen en de hulp? Ga maar eens een maand in amerika wonen, dan piep je wel anders.

misschien omdat ik inmiddels al 2 banen draai en daarbij ook nog moeder ben en ik zometeen door de bomen het bos niet meer zie...
ik werk keihard en ben inmiddels erg moe en zal nog harder moeten gaan draaien om enigszins iets van onze vrijheid, onze luxe te behouden
de koek is gewoon eens op......na jaren van tegenslag is mijn potje leeg. Ik heb inmiddels al afscheid genomen van een paard, van een auto en van nog zoveel andere dingen.
Is toch niet raar dat iemand op een gegeven moment zegt, genoeg is genoeg!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:31

Ik insinueer niets. Ik quote het juiste, je begreep me alleen niet direct.

Velen hier in het topic maken referentie aan alle toeslagen die voor handen zijn, dat men niet zo moet zeuren en negatief moet doen. Echter weet ik uit ervaring als hulpverlener zijnde dat de keerzijde van de medaille toch echt wat minder rooskleurig is, en dan stoot het me gigantisch tegen de borst dat mensen het af doen met 'stel je niet aan' terwijl er binnen Nederland sprake is van toenemende armoede, waarbij mensen niet eens meer in staat zijn te voldoen in primaire levensbehoeften. Het plan om het eigen risico te verdubbelen zal deze neergaande spiraal alleen maar verder stimuleren, en ik vind dat schandalig. Juist omdat ik zelf erg pro-verzorgingsstaat ben, en nee niet omdat ik dan zo optimaal mogelijk kan profiteren van alle extra'tjes die dit land te bieden heeft, maar omdat ik het idee koester van het zorgen voor elkaar. Dat daar dan een paar rotte appels tussen zitten die daar misbruik van maken, ala... Het merendeel van de mensen is er nog steeds bij gebaat, en in mijn ogen siert dat Nederland.

Dat er moet worden bezuinigd is een ding dat zeker is, maar ik betwijfel of het reëel is dit te doen binnen de gezondheidszorg waarbij iedereen een evenredig bedrag in dient te leveren, en ik zie absoluut niet in waarom dit niet inkomensafhankelijk kan worden gemaakt. Het is doodzonde dat er nu mensen zijn die bezuinigen op hun eigen gezondheid, omwille van stijgende kosten die ook grotendeels vergrijzing- en welvaartsziekte gerelateerd zijn. Streep meer in ontwikkelingshulp, schaf de kinderbijslag af, streep binnen de overheid, maken gezondheidszorg inkomens- en misschien zelfs lifestyleafhankelijk, gooi accijnzen op luxe producten nog verder omhoog, maar zorg dat primaire levensbehoeften haalbaar blijven voor iedereen.