breng jij je kind nog naar de opvang ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hou jij je kind liever thuis?

Ja, ik vertrouw het niet meer en hou mijn kind liever bij me
40 (28%)
Nee hoor, dit zijn extreme gevallen, de meeste kinderdagverblijven zijn prima
102 (71%)

Totaal aantal stemmen: 142

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:12

Ik ga even chips en cola halen want nu wordt het vast heel gezellig hier :D

Riddershow

Re: breng jij je kind nog naar de opvang ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:21

Dat is erg kort door de bocht aangezien het heel erg van de huiselijke situatie afhangt.

Ik denk dat als enkelkind met weinig contact met andere kinderen er toch minder sociale vaardigheden worden opgebouwd als een kind/baby wat naar een kdo of psz worst gebracht. Natuurlijk speelt het karakter van het kind ook mee.

Een baby/peuter waarbij de moeder zorgt voor veel contact met andere kinderen heeft uiteraard wel de kans deze op te bouwen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:40

Nouja, minder sociaal klinkt ook zo naar :\
Meer denk ik het samen spelen/samen delen/netjes op je beurt wachten en 'conflicten' oplossen en zich handhaven in een groep met kinderen, dat ze daar misschien wat minder handig in zijn. Tenzij ze natuurlijk met andere broertjes/zusjes kunnen oefenen of in een kinderrijke buurt wonen. Maar dat is dus allebei bij mij (en schafstall) niet het geval.

En daarom gaan ze naar de psz/kdv, om dat al spelenderwijs lekker met andere kindjes te gaan oefenen. En omdat het zo gezellig is :D

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:00

Ik als stagiaire in het laatste jaar van de opleiding saw heb veel in kinderdagverblijven stage gelopen. In geen van deze kinderdagverblijven was het ook maar mogelijk om kinderen te mishandelen door alle verschillende leidsters/open verschoon ruimte. Als je een goed dagverblijf hebt is het voor kinderen alleen maar een feestje om daar te zijn en te kunnen spelen met al die kinderen en al dat speelgoed. Als je je kind ergens gaat plaatsen merk je wel het verschil in dagverblijfen. Ik denk dat zoiets alleen maar kan gebeuren als je een familie bedrijf oid hebt, iig kleinschalig. Het gebeurt echt niet heel veel, als het gebeurt wordt er alleen veel bekendheid aangemaakt en dat is hartstikke goed! Dus om terug te komen op de stelling: Ik zal zeker mijn kinderen naar een kinderdagverblijf doen, ze leren samen spelen, sociaal zijn, regels en respect en leidsters zijn vaak bezig met ontwikkeling stimulering.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:14

Riddershow schreef:
Dat is erg kort door de bocht aangezien het heel erg van de huiselijke situatie afhangt.

Ik denk dat als enkelkind met weinig contact met andere kinderen er toch minder sociale vaardigheden worden opgebouwd als een kind/baby wat naar een kdo of psz worst gebracht. Natuurlijk speelt het karakter van het kind ook mee.

Een baby/peuter waarbij de moeder zorgt voor veel contact met andere kinderen heeft uiteraard wel de kans deze op te bouwen.

lees bij mij wel "minder sociale vaardigheden op gebouwd worden"... dus niet dat ze minder sociaal worden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:22

Tooske schreef:
Dat kinderen die niet naar het KDV / PSZ gaan minder sociaal zijn.

Ik ben nooit naar kdv geweest en toch heel sociaal....
Ik ben het er dus niet mee eens
Vroeger waren er geen kdv's en waren moeders thuis
Toch hadden we hele sociale mensen.....
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 03-05-12 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:23

Ja. Toen bleven ook alle moeders en alle kindertjes thuis, niet te vergelijken met de huidige situatie

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:25

Vroeger kreeg iedereen 10 kinderen en werd je vanzelf sociaal. Dingen veranderen, weet je... Dit kan je echt niet met vroeger vergelijken.

Daarbij, als jij een sociaal mens bent wil dat niet zeggendat die stelling in het algemeen geldt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:25

Ik ben van mening dat het sociale bij de ouders ligt, niet bij kdv....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:26

Magrathea schreef:
Vroeger kreeg iedereen 10 kinderen en werd je vanzelf sociaal. Dingen veranderen, weet je... Dit kan je echt niet met vroeger vergelijken.

Daarbij, als jij een sociaal mens bent wil dat niet zeggendat die stelling in het algemeen geldt.

Idd dat geldt ook voor kinderen op kdv, allemaal echt niet even sociaal hoor ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:56

Nee maar daarom is het wenselijk dat je je mening toelicht :)

Ik denk zelf dat de kans dat een kind zich sociaal goed ontwikkelt, groter is als deze naar een kdv gaat.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 02:49

Ik denk dat mensen tegenwoordig hun kinderen enorm serieus nemen. Mijn achterbuurvrouw bijvoorbeeld leert haar 1-jarige zoontje gebarentaal, niet omdat hij doof is, maar omdat zijn IQ daardoor 10 punten hoger zou uitpakken. Persoonlijk vind ik dat eng, zo'n enorme druk leggen op peuters en kleuters. Ieder kind is tegenwoordig in potentie een Einstein, volgens zijn ouders.

Het lijkt wel of er bij iedere scheet een gedragsdeskundige geconsulteerd moet worden, wat is er mis met een normale opvoeding die we, naar ik aanneem, allemaal gehad hebben? Bij elke eigenaardigheid van een kind wordt er naar een deskundige gehold om maar een etiketje te kunnen halen om zo de onkunde van de ouders te kunnen excuseren.

Er is niks mis met een psz, kdv of een school, maar ouders moeten zich eens realiseren dat hun kind niet de enige is op deze aardbol. Het is altijd maar ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken.

Mijn dochter staat voor de klas op de basisschool en vindt de kinderen heel erg leuk, het is alleen zo jammer dat ze ook ouders hebben.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:02

Magrathea schreef:
Nee maar daarom is het wenselijk dat je je mening toelicht :)

Ik denk zelf dat de kans dat een kind zich sociaal goed ontwikkelt, groter is als deze naar een kdv gaat.

o ik had mijn mening wel degelijk toegelicht hoor....in 1 van mijn eerdere posten ;)

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:40

Ojajoh schreef:
Tooske schreef:
Dat kinderen die niet naar het KDV / PSZ gaan minder sociaal zijn.

Ik ben nooit naar kdv geweest en toch heel sociaal....
Ik ben het er dus niet mee eens
Vroeger waren er geen kdv's en waren moeders thuis
Toch hadden we hele sociale mensen.....

Vroeger hadden we geen tv, was er geen internet, was er geen mobiel enz. enz.
Tijden veranderen, situaties veranderen. Stilstand is achteruitgang.
Iedere gezinssituatie is anders, dus ik denk niet dat de stelling gelijk goed/fout is.
Voor ons is ie perfect en zou ik niets anders willen.....denk dat ik ook een leukere moeder ben juist omdat ik ook werk. Daardoor relativeer ik makkelijker en heb meer geduld dan dat ik de hele dag thuis bij m'n dochter zou zijn.
Nogmaals........lees duidelijk de IK-vorm in deze.
en nu.......ga ik werken en breng m'n dochter naar 't KDV. Tot vanavond!!!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:45

Schafstall schreef:
Nogmaals........lees duidelijk de IK-vorm in deze.
en nu.......ga ik werken en breng m'n dochter naar 't KDV. Tot vanavond!!!

Juist, en IK niet, dus dat is toch ook allemaal heel persoonlijk
En ik ben er heilig van overtuigd dat elke moeder het beste met haar kindje voor heeft en daarin haar best doet, op welke manier dan ook

Maar ik ben het gewoon niet eens met mensen die roepen dat een kind wat niet naar kdv gaat, minder sociaal is
dat minder sociale ligt niet bij het kdv maar bij de ouders ;)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:52

Mijn zoon is zoals wat ik van omstanders om mij heen hoor zeggen (en dan spreek ik ff niet uit mezelf) goed en netjes opgevoed. Zulke kinderen zien ze niet zo gauw meer.
Wat betreft samen spelen, samen delen etc heb ik hem al goed aangeleerd en dat doet ie dan ook heel keurig tsja soms heeft ie weleens zo'n bui dat ie iets wilt delen en dan gelijk zijn handje weer terug trekt maar ach welk kind doet/heeft dat nou niet. Ik blijf er dan net zo goed wel consequent in en maak het hem ook weer duidelijk, en netjes op zijn beurt wachten gaat ook al de goede kant mee op.
Mijn kind kan zowel heel goed zelfstandig spelen maar ook heel goed samen met andere kind(eren), en geloof me je ziet niet veel kinderen die goed zichzelf ''alleen'' kunnen doen vermaken maar moeten juist vermaakt worden.
ashley1 schreef:
Nouja, minder sociaal klinkt ook zo naar :\
Meer denk ik het samen spelen/samen delen/netjes op je beurt wachten en 'conflicten' oplossen en zich handhaven in een groep met kinderen, dat ze daar misschien wat minder handig in zijn. Tenzij ze natuurlijk met andere broertjes/zusjes kunnen oefenen of in een kinderrijke buurt wonen. Maar dat is dus allebei bij mij (en schafstall) niet het geval.

En daarom gaan ze naar de psz/kdv, om dat al spelenderwijs lekker met andere kindjes te gaan oefenen. En omdat het zo gezellig is :D

Ook al vind ik die benzineprijzen echt niet grappig meer maar blijf vooralsnog overal met hem naar toe gaan wat vooral ''hij'' leuk vind en ''hij'' ook nodig zal hebben, ik kijk niet alleen maar naar mezelf NEE ik kijk naar mijn kind van wat hij echt leuk zou vinden en ook graag zou willen. Maar om hem ook niet al te verwennen natuurlijk zeg ik hem en maak ik hem ook wel duidelijk dat niet alles zomaar even kan, het is of het ene of het andere maar dan niet allebei.

Hij zal over 2 weekjes dus starten op de psz voor 2 ochtenden maar meer omdat hij die behoefte daarvoor naar mij toe aangegeven heeft, voor mij had het niet gehoeven maar als hij wilt dan zal ik hem dat niet van hem afnemen ook al kost het een klap geld. Men weet nou eenmaal dat zodra je aan kinderen begint die nu eenmaal veel geld kosten.

Socialiteit krijgen kinderen ook zeker wel als ze NIET naar een kdv gaan, zie mijn zoon als voorbeeld die gaat absoluut niet naar een kdv (puur omdat mij dat niet ligt) een psz oke dat vind ik prima want ben er van overtuigd dat ze daar echt wel net dat beetje meer doen met de kinderen als op een kdv, maar goed dat is puur mijn mening en komt geheel dat ik voorheen wel elke kdv nagepluisd hebt in mijn omgeving en nee niet alleen in Hoorn maar ook de omliggende dorpjes erom heen.
Maar mijn zoon is super sociaal in zijn doen en laten en nee dit is geen opschepperij je mag het gerust met eigen ogen komen zien ik zeg dit ook absoluut niet alleen over mijn kind maar omstanders in mijn omgeving en in de winkels etc hoor ik het zovaak en dat is echt niet overdreven gezegd, want ook al was ie nu nog niet sociaal dan had ik dat hier absoluut ook gezegd en zat ik er totaal niet mee. Het ene kind is eenmaal sneller in de ontwikkeling als het ander en nee ook daar is niks mis mee, er is pas iets goed mis dat alle kinderen maar precies hetzelfde zijn.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:01

Betteke schreef:
Ik denk dat mensen tegenwoordig hun kinderen enorm serieus nemen. Mijn achterbuurvrouw bijvoorbeeld leert haar 1-jarige zoontje gebarentaal, niet omdat hij doof is, maar omdat zijn IQ daardoor 10 punten hoger zou uitpakken. Persoonlijk vind ik dat eng, zo'n enorme druk leggen op peuters en kleuters. Ieder kind is tegenwoordig in potentie een Einstein, volgens zijn ouders.

Je jonge kind gebaren taal aanleren is zo stom nog niet. Kinderen kunnen eerder communiceren dan dat ze kunnen praten. Vaak zijn jonge kinderen gefrustreerd (wat zich kan uiten in ongewenst gedrag) omdat ze niet duidelijk kunnen maken wat ze bedoelen. Daarin komt gebarentaal te hulp, want gebaren maken kunnen ze wel en dan kunnen ze dus op die wijze communiceren.

Alleen doen om je kind wat 'slimmer' te maken vind ik onzin, ik vind IQ-testen zowiezo onzin, want inteligentie is zo verschillend per persoon dat je het niet even met een testje kunt meten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:05

ashley1 schreef:
Zijn ze in België ook verplicht om vanaf 3 jaar naar de kleuterschool te gaan? En is dat 5 dagen in de week?

Verplicht is het niet, maar het wordt heel sterk aangeraden en er is dus na 3 jaar ook geen KDV of onthaalmoeder meer, dus als je opvang nodig hebt zul je het via familie ofzo moeten doen. Er is wel evt. naschoolse opvang natuurlijk maar niet overdag. Daarnaast leren ze gewoon echt al heel erg veel, wat moeilijk weer in te halen is.
Schooldagen op de kleuterschool zijn pakweg van half 9 tot half 4, en op woensdag tot ca. 12 uur. Omdat er geen leerplicht is mag je in principe zelf nog kiezen of en wanneer je ze brengt (bij de jongste kleutertjes zijn er mensen die nog kiezen voor halve dagen bijv.) maar het hangt wel van de school af, als ik mijn dochter bijv. ergens thuisgehouden heb wil de juf wel altijd weten waarom enzo, omdat er dan gaten vallen in het leerprogramma. In een eerdere school 'zagen ze het wel'. ;)
Het laatste kleuterjaar (de vijfjarigen) zijn ze verplicht om 220 halve dagen naar school te gaan, zo niet dan moeten ze een toelatingsexamen voor de basisschool afleggen zodat ze bewijzen een bepaald minimaal niveau te hebben.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:27

Wat een onzin zeg. IQ testen kunnen zeer nuttig zijn. Wij hebben onze oudste laten testen omdat hij wel wat anders bleek dan de andere kinderen. School riep ADHD en misschien wel PDD-NOS.
wij hebben hem zeer breed laten testen op en ADHD, AAS en zijn IQ. Dat laatste omdat hij met lezen ver, ver vooruit was en een aantal mensen die met kinderwerken hadden gevraagd of hij niet hoogbegaafd is.

Nou inderdaad ADHD en hoogbegaafd. Geen PPD-NOS. ADHD wordt versterkt door het hooggegaafd zijn. En dat was dus goed om te weten anders was het alleen maar pillen erin gooien en klaar. Terwijl nu er vooral ook veel aandacht gaat om hem cognitief bezig te houden.....dat helpt in zijn geval zeer goed.

Oefeningen doen om zijn IQ omhoog te laten gaan hebben we niet gedaan en ja dat vind ik ook een beetje eng als ouders dat gaan doen, zeker op jonge leeftijd.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 04-05-12 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:29

O sorry ik zie dat ik heel raar gequote heb net een galaxy tablet en die heb ik nog niet helemaal onder controle....zal even kijken of ik het kan aanpassen :') .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:35

Als een kind gebarentaal kan leren kan ie ook praten. Dus dat ie eerder kan communiceren, hoef je het niet voor te doen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:45

Heb er ooit een stuk over gelezen, veel kinderen kunnen zich gewoon nog niet goed uitdrukken op spraak gebied. Dat gaat dan beter op gebaren gebied. Ik vond het in ieder geval heel logisch klinken. Maar goed, het gefrustreerd worden omdat je je niet kunt uitdrukken zal ook wel een diepere grondslag hebben, denk ik dan. Een kind wat zich nog niet goed kan uitdrukken, maar waar de ouders alle tijd nemen het kind te begrijpen zal minder snel gefrustreerd zijn dan in andere gevallen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:49

Het gefrustreerd zijn hoort er ook bij om groot worden. En hoe goed je ook je best doet....het lukt echt niet altijd om te begrijpen wat je dreumes wil......

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:28

Nee, zeker niet.
Mijn lieve, schattige poppetje ( ;) ) begon altijd als ze haar zin niet kreeg, iets haar niet (snel genoeg) lukte, of ze gefrustreerd raakte doordat ze zich niet genoeg kon uiten, met haar hoofd tegen de muur/vloer te bonken. Echt keihard. :\ En dat deed zeer natuurlijk, waardoor ze dan heel zielig begon te huilen en getroost wilde worden. Mede omdat dat bonken haar natuurlijk nog niet het gewenste resultaat opleverde.

Hoe vaak zij al niet met een blauwe plek of schaafwond op haar voorhoofd heeft rondgelopen... dikkopje :=
Ik liet het meestal maar doen omdat ze dan zó boos was dat ze zichzelf even moest afreageren. Ze mocht het alleen niet op straat doen, dat vond ik echt teveel zeer doen.

Pas toen ze beter kon praten en wij dus ook beter konden praten, werd dat gebonk minder.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:33

Magrathea schreef:
Als een kind gebarentaal kan leren kan ie ook praten. Dus dat ie eerder kan communiceren, hoef je het niet voor te doen.

Hier ben ik het niet mee eens.
Mijndochter van nu bijna vijf heeft een algehele achterstand (dus op alle fronten loopt zij achter)
Ze is getest en komt uit op een leeftijd van 25 a 26 maanden een behoorlijke achterstand dus.
Dit houd ook in dat ze bijna niet kan pratennog.
Wij doen ook bepaalde gebaren met haar om haar ons te kunnen laten vertellen wat ze wil.
Ze kan dus niet goed praten maar kinderen die gebarentaal leren moeten wel kunnen begrijpen wat je bedoelt.
Dus ze moet de woorden die jij zegt wel kunnen begrijpen.
Mijn dochter begrijpt alles wat ik tegen haar zeg en wat ik aan haar vraag en door middel van de gebaren taal kan zij mij dingen vertellen die zij wil.
Maar praten dat kan ze bijna nog niet het gaat wel steeds beter maar eenkind hoeft niet te kunnen praten om gebaren taal te leren wel moeten ze je kunnen begrijpen qua woorden.
Zij doet het nu met en gebaren en woorden (die ze kan zeggen dan) en zo breiden wij het uit tot ze helamaal goed kan praten en de gebaren niet mer nodig zijn