Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Riddershow schreef:Dat is erg kort door de bocht aangezien het heel erg van de huiselijke situatie afhangt.
Ik denk dat als enkelkind met weinig contact met andere kinderen er toch minder sociale vaardigheden worden opgebouwd als een kind/baby wat naar een kdo of psz worst gebracht. Natuurlijk speelt het karakter van het kind ook mee.
Een baby/peuter waarbij de moeder zorgt voor veel contact met andere kinderen heeft uiteraard wel de kans deze op te bouwen.
Tooske schreef:Dat kinderen die niet naar het KDV / PSZ gaan minder sociaal zijn.
Magrathea schreef:Vroeger kreeg iedereen 10 kinderen en werd je vanzelf sociaal. Dingen veranderen, weet je... Dit kan je echt niet met vroeger vergelijken.
Daarbij, als jij een sociaal mens bent wil dat niet zeggendat die stelling in het algemeen geldt.
Ojajoh schreef:Tooske schreef:Dat kinderen die niet naar het KDV / PSZ gaan minder sociaal zijn.
Ik ben nooit naar kdv geweest en toch heel sociaal....
Ik ben het er dus niet mee eens
Vroeger waren er geen kdv's en waren moeders thuis
Toch hadden we hele sociale mensen.....
Schafstall schreef:Nogmaals........lees duidelijk de IK-vorm in deze.
en nu.......ga ik werken en breng m'n dochter naar 't KDV. Tot vanavond!!!
ashley1 schreef:Nouja, minder sociaal klinkt ook zo naar
Meer denk ik het samen spelen/samen delen/netjes op je beurt wachten en 'conflicten' oplossen en zich handhaven in een groep met kinderen, dat ze daar misschien wat minder handig in zijn. Tenzij ze natuurlijk met andere broertjes/zusjes kunnen oefenen of in een kinderrijke buurt wonen. Maar dat is dus allebei bij mij (en schafstall) niet het geval.
En daarom gaan ze naar de psz/kdv, om dat al spelenderwijs lekker met andere kindjes te gaan oefenen. En omdat het zo gezellig is
Betteke schreef:Ik denk dat mensen tegenwoordig hun kinderen enorm serieus nemen. Mijn achterbuurvrouw bijvoorbeeld leert haar 1-jarige zoontje gebarentaal, niet omdat hij doof is, maar omdat zijn IQ daardoor 10 punten hoger zou uitpakken. Persoonlijk vind ik dat eng, zo'n enorme druk leggen op peuters en kleuters. Ieder kind is tegenwoordig in potentie een Einstein, volgens zijn ouders.
ashley1 schreef:Zijn ze in België ook verplicht om vanaf 3 jaar naar de kleuterschool te gaan? En is dat 5 dagen in de week?
Magrathea schreef:Als een kind gebarentaal kan leren kan ie ook praten. Dus dat ie eerder kan communiceren, hoef je het niet voor te doen.