Als je nu moest gaan stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Als je nu moest gaan stemmen...

VVD
170 (17%)
CDA
27 (2%)
PvdA
64 (6%)
Sp
197 (20%)
Pvv
190 (19%)
Groen links
37 (3%)
D66
89 (9%)
PvdD
27 (2%)
Sgp
9 (0%)
Anders
28 (2%)
Blanco
22 (2%)
Weet het écht niet
101 (10%)

Totaal aantal stemmen: 961

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:34

geerke schreef:
Julia schreef:
Ik heb werkelijk geen idee nog. :D Moet me er echt nog in gaan verdiepen, ben niet zo up to date. Wordt vast geen VVD. Heeft iemand al eens van het G500 initiatief gehoord? http://www.g500.nl/

mooi initiatief,geniaal gevonden!
Ik had het een week of twee geleden al gezien op de wereld draait door.Wat een idee!

I agree! Een vriend van mij zit in het 'bestuur'. Ben erg benieuwd wat we hier nog van gaan horen. :j

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:42

Dit wordt de eerste keer dat ik mag stemmen. Vorige keer zou ik groenlinks gestemd hebben, nu wordt het weer opnieuw researchen. Iniedergeval links :j

SanderD

Re: Als je nu moest gaan stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:23

Ik ga waarschijnlijk PvdA/Samsom stemmen, ik hoop dat hij lijsttrekker wordt. Vorige verkiezingen was ik voor Groenlinks, dat kwam echter meer door Femke Halsema, qua standpunten past PvdA meer bij me.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:31

Ik was toen Cohen er zat van plan om voor het eerst iets anders te stemmen. Hij is er ook de schuld van dat Rutte niet verder met de PVDA onderhandeld heeft. Hij wordt door iedereen zon aardige man genoemd, maar hij was desastreus voor de partij.
Nu met 2 duidelijke mannen zoals Samson en Spekman aan het roer heb ik weer vertrouwen in de partij.
Het eerste dat Samson gedaan heeft is een tegenbegroting maken en die laten narekenen, die heeft hij nu en hij kan daarmee een belangrijke inbreng hebben in de begrotingsdebatten die nu noodzakelijk door de hele kamer gevoerd moeten worden

Hij heeft ook al gezegd dat hij bereid is om in een paars kabinet plaats te nemen, kortom hij heeft idealen waar niet aan te tornen valt en dat zijn met name de zorg en onderwijs, maar is ook flexibel in andere zaken als dat het land ten goede komt,

En in hemelsnaam die kruiperige en liegende CDA ministers en staatssecretaris, snel wegwezen

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:33

Dit jaar zal ik voor het eerst gaan stemmen, maarja, waarop? Volgens Stemwijzer ben ik het het meeste met de PVV eens, maar ik vind dat Wilders zoveel loze uitspraken doet. Hij roept een hoop, maar heeft nog niets voor elkaar gekregen volgens mij...

Vroeger wilde ik altijd GroenLinks, maar ik weet niet of dat nou nog zo'n goed idee is..

Ik zou het écht niet weten.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:05

Wat me opvalt is dat mensen vooral op personen stemmen.... Ik stem op de partij die het dicht bij mijn belangen komt, al vond ik Cohen echt een walgelijk figuur, als zijn partij het dichts bij mijn "idealen" komt dan stem ik toch PvdA. Zo ook met de PVV, Wilders vind ik doordraven met z'n integratie/immigratiebeleid maar de vorige keer was ik het wel met veel punten van hem eens. Niet alles, maar ik denk dat de ideale partij niet bestaat :)

Stemwijzer is best grappig, maar ik vind die toch niet helemaal objectief. Ik heb een beetje het idee dat die ook lichtelijk links georienteerd is net als alle media. Wat is trouwens wel grappig vind is dat iemand hier opgevallen is dat de SP en PVV aardig wat raakvlakken met elkaar hebben (vorige keer werd ik in het hoekje dom gezet)

Oja! even over de combi IQ en PVV-stemmers: uit onderzoek is gebleken dat mensen met een gemiddeld tot hoog iq PVV stemde :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:10

Het is allang veel mensen opgevallen dat de PVV leurt met dezelfde sociale punten als de SP. Alleen de SP vecht al jaren voor die punten, zorg, ouderen onderwijs en de PVV laat ze onmiddellijk vallen als dat beter uitkomt. Ze hebben als gedoogpartner voor bijna de hele afschaffing van de PGD, de sociale werkplaatsen etc gestemd,
Indertijd had Wilders dat programma waar hij van alles aan iedereen beloofde ook niet laten doorrekenen, hij wist dat hij het toch niet waar zou maken

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:16

SP ga ik stemmen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:24

Ik ben lid van de SP, en het is dus ook logisch dat ik SP stem.

Ik snap echt niet dat er nog zoveel mensen Wilders hebben aangestipt hier.. Is die partij voor jullie niet ontzettend door de mand gevallen := buiten dat ik het een waardeloze vent vindt?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:30

vibabu schreef:
Wat me opvalt is dat mensen vooral op personen stemmen....

Vind ik ook tot op een zekere mate logisch, met je stem geef je toch ook de lijsttrekker een bepaald vertrouwen, "jij mag het voor mij gaan doen". Dus naast het inhoudelijke verhaal moet een partij ook een capabel voorman hebben.
Daarom begrijp ik bijvoorbeeld ook niet dat het electoraat van de PVV in de peilingen niet drastisch is gekelderd. Ik kan me indenken dat mensen op inhoudelijke grond bij de vorige verkiezingen de PVV een kans wilden geven, maar na 1,5 jaar aanmodderen is wel gebleken dat Wilders, net als 'gewone politici', ook niet vies is verkiezingsbeloftes verbreken en A zeggen maar B doen. Dus ik snap niet waarom men hem nog 'anders' of 'bijzonder' vindt (behalve asociaal dan op gebied van landsvertegenwoordiging, vanuit mijn linkse roze bril, maar da's een ander verhaal).

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:36

NatasjavE schreef:
Ik maak ook gebruik van de stemwijzer hoor. Daarnaast lees ik nog wel het patrijprogramma van een aantal partijen
(SGP, CU en CDA iig niet daar stam ik onder geen beding op)

Mag ik vragen waarom je niet eens het partijprogramma van de CU zou willen lezen?
Het is namelijk wel mijn keuze en ik ben wel benieuwd naar de reden dat je deze partij zo slecht vind dat je het niet eens de moeite vind even te lezen waar zij voor staan? :) (Niet als aanval maar om eens van een andere kant een mening te horen)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:38

Omdat zij wellicht vindt dat geloof en een land regeren niet bij elkaar horen? Ik vind persoonlijk namelijk dat een land niet vanuit een geloof geleid moet worden, maar dat is persoonlijk :) .

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:41

Dat is id persoonlijk en voornamelijk mijn reden waarom ik op deze partij stem, dus dat kan ik mij goed voorstellen (omgekeerd).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:41

Ik stem inderdaad niet op "geloofspartijen" zoals CU of SGP. Ik hoef geen land waarin de vrouwen aan het aanrecht staan en de mannen aan het werk zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:47

paix schreef:
NatasjavE schreef:
Ik maak ook gebruik van de stemwijzer hoor. Daarnaast lees ik nog wel het patrijprogramma van een aantal partijen
(SGP, CU en CDA iig niet daar stam ik onder geen beding op)

Mag ik vragen waarom je niet eens het partijprogramma van de CU zou willen lezen?
Het is namelijk wel mijn keuze en ik ben wel benieuwd naar de reden dat je deze partij zo slecht vind dat je het niet eens de moeite vind even te lezen waar zij voor staan? :) (Niet als aanval maar om eens van een andere kant een mening te horen)

Inderdaad wat Rinske zegt. Ik vindt dat religie en politiek strikt gescheiden horen te zijn.
Daarnaast ben ik voor abortus, homohuwlijk e.d.

Ik vindt de partij overigens niet ZO slecht. Tis in iedergeval stukken beter dan CDA en laten we over de SGP maar op houden(vrouwen die niet in de politiek mee mogen doen.) Maar ik zal nooit op een religieuze partij stemmen.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:51

Tot nu toe altijd SP als ik ging stemmen en dat heb ik de laatste keer niet gedaan en ik weet niet of ik nu wel ga stemmen. Moreel gezien moet ik van mezelf maar aan andere kant is het hele politieke gebeuren al zo lang zo triest dat het mijn stem niet eens waard is :')

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:53

Marjoow schreef:
Ik stem inderdaad niet op "geloofspartijen" zoals CU of SGP. Ik hoef geen land waarin de vrouwen aan het aanrecht staan en de mannen aan het werk zijn.

Niet te snel je oordeel roepen he. De CU is een partij waar ook vrouwen in zitten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:54

paix schreef:
Marjoow schreef:

Niet te snel je oordeel roepen he. De CU is een partij waar ook vrouwen in zitten.

Maar toch, als het aan de Christelijke partijen ligt (SGP of CU) gaan de vrouwen achter het aanrecht, is er geen ruimte voor abortus/homohuwelijk e.d. ;)
Nee, daarom stem ik daar niet op :)

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:55

Jammer dat je opnieuw blijft zeggen dat de vrouwen achter het aanrecht staan. Maar goed je mag natuurlijk je eigen gedachten houden.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:57

VVD heb ik de vorige keer gestemd en zou ik nu weer doen :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:10

Die g500 lijkt ook wel erg populistisch?

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:21

Mijn voor keur gaat uit naar de sp.
Maar kan goed zijn dat ik straks toch ander ga stemmen.
Net als de laaste keer.
Niet dat het veel zin had want wilde geen vvd in het kabinet hebben.
En uit eindelijk won die ook nog eens.
Was ik niet zo blij mee.
Nu maar hopen dat ze er niet weer winnen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:34

sarabande schreef:
En in hemelsnaam die kruiperige en liegende CDA ministers en staatssecretaris, snel wegwezen

Zolang er nog een grote groep gelovige 60plussers zijn zal er, domweg omdat het 'de grote christelijke partij is, veel CDA gestemd worden.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:58

Vorige keer Rutte gestemd en nu dus weer..

Ik zou dus VVD stemmen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:29

Cer schreef:
Die g500 lijkt ook wel erg populistisch?

waarom is het woord populistisch een vloek?