Catshuisoverleg is mislukt, nieuwe verkiezingen en dan ??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:51

Wat ik mij nu afvraag he? Ik neem aan dat Andere Europese landen, België, Duitsland, Frankrijk....òòk moeten bezuinigen om hun financiën op orde te krijgen....
Hoe doen die landen dat eigenlijk? Je hoort er in de Nederlandse media nooit wat over...
Of is het alleen hier dat men het het makkelijkst vind om de centen weg te halen bij modale en onder modale inkomens??

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:54

woofie schreef:
Wat ik mij nu afvraag he? Ik neem aan dat Andere Europese landen, België, Duitsland, Frankrijk....òòk moeten bezuinigen om hun financiën op orde te krijgen....
Hoe doen die landen dat eigenlijk? Je hoort er in de Nederlandse media nooit wat over...
Of is het alleen hier dat men het het makkelijkst vind om de centen weg te halen bij modale en onder modale inkomens??

Van alle ons omringende landen doet Nederland het het slechtste. Zelfs België zonder kabinet is niet zo hard achteruit gehold als Nederland met z'n extreme bezuinigingsbeleid.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:55

Ik denk dat als je de kranten van andere landen zou lezen, of die journaals zou volgen, je ook van hun bezuinigingsplannen op de hoogte zou zijn :D
Er moet hier hard bezuinigd worden om nog steeds drie procent meer uit te geven dan dat er binnen komt, dat er dan harde klappen vallen lijkt me onvermijdelijk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:58

Anne_GTI schreef:
Van alle ons omringende landen doet Nederland het het slechtste. Zelfs België zonder kabinet is niet zo hard achteruit gehold als Nederland met z'n extreme bezuinigingsbeleid.

Nee omdat in België niet iedere dag een of andere onheilsprofeet in de media vertelde hoe slecht het allemaal gaat, dus er wordt gewoon door geconsumeerd
Rutte heeft vanaf dag 1 dat hij er zat iedereen lachend verteld dat het allemaal de verkeerde kant op gaat dus niemand durfde meer een euro uit te geven die niet direct noodzakelijk is, of een nieuw huis te zoeken of een nieuwe auto

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:08

De schulden van de nederlanders zijn ENORM. Maar dat zal pas blijken als NIEMAND meer zijn hypotheek kan betalen.
Laatst bijgewerkt door HolyPope op 22-04-12 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:14

Abiola schreef:
Ik denk dat als je de kranten van andere landen zou lezen, of die journaals zou volgen, je ook van hun bezuinigingsplannen op de hoogte zou zijn :D
Er moet hier hard bezuinigd worden om nog steeds drie procent meer uit te geven dan dat er binnen komt, dat er dan harde klappen vallen lijkt me onvermijdelijk.

Oke, maar waar bezuinigen die landen dan op?
Hier in ons kikkerlandje betekend bezuinigen voor de regering over het algemeen "het volk uitknijpen".....
In plaats van te bezuinigen op de uitgaven van de staat....

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:21

In Duitsland krijgt de regering en de ambtenarij geen salaris meer, en in België hebben ze geen regering :D

Ik denk dat je "het volk" en "de regering" niet los van elkaar moet zien. Zij (de regering) vertegenwoordigen ons (het volk). Het is een stuk leuker om in de regering te zitten in goede tijden, maar in slechte tijden moet er uiteraard ook een regering zijn. Jij hebt binnenkort ook weer de keuze wie jou in Den Haag mag vertegenwoordigen, choose wisely!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:24

Abiola schreef:
In Duitsland krijgt de regering en de ambtenarij geen salaris meer, en in België hebben ze geen regering :D

Wellicht toch zo nu en dan het nieuws even volgen België heeft er lang over gedaan voor er een regering was, de structuur is ook wat ingewikkelder dan in Nederland, maar toen die er eenmaal zat waren de begrotingen er in no time doorheen

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:26

Het was maar een geintje hoor, vandaar de :D

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:27

Abiola schreef:

Ik denk dat je "het volk" en "de regering" niet los van elkaar moet zien. Zij (de regering) vertegenwoordigen ons (het volk). Het is een stuk leuker om in de regering te zitten in goede tijden, maar in slechte tijden moet er uiteraard ook een regering zijn. Jij hebt binnenkort ook weer de keuze wie jou in Den Haag mag vertegenwoordigen, choose wisely!

Daar zeg je wat....mijn vertrouwen in onze "volksvertegenwoordigers" is inmiddels helemaal verdwenen...
Links, rechts of door het midden...ze belazeren ons allemaal!!
Heb zelfs sterk het idee dat elke politicus alleen maar bezig is om voor zichzelf te lobbyen naar een zo goed mogelijk betaalde baan in het bedrijfsleven na de regeerperiode....
Het spreekwoord "wiens brood men eet, wiens woord men spreekt" komt hierdoor in een wel heel dubieus daglicht te staan...

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:28

HolyPope schreef:
Helaas heb ik niet alles doorgelezen.

Het overleg is mislukt omdat ouderen meer dan 3% moesten bezuinigen volgens Wilders. Zijn dit diezelfde ouderen die hun huizen gekocht hebben voor zo'n 40.000 gulden?

Natuurlijk moeten we 't allemaal met minder gaan doen, maar de sterkste schouders de zwaarste lasten dat lijkt me logisch toch?

Ja, maar dat geldt natuurlijk niet als dat nou net degenen die zijn waar Wilders zijn stemmen vandaan haalt ;)

Het grote probleem met de politiek is dat het altijd, altijd om het winnen van stemmen gaat. In de ideale wereld zouden partijen zich hier overheen moeten zetten; partijen die in de regering zitten in crisistijd zullen daarna niet herkozen worden, want die kunnen het nou eenmaal niet 'goed' doen. Helaas was deze regering niet in staat dat te accepteren en er toch doorheen te voeren; dat is ook te wijten aan de oppositie, aangezien andere partijen het destijds onmogelijk maakten om een meerderheidscoalitie te vormen; die wisten ook wel dat de maatregelen nu eenmaal niet populair zouden zijn, en wilden dus alleen op hun eigen voorwaarden erbij. Een minderheidskabinet met steun van een (in mijn ogen!) onbetrouwbare, zeer kiezersgerichte partij was al een slecht idee nog voordat ze ermee begonnen...

Maar wat een zo mogelijk nog slechter idee is, is het hebben van geen kabinet. Dit gaat ons allemaal nog eens heel, heel veel geld en narigheid kosten. Ik was absoluut niet voor dit kabinet - gevormd van de partijen waar ik werkelijk waar het minst mee heb - en onder andere omstandigheden had ik 't niet verkeerd gevonden, nieuwe verkiezingen. Maar in deze situatie is het buitengewoon onwenselijk dat Nederland nu weer een periode tegemoetgaat met een 'onderhoudsregering', en of de volgende verkiezingsuitslag een beter beeld oplevert? Ik heb er een hard hoofd in.

HolyPope

Re: Catshuisoverleg is mislukt, nieuwe verkiezingen en dan ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:37

Het vervelende is dat we waarschijnlijk van een AAA land naar een AA land gaan. Dat betekend dat we per jaar! ongeveer 5 miljard schulden erbij krijgen!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:43

Precies, daar doelde ik op - simpelweg het feit dat Nederland nu ('hoogstwaarschijnlijk'; officieel is de zaak nog niet eens gevallen!) voor een langere tijd regeringsloos zal zijn heeft zijn weerslag op onze economie. Dat effect was gelijk te merken en dat zal alleen maar erger worden, en deze situatie blijft onherroepelijk maandenlang bestaan.

Begrijp me niet verkeerd, ik was faliekant tegen deze regering, maar dit is ook niks. De Romeinen stelden in tijden van crisis en oorlog voor een halfjaar een dictator aan, die boven de senaat kwam te staan. Niet dat ik zeg dat dictatoren je-van-het zijn of goed beleid voeren, maar het betekent wel dat onpopulaire maatregelen, die nu eenmaal nodig zijn, toch genomen worden. Niet dat ik graag een dictator wil in Nederland hoor. :+

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:45

woofie schreef:
Daar zeg je wat....mijn vertrouwen in onze "volksvertegenwoordigers" is inmiddels helemaal verdwenen...
Links, rechts of door het midden...ze belazeren ons allemaal!!
Heb zelfs sterk het idee dat elke politicus alleen maar bezig is om voor zichzelf te lobbyen naar een zo goed mogelijk betaalde baan in het bedrijfsleven na de regeerperiode....
Het spreekwoord "wiens brood men eet, wiens woord men spreekt" komt hierdoor in een wel heel dubieus daglicht te staan...

Nou dit vind ik ook wel heel overdreven. Alsof al die 250 mensen in het parlement alleen maar daar werken (wat toch heel veel tijd kost + verantwoordelijkheid vergt) om straks een goed betaalde baan te hebben in het bedrijfsleven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:49

Het minderheidskabinet zal voor een aantal zaken steun gaan zoeken bij de 2e kamer. Omdat iedereen begrijpt dat er maatregelen genomen moeten worden zullen sommige onderdelen goedgekeurd worden de oppositie heeft al aangekondigd dat ze dat zullen doen mits er nieuwe verkiezingen komen.
De maatregelen waarbij de gewone man gepakt worden, zullen dus geen meerderheid krijgen vooral omdat de PVV opeens een heel sociaal gezicht zal gaan tonen om stemmen te winnen

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:58

Dat klopt helemaal sarabande, temeer omdat de PVV een populistische partij is. Dus als hij denkt daar zieltjes te kunnen winnen banketstaaf hij ook die kant op.

De enige die misschien een beetje opgelucht zal zijn is Henk Bleeker, de aandacht is even, tijdelijk, van De Hedwigepolder af. :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 01:01

HolyPope schreef:
De enige die misschien een beetje opgelucht zal zijn is Henk Bleeker, de aandacht is even, tijdelijk, van De Hedwigepolder af. :D

Ja kan hij zich weer even aan zijn ander hobby wijden :D :D :D

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 01:02

Maar helaas, dat is nu precies het probleem. Wanneer komt het punt dat de gewone man zich ook gaat realiseren dat het gewoonweg niet anders kan?

Het is allemaal even ontzettend misgelopen met de financiele markten en Nederland is daar, net als de meeste landen, volop in meegezogen. Dit zijn de 'magere jaren' en daar moet nu eenmaal in bezuinigd worden en dat kan niet alleen door te snijden in ambtenarensalarissen en defensie. Natuurlijk moeten de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen - ik ben het er volledig mee eens dat dat mechanisme helaas lang niet altijd opgaat - maar het is nu niet te vermijden dat iedereen erop achteruitgaat. Deze hoeveelheden geld ga je niet terugverdienen met het verkopen van een paar tanks...

En laten we eerlijk zijn; in de afgelopen jaren (wat zeg ik - decennia) kon het werkelijk niet op, er is onverstandig omgesprongen met geld en leningen door iedereen, zowel de gewone man als de regeringen. Daar kunnen we nu heel boos op gaan zitten terugkijken met z'n allen, maar de enige manier om eruit te komen, is om door de zure appel te bijten, de lasten zoveel mogelijk naar draagkracht te verdelen maar vooral; te accepteren dat het nu even wél op kan.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 01:07

Misschien moeten we wel terug naar het niveau van de jaren '70. Ik zou er direct voor tekenen want die heb ik nog redelijk bewust meegemaakt. Was een mooie tijd!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 01:12

Ik weet niet of ik ervoor zou tekenen aangezien ik zelf een product ben van de jaren negentig. :+

Wat ik wel weet, is dat dit in elk geval geen ideale tijd is om te studeren en straks de arbeidsmarkt op te gaan. :')

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 01:21

Niet ideaal nee, maar wel een aanrader omdat we 't straks toch echt moeten gaan hebben van een 'kennis economie'.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 07:05

Hanmar schreef:
Maar helaas, dat is nu precies het probleem. Wanneer komt het punt dat de gewone man zich ook gaat realiseren dat het gewoonweg niet anders kan?

Het is allemaal even ontzettend misgelopen met de financiele markten en Nederland is daar, net als de meeste landen, volop in meegezogen. Dit zijn de 'magere jaren' en daar moet nu eenmaal in bezuinigd worden en dat kan niet alleen door te snijden in ambtenarensalarissen en defensie. Natuurlijk moeten de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen - ik ben het er volledig mee eens dat dat mechanisme helaas lang niet altijd opgaat - maar het is nu niet te vermijden dat iedereen erop achteruitgaat. Deze hoeveelheden geld ga je niet terugverdienen met het verkopen van een paar tanks...

En laten we eerlijk zijn; in de afgelopen jaren (wat zeg ik - decennia) kon het werkelijk niet op, er is onverstandig omgesprongen met geld en leningen door iedereen, zowel de gewone man als de regeringen. Daar kunnen we nu heel boos op gaan zitten terugkijken met z'n allen, maar de enige manier om eruit te komen, is om door de zure appel te bijten, de lasten zoveel mogelijk naar draagkracht te verdelen maar vooral; te accepteren dat het nu even wél op kan.

Waarom dan vooral bezuinigen op de gewone man en de zwakkeren?
Volgens het CPB hadden door het pakket vooral laagbetaalde werknemers en 65-plussers flink moeten inleveren in 2013. Zij zouden er 3,25 tot 4,25 procent op achteruit gaan.
Zijn zij soms de veroorzakers van de kredietcrisis? dacht het niet!! toch moeten zij het hardst lijden onder de bedachte oplossingen....

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:18

Ik zie dat we het weer over "de gewone man" en "de zwakkeren" gaan hebben....

Kan iemand mij daar nog even de definitie van geven?

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:27

gummie schreef:
Ik zie dat we het weer over "de gewone man" en "de zwakkeren" gaan hebben....

Kan iemand mij daar nog even de definitie van geven?

Ben jij nou zo dom of doe jij alsof je dom bent??

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:34

dat is het standaard antwoord als je iemand vraagt uit te leggen wat er nu werkelijk met die populistische termen bedoeld wordt.