aantal 'pretstudies' (zoals dierverzorging) gaat omlaag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:10

Chaos schreef:
Niveau 4 in een jaar? Onzin. Mag niet eens. Tenzij je dingen kunt overslaan door je niveau of vorige opleiding.

Kan wel degelijk als je bijv havo hebt gedaan oid :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:26

Britt_Sisi schreef:
en ik ben het helemaal mee eens met femke. :) ja natuurlijk het liefst word ik slapend rijk en lekker vrijwilligers werk toen waar ik het leuk vind met een paar miljoen op de bank! dit is onrealistisch (helaas..) dus dan werk ik maar hard voor een klein beetje geld, als dit is wat ik leuk vind ;) en nee ik zeg niet dat ik echt in de dierverzorging wil werken. maar ik volg mijn opleiding in iedergeval om dat ik het leuk vind ;)

Ik geloof zeker dat er mensen zijn die liever hun droombaan doen en elk dubbeltje omdraaien dan een goed betaalde baan waar ze ongelukkig van worden. Maar de vraag die ik me dan stel-stel dat je een baan doet met een maandloon dat zwaar onderbetaald is-, denk je daar nog hetzelfde over als je 65 bent? Als je erachter komt dat je heel je leven hebt liggen zwoegen en zweten, en op je oude dag nog nauwelijks een pensioentje hebt om de verwarmingskosten van je eigen huis te kunnen betalen? Houden jullie daar ook rekening mee, hoe heb ik het later geregeld als ik oud ben? Kan ik dat zorgeloos met dit inkomen en met wat ik kan sparen? Of heb je er geen idee van en is het van "we zien wel".

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:16

Kwanyin schreef:
Britt_Sisi schreef:
en ik ben het helemaal mee eens met femke. :) ja natuurlijk het liefst word ik slapend rijk en lekker vrijwilligers werk toen waar ik het leuk vind met een paar miljoen op de bank! dit is onrealistisch (helaas..) dus dan werk ik maar hard voor een klein beetje geld, als dit is wat ik leuk vind ;) en nee ik zeg niet dat ik echt in de dierverzorging wil werken. maar ik volg mijn opleiding in iedergeval om dat ik het leuk vind ;)

Ik geloof zeker dat er mensen zijn die liever hun droombaan doen en elk dubbeltje omdraaien dan een goed betaalde baan waar ze ongelukkig van worden. Maar de vraag die ik me dan stel-stel dat je een baan doet met een maandloon dat zwaar onderbetaald is-, denk je daar nog hetzelfde over als je 65 bent? Als je erachter komt dat je heel je leven hebt liggen zwoegen en zweten, en op je oude dag nog nauwelijks een pensioentje hebt om de verwarmingskosten van je eigen huis te kunnen betalen? Houden jullie daar ook rekening mee, hoe heb ik het later geregeld als ik oud ben? Kan ik dat zorgeloos met dit inkomen en met wat ik kan sparen? Of heb je er geen idee van en is het van "we zien wel".

Garanties heb je nooit in het leven. Je kan nog zo'n goedbetaalde baan hebben nu, maar als je werkeloos wordt door bijv. de economische crisis, dan kom je net zo snel op bijstandniveau, zeker als de ww-uitkering verkort wordt naar 12 maanden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:19

Kimbers schreef:
Ik heb toch echt een diploma gehaald in 1 jaar hoor, beetje apart als ik het zou verzinnen toch?:o en ik heb zeker niet de verkeerde opleiding gekozen. Onder mijn niveau, dat wel.. Maar op dat moment zeker de juiste keuze.

ben erg benieuwd of het uiteindelijk zover komt dat deze studies afgeschaft worden.

ben ik wel heel benieuwd waar je een niveau 4 opleiding in 1 jaar hebt kunnen halen. Ik heb toch ook echt 4 jaar erover gedaan (grafisch vormgeven) en de kortste optie (kon dus met geen mogelijkheid korter omdat je meestal in niveau 4 een heel stage jaar hebt) was 3,5 jaar :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:20

Astaloca schreef:
Chaos schreef:
Niveau 4 in een jaar? Onzin. Mag niet eens. Tenzij je dingen kunt overslaan door je niveau of vorige opleiding.

nee hoor, ik had ook klasgenoten die havo hadden gedaan en deden gewoon net als ik 4 jaar over de opleiding :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:24

Electra63 schreef:
Garanties heb je nooit in het leven. Je kan nog zo'n goedbetaalde baan hebben nu, maar als je werkeloos wordt door bijv. de economische crisis, dan kom je net zo snel op bijstandniveau, zeker als de ww-uitkering verkort wordt naar 12 maanden.

Nee maar dat vind ik hetzelfde als op een driejarige niet zadelmakke agressieve hengst stappen met gympen en zonder cap en zeggen "garanties heb je niet, ik ken iemand die met een cap en bodyprotecter is gevallen en die zit in een rolstoel" :j . Daar zit toch nog een hele grote middenweg in. Als je kiest voor een laag inkomen dan heb je gegarendeerd het niet breed later. Als je kiest voor een hoog inkomen, dan moet je al pech hebben om zo lang werkloos te blijven dat je het later voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:27

Ik vind een aantal mensen toch wel wat kort door de bocht denken. Een opleiding dierverzorging (niveau 4) bestaat echt niet alleen maar uit konijnen oppakken en aquaria schoonmaken. Er komen juist heel veel managementvakken bij kijken. Ondernemingsplannen schrijven en een verbeterplan opstellen bijvoorbeeld (dit komt bij de lagere niveaus (1 en 2) overigens niet aan bod).
In die zin heb ik zeker iets aan de opleiding gehad. Omdat ik van de havo kwam heb ik de meeste vakken op mijn slofjes doorlopen en was soms ook echt verbaasd over het niveau wiskunde of Engels. Dat wel.

Overigens denk ik dat je, aan welke opleiding ook begint, van tevoren goed moet nadenken wat je toekomstbeeld is. Of dat nou een MBO, HBO of universitaire studie is. Ik heb er toentertijd voor gekozen om het MBO als opstapje te gebruiken naar het HBO (en inmiddels universiteit), maar ik heb op het MBO ook klasgenoten gehad die perse met dieren wilden werken. Dat is deze mensen ook wel degelijk gelukt.

Maar nogmaals: de opleiding bestaat dus niet alleen maar uit honden kammen en konijnen aaien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:32

Kwanyin schreef:
Electra63 schreef:

Nee maar dat vind ik hetzelfde als op een driejarige niet zadelmakke agressieve hengst stappen met gympen en zonder cap en zeggen "garanties heb je niet, ik ken iemand die met een cap en bodyprotecter is gevallen en die zit in een rolstoel" :j . Daar zit toch nog een hele grote middenweg in. Als je kiest voor een laag inkomen dan heb je gegarendeerd het niet breed later. Als je kiest voor een hoog inkomen, dan moet je al pech hebben om zo lang werkloos te blijven dat je het later voelt.

Ach er zijn beroepen waar het verschil in salaris tussen MBO en HBO maar een paar honderd euro bruto is. Om goed te kunnen discussiëren, moet je dus eerst bepalen wat een hoog salaris is. Ik ken namelijk mensen met alleen Mavo die zeer goed verdienen en wetenschappers die werkeloos zijn. Een hoop mensen hebben totaal geen benul van wat een "normaal" inkomen is.

Eulogy

Re: aantal 'pretstudies' (zoals dierverzorging) gaat omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:41

Maar in de wetenschap zijn ook niet veel banen, en als ze er al zijn verdienen ze slecht, dat is bekend toch? :+

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:59

Anoniem schreef:
Ik vind een aantal mensen toch wel wat kort door de bocht denken. Een opleiding dierverzorging (niveau 4) bestaat echt niet alleen maar uit konijnen oppakken en aquaria schoonmaken. Er komen juist heel veel managementvakken bij kijken. Ondernemingsplannen schrijven en een verbeterplan opstellen bijvoorbeeld (dit komt bij de lagere niveaus (1 en 2) overigens niet aan bod).
In die zin heb ik zeker iets aan de opleiding gehad. Omdat ik van de havo kwam heb ik de meeste vakken op mijn slofjes doorlopen en was soms ook echt verbaasd over het niveau wiskunde of Engels. Dat wel.

Overigens denk ik dat je, aan welke opleiding ook begint, van tevoren goed moet nadenken wat je toekomstbeeld is. Of dat nou een MBO, HBO of universitaire studie is. Ik heb er toentertijd voor gekozen om het MBO als opstapje te gebruiken naar het HBO (en inmiddels universiteit), maar ik heb op het MBO ook klasgenoten gehad die perse met dieren wilden werken. Dat is deze mensen ook wel degelijk gelukt.

Maar nogmaals: de opleiding bestaat dus niet alleen maar uit honden kammen en konijnen aaien.

Mee eens, veel mensen doen neerbuigend en lacherig over een dierverzorgingsopleiding.
Vind ik persoonlijk erg jammer, want ik heb in die 4 jaar echt een hele hoop geleerd. En dat was echt niet alleen maar hoe ik een konijn moest vasthouden of hoe ik een langharige cavia kon invlechten :n
Ik heb veel vakken op management gebied gehad en bijvoorbeeld een deel boekhouding.
Ik heb daarnaast ook de paraveterinaire kant gedaan en en 4 jaar lang met veel plezier paraveterinair geweest in 2 verschillende klinieken.
Ik zie een dierverzorging dan ook niet als een pret-studie :n
Dat de kwaliteit van de opleiding beter moet daar ben ik het wel mee eens.

In mijn tijd was het Barneveld, daar deed je de dierverzorging en de andere 3 scholen die die opleiding aanboden in NL waren slecht...
Nu kan je op elke hoek van de straat dierverzorging gaan doen.

Ik heb stagiaires onder mijn hoede gehad die dusdanig slecht waren dat ik ze eerlijk heb verteld dat ze er nooit gingen komen in de dierwereld en heb die school toen ook gewaarschuwd. Resultaat? Meisje zit nog steeds op de opleiding en school verteld haar nog steeds dat ze echt een prima leerling is en het echt wel gaat maken in de dierenwereld.

Dát soort zaken moeten ze aanpakken :j
En gewoon een maximum aantal leerlingen instellen wat per jaar wordt toegelaten (landelijk evt)
Dan heb je over een jaar of 5-10 ook geen overschot meer in die sector...

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:11

lifaya schreef:
Kimbers schreef:
Ik heb toch echt een diploma gehaald in 1 jaar hoor, beetje apart als ik het zou verzinnen toch?:o en ik heb zeker niet de verkeerde opleiding gekozen. Onder mijn niveau, dat wel.. Maar op dat moment zeker de juiste keuze.

ben erg benieuwd of het uiteindelijk zover komt dat deze studies afgeschaft worden.

ben ik wel heel benieuwd waar je een niveau 4 opleiding in 1 jaar hebt kunnen halen. Ik heb toch ook echt 4 jaar erover gedaan (grafisch vormgeven) en de kortste optie (kon dus met geen mogelijkheid korter omdat je meestal in niveau 4 een heel stage jaar hebt) was 3,5 jaar :)

Het was een versnelde opleiding, ondertussen is het alweer afgeschaft geloof ik. Aoc terra in groningen :)

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:25

Heb ooit een keer wekelijks op zo'n school een aantal maanden opdrachten moeten maken.
Voor mijn huidige studie, als snuffel-dagen ofzo..

Hallo dit is een muis, zeg maar met z'n allen; ''hallo muis'' -O-

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:29

VonDutch schreef:
Heb ooit een keer wekelijks op zo'n school een aantal maanden opdrachten moeten maken.

Welke school was dit als ik vragen mag. Want dat soort dingen gebeurden echt niet in mijn tijd op Barneveld :n

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:10

gummie schreef:
Tja, de een redeneert: 'ik ga een opleiding doen die ik leuk vind, en daarna kijk ik of er werk in te vinden is.'
De ander vindt: 'kijk eerst naar de arbeidsmarkt. Als er geen werk te vinden is in een bepaalde sector, is het niet zinvol een opleiding te volgen die je klaarstoomt voor die sector.'

Je zou het kunnen combineren: een aantal studies bekijken die je leuk vindt en die aansluiten op de arbeidsmarkt.

En als er geen vraag naar is, of je iets echt totaal niet leuk/ interessant vindt, gewoon je verantwoordelijkheid nemen en iets anders kiezen. En dus niet omdat je het leuk vindt "cavia's te kammen" een caviakamcursus gaan doen.

Met dit probleem zit ik nu dus... met 15 jaar van de Mavo af gekomen (jonge leerling) en het enigste wat ik -uiteraard- wilde doen was: paarden :j en niks anders :n . En mijn moeder heeft het geprobeerd hoor, ik ben namelijk de enigste in de familie die 'last' heeft van het paardenvirus dus mijn moeder zag het al niet zitten, en zeker niet toen ze zich een beetje verdiept had in de paardenbranche wat banen betreft. Dus ik ben overal mee naar toe gesleept, alle open dagen die je maar kan bedenken, administratief, politie, toerisme enz enz.
Op een gegeven moment zei zei zelfs "zou je anders niet het oriëntatiejaar van de landmacht gaan doen"? Misschien is dat wel wat voor je. Maar nee, ik wilde alleen Paardenhouderij gaan doen, en heb dat ook gedaan.

Was daar ook wel serieus over hoor, zelf wist ik ook wel dat er hier in Zeeland weinig werk in is maar ik vond het ook geen probleem om daarvoor te moeten gaan verhuizen ofzo. Dus zo geschiedde. Uiteindelijk dus toch 4 jaar hier mijn (goedbetaalde!) droombaan gehad, in de paarden en inmiddels een gezinnetje met kindje rijker, en toen ging het bedrijf dicht en verder zijn hier geen betaalde banen in de paarden te vinden.
Nu ben ik 25 en nu? Heb ik een jaar bij het UWV gewerkt en vond het contact met de klanten en de problemen oplossen/informatie verschaffen/wegwijs maken wbt uitkeringen ontzettend leuk maar de strakke cultuur waarbij àlles voor je bepaalt wordt en "een kwartier pauze géén 15,5 of 16 minuten is" verschrikkelijk. Ik werd voor mijn gevoel behandeld als een klein kind, of iemand die de stom is om zelf na te denken. Maar zo was dat daar. Dus dat was na een jaar ook klaar. Het is ontzettend moeilijk om werk te vinden, ik ben heel handig met de pc, kan feilloos blind typen en zie administratief werk ook zeker wel zitten, maarja wie gaat mij aannemen met alleen MBO Paardenhouderij?

Laatst bij het UVW een beroepskeuzetest gedaan: bovenaan stond agrarisch werk, natuur, visserij, milieu... ja dat wist ik zelf ook wel. Ik ben ook een buiten-persoon maar goed, daar zijn geen vacatures in.

Dus nu moet ik weer een opleiding gaan volgen maarrr nu is het dillemma, wat? en welke richting?
Mijn hart zegt: 'ik ga een opleiding doen die ik leuk vind, en daarna kijk ik of er werk in te vinden is.' (natuurlijk niet weer zo'n gespecificeerde opleiding als paardenhouderij maar liefst wel in de agrarische sector, wel de baanmogelijkheden in het oog houden) maar mijn verstand zegt: 'kijk eerst naar de arbeidsmarkt. Als er geen werk te vinden is in een bepaalde sector, is het niet zinvol een opleiding te volgen die je klaarstoomt voor die sector.' Dus probeer een HBO te gaan doen voor iets wat ik misschien helemaal niet leuk vind, maar wel betaald.

Maar goed, de meeste vacatures hier in de buurt zijn vooral in de bouw/technische sector. Is niet aan mij besteed.
En net wat ik een stukje terug las: nu is er een banenkrapte maar over een paar jaar is dat misschien heel anders door de vergrijzing en niet genoeg jonge werkenden om al die AOW'ers op te volgen.

Eigenlijk zou ik nu dus moeten kijken waar er veel vraag naar is, en daar een opleiding voor gaan volgen, ongeacht of ik het leuk vind. Want ik heb geen zin om weer een opleiding te gaan volgen voor jan-met-de-korte-achternaam. Maar wie zegt dat, als ik straks over 2 jaar ofzo klaar ben, er nog steeds zoveel vacatures zijn in die sector?

Denk dat maar ik voor zo'n droge opleiding kies als managementsecretaresse ofzoiets, waar je altijd wel mee terecht kan.

Zucht. Het is niet makkelijk. -O-

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:46

@bovenstaande :D
Volgens mij is er landelijk tekort aan verschillende typen zorgpersoneel vnl verzorgende ig. Misschien dat moeite waard om eens uit te zoeken of daar een opleiding is die je leuk lijkt? iig minder droog en dankbaarder werk dan verveelkantoormiep.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:53

VonDutch schreef:

Een snuffel stage vindt plaats op het VMBO en daar hebben we hier dus niet over. Maar ook die kan heel serieus zijn. Mijn dochter heeft toen een week meegelopen (of beter gezegd flink gewerkt) in een dierenpension.

aikon

Re: aantal 'pretstudies' (zoals dierverzorging) gaat omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:37

Ik heb altijd mijn vraagtekens gehad bij de kunst opleidingen, kan er niks aan doen. Dat soort dingen kun je ook leren op een andere manier. Een kunstenares heeft mij ooit eens gezegd dat je je alleen kunstenaar mocht noemen als je een jaren lange studie had gehad, want dan kon je kunst maken. Ik heb zoiets van je kan het of je kan het niet. En wat zij kunst vind hoef ik nog geen kunst te vinden.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:38

lifaya schreef:
Astaloca schreef:

nee hoor, ik had ook klasgenoten die havo hadden gedaan en deden gewoon net als ik 4 jaar over de opleiding :)[/quote]
Dan ligt dat misschien aan de school :) bij ons kon je het verkort doen, net als veel andere opleidingen :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:20

aikon schreef:
Ik heb altijd mijn vraagtekens gehad bij de kunst opleidingen, kan er niks aan doen. Dat soort dingen kun je ook leren op een andere manier. Een kunstenares heeft mij ooit eens gezegd dat je je alleen kunstenaar mocht noemen als je een jaren lange studie had gehad, want dan kon je kunst maken. Ik heb zoiets van je kan het of je kan het niet. En wat zij kunst vind hoef ik nog geen kunst te vinden.

Kom ik weer aan met m'n conservatorium hoor :D
Maar muziek is ook een kunstvorm, maar er is nog een hoop te leren aan technieken en theorie. Dat leer je vast ook als je een ander soort kunstenaar wordt.
Het wil niet zeggen dat je zonder die opleiding niets moois kan maken, maar met die opleiding weten de mensen wat ze van je kunnen verwachten. Je hebt een basis. Je kunt niet alleen geweldig romantische muziek spelen, maar ook bijvoorbeeld partijen uitschrijven.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:33

Ik doe zelf de opleiding Dierverzorging (Paraveterinair Dierenartsassistente) aan het GroenhorstCollege in Barneveld. Ik doe deze opleiding op niveau 4 in 2 jaar, omdat ik van de HAVO af kom.

Ik vind het erg jammer dat er zo neerbuigend word gedaan over de Dierverzorging opleidingen. Jammer genoeg denken velen dat deze opleiding hondjes aaien en katjes knuffelen is. Dit is veel meer dan dat! Ik loop nu 8 weken stage op een gemengde praktijk, waar ze gezelschapsdieren, landbouwhuisdieren en paarden behandelen en het is zo verschillend werk! Zo assisteer je bij rontgenfoto's maken, je moet steriel staan bij operaties en injecties toedienen bij dieren. Het klinkt allemaal erg simpel, maar de theorie die er achter zit, is erg pittig en kan een groot struikelblok zijn.

Mijn school heeft ook gereageerd op dit nieuwsbericht, dat kun je hier lezen:
http://www.groenhorstbarneveld.nl/
Een beetje naar beneden scrollen en je ziet het nieuwsbericht "Dierverzorgers vinden baan in de groene sector" staan :)

Heb mij overigens zojuist aangemeld voor de opleiding Dier en Veehouderij aan Hogeschool Van Hall Larenstein, met als Major waarschijnlijk Applied Animal Science.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:44

Natuurlijk reageert jouw school zo Marjoow. Zij krijgen immers voor iedere leerling centjes van de overheid. Maar aangezien jij doorstudeert na deze opleiding is toch ook een teken dat je MBO niet genoeg vindt? En idd een prima overstap naar HBO maar daar had je ook vanaf de HAVO naar toe gekund.

Nu dus 1 jaar onnodige vertraging ..... à 10.000 overheidsgeld. En ik heb het over 1 jaar vertraging omdat je in 2de jaar instroomt op het HBO hè.....

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:47

Joyce_ schreef:
Britt_Sisi schreef:
Bij mij op school werden er motivatie brieven gestuurd en erna werd je uitgenodigd voor een intake gesprek, het is dus niet dat je zomaar aangenomen werd, mijn klas bestaat nu nog uit 4 mensen, niveau 4
de niveau 3 hebben er nog 12 geloof ik. wij begonnen met 18, dan zie je dat de opleiding niet de makkelijkste is ;)

Maar dat is toch al zonde, als je al niet eens zeker weet dat je wil werken in de sector waarin je wordt opgeleid? Dan had je toch beter een andere, wat bredere, met grotere banenkans-opleiding kunnen doen.. Als dierverzorgster in het asiel, op de manege of bij een hondenuitlaatservice kun je toch wel terecht, ook zonder diploma (ik ken er genoeg)..
Wel fijn dat je het naar je zin hebt op je opleiding natuurlijk, dat voorop. :j Maar een opleiding doen terwijl je niet echt in de dierverzorging wil werken.... Er lijken mij gewoon verstandigere keuzes. :)

En als jonge meid lijkt het allemaal nog prima te doen met weinig geld en veel plezier. Maar voor mijn werk (wat ik overigens héél leuk vind en wat ook nog eens prima verdient, het kan dus samen. :D ) zie ik dagelijks moeders die spijt hebben van hun keuze ooit, omdat ze nu met een gezin ieder dubbeltje moeten omdraaien.. Het is dus niet alleen mijn eigen visie op een fijn leven, ik merk gewoon dat óók een hoop andere mensen (die eerst anders beweerden) toch wel graag wat meer geld hebben dan 'weinig'.. :)

Zoals ik in een eerdere post al gezegd had, ik was 16 toen ik moest kiezen wat ik wilde doen, dus heb ik iets gekozen wat me wel leuk leek, en je kan er toch alleen maar achter komen dat je iets niet leuk vind door het te doen ;) en mijn opleiding is best leuk, en mn stage's ook (behalve dit jaar.. hou niet van winkels maar dan weet ik dat ook weer)
Astaloca schreef:
Chaos schreef:

nou bij ons kan je het dan verkort doen, in 3 jaar.
je moet toch al je proeve van bekwaamheid doen, en de laatste proeve kan je niet doen zonder 2 jaar management.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:50

slimmerik schreef:
Natuurlijk reageert jouw school zo Marjoow. Zij krijgen immers voor iedere leerling centjes van de overheid. Maar aangezien jij doorstudeert na deze opleiding is toch ook een teken dat je MBO niet genoeg vindt? En idd een prima overstap naar HBO maar daar had je ook vanaf de HAVO naar toe gekund.

Nu dus 1 jaar onnodige vertraging ..... à 10.000 overheidsgeld. En ik heb het over 1 jaar vertraging omdat je in 2de jaar instroomt op het HBO hè.....

Ik ben eerlijk gezegd benieuwd waarom iedereen over het geld zeurt. Of denk jij dat je een goedkope bejaarde wordt? :7

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:52

slimmerik schreef:

Nou, MBO niet goed genoeg, dat zeg ik niet ;) Ik ben nog maar 18 jaar, en ik wil gewoon graag meer. Ik ben niet iemand die tot zijn 67e hetzelfde werk moet gaan doen. Ik wist op het moment dat ik voor deze opleiding koos, nog totaal niet wat ik wilde doen. Nu weet ik meer die richting: Ik wil toch meer weten over paarden, gezondheidszorg en dan het liefste beweging. Beweging van het paard (en andere dieren ook overigens) boeit mij enorm, en het liefste studeer ik door totdat ik daarin gespecialiseerd ben. Nu weet ik dat de geldkraan hier niet erg hard stroomt, en ik er zelf keihard voor moet werken maar waar een wil is is een weg.

Er zijn er genoeg uit mijn klas die níet doorstuderen en nu druk op zoek zijn naar een baan. De ene word na de eerste sollicitatie aangenomen, de ander moet er eerst 10 versturen. Maar dat is toch overal zo?

Ik doe liever leuk werk, dan rijk worden. Natuurlijk is een geldboompje leuk, maar een leuk leven is ook belangrijk. Met plezier naar je werk gaan, en niet er tegenop zien dat je weer moet. Ik moet met dieren werken, en iets anders ligt mij gewoon niet.

Joh, en als ik geld nodig heb, kan ik altijd nog op zoek naar een rijke boer :')

[edit]Overigens begin ik gewoon in het eerste jaar van deze opleiding hoor ;) Niets vertragingsgeld :=
Laatst bijgewerkt door Marjo op 04-04-12 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:53

ik heb ook de opleiding dierenverzorging gedaan en daar hoorden ook vakken bij als anatomie en voortplanting(genetica) en zoals eerder vermeld ook boekhouding. Wel vind ik dat er ook selecties gedaan mogen worden. Er zijn zoveel dierverzorgers en zo weinig banen. Daarbij verdiend t vaak zo slecht dat je net zo goed in de supermarkt kan werken. Ik heb dus best veel geleerd op de opleiding maar ik heb er toch spijt van omdat ik er nu niks mee kan en voor andere beroepen/scholen voegt t ook vrij weinig toe op je cv.