Chaos schreef:Niveau 4 in een jaar? Onzin. Mag niet eens. Tenzij je dingen kunt overslaan door je niveau of vorige opleiding.
Kan wel degelijk als je bijv havo hebt gedaan oid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Britt_Sisi schreef:en ik ben het helemaal mee eens met femke.ja natuurlijk het liefst word ik slapend rijk en lekker vrijwilligers werk toen waar ik het leuk vind met een paar miljoen op de bank! dit is onrealistisch (helaas..) dus dan werk ik maar hard voor een klein beetje geld, als dit is wat ik leuk vind
en nee ik zeg niet dat ik echt in de dierverzorging wil werken. maar ik volg mijn opleiding in iedergeval om dat ik het leuk vind
Kwanyin schreef:Britt_Sisi schreef:en ik ben het helemaal mee eens met femke.ja natuurlijk het liefst word ik slapend rijk en lekker vrijwilligers werk toen waar ik het leuk vind met een paar miljoen op de bank! dit is onrealistisch (helaas..) dus dan werk ik maar hard voor een klein beetje geld, als dit is wat ik leuk vind
en nee ik zeg niet dat ik echt in de dierverzorging wil werken. maar ik volg mijn opleiding in iedergeval om dat ik het leuk vind
Ik geloof zeker dat er mensen zijn die liever hun droombaan doen en elk dubbeltje omdraaien dan een goed betaalde baan waar ze ongelukkig van worden. Maar de vraag die ik me dan stel-stel dat je een baan doet met een maandloon dat zwaar onderbetaald is-, denk je daar nog hetzelfde over als je 65 bent? Als je erachter komt dat je heel je leven hebt liggen zwoegen en zweten, en op je oude dag nog nauwelijks een pensioentje hebt om de verwarmingskosten van je eigen huis te kunnen betalen? Houden jullie daar ook rekening mee, hoe heb ik het later geregeld als ik oud ben? Kan ik dat zorgeloos met dit inkomen en met wat ik kan sparen? Of heb je er geen idee van en is het van "we zien wel".
Kimbers schreef:Ik heb toch echt een diploma gehaald in 1 jaar hoor, beetje apart als ik het zou verzinnen toch?:o en ik heb zeker niet de verkeerde opleiding gekozen. Onder mijn niveau, dat wel.. Maar op dat moment zeker de juiste keuze.
ben erg benieuwd of het uiteindelijk zover komt dat deze studies afgeschaft worden.
Electra63 schreef:Garanties heb je nooit in het leven. Je kan nog zo'n goedbetaalde baan hebben nu, maar als je werkeloos wordt door bijv. de economische crisis, dan kom je net zo snel op bijstandniveau, zeker als de ww-uitkering verkort wordt naar 12 maanden.
Kwanyin schreef:Electra63 schreef:Garanties heb je nooit in het leven. Je kan nog zo'n goedbetaalde baan hebben nu, maar als je werkeloos wordt door bijv. de economische crisis, dan kom je net zo snel op bijstandniveau, zeker als de ww-uitkering verkort wordt naar 12 maanden.
Nee maar dat vind ik hetzelfde als op een driejarige niet zadelmakke agressieve hengst stappen met gympen en zonder cap en zeggen "garanties heb je niet, ik ken iemand die met een cap en bodyprotecter is gevallen en die zit in een rolstoel". Daar zit toch nog een hele grote middenweg in. Als je kiest voor een laag inkomen dan heb je gegarendeerd het niet breed later. Als je kiest voor een hoog inkomen, dan moet je al pech hebben om zo lang werkloos te blijven dat je het later voelt.
Anoniem schreef:Ik vind een aantal mensen toch wel wat kort door de bocht denken. Een opleiding dierverzorging (niveau 4) bestaat echt niet alleen maar uit konijnen oppakken en aquaria schoonmaken. Er komen juist heel veel managementvakken bij kijken. Ondernemingsplannen schrijven en een verbeterplan opstellen bijvoorbeeld (dit komt bij de lagere niveaus (1 en 2) overigens niet aan bod).
In die zin heb ik zeker iets aan de opleiding gehad. Omdat ik van de havo kwam heb ik de meeste vakken op mijn slofjes doorlopen en was soms ook echt verbaasd over het niveau wiskunde of Engels. Dat wel.
Overigens denk ik dat je, aan welke opleiding ook begint, van tevoren goed moet nadenken wat je toekomstbeeld is. Of dat nou een MBO, HBO of universitaire studie is. Ik heb er toentertijd voor gekozen om het MBO als opstapje te gebruiken naar het HBO (en inmiddels universiteit), maar ik heb op het MBO ook klasgenoten gehad die perse met dieren wilden werken. Dat is deze mensen ook wel degelijk gelukt.
Maar nogmaals: de opleiding bestaat dus niet alleen maar uit honden kammen en konijnen aaien.
lifaya schreef:Kimbers schreef:Ik heb toch echt een diploma gehaald in 1 jaar hoor, beetje apart als ik het zou verzinnen toch?:o en ik heb zeker niet de verkeerde opleiding gekozen. Onder mijn niveau, dat wel.. Maar op dat moment zeker de juiste keuze.
ben erg benieuwd of het uiteindelijk zover komt dat deze studies afgeschaft worden.
ben ik wel heel benieuwd waar je een niveau 4 opleiding in 1 jaar hebt kunnen halen. Ik heb toch ook echt 4 jaar erover gedaan (grafisch vormgeven) en de kortste optie (kon dus met geen mogelijkheid korter omdat je meestal in niveau 4 een heel stage jaar hebt) was 3,5 jaar
VonDutch schreef:Heb ooit een keer wekelijks op zo'n school een aantal maanden opdrachten moeten maken.
Voor mijn huidige studie, als snuffel-dagen ofzo..
Hallo dit is een muis, zeg maar met z'n allen; ''hallo muis''
gummie schreef:Tja, de een redeneert: 'ik ga een opleiding doen die ik leuk vind, en daarna kijk ik of er werk in te vinden is.'
De ander vindt: 'kijk eerst naar de arbeidsmarkt. Als er geen werk te vinden is in een bepaalde sector, is het niet zinvol een opleiding te volgen die je klaarstoomt voor die sector.'
Je zou het kunnen combineren: een aantal studies bekijken die je leuk vindt en die aansluiten op de arbeidsmarkt.
En als er geen vraag naar is, of je iets echt totaal niet leuk/ interessant vindt, gewoon je verantwoordelijkheid nemen en iets anders kiezen. En dus niet omdat je het leuk vindt "cavia's te kammen" een caviakamcursus gaan doen.
VonDutch schreef:Heb ooit een keer wekelijks op zo'n school een aantal maanden opdrachten moeten maken.
Voor mijn huidige studie, als snuffel-dagen ofzo..
Hallo dit is een muis, zeg maar met z'n allen; ''hallo muis''
lifaya schreef:Astaloca schreef:Niveau 4 in een jaar? Onzin. Mag niet eens. Tenzij je dingen kunt overslaan door je niveau of vorige opleiding.
aikon schreef:Ik heb altijd mijn vraagtekens gehad bij de kunst opleidingen, kan er niks aan doen. Dat soort dingen kun je ook leren op een andere manier. Een kunstenares heeft mij ooit eens gezegd dat je je alleen kunstenaar mocht noemen als je een jaren lange studie had gehad, want dan kon je kunst maken. Ik heb zoiets van je kan het of je kan het niet. En wat zij kunst vind hoef ik nog geen kunst te vinden.
Joyce_ schreef:Britt_Sisi schreef:Bij mij op school werden er motivatie brieven gestuurd en erna werd je uitgenodigd voor een intake gesprek, het is dus niet dat je zomaar aangenomen werd, mijn klas bestaat nu nog uit 4 mensen, niveau 4
de niveau 3 hebben er nog 12 geloof ik. wij begonnen met 18, dan zie je dat de opleiding niet de makkelijkste is
en ik ben het helemaal mee eens met femke.ja natuurlijk het liefst word ik slapend rijk en lekker vrijwilligers werk toen waar ik het leuk vind met een paar miljoen op de bank! dit is onrealistisch (helaas..) dus dan werk ik maar hard voor een klein beetje geld, als dit is wat ik leuk vind
Maar dat is toch al zonde, als je al niet eens zeker weet dat je wil werken in de sector waarin je wordt opgeleid? Dan had je toch beter een andere, wat bredere, met grotere banenkans-opleiding kunnen doen.. Als dierverzorgster in het asiel, op de manege of bij een hondenuitlaatservice kun je toch wel terecht, ook zonder diploma (ik ken er genoeg)..
Wel fijn dat je het naar je zin hebt op je opleiding natuurlijk, dat voorop.Maar een opleiding doen terwijl je niet echt in de dierverzorging wil werken.... Er lijken mij gewoon verstandigere keuzes.
![]()
En als jonge meid lijkt het allemaal nog prima te doen met weinig geld en veel plezier. Maar voor mijn werk (wat ik overigens héél leuk vind en wat ook nog eens prima verdient, het kan dus samen.) zie ik dagelijks moeders die spijt hebben van hun keuze ooit, omdat ze nu met een gezin ieder dubbeltje moeten omdraaien.. Het is dus niet alleen mijn eigen visie op een fijn leven, ik merk gewoon dat óók een hoop andere mensen (die eerst anders beweerden) toch wel graag wat meer geld hebben dan 'weinig'..
Astaloca schreef:Chaos schreef:Niveau 4 in een jaar? Onzin. Mag niet eens. Tenzij je dingen kunt overslaan door je niveau of vorige opleiding.
slimmerik schreef:Natuurlijk reageert jouw school zo Marjoow. Zij krijgen immers voor iedere leerling centjes van de overheid. Maar aangezien jij doorstudeert na deze opleiding is toch ook een teken dat je MBO niet genoeg vindt? En idd een prima overstap naar HBO maar daar had je ook vanaf de HAVO naar toe gekund.
Nu dus 1 jaar onnodige vertraging ..... à 10.000 overheidsgeld. En ik heb het over 1 jaar vertraging omdat je in 2de jaar instroomt op het HBO hè.....
slimmerik schreef:Natuurlijk reageert jouw school zo Marjoow. Zij krijgen immers voor iedere leerling centjes van de overheid. Maar aangezien jij doorstudeert na deze opleiding is toch ook een teken dat je MBO niet genoeg vindt? En idd een prima overstap naar HBO maar daar had je ook vanaf de HAVO naar toe gekund.
Nu dus 1 jaar onnodige vertraging ..... à 10.000 overheidsgeld. En ik heb het over 1 jaar vertraging omdat je in 2de jaar instroomt op het HBO hè.....