'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alina1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:28

Er zijn inderdaad verschillende doelgroepen.
Zo heb je mensen die door een reorganisatie werkloos raken en doordat ze te oud worden gevonden niet meer aan werk kunnen komen. Voor deze mensen is het uiterst triest en mooi dat er een vangnet als de bijstand bestaat.
Echter heb je ook mensen die er inderdaad misbruik van maken. Zij geven als argument: ik kan even goed thuis blijven als ik nu ga werken heb ik even veel dan in de bijstand. Want wanneer ik werk heb ik geen recht meer op huurtoeslag, kwijtschelding enz.

Tegenwoordig is het de realiteit dat man/vrouw en partner moeten werken wil je het een beetje ruim hebben. Dan heb ik het over een minimum tot modaal inkomen per partner. Ik en mijn partner werken ook beide en als 1 van ons 2en zijn inkomen zou verliezen zouden we echt de eindjes aan elkaar moeten knopen.

En wat ik er nou van vind is lastig te zeggen... Ik denk dat het vooral te maken heeft met hoe je in het leven staat/ hoe je opgevoed bent (wanneer je de keuze hebt om te werken) of je wel of niet kiest om voor je geld te werken. Ik werk liever voor mijn geld dan dat ik in de bijstand zou zitten, maar ik ken ook mensen die liever bijstand hebben dan dat ze ervoor moeten werken. En begrijp me goed ik heb het nu niet over mensen die om een bepaalde reden niet kunnen werken. Dat is namelijk weer een heel ander verhaal.

Ik denk persoonlijk dat het meer gestimuleerd zou moeten worden om te werken. Het lijkt me namelijk niet de bedoeling dat iemand in de bijstand (die kan werken) evenveel inkomen heeft dan iemand die een hele week werkt.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:40

Ik vind dat als je KAN werken, je ook moet werken. Doe je dit niet moeten ze het je maar wat moeilijker maken. Ik denk dat ze misschien meer druk moeten voelen om het idee te krijgen dat ze moeten werken voor hun loon?

Wij krijgen ook een uitkering. Of naja, mijn zus. Zij is meervoudig gehandicapt geboren en kan niet meer dan een baby van 3 maanden. Nooit anders geweest. Voor mensen die echt niet kunnen werken vind ik het ontzettend goed dat deze uitkeringen er zijn! Anders zou het er veel minder mooi hebben uitgezien.

Abiola

Re: 'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:43

Ik vind juist dat de groep mensen die echt niet (meer) kan werken er behoorlijk bekaaid vanaf komt. Ik zie liever dat de uitkering van iedereen die gewoon niet wil werken stopgezet wordt, en dat de gene die echt niet kan het ietsje beter krijgt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 00:26

Stimuleer de werkgelegenheid: roep een inspectiegroep in het leven die de uitkeringstrekkers opspoort en vervolgens elke maand de uitkering met 5% vermindert ofzo. Moet je eens zien hoe snel ze weer aan het werk zijn :j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 00:47

Evelli schreef:
Ja :D want ik heb een hele goede baan :)
Maar niets doen en van alles gratis krijgen klinkt ook wel aardig ;) dure kranten abo's, gratis super snelle computers, gratis internet, gratis sporten, gratis opleidingen, gratis huisraad, gratis voedsel, geld voor cadeautjes (verlovingen, trouwen, geboortes, verjaardagen), vergoedingen voor alles, geen belastingen betalen, subsidies.
Vind het bijzonder oneerlijk verdeeld.

Sorry hoor maar waar baseer jij dat op? Hoe kom je aan die informatie? Want ik zit noodgedwongen tijdelijk in de bijstand omdat er in mijn vakgebied blijkbaar geen werk is en ik tot op heden steeds afgewezen word. En ik krijg nog geen 1000 euro per maand, ik krijg waarschijnlijk met heeeeeel veel moeite kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. Ik kan niet gratis sporten, krijg geen geld voor cadeautjes, ook geen gratis voedsel en een opleiding? Al helemaaaaal niet!
Ik solliciteer me rot om zo snel mogelijk weer een goedbetaalde baan te krijgen.
Want anders mag je mij dat adresje wel geven waar je al die free goodies kan krijgen +:)+

Een paar jaar geleden hoorde je hier en daar wel eens een bijstandsmoeder die zei dat ze liever een uitkering kreeg dan aan het werk was want als ze 32uur werkte verdiende ze amper hetzelfde als haar uitkering. En toen waren die uitkeringen misschien hoger en het overpeinzen waard om lekker thuis te blijven.
Maar volgens mij is dit je reinste onzin wat je hier verkondigt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 01:17

Voor al die mensen die zeggen dat ze een werkloze die al tig jaar in die situatie zit zo aannemen: Voeg de daad bij het woord, en verbeter de wereld, begin bij jezelf. Wie weet volgen er wel bedrijven! De meeste bedrijven willen ze namelijk niet hebben. Te lang uit het arbeidsproces, te weinig ervaring, te bang voor een mislukking. Boven de 40 geldt je als hoogbejaard en veel te duur, zoals ook in dit topic meerdere malen aangegeven wordt. Ben je fatsoenlijk opgeleid? Dan kan je een baantje bij de Mac of bij de supermarkt wel vergeten, die zijn veel te bang dat je weer vertrekt voordat ze het doorhebben en je de investeringskosten hebt terugverdient.

Lichamelijk zwaar werk, zoals in de kassen, is niet voor iedereen weggelegd. Net zoals callcentrewerk, of aspergesteken. En lopende-bandwerk kan ook niet iedereen aan, hoe eenvoudig dat ook lijkt. Laat staan werk in de zorg/ verzorging... Daarvoor is een ietwat zorgzaam karakter toch wel een vereiste, en niet iedereen is even zorgzaam. En dan kom je meteen bij de beperkingen van gedwongen werkvoorzieningen. Er wordt daarbij vanuit gegaan dat iedereen alles zomaar kan, en dat is gewoon niet zo. Niet iedereen kan in de zorg werken, niet iedereen kan in de kassen werken, niet iedereen kan hooien in het hooiseizoen en niet iedereen kan bij de Mac werken. En als je als werkgever een paar compleet niet capabele mensen in je maag gesplitst hebt gekregen dan vergaat de lust om nog meer risico te lopen vanzelf. Want laten we wel wezen, als je feitelijk niet capabel bent wordt het al heel snel heel erg moeilijk om je ertoe aan te zetten weer naar je werk te gaan in de wetenschap dat je het eigenlijk helemaal niet kan. Daar gaan de meest gezonde, stabiele mensen uiteindelijk aan onderdoor.

En niet capabel zijn is iets anders dan niet gemotiveerd zijn. Ik doe ALLES wat ik doe met minstens 300% inzet. Ben bereid van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat te werken zonder de overuren te schrijven (heb nog nooit ook maar 1 overuur geschreven als die niet door prikklokken werden geregistreerd, en er ontelbare gemaakt. Ook heb ik regelmatig op tijd uitgeklokt, en ben daarna gewoon door gaan werken om m'n werk maar af te krijgen om de baas niet op extra kosten voor overuren te jagen). Heb jarenlang geen pauzes gehouden om m'n gebrek aan tempo goed te maken, zonder die te schrijven natuurlijk. Het is immers mijn fout dat ik niet snel genoeg ben. Ben bereid voor werk letterlijk 4 uur reistijd enkele reis te maken en kilometers te lopen met 30 kilo aan gereedschap om op de plaats bestemming te komen. Ik heb op stations en op straat geslapen omdat ik niet meer thuis kon komen vanwege de uren en niet wilde vragen om overnachtingen of zo vroeg moest beginnen dat ik er met het OV niet op tijd zou kunnen zijn vanuit huis, ook niet met de eerste trein/ bus als ik de avond ervoor met de laatste thuis was gekomen. Maar toch heb ik in de bijstand gezeten, omdat ik domweg niet capabel genoeg was. Aan inzet heeft het nooit gelegen, en niemand kan ooit zeggen dat ik me niet inzet. Maar alleen inzet is echt niet voldoende! Anders had ik nooit werkloos geweest, en was ik ook nooit afgekeurd. Op papier ben ik de ideale werknemer. In de praktijk helaas niet, ondanks alle goede wil en inzet. Ik ga ver voor een baantje, al verdient het niet meer dan bijstandsnivo. En toch ben ik in de sociale werkvoorziening beland... Omdat dat de enige plek is waar ik vooralsnog wel floreer, in het team pas en gewaardeerd wordt voor wat ik doe en wat ik wel kan. Ik heb nooit een baantje geweigerd, ook al was ik er totaal niet geschikt voor. Niet geschoten is immers altijd mis. Maar als je dan jaren opeen, na letterlijk 10 of meer sollicitaties PER DAG nog steeds niets vind zakt de moed je ook wel behoorlijk in de schoenen, en dan wordt het wel steeds moeilijker je nog te motiveren om WEER minstens 10 brieven te gaan schrijven, elke dag op elke vacature. En dat ga je terugzien in de brieven, en dus ook weer in de kans op werk. En zo raak je al snel in een vicieuze cirkel in een rotgang naar beneden, wordt je door mensen nagestaard en nageroepen dat je een lui varken bent en een profiteur, worden er kliklijnen op je gezet... Terwijl je niets liever wil.

En na jaren in zo'n situatie gezeten te hebben heb ik ook wel eens cynisch geroepen dat het best lekker is om gratis geld te krijgen. Je wordt vanzelf wel cynisch als je steeds maar afgewezen wordt, of dat er niet eens gereageerd wordt op een sollicitatie. Nu werk ik voor mijn uitkering, ben er niet trots op. Maar je moet toch wat. Ik noem het geen gratis geld, want dat is het niet. Ik werk ervoor. Maar dat is volgens velen niet voldoende!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:22

@ Mick: RESPECT! en inderdaad na 10 sollicitaties per dag zakt de moed je in de schoenen. Mijn broer is het ook helemaal beu. Gisteren voor de 3e keer naar Eindhoven gereden (na ongeveer 50 sollicitaties bij zeer uiteenlopende bedrijven), want ze waren lirisch over zijn cv en zouden contact leggen met 2 bedrijven want zo iemand wilden ze zeker niet laten glippen! en dan komt ie daar, voor de 3e keer, en dan hebben ze helemaal niet geinformeerd bij die 2 bedrijven of er uberhaupt een baan vrij is. En vragen ze doodleuk of ie nog even een cijferlijst wil toevoegen van een of andere opleiding.
Dat is meer regel dan uitzondering. Hij is meerdere malen ergens heen gereden om te ontdekken dat er niet eens een vacature bestond. Op veel sollicitiatiebrieven wordt niet eens gereageerd. En als ie een lovende reactie krijgt en uitgenodigd wordt voor een gesprek, hoort ie daarna weken niets meer terwijl ze zo enthousiast over hem zijn tijdens en na het gesprek en als ie belt zeggen ze helaas, we hebben al iemand anders aangenomen. Of: helaas, de baan is geschrapt.
Gaat ie vervolgens solliciteren, uit pure frustratie, bij de DAR (als vuilnisman), een autobedrijf, of de AH (vakkenvuller), dan komt ie niet aan de bak omdat ie te oud is (31), te veel kost of te hoog opgeleid is.
Als het aan je inzet niet ligt, dan ligt het wel aan de arbeidsmarkt. Mijn broer weigert echter een uitkering aan te vragen. Hij heeft een vergunning aangevraagd en gekregen om oud-ijzer op te halen en kan daarmee zijn ziektekostenpremie betalen. Vandaar dat hij niet in die kassen aan het werk gaat: hij heeft geen uitkering, en toont wel inzet.

Echter: als het wel aan de inzet ligt en iemand ontvangt een uitkering, dan mogen ze die wat mij betreft na enige tijd van een uitkering onthouden als er geen goede reden is niet aan het werk te gaan.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:28

Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:00

LA_Woman schreef:
Evelli schreef:
Ja :D want ik heb een hele goede baan :)
Maar niets doen en van alles gratis krijgen klinkt ook wel aardig ;) dure kranten abo's, gratis super snelle computers, gratis internet, gratis sporten, gratis opleidingen, gratis huisraad, gratis voedsel, geld voor cadeautjes (verlovingen, trouwen, geboortes, verjaardagen), vergoedingen voor alles, geen belastingen betalen, subsidies.
Vind het bijzonder oneerlijk verdeeld.

Sorry hoor maar waar baseer jij dat op? Hoe kom je aan die informatie? Want ik zit noodgedwongen tijdelijk in de bijstand omdat er in mijn vakgebied blijkbaar geen werk is en ik tot op heden steeds afgewezen word. En ik krijg nog geen 1000 euro per maand, ik krijg waarschijnlijk met heeeeeel veel moeite kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. Ik kan niet gratis sporten, krijg geen geld voor cadeautjes, ook geen gratis voedsel en een opleiding? Al helemaaaaal niet!
Ik solliciteer me rot om zo snel mogelijk weer een goedbetaalde baan te krijgen.
Want anders mag je mij dat adresje wel geven waar je al die free goodies kan krijgen +:)+

Een paar jaar geleden hoorde je hier en daar wel eens een bijstandsmoeder die zei dat ze liever een uitkering kreeg dan aan het werk was want als ze 32uur werkte verdiende ze amper hetzelfde als haar uitkering. En toen waren die uitkeringen misschien hoger en het overpeinzen waard om lekker thuis te blijven.
Maar volgens mij is dit je reinste onzin wat je hier verkondigt.

Voortaan even beter lezen :) dan had je antwoord gehad op al je vragen.
Ik baseer mijn bericht op: meelopen op het callcenter van de sociale dienst van de gemeente en iemand in het gezin die daar fulltime mee bezig is :) en er dus alles over weet. Blijkbaar werkt het bij jouw gemeente anders, dat kan.
Misschien eens een baan buiten je vakgebied zoeken :(:)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:13

In sommige beroepen zijn nu eenmaal minder arbeidsplaatsen, en ik ben het met Evelli eens dat je dan buiten je vakgebied moet zoeken, of zelf iets moet creeeren.

En ik heb geen ervaring met uitkeringen gelukkig, maar dit zal waarschijnlijk ook van veel factoren afhankelijk zijn, leeftijd, kinderen etc.

En in mijn omgeving zie ik ook veel jongeren mensen onder de 35 die met behulp van de gemeente een eigen bedrijf zijn begonnen.

En er zijn ook genoeg beroepen waar je geen of weinig startkapitaal voor nodig heb.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:16

Ik zie het in mijn omgeving ook met werklozen: ze blijven angstvallig hard aan hun oude vakgebied vasthouden (ook de jonge mensen met amper werkervaring) en blijven lang werkeloos.
Degene die ook buiten hun vakgebied zoeken, vinden veel sneller een baan (in mijn omgeving dan)
Moet wel zeggen dat het UWV daar ook niet erg in stimuleerd: zoeken buiten een vakgebied.

De uitkeringen en de "voordelen" die daarbij komen kijken, zullen inderdaad afhankelijk zijn van het huishouden, hoeveelheid kinderen e.d. Maar zie bij ons in de gemeente dat de gezinnen ontzettend veel voordelen krijgen :)

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:21

tja ik zit ook werk te doen onder mijn opleiding maar het betaald mijn rekeningen en ik zoek op mijn gemak naar een passende baan dus ik zeg stopzetten die uitkering :o

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:25

Ik ben zelf ook niet meer de jongste, maar ik hoor op verjaardagen ook studierichtingen voorbij komen waarvan ik denk "hoe had je in hemelsnaam in gedachte om daar een boterham mee te verdienen?"

Of dames onder de 30 die klagen dat er geen werk is, die je een baan aanbied in de schoonmaak, en dan diep verontwaardigd zeggen, ik heb bloemsierkunst, vigasie gestudeerd, ik ga niet schoonmaken.....

Ik ben wel van mening dat je alles moet blijven doen om je droombaan te verwezelijken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:27

Ben benieuwd wat er uit de bezuinigingsplannen komt.
Want wat ik net in een artikel zag staan (kan hem nu niet meer openen?) was dat bedrijven met meer dan 250 medewerkers zelf voor de WW e.d. moeten gaan opdraaien en dus niet meer de overheid. En dat er ook flink gesneden gaat worden in de uitkeringen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:28

En 1000 euro is ong. het minimumloon van een 20 - 22 jarige, die daar een hele dag voor moet werken.......

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:30

fiona1 schreef:
Ik ben zelf ook niet meer de jongste, maar ik hoor op verjaardagen ook studierichtingen voorbij komen waarvan ik denk "hoe had je in hemelsnaam in gedachte om daar een boterham mee te verdienen?"

Of dames onder de 30 die klagen dat er geen werk is, die je een baan aanbied in de schoonmaak, en dan diep verontwaardigd zeggen, ik heb bloemsierkunst, vigasie gestudeerd, ik ga niet schoonmaken.....

Ik ben wel van mening dat je alles moet blijven doen om je droombaan te verwezelijken.

ik ben het echt zoooooo met je eens :) ik heb gelukkig weer een paar gesprekken in het vooruitzicht van functies waar ik echt heel blij van word op het moment sta ik iedere dag in de file voor een baan zonder uitdaging maar ik maak er maar het beste van want er komt een keer die baan voor mij.
Ik heb er echt een hekel aan om dat te horen of te lezen dat mensen met een uitkering gewoon zeggen nee dat doe ik niet. Hoorde vanmorgen dat ze in het Catshuis denken om de uitkeringen te bevriezen..... van mij mogen ze. Uitkeringen zijn er om te helpen het is geen manier van leven of dat zou het toch tenminste niet moeten zijn

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:30

bruto:
23 jaar en ouder
per maand € 1.446,60
per week € 333,85
per dag € 66,77

Is netto ongeveer 1200 euro
Laatst bijgewerkt door Keet op 30-03-12 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:32

Hoe meer werkgevers zelf voor allerlei kosten moeten opdraaien, hoe slechter de werkgelegenheid wordt. Het risico om mensen in dienst waar hoge kosten aanhangen wordt te groot.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:33

Kan het artikel niet meer openen. Is van het net gehaald denk ik.
Ze willen alle lonen bevriezen op de arbeidsmarkt. Maar vraag me af hoe ze dat willen gaan doen :+ Als een baas meer wilt geven, dan is hij daar toch vrij in? Levert alleen maar meer belastingcentjes op

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:33

RM94 schreef:
fiona1 schreef:

ik ben het echt zoooooo met je eens :) ik heb gelukkig weer een paar gesprekken in het vooruitzicht van functies waar ik echt heel blij van word op het moment sta ik iedere dag in de file voor een baan zonder uitdaging maar ik maak er maar het beste van want er komt een keer die baan voor mij.
Ik heb er echt een hekel aan om dat te horen of te lezen dat mensen met een uitkering gewoon zeggen nee dat doe ik niet. Hoorde vanmorgen dat ze in het Catshuis denken om de uitkeringen te bevriezen..... van mij mogen ze. Uitkeringen zijn er om te helpen het is geen manier van leven of dat zou het toch tenminste niet moeten zijn

_/-\o_ en dan zie ik in je profiel dat jij ook geen 18 meer bent :D

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:37

Evelli schreef:
Kan het artikel niet meer openen. Is van het net gehaald denk ik.
Ze willen alle lonen bevriezen op de arbeidsmarkt. Maar vraag me af hoe ze dat willen gaan doen :+ Als een baas meer wilt geven, dan is hij daar toch vrij in? Levert alleen maar meer belastingcentjes op

Ik maak idd. zelf uit wat ik voor iemand betaal, mits ik maar voldoen aan het minimumloon.

En wij hebben jongens in dienst die welliswaar iets meer krijgen dan het minimumloon maar daar wel een gezin met 3 kinderen van onderhouden en de partner niet werkt. Deze mannen staan de heledag lichamelijk zwaar werk te doen. (gevelreinging)

En als ik dat dan vergelijk met een uitkering van 1000,00 euro (wellicht zonder kinderen) snap ik ook dat sommige zeggen laat dat werken dan maar. En prijs ik degene die hier elke dag weer staan.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:40

Ik vind als je kan gaan werken moet je ook werken.
Dus flinke kortingen of alles stop zetten.
Mits je goede redenen hebt (gezondheid etc)
En dan vinden ze het nog gek dat zulke bedrijven alle oostblokkers aannemen die wel willen werken en ook hard werken

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:40

mick75 schreef:
Voor al die mensen die zeggen dat ze een werkloze die al tig jaar in die situatie zit zo aannemen: Voeg de daad bij het woord, en verbeter de wereld, begin bij jezelf. Wie weet volgen er wel bedrijven! De meeste bedrijven willen ze namelijk niet hebben. Te lang uit het arbeidsproces, te weinig ervaring, te bang voor een mislukking. Boven de 40 geldt je als hoogbejaard en veel te duur, zoals ook in dit topic meerdere malen aangegeven wordt. Ben je fatsoenlijk opgeleid? Dan kan je een baantje bij de Mac of bij de supermarkt wel vergeten, die zijn veel te bang dat je weer vertrekt voordat ze het doorhebben en je de investeringskosten hebt terugverdient.

Moeten er wel vacatures zijn ;) wij zitten momenteel helemaal vol. Maar hebben wel personeel aangenomen verleden jaar, dat al een tijdje thuis zat :) of minder kansen had op de arbeidsmarkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:43

fiona1 schreef:
Ik maak idd. zelf uit wat ik voor iemand betaal, mits ik maar voldoen aan het minimumloon.

En wij hebben jongens in dienst die welliswaar iets meer krijgen dan het minimumloon maar daar wel een gezin met 3 kinderen van onderhouden en de partner niet werkt. Deze mannen staan de heledag lichamelijk zwaar werk te doen. (gevelreinging)

En als ik dat dan vergelijk met een uitkering van 1000,00 euro (wellicht zonder kinderen) snap ik ook dat sommige zeggen laat dat werken dan maar. En prijs ik degene die hier elke dag weer staan.

Voor sommigen is zo'n baan gewoon ook een groot deel sociaal contact, uitvlucht voor wat dan ook, zich nuttig voelen.
Je mag zeker blij zijn met zulke mannen :n

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:59

fiona1 schreef:

Ik ken hem andersom, heb destijds schoonmaakbedrijven bezocht met de vraag of ik me kon inschrijven als schoonmaakster. Je hoort nl. altijd dat er zoveel werk in is. Niet dus, heb zelfs vlakaf te horen gekregen dat ze alleen maar met Poolse en Oekraiense dames wilden werken. Mooi dat ik dus nergens aan het werk kwam!