Dodelijk busongeval in Zwitserland met Belgische bus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:51

Bassenqua schreef:
chipieke, ik zie het toch wel iets anders, we praten hier over een bus vol met jonge kinderen , jonge kinderen die zo verminkt zijn dat ze niet te indentificeren zijn, die allemaal tegelijk het leven uit zijn gerukt. Dit betekent niet dat het minder erg is als een invidu sterft maar het zou toch wat wezen als elk sterfgeval op de tv besproken moet worden. Vind het wel erg bot dat jij neer durft te zetten dat mensen alleen maar meeleven als het op het nieuws besproken wordt, denk niet dat jij een oordeel kunt vellen over alle mensen. ;)

Ik kan het niet beter verwoorden.
die zijn een hoop jonge levens die ineens verdwenen zijn op een vreselijke manier.
Ook de volwassen worden gemist.

Wij hebben hier gisteren een kaarsje voor de raam gezet.
Geloof me, toen ze de beelden op het nieuws lieten zien, werden hier ook tranen weggepinkt.
Dit is een tragisch ongeval en iedereen heeft het recht om daarmee om te gaan zoals ze zelf willen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:53

ik vind het wel apart dat een chauffeur terwijl hij in een tunnel rijdt, bezig is wat andere dingen als rijden
zeker als er 5 andere volwassenen zijn die tijd en aandacht genoeg hebben om zoiets als een "DVD verwisselen" kunnen doen

ik hoop niet dat dit de oorzaak is geweest, lijkt me verschrikkelijk voor zijn familie

Kido

Re: Dodelijk busongeval in Zwitserland met Belgische bus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:01

Wie weet was de leraar nog helemaal niet vooraan beland met de cd/dvd er word ook gezegd dat er op de video beelden niets te zien is van gerommel met dvd/cds....

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:23

Verhalen worden belachelijk vaak verdraaid he op televisie en in kranten, vergeet dat niet. Met de ramp van pukkelpop waren er ook op bokt zeer veel mensen die hun verhaal deden en daaruit begon ik de conclusie te trekken dat het aantal doden hoegenaamd niet klopte met wat er op tv werd gezegd.

Ik ben ook al vaak in zo'n bussen geweest en heb nog nooit geweten dat de chauffeur het DVDtje zelf in moest steken. De DVDspeler staat simpelweg niet eens binnen handbereik van de chauffeur, dus hoe kan dat dan?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:26

Niemand zou zijn eigen kinderen mogen "overleven". En meer kan ik er niet over uitbrengen. Ik ben zelf leerkracht en vrienden van mij (samen afgestudeerd) kennen de betrokken leerlingen/volwassenen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:32

Ik vind dat er pas iets gezegd kan of mag worden over de oorzaak als dat officiëel door onderzoek bevestigd is. Het staat helemaal niet vast dat het dvd-wissel was. Ik las in reacties op nieuwssites ook al mensen die meende te weten dat de bus veel te hard reed. Nee nee nee mensen, hier en daar zijn er gewoon enkele die een mogelijke oorzaak opwerpen en dat gaat gewoon door als een lopend vuurtje, totdat iedereen denkt dat het zo is geweest. Maar hoe erg is, ook voor de familie van de chauffeurs, als de halve wereld denkt dat zij schuld hebben aan het ongeval, terwijl het misschien wel een heel noodlottig defect is?

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:33

Volgens mij bestaat er niks erger dan je eigen kind te moeten begraven. ;(

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:55

xHaithi schreef:
Ik ben ook al vaak in zo'n bussen geweest en heb nog nooit geweten dat de chauffeur het DVDtje zelf in moest steken. De DVDspeler staat simpelweg niet eens binnen handbereik van de chauffeur, dus hoe kan dat dan?

Mijn vriend zit toevallig op hetzelfde type bus als deze en de dvd afspeler in deze bussen zitten naast de radio, dus binnen handbereik van de chauffeur. Als mijn vriend rijdt, heeft hij ook liever niet dat er een ander bezig is met cd'tjes wisselen omdat hij dan totaal geen zicht meer heeft op zijn rechter spiegels. Sowieso is hij geen fan van loslopende mensen in zijn bus omdat, als er iets gebeurd, deze als een projectiel bij hem voorbij vliegen. ;)

En over de eerdere vraag mbt gordels, hier (ik weet niet of het ook zo in nl en belgie is) zijn gordels in touringcars verplicht. Bij het gewone OV niet omdat daar ook staanplaatsen in bussen zijn. Die zijn er niet in een touringcar. Maar, op de reisleider plaats na, zijn het allemaal heupgordels die niet altijd even goed werken bij kleine kinderen. In geval van een ongeluk "glijden" die er vaak onderuit.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:01

Het is écht verschrikkelijk !
Vandaag zat ik op mijn schoolbus naar school. In plaats van gewoon rechtdoor te rijden heeft hij een hele omweg gereden langs de sint Lambertusschool. Eerlijk gezegd vond ik dat echt ongepast. En hoeveel pers dat daar stond ! Echt ongeloofelijk ! Rare sfeer hing er...
Op school ( bijna tegenover sint Lambertus) was er ook een minuut stilte voor de les begon. Was echt schrijnend ! Er werd ook een gedicht voorgelezen en de kans was er om in de kappel te gaan bidden. Onder de middag was er ook een speciale 'dienst'.
Heb daarstraks vernomen dat broetje van een vriendin er ook op zat... Is redelijk oké... Maar weet er niet veel van.
Nog een andere buurjongen van een andere vriendin heeft zijn benen verloren.
En de dochter van de omgekomen begeleider zit bij ons in het 1e jaar... Verschrikkelijk !

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:05

In het nieuws werd alleszins gezegd dat normaal de tweede chauffeur die niet aan het rijden is, het dvd'tje insteekt.
Daarenboven hadden enkele kinderen gesproken over dat dvd-gedoe, maar er werd ook verklaard dat de kinderen de chauffeur niet konden zien, de bus is speciaal zo ontworpen.
En ook op de beelden van de camera's in de tunnel was niet te zien dat de chauffeur met iets anders bezig was.
Dus speculeren heeft geen zin, het kan nog maanden duren voor ze de juiste oorzaak kennen.
De kinderen droegen hun gordel, maar als de stoelen losschieten en naar voren vliegen, heb je daar weinig aan :\

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:13

MandyR schreef:
xHaithi schreef:

Mijn vriend zit toevallig op hetzelfde type bus als deze en de dvd afspeler in deze bussen zitten naast de radio, dus binnen handbereik van de chauffeur. Als mijn vriend rijdt, heeft hij ook liever niet dat er een ander bezig is met cd'tjes wisselen omdat hij dan totaal geen zicht meer heeft op zijn rechter spiegels. Sowieso is hij geen fan van loslopende mensen in zijn bus omdat, als er iets gebeurd, deze als een projectiel bij hem voorbij vliegen. ;)

En over de eerdere vraag mbt gordels, hier (ik weet niet of het ook zo in nl en belgie is) zijn gordels in touringcars verplicht. Bij het gewone OV niet omdat daar ook staanplaatsen in bussen zijn. Die zijn er niet in een touringcar. Maar, op de reisleider plaats na, zijn het allemaal heupgordels die niet altijd even goed werken bij kleine kinderen. In geval van een ongeluk "glijden" die er vaak onderuit.

Oh oke, dan kan het kloppen :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:15

Verdomme. Hoeveel regels ivm de privacywet worden er overtreden momenteel? :\
wordt er een beetje ziek van. ze laten foto's zien en geven zelfs namen van overleden kinderen? Jee jee..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:42

Als je ziet hoe de bus er nu uitziet... Gordels hebben daar totaal geen zin meer gehad, denk ik... Je kan niet veel meer maken van dat wrak.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:00

Hoorde trouwens net dat morgen dag van nationale rouw is hier, met één minuut stilte om 11u. Zelfs OV wordt dan stilgelegd.
Leuk initiatief vind ik zelf! zelfs de finale van the voice wordt uitgesteld.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:28

Na ja leuk, maar wel een goed initiatief denk ik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:39

Finale is toch s avonds? Of helemaal een andere dag?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:53

Tja leuk, misschien verkeerde woordkeuze maar je begrijpt wat ik bedoel ;)
Normaal gezien is de finale op vrijdagavond. deze is uitgesteld tot zaterdagavond :j

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:58

spatter schreef:
ik vind het wel apart dat een chauffeur terwijl hij in een tunnel rijdt, bezig is wat andere dingen als rijden
zeker als er 5 andere volwassenen zijn die tijd en aandacht genoeg hebben om zoiets als een "DVD verwisselen" kunnen doen

ik hoop niet dat dit de oorzaak is geweest, lijkt me verschrikkelijk voor zijn familie

Helaas is het nu te laat om ze ervoor te behoeden.
Het gaat 100 keer goed als de buschauffeur er een DVD'tje in doet, maar de 101ste keer gaat het fout helaas. Toen wij naar Londen gingen met de klas heeft de chauffeur ook zelf dingen omgeroepen en een dvd'tje erin gedaan. Wordt verder ook niet bij nagedacht denk ik.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:59

Zullen we de buschauffeur nog niet direct veroordelen om onbevestigde geruchten?

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:06

Blue_Eyes schreef:
Zullen we de buschauffeur nog niet direct veroordelen om onbevestigde geruchten?

ik veroordeel niemand, ik schrijf ook nergens dat het ongeluk zo is gebeurd. Ik schrijf alleen dat bij zoiets sulligs als een dvd'tje erin doen er verder niet bij na wordt gedacht wat er eventueel zou kunnen gebeuren. Simpelweg omdat het gewoon iets kleins is en dit echt niet de enigste chauffeur is die dit (eventueel (!!)) heeft gedaan.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:47

Gister wel vaag meegekregen dat er een ongeluk was geweest met een bus kinderen, maar vandaag pas beelden gezien. Die voorkant van de bus... :oo En dan kinderen die niet eens meer herkenbaar zijn...
Wat een ongelofelijke hel voor die families; eerst met een hoop onzekerheid nog naar zwitserland moeten, en daar horen dat je kind/ broertje/ zusje door is, en niet meer herkenbaar... Onvoorstelbaar dat hier nog kinderen uit zijn gekomen met lichtere verwondingen

Wat ik ook heel erg vind, is het totale respect van sommige media. Ik heb er 1 gezien die meteen aangaf de mensen niet aan te willen spreken. Een ander vroeg doodleuk aan een meisje wanneer ze haar zusje voor het laatst had gezien. Kom op, dat soort vragen stel je toch niet????

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 01:09

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 01:16

xHaithi schreef:
Verhalen worden belachelijk vaak verdraaid he op televisie en in kranten, vergeet dat niet. Met de ramp van pukkelpop waren er ook op bokt zeer veel mensen die hun verhaal deden en daaruit begon ik de conclusie te trekken dat het aantal doden hoegenaamd niet klopte met wat er op tv werd gezegd.

jawel :j
mijn vader is buschauffeur. en er zijn bussen dan zit het aan de linkerkant van hem (dus aan de raamkant) of idd zoals een andere bokker al zei bij de radio,
Ook zit het vaak boven de eerste zitplaatsen aan de buschauffeur zijn kant (bij niet ingeboude dvd-spelers)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 02:56

volgens mij is dit het ergste dat je als ouder kunt meemaken

savonds gaan slapen met het gevoel dat je kind morgen terug van de bus stapt na skiklasse & dan de volgende dag dat te horen krijgen

Ikzelf ben zoveel jaar geleden op skiklasse geweest & toen was het altijd een leerkracht/begeleiding die een nieuwe dvd in stak

ik heb vorig jaar zelf nog een bijna-ongeluk gehad met een lijn-bus, maar ook vol met schoolkinderen, 1 volwassenen (leerkracht) was er bij ja wij moesten rondrijden en over een ander stuk spoorweg, maar die bus kon er niet draaien, alle geluk had de trein die aankwam het net op tijd gezien & nog kunnen stoppen