9 miljard bezuinigen, wat kies jij? Bokt regeert!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_C

Re: 9 miljard bezuinigen, wat kies jij? Bokt regeert!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:57

Zoo Juval, jij durft echt
Ik kan nu al zeggen dat jij een cultuurbarbaar bent, anders had je wel een beter antwoord gegeven ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:37

Ilse_C schreef:
Zoo Juval, jij durft echt
Ik kan nu al zeggen dat jij een cultuurbarbaar bent, anders had je wel een beter antwoord gegeven ;)

haha.. oke, bedankt! ik stel alleen een vraag.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:33

Sorry, ik had je niet zo rechtstreeks aan moeten vallen!
De zin kwam op papier voor mij een beetje hard over, vandaar mijn reactie.

Het is inderdaad niet mogelijk om van kaartverkoop te leven. Al onze zalen zijn momenteel uitverkocht, maar de productie zelf is altijd duurder dan de opbrengsten van de kaartverkoop. Daarom is het voor ons helaas niet haalbaar om zonder subsidie te werken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:39

Werd een interessante opmerking gemaakt door een multi miljonair....de hypotheekrente aftrek voor huizen boven de miljoen, waarom die mensen geld terug krijgen als ze het totaal niet nodig hebben.

Mensen met een inkomen boven de 1 ton een lasten verzwaring geven.....die merken daar ook niets van....(wat voor ons 100 euro is, is voor hen 10.000 euro wanneer ze het pas gaan merken) contractueel vast laten leggen voor een periode van 3 jaar...volgens die ondernemer waren we dan al weer een heel stuk op de rit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:40

russel schreef:
Werd een interessante opmerking gemaakt door een multi miljonair....de hypotheekrente aftrek voor huizen boven de miljoen, waarom die mensen geld terug krijgen als ze het totaal niet nodig hebben.

Mensen met een inkomen boven de 1 ton een lasten verzwaring geven.....die merken daar ook niets van....(wat voor hun 100 euro is, is voor hen 10.000 euro) contractueel vast laten leggen voor een periode van 3 jaar...volgens die ondernemer waren we dan al weer een heel stuk op de rit.

Er is wel verschil in een inkomen boven 1 ton of een multi-miljonair.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:43

Er zijn mensen die voor hun villa's met zwembad en evt paardenstallen meer dan een modaal jaarinkomen cadeau krijgen en Wilders die hier ergens sociaal genoemd wordt :? heeft als eerste geroepen dat hij daar niet aan gaat morrelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:45

Electra63 schreef:
russel schreef:

Mensen met een inkomen boven de 1 ton een lasten verzwaring geven.....die merken daar ook niets van....(wat voor hun 100 euro is, is voor hen 10.000 euro) contractueel vast laten leggen voor een periode van 3 jaar...volgens die ondernemer waren we dan al weer een heel stuk op de rit.

Zijn 2 verschillende dingen....en 1 ton per jaar? is geen miljonair, maar met een slordige 10.000 euro bruto per maand inkomen en vaak heeft de partner ook nog een inkomen, is die last wel te dragen....een honderdje minder per maand, eten zij niet minder van, maar heb jij die rek van 100 euro nog in je portemonee??? Even aannemen dat je niet met 1 ton per jaar thuis komt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:46

sarabande schreef:
Er zijn mensen die voor hun villa's met zwembad en evt paardenstallen meer dan een modaal jaarinkomen cadeau krijgen en Wilders die hier ergens sociaal genoemd wordt :? heeft als eerste geroepen dat hij daar niet aan gaat morrelen.

nee, tuurlijk niet....wat dacht je dat zijn bodyguards kosten??? Die moet hij levenslang blijven betalen, die is als een gek aan het sparen.. _O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:53

russel schreef:
Electra63 schreef:

Zijn 2 verschillende dingen....en 1 ton per jaar? is geen miljonair, maar met een slordige 10.000 euro bruto per maand inkomen en vaak heeft de partner ook nog een inkomen, is die last wel te dragen....een honderdje minder per maand, eten zij niet minder van, maar heb jij die rek van 100 euro nog in je portemonee??? Even aannemen dat je niet met 1 ton per jaar thuis komt. ;)

Russel, met een inkomen van een ton per jaar, heb je echt geen € 10000 per maand. Dan zit je rond de € 7000 bruto per maand, mag je blij zijn als je rond de € 3500 netto per maand heb.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:56

russel schreef:
nee, tuurlijk niet....wat dacht je dat zijn bodyguards kosten??? Die moet hij levenslang blijven betalen, die is als een gek aan het sparen.. _O-

Die bodyguards worden door de belastingbetaler betaald evenals zijn schuiladressen. Dat lijkt me trouwens ook een goede bezuinigingspost :)*

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:07

Mogelijkheden om te bezuinigen:
-JSF
-Uitgaven ministers e.d. een kantoor inrichten voor 45.000 euro, waar gáát het over :( .
-Geen geld meer naar Griekenland
-Hypotheekrente aftrek minder/afkappen boven de 350.000 euro

Klaar.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:09

Ontwikkelingshulp minderen/stopzetten
kromme subsidies stopzetten,
dienstplicht weer invoeren,
bijstand omlaag schroeven,
minimumloon omhoog,
vergoedingen voor de ministers omlaag,
kamervragen uitzoeken de zinvolle er uithalen en die voorleggen,
inkomstenbelasting omlaag, vermogensbelasting afschaffen, rente van leningen omhoog,
verzekeringen weer terug richting overheid net zoals scholen

kan zo even snel niet meer verzinnen :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 17:04

Electra63 schreef:
russel schreef:

Russel, met een inkomen van een ton per jaar, heb je echt geen € 10000 per maand. Dan zit je rond de € 7000 bruto per maand, mag je blij zijn als je rond de € 3500 netto per maand heb.

Jij vergeet de hypotheekrenteaftrek. :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 17:07

vibabu schreef:
Ontwikkelingshulp minderen/stopzetten
kromme subsidies stopzetten,
dienstplicht weer invoeren,
bijstand omlaag schroeven,
minimumloon omhoog,
vergoedingen voor de ministers omlaag,
kamervragen uitzoeken de zinvolle er uithalen en die voorleggen,
inkomstenbelasting omlaag, vermogensbelasting afschaffen, rente van leningen omhoog,
verzekeringen weer terug richting overheid net zoals scholen

kan zo even snel niet meer verzinnen :)

-hoezo gaat de dienstplicht geld opleveren?

-en wie gaat bepalen wat een domme kamervraag is, en wat niet? Denk je niet dat dat toch wel een gevaar voor de democratie kan worden?

-waarom zou een lagere inkomstenbelasting tot een bezuiniging leiden, of afschaffen vermogensbelasting?

-En hoe gaat hogere rente op leningen tot bezuinigingen leiden?

-Wat bedoel je met 'terug richting overheid net zoals scholen?'

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:09

Moet je wel een koophuis hebben |(

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:18

Electra63 schreef:
Moet je wel een koophuis hebben |(

En een dikke hypotheek *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:20

Citaat:
Dan zit je rond de € 7000 bruto per maand, mag je blij zijn als je rond de € 3500 netto per maand heb.

Jij vergeet de hypotheekrenteaftrek. :D Russel, met een inkomen van een ton per jaar, heb je echt geen € 10000 per maand.

Nee, want in mijn bericht staat dat de hypotheekrente aftrek moet worden afgeschaft voor huizen boven de miljoen.

1 ton per jaar is bruto 8333 per maand met nog bruto 8000 vakantiegeld, deze mensen zitten in hogere banen, dus daar zit nog een leaseauto bij, geen 1,80 per liter bij de benzinetank......, premievrijpensioen en een dik pensioen, onkostenvergoeding, telefoonkostenvergoeding, internetvergoeding. Heb regelmatig bonnen afgeboekt van eten met het gezin op een fictief promotieachtige onzin voor de belastingdienst... :D

Nou deze mensen kunnen 1 gaatje verder trekken....dat komt wel via een andere manier binnen zoals de prive ritjes met de leaseauto en vakantie met de leaseauto en dito benzine kosten...

Stel dat mams zich verveeld en ook nog een leuke 1000 euro netto in de maand bij verdient met part time werken....

Dit is overigens geen kleine groep hoor...maar die houden zich stil, die zie je niet op tv in die leuke Arie(lekkerding, maar nu niet meer) praatrondes....daar zit jan met de pet en een paar prominenten die hun waar met mooie woorden verkopen.. /3

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:22

juval schreef:
waarom heb je subsidie nodig? kan je jezelf niet onderhouden met de kaartverkoop?

Nee dat gaat niet. Maar laten we alle vorm van kunst en cultuur afschaffen.

Werken, eten en slapen, meer hebben we toch niet nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:22

sarabande schreef:
russel schreef:

Die bodyguards worden door de belastingbetaler betaald evenals zijn schuiladressen. Dat lijkt me trouwens ook een goede bezuinigingspost :)*

Nu nog wel, straks niet meer....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:28

russel schreef:
Citaat:
Dan zit je rond de € 7000 bruto per maand, mag je blij zijn als je rond de € 3500 netto per maand heb.

Jij vergeet de hypotheekrenteaftrek. :D Russel, met een inkomen van een ton per jaar, heb je echt geen € 10000 per maand.

Nee, want in mijn bericht staat dat de hypotheekrente aftrek moet worden afgeschaft voor huizen boven de miljoen.

1 ton per jaar is bruto 8333 per maand met nog bruto 8000 vakantiegeld, deze mensen zitten in hogere banen, dus daar zit nog een leaseauto bij, geen 1,80 per liter bij de benzinetank......, premievrijpensioen en een dik pensioen, onkostenvergoeding, telefoonkostenvergoeding, internetvergoeding. Heb regelmatig bonnen afgeboekt van eten met het gezin op een fictief promotieachtige onzin voor de belastingdienst... :D

Nou deze mensen kunnen 1 gaatje verder trekken....dat komt wel via een andere manier binnen zoals de prive ritjes met de leaseauto en vakantie met de leaseauto en dito benzine kosten...

Stel dat mams zich verveeld en ook nog een leuke 1000 euro netto in de maand bij verdient met part time werken....

Dit is overigens geen kleine groep hoor...maar die houden zich stil, die zie je niet op tv in die leuke Arie(lekkerding, maar nu niet meer) praatrondes....daar zit jan met de pet en een paar prominenten die hun waar met mooie woorden verkopen.. /3

Je gooit alles op 1 hoop. Die leuke lease-auto, daar moet wel belasting over betaalt worden a 52% en soms nog een bijdrage voor privé-gebruik. Verder is bij dit soort banen wel een winstuitkering normaal. Dus een bruto salaris van rond de € 7000 is redelijk, om tot een bruto jaarinkomen van € 100000,-- te komen. En de rest van de vergoedingen is mij bekend. Maar niet iedereen in die salarisklasse heeft een hypotheekaftrek voor een huis van tonnen. Sommigen wonen al jaren in hetzelfde huis, dus hebben misschien helemaal niet zo'n grote hypotheekaftrek. Ik snap die afgunst niet zo, heb je weleens gekeken hoeveel loonbelasting er wordt betaald en dat deze mensen voor geen enkele vergoeding/subsidie (terecht) niet in aanmerking komen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:31

Van mij mogen die profvoetballers wel een stuk minder betaald krijgen.. come on! Zoveel geld voor een spelletje.. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:37

laten we niet doen of die groep zielig is...die belasting die ze er over betalen is peanuts voor hun totale maandinkomen.

Krijg het gevoel dat je je voelt aangesproken???

Als dit land een leefbaar klimaat moet worden en zo laten blijven, dan moeten ze van de onder en midden inkomens deze keer afblijven....het stokje moet doorgegeven worden.

Zo heb ik een beroepsgroep gehad, waar het hoogste ziekteverzuim in was en het zwaartepunt werd gedraaid op een handje vol mensen...conclusie...nog meer uitval, moi incluis....wat resulteerde in ontslag nemen.....

Ik zit nu al met plannen om naar het buitenland te gaan, daar voelt het voor mij beter te leven met weinig dan hier met weinig.....het leefklimaat gaat hier ten grabbel, wacht maar af........de armen steeds armer, de rijken steeds rijker...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:43

russel schreef:
laten we niet doen of die groep zielig is...die belasting die ze er over betalen is peanuts voor hun totale maandinkomen.

Krijg het gevoel dat je je voelt aangesproken???Als dit land een leefbaar klimaat moet worden en zo laten blijven, dan moeten ze van de onder en midden inkomens deze keer afblijven....het stokje moet doorgegeven worden.

Zo heb ik een beroepsgroep gehad, waar het hoogste ziekteverzuim in was en het zwaartepunt werd gedraaid op een handje vol mensen...conclusie...nog meer uitval, moi incluis....wat resulteerde in ontslag nemen.....

Ik zit nu al met plannen om naar het buitenland te gaan, daar voelt het voor mij beter te leven met weinig dan hier met weinig.....het leefklimaat gaat hier ten grabbel, wacht maar af........de armen steeds armer, de rijken steeds rijker...

Nee hoor, maar ik spreek uit ervaring :D

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:46

Shenavallie schreef:
Zelf denk ik dat er niet 6 maar 7 punten op dit lijstje zouden moeten staan, met stip op één de overheid/regering zelf. Zij geven meer uit dan er binnen komt (en vooral verkeerd), terwijl ze naar de burger staan te wijzen dat die dat juist moet doen. Mijn lijstje wordt dus (even snel) als volgt:

1. Overheid/Regering
- Geen onduidelijke of onzinnige declaraties;
- Geen dure auto's en zeker geen privé-chauffeurs;
- Geen hoge bonussen (geldt ook voor punt 3);
- Geen oprotpremies of wachtgelden meer (ontslag of ontslagen worden is gewoon pech hebben, ook voor de hoge functies);
- Potloodslijpers kunnen ook een echte baan gaan zoeken, dus wat mij betreft mogen de functies die eigenlijk niet bestaan geschrapt worden;
- Sommige functies bij de overheid kunnen makkelijk door één of hooguit twee personen gedaan worden. Dit scheelt ook een hoop ergernis als je een bepaalde kwestie opgelost wilt hebben en ondertussen van ambtenaar 1 uiteindelijk via omwegen doorgeschakeld wordt naar ambtenaar 9.

2. Ontwikkelingssamenwerking
- Er blijft meer aan de strijkstok hangen dan dat er werkelijk naar een bepaald land gaat. De hoogte van dit soort bedragen moet drastisch naar beneden en via minder omwegen doorgespeeld worden;
- Hoe kun je een ander land helpen, terwijl je zelf in de sh*t zit? Als je eens weet hoeveel mensen er hier in Nederland wonen die geen nagel hebben om aan hun reet te krabben... Het is toch te zot voor woorden dat deze mensen elk dubbeltje moeten omdraaien, terwijl iemand van buiten ons land alles zo toebedeeld krijgt;
- Griekenland mag zijn eigen zaakjes gaan oplossen, want dit is een bodemloze put die de mensen met hand en tand verdedigen in plaats van willen dempen. Er is al vaker gezegd wat de Grieken moeten doen om zelf ook mee te helpen aan het probleem, maar het lijkt of de regering daar een bord voor zijn kop heeft. Glashard de stekker eruit trekken, lijkt mij de enige oplossing. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en de situatie in Griekenland is hier een schoolvoorbeeld van. Europa komt hier uiteindelijk sneller overheen dan dat we maar geld in dit land blijven pompen.

3. Huizenmarkt
- Geen nieuwbouw meer plaatsen op nieuwe plaatsen (meestal weilanden die bij boeren opgekocht worden) als je ook bestaande bouw kunt opknappen of kunt platgooien en daar betere woningen kunt plaatsen. Voor het geval er een reactie komt van "Waar moet men dan wonen?": vol is vol en anders moet men uitwijken naar een andere gemeente (er worden bij ons in de buurt overigens regelmatig woningruilen gedaan in plaats van eerst via de gemeente, dit scheelt weer een hoop ambtenarenkosten);
- Eigen woning tot een bepaalde waarde wel hypotheekaftrek, daarboven eigen risico;
- Huurprijzen niet laten stijgen, deze zijn in sommige gemeenten al exorbitant hoog en dat is juist wat de mensen op dit moment niet kunnen missen;

4. Arbeidsmarkt
- Van het geld van de bonussen van hoge functies kunnen vele banen behouden blijven;
- Stopzetten van de bonussen voor hoge functies (eigenlijk eerder een target-systeem opzetten voor de Jan Kazen die echt hard werken, waardoor die weer meer te besteden hebben en dus de economie voeden. Mensen die al een hoop geld hebben, geven echt niet méér uit en zetten het juist opzij);
- Oost-blokkers eruit en alle ongegronde uitkeringstrekkers verplichten deze functies te gaan bekleden. Ga maar bollenpellen in plaats van met je luie reet op de bank je hand ophouden. Deze uitspraak is keihard, maar ik ken helaas een aantal mensen die zonder schroom op deze manier leven;

5. Energie
- Onenigheid vanwege de olieprijzen zou in één keer de kop in gedrukt kunnen worden als men gebruik gaat maken van de uitgewerkte ideeën over rijden op water. Deze techniek is al door een aantal mensen uitgewerkt, maar werden afgekocht voor hoge bedragen. En anders zonnebloemolie in je auto doen!
- Wind, regen, zon, we hebben het allemaal en het is allemaal gratis. De bestaande vormen om dit om te zetten in bruikbare energie is allang afbetaald, dus het is nu pure winst. We kunnen er zelf al een hoop aan doen, maar de overheid moet daar ook aan meewerken. Zet al die onnodige fonteinen maar uit en al die lampen in ruimtes in de gebouwen die niet gebruikt worden. En maak geen gebruik van enorme ontvangstruimtes, want het kost goud geld om die te verwarmen/verlichten.

6. Defensie
- Handen terug van de oorlogsgebieden. Als wij zelf ooit onverhoopt in oorlog komen, zullen die landen ons echt niet gaan helpen. Daar hebben ze de middelen niet voor en men is tegen die tijd te getraumatiseerd om vrijwillig een volgende oorlog op te gaan lossen (laat staan financieel bij machte);
- Militairen die hierdoor geen werk hebben, kunnen mooi ingezet worden bij werkzaamheden die nu door buitenlanders worden gedaan;
- Deze militairen kunnen ook les gaan geven, daar zij zeer ervaren zijn op het gebied van o.a. techniek, sport, communicatie, etc. Zij kosten de overheid nu toch al geld, dus dan hoeft er niet bezuinigd te worden in zorg en onderwijs: dit zijn aanvullende krachten.

7. Zorg
- Het veel besproken Euthanasie-centrum in Amsterdam zou wat mij betreft door kunnen gaan. Waarom mensen die echt niets meer kunnen in leven houden? Onthou de mensen in hun goede dagen en laat ze verder hun rust krijgen. Dit rekken van levens kost de gemeenschap goud geld, terwijl de mensen in kwestie maar wat graag willen "hemelen";
- Embrio's die bij echo's al wat ergs blijken te mankeren direct het leven beëindigen. Hoe hard het ook klinkt: zo'n kindje kost de gemeenschap ook goud geld, terwijl het niet eens echt leuk kan leven, pijn heeft wat het niet kan aangeven, of wat ook. Gezien de topics die hier op Bokt staan wellicht een gewaagde uitspraak, maar wel realistisch. Ik ken iemand die nu al een aantal jaar een kind heeft dat al vanaf dag 1 in een ziekenhuisbed leeft en er nooit meer uit is gekomen, sterker nog: er ook nooit meer uit zal komen. Het wordt door sondevoeding in leven gehouden. Het kan niet praten, niet zelfstandig bewegen en ligt alleen maar naar het plafond te staren. Dat lijkt mij geen leven... :(:)
- Zie punt 6: zet verplegers uit oorlogsgebieden in. Dat kost niets extra's, terwijl er wel een hoop mensen snel geholpen kunnen worden en dus weer inzetbaar zijn om te werken => goed voor de economie.

Wanneer kan ik op je stemmen voor je plek in de 2e kamer??
Ik kan mij helemaal vinden in je post :j

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:51

Dromen mag, maar veel van deze punten zijn helemaal niet haalbaar. Daarbij zit Nederland helemaal niet in de oliebol maar is nog steeds een van de meest welvarende landen ter wereld