Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lente schreef:Plus dat je ook nog stil moet staan bij de impact op de rest van het gezin.
Als je broertje of zusje bent van een dergelijk kind is dat heel zwaar want alles draait om broertje/zusje en nooit zomaar om jou.
Urielle schreef:Jessix schreef:Ik denk dat er wel iets goeds in zit... Sommige baby's kunnen bij de bevalling bijvoorbeeld een ernstige hersenbeschadiging opgelopen hebben door bijv. zuurstofgebrek. Vermoorden klinkt heel akelig, maar wat als je besluit de behandeling gewoon stop te willen zetten? Niet meer laten ingrijpen als er weer iets gebeurd met een misschien wel een dodelijke afloop? Daar kan ik me nog wel wat bij voorstellen. Soms is laten gaan het beste.
Een hersenbeschadiging is al helemaal niet iets om de behandeling voor stop te moeten willen zetten, gedurende de hele kindertijd worden er nog nieuwe hersenverbindingen gemaakt, er zijn zelfs gevallen bekend van kindjes die alleen hersenen hadden tegen het schedeldak (de rest ontbrak dus totaal) die als gewone volwassenen zijn ontwikkeld omdat de hersenen gewoon zijn gaan groeien en ontwikkelen in de kindertijd, dus van 'kasplantje' naar 'normale ontwikkeling'.
_Nelleke_ schreef:Ik las laatst in het parool een artikel over ouders die een kindje hadden gekregen met een zeldzame huidaandoening waarbij de huid continue ontstoken was en losliet. Het babytje had ellendig veel pijn, bij elke centimeter dat het kindje groeide barstte de huid open en ging ontsteken. De ouders hebben verschillende artsen gesmeekt om euthanasie, omdat het kindje zo verschrikkelijk veel pijn had en er geen zicht was op genezing. Echter wilde/mocht niemand het stel helpen.
Een jaar later is het kindje alsnog aan de pijn en verwondingen een 'natuurlijke' dood gestorven, al is niet duidelijk of dit mede door de morfine is gebeurt of alleen aan de verwondingen.
In dit soort gevallen vind ik het te belachelijk voor woorden dat er niemand is die dit kindje (en de ouders) mag helpen. Het kindje (en de ouders) heeft een jaar lang moeten lijden, terwijl de prognose sowieso zeer slecht was.
Alle overige redenen (te weinig geld, lichte handicap e.d.) vind ik euthanasie bij een baby not done en vind ik dat er meerdere goede alternatieven zijn.
Jessix schreef:Toch gebeurt dit al bij te vroeg geboren kinderen. Alle baby's onder de (ik meen) 26 weken worden niet meer behandeld, omdat is gebleken dat veel van deze kinderen te ernstig gehandicapt blijven. Door de techniek is veel mogelijk om een persoon in leven te houden, maar je moet je afvragen ten kosten van wat..
Ik ben helemaal voor euthanasie en wanneer jezelf die keuze niet kan maken, mag het van mij in de handen komen te liggen van je naaste familie.
Leslie90 schreef:Yamcha, daar heb je een punt!
Maar abortus is toch niet per definitie "moord"? Vaak is er tot 6/7 weken nog geen hartje aanwezig, dus ik vind niet dat er dan sprake van leven is. Het is wel leven in wording, maar nog geen leven.
Ik vind gewoon dat een pasgeboren baby, een leven en zeker wel een echt persoontje, recht heeft op dat leven, en daarop euthanasie plegen omdat het ongewenst is of te duur klinklare onzin en daar is voor mij gewoon de grens. Dat zou betekenen dat stelletjes die geen kinderen kunnen krijgen en graag een kindje willen adopteren die optie ook niet meer zomaar hebben.
Urielle schreef:Jessix schreef:Toch gebeurt dit al bij te vroeg geboren kinderen. Alle baby's onder de (ik meen) 26 weken worden niet meer behandeld, omdat is gebleken dat veel van deze kinderen te ernstig gehandicapt blijven. Door de techniek is veel mogelijk om een persoon in leven te houden, maar je moet je afvragen ten kosten van wat..
Ik ben helemaal voor euthanasie en wanneer jezelf die keuze niet kan maken, mag het van mij in de handen komen te liggen van je naaste familie.
24 weken is de grens tegenwoordig bij mijn weten. Maar dan gaat het niet om puur hersenen, de longen en een hoop andere organen zijn gewoon niet genoeg gerijpt dan en ze zijn echt extreem gevoelig voor infecties (vaak al in het ziekenhuis).
Bij mijn prematuur en dysmatuur geboren dochter was het ook elke dag weer wat nieuws en die was niet eens superextreemvroeg. Maar ondanks haar problemen met hart, nieren, grove motoriek, spraakontwikkeling en fysiek vertraagde ontwikkeling is zij voor mij absoluut niet minder of ongewenst. Overigens is zij prenataal uitgebreid gescreend en toen hebben ze niks gezien
Jessix schreef:24 weken, dat zal dan wel zo zijn. Ik heb er toevallig onlangs een docu over gezien op uitzending gemist. Ik heb het ook niet perse over de hersenen. Ik ben geen medici, dus heb geen idee wat er allemaal kan spelen. Mijn punt was dat wanneer ouders dat willen ze het recht moeten hebben om hun kind te laten gaan, al was het alleen al door de medische behandeling te staken.
Iedere ouder zal daarbij zijn persoonlijke verhaal hebben, jij dus ook. Heerlijk dat je ondanks alles zo van je kind geniet en er zo 100% achter staat. Maar dat zal niet in alle gevallen zo zijn. Gezinnen gaan ook wel eens kapot in zulke situaties.. Die voorbeelden kun je vast wel bedenken. Daarbij heb je natuurlijk altijd de vraag, is het kind wel zo blij dat het geboren is? Die vraag is niet zo zwart/wit en absoluut per situatie zo verschillend. Maar ik zal daardoor niemand veroordelen als er in sommige situaties wel voor gekozen wordt om een kind te laten sterven of het daarbij zelfs te helpen.
Dan wat de kosten betreft, want daar was ook een punt, geloof ik. Een lastige.. Natuurlijk mag dat geen reden zijn om een baby te laten sterven. Maar ik denk daarbij wel meteen aan Amerika, waar de medische kosten veelal niet gedekt zijn. Geld maakt niet gelukkig, maar je moet het natuurlijk wel hebben. Lastig onderwerp.. Voor dit stukje durf ik me nog niet zo uit te spreken eigenlijk.
pinuts schreef:tsja.. ik wil ook wel geeuthaniseerd worden als ik dement ben en in me broek poep, en angstig ben voor iedereen.. mja dat gebeurd ook niet. Een ander kan niet voor je bepalen wat waardig is voor jou als mens..
blokje schreef:Het afbreken van leven, jong of oud is voor mij geen optie. God maakt een einde aan je leven en niet een mens. Abortus etc is voor mij echt no go.
blokje schreef:je kunt in andere landen bij ivf alleen de mannelijke of vrouwelijke eicellen laten terug plaatse. Nog ff en je krijgt een baby op bestelling. Maar dat ter zijde.↲
↲
Het afbreken van leven, jong of oud is voor mij geen optie. God maakt een einde aan je leven en niet een mens. Abortus etc is voor mij echt no go. Kan me niet voorstellen dat ik mijn zoontje weg had laten halen. Ik vind het puur moord. Hoop ook dat het allemaal weer verboden word.