Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:31

Electra63 schreef:
Waarschijnlijk door het sociale vangnet hier, kunnen mensen het zich permitteren om (lang) thuis te blijven in vergelijking tot andere landen.

Dat niet alleen, ook in landen met een vergelijkbaar sociaal vangnet is het ziekteverzuim lang zo hoog niet als hier. Er is dus meer aan de hand.

Electra63

Re: Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:32

Mentaliteit?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:33

Electra63 schreef:
Mentaliteit?

Ook maar dat niet alleen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:35

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 23:44

Sociale factoren spelen een grote rol en ook geld is idd een grote drijfveer.
Als jij 's morgens om 6 uur de wijk uit rijdt en alle lampen zijn overal nog uit en als je 's middags thuis komt zie je de hele buurt met een biertje bij de BBQ feestvieren terwijl ze jou uitlachen dat je moe bent van het werken, hoe gemotiveerd ben je dan om de volgende morgen weer diezelfde keuze te maken?
De rest kan blijkbaar het zich wel permiteren om thuis te blijven en feest te vieren en het gras bij de buren lijkt altijd groener....

Dat leesvoer wat jij noemt is wel opgesteld door iemand die werk heeft omdat er behoefte aan is; hoe meer mensen in dat proces belanden hoe meer je zulke mensen moet aanstellen die zulk leesvoer schrijven. Die doen dat ook niet voor niks.

Leuk voorbeeld: hoe lang duurt een hernia?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 00:37

Abiola schreef:
Zonder wie dan ook aan te willen vallen, valt het mij wel op dat er wel heel erg veel mensen een aandoening als adhd, autisme, cvs of me hebben. Hoe komt dat? Toen ik klein was had niemand dat? Autisme wel, maar dan eigenlijk alleen de zware variant. Zijn we allemaal watjes geworden, of heeft de medische wetenschap gewoon zin om overal maar een etiketje op te plakken?

heeft ook te maken met de farmaceutische industrie. Tegenwoordig heb je voor iedere aandoening medicijnen.. En als je de medicijnen niet commercieel aan mag prijzen; dan de ziektes maar. Daarom heb je al die domme zelftesten op internet, om mensen maar vooral wijs te maken dat ze iets mankeren waar ze medicijnen voor nodig hebben. Vaak blijken er gewoon farmaceutische bedrijven achter die testen te zitten. Vroeger had je die medicijnen niet.. Artsen vinden het wel prima, zolang die hun jaarlijkse snoepreisjes ed. maar krijgen :D Criteria zijn een jaar of 10 geleden ook een stuk 'vermakkelijkt' en ze willen de criteria van ADHD bv. nog meer versimpelen zodat nog meer mensen het hebben :O ...

@Robeer, ik snap wat je bedoelt met dat je ' liever ' een van je ouders verliest dan dat je weer door die depressie moet, al is het wat raar uitgedrukt imo, wan je wordt nergens voor de keuze gesteld. Maar zeggen dat je 'liever wel 10x afscheid neemt van één van je ouders' vind ik echt heel rottig en naar uitgedrukt, Maybe that's just me. Imo is het gewoon niet te vergelijken... Maar ik snap wel dat je functioneren door een depressie meer belemmert wordt.

Doseren en je grenzen bewaken kun je wel leren overigens :) Maar dat vergt wel een hoop zelf inzicht en daar gaat tijd over heen . Hoop voor je, dat je daar wel mee bezig bent :) Zou wsl ook een stuk fijner voor jezelf zijn...

@Stamina, ok. Zelfmedelijden kan dus onderdeel zijn van een ziekte. Maar het is wel belangrijk dat dat ook door deskundigen onderkend wordt. Het is namelijk een hele passieve houding die imo te vaak beloond wordt met een etiketje, pilletjes ( waar de werking van omstreden is) en een uitkering..... Terwijl die mensen imo een skup onder hun bips moeten krijgen, en wellicht wel in de vorm van goede psychische begeleiding... Maar denk dat ze vaak ook wel bevestigd worden in hun zelfmedelijden.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 00:37

Laat ik zelf het antwoord maar geven op mijn vraag: het hangt er vanaf hoe je daar zelf mee omgaat. Mensen met een eigen bedrijf zullen sneller weer aan het werk zijn omdat er toch geld verdient moet worden en hun verzuim dus echt tot het minimale beperken.

Mensen in loondienst waarbij collega's het werk wel overnemen zullen vrijwel altijd langer over hun herstel doen terwijl de aandoening hetzelfde is.

De baas betaalt immers het ziektegeld wel door, waarom zou je daar geen gebruik van maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 02:49

Uitzieken valt onder recovery, maar wordt bij ons gekscherend onder de scheduled sick days geschoven. Die bestaan natuurlijk niet echt, dat begrijpen de meesten natuurlijk wel.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:27

Ik vraag me wel af, ik was een stille meelezer, hebben we het hier over ''alle'' uitkeringen of alleen de Wajong.
Ik en me vriend zitten nu bijvoorbeeld beide in de WW, mijn vriend zit in de bouw dus die kan elk moment weer aan de bak zodra de vorst uit de grond is en beter weer is. Ik kan zo meteen voor ongeveer 8 weken werken en daarna moet ik maar weer zien of er nog wat voor mij is of dat ik tussentijd wat anders kan vinden. Maar voor de WW hebben we wel zelf gewerkt. Dat recht hebben we ook alleen maar gekregen door te werken, en ja als het werk dan op is of wat dan ook kunnen wij ook niks aan doen dat we naar huis gestuurd.
De Wajong zomaar krijgen? Denk het niet. Regels zijn sinds januari 2010 sterk veranderd, en met vage klachten doen ze niks meer. Mijn zusje kampt met depressie, moet zeggen gaat de goeie kant op en ze werkt weer een aantal uren in de week ook al is het UWV er niet mee eens eigenlijk. Zij heeft recht tot juli op een uitkering of aanvullend en daarna wordt ze eruit geschopt of ze moet therapie en alles zelf betalen. Is niet betaalbaar, dus dat gaat niet door. Nu gaat met me zusje beter, maar er zijn mensen in haar groep waar het gewoon echt slecht mee gaat. Die worden daarna ook gewoon op straat gegooid en red je maar. Dat vind ik eigenlijk wel weer een kwalijke zaak. Aan die mensen is ook aan de buitenkant niet te zien dat ze ziek zijn.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 11:40

russel schreef:
Ik heb even zitten spitten, maar ik kan niet uit het topic halen wat TS dan mankeert waardoor ze niet kan werken....Kennelijk moet ik het interpreteren uit een regeltje dat een paard is verkocht wegens beëidiging sport, maar dat gebeurd dagelijks....

Ik vind het behoorlijk gefrustreerd overkomen van TS...wees eens eerlijk, je start een discussie waar je kennelijk zelf ook een deel in bent, je zegt niet het hoe en wat en wij moeten kennelijk ons gaan schamen dat we zo denken?

Nou kijk ik ben 50 en ik kan ook niet meer full time werken, ben 20 jaar geleden ziek geworden en ze zouden me gaan afkeuren..ik heb gevochten om weer te gaan werken....maar werk sindsdien part timen...alleen maar voor eigenwaarde en ben nog steeds blij dat ik alles nu in eigen beheer heb, alleen werd ik 6 jaar geleden weer ziek en heb toen ontslag genomen...heel stom....maar ik werd zo gepest door mij chef dat ik uitviel en niet ziek mocht zijn van de geneeskundige dienst, dus heb ontslag genomen.

Nu lees ik tot mijn verbazing dat iemand van 23 dus 900 euro aan uitkering heeft en ik dus met moeite 800 bij elkaar met 24 uur werken scharrel...ja dan heb ik wel de pis in..

ik heb nl heel zwaar en verantwoordelijk werk gedaan...doe nu dus heel simpel trut werk...

Tja ik heb dus wel iets met mensen die zo snel ziek, zwak en misselijk zijn.....als de dood voor een herkeuring omdat ze anders een kütbaantje krijgen en stel dat ze daarna weer ziek, zwak en misselijk worden en dan een mindere uitkering krijgen, maar ondertussen wel 3 dagen hokken kan schoonmaken, met voer kan slepen en dieren kan uitlaten voor een asiel...want wij zijn zo ziek....

TS als jij onlangs wat hebt opgelopen en je hebt een time out, dan kan ik niet snappen dat jij dit zo als discussie laat oplopen.

Vragen over vakantiegeld mbt uitkeringen, kun je je uitkeringsinstantie vragen...ga je dat op bokt doen, dan vraag je er om..of is het een relmoment.

En ja, ik heb de pis in over mensen met een uitkering die meer energie hebben dan ik....want als ik weer werk via het uitzendbureau heb, dan zijn die 24 uur voor mij niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk zwaar...maar het hebben van eigen geld is voor mij het allerbelangrijkste.

Ik ben al die ^) topics over al die uitkeringsgerechtigden die zich dan weer afvragen waarom ze zich niet scheel kunnen kopen en er doorheen zitten, maar wel paarden en een auto hebben, eigenlijk best wel spuug zat ja. is in mijn ogen pure misbruik...

Zal ik al je vooroordelen in deze lap tekst voor je samenvatten in de hoop dat je zelf begrijpt wat je schrijft en wat je niet begrepen hebt aan het topic? Of is dat verspilde moeite :) Ik kan uit jouw post namelijk nog steeds alleen afleiden wat jouw houding, algemene opvatting en mentalietit zijn, en niet wat de houding, opvatting en mentaliteit is van een concrete uitkeringstrekker.
Laatst bijgewerkt door gummie op 26-02-12 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 11:41

Electra63 schreef:
Mentaliteit?

Ja klopt, heeft met mentaliteit te maken. Zowel van uitkeringstrekkers per concreet geval, als van werkende mensen, per concreet geval :j

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 11:43

Anne_GTI schreef:
Laat ik zelf het antwoord maar geven op mijn vraag: het hangt er vanaf hoe je daar zelf mee omgaat. Mensen met een eigen bedrijf zullen sneller weer aan het werk zijn omdat er toch geld verdient moet worden en hun verzuim dus echt tot het minimale beperken.

Mensen in loondienst waarbij collega's het werk wel overnemen zullen vrijwel altijd langer over hun herstel doen terwijl de aandoening hetzelfde is.

De baas betaalt immers het ziektegeld wel door, waarom zou je daar geen gebruik van maken...

Omdat je die mentaliteit niet hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:44

Inderdaad.. :)*

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 11:46

Anne_GTI schreef:
Sociale factoren spelen een grote rol en ook geld is idd een grote drijfveer.
Als jij 's morgens om 6 uur de wijk uit rijdt en alle lampen zijn overal nog uit en als je 's middags thuis komt zie je de hele buurt met een biertje bij de BBQ feestvieren terwijl ze jou uitlachen dat je moe bent van het werken, hoe gemotiveerd ben je dan om de volgende morgen weer diezelfde keuze te maken?
De rest kan blijkbaar het zich wel permiteren om thuis te blijven en feest te vieren en het gras bij de buren lijkt altijd groener....

Dat leesvoer wat jij noemt is wel opgesteld door iemand die werk heeft omdat er behoefte aan is; hoe meer mensen in dat proces belanden hoe meer je zulke mensen moet aanstellen die zulk leesvoer schrijven. Die doen dat ook niet voor niks.

Leuk voorbeeld: hoe lang duurt een hernia?

Mijn motivatie zou zijn dat ik niet als hun wil zijn.
Maar omdat er sommigen thuis blijven om feest te vieren, en het gras DAAR dus groener lijkt dan bij jou, is het gras bij ALLE uitkeringstrekkers groener?
Laatst bijgewerkt door gummie op 26-02-12 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 11:46

russel schreef:
Inderdaad.. :)*

Dan zijn we het dus eens!!!! Mooi, topic kan gesloten worden :P :+
Laatst bijgewerkt door gummie op 26-02-12 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 12:14

Ik vind het nog steeds interessant dat bepaalde reacties precies die vragen oproepen die aanleiding waren voor het topic :)

Dus nog een keer voor de helderheid, er zijn 2 mogelijke opvattingen (ik neem even Wajong als specifieke uitkering):
In de eerste opvatting ga je er van uit dat uitkeringstrekkers over het algemeen misbruikers zijn van het systeem, en dat er uitzonderingen zijn die daadwerkelijk ziek zijn.
In de tweede opvatting ga je uit van mensen die een uitkering hebben omdat ze door ziekte niet kunnen werken, en dat er helaas ook misbruik van gemaakt wordt.

Hopende dat mensen het verschil tussen eerste en tweede opvatting begrijpen, is dus de vraag: waar wordt dat verschil in opvatting door bepaald?
Mogelijke antwoorden:
- eigen ervaringen met mensen die misbruik maken van het systeem
- eigen arbeidsethos/ mentaliteit

Als de discussie gaat om mentaliteit, is dat dat niet per definitie gericht op het al dan niet misbruik willen maken van de regeling? Zegt mentaliteit niet alleen iets over of iemand wel of niet misbruik zou kunnen en wilen maken? En komen we dan niet in een cirkelredenering terecht als mentaliteit in plaats daarvan gekoppeld wordt aan het al dan niet werken? En als mentaliteit gekoppeld wordt aan het feit of iemand wel of niet werkt, ipv of iemand misbruik maakt of niet, is de conclusie in dat geval niet gewoon dat je de eerste opvatting aanhangt?

Begrijpt iedereen het nog? want tot nu toe bleek uit de antwoorden niets meer dan wat ik net heb getypt. En dat is dus een interessante discussie wat mij betreft. En nog steeds geen persoonlijke.
Ter verduidelijking, speciaal voor de mensen die het wel op mij willen toepassen:
Is het in jullie ogen mogelijk dat iemand die wel de mentaliteit heeft om te willen werken, toch van een uitkering leeft? Ja, in welke gevallen wel. Nee, in welke gevalen niet? Of is het niet werken per definitie een mentaliteitsprobleem, omdat er voor iedere zieke of gehandicapte wel werk te vinden is. En kunnen jullie daar voorbeelden van noemen?

En Russel: dat jij parttime bent gaan werken en ontslag hebt genomen, is dat een mentaliteitsprobleem? En zo nee, als mensen dat stikkertje toch op jou plakken, hoe vind je dat dan? Hoe voelt dat?

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:20

Abiola schreef:
Zonder wie dan ook aan te willen vallen, valt het mij wel op dat er wel heel erg veel mensen een aandoening als adhd, autisme, cvs of me hebben. Hoe komt dat? Toen ik klein was had niemand dat? Autisme wel, maar dan eigenlijk alleen de zware variant. Zijn we allemaal watjes geworden, of heeft de medische wetenschap gewoon zin om overal maar een etiketje op te plakken?

Dit valt mij idd ook heel erg op en deze ziekten zijn vooral Westerse ziekten. Ze komen niet voor in 2e of 3e wereld landen. In westerse landen kunnen mensen het zich permiteren om dit soort "ziektes" te hebben. En idd, de farmaceutische industrie draagt hier graag zn steentje aan bij. Die zien weer nieuwe markten voor het oprapen.
En ook al willen de uitkeringstrekkers met de "vage" klachten dit niet horen, maar als ze in een ander, minder sociaal en ontwikkeld land zouden wonen, zouden ze zich deze klachten nooit kunnen permiteren. Ook denken mensen met dit soort "klachten" vaak vanuit wat ze niet kunnen ipv vanuit wat ze wel kunnen. En het is natuurlijk ook wel erg makkelijk om te zeggen; "de werkgevers moeten maar rekening met mij en mijn klachten houden en ik kan alleen maar werk doen wat ik echt leuk vind." Op die manier vindt zo'n iemand natuurlijk nooit werk. En ja, dat valt bij mij wel onder zelfmedelijden en niet onder doorzettingsvermogen. Wat als iedereen zo zou denken die niet lekker in zn vel zit. Dan valt dit land toch echt op zn gat. Met nog een handjevol werkenden die alle kosten moeten opbrengen voor de AOW'ers (aangezien er een behoorlijke vergrijzing aan zit te komen met de baby-boomers die met pensioen gaan) en alle Wajongers etc. die ook tot hun AOW een uitkering ontvangen. Maar de meesten denken vanuit hun eigen kleine wereldje en niet vanuit het grote perspectief. Nederland staat natuurlijk ook niet voor niks bekend als "klaagland".
Zoals ik eerder al zei, ik ben heel erg voor het "sociale vangnet" maar niet voor de manier waarop het nu gebruikt wordt. Ik heb geen zin om straks tot mn 70e te moeten werken omdat een groot deel van NL zich te goed voelt om te werken en ik voor hun kosten op moet draaien.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 14:34

wemkelover schreef:
Ik vraag me wel af, ik was een stille meelezer, hebben we het hier over ''alle'' uitkeringen of alleen de Wajong.
Ik en me vriend zitten nu bijvoorbeeld beide in de WW, mijn vriend zit in de bouw dus die kan elk moment weer aan de bak zodra de vorst uit de grond is en beter weer is. Ik kan zo meteen voor ongeveer 8 weken werken en daarna moet ik maar weer zien of er nog wat voor mij is of dat ik tussentijd wat anders kan vinden. Maar voor de WW hebben we wel zelf gewerkt. Dat recht hebben we ook alleen maar gekregen door te werken, en ja als het werk dan op is of wat dan ook kunnen wij ook niks aan doen dat we naar huis gestuurd.
De Wajong zomaar krijgen? Denk het niet. Regels zijn sinds januari 2010 sterk veranderd, en met vage klachten doen ze niks meer. Mijn zusje kampt met depressie, moet zeggen gaat de goeie kant op en ze werkt weer een aantal uren in de week ook al is het UWV er niet mee eens eigenlijk. Zij heeft recht tot juli op een uitkering of aanvullend en daarna wordt ze eruit geschopt of ze moet therapie en alles zelf betalen. Is niet betaalbaar, dus dat gaat niet door. Nu gaat met me zusje beter, maar er zijn mensen in haar groep waar het gewoon echt slecht mee gaat. Die worden daarna ook gewoon op straat gegooid en red je maar. Dat vind ik eigenlijk wel weer een kwalijke zaak. Aan die mensen is ook aan de buitenkant niet te zien dat ze ziek zijn.

In principe gaat het over de beeldvorming en hoe die tot stand komt, en het van daaruit reageren op alle mensen met uitkeringen, Wajong of WW, maakt niet uit....
Het voorbeeld dat aanleiding was voor dit topic was een geval van Wajong-uitkering, waar mensen zonder informatie direct al met nekharen overeind op reageren, omdat ze bijvoorbeeld pissig zijn dat een meisje van 23 jaar 900 euro per maand krijgt.
Maar er zijn idd ook voorbeelden van WW-uitkeringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:49

Doordat ik dus niet thuis ben gaan zitten met auto en paard, ben ik weer in staat helemaal mee te draaien en ja dat is mentaliteit, dat stikkertje had ik al voordat ik zelf ziek was geworden, gewoon in mijn omgeving en niet 1tje met een lampje te zoeken, nee hordes....en daar is mijn mening op gebasseerd en niet op de invaliden, nee op de schoolverlaters die kennelijk een zachte opvoeding hebben gekregen en nogal snel roepen, ik ben depressief, ik ben moe, ik heb pijn, ik kan niet, ik ga niet, ik doe het niet...

Want schouders eronder zetten daar wordt je sterk van...maar deze maatschappij heeft een paphouderstjes mentaliteit...tegenwoordig zitten de klassen vol met rugzakkinderen, probleemjongeren, bijzonderonderwijs kinderen...Toen ik op school zat, zat er altijd wel 1 probleemgeval in de klas, de rest waren jongeren met meer of minder fatsoen, meer of minder motivatie en die werden dan de klas uitgestuurd met strafwerk...ouders kwamen daar niet voor op school..daar was gewoon een aanpak...
Tegenwoordig kan dat allemaal niet meer en daar fok zielepietjes mee.

De lamlendigheid straalt er van af, als er weer eens een blik schoolverlaters of stagaires is opengetrokken...

Dankzij het "gaat niet bestaat niet" heb ik kwaliteit van leven, ook met een chronische ziekte, Jawel!

En dat is geen schouders op mij zelf slaan, dat is gewoon meedraaien met de rest...ipv zielig zijn..

Want TS kennelijk vind jij het nodig om geheimzinnig te doen, maar met jouw opleidingen is er genoeg te doen, ook al zou je voor je zelf wat gaan opstarten...voor jouw zijn er mogelijkheden..je hebt vingers die kunnen typen, een goed verstand en voldoende tijd om hier te zijn...ook voor een paar uurtjes per dag en dat bedoel ik maar.

Maar als het geld een probleem gaat worden, moet je eens zien hoeveel mensen met een uitkering ineens gaan werken...want iemand van 40 en ouder kan niet op tegen de veerkracht van iemand van 23......

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:15

Ik ben het dit keer met Russel eens :j

Mijn mening is gebaseerd op een paar verschillende groepen.
De WA(jong)ers wiens ouders/ echtgenoot een eigen bedrijf hebben en zij elke maand keurig hun handje op houden, oooh zooo ziek, maar wel in een villa wonen en ondertussen lekker zwart bijwerken.
Meestal gebeurt dat dan via het bedrijf van de ouders/ echtgenoot.

En je hebt ook de mensen die denken dat Nederland luilekkerland is en als je maar zielig genoeg doet dan krijg je alles voor elkaar.

Ik ken ook mensen die een serieus lichamelijk probleem hebben en die werken gewoon in een normaal bedrijf met alle aanpassingen erbij (denk aan rolstoel, blind) niks thuis zitten handje ophouden.

Toen ik klein was is er epilepsie bij mij vastgesteld maar ik ben er 'overheen gegroeid'. Er was toen nooit sprake van dat ik regelrecht de uitkering in zou wandelen (dat bestond toen niet, net als 'rugzakjes') en echt rekening werd er ook niet mee gehouden op school.
Ik had en heb een concentratie van niks (ik denk nog steeds dat ik geen epilepsie maar add ofzo had/ heb) en kon moeilijk meekomen in de klas.
Dat laatste is nu beter geregeld denk ik, maar naar mijn mening een beetje over-geregeld inmiddels.
Zo over-geregeld, dat mensen die iets hebben, een kleine of grote beperking, zich meteen slachtoffer voelen, heb ik het idee.

Ook vind ik het raar dat nu ik samenwoon met mijn vriend, hij wel voor de kosten op mag draaien als ik mijn baan verlies om welke reden dan ook, maar arbeidsongeschiktheidsuitkering is niet gerelateerd aan inkomsten van partner.

In plaats van een noodvangnet is het een soort recht geworden en als je er geen gebruik van maakt dan word je voor gek verklaard.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:28

Mijn (werk)mentaliteit is volgens mij niks mis mee. Nooit geweest ook.
Voorbeeldje. Ik had 3 nachtdiensten achter elkaar. Tijdens de eerste nacht brak ik mijn neus, liep een lichte hersenschudding op en een scheurtje in mijn oogkas. Ik wilde perse de 2e nacht de dienst draaien omdat er nogal wat jonge collega's dienst met me zouden hebben. Mijn ziekmelding zou voor hun het mislopen van een controle inhouden die ze voor hun opleiding nodig hadden. Mijn leidinggevende was het hier absoluut niet mee eens en verplichte me naar huis te gaan. Als het aan mij had gelegen, had ik die dienst gewoon gedraaid.

Het gaat er bij de eisen die voor mij aan werk gesteld worden niet om dat het werk leuk moet zijn. Het moet werk zijn waar ik niet ziek van word..... Toch wel een heel verschil. Daarbij vind ik heel veel leuk en ben heel breed georienteerd en geintereseerd.

Ik weet exact waar mijn grenzen liggen hoor. Het vervelende is alleen dat ik dat vooraf en achteraf weet. Op het moment dat de grens in zicht komt, ben ik hem kwijt. Als er iemand zelfinzicht heeft ben ik het. Prikkels van buiten zijn echter zo sterk en massaal.....

Ik heb tot mijn 40e altijd gewerkt. Voor mezelf en voor een baas. Eigenlijk altijd fulltime, ook toen de kinderen klein waren. Op een gegeven moment ging het gewoon niet meer en heb ik 2 jaar nodig gehad om van alle opgebouwde schade en vermoeidheid af te komen. Het was gewoon op..... Bedoel je dat met veerkracht Russel?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 15:57

russel schreef:
Doordat ik dus niet thuis ben gaan zitten met auto en paard, ben ik weer in staat helemaal mee te draaien en ja dat is mentaliteit, dat stikkertje had ik al voordat ik zelf ziek was geworden, gewoon in mijn omgeving en niet 1tje met een lampje te zoeken, nee hordes....en daar is mijn mening op gebasseerd en niet op de invaliden, nee op de schoolverlaters die kennelijk een zachte opvoeding hebben gekregen en nogal snel roepen, ik ben depressief, ik ben moe, ik heb pijn, ik kan niet, ik ga niet, ik doe het niet...

Want schouders eronder zetten daar wordt je sterk van...maar deze maatschappij heeft een paphouderstjes mentaliteit...tegenwoordig zitten de klassen vol met rugzakkinderen, probleemjongeren, bijzonderonderwijs kinderen...Toen ik op school zat, zat er altijd wel 1 probleemgeval in de klas, de rest waren jongeren met meer of minder fatsoen, meer of minder motivatie en die werden dan de klas uitgestuurd met strafwerk...ouders kwamen daar niet voor op school..daar was gewoon een aanpak...
Tegenwoordig kan dat allemaal niet meer en daar fok zielepietjes mee.

De lamlendigheid straalt er van af, als er weer eens een blik schoolverlaters of stagaires is opengetrokken...

Dankzij het "gaat niet bestaat niet" heb ik kwaliteit van leven, ook met een chronische ziekte, Jawel!

En dat is geen schouders op mij zelf slaan, dat is gewoon meedraaien met de rest...ipv zielig zijn..

Want TS kennelijk vind jij het nodig om geheimzinnig te doen, maar met jouw opleidingen is er genoeg te doen, ook al zou je voor je zelf wat gaan opstarten...voor jouw zijn er mogelijkheden..je hebt vingers die kunnen typen, een goed verstand en voldoende tijd om hier te zijn...ook voor een paar uurtjes per dag en dat bedoel ik maar.

Maar als het geld een probleem gaat worden, moet je eens zien hoeveel mensen met een uitkering ineens gaan werken...want iemand van 40 en ouder kan niet op tegen de veerkracht van iemand van 23......

Dus jouw algemene mening over mensen met een uitkering is gebaseerd op schoolverlaters met een zachte opvoeding die snel roepen dat ze depressief zijn, moe zijn, pijn hebben, etc. En dat pas je dan op mij toe. Begrijp ik het dan goed? :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 16:11

@ Russel:
Laat ik jouw eigen theorie/ mening eens even loslaten op jezelf dan (even voor de dudelijkheid: niet mijn mening hoor, gewoon dat wat JIJ vindt, en dan toeegpast op JOUW situatie):

"Wat ben jij een slappe zak zeg, dat je parttime werkt maar wel op het boktforum verschijnt. Ga dan fulltime werken, luie flikker die je bent.
En dan ga je ook nog eens zielig lopen doen dat je zo'n zware baan en verantwoordelijk werk hebt gehad. Zeker een zachte opvoeding gehad.
En dan zeggen dat je chronisch ziek bent. Maar wie zegt dat dat zo is? Dat kun jij wel beweren, maar ik kan het niet uit jouw profiel afleiden."
En dan ontslag genomen omdat je baas je pestte? Typisch gevalletje van zielig doen. Je hebt gewoon de verkeerde mentaliteit."

Nogmaals: die is niet wat ik vind, dit is wat JIJ zou vinden en hoe jij zou reageren op een ander. Klopt het een beetje?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:14

Nee, lijkt me niet. Russel houdt haar eigen broek toch op? Als zij dat kan in minder dan fulltime is dat alleen maar mooi voor haar :j

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 16:16

Abiola schreef:
Nee, lijkt me niet. Russel houdt haar eigen broek toch op? Als zij dat kan in minder dan fulltime is dat alleen maar mooi voor haar :j

Mag ik daar uit afleiden dat iedereen zijn eigen broek moet en kan ophouden? :) Of betekent het gewoon dat Russel parttime KAN werken en dus geen reden heeft om niet te werken, ondanks haar ziekte waarvan we maar aannemen dat die bestaat (in navolging op wat er in dit topic gezegd wordt moeten we daar namelijk niet vanuit kunnen gaan).