respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:00

verootjoo schreef:
Waarom mag je dan niet je mening geven als het gebaseerd is op het christelijke geloof, maar mag je wel je mening geven als het maar vooral niks met geloof te maken heeft := Overigens heeft het hele belastingstelsel + overheid met het geloof te maken, aangezien het gebaseerd is op richtlijnen uit de Bijbel.
Waarom is naar de supermarkt gaan op zondag 'stiekem'? Er is niemand die het je verbied hoor. Als ik als christen op zondag iets nodig heb, of geen eten in huis heb haal ik ook patat of chinees. En ik haal ook wel eens een ijsje, en ga ook op zondag naar het zwembad. Ben geloof ik niet bezeten.

Dan val je duidelijk niet in de categorie extremen en pleit het alleen maar voor je dat je het geloof niet voor jou laat beslissen of je wel of geen plezier in je leven mag hebben wanneer het jou uitkomt.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:03

En hier zijn eerdere stuk over de tien geboden:

Citaat:
Harry Pater
De tien geboden:

Hier is mijn probleem met de 10 geboden. Waarom zijn het er precies 10 ?
Je hebt er geen 10 nodig. De lijst is kunstmatig en met opzet opgeblazen tot 10.

Dit is er gebeurd:

Ongeveer 5000 jaar geleden waren er een stel politieke en religieuze oplichters bij elkaar om te vergaderen over hoe ze het beste het volk onder de duim konden houden en konden controleren. Ze wisten dat mensen in de basis nogal dom zijn en alles geloofden wat je hen vertelde dus zeiden ze dat God hen een lijst had gegeven van 10 geboden, ergens bovenop een berg, waar niemand verder in de buurt was.

En wat denkt u ? Toen ze deze onzin verzonnen, waarom ze er precies 10 namen ? Waarom niet 9 ? of 11?
Dat zal ik u vertellen. 10 klinkt belangrijk en officieel. 10 is de basis van het decimale systeem, een psychologisch bevredigend aantal. ( de top 10, de 10 belangrijkste, de 10 meest gewilde, de 10 best geklede enz.....)
Dus de 10 geboden was in eerste aanleg een marketing strategie. 10 verkoopt beter !

Laten we eens kijken of we die lijst met 1o geboden kunnen terugbrengen tot een logisch en werkbaar aantal. Ik gebruik daarvoor de rooms-katholieke versie want die hebben veel mensen geleerd als kind.

Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.
Dit is meteen al raak. De eerste drie zijn al meteen bullshit. God's naam, Afgoden, Dag des Heren. Griezelige taal. Dreigende taal. Duizedelijk gekozen om primitieve mensen onder controle te houden maar op geen enkele manier appeleert dit aan slimme en doortastende mensen uit de 21e eeuw, dus: Onzin ! En dus hebben we er nog maar 7 over.

4.Eer uw vader en uw moeder

Gehoorzaamheid ! Respect voor authoriteit ! Gekozen om mensen te controleren.
De werkelijkheid is : respekt en gehoorzaamheid horen niet automatisch te zijn. Dat moet men verdienen. Ouders verdienen respect en gehoorzaamheid op basis van het uitvoeren van hun ouderschap. Sommige verdienen het, de meesten niet. Einde verhaal. Er resten er nu nog maar 6.

Om nu even logisch te zijn, iets waar de meeste religies een hekel aan hebben, spring ik nu een beetje lukraak door de lijst:

7. Gij zult niet stelen
8. Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen

Stelen en liegen. Eigenlijk beheersen deze twee dezelfde overtreding namelijk oneerlijkheid. Dus eigenlijk kun je ze combineren en 1 gebod van maken : Gij zult niet oneerlijk zijn. En dus hebben we er nog maar 5.

En als we toch aan het combineren zijn:

6. Gij zult geen onkuisheid doen
9. Gij zult geen onkuisheid begeren (zoals de vrouw van uw naaste)

Ook hier geldt dat deze twee hetzelfde trachten te voorkomen. In dit geval overspel en huwlijkse ontrouw. Het punt is, begeren zit in de gedachten en het lijkt me onzin om het fantaseren te verbieden en al helemaal niet over een andere vrouw, want wat moet een man dan als hij zijn duitse helm zit te poetsen?
Dus kunnen we deze twee ook weer combineren tot 1 gebod: Gij zult niet ontrouw zijn. En dan blijven er nog maar 4 over.

Maar........ontrouw, oneerlijkheid zijn eigenlijk onderdeel van hetzelfde belang. Dus kunnen we de twee ontrouw geboden en de twee geboden over eerlijkheid ook weer terugbrengen tot 1 gebod. En dan gebruiken we een positieve insteek in plaats van een negatieve insteek en noemen het: Gij zult altijd eerlijk en trouw zijn en plotseling hebben we er nog maar 3.

10. Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort

Dit is echt een stompzinning gebod. Begeren wat uw naaste toebehoort, houdt de economie gaande. De buurvrouw heeft een nieuwe vibfrator die jingle-bells speelt, dan wil je vrouw er ook een. Begeren want een ander heeft, zorgt voor banen dus deze gooien we eruit. En dus hebben we er nog maar 2.
Het grote waarheid en eerlijk zijn gebod en 1 waar ik het nog niet over heb gehad, namelijk:

5. Gij zult niet doden.

Moord dus ! Mag niet ! Maar als je er over nadenkt, zoveel problemen heeft religie over de jaren niet met moord gehad. Er zijn meer mensen vermoord uit naam van God dan voor welke andere reden dan ook. Denk aan de inquisity, Noord-Ierland, 9/11 enz...enz... en je moet vaststellen dat gelovigen zich niet al teveel hebben aangetrokken van het gebod; gij zult niet doden.
Hoe meer devoot men is, hoe meer men Moord ziet als iets onderehandelbaars. Het hangt ervan al wie er moordt en wie er wordt vermoord. Geen geldig gebod dus.

Dus samenvattend geef ik u onderstaand mijn list met geboden:

1. Gij zult altijd trouw en eerlijk zijn aan uw sexpartner

en

2. Gij zult uw uiterste best doen niemand te vermoorden, tenzij hij of zij natuurlijk tot een andere onzichtbare man bidt dan u zelf.

Deze twee zijn meer dan genoeg. En ik heb er ook geen enkel bezwaar tegen dat kerken ze aan de deur spijkeren, als ze er, om mij te plezieren, maar eentje bij zetten:

GIJ ZUlT UW GELOOF VOOR UZELF HOUDEN !!!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:04

Boras schreef:
Ik vind het een lastige kwestie als niet-gelovige.
Ik respecteer gelovigen. Maar soms ervaar ik dat niet-gelovigen juist meer respect en tolerantie kunnen opbrengen dan gelovigen. Als niet gelovige kun je misschien wel makkelijker tolerant zijn, wordt je daarin niet gehinderd door iets wat opgelegd is door bijvoorbeeld de regels van religie.
Terwijl juist het geloof een gelovige in zijn/haar tolerantie en respect voor kan beperken. Bijvoorbeeld op het gebied van homosexualiteit. Het geloof schrijft voor dat dat niet goed is en niet is toegestaan. Geen ruimte voor tolerantie en respect voor homosexualiteit als je als gelovige je heel strikt aan je religieuze voorschriften wilt houden. Daar is geen ruimte voor. Fout is fout.
Ik heb zeker respect voor gelovigen, maar mijn respect voor onze gezamelijke (grond)rechten is nog vele malen groter. Botsen die twee, dan verliest het respect voor de religie het van het respect voor de rechten. Die rechten moeten voor iedereen gewaarborgd zijn. Religie mag nooit een excuus zijn om die rechten te negeren of mensen ervan buiten te sluiten. Godsdienstvrijheid, helemaal voor, maar wel binnen grenzen.

Volledig mee eens! ;)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:07

Wat ik altijd een moeilijk punt vind, is het punt wanneer nou iets God's wil is. God heeft volgens christenen alles gemaakt en ook voorbestemd met een doel.
Ook mensen, gebeurtenissen. Mensen hebben blijkbaar een eigen keuze, dus wanneer zij een 'foute' keuze maken, kan dit God nooit aangerekend worden. Maar
hoe kan dit, als God jouw leven van te voren heeft uitgestippeld/bedacht, of in ieder geval jou als persoon heeft gemaakt, met jouw voorkeuren/verlangens?
God zou dan toch moeten weten hoe jij wordt en hoe jij handelt? Hoe oneerlijk is het dan, dat jij als mens toch beoordeelt wordt op je 'fouten', terwijl iemand jou
van te voren heeft bedacht en gemaakt met bepaalde eigenschappen. Alleen goede eigenschappen worden toegeschreven aan God, en dat is iets waar ik niet bij kan
en moeitee mee heb. Gebeurtenissen worden altijd uitgelegd in het voordeel van God. "God heeft er een bedoeling mee, maar die gaat ons verstand te boven." Dit vind ik een groot struikelpunt, omdat mensen vaak op deze manier nooit hun geloven hoeven te herzien, of er op een andere manier naar hoeven te kijken. Want als er iets slechts gebeurt is het a) van de duivel (zie je wel, we worden tegengewerkt/gedwarsboomd -> dus nog meer het geloof aanhangen) of b) God heeft het zo gewild, maar de mens is het te nietig om te snappen. Ik heb nog niet meegemaakt dat mensen zeggen dat er gewoon geen logica inzit en het geloof opzij zetten (dit hoeven ze van mij ook niet te doen, maar het valt me gewoon op).

Allemaal niet aanvallend bedoeld, maar gewoon wat hersenspinsels en patronen, waar ik mijzelf op betrapte en die ik af en toe ook in mijn omgeving tegenkwam (natuurlijk denkt dus ook lang niet iedereen zo). Ik ben zelf een aantal jaren best 'fanatiek' christen geweest en nu aan het heroriënteren, mede omdat ik door dit soort gedachtepatronen met mijn geloof en mijzelf in de knoop kwam.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 12-02-12 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:18

@ Mindfields: Fantastisch! _/-\o_ :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:41

joyce2 schreef:
verootjoo schreef:
Waarom mag je dan niet je mening geven als het gebaseerd is op het christelijke geloof, maar mag je wel je mening geven als het maar vooral niks met geloof te maken heeft := Overigens heeft het hele belastingstelsel + overheid met het geloof te maken, aangezien het gebaseerd is op richtlijnen uit de Bijbel.
Waarom is naar de supermarkt gaan op zondag 'stiekem'? Er is niemand die het je verbied hoor. Als ik als christen op zondag iets nodig heb, of geen eten in huis heb haal ik ook patat of chinees. En ik haal ook wel eens een ijsje, en ga ook op zondag naar het zwembad. Ben geloof ik niet bezeten.

Uit deze en je voorgaande posts, kan ik opmaken dat jij niet zwaar gelovig bent. Je doet nu net een beetje alsof hoe jij in het geloof staat "de juiste manier" is en dat alle andere dingen die wij hier opnoemen maar lariekoek zijn. En dat de mensen die op die manier geloven, god niet in hun leven hebben (zoals je in een eerder post zei op pagina 6).

Het is nou eenmaal een feit dat veel gelovige mensen tegen werken op zondag zijn en het een schande vinden dat er mensen zijn die wel op zondag werken. Veel gelovigen mogen op zondag niet naar het zwembad gaan, lekker gaan paardrijden of een ijsje gaan halen. Het is bij de streng gelovigen ook vaak een beetje schone schijn: Lange rokken aan, maar als ze een eindje bij huis vandaan zijn gaat de lange rok uit en komt er een minirok onder vandaan. Tegen mensen roepen dat ze geen tv mogen hebben en dan staat er wel eentje op zolder, waar ze dan stiekem toch naar kijken. Op zondag niet mogen werken en andere activiteiten doen, maar stiekem wel boodschappen halen. Ik snap dat het voor jou niet zo werkt en dat dit niet jou manier van geloven is (gelukkig maar, zou ik eigenlijk willen zeggen), maar het is een beetje raar dat je ontkent dat "niemand dit verbied". Want het is toch echt een grove schande bij veel kerkgemeenschappen!

dat weet ik, want ik woon hier midden op de bible belt, maar niemand heeft er toch last van als die mensen niet op zondag naar het zwembad willen of een ijsje kopen, alleen rokken dragen, wel/geen tv hebben. Ik doe het wel en draag ook broeken, maar heb nog geen ruzie gehad met mijn buren die zeer zwaar gelovig zijn.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:04

Shenavallie schreef:
@ Mindfields: Fantastisch! _/-\o_ :D

ja echt geweldig _/-\o_

Blue_Eyes

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:15

Om dan even met hetzelfde gevoel terug te praten als meneer Pater: Wat een slap gezever zeg, wat kan die kerel ongelooflijk uit zijn nek l*llen. :')
Dat is dus precies wat TS bedoelt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:29

Het is toch slechts de mening van dhr Pater?
En mag er echt geen grapje over gemaakt worden?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:30

Grapjes mag je best maken, dat deed ik immers net ook :') Maar je hebt wel grapjes en grapjes.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:36

Wij hebben bij ons in de kroeg ook moeilijkheden met de SGP er is daar nml wel is een striptease en dat heeft de SGP verboden!(RTV utecht en shownieuws het is overal besproken)

Doen ze het wel krijgen ze een boete van 10.000 euro, promotie vrouwen in bikini mogen niet meer en ga zo maar door!! Dan denk ik, alles daarbinnen is boven de 18 als je het niet wilt zien ga je lekker naar huis. Het wordt weken van te voren aangegeven!!

En nee ik zit ook niet te wachten op huppelende tutjes en zwierende tieten, dus ik blijf dan lekker thuis!

Maar het feit dat ze er zo moeilijk over doen en het verbieden??? Wat voor een last hebben hun ervan?
Ik vind dat echt veel te ver gaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:14

Blue_Eyes schreef:
Grapjes mag je best maken, dat deed ik immers net ook :') Maar je hebt wel grapjes en grapjes.

Ik moet zeggen dat ik het wel erg grapig vindt. :o

Overigens de reden waarom wij (17% van NL na) geloven is gewoon genetisch vast gelegt. Het heeft een socio bilologische oorsprong. Het heeft gezorgt dat wij ons als groep zijn gaan gedragen en zo meer overlevingskansen hadden. Het is voor 50% erfelijke en komt tot uiting als het (met name) in het jonge leeftijd door de opvoeders geleerd wordt.
Lees het boek wij zijn ons brein van Dick Swaab maar. Geeft nog veel meer info over hoe je brein werkt en gaat niet alleen maar daar over.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:17

Ik ken het boek. Dat wil niet zeggen dat ik het met alles eens ben dat erin staat ;) De meningen erover zijn verdeeld, heb ik begrepen. :)

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:32

Ik heb niet alles gelezen, maar ik ben niet gelovig, heb alleen een paar dingetjes waar ik me in kan vinden. Ik vind dat iedereen moet geloven of niet geloven wat hij ZELF wil en NIET aan anderen moet opdringen want daar heb ik zon hekel aan! En (bijna) alle oorlogen komen door: geloof of geld=macht (dus waar is dat respect dan vraag ik mij wel eens af)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:35

Blue_Eyes schreef:
Ik ken het boek. Dat wil niet zeggen dat ik het met alles eens ben dat erin staat ;) De meningen erover zijn verdeeld, heb ik begrepen. :)

Dat is met alle meningen zo. ;)
Had het ook al min of meer bij Richard Dawkins(fantastische schriijver) gelezen en vindt het zeer aannemelijk.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:57

lovelanga schreef:
Cassidy schreef:
De evolutietheorie en het scheppingsverhaal. Kan het niet allebei? Wie zegt dat een dag echt 24 uur moet hebben? Daar echt aan vasthouden, en de bewijzen die er zijn dat het langer heeft geduurd dan 7x24 uur compleet negeren...tja....

In een paar posts terug zeg ik ook dat ik waarschijnlijk in een combinatie geloof, maar dat wil niet zeggen dat ik mensen er gek op aan kijk als ze in het een of het ander geloven.

@joyce2: Wat heeft het zeggen van "jezus" of "verdomme" voor jou dan voor meerwaarde?wat heeft dat met jezelf te maken zijn. Het drukt voor mij gevoel toch enige respectloosheid uit. En zelfs als het niet kwetsend bedoeld is, is het dat vaak wel.

Ikzelf ben ook gelovig, maar op mijn eigen manier.. Ik ga niet elke zondag naar de kerk en bid lang niet elke avond..
Maar als ik me ellendig voel en ik denk dat het oplucht als ik bid, dan is er voor mij persoonlijk iets of iemand waar ik dan tegen praat..
Ook zul je me echt wel eens g*dverd*mme horen roepen, maar ook voor mij is dat gewoon hetzelfde als k*t..
Waarom? Tja ik voel me ook niet gekwetst als iemand met mijn lichaamsdelen loopt te schelden, jij wel?
Waarom zou God daar aanstoot aan nemen? Lijkt mij persoonlijk niet..

En naar mijn mening moet er af en toe een knipoog zijn naar het geloof..

Uiteraard mag ik het niet vergelijken, maar ik doe het toch:
Als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk: Ik zit af en toe boordevol zelfspot, dat moet toch kunnen..

En als god zo'n plaatje als dit ziet:
Afbeelding

Of zoiets:
Afbeelding

Dan valt hij naar mijn mening toch ook echt van zijn wolkje van het lachen..

Dus ik denk dat wij mensen eens moeten ophouden met alles zo persoonlijk op te vatten en eens ergens de lol van inzien..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:28

NatasjavE schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat is met alle meningen zo. ;)
Had het ook al min of meer bij Richard Dawkins(fantastische schriijver) gelezen en vindt het zeer aannemelijk.

Richard Dawkins, dat is er ook zoéén ja. Het zal je niet verbazen dat ik dat juist een enorm onprettig persoon vind...

Maar goed. Ik ging wat aandacht besteden aan belangrijke zaken als hubbie en kinderen :wave:

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:38

de vraag van TS is waarom het geloof soms zo belachelijk gemaakt wordt.
Daar heb ik wel een idee over: ik denk dat het komt omdat sommige streng-gelovigen zich belachelijk maken.
Hier in de buurt heb je echt, maar dan ook streng geloveligen, pik en pikzwart gaan ze op zondag over straat naar de kerk lopen.
Tig kinderen er achter aan, hele zure gezichten, volgens mij hebben die kinderen nog geen enkel benul.
Ze hebben geen TV, meisjes mogen geen broek aan, ze gaan met de bus naar speciale scholen.
etc.etc. ze voelen zich echt beter dan de andere mensen.
Voor zulke mensen heb ik geen enkel respect, omdat ze dat voor mij ook niet hebben.

Voor alle andere gelovigen, christen/moslim etc, heb ik respect zolang ze andere mensen maar niets opdringen en verder op een normale manier meedoen in de samenleving.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:45

ik ben ook chisten maar trek me eigenlijk niet veel aan als andere vloeken ofzo. heb zo iets moeten ze toch zelf weten? je kan zelf kiezen en dat is niet voor niks.
natuurlijk zeg ik wel gewoon dat ik christen ben als ze het vragen maar als ze de boel bij elkaar vloeken loop ik gewoon even weg of trek me er niks van aan, eigen keus.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:00

Een kennis van mij was van huis uit gereformeerd maar wil er nu niks meer mee te maken hebben.... Zijn jeugd was een hel, hij werd alleen maar bang gemaakt, angst voerde de boventoon.. Hij was er al vroeg achter dat hij dus niet geloofde... Maar ja, probeer dat dan maar eens duidelijk te maken aan je familie. Nu hij het huis uit is, heeft hij nooit meer een stap in de kerk gezet en is door zijn familie buitengesloten... Triest.. Hij heeft incest gezien binnen de kerk.. Familievader die dochters heeft misbruikt.. Dat vraag ik mij nou af, waarom komt er in gereformeerde gezinnen veel incest voor? Mijn zwager komt uit Katwijk, ook daar zijn veel incestgevallen binnen de kerk... WHY?

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:08

Even on topic: Ik heb geen respect voor voor mensen, die maar achter een meute aanhobbelen.. Ik vind het zielig... Geloven ok, maar niet op zo'n extreme manier, dat je eigen kinderen en medemensen er onder moeten lijden! En iedereen die bewondering voor de Paus heeft? Ehm, nee, die man kan ik niet serieus nemen. Zijn uitspraken zijn zo wereldvreemd..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:08

Incest komt overal voor.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:30

Overal mag mee gespot worden naar mijn mening, ik heb bijvoorbeeld blond haar en daar worden ook genoeg grappen over gemaakt.

Ik weet zeker dat de aarde niet gemaakt is door een man met een baard op een wolk en ik weet zeker dat er geen man was die over water kon lopen. Dat kán namelijk gewoon echt niet. Een ieder die er wel in gelooft respecteer ik, maar ik mag dit ook zeggen. :)

Het heet ook niet voor niets geloof hè. Je hoort altijd "ik geloof in Jezus" en anders hoorde je wel "ik zeker weet in Jezus" (aldus Guido Weijers) ;).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:31

Mareng schreef:
Een kennis van mij was van huis uit gereformeerd maar wil er nu niks meer mee te maken hebben.... Zijn jeugd was een hel, hij werd alleen maar bang gemaakt, angst voerde de boventoon.. Hij was er al vroeg achter dat hij dus niet geloofde... Maar ja, probeer dat dan maar eens duidelijk te maken aan je familie. Nu hij het huis uit is, heeft hij nooit meer een stap in de kerk gezet en is door zijn familie buitengesloten... Triest.. Hij heeft incest gezien binnen de kerk.. Familievader die dochters heeft misbruikt.. Dat vraag ik mij nou af, waarom komt er in gereformeerde gezinnen veel incest voor? Mijn zwager komt uit Katwijk, ook daar zijn veel incestgevallen binnen de kerk... WHY?

Door die enorme beerput die laatst is opengegaan bij de kerk heb je het idee dat het alleen daar voorkomt, maar volgens mij is dat niet zo en komt het overal voor.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:58

Ja het gebeurd vast op veel meer plaatsen maar nog nooit heb ik iets gehoord als het verhaal van Marcial Maciel. Walgelijk hoe dat opgelost is, echt walgelijk. :n