En hier zijn eerdere stuk over de tien geboden:
Citaat:
Harry Pater
De tien geboden:
Hier is mijn probleem met de 10 geboden. Waarom zijn het er precies 10 ?
Je hebt er geen 10 nodig. De lijst is kunstmatig en met opzet opgeblazen tot 10.
Dit is er gebeurd:
Ongeveer 5000 jaar geleden waren er een stel politieke en religieuze oplichters bij elkaar om te vergaderen over hoe ze het beste het volk onder de duim konden houden en konden controleren. Ze wisten dat mensen in de basis nogal dom zijn en alles geloofden wat je hen vertelde dus zeiden ze dat God hen een lijst had gegeven van 10 geboden, ergens bovenop een berg, waar niemand verder in de buurt was.
En wat denkt u ? Toen ze deze onzin verzonnen, waarom ze er precies 10 namen ? Waarom niet 9 ? of 11?
Dat zal ik u vertellen. 10 klinkt belangrijk en officieel. 10 is de basis van het decimale systeem, een psychologisch bevredigend aantal. ( de top 10, de 10 belangrijkste, de 10 meest gewilde, de 10 best geklede enz.....)
Dus de 10 geboden was in eerste aanleg een marketing strategie. 10 verkoopt beter !
Laten we eens kijken of we die lijst met 1o geboden kunnen terugbrengen tot een logisch en werkbaar aantal. Ik gebruik daarvoor de rooms-katholieke versie want die hebben veel mensen geleerd als kind.
Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.
Dit is meteen al raak. De eerste drie zijn al meteen bullshit. God's naam, Afgoden, Dag des Heren. Griezelige taal. Dreigende taal. Duizedelijk gekozen om primitieve mensen onder controle te houden maar op geen enkele manier appeleert dit aan slimme en doortastende mensen uit de 21e eeuw, dus: Onzin ! En dus hebben we er nog maar 7 over.
4.Eer uw vader en uw moeder
Gehoorzaamheid ! Respect voor authoriteit ! Gekozen om mensen te controleren.
De werkelijkheid is : respekt en gehoorzaamheid horen niet automatisch te zijn. Dat moet men verdienen. Ouders verdienen respect en gehoorzaamheid op basis van het uitvoeren van hun ouderschap. Sommige verdienen het, de meesten niet. Einde verhaal. Er resten er nu nog maar 6.
Om nu even logisch te zijn, iets waar de meeste religies een hekel aan hebben, spring ik nu een beetje lukraak door de lijst:
7. Gij zult niet stelen
8. Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen
Stelen en liegen. Eigenlijk beheersen deze twee dezelfde overtreding namelijk oneerlijkheid. Dus eigenlijk kun je ze combineren en 1 gebod van maken : Gij zult niet oneerlijk zijn. En dus hebben we er nog maar 5.
En als we toch aan het combineren zijn:
6. Gij zult geen onkuisheid doen
9. Gij zult geen onkuisheid begeren (zoals de vrouw van uw naaste)
Ook hier geldt dat deze twee hetzelfde trachten te voorkomen. In dit geval overspel en huwlijkse ontrouw. Het punt is, begeren zit in de gedachten en het lijkt me onzin om het fantaseren te verbieden en al helemaal niet over een andere vrouw, want wat moet een man dan als hij zijn duitse helm zit te poetsen?
Dus kunnen we deze twee ook weer combineren tot 1 gebod: Gij zult niet ontrouw zijn. En dan blijven er nog maar 4 over.
Maar........ontrouw, oneerlijkheid zijn eigenlijk onderdeel van hetzelfde belang. Dus kunnen we de twee ontrouw geboden en de twee geboden over eerlijkheid ook weer terugbrengen tot 1 gebod. En dan gebruiken we een positieve insteek in plaats van een negatieve insteek en noemen het: Gij zult altijd eerlijk en trouw zijn en plotseling hebben we er nog maar 3.
10. Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort
Dit is echt een stompzinning gebod. Begeren wat uw naaste toebehoort, houdt de economie gaande. De buurvrouw heeft een nieuwe vibfrator die jingle-bells speelt, dan wil je vrouw er ook een. Begeren want een ander heeft, zorgt voor banen dus deze gooien we eruit. En dus hebben we er nog maar 2.
Het grote waarheid en eerlijk zijn gebod en 1 waar ik het nog niet over heb gehad, namelijk:
5. Gij zult niet doden.
Moord dus ! Mag niet ! Maar als je er over nadenkt, zoveel problemen heeft religie over de jaren niet met moord gehad. Er zijn meer mensen vermoord uit naam van God dan voor welke andere reden dan ook. Denk aan de inquisity, Noord-Ierland, 9/11 enz...enz... en je moet vaststellen dat gelovigen zich niet al teveel hebben aangetrokken van het gebod; gij zult niet doden.
Hoe meer devoot men is, hoe meer men Moord ziet als iets onderehandelbaars. Het hangt ervan al wie er moordt en wie er wordt vermoord. Geen geldig gebod dus.
Dus samenvattend geef ik u onderstaand mijn list met geboden:
1. Gij zult altijd trouw en eerlijk zijn aan uw sexpartner
en
2. Gij zult uw uiterste best doen niemand te vermoorden, tenzij hij of zij natuurlijk tot een andere onzichtbare man bidt dan u zelf.
Deze twee zijn meer dan genoeg. En ik heb er ook geen enkel bezwaar tegen dat kerken ze aan de deur spijkeren, als ze er, om mij te plezieren, maar eentje bij zetten:
GIJ ZUlT UW GELOOF VOOR UZELF HOUDEN !!!