‘Moeders moeten thuis blijven en niet werken’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:55

Oh nog een knuppel: ik vind dat ouders het op 1 salaris moeten redden voor ze aan kinderen beginnen. Je kind zal maar niet naar een (reguliere) kinderopvang willen... We gaan er allemaal vrij makkelijk vanuit dat onze kinderen gezond zullen zijn, maar wat als je een spastisch of zwaar autistisch kindje krijgt? Die kunnen niet zomaar even op in de kinderopvang terecht..
Als het kindje volledig gezond is en moeder werkt parttime, ok. Maar in principe zou het op 1 salaris moeten kunnen lukken..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:00

Sammyoo schreef:
Wat bedoel je met deze opmerking? Zou ik een schuldgevoel moeten hebben omdat ik ook financieel voor het grootbrengen van mijn kinderen heb gezorgd? :?
Als ik als alleenstaande moeder van de bijstand rond had moeten komen omdat ik was gestopt met werken toen de kinderen kwamen, dan had ik wel een schuldgevoel gehad.
Ik vind mezelf een uitstekende moeder en mijn beide kinderen zullen dat beamen! Ik heb nooit een schuldgevoel gehad, is ook absoluut niet nodig. Of vind jij van wel?

Ik heb ook altijd van professionele kinderopvang gebruik gemaakt. Is mij uitstekend bevallen. Vooral de oppas thuis na schooltijd was erg fijn.

Ik kan me wel voorstellen wat Urielle ermee bedoelt. Moeders willen alles perfect doen en de thuis-of-werken-discussie wordt natuurlijk vaak gevoerd. Argument nummer 1 is vaak toch 'Jij brengt geen tijd met je kinderen door'. Dan is dit onderzoek (waar ik ook geen bal van geloof, overigens) wel een manier om dat argument 'af te vangen'.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:01

Blue-eyes, dan nog zou ik niet weten waarom je een schuldgevoel zou moeten hebben als je werkt. Ook als je het geld nu en in de toekomst niet nodig hebt, kan ik me goed voorstellen dat je je kind niet op wil laten groeien met traditionele rolpatronen als voorbeeld.
Of zijn er thuisblijfmoeders die uit een soort superioriteitsgevoel (of minderwaardigheidsgevoel) vinden dat werkende moeders een schuldgevoel zouden moeten hebben?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:03

Heino schreef:
Oh nog een knuppel: ik vind dat ouders het op 1 salaris moeten redden voor ze aan kinderen beginnen. Je kind zal maar niet naar een (reguliere) kinderopvang willen... We gaan er allemaal vrij makkelijk vanuit dat onze kinderen gezond zullen zijn, maar wat als je een spastisch of zwaar autistisch kindje krijgt? Die kunnen niet zomaar even op in de kinderopvang terecht..
Als het kindje volledig gezond is en moeder werkt parttime, ok. Maar in principe zou het op 1 salaris moeten kunnen lukken..

Heino, mijn twee kinderen en ik konden ons uitstekend redden met één salaris, het mijne :D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:06

Er is iets dat Gwyneth Paltrow even aan voorbij is gegaan.

Sinds vrouwen financieel niet meer afhankelijk zijn, dulden ze de strapatsen en narigheden van manlief niet meer. en dan vragen ze een echtscheiding aan. En vroeger moesten ze alles pikken en slikken omdat ze geen kant op konden.

Moeders kunnen het zich niet altijd permitteren om thuis te blijven bij de kinderen. En waarom ligt die taak trouwens ook alleen bij de moeder? De vader mag ook wel iets voor zijn eigen kids over hebben.

Ik snap wel dat het voor kinderen veel fijner is om iemand te hebben als ze thuis komen. Dat vond ik vroeger ook fijn. Ik vond het niet prettig als mijn moeder er eens niet was, als ik uit school kwam. MAar dat kunnen pa en ma toch ook sámen doen? Dat hoeft toch niet alleen op de moeder neer te komen?

Verder worden moeders ALTIJD veroordeeld. No matter what.
- als ze fulltime moeder zijn
- als ze fulltime werken
- als ze maar één kind willen
- het kind niet of niet lang genoeg de borst geven
- als ze ook nog andere prioriteiten hebben.
Hoe komt dat? Ik denk trouwens wel dat moeders onderling het hardst veroordelend zijn. Men heeft niet voor niets de term "moedermaffia" in het leven geroepen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:13

Heino schreef:

Dat was ook ons ideaalbeeld, wij hebben bewust pas voor een tweede gekozen nadat we alles financieel zo hadden geregeld dat ook de hypotheek etc. van 1 salaris kon. Alles dat ik extra inbreng is mooi meegenomen, maar nodig is het niet.

Ik ga tzt een avond per week ehboles geven. Dan hebben we geen opvang nodig en blijf ik toch iets met de opleiding doen (want als ik het laat verlopen moet ik de hele opleiding opnieuw doen :+) en 1 avondje vind ik ook wel leuk. Maar eerst maar eens van mijn huidige werkgever zien af te komen :o

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:16

Sammyoo schreef:
Blue-eyes, dan nog zou ik niet weten waarom je een schuldgevoel zou moeten hebben als je werkt. Ook als je het geld nu en in de toekomst niet nodig hebt, kan ik me goed voorstellen dat je je kind niet op wil laten groeien met traditionele rolpatronen als voorbeeld.
Of zijn er thuisblijfmoeders die uit een soort superioriteitsgevoel (of minderwaardigheidsgevoel) vinden dat werkende moeders een schuldgevoel zouden moeten hebben?

Van mij hoef je geen schuldgevoel te hebben. Het is echter wel de realiteit dat er moeders zijn die dat wel hebben.

Langcara schreef:
Verder worden moeders ALTIJD veroordeeld. No matter what.
- als ze fulltime moeder zijn
- als ze fulltime werken
- als ze maar één kind willen
- het kind niet of niet lang genoeg de borst geven
- als ze ook nog andere prioriteiten hebben.

- Als ze 'te lang' borstvoeding geven
- Als ze scheiden
- Als ze niet scheiden
- Als ze hun kind bepaalde overtuigingen mee willen geven
En ga zo maar door.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:19

Eens hoor langcara.

Blijft ook typerend dat het altijd maar die moeder is die erop wordt aangekeken, wat ze ook doet. Nooit de papa, die er toch ook écht bij was toen kindlief gebakken werd. ;)

-als ze het kind té lang de borst geven
-als ze carriere maken
-als ze het stevig opvoeden
-als ze het niet opvoeden
-als ze het hoe dan ook opvoeden
-als ze het kind begeleiden om een heel hoog niveau in sport of muziek/ etc. te bereiken
-als ze het kind verantwoordelijk maken voor een deel van de taken in huis
-als ze het veel zakgeld geven
-als ze het weinig zakgeld geven
-als ze...... he, he, he...

Maar zeg nou zelf, wat maakt het uit wat die ander doet, zolang jij zelf maar de keuzes kunt maken die voor jou belangrijk zijn?
Moedermaffia, ach, ieder schoolplein heeft denk ik wel zijn eigen clan. Ik vind het op onze school wel meevallen, maar ja, kleine school, weinig moeders. :+

Ik vind persoonlijk dat die voortdurende moederhekeling wel lichtelijk typerend is voor hoe er in onze maatschappij nog steeds tegen vrouwen wordt aangekeken (en ja, óók door de vrouwen zelf...)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:19

sja, moeders moeten thuisblijven en niet werken..
ben ik het niet mee eens. Kinderen moeten een goed voorbeeld krijgen, en een werkende moeder die zelfstandig in het leven staat en onafhankelijk is is voor mij een goed voorbeeld voor mijn kinderen.
ik ben altijd blijven werken, wel parttime, maar toch wel mijn eigen leven geleid en niet mijn leven door mijn kinderen laten bepalen. ze zijn op het kinderdagverblijf geweest, daar zijn ze niet slechter van geworden. Het zijn redelijk sociale kids geworden haha..
nu zitten ze op de basisschool. Ze zijn redelijk zelfstandig omdat ze als ik werk ook regelmatig alleen thuis blijven. dat gaat prima.
zeker nu de vader heeft besloten geen gezinnetje meer te willen maar lekker vrij te willen zijn en ik er dus alleen voor sta ben ik alleen maar dankbaar dat ik in het arbeidsproces ben gebleven en toch een soortvan carriere heb opgebouwd. ik kan me prima redden alleen met de kinders... ook financieel (uiteraard blijft de papa wel meebetalen aan zijn verplichtingen).

dus.. niet mee eens,
maar goed, als ik het inkomen van gwyneth zou hebben..... ehm.. misschien dat ik er dan nog even overnadenk haha :)

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:58

Sofy schreef:
Ik vind het eigenlijk veel zorgelijker dat niemand hier nog de optie weergeeft dat papa thuis zou blijven met de kinderen, en mama lekker blijft werken... Hoezo moet alleen de vrouw nadenken over de combi kids/werk? En de opmerking 'mijn man kon niet minder gaan werken' vind ik een enorme dooddoener, je werkgever is min of meer verplicht zo'n verzoek te honoreren (zie ook http://www.intermediair.nl/artikel/aard-dienstverband/155049/minder-werken-een-recht-of-een-gunst.html). Niet kunnen is eigenlijk veel vaker niet willen.

Als ik bovenstaand stukje in dit topic niet was tegengekomen, dan had ik 'm zelf geschreven..
Wij hebben 1 kind, ik werk 32 uur per week en mijn man werkt 36 uur per week. We moeten wel, anders kunnen wij ons leven niet bekostigen. Ik vind het vaak jammer dat ik 4 dagen per week werk, maar ik weet ook zeker dat ik heel ongelukkig zou zijn als ik full time thuis zou zitten. 2 a 3 dagen werken zou ik voor mijn gezin genoeg vinden, maar dat kan helaas niet. Wij hadden als regel: 'degene die het minst van ons twee verdient, die gaat minder werken' Gelukkig ben ik dat *\o/*

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:57

Sammyoo schreef:
Wat bedoel je met deze opmerking? Zou ik een schuldgevoel moeten hebben omdat ik ook financieel voor het grootbrengen van mijn kinderen heb gezorgd? :?
....Ik heb nooit een schuldgevoel gehad, is ook absoluut niet nodig. Of vind jij van wel?

Dan ben ik jaloers op je en ik denk vele moeders met mij.
Ik weet dat ik niet voldoe en niet kan voldoen aan het plaatje van de zelfstandige vrouw die zichzelf onderhoudt PLUS goede betrokken moeder die veel (wanneer is het genoeg?) qualitytime met haar kinderen doorbrengt, PLUS een interessante partner zijn, PLUS mezelf verder ontwikkelen, PLUS mijn eigen wensen mbt tijd met de kinderen en tijd met de paarden. Daar voel ik me schuldig over, want hoe je het ook invult, je voldoet niet. Daar worstelen veel vrouwen mee, daar sloeg dat anti-schuldgevoel verhaal op. Ik zeg ook vaak graag van alles tegen mezelf waaruit zou moeten blijken dat ik het goed doe maar zo simpel werkt het niet :+

Langcara

Re: ‘Moeders moeten thuis blijven en niet werken’

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:18

Er even vanuit gaande dat er geen een moeder in deze maatschappij voldoet om de een of andere reden, hoe kijken de kinderen daar ZELF tegenaan?

Zijn er hier kinderen die niet tevreden zijn met hun moeder? Zijn jullie kinderen niet blij met hun moeder en zouden ze jullie in willen ruilen?
Ik denk het niet. Ik denk dat jullie kinderen veel van jullie houden en jullie niet kunnen missen.

Conclusie: Je schuldig voelen is onzin.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:03

Langcara schreef:
Er even vanuit gaande dat er geen een moeder in deze maatschappij voldoet om de een of andere reden, hoe kijken de kinderen daar ZELF tegenaan?

Zijn er hier kinderen die niet tevreden zijn met hun moeder? Zijn jullie kinderen niet blij met hun moeder en zouden ze jullie in willen ruilen?
Ik denk het niet. Ik denk dat jullie kinderen veel van jullie houden en jullie niet kunnen missen.

Conclusie: Je schuldig voelen is onzin.

Kinderen nemen het inderdaad gewoon zo als het is.

Laatst vroegen we aan onze jongste: Wat doet Mama? A: Die werkt. En Papa? A: Die doet de was :D
Dat het niet helemaal de dagelijkse realiteit is vergeven we hem. (Papa werkt 32 tot 60 uur in de week EN doet de was, mama werkt 32 uur)

Wij dachten mooi...deze jongen heeft tenminste niet het oude rollenpatroon in zijn systeem. Die vind het later normaal om thuis de handjes te laten wapperen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:01

Sammyoo schreef:
Electra63 schreef:
Laat iedereen lekker doen wat hij/zij zelf wil doen.

Ben ik helemaal met je eens. Werken of niet werken moet iedereen zelf weten. M'n stokpaardje ga ik niet meer herhalen...........

Mambobeach, mijn kinderen zijn 19 en 14, heb alles wel zo'n beetje meegemaakt. De opmerking dat een moeder niet ziek kan zijn is echt zo'n gezegde uit de oude doos. Paracetamolletje erin, je ziek melden bij je baas, kinderen naar school brengen en je bed weer in.en dan eventueel televisie kijken

Blue-eyes, strijken vind ik zo zonde van mijn tijd, dus ik koop geen kleren die gestreken moeten worden :D

Idefix, ik heb geen idee waar je het over hebt in je laatste post.

Dat een gemiddelde thuisblijvende moeder het net zo druk heeft als een gemiddelde fulltime werkende moeder gaat er overigens bij mij niet in, maar het is een beetje raar om te beweren dat een niet-werkende moeder lui is.

Mag een gezegde uit de oude doos zijn maar het is wel zo. Ik heb hier nog een jonger kindje thuis, ik kan echt niet op bed gaan liggen hoor! :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:14

MamboBeach schreef:
Mag een gezegde uit de oude doos zijn maar het is wel zo. Ik heb hier nog een jonger kindje thuis, ik kan echt niet op bed gaan liggen hoor! :n

Ik wou net zeggen..... met een schoolgaand kind, een paard, die gevoerd moet worden, twee nijnen die buiten in de vrieskou dagelijks een droog, schoon hok krijgen, boodschappen die gedaan moesten worden, want ik had net niets meer in huis en mijn kind had wel honger, kon ik van de week echt amper mijn buikgriep uitzieken, hoor. (overigens ben ik een parttime werkende, alleenstaande moeder en mijn baas was not amused toen ik me ziek meldde, maar dat was dat jammer voor haar). :P

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:15

maar andersom kan ook niet.. kids mogen niet ziek zijn, want moeders moet werken....
ik heb ze toch wel met snotneuzen naar school gestuurd terwijl andere kinderen thuis mogen blijven bij elke scheet die dwars zit..
worden ze hard van :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:17

juval schreef:
maar andersom kan ook niet.. kids mogen niet ziek zijn, want moeders moet werken....
ik heb ze toch wel met snotneuzen naar school gestuurd terwijl andere kinderen thuis mogen blijven bij elke scheet die dwars zit..
worden ze hard van :D

Nou, mijn kind gaat voor mijn werk, dus als ze ziek is, jammer dan voor het werk. Godzijdank heb ik over een paar weken een flexibele baan, ben ik in 1x van al dat gezeik van de baas af. *\o/*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:23

Ik moet wel zeggen, het is niet het probleem van je werkgever. Ik vind het geen gezeik van je baas. Indien een werknemer niet komt werken i.v.m. een ziek kind, is toch de werkgever of een andere collega de dupe, afhankelijk van je baan/functie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:24

nou, misschien heb ik ook wel geluk dat mijn kinders weinig ziek zijn.. ik hou ze eigenlijk bijna noooit van school.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:31

Twiggy2008 schreef:
Nou, mijn kind gaat voor mijn werk, dus als ze ziek is, jammer dan voor het werk. Godzijdank heb ik over een paar weken een flexibele baan, ben ik in 1x van al dat gezeik van de baas af. *\o/*

Nou ja, ik ken je baas niet, maar je hebt wel een arbeidsovereenkomst. Ik denk dat je het ook niet leuk vind als je salaris niet wordt gestort. Dus zorg dat je iets kan regelen voor het geval je kind ziek is. Ik heb ook altijd heel zuunig gedaan met m'n verlofuren, voor het geval dat. En af en toe een stapje harder lopen voor je baas zodat je wat krediet opbouwt.

Mambobeach, als je een kleintje thuis heb ga je lekker met een dekentje op de bank, stapel films voor het kleintje bij de hand. Kom op, niet zo in de slachtofferrol.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:35

Slachtofferrol? Omdat ze zegt dat moeders niet ziek kunnen zijn? :') Als ze slachtoffer wilde spelen, zou ze dan wel zorgen dat hubbie een dag vrij nam om voor haar en kind te zorgen... :')

Je kunt ook doorslaan.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:35

Electra63 schreef:
Ik moet wel zeggen, het is niet het probleem van je werkgever. Ik vind het geen gezeik van je baas. Indien een werknemer niet komt werken i.v.m. een ziek kind, is toch de werkgever of een andere collega de dupe, afhankelijk van je baan/functie.

Is wel het probleem van de baas, als een baas dat niet had gewild had hij maar zzp-er moeten zijn ;) of mensen zonder kinderen en kinderwens aannemen, en vooral geen vrouwen. :+

Maar veel bazen vinden het moeilijk te begrijpen dat een beetje meedenken en medeleven zich vaak dubbel uitbetaald in extra inzet omdat mensen blij zijn dat ze er werken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:40

Sammyoo schreef:
Twiggy2008 schreef:

Nou ja, ik ken je baas niet, maar je hebt wel een arbeidsovereenkomst. Ik denk dat je het ook niet leuk vind als je salaris niet wordt gestort. Dus zorg dat je iets kan regelen voor het geval je kind ziek is. Ik heb ook altijd heel zuunig gedaan met m'n verlofuren, voor het geval dat. En af en toe een stapje harder lopen voor je baas zodat je wat krediet opbouwt.

Mambobeach, als je een kleintje thuis heb ga je lekker met een dekentje op de bank, stapel films voor het kleintje bij de hand. Kom op, niet zo in de slachtofferrol.

Pardon? Slachtofferrol? Doe even niet zo denigrerend... Ik heb 3 kinderen en nee, ik kan niet ziek zijn. Fijn voor jou dat jij dat wel kan of hebt gekund maar ik niet en fijn dat jouw kind/eren gewoon rondhobbelen als je ziek bent of was maar mijn kinderen niet. Ik moet er gewoon voor ze zijn, punt uit. Ziek of niet ziek!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:41

Blue_Eyes schreef:
Slachtofferrol? Omdat ze zegt dat moeders niet ziek kunnen zijn? :') Als ze slachtoffer wilde spelen, zou ze dan wel zorgen dat hubbie een dag vrij nam om voor haar en kind te zorgen... :')

Je kunt ook doorslaan.

Nou, inderdaad! Ik ken wel een vrouw die voor elke scheet die dwars zat haar man belde... :x
Overigens, toen mijn vliezen gebroken waren liet ik mijn man nog naar zijn werk gaan en had ik niets gezegd. :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:42

Is maar goed dat ik dat niet gedaan heb, hij had het nooit op tijd gehaald naar huis :D