Helft Nederlanders is te dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:01

Quellian schreef:
Ojajoh, ik ga die discussie niet met je aan.
Ik ben ruim 11kg afgevallen en jou lukt het niet om af te vallen en hebt nog te kampen met 18kg overgewicht las ik zojuist? I rest my case ;)
Daar zit inderdaad het verschil in 'ik KAN niet afvallen'. Alles kán, sorry.

ik ga niet ten koste van mijn gezondheid afvallen nee
ik KAN wel afvallen maar dat KAN ik ook ziek worden
dan wil ik je wel spreken over 30 jaar.....

het wordt niet voor niets afgeraden door mijn diëtiste
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 31-01-12 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Re: Helft Nederlanders is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:03

Zoals ik al zei (en zoals jij nu dus zegt); alles KAN.
Je mag me over 30 jaar spreken hoor, geen probleem, die 4 maanden dieet zal me echt niet beschadigd hebben :D
Maar goed, succes met je afvallen, dit meen ik oprecht :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:20

Ik ben het er wel mee eens dat mensen hier meer verantwoordelijkheid in mogen (moeten?) nemen.
Ik geloof absoluut dat het voor veel te zware mensen niet gemakkelijk is om af te vallen. Velen hebben ook (verkeerde) diëten geprobeerd, zijn overtuigd dat het toch niet helpt. Of kunnen het niet volhouden vanwege de achterliggende problemen.

Iemand met anorexia zal zélf hulp moeten zoeken, zélf moeten beseffen dat hij/zij een probleem heeft.
Maar daar heb je 't: anorexia, of boulimia, is een probleem. Een ziekte. Daar is -bijna- iedereen het wel over eens. Overgewicht wordt echter acceptabel gevonden. Huisartsen durven er nauwelijks over te beginnen tegen patiënten; mensen vinden zelf dat het wel meevalt 'want het is maar een beetje'; er zijn massa's opmerkingen over 'vrolijke dikkerds', 'beetje zitvlees', 'niks breken als je valt', en ga zo maar door.

Iemand met ernstig ondergewicht kan gedwongen worden opgenomen. Moet je eens proberen bij iemand met ernstig overgewicht..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:24

Quellian schreef:
Zoals ik al zei (en zoals jij nu dus zegt); alles KAN.
Je mag me over 30 jaar spreken hoor, geen probleem, die 4 maanden dieet zal me echt niet beschadigd hebben :D
Maar goed, succes met je afvallen, dit meen ik oprecht :)

ja ik KAN idd net als jij 4 maanden even heel slecht voor mijn lijf zijn,maar zoals ik al zei, bij mij ligt het niet afvallen niet aan het dieet maar aan een overvloed aan cortisol
maar dat wordt dan voor het gemak weer even weg gelaten ;)
en jojo-en zie ik ook niet zitten, liever langzaam en goed

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:47

zoals ik al eens in een van de zovele discussie topics heb aangegeven, is iemand met overgewicht niet perse ongezond!

ik heb overgewicht maar ik heb geen diabetes, hoge bloeddruk of hart en vaatziektes. ik beweeg minimaal 30 minuten per dag en sport daarnaast ook 2 a 3 keer per week in de sportschool. het enige wat in mijn nadeel is dat ik een hoger RISICO heb om dit later te krijgen (dus nogmaals: niet iedereen met overgewicht krijgt hier last van.....)

verder heeft mijn 'vet' mij al 2 keer eerder beschermd: een keer toen ik een trap van mijn paard had gekregen op de bovenbenen ( zeer zwaar gekneusde benen maar dankzij mijn dikkere benen niets gebroken) en een keer met een auto ongeluk.
in beide gevallen is mij door de artsen verteld dat ik toch best veel te danken had aan mijn vet. ( en neeeee dit is geen excuus om dik te blijven hoor :') )

dus even nadenken voordat jullie gaan schreeuwen dat overgewicht zo veel kosten met zich mee brengt: iemand die door rood loopt heeft ook een hoger RISICO om omver te worden gereden dan ik die netjes staat te wachten tot het groen wordt ;)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:58

Wat een bos naïviteit, Blazelover. Talloze onderzoeken hebben al aangetoond dat overgewicht ongezond is en dat het dus veel zorgkosten met zich meebrengt. Dat jij op je 22e nog niks mankeert, zegt niks over de negatieve gevolgen van overgewicht (in de toekomst). Daarnaast doet jouw individuele dossier toch geen afbreuk aan alle conclusies die er liggen?

Ik schrik er eigenlijk van dat ik dat aan iemand moet uitleggen die hbo-v studeert...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:04

Je hoeft niet per se minder te eten, je kunt beter anders eten. Dat is nogal een verschil. Ik eet vrij gezond, ben een echte vega en iedereen om me heen staat verbaasd dat ik aardig wat naar binnen kan werken en totaal niet dik ben. Het is gewoon wat je eet...... En ik kan vrij veel groenten e.d. eten, ja, en daar word je gewoon niet dik van (tenzij je er liters saus e.d. bij gaat eten). Eet gewoon puur en gezond eten van de aarde (dus niet al die bewerkte troep) en je kunt eten wat je wilt. :j
Daarnaast nog eens in beweging blijven en je hebt echt geen last van de extra kilo's, hoor. :n

Maar als het er een keer aan zit en je bent een bepaalde voeding gewend, tja....... dan kan het lastig worden om het er af te krijgen. En ben je verslaafd aan suikers of vet, dan heb je een probleem. Veel mensen hun smaak is totaal verziekt door al dat bewerkte eten. Die kunnen niet meer genieten van groenten, fruit, bruin brood, volkoren producten, e.d. Sommige mensen blijven maar eten, die zijn onverzadigbaar. Junkfood hongert de mens uit. Er zit niets in, geen juiste voedingsstoffen. En daar honger je (gek genoeg) van uit op den duur.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:07

misschien staat het een beetje vreemd opgeschreven maar het enige wat ik dus duidelijk wil maken is dat het risico`s zijn en dat niet iedereen hier later last van krijgt!
zoals eerder in dit topic staat aangegeven worden de effecten van aspartaam en dergelijke niet goed worden onderzocht terwijl dit waarschijnlijk grotere schade zal toebrengen aan het lichaam dan overgewicht.
meer zorgkosten blijken er niet echt te zijn omdat deze mensen eerder overlijden en zo minder kosten veroorzaken dan iemand die 100 is.

DaniBanani: iemand met ondergewicht heeft een snellere kans om te komen overlijden dan iemand met serieus overgewicht
iemand met ondergewicht sterft meestal door tekort aan voedingsstoffen
iemand met overgewicht sterft door vervetting en dichtgeslibte aders dit is een meestal langdurig en sluimerend proces.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:16

blazelover schreef:
zoals eerder in dit topic staat aangegeven worden de effecten van aspartaam en dergelijke niet goed worden onderzocht terwijl dit waarschijnlijk grotere schade zal toebrengen aan het lichaam dan overgewicht.

Het is simpelweg geen van beide gezond.

Ik moet zeggen dat ik gezond eten ook lastig vind hoor. Deels omdat ik sommige ongezonde producten erg lekker vind (hoewel ik die vrij gemakkelijk kan vervangen door gezondere alternatieven), maar vooral omdat ik niet precies wéét wat gezond is. Ja, zoveel mogelijk verse, kort-houdbare producten (met weinig/geen conserveringsmiddelen), weinig kunstmatige smaakstoffen en netjes overtollig vet afgieten van gehakt en zoveel mogelijk olijfolie gebruiken. Maar verder?

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:20

@ heino: het is inderdaad beide niet gezond!

wat gezond eten betrefd: volkoren producten, zoveel mogelijk biologisch eten (scheelt bestrijdingsmiddelen en antibiotica wat je lichaam opneemt) veel water en groene thee, weinig tot geen caffeïne en 20+ kaas in plaats van de meest voorkomende (en goedkopere!!!!) 48+ kaas
en goed de verpakkingen lezen! zorg dat je zo min mogelijk verzadigde vetten binnen krijgt en meer onverzadigde vetten
Laatst bijgewerkt door blazelover op 31-01-12 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:22

blazelover schreef:
misschien staat het een beetje vreemd opgeschreven maar het enige wat ik dus duidelijk wil maken is dat het risico`s zijn en dat niet iedereen hier later last van krijgt!
meer zorgkosten blijken er niet echt te zijn omdat deze mensen eerder overlijden en zo minder kosten veroorzaken dan iemand die 100 is.

Dat is toch logisch? Iedereen weet dat roken slecht is en dat niet iedereen er een longaandoening van krijgt, om maar een voorbeeld te noemen. Overgewicht is gewoon niet gezond, en aspartaam waarschijnlijk ook niet.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:24

@ dejavu: helaas is dit niet voor iedereen duidelijk! ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:47

Het heet niet voor niets OVERgewicht. Zegt eigenlijk al genoeg, niet waar?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:53

Fiffill schreef:

Like in OVERmacht?

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:54

Roken draagt evenveel bij aan hart- en vaatziekten dan aan longaandoeningen, als het al niet meer is. Dat geeft dus datzelfde effect van dichtslibbende aders als een ongezond dieet. ;)

En volgens mij slaat die LDL-cholesterol zich bij iedereen op in de vaatwand; jij voelt je nu nog gezond maar het proces is zeker en vast al bezig. Niet alleen bij dikke mensen trouwens, ben er vrij zeker van dat dit bij mij en de meeste anderen ook al zo is, hoewel ik redelijk op mijn voeding let en mij zelden te buiten ga aan friet oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:02

Maar weet je.. veel mensen denken ook; ik eet maar 2 broodjes als lunch. Dus het zal wel goed zijn.. en dan zijn het bijv. witte broodjes chocopasta. Ook door zulke keuze's wordt je gewoon al dik. Ik ben ook jaren mollig geweest en snapte niet waarom. Ik at toch niet veel!? Nee, wel wit brood met een dubbele laag choco pasta, nauwelijks groenten en veel aardappels. Niet iedereen is van zichzelf mooi slank, maar een maat 42 als gemiddelde maat.. Ik walg er bijna van dat ik in zo'n wereld leef. Niet persé omdat ik dik niet mooi vind, maar waarom zorgen we niet goed voor ons zelf!? Kijk er zijn uitzonderingen, maar elke dik persoon vind zichzelf vaak ook een uitzondering 'WANT..'. De vriendin van m'n broer ook. Ja ik heb fibromyalgie. Ja, sneu voor je. Maar gezond eten en op goede dagen een stukjes wandelen, trap nemen, boodschappen doen op de fiets.. werkt er allemaal aan mee om op gewicht te blijven hoor.

Ik zit in een eerstelijns sportteam, dus ik sport ontzettend veel nu. En loop er ook nog wel eens hard bij. Nou ik kan nu als ik wil alles eten want ik verbrand het toch weer. _/-\o_ In winterstop sport ik nauwelijks, nou dan eet ik gewoon een stuk minder want dan weet ik dat ik niet als tussendoortje een broodje extra kan pakken, maar beter komkommer/tomaatjes/paprika oid kan pakken. Zo lastig is het niet hoor.. verantwoorde keuze's maken. Net als iedereen altijd als toetje volle vla neemt of zo. Ja heerlijk, maar magere yoghurt is net zo lekker met wat honing er door heen of iets..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:19

blazelover schreef:

wat gezond eten betrefd: volkoren producten, zoveel mogelijk biologisch eten (scheelt bestrijdingsmiddelen en antibiotica wat je lichaam opneemt) veel water en groene thee, weinig tot geen caffeïne en 20+ kaas in plaats van de meest voorkomende (en goedkopere!!!!) 48+ kaas
en goed de verpakkingen lezen! zorg dat je zo min mogelijk verzadigde vetten binnen krijgt en meer onverzadigde vetten

:+ Haal de sex ook nog weg en je kan zo het klooster in...

Ik vind lightkaas en magere melkprodukten echt geen smaak aan zitten. Dan eet ik met tegenzin. Thee idem, da's voor als je ziek bent. En toch raar maar waar heb ik geen heel raar gewicht en vetpercentage. Cholestorol is m.i. ook grotendeels genetische aanleg. Ik ben best een smulpaap maar ondanks een dieet van koffie,volle melk, echte boter en een speklap op zijn tijd haal ik de 2.3 nog niet eens. Maar ik compenseer een boel met fruit denk ik. Ipv een koekje pak ik meestal een stuk fruit als ik trek krijg en als het heel gek gaat een stuk kaas met komkommer. :9

Hoe je het ook wendt of keert elke callorie is er eentje alleen vliegt suiker er veel sneller door. Als je veel vezels erbij neem blijft het langer hangen en minder snel weer trek.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:53

Anne_GTI schreef:

weer een gezondheidsrisico minder :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:02

Ailill schreef:
Fiffill schreef:

Like in OVERmacht?

Like? Zeg dan "als in" :+
Maar goed, OVER als in over en ondergewicht, maar dat leek me niet zo moeilijk te begrijpen. Beide niet zo goed voor je. :) Ik doelde op wat hier al eens eerder is genoemd, dat als er "te" voor staat het vaak niet zo goed is, en dat de naam overgewicht het eigenlijk zelf al zegt ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:27

Anne_GTI schreef:
blazelover schreef:

Ik vind lightkaas en magere melkprodukten echt geen smaak aan zitten. Dan eet ik met tegenzin. Thee idem, da's voor als je ziek bent. En toch raar maar waar heb ik geen heel raar gewicht en vetpercentage. Cholestorol is m.i. ook grotendeels genetische aanleg. Ik ben best een smulpaap maar ondanks een dieet van koffie,volle melk, echte boter en een speklap op zijn tijd haal ik de 2.3 nog niet eens. Maar ik compenseer een boel met fruit denk ik. Ipv een koekje pak ik meestal een stuk fruit als ik trek krijg en als het heel gek gaat een stuk kaas met komkommer. :9

Hoe je het ook wendt of keert elke callorie is er eentje alleen vliegt suiker er veel sneller door. Als je veel vezels erbij neem blijft het langer hangen en minder snel weer trek.

Ik geloof ook niet in light producten. Ik eet vegetarisch, veel groenten en fruit, veel volkoren producten, biologische zuivel (en dan de volle versie, absoluut, ben dol op volle yoghurt en diverse soorten kaas) en daar word je echt niet dik van. Daarnaast bewegen, bewegen, bewegen. Sport 2x per week, wandel eens i.p.v. altijd maar de auto te nemen (of fiets) en drink veel kruidenthee, verse vruchtensappen en water en het valt reuze mee met je gewicht. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:03

Ik ben ook helemaal klaar met de light en Sonja producten; optimel enzo :r

Liever wat minder en dan volle yoghurt (biologisch) en gewone kaas, dan die kartonnen rotzooi.

Het enige 'light' wat ik nog wel doe is suikervrije cola (pepsi max) en oven geroosterde chips *jum*!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:09

blazelover schreef:
iemand die door rood loopt heeft ook een hoger RISICO om omver te worden gereden dan ik die netjes staat te wachten tot het groen wordt ;)

Iemand die door rood loopt heeft wel een aanzienlijk groter risico. Met dit voorbeeld gooi je je eigen glazen in.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:15

Arabesk schreef:
Ik ben ook helemaal klaar met de light en Sonja producten; optimel enzo :r

Liever wat minder en dan volle yoghurt (biologisch) en gewone kaas, dan die kartonnen rotzooi.

Het enige 'light' wat ik nog wel doe is suikervrije cola (pepsi max) en oven geroosterde chips *jum*!

Helaas leren veel meiskes die diëtist willen worden wel hun klanten vol te stampen met die light producten....
Los van het feit dat het lichaam deze stoffen vaak niet herkent en dus categoriseert als 'gif' en opslaat in het vet, eten mensen er vaak 2x zoveel van omdat het zo 'light' zou zijn en je er niet dik van wordt....

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:16

F_Orumster schreef:
blazelover schreef:
iemand die door rood loopt heeft ook een hoger RISICO om omver te worden gereden dan ik die netjes staat te wachten tot het groen wordt ;)

Iemand die door rood loopt heeft wel een aanzienlijk groter risico. Met dit voorbeeld gooi je je eigen glazen in.
`

dat staat er toch? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:18

Ailill schreef:
Fiffill schreef:

Like in OVERmacht?

Nee, meer ONmacht.

Nog even afgezien van het soort product heeft ook elk mens zijn eigen unieke manier van voeding en stofwisseling. De een heeft aanleg om snel een vetje te krijgen terwijl de ander juist slank blijft bij elke pizza en hamburger. Schijn bedriegt, maar het is wel belangrijk dat de mensen die makkelijk aanzetten afleren om net zo te willen eten als de mensen die het zogenaamd kunnen hebben en vice versa. Veel mensen hebben er baat bij om meer respect te hebben voor hun lijf en hoe het werkt.