Solleke_Noah schreef:Maar eerlijk, zo ervaar ik (en met mij denk ik vroeger het overgrote aandeel leerlingen) dat helemaal niet. De lessen werden gegeven, kon je niet volgen, pech. Kon je wel volgen: lucky you. Niets aangepast ofzo? Gewoon, les werd gegeven, oefeningen gemaakt, notities gemaakt, bel gaat, volgende les. En dat eigenlijk systematisch bij alle leerkrachten....
De toetsen nakijken waar ik het over had ging over de vakken wiskunde en fysica.
De lessen nederlands bij ons in het 5de en 6de middelbaar werd door een érg goede leerkracht gegeven die veel moeite stak in het verbeteren van bv opstellen, zelfs delen van opstellen klassikaal besprak enz. Ik geloof best dat hij hier veel tijd in stak, maar hij was echt een uitzondering. (toch in mijn school).
En zegt dat iets over jouw school of is het dan gelijk representatief voor de volledige beroepsgroep?
Wiskunde en fysica is het inderdaad soms wat anders - dan kun je soms af met alleen de antwoorden nalopen. Met talen, economie, geschiedenis etc is dat toch wel net wat anders, hoor. Zoals gezegd: opstellen, boekverslagen, begrip-antwoorden door leerlingen die het allemaal op een andere manier uitleggen... Ja, een dictee of een luistertoets heb ik ook zo gezien. Helaas zijn die maar een klein deel van het werk.
Ik heb ook de indruk (nah, dat wist ik al wel
) dat pubers het grootste deel van de tijd niet in de gaten hebben wat een docent allemaal voor hen betekent tijdens zo'n les. Laten we het maar als een compliment zien; blijkbaar doen we het zo discreet dat 99% niet in de gaten heeft dat we de stof voor Pietje anders brengen dan voor Jantje, zodat ze het allebei begrijpen.
Bijscholing! Oh ja! Dat zijn al die studiedagen die leerlingen vrij hebben, waar de ouders dan weer over gaan lopen mieren. 
Edit: even een overbodige quote verwijderd
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 29-01-12 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt