De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:39

Arabesk schreef:
Dus jullie denken werkelijk dat het onderwijs er op VOORUIT gaat als er 40 uren bijkomen?

Of is het jullie te doen om het aanpakken van die 'luie leraren' gewoon eens hup een week vakantie inleveren want ze doen al jaren te weinig.

Nee geen 40 uur erbij, maar 200 uur=5weken op jaar erbij!

3 weken zomervakantie,een week herfstvakantie,week kerstvakantie,week met Carnaval en week meivakantie,zijn al 7 weken vrij bij elkaar,denk dat dat wel voldoende is toch,of hebben jullie het dan nog te zwaar??!

Die overige 5 weken die je nu hebt kunnen besteed worden aan het onderwijs en voorbereiding en bijscholing van de leraren(essen)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:40

Alsof er GELD is voor bijscholing! Als je niet weet waar je over praat, zeg dan niks. Je zet jezelf echt voor schut zo!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:43

Volgens mij kan ik het zo vaak zeggen maar komt het niet aan, laatste keer dan: die vakanties worden door verreweg de meeste leerkrachten niét gebruikt om op hun luie reet te zitten, maar om lessen voor te bereiden, klas klaar te maken ga zo maar door. Maar goed, dat is kennelijk héél moeilijk te bevatten.

Overigens hebben veel landen langere vakanties dan wij hier in NL. Zo noemde ik al eerder IJsland en Portugal, die 3 maanden zomervakantie hebben.

Echt Paddenpad, je kunt voet bij stuk houden, maar dit is zo sneu dat het om te lachen is (alhoewel, inmiddels meer om te huilen :+ )

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:43

Solleke_Noah schreef:
Maar eerlijk, zo ervaar ik (en met mij denk ik vroeger het overgrote aandeel leerlingen) dat helemaal niet. De lessen werden gegeven, kon je niet volgen, pech. Kon je wel volgen: lucky you. Niets aangepast ofzo? Gewoon, les werd gegeven, oefeningen gemaakt, notities gemaakt, bel gaat, volgende les. En dat eigenlijk systematisch bij alle leerkrachten....

De toetsen nakijken waar ik het over had ging over de vakken wiskunde en fysica.

De lessen nederlands bij ons in het 5de en 6de middelbaar werd door een érg goede leerkracht gegeven die veel moeite stak in het verbeteren van bv opstellen, zelfs delen van opstellen klassikaal besprak enz. Ik geloof best dat hij hier veel tijd in stak, maar hij was echt een uitzondering. (toch in mijn school).

En zegt dat iets over jouw school of is het dan gelijk representatief voor de volledige beroepsgroep?

Wiskunde en fysica is het inderdaad soms wat anders - dan kun je soms af met alleen de antwoorden nalopen. Met talen, economie, geschiedenis etc is dat toch wel net wat anders, hoor. Zoals gezegd: opstellen, boekverslagen, begrip-antwoorden door leerlingen die het allemaal op een andere manier uitleggen... Ja, een dictee of een luistertoets heb ik ook zo gezien. Helaas zijn die maar een klein deel van het werk.
Ik heb ook de indruk (nah, dat wist ik al wel :')) dat pubers het grootste deel van de tijd niet in de gaten hebben wat een docent allemaal voor hen betekent tijdens zo'n les. Laten we het maar als een compliment zien; blijkbaar doen we het zo discreet dat 99% niet in de gaten heeft dat we de stof voor Pietje anders brengen dan voor Jantje, zodat ze het allebei begrijpen.

Bijscholing! Oh ja! Dat zijn al die studiedagen die leerlingen vrij hebben, waar de ouders dan weer over gaan lopen mieren. :)*

Edit: even een overbodige quote verwijderd
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 29-01-12 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:44

Trouwens, 5 weken erbij, denk je dat daar geld voor is dan? :? Er moet nu al zoveel bezuinigd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:45

Echt hoor, iets met klokken en klepels hier zeg...om simpel van te worden. Oh nee, ik ben docent, dus dat was ik al!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:46

Liek_ _O-

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:49

Moet wel een beetje lachen om sommige mensen. Je kan beter niet meepraten als je geen idee hebt waar het over gaat. Of ga je er eerst in verdiepen.
Ik noem geen namen, maar sommige mensen....

Ik vind mijn werk leuk. Als we meer moeten werken, moet er ook meer uitbetaald worden. Voor een HBO opleiding is dit een beroep dat niet heel hoog wordt uitbetaald.
Helaas is er geen geld. En daar maken we ons zorgen over. Steeds meer kinderen in een klas, kinderen met speciale behoefte moet er maar bij.
Voor elk kind een handelingsplan, groepsoverzicht, groepsplan per vakgebied...

Bijscholing is in de avond of op zaterdag.

Dus ik kan zeker genieten wanneer ik vakantie heb. En waar nodig gebruik ik de vakantie ook echt een deel voor schoolzaken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:49

Paddenpad schreef:
Arabesk schreef:
Dus jullie denken werkelijk dat het onderwijs er op VOORUIT gaat als er 40 uren bijkomen?

Of is het jullie te doen om het aanpakken van die 'luie leraren' gewoon eens hup een week vakantie inleveren want ze doen al jaren te weinig.

Nee geen 40 uur erbij, maar 200 uur=5weken op jaar erbij!

3 weken zomervakantie,een week herfstvakantie,week kerstvakantie,week met Carnaval en week meivakantie,zijn al 7 weken vrij bij elkaar,denk dat dat wel voldoende is toch,of hebben jullie het dan nog te zwaar??!

Die overige 5 weken die je nu hebt kunnen besteed worden aan het onderwijs en voorbereiding en bijscholing van de leraren(essen)!

Ja goed plan!

Kom jij lesgeven dan en word je docent? Ik denk dat het léégstroomt :')

En dit is de laatste keer dat ik inga op simplistisch PVV geleuter.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:51

Het zegt misschien iets over mijn school, maar deze stond/staat wel het beste aangeschreven hier in de omgeving... mijn beide zussen konden bij deze school niet volgen (zoveel aandacht wat er voor de individuele leerling... sorry, niet dus....) en zijn naar andere scholen gegaan. In deze scholen werden ze zo mogelijks nog meer aan hun lot overgelaten.

En ik spreek hier dus niet over dommeriken ofzo... gewoon gymnasium (?) niveau...

Ik heb soms gewoon de indruk dat het in dit topic is zoals bij de paardentopics op bokt. Iedereen die reageert doet het zelf helemaal zoals het moet. In dit geval: de ijverige, betrokken leerkracht. Maar (nogmaals sorry) in de praktijk zie ik zoveel gedemotiveerde, 'het kan me niks meer schelen'-leerkrachten die hun lessen geven maar verder weinig extra energie in de leerling/les steken... het kan zijn dat alle top-leerkrachten toevallig in dit topic zitten.

Maar denk je niet dat in de praktijk er ook een grote groep is die niet gebukt gaat onder lesvoorbereiding en klaslokalen klaarzetten?

Misschien is er gewoon een verschil tussen België en Nederland ofzo :D een individueel behandelplan pér leerling, denk dat ze het bij ons in de school zo discreet deden dat er niks van te merken was.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:53

En om niet helemaal negatief over te komen, alle lof voor het secretariaat op onze (oude) school, dit waren wel heel betrokken mensen.

(goh, kom nu precies wel heel verbitterd over naar leerkrachten toe :') )

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:55

Solleke_Noah schreef:
Maar (nogmaals sorry) in de praktijk zie ik zoveel gedemotiveerde, 'het kan me niks meer schelen'-leerkrachten die hun lessen geven maar verder weinig extra energie in de leerling/les steken...

En hoe zou dat komen, denk je?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:55

Ik ben zelf geen leerkracht, maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen "het kan me niks meer schelen-leerkrachten" gehad heb. Ik had betrokken en leuke leraren, natuurlijk kon ik het niet met iedereen even goed vinden, maar ze hadden duidelijk een hart voor het vak. De een meer dan de ander, maar ongeïnteresseerd de stof ophalen of altijd maar datzelfde proefwerkje? Nee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:56

Blue_Eyes schreef:
Solleke_Noah schreef:
Maar (nogmaals sorry) in de praktijk zie ik zoveel gedemotiveerde, 'het kan me niks meer schelen'-leerkrachten die hun lessen geven maar verder weinig extra energie in de leerling/les steken...

Gewoon omdat ze lui zijn en voor het onderwijs gekozen hebben omdat ze de kantjes er vanaf willen lopen

}:0

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:57

Paddenpad - Je bent echt heel respectloos bezig. Laat docenten hun werk doen en vraag aan docenten hoe zij denken dat het ingevuld dient te worden. Wij weten heus wel wat te doen. Wij trekken de kar, dus behandel de docent niet zo als voetveeg.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:57

Ik zit natuurlijk niet bij mijn collega's in de klas, dus wat dat betreft kan ik er weinig zinnigs van zeggen - maar in vergaderingen etc. zijn ze altijd goed op de hoogte en weten ze van de hoed en de rand.

@Arabesk: ha ja, natuurlijk! :)*

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:00

Blue_Eyes schreef:
Solleke_Noah schreef:

Dat wijt ik volledig aan het idee dat leerkrachten denken hun leerlingen iets te willen bijbrengen, en het vervolgens totaal ongeïnteresseerde, lastige pubers blijken te zijn :) Ik zou het nooit willen, elke dag voor de klas staan en die veroordelende ogen (*krijgt spontaan nachtmerries*) Ik heb best respect voor iemand die dat aandurft. Maar daarom vind ik nog niet dat ze het zwaar hebben (zoals in afzien), dat is voor mij iets anders :)

Ik had enkele echt goede leerkracht met passie voor hun vak. Zo'n leerkracht die maakt dat je na een les, spontaan hun vak aan de universiteit wilt gaan volgen (zoals mijn leerkracht geschiedenis bv, die kon vertellen, schitterend!) Maar dat waren de oudgedienden, die ondertussen allemaal op pensioen zijn. De nieuwe lichting... tja... onze lerares biologie wist bv heel stellig dat levendbarende haaien niet bestonden. Maar ze had wél diploma's om zo'n vier à vijf vakken te geven, alleen jammer dat ze geen enkel vak fatsoenlijk kende. Ging dus ook niet veel voorbereiding naar?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:03

Solleke_Noah schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat wijt ik volledig aan het idee dat leerkrachten denken hun leerlingen iets te willen bijbrengen, en het vervolgens totaal ongeïnteresseerde, lastige pubers blijken te zijn :) Ik zou het nooit willen, elke dag voor de klas staan en die veroordelende ogen (*krijgt spontaan nachtmerries*) Ik heb best respect voor iemand die dat aandurft. Maar daarom vind ik nog niet dat ze het zwaar hebben (zoals in afzien), dat is voor mij iets anders :)

Ik had enkele echt goede leerkracht met passie voor hun vak. Zo'n leerkracht die maakt dat je na een les, spontaan hun vak aan de universiteit wilt gaan volgen (zoals mijn leerkracht geschiedenis bv, die kon vertellen, schitterend!) Maar dat waren de oudgedienden, die ondertussen allemaal op pensioen zijn. De nieuwe lichting... tja... onze lerares biologie wist bv heel stellig dat levendbarende haaien niet bestonden. Maar ze had wél diploma's om zo'n vier à vijf vakken te geven, alleen jammer dat ze geen enkel vak fatsoenlijk kende. Ging dus ook niet veel voorbereiding naar?

En hoe zou dat laatste komen... veel te weinig geld dat er in goéd onderwijs wordt gestoken, ook voor docenten. En te weinig leerkrachten, dus jan en alleman moet maar voor de klas komen te staan. Meer lesuren invoeren, daar wordt de kwaliteit echt niet beter van. Want daar gaat het hier om; de kwaliteit. Niet hoeveel vakantie je hebt.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:06

Er is genoeg geld,alleen word het op de verkeerde manier verdeeld,maar daarvoor zou je dan eens moeten gaan staken,alhoewel die lesstof van de staakdagen dan wel weer ingehaald moet worden!

Dan is het ook nog eens zo dat vaak de laatste week/weken voor de zomervakantie niet eens meer productief zijn voor de leerlingen en ze of iets voor zichzelf kunnen gaan doen en er veel lessen uitvallen,kinderen zijn vaak om 14.10u al uit en de werkende ouders moeten dan weer extra uren inleveren om hun kind op te vangen.

Wij zaten vroeger op de lagere gewoon van half 9 tot half 4 op school,met smiddags pauze van een uur en op het voortgezette en middelbaren was je pas om half 5 uit of half 4,nu kun je die roosters gewoon niet meer bijhouden plus dat het rooster gerust halverwege schooljaar omgegooid wordt naar andere lestijden,gewoon van de zotte!

Vraag je aan zo'n kind of ze niet op school horen te zitten,krijg je als antwoord,er was lerarenvergadering of leraar ziek dus les valt uit enz,dus die dingen gebeuren gewoon onder schooltijd en niet zoals jullie zeggen in de avonduren!

Nu hoor je wel vaak dat leraren(essen) ziek zijn,was vroeger ook NOOIT,ze zaten of te snotteren voor de klas of er was een invaller,zegt wel wat over de mentaliteit van toen en van de leraren nu!

Verder zijn er hier in het topic nogal wat leerkrachten die zich nogal kinderlijk gedragen en waaraan je kunt merken dat ze veel met kinderen omgaan en zich niet goed kunnen verweren in de "boze" grote mensenwereld en daardoor erg kinderlijk overkomen bij mij, en dat staat dan voor de klas een voorbeeld te zijn??!! :n

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:07

Vroeger mochten ze met een liniaal slaan, de kids bij de oren pakken.. Zo wil ik ook wel 45 kids in de klas hebben, beetje de kids hard aanpakken :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:08

Wat moet jij dan al oud zijn Paddenpad :') In mijn middelbareschooltijd was het heel gebruikelijk om om 14.10 uit te zijn, dat was na het zesde uur. En voor een brugmug of nog oudere scholier hoeft er dan heus geen ouder opvang te regelen, hoor :')
Nooit ziek? Toen? Nah....

Maar weet je - eigenlijk moeten we dit soort aandachttrekgedrag niet zo aanmoedigen. Ik zal er dus ook niet meer opin gaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:10

Zonnetje81 schreef:
Vroeger mochten ze met een liniaal slaan, de kids bij de oren pakken.. Zo wil ik ook wel 45 kids in de klas hebben, beetje de kids hard aanpakken :')

Misschien bijna beter dan de leerkracht die bij mijn zusje tot 3x toe huilend de klas uitloopt :n Wij hadden (de oude stempel) soms erg strenge leerkrachten die gerust een bordewisser naar je hoofd keilden, maar we hadden wel respect. Tegenwoordig hebben leerkrachten al gelukt als ze levend het laatste uur halen lijkt wel??

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:11

Ja de kids zijn tegenwoordig respectloos, in verhouding brutaal (vind ik), hebben weerwoord. Laat staan over de ouders die achter hun kind staan ipv dat ze zich moeten gedragen. Iets wat ik me niet kan heugen en zo oud ben ik nog niet eens, al zeg ik het zelf.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:14

Dan heb jij duidelijk ander onderwijs gevolgd dan ik, Paddenpad, voor de vakantie niet meer productief zijn? Bij ons was dat wel anders. Op het middelbaar was mijn langste dag tot half 6. Ik begon om half 9. De rest was tot 4 a 5. :) Ik geloof dat ik op de basisschool om kwart voor 3 uit was en dan 1 dag om 1 uur. :j

Maar goed, "vroeger was alles beter" natuurlijk. :n Opvallend dat jij de wijsheid in pacht schijnt te hebben terwijl je alles van horen zeggen hebt en zelf niet eens ervaring hebt met het beroep. Heel bijzonder. :j

Solleke_Noah schreef:
Zonnetje81 schreef:

Misschien bijna beter dan de leerkracht die bij mijn zusje tot 3x toe huilend de klas uitloopt :n Wij hadden (de oude stempel) soms erg strenge leerkrachten die gerust een bordewisser naar je hoofd keilden, maar we hadden wel respect. Tegenwoordig hebben leerkrachten al gelukt als ze levend het laatste uur halen lijkt wel??

Kinderen worden steeds brutaler. Dat is echt zo. Dat merkte zelfs ik op school al, elk nieuw jaar leek wel een stukje asocialer te worden. En dit is niet iets dat alleen in de onderwijssector opvalt.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:18

Ik ken heel veel docenten die gewoon door bikkelen bij ziekte omdat ze anders spontaan overspannen raken bij het idee dat ze lessen moeten inhalen om alle stof er doorheen te rammen. Koude Oorlog in 12 lessen tijd (eigenlijk 10, want je moet ergens ook nog een s.o. en een toets inplannen) is niet bepaald een feest ofzo. Dus zeur niet tot je er in de praktijk bij aanwezig bent geweest Paddenpad.
Wat denk je dat docenten gaan doen als leerlingen om 14:10 klaar zijn? Bruin bakken in de tuin met een boekje? Nee hoor, we mogen gewoon lekker tot vijf uur vergaderen!