De 2de wereldoorlog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patatkraam

Re: De 2de wereldoorlog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:45

ja lillian als je zo gaat redeneren, als je een dag later verwekt was, was jij ook niet jij..

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:50

wie weet, mn ouders hebben het niet uitgeprobeerd :+ ik stond op de agenda dus ja :')

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:52

20 september, om 18:01 : seks
zoiets? :')

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:54

Niet alleen 'die Welle' is een perfect voorbeeld van hoe het gebeurt, maar als we ook kijken naar onze Nederlandse politiek. Veel mensen vinden het vergezocht, maar in mijn ogen hebben wij toch iemand die qua manier van praten aardig dicht in de buurt komt van Hitler, namelijk de man die de Moslims van alles de schuld geeft. En jawel, ook hij heeft heel veel 'volgers'.

Hitler zal in het begin echt niet hebben gezegd 'jongens, wij gaan alle Joden omleggen', dat dreef hij gewoon stukje bij stukje op, en op een gegeven moment zijn er zoveel mensen om de tuin geleid, dat ze te blind zijn om te zien wat ze doen. Daarbij is Hitler ook gewoon doorgeslagen in zijn macht. Macht is lang voor iedereen niet weggelegd, sommige mensen hebben vanaf het begin al kwade ideeën, anderen slaan in hun machtsfunctie door, Hitler beiden overigens. Geef onze geblondeerde versie van hem absolute macht, en ik ben bang dat er ook geen goede dingen gaan gebeuren.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:55

Ben ik het mee eens, maar ja heel veel mensen stemmen erop..

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:56

Omdat hij een goede spreker is, en hij spreekt mensen aan op problemen waar ze iemand de schuld op willen geven, net zoals Hitler het ooit heeft gedaan.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:59

Ja maar toch zijn er wel andere omstandigheden. Kan me niet voorstellen dat het hier zo ver zou kunnen komen dat alle partijen worden afgeschaft. En de communistische partij was ten tijde van Hitler ook groot, maar omdat de rijksdag in de fik werd gestoken kon hij mooi aantonen dat de communisten nergens goed voor waren waardoor er -denk ik- weer meer stemmen naar hem gingen.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:59

patatkraam schreef:
20 september, om 18:01 : seks
zoiets? :')

neee :') ze wouden gewoon nog een baby :p

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:00

Wat een verhalen allemaal. Indrukwekkend!

Tessa_1 schreef:
@koeke: Maar als je opa wel thuis was geweest, dan hadden de Duitsers waarschijnlijk wel geweten dat die oude mensen in een uur tijd niet erg ver hadden kunnen komen.. Dus hadden ze waarschijnlijk de huizen in de buurt doorzocht?

De familie S. was dan tijdelijk opgesloten in de werkplaats achter in de tuin. Huis werd dan inderdaad doorzocht door de Duitsers, maar de werkplaats dus niet, die was ook niet zichtbaar vanuit huis. De 'echte' onderduikers zaten op zo'n moment in huis opgeborgen in een geheime schuilplaats. Zodra de storm geluwd was, werd dan snel via het netwerk een onderduikadres voor de nieuwkomers gezocht. Zo is het vaker gegaan daar, alleen die ene keer helaas niet.

Overigens is het de dagen erna nog een keer bijna mis gegaan. Een van de onderduikers was zo stom geweest om met familie te bellen. Normaal mocht dat uit veiligheidsoverwegingen natuurlijk nooit, maar toen mijn opa en oma er niet waren zagen ze hun kans schoon. Dat telefoontje was dus afgeluisterd en zo kwam er controle. Gelukkig was opa op tijd getipt en was er geen onderduiker te bekennen bij de controle. Zo is het veel vaker net goed gegaan. Gewoon geluk hebben misschien?

Miriam91 schreef:
Toch denk ik dat dat nog vies kan tegenvallen als je eenmaal in een dergelijke situatie zit. De angst die er heerste is niet te beschrijven dus ik denk dat niemand zich in deze tijd een voorstelling kan maken wat hij/zij zou doen

Mijn oma was absoluut geen held, maar stond vierkant achter mijn opa. Anders had hij het nooit mogen doen :D Heel eerlijk had ik bij mijn oma wel eens het idee dat ze het de mooiste tijd van haar leven had gevonden.

Overigens was mijn opa niet van het soort dat mensen doodschoot en bruggen opblies. Dat was maar het topje van de ijsberg, waar je snel aan denkt bij het verzet. Dat soort acties waren wel spectaculair, maar hadden vaak maar beperkt effect, terwijl het wel voor represailles zorgde. Het 'ondergrondse' verzet was imo veel belangrijker.

Ik geloof ook niet dat ik zelf van dat soort spannende acties zou zijn, daarmee neem je onnodige risico's in mijn ogen. Maar slim, lijdelijk verzet, steeds weer zand in de machine strooien, dat werkt wel degelijk.

Met meer dan een halve eeuw levenservaring weet ik aardig wat ik wel en niet zou doen. Ik heb mezelf best eens lelijk in de nesten gewerkt door mijn waarden. Ik pak het nu wat slimmer aan ;) tenminste dat hoop ik. Maar ik ga nog steeds op de barricaden (niet letterlijk hoor) als ik geloof dat het voor een goede zaak is. Ik wil er aan het eind van de rit wel toe gedaan hebben.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:04

patatkraam schreef:
Ja maar toch zijn er wel andere omstandigheden. Kan me niet voorstellen dat het hier zo ver zou kunnen komen dat alle partijen worden afgeschaft. En de communistische partij was ten tijde van Hitler ook groot, maar omdat de rijksdag in de fik werd gestoken kon hij mooi aantonen dat de communisten nergens goed voor waren waardoor er -denk ik- weer meer stemmen naar hem gingen.

Ik zeg ook niet dat hij zo ver gaat komen, omdat dat inderdaad in onze maatschappij niet meer mogelijk is. Ik zeg niet dat onze politiek perfect is, maar goddank dat er voor Wilders weinig kans is om de boel te gaan overnemen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:06

Koeke, even nieuwsgierigheid van mijn kant, heb je ook concrete actie ondernomen om bijvoorbeeld Mauro te redden van deportatie naar Angola?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:37

irmaz schreef:
Koeke, even nieuwsgierigheid van mijn kant, heb je ook concrete actie ondernomen om bijvoorbeeld Mauro te redden van deportatie naar Angola?

Nee. Kan me voorstellen dat het anders zou zijn als Mauro mijn buurjongen was.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:57

Voor geïnteresseerden; NU op national geographic die serie over Hitler. Is al een tijdje bezig, maar erg interessant!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:57

shirleyp schreef:
Haha, geloof me, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wij zaten met 25 hbo-studenten van verschillende leeftijden bij elkaar. Pabo-studenten zijn doorgaans mondig en eigenwijs, maar er was niemand die iets deed. Ik weet dat ze dit destijds bij alle eerstejaars deden en er is er voor zover ik me kan herinneren niet een de klas uit gelopen. Door je verbazing en het feit dat iemand met een hoger aanzien op je inpraat laat je het maar over je heen komen. Je denkt wel: 'dit kan echt niet', maar op de een of andere manier komt het er op dat moment niet uit.

Hoewel ik wel denk dat we wanneer we na de les met elkaar zouden spreken, we zeker als groep beklag hadden gedaan. Maar als individu zonder de zekerheid van groepssteun doet het grootste gedeelte erg weinig.

Moet er missschien bij zeggen dat ik nooit echt aan groep-volgen gedaan heb. Heb wel ooit een spelletje gedaan waarbij we per groep bij een antwoord mochten gaan staan. Dat waren "meningsvragen". Nu ik er zo bij stil sta vermoed ik dat dat ook een soort groepstest was. :+ En ik weet dat ik toen bij een vraag helemaal in mijn up stond _O-

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:06

Voor de geïnteresseerden, ik kwam toevallig vandaag een artikel tegen uit het Utrechts Nieuwsblad van 2 januari 1940 (dus voordat Nederland bezet was door de Duitsers) waarin een aardig beeld wordt gegeven hoe de Duitse propaganda werkte. Dat deze oproep al voordat Nederland bezet was door de Duitsers in de krant verscheen geeft ook een idee hoe de vlag er hier bij hing in die tijd lijkt me zo.
http://www.uploadplaatjes.nl/plaatje.php?id=354958

Zie ook voor het hele Utrechts Nieuwsblad: http://kranten.hetutrechtsarchief.nl/ge ... &pagina=46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:57

koeke schreef:
Met meer dan een halve eeuw levenservaring weet ik aardig wat ik wel en niet zou doen. Ik heb mezelf best eens lelijk in de nesten gewerkt door mijn waarden. Ik pak het nu wat slimmer aan ;) tenminste dat hoop ik. Maar ik ga nog steeds op de barricaden (niet letterlijk hoor) als ik geloof dat het voor een goede zaak is. Ik wil er aan het eind van de rit wel toe gedaan hebben.

Ik denk dat een oorlog een situatie is waar je je geen voorstelling van kan maken, dus het lijkt me echt heel moeilijk inschatten hoe je je dan zou gedragen. Natuurlijk schat iedereen zich zelf in als "een van de goede die zich er tegen zou verzetten" maar zo makkelijk is het helaas niet in het echt (zoals bijna elk wetenschappelijk onderzoek aangeeft dat in deze topic al is aangehaald).

Op de barricaden staan anno 2012 in NL lijkt me ook niet erg vergelijkbaar, het ergste wat je nu kan overkomen bij een groot protest is dat je na afloop van het protest terug komt bij je auto en er een bon onder de ruitenwisser zit voor verkeerd parkeren.
Je leven wagen voor iemand anders lijkt me niet vergelijkbaar.

Maar laten we hopen dat niemand van ons ooit in een situatie terecht komt waar je er wel achter komt of je actie zou ondernemen of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:18

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:46

Toen Hitler aan de macht kwam was er idd een hele zware economische crisis gaande in Duitsland. Dat had natuurlijk te maken met de koersval op de effectenbeurs op Wall street in 1929 die vervolgens leidde tot een ineenstorting van de economie en een hoge werkeloosheid in de VSA en veel Europese landen. Duitsland moest daarnaast allerlei terugbetalingen doen aan de winnaars van de 1e Wereldoorlog wat hun staatsschuld er niet beter op maakte.
Hitler heeft op dat moment als het ware zijn kans schoon gezien om de macht te grijpen. Zijn politiek was gebaseerd op elitarisme waarbij het ene "ras" het sterkst is en dat moet de anderen moet dan regeren. Daarnaast was heel erg gericht op het eigen volk, hij geloofde sterk in de eenheid van het eigen volk en om die eenheid te bewaren was hij van mening dat alle 'vreemde' invloeden geband moesten worden. Dat zijn dan ook kenmerken van het fascisme/extreem-rechts populisme.
Het is afschuwelijk wat er gebeurd is maar de uitleg is eigenlijk niet zo ver te zoeken: Hitler heeft een schuldige aangewezen voor alle problemen voor die Duitsers kenden in die tijd en daarnaast zette hij grootschalige werken op om de mensen terug aan het werk te krijgen. Het is echt ongelooflijk erg maar veel meer had hij niet nodig om zoveel mensen zover te krijgen om 'niet-ariërs' te haten...
Er zijn op het moment dat hij aan de macht kwam ook veel tegenstanders opgepakt geweest dus als je niet kon vluchten uit Duitsland denk ik dat veel mensen enkel de keuze hadden tussen opgepakt worden (en mogelijk dus sterven) of zwijgen en meegaan in het regime.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:02

irmaz, jammer, je 2e link doet het niet...

Ik sprak toevallig gisteren mijn moeder over haar ouders enzo.
Mijn Oma heeft echt een vreselijke hekel gehouden aan Duitsers na de oorlog en heeft het altijd 'moffen' genoemd, mijn Opa daarentegen had het altijd over de goede dingen (dat hij bv ondergedoken zat, wél gezien werd, een chocoladereep kreeg van een Duitser die vervolgens zei: 'er zit niemand hier'), ondanks dat er 64 familieleden van hem zijn omgekomen in Auschwitz en Sobibor. Geen enkel familielid van hem heeft de oorlog overleefd.
Mijn moeder vond onlangs een ansichtkaart van haar Oma, dat ze in Westerbork zat en binnenkort op transport ging. Dat is het laatste contact geweest.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:46

Ik heb van de week het boek gelezen ik onsnapte uit Auswitz een erg mooi en heftig boek. Een aanrader

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:08

Als je de opkomst van hitler wil zien is deze docu van de bbc wel een aanrader:
http://www.bol.com/nl/p/dvd/nazi-s-a-warning-from-history/1002004006566923/index.html

Of deze over auschwitz is ook erg indrukwekkend, gaat meer over hoe de kampen een beetje zijn ontstaan en waarom:
Auschwitz the nazis and the final solution.

Simpel gezegd heeft Hitler de 'goede' dingen in de goede tijd (het ging economisch slecht en hij zorgde voor werk) gezegd om de mensen achter zich te krijgen

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:19

Quellian schreef:
irmaz, jammer, je 2e link doet het niet...

Ik sprak toevallig gisteren mijn moeder over haar ouders enzo.
Mijn Oma heeft echt een vreselijke hekel gehouden aan Duitsers na de oorlog en heeft het altijd 'moffen' genoemd, mijn Opa daarentegen had het altijd over de goede dingen (dat hij bv ondergedoken zat, wél gezien werd, een chocoladereep kreeg van een Duitser die vervolgens zei: 'er zit niemand hier'), ondanks dat er 64 familieleden van hem zijn omgekomen in Auschwitz en Sobibor. Geen enkel familielid van hem heeft de oorlog overleefd.
Mijn moeder vond onlangs een ansichtkaart van haar Oma, dat ze in Westerbork zat en binnenkort op transport ging. Dat is het laatste contact geweest.

Lastige site om te linken. Doet deze het wel? Hier kun je zelf de zoekfunctie opgeven (als hij het doet tenminste), ik heb gezocht op 2 januari 1940. http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/kranten/zoeken

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:27

RusselNuwell schreef:
Niet alleen 'die Welle' is een perfect voorbeeld van hoe het gebeurt, maar als we ook kijken naar onze Nederlandse politiek. Veel mensen vinden het vergezocht, maar in mijn ogen hebben wij toch iemand die qua manier van praten aardig dicht in de buurt komt van Hitler, namelijk de man die de Moslims van alles de schuld geeft. En jawel, ook hij heeft heel veel 'volgers'.

Hitler zal in het begin echt niet hebben gezegd 'jongens, wij gaan alle Joden omleggen', dat dreef hij gewoon stukje bij stukje op, en op een gegeven moment zijn er zoveel mensen om de tuin geleid, dat ze te blind zijn om te zien wat ze doen. Daarbij is Hitler ook gewoon doorgeslagen in zijn macht. Macht is lang voor iedereen niet weggelegd, sommige mensen hebben vanaf het begin al kwade ideeën, anderen slaan in hun machtsfunctie door, Hitler beiden overigens. Geef onze geblondeerde versie van hem absolute macht, en ik ben bang dat er ook geen goede dingen gaan gebeuren.

Kijk je haalt me de woorden uit de mond!
Niemand ziet het ook nog..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:26

Dank je wel Laura22, ga binnenkort even neuzen :)

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:05

Arrabel schreef:
Ik heb er natuurlijk wel vaker over nagedacht maar ik kom er niet uit daarom heb ik besloten een topic te openen over dit onderwerp.
Hoe heeft Hitler in godsnaam zoveel mensen zo gek gekregen dat er meer dan 60 miljoen doden vielen?

Er is nu een docu op National geographic bezig over dit onderwerp