Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tessa_1 schreef:@koeke: Maar als je opa wel thuis was geweest, dan hadden de Duitsers waarschijnlijk wel geweten dat die oude mensen in een uur tijd niet erg ver hadden kunnen komen.. Dus hadden ze waarschijnlijk de huizen in de buurt doorzocht?
Miriam91 schreef:Toch denk ik dat dat nog vies kan tegenvallen als je eenmaal in een dergelijke situatie zit. De angst die er heerste is niet te beschrijven dus ik denk dat niemand zich in deze tijd een voorstelling kan maken wat hij/zij zou doen
patatkraam schreef:Ja maar toch zijn er wel andere omstandigheden. Kan me niet voorstellen dat het hier zo ver zou kunnen komen dat alle partijen worden afgeschaft. En de communistische partij was ten tijde van Hitler ook groot, maar omdat de rijksdag in de fik werd gestoken kon hij mooi aantonen dat de communisten nergens goed voor waren waardoor er -denk ik- weer meer stemmen naar hem gingen.
shirleyp schreef:Haha, geloof me, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wij zaten met 25 hbo-studenten van verschillende leeftijden bij elkaar. Pabo-studenten zijn doorgaans mondig en eigenwijs, maar er was niemand die iets deed. Ik weet dat ze dit destijds bij alle eerstejaars deden en er is er voor zover ik me kan herinneren niet een de klas uit gelopen. Door je verbazing en het feit dat iemand met een hoger aanzien op je inpraat laat je het maar over je heen komen. Je denkt wel: 'dit kan echt niet', maar op de een of andere manier komt het er op dat moment niet uit.
Hoewel ik wel denk dat we wanneer we na de les met elkaar zouden spreken, we zeker als groep beklag hadden gedaan. Maar als individu zonder de zekerheid van groepssteun doet het grootste gedeelte erg weinig.
koeke schreef:Met meer dan een halve eeuw levenservaring weet ik aardig wat ik wel en niet zou doen. Ik heb mezelf best eens lelijk in de nesten gewerkt door mijn waarden. Ik pak het nu wat slimmer aantenminste dat hoop ik. Maar ik ga nog steeds op de barricaden (niet letterlijk hoor) als ik geloof dat het voor een goede zaak is. Ik wil er aan het eind van de rit wel toe gedaan hebben.
Quellian schreef:irmaz, jammer, je 2e link doet het niet...
Ik sprak toevallig gisteren mijn moeder over haar ouders enzo.
Mijn Oma heeft echt een vreselijke hekel gehouden aan Duitsers na de oorlog en heeft het altijd 'moffen' genoemd, mijn Opa daarentegen had het altijd over de goede dingen (dat hij bv ondergedoken zat, wél gezien werd, een chocoladereep kreeg van een Duitser die vervolgens zei: 'er zit niemand hier'), ondanks dat er 64 familieleden van hem zijn omgekomen in Auschwitz en Sobibor. Geen enkel familielid van hem heeft de oorlog overleefd.
Mijn moeder vond onlangs een ansichtkaart van haar Oma, dat ze in Westerbork zat en binnenkort op transport ging. Dat is het laatste contact geweest.
RusselNuwell schreef:Niet alleen 'die Welle' is een perfect voorbeeld van hoe het gebeurt, maar als we ook kijken naar onze Nederlandse politiek. Veel mensen vinden het vergezocht, maar in mijn ogen hebben wij toch iemand die qua manier van praten aardig dicht in de buurt komt van Hitler, namelijk de man die de Moslims van alles de schuld geeft. En jawel, ook hij heeft heel veel 'volgers'.
Hitler zal in het begin echt niet hebben gezegd 'jongens, wij gaan alle Joden omleggen', dat dreef hij gewoon stukje bij stukje op, en op een gegeven moment zijn er zoveel mensen om de tuin geleid, dat ze te blind zijn om te zien wat ze doen. Daarbij is Hitler ook gewoon doorgeslagen in zijn macht. Macht is lang voor iedereen niet weggelegd, sommige mensen hebben vanaf het begin al kwade ideeën, anderen slaan in hun machtsfunctie door, Hitler beiden overigens. Geef onze geblondeerde versie van hem absolute macht, en ik ben bang dat er ook geen goede dingen gaan gebeuren.
Arrabel schreef:Ik heb er natuurlijk wel vaker over nagedacht maar ik kom er niet uit daarom heb ik besloten een topic te openen over dit onderwerp.
Hoe heeft Hitler in godsnaam zoveel mensen zo gek gekregen dat er meer dan 60 miljoen doden vielen?