Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Huertecilla schreef:Het kan wel degelijk onderdeel zijn van de gemeentelijke-basisadministratie persoonsgegevens; GBA:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... e-gba.html
Let ook op de regel:
- de organisaties waaraan uw gegevens worden verstrekt.
Myfairytale schreef:Ik heb het hele topic doorgelezen en nu heb ik een vraag voor de gelovigen, alleen gaat dat niet om het geven (sorry ts). Wie mag ik deze vraag stellen? (Doe het even op deze wijze om topic verder niet te verstoren).
Ik vind het overigens meer dan brutaal om zo geld af te troggelen. Zeker zoals bij TS gebeurd is. De GBA vind ik persoonlijke administratie, die een ander (lees kerk) geen donder aangaat.
Huertecilla schreef:Dat is wat ik schreef: Hij heeft het lidmaatschap geërfd door de bijschrijving door zijn ouders. Daar heeft hij nooit énige zeggenschp in gehad en zou dus eigenlijk per meerderjarig worden automatisch moeten vervallen. Het is namelijk een verantwoordelijkheid die zijn oúders op zich genomen hebben ´namens´ hem.
Ik denk daar heel scherp over. Ik ben gedoopt en heb eerste communie gedaan. Dit zonder enig benul of eigen zeggenschap uiteraard. Ik heb het ´heilig vormsel´ geweigerd.
Dat werd gebracht als de ´echte´ keuze omdat je dat op die leeftijd dan kón kiezen. Ik koos dus voor niet. Dat was uiteraard niet de bedoeling en dat ís me een rel geweest in/met de familie...
Vandaar dat ik vind dat het automatisch erven van een godsdienstlidmaatschap van je ouders afgeschaft moet worden.
Je bént alleen katholiek, hindu, islamiet of wat ook als je dat geloof ZELF beleidt. Zo niet dan geloof je dat dus niet en dan kan je ook geen katholiek, hindu etc ´zijn´ want dat ís een geloofsovertuiging.
Tot je meerderjarig bent is dat geen handelingsbekwame keuze.
Taffje schreef:Inderdaad, als je gedoopt wordt wordt je ingeschreven en als je verhuisd worden deze gegevens dus gewoon doorgegeven (kerken betalen volgens mij ook belasting per ingeschreven (doop)lid).
De enige manier om hier af te komen is je dus uit te laten schrijven.
Evelli schreef:Bij mij was dat in groep 7/8 dus een jaar of 11.
Heb er toen bewust voor gekozen het niet te doen. Weet niet meer waarom. Een oudtante vond het verschrikkelijk, gelukkig zie ik haar bijna nooit
MamboBeach schreef:Ik begrijp wel dat mensen die gelovig zijn, hun kindje willen laten dopen...Op zich word je er toch niet slechter van?
MamboBeach schreef:Ik begrijp wel dat mensen die gelovig zijn, hun kindje willen laten dopen...Op zich word je er toch niet slechter van?
maura schreef:en voor de 11-jarige HC natuurlijk, zie een stampvoetendend jongetje met een petje en een korte broek voor me dat aan z'n ouders uitlegt dat híj niets met hún God te maken heeft, hihi
Huertecilla schreef:Het is in mijn ogen incorrect om de extra hindernis van actief moeten óntkiezen in te bouwen.
Huertecilla schreef:Ik zat op een katholieke school. Knulletjes aan de ene kant van de straat, meiskes aan de overzijde; 100% gescheiden.
In een jaargang van >120 kinderen in een klas van 35 en dan ´Nee´ zeggen tegen ouders, familie, pastoor, leraar én de rest van de klas.
Tant pis.
Uitaard lag dat bij de keuze geheel buiten mijn wereld, maar het schooljaar erop zat ik wel mooi op een openbare gemengde school
Huertecilla schreef:MamboBeach schreef:Ik begrijp wel dat mensen die gelovig zijn, hun kindje willen laten dopen...Op zich word je er toch niet slechter van?
Dat is het punt niet.
Mijn punt is dat zo lang het kind minderjarig is, een geloofsovertuging van een kind een (opgelegde) afgeleide is van de geloofsovertuiging van de oúders.
Het kind kan pas kiezen wanner het meerderjarig wordt.
Ik vind dat moet kúnnen kiezen: Wanneer het meerderjarig wordt moet de default nul zijn en niet de opgelegde ´keuze´van de ouders.
De kans dat het door de opvoeding kiest voor de inprenting is al genoeg voordeel voor het thuisteam.
Het is in mijn ogen incorrect om de extra hindernis van actief moeten óntkiezen in te bouwen.
maura schreef:Nieuwe vraag: 'moet' in onderwijs/opvoeding dan aan elke (grote) wereldreligie aandacht besteed worden? Alleen volledige informatie leidt immers tot een goed onderbouwde vrije keus?
Citaat:Besteed jij daar bij jouw kind(eren) aandacht aan?
Bandida schreef:Omdat ik hier lees dat hiërarchisch hoger geplaatste leden van die kerkgemeenschappen aan huis komen over het bedrag van de bijdrage praten. Dit kan toch wel makkelijk naar een vorm van druk/misbruik afglijden. Is daar controle op, op dat soort werving van kredieten in die kerken?