Wat is de kerk mij waard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geef jij aan de kerk?

0 -> 10 euro
179 (89%)
10 -> 25 euro
2 (1%)
25 -> 50 euro
2 (1%)
50 -> 100 euro
9 (4%)
100 euro of meer
7 (3%)

Totaal aantal stemmen: 199

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:19

10% van je inkomen (tiende) gold alleen voor de Mozaise wet en aangezien Jezus die wet heeft veranderd in een nieuwe wet (heb uw naaste lief en God boven alles) kan een kerk of instelling natuurlijk wel vrijwillige bijdrage vragen maar niets verplichten.
Misschien gaat het niet zo goed met ze????
Als je dooplid bent sta je misschien nog in het bestand.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:24

Huertecilla schreef:
Het kan wel degelijk onderdeel zijn van de gemeentelijke-basisadministratie persoonsgegevens; GBA:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... e-gba.html

Let ook op de regel:

- de organisaties waaraan uw gegevens worden verstrekt.

Gebruik van de GBA

De persoonsgegevens in de GBA zijn niet openbaar. Alleen overheidsorganisaties die voor de uitvoering van hun taken persoonsgegevens nodig hebben, ontvangen informatie uit de GBA. Dit geldt bijvoorbeeld voor de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Gemeenten zelf maken ook gebruik van de GBA. Overheidsinstanties bewaken uw privacy en gebruiken uw gegevens alleen om hun taken uit te voeren.

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar de kerken hier zijn verre van een overheidsorganisaties.

Verklaar je nader HC, hier blijkt het niet uit dat een kerk de GBA kan raadplegen. Dat laatste zou ik overgins heel vreemd vinden. Bij overschrijving via het digitale net heb je geen vakje waarin je aan kunt geven welke geloofsrichting je zit. Ben benieuwd naar een scan dan van een papier, want ik heb het werkelijk nog nooit gezien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:25

Myfairytale schreef:
Ik heb het hele topic doorgelezen en nu heb ik een vraag voor de gelovigen, alleen gaat dat niet om het geven (sorry ts). Wie mag ik deze vraag stellen? (Doe het even op deze wijze om topic verder niet te verstoren).

Ik vind het overigens meer dan brutaal om zo geld af te troggelen. Zeker zoals bij TS gebeurd is. De GBA vind ik persoonlijke administratie, die een ander (lees kerk) geen donder aangaat.

Ga je gang.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:27

Wow, ik (als ongelovige) schrik van de enorme bedragen die jullie aan de kerk betalen.
Ik snap dat een kerk onderhouden moet worden, dat er dingen aangeschaft worden voor de diensten, dat er misschien personeel betaald moet worden, dat de kachel en het licht in de kerk energie afnemen, etc.
Ik vraag me even hardop af wat het kost om een kerkgemeenschap in stand te houden, en door hoeveel mensen dit gedragen moet worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:28

Huertecilla schreef:
Dat is wat ik schreef: Hij heeft het lidmaatschap geërfd door de bijschrijving door zijn ouders. Daar heeft hij nooit énige zeggenschp in gehad en zou dus eigenlijk per meerderjarig worden automatisch moeten vervallen. Het is namelijk een verantwoordelijkheid die zijn oúders op zich genomen hebben ´namens´ hem.

Ik denk daar heel scherp over. Ik ben gedoopt en heb eerste communie gedaan. Dit zonder enig benul of eigen zeggenschap uiteraard. Ik heb het ´heilig vormsel´ geweigerd.
Dat werd gebracht als de ´echte´ keuze omdat je dat op die leeftijd dan kón kiezen. Ik koos dus voor niet. Dat was uiteraard niet de bedoeling en dat ís me een rel geweest in/met de familie...
Vandaar dat ik vind dat het automatisch erven van een godsdienstlidmaatschap van je ouders afgeschaft moet worden.
Je bént alleen katholiek, hindu, islamiet of wat ook als je dat geloof ZELF beleidt. Zo niet dan geloof je dat dus niet en dan kan je ook geen katholiek, hindu etc ´zijn´ want dat ís een geloofsovertuiging.
Tot je meerderjarig bent is dat geen handelingsbekwame keuze.

Helemaal mee eens.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:41

Ze krijgen van mij NIKS..

MamboBeach

Re: Wat is de kerk mij waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:50

Ik begrijp wel dat mensen die gelovig zijn, hun kindje willen laten dopen... :j Op zich word je er toch niet slechter van? ;)

Ik begrijp dat de kerk geld nodig heeft, ik stond ook nog ingeschreven maar nooit betaald, ik ging ook niet. Ik meen dat het 10 procent van je bruto loon is. Mijn ouders betaalden altijd een stevig bedrag per jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:06

Taffje schreef:
Inderdaad, als je gedoopt wordt wordt je ingeschreven en als je verhuisd worden deze gegevens dus gewoon doorgegeven (kerken betalen volgens mij ook belasting per ingeschreven (doop)lid).
De enige manier om hier af te komen is je dus uit te laten schrijven.

Niet alleen als gedoopt bent blijkbaar... Ik ben niet gedoopt, nooit iets met de kerk gehad,gedaan of geweest en toch kwamen ze hier aan de deur voor mij toen ik hier net woonde (verhuisd binnen de plaats zelfs!). Mijn ouders hebben ook nooit iets met t geloof gehad...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:48

Evelli schreef:
Bij mij was dat in groep 7/8 dus een jaar of 11.
Heb er toen bewust voor gekozen het niet te doen. Weet niet meer waarom. Een oudtante vond het verschrikkelijk, gelukkig zie ik haar bijna nooit :+

Oei, dat vind ik nogal wat, als 11-jarig gupje tegen de wens van de familie ingaan. Respect hoor!
(en voor de 11-jarige HC natuurlijk, zie een stampvoetendend jongetje met een petje en een korte broek voor me dat aan z'n ouders uitlegt dat híj niets met hún God te maken heeft, hihi)

MamboBeach schreef:
Ik begrijp wel dat mensen die gelovig zijn, hun kindje willen laten dopen... :j Op zich word je er toch niet slechter van? ;)

Je wordt er vast niet slechter van, maar in de praktijk zijn er nu eenmaal steeds meer mensen die helemaal niet gelovig zijn terwijl ze wel gedoopt zijn. Persoonlijk vind ik het 'echter' wanneer je je als volwassene laat dopen, dan is het echt je eigen keuze. Overigens zou het praktische gedoe (ongemerkt door de kerk worden overgeschreven) ook vermeden worden door kinderdoop niet te registreren. Ik denk dat er in Nederland best veel 'spookgelovigen' zijn, die helemaal niet gelovig zijn maar gewoon nooit zin hebben gehad in het gedoe om zich uit te schrijven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:40

MamboBeach schreef:

Dat is het punt niet.
Mijn punt is dat zo lang het kind minderjarig is, een geloofsovertuging van een kind een (opgelegde) afgeleide is van de geloofsovertuiging van de oúders.
Het kind kan pas kiezen wanner het meerderjarig wordt.
Ik vind dat moet kúnnen kiezen: Wanneer het meerderjarig wordt moet de default nul zijn en niet de opgelegde ´keuze´van de ouders.
De kans dat het door de opvoeding kiest voor de inprenting is al genoeg voordeel voor het thuisteam.
Het is in mijn ogen incorrect om de extra hindernis van actief moeten óntkiezen in te bouwen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:55

maura schreef:
en voor de 11-jarige HC natuurlijk, zie een stampvoetendend jongetje met een petje en een korte broek voor me dat aan z'n ouders uitlegt dat híj niets met hún God te maken heeft, hihi

Dat was wel iets serieuzer nog.
Ik zat op een katholieke school. Knulletjes aan de ene kant van de straat, meiskes aan de overzijde; 100% gescheiden.
In een jaargang van >120 kinderen in een klas van 35 en dan ´Nee´ zeggen tegen ouders, familie, pastoor, leraar én de rest van de klas.
Tant pis.
Uitaard lag dat bij de keuze geheel buiten mijn wereld, maar het schooljaar erop zat ik wel mooi op een openbare gemengde school *\o/*

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:30

Huertecilla schreef:
Het is in mijn ogen incorrect om de extra hindernis van actief moeten óntkiezen in te bouwen.

Ben ik het zomaar met je eens...

Nieuwe vraag: 'moet' in onderwijs/opvoeding dan aan elke (grote) wereldreligie aandacht besteed worden? Alleen volledige informatie leidt immers tot een goed onderbouwde vrije keus? Besteed jij daar bij jouw kind(eren) aandacht aan?

Huertecilla schreef:
Ik zat op een katholieke school. Knulletjes aan de ene kant van de straat, meiskes aan de overzijde; 100% gescheiden.
In een jaargang van >120 kinderen in een klas van 35 en dan ´Nee´ zeggen tegen ouders, familie, pastoor, leraar én de rest van de klas.
Tant pis.
Uitaard lag dat bij de keuze geheel buiten mijn wereld, maar het schooljaar erop zat ik wel mooi op een openbare gemengde school *\o/*

Goed verhaal, dank voor het delen. De topictitel krijgt voor mij ineens wel een andere dimensie. 'De Kerk' heeft zó veel invloed (gehad) op individuele levenslopen... Misschien is het gewoon onvermijdelijk dat een organisatie steeds stugger en dwingender wordt naarmate hij groter wordt. In dat opzicht ben je bij een jonge, kleine kerk wellicht altijd beter af, zelfs al hebben zulke kerken minder middelen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:33

Beetje verrassend topic toch. Ik ben Belg en ik ken dit dus helemaal niet.. dat soort bedragen betalen aan je kerk.
Nu ben ik zelf niet gelovig, dus ik heb ook niet overdreven interesse in de gang van zaken, mogelijk ligt het daaraan. Anderzijds heb ik wel 23 jaar in Katholieke scholen doorgebracht (als niet gelovige..heerlijk := ).. nooit wat van gehoord.
Het komt allemaal nogal sektair over vind ik.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:35

Bandida schreef:
Het komt allemaal nogal sektair over vind ik.

Waarom sektair?

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:38

ik geef er geen cent aan,sinds dat met die msbruik in de kerk bekend is geworden heb ik me uigeschreven stelletje viespeuken die priesters,ik wil er ook niets mee te maken hebben,vandaar geen cent krijgen ze van mij.

beetje jammer dat mijn familie daar anders over denkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:39

Omdat ik hier lees dat hiërarchisch hoger geplaatste leden van die kerkgemeenschappen aan huis komen over het bedrag van de bijdrage praten. Dit kan toch wel makkelijk naar een vorm van druk/misbruik afglijden. Is daar controle op, op dat soort werving van kredieten in die kerken?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:52

Hier ook op t dorp...

Komen ze netjes een envelop met een geldzakje door de brievenbus doen en dan daarbij op die en die datum komen wij het zakje weer ophalen. Dus idd die man stond hiero ja ik kom het geldzakje voor de kerk ophalen. Ik zo wij doen daar niet aan mee...

Nou zegt die man ik zou toch graag een geldzakje willen hebben .. Naja prima hij heeft een leeg geldzakje gekregen :+
Zegt ie terwijl ie wegloopt nou dan weten we dat ook maar weer he... op zon norse toon..
Ik denk dat wij een minnetje bij ons adres hebben staan :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:56

Huertecilla schreef:
MamboBeach schreef:

Dat is het punt niet.
Mijn punt is dat zo lang het kind minderjarig is, een geloofsovertuging van een kind een (opgelegde) afgeleide is van de geloofsovertuiging van de oúders.
Het kind kan pas kiezen wanner het meerderjarig wordt.
Ik vind dat moet kúnnen kiezen: Wanneer het meerderjarig wordt moet de default nul zijn en niet de opgelegde ´keuze´van de ouders.
De kans dat het door de opvoeding kiest voor de inprenting is al genoeg voordeel voor het thuisteam.

Ik begrijp jouw punt ook wel en ben het daar ook wel mee eens maar ik kan het me wel voorstellen uit het oogpunt van de gelovige ouders. Voor mij heeft het dopen daar niet zo veel mee te maken, meer het opvoeden van het kind.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:41

maura schreef:
Nieuwe vraag: 'moet' in onderwijs/opvoeding dan aan elke (grote) wereldreligie aandacht besteed worden? Alleen volledige informatie leidt immers tot een goed onderbouwde vrije keus?

Het zou onderdeel van maatschappijleer moeten zijn. Religie is tenslotte HEEL belangrijk in elke maatschappij.

Citaat:
Besteed jij daar bij jouw kind(eren) aandacht aan?

Ja.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:34

Bandida schreef:
Omdat ik hier lees dat hiërarchisch hoger geplaatste leden van die kerkgemeenschappen aan huis komen over het bedrag van de bijdrage praten. Dit kan toch wel makkelijk naar een vorm van druk/misbruik afglijden. Is daar controle op, op dat soort werving van kredieten in die kerken?

Waar haal je vandaan dat die mensen hiërarchisch hoger zouden zijn?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:48

Ik weet hoe een aantal kerkgemeenschappen hier in yet dorp zijn en dat is zeker sektarisch te noemen. Inclusief een familie uit de gemeente plaatsen aangezien Hun (meerderjarige) zoon homoseksueel was en zij hem niet verstoten hebben en meerdere gevallen van incest/misbruik wat wordt vergeven omdat pleger vergiffenis heeft gevraagd voor in de kerk.

En nee dit zijn geen katholieken

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:10

Van mij krijgen ze niks, maar ik ben dan ook niet gelovig. Volgens een zeer gelovige tante (aangertrouwd en inmiddels geschieden wat volgens het geloof toch eigenlijk ook niet goed is? :+ ) hebben mijn zusje en ik allebei een zwart zieltje omdat we niet zijn gedoopt.
Toen ik ivm stage mij inschreef in een andere gemeente (Oss) kreeg ik een brief thuis met de mededeling dat ik automatisch ingeschreven was bij de kerk en als ik dat niet wou ik me weer uit moest schrijven. Ik vond het te veel moeite (vind het eigenlijk niet kunnen dat het automatisch gaat), van mij mogen ze de subsidie hebben die ze met mij hebben verdiend; ik was binnen een half jaar toch weer 'verhuisd'. Ik woon nu in een klein dorp, maar niet zoiets dergelijks ontvangen, ook geen vraag voor een gift.
De vraag naar een gift zoals in de OP vind ik heel erg brutaal. :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:23

Interessant topic om te lezen.

Ik vind zelf, dat wanneer je 'lid' bent van een kerk, het niet meer dan logisch is dat je ook wat bijdraagt aan het voortbestaan van die kerk. Maar ik vind ook dat je zelf moet kunnen kiezen wat je bijdraagt en HOEVEEL dat is per maand/kwartaal/jaar.

Edit: Een brief zoals door TS ontvangen vind ik schandalig :n.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:06

De brief in de beginpost vind ik echt niet kunnen..
Toevallig hebben wij laatst ook een brief van de kerk gekregen, gelukkig niet dezelfde brief als in de beginpost :+
Mijn ouders geven wel een bedrag aan de kerk, mijn zus en ik doen dit niet zolang we nog thuiswonen.
Zelf kan ik ook niks bijdragen op dit moment, mijn studie is al duur genoeg.
Wij gaan ook bijna niet naar de kerk en als we gaan dan geven we altijd wat als ze met het mandje rondgaan (ongeveer 2 euro p.p).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:24

Huh... ik verbaas me echt over de reacties hier? :? Hoe raar is het om als je lid bent van een 'club', in dit geval dus de kerk, contributie te betalen? Er wordt een dienst geleverd, dat is niet gratis. Of betalen jullie ook allemaal geen contributie aan de ponyclub?