Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:05

Nou ik krijg dus stufi en doe max lenen. En van dat alles samen krijg ik dat allemaal betaald. En m'n huur en school is al meer dan de stufi dus dan is de rest geleend voor andere dingen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:06

Maartje1990 schreef:
Nou ik krijg dus stufi en doe max lenen. En van dat alles samen krijg ik dat allemaal betaald. En m'n huur en school is al meer dan de stufi dus dan is de rest geleend voor andere dingen

Dit heb ik ook gedaan :j

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:07

Mag echt hopen dat dit er niet doorkom, de langstudeerboete is al een zure appel voor iedereen die al aan het studeren is. Vind de langstudeerboete op zich echt geen slecht idee, maar beetje banketstaaf om dat al voor de studerende mensen in te voeren.

Maar als de stufi en ovchipkaart gaan verdwijnen.... Ik zou alleen aan reiskosten dan al iets van 200€ per maand kwijt zijn, gaat het niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:09

Ja ik snap nu wat je bedoelt hoor, maar het stond er gewoon een beetje vreemd dan :D
Ik leen liever niet... of iig zo min mogelijk... ;)

madelief88 schreef:
Mag echt hopen dat dit er niet doorkom, de langstudeerboete is al een zure appel voor iedereen die al aan het studeren is. Vind de langstudeerboete op zich echt geen slecht idee, maar beetje banketstaaf om dat al voor de studerende mensen in te voeren.

Maar als de stufi en ovchipkaart gaan verdwijnen.... Ik zou alleen aan reiskosten dan al iets van 200€ per maand kwijt zijn, gaat het niet.

Dan vallen je reiskosten nog mee! Zag hier in het topic iemand met 200 per week -O-

madelief88

Re: Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:11

200 per week, sjee, gaat het niet, dat kan je niet eens aan reiskosten betalen als je werkt joh :=
Maar ik vind 200 per maand ook een hoop geld, helemaal als de stufi ook verdwijnt dan zou ik bijna 500€ in de maand er op achteruit gaan..

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:12

Iedere student mag toch zelf bepalen wat hij met zijn studiefinanciering doet? Ook al eet je weken brood met appelstroop omdat je per se een Passier-hoofdstel wilt. :=

Maartje1990 schreef:
Ik betaal momenteel m'n huur/eten/collegegeld/medische kosten paard allemaal van m'n stufi en dan max. lenen en ik werk niet. En dat gaat prima?

Opvallende keuze. Zeker omdat je als student zijnde ontzettend veel kunt werken, uitgezonderd studenten van zwaardere studies als geneeskunde.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:14

Vudress schreef:
Als ik het goed heb wordt lening terugbetaald naar draagkracht en dat maximaal 15 jaar. Overigens verandert er voor studerende studenten helemaal niets, behalve dat studieschuld wat hoger is.

maar je hebt dan toch schuld? mooi niet dat je dan straks nog een lening krijgt van de bank om een eventueel huisje te kopen voor dat je deze schuld kwijt bent...
en dan zit je nog met het gat wat er ontstaat bij de sociale huur woningen waar heel veel mensen met een net geen minimum inkomen in gaan vallen waardoor ze niet gaan rondkomen.
Het hele verhaal geld lenen vind ik ook een beetje krom.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:15

Voor een studie rechtsgeleerdheid ben je als je goede cijfers (minimaal voor elk van een 7 of hoger) wilt halen die je nodig hebt om op bepaalde plekken te kunnen werken of een bepaalde master te willen volgen toch rond de 50 uur kwijt. Bij veel kantoren wordt je gewoon geweigerd als niet niet cum laude bent. Voor werken naast je studie ik echt geen tijd, zeker niet met de langstudeerdersboete.

Marietje1990

Misschien is het al gezegt, maar volgens mij moesten de partijen kunnen aantonen dat het bedrag wat met het schrappen van de studiefinanciering kan worden bezuinigd, geinvesteerd moest worden in het onderwijs. Volgens mij is er op dit moment nog geen partij die dat zwart op wit kan maken.

Ik vind lenen voor je studie helemaal niet raar en zie het als een investering voor de toekomst. In 2012 betaal je 1,39% rente op je lening. Zo goedkoop lenen als dat je als student doet, kun je later nooit weer. Mocht je geen lening nodig zijn, dan kun je er op het moment zelfs aan verdienen. Banken willen (las ik vanmorgen in de krant) ca. 3% rente geven op je spaarrekening. Tel uit je winst :+

sliertje

Ik vind het eigenlijk wel goed dat niet iedereen zomaar stufi krijgt, er zijn families genoeg waar ruim voldoende geld voorhanden is, deze mensen zouden best zonder stufi kunnen. En inderdaad, in andere landen lenen studenten van de overheid en betalen dit terug, zie het al een investering in je toekomst. Extra motivatie om de opleiding vlot af te ronden en een baan te vinden in je branch. Hoeveel studenten gaan na 5 maanden al van opleiding wisselen of kiezen elke 2 jaar een nieuwe opleiding om =dat ze het even niet meer weten..
Deze studenten kosten de overheid enorm veel geld.

Ik heb zelf ook geleend en betaal maandelijks een bedrag terug, het minimale bedrag is 38 euro per maand, dus daar merk je weinig van als je een baan hebt.

Het is ook voornamelijk een regel om de langstudeerders te ontmoedigen.
Hoeveel studenten hangen na schooltijd in de kroeg, studeren niet, feesten alleen maar? Deze mensen zouden in een kortere tijd hun studie af kunnen ronden door meer te leren, en eventueel hun vrije uren kunnen werken.

We moeten het samen doen, het is nou eenmaal niet de geweldigste tijd w.b.t. financien, de overheid zal wel moeten bezuinigen als we van ons lekker Nederlandje willen blijven genieten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:16

Tsja maar het is in principe toch bedoelt voor school vind ik. Vind het iig niet zo netjes om het bijvoorbeeld gewoon lekker op te zuipen terwijl mama en pappa je eten/kleding etc betalen (want die mensen heb je ook) ;) Het heet toch niet voor niets studiefinanciering?

Vudress schreef:
Opvallende keuze. Zeker omdat je als student zijnde ontzettend veel kunt werken, uitgezonderd studenten van zwaardere studies als geneeskunde.

Ik heb 40+ lesuren in de week, ik zou wel veel willen werken maar dat gaat gewoon niet :n daarom zou ik het ook echt vervelend vinden als de stufi verdwijnt. Ook omdat ik per maand zo'n 100 euro kwijt ben aan school (los van het collegegeld) :j

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:17

Dat de studiebeurs op zich weg zal vallen is op zich geen probleem. Het is natuurlijk mooi meegenomen. Maar al dat lenen brengt dat niet meer schulden, want wie zegt dat iedereen zijn lening af kan betalen. Ik zelf heb dit jaar een enorme druk om mijn studie afteronden . En blijf bang dat hoeveel ik mij er ook voor inzet dit niet ga halen dit jaar. Dit houd in dat ik die langstudeerboete moet betalen om waarschijnlijk 1 toets te doen en omdat school nooit de cijfers op tijd kan invoeren. ( oa die langstudeerboete komt door switchen en heb 5 jaar geleden nog gevraagd aan het ib of ik mij niet moest afmelden, maar nee want ik begon toch weer al had ik dit allemaal geweten had ik het nooit zo gedaan )

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:18

sliertje schreef:
Het is ook voornamelijk een regel om de langstudeerders te ontmoedigen.
Hoeveel studenten hangen na schooltijd in de kroeg, studeren niet, feesten alleen maar? Deze mensen zouden in een kortere tijd hun studie af kunnen ronden door meer te leren, en eventueel hun vrije uren kunnen werken..

Maar die langstudeerders worden nu toch al gepakt met die boete ;)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:20

M_D_H schreef:
Renee schreef:
Ik zou het een beter idee vinden wanneer ze in het MBO gaan snijden: die krijgen meer stufi dan HBO-ers en betalen minder aan school!

sorry?
wat een onzin, ik krijg minder stufi dan de meeste hboers en ik moet zelfs geld bijleggen om mijn studi te kunnen betalen!!
waar haal je die wetenschap vandaan als ik vragen mag?
ik krijg overgens wel meer stufi dan 1 vriendin die uitwonend hbo doet, maar dat komt omdat ik een aanvullende beurs heb :)

Omdat het waar is.
1. je kan het vinden op de site van de stufi.
2. toen ik naar het HBO ging kreeg ik 80 euro minder }:0 Mijn kosten zijn veel hoger (alleen al 1800 euro aan studieboeken voor 2 jaar, waarvan de helft niet te verkopen is omdat het elk jaar veranderd). En ik heb minder tijd om te werken omdat ik thuis meer moet studeren dan op het MBO. Dus ja, het klopt, erg raar als je het mij vraagt.

Als ze dit doorvoeren is studeren toch onmogelijk? }:0
Laatst bijgewerkt door milou123 op 30-12-11 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:21

Vudress schreef:
Iedere student mag toch zelf bepalen wat hij met zijn studiefinanciering doet? Ook al eet je weken brood met appelstroop omdat je per se een Passier-hoofdstel wilt. :=

Maartje1990 schreef:
Ik betaal momenteel m'n huur/eten/collegegeld/medische kosten paard allemaal van m'n stufi en dan max. lenen en ik werk niet. En dat gaat prima?

vertel mij eens wanneer ik kan werken dan? ik zit 5 dagen in de week op school van 9 tot iig 4uur, en iig 2 dagen tot half6. ik ben vaak ook in het weekend nog druk bezig met school.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:26

de 6e dag werken en als je om 4 uur vrij bent kun je nog makkelijk ergens koopavond werken... Als je ECHT wilt, is er altijd wel een manier om geld te verdienen. Er zijn baantjes genoeg...

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:28

sliertje schreef:
de 6e dag werken en als je om 4 uur vrij bent kun je nog makkelijk ergens koopavond werken... Als je ECHT wilt, is er altijd wel een manier om geld te verdienen. Er zijn baantjes genoeg...

Tja, toch denk ik dat het niet voor iedereen mogelijk zal zijn.
Ik heb maar weinig college ca. 10-15 uur per week.
Daarnaast doen wij wel een onderzoek, ca. 30 uur per week, maar deze uren zijn gemakkelijk zelf in te delen.
Werken naast mijn studie is daarom prima te doen. Ik ben deze zomer wel met mijn horeca baantje gestopt en ben iets gaan zoeken wat aansluit op mijn studie. Ik studeer Vastgoed en Makelaardij en werk op dit moment bij een makelaar. Zo komt er naast de kennis die ik op school binnen krijg ook kennis binnen uit het bedrijfsleven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:33

sliertje schreef:

behalve als je nog thuis woont en je je ouders moet ondersteunen... (snijden in de bijstand.. ) en daarbij geef ben ik mantelzorger.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:35

sliertje schreef:

Stage van half 9 tot 8/9 uur; en dan nog 2 uur reistijd.
Geregeld ook in het weekend stage (ja 7 dagen per week dan) en anders bezig met verslagen, reflectie etc.
Kan welgeteld 2 dagen werken per maand erin proppen, maar eigenlijk heeft mijn lichaam dan rust nodig.

En dat allemaal om, door een fout van school, geen langstudeerboete te krijgen..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:37

Vudress schreef:

Maartje1990 schreef:

Ik studeer dan diergeneeskunde, en werk daarnaast 12-20 uur in de week om mijn paard te betalen. Als ze dit gaan doorvoeren voor mensen die nu al gaan studeren moet ik stoppen. Dat kan ik gewoon niet betalen. Lekker zonde. Werk me al drie jaar uit de naad en dan is het straks voor niets en heb ik wel een hoge schuld. Heb al bij moeten lenen om mijn boeken en college geld te betalen.
Ik begrijp dat ze willen bezuinigen, maar ik vind het niet kunnen om het in te voeren voor mensen die al studeren. Net zoals de langstudeerboete. Dan moet je zeggen dat wanneer je nu nog uitloopt je moet gaan betalen, maar niet met terugwerkende kracht.

Ik hoop dat dit met een sisser afloopt, of anders pas wordt ingevoerd als ik klaar ben. Als ze er nu mee komen moet ik maar fulltime werken in de slagerij waar ik nu part-time werk en afwachten of ik een andere studie wel kan betalen. En daarna dus tegen een ager loon dan ik verwacht had (een dierenarts verdient nou eenmaal meer dan een slager) hopen dat ik mijn schuld kan afbetalen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:39

sliertje schreef:

Diergeneeskunde heeft collegedagen van half9 tot half 6, dus koopavonden red je dan eigenlijk niet. Ja, max drie uur, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk. In het weekend kan je dan wel werken, maar de colleges die je moet volgen zijn 30% van je studielast. De rest is zelfstudie. Als je bv 20 uur per week les hebt (het is meer, maar goed), moet je daarnaast nog dik 45 uur zelfstudie doen. Dat is dus over de 60 uur in totaal. Dan valt daarnaast werken niet mee... En dat 6 jaar lang?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:45

Ik kan helaas niet op koopavond werken want ik heb dagen van 9 tot half 5 en op donderdag (= koopavond) nog van 7 tot 9 (of later). Helaas. Ook op woensdagavond nog les. Weekend heb ik meestal wel vrij (niet altijd) maar je moet toch ook nog huiswerk maken?
Ik zou best een dag in het weekend of in de avond een keer kunnen werken, dat is het niet, maar dat is nooit genoeg om een studie te bekostigen.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:45

Ik snap ook best wel dat dat niet voor iedereen is te doen, studies zijn heel belastend en inderdaad, stages komen er ook nog bij waar je vaak best lange dagenmoet werken. Maar er is een grote groep studenten die klaagt het al zwaar te hebben als ze tot 14 uur naar school moeten.. En nee, dat zijn jullie heus niet allemaal.. Iedereen heeft wel een reden om niet te werken. Maar er is best een groep studenten waarvoor dit zeker mogelijk is, maar zij zitten liever op de bank..

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:47

Oh, ja dat zeker Sliertje. :)

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:47

Gezellige kwestie hier in NL!

word je blij van...als je ver ver van je school woont bijv?
En dan maar blij zijn als je je diploma's al gehaald hebt?

Helaas ben ik een van die mensen die hem nog niet heeft...
en wil graag goeie papieren halen in de toekomst!
maar dat word zo een beetje heel erg onmogelijk??

Lenen ?
Nee ben ik ook geen voorstander van,
waarom omdat je je straks de kl*te werkt...om het terug te betalen als je ook maar een beetje een goeie baan wilt?
hoe hoger je inkomen hoe meer je natuurlijk moet terug betalen!

mooi zo houden als het was;)
Ga maar bezuinigen op de rijkere mensen...die bijv geen studie f meer..
of geen geld lenen of geven aan landen zoals griekenland?

&Dan nog niet over de zorg gesproken!
Alles word lekker duur hieroo..in dit koude kikkerland.