Partij voor de dieren wil verbod op vuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Re: Partij voor de dieren wil verbod op vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 03:33

Mooi, kan je toch met een fijn gevoel gaan slapen :z .

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 03:35

setteke schreef:
Mooi, kan je toch met een fijn gevoel gaan slapen :z .

nee hoor, ik hou het nog wel even vol vanavond.
Jij welterusten dan maar hé ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 03:49

:) Mijn dieren vinden vuurwerk best mooi. Vooral carbitschieten is echt vermaak voor ze. Staan ze bij het hek te kijken naar de actie in de naastgelegen wei. De kat zat hier vanavond ook verwonderd uit het raam te kijken wat er allemaal afgestoken werd. Dus ik denk dat mijn dieren tegen een verbod op vuurwerk zijn.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 04:15

Happinez schreef:
stef schreef:
Dan kan je iedereen die wat afsteekt aanpakken en hoef je niet eerst te controleren of het illegaal is of niet. Mijn zwager was vorig jaar in Parijs, en daar ging geen pijl de lucht in :n

I know, in France doen ze er niet aan. Tenminste ook niet waar mijn vriendin woont maar saaie boel volgens haar.

Nou als politie het verschil niet weet tussen een rotje of nitraat ga ik me toch dingen afvragen :')

Hahahaha, dat weten ze wel zodra dat ding is afgegaan. Na een rotje zit je niet op de spoedeisende hulp, hoor.
Gelukkig is er meer over dit soort rotjes en rotzooi bekend buiten Bokt om. Het zou niet best zijn wanneer Bokt de Koran, of de Bijbel, of het wetboek zou vervangen :D
Ik zie het al helemaal voor me!
Een celstraf wanneer je 3 km te hard rijdt, een afgehakte hand wanneer je het erop waagt je paard op ijzers te zetten. ]
Maar het is de grootste klets dat vuurwerk goed wordt gepraat zolang het niet gericht op dieren wordt gegooid!!!!!!!!!!!!!!

En wat een zwaktebod dat het eens per jaar zou moeten mogen. Heel Nederland klaagt en jankt over de recessie maar er is weer voor vele tonnen zinloos de lucht in gegaan.
Happinez, hoe zou jij het vinden als je nu zat te huilen bij een eventueel eigen paard wat door het geknal in ellende zou zijn geraakt op stal? Het is maar een gewetensvraag hoor ;)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 04:17

Berdien schreef:
Citaat:
Partij voor de Dieren wil verbod op vuurwerk
Een verbod op consumentenvuurwerk is nodig, omdat de gevolgen van het jaarlijkse geknal slecht zijn voor mens, dier en milieu.

Dat vindt de Partij voor de Dieren, die net als vorig jaar bij het kabinet aandacht vraagt voor de nadelen van vuurwerk.

Volgens de partij lopen jaarlijkse honderden mensen letsel op en leidt het geknal tot veel angst en stress bij dieren.

Vuurwerk bevat daarnaast stoffen die slecht zijn voor het milieu, aldus de partij woensdag. Vuurwerk zou wat de Partij voor de Dieren betreft alleen afgestoken mogen worden tijdens professionele vuurwerkshows.

Bron: http://www.nu.nl/politiek/2702928/parti ... rwerk.html

Tja... :+ Hoewel ik het wel ergens begrijp denk ik niet dat dit haalbaar is. Ten eerste 'straf' je een hoop mensen die gewoon hun vuurpijltje afsteken, daarnaast vergroot je hier de illegaliteit rondom vuurwerk alleen maar. Ik denk dat strenger straffen bij misbruik effectiever is. Een taakstrafje bij Halt en een foei gaat dan niet helpen, een beste boete is denk ik effectiever. Maar een algemeen verbod? :n Ben zelf absoluut geen fan van vuurwerk maar dit is denk ik niet realistisch.

Wat vinden jullie?

verbiedt het maar, en laat ze maar zones aanwijzen waarin het nog wel mag, maar dan wel zover mogelijk van dieren af.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 05:40

Ik denk dat het beter, en makkelijker te controleren is, om een aantal plaatsen aan te wijzen als "vuurwerkplaats", waar dan de hele dag naar hartelust geknald mag worden. Eventueel een viaductje eraan toevoegen, en een slootje. Kan iedereen gewoon vuurwerk afsteken zoveel als ze willen, maar de overlast voor mens en dier blijft binnen de perken. Geen gekloot meer met stapels aan elkaar geplakte rotjes in stegen, geen gedoe meer met rotzakjes die het nodig vinden vuurwerk naar mensen en dieren te gooien (ik heb een litteken achter m'n oor door een verdwaalde pijl van een buursnertjochie), minder gewonden door rondvliegende zooi en zooi die al dan niet per ongeluk de verkeerde kant op gaat en mensen die er niet van houden weten waar ze 31 december vooral niet moeten zijn. Dieren kan je dan ook veel makkelijker weghouden van het ergste gedoe. En de volgende dag met z'n allen die plaats weer schoonmaken.

Daar wint iedereen mee. Diegenen die er een hekel aan hebben weten waar ze vooral niet moeten wezen, diegenen die er lol aan hebben weten waar ze wel moeten wezen. Dieren kan je ervan weghouden en wilde dieren hebben snel genoeg door waar ze niet moeten zijn. De troep blijft beperkt tot de afsteekplaatsen terwijl iedereen die wil toch in de buurt vrolijk kan knallen. En iedereen die wil genieten zonder zelf af te hoeven steken weet waar die heen moet, en kan op veilige afstand blijven. En het is veel makkelijker toezicht houden, en ambulances en brandweer weten op voorhand waar ze extra moeten opletten. Kortom: Zo'n beetje iedereen wint. En vuurwerk hoeft niet verboden te worden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 05:44

Tja, ik denk dat het al zou schelen als ze vuurwerk afschaffen dat alleen maar knalt. Dus wél het siervuurwerk (dat ook knalt, maar niet alleen maar) toestaan.

Bij ons geven de paarden en de hond er niks om, maar weet dat er inderdaad beestjes zijn die er helemaal wild van worden. Ik vind ook dat ze gewoon niet moeten toestaan op de hele oudjaarsdag wellicht van 11 uur 's avonds tot 1 uur 's nachts ipv al vanaf 10 uur 's ochtends.

Dus kortgezegt, al het vuurwerk dat alleen maar knalt afschaffen (rotjes etc.) en alleen van 11 uur 's avonds tot 1 uur 's nachts mag er vuurwerk worden afgeschoten.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:31

Ach, al beperkten ze het maar tot het siervuurwerk om 24.00 uur, maar lieten ze het domme geknal overdag achterwege. Dat zou al meer als de helft schelen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:46

Vroeger mocht het toch ook pas vanaf 22.00 uur ofzo?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:58

stef schreef:

Het is gek eigenlijk. Op alle gebied worden regels strakker en strakker om mensen tegen zichzelf en elkaar te beschermen.
Alleen dit niet.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:33

In_Black schreef:
Happinez, hoe zou jij het vinden als je nu zat te huilen bij een eventueel eigen paard wat door het geknal in ellende zou zijn geraakt op stal? Het is maar een gewetensvraag hoor ;)

ik huil niet zo snel dat scheelt, natuurlijk zou ik me dier niet zo willen eigenlijk niet willen zien.
Nou heb ik er maar 1 die wat onrustig word, maar de rest is redelijk cool.
Maar dan is het nog niet zo dat je niet alles kan verbieden voor een dier.

Als ik weet dat mijn dier zo in ellende raakt van geknal zou ik voorzorgsmaatregelen nemen en desnoods als laatste optie een stekkie zoeken waar hij met oud en nieuw rustig zou kunnen staan.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:38

Soms kun je geen voorzorgsmaatregelen nemen he. Ik herinner me nog dat er een paar jaar geleden een jaarling omkwam doordat een paar rothuftertjes vuurwerk bij hem in de wei hadden gesmeten.
Jammer genoeg wordt er niet alleen met oud en nieuw met vuurwerk gegooid.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:40

In_Black schreef:
Soms kun je geen voorzorgsmaatregelen nemen he. Ik herinner me nog dat er een paar jaar geleden een jaarling omkwam doordat een paar rothuftertjes vuurwerk bij hem in de wei hadden gesmeten.
Jammer genoeg wordt er niet alleen met oud en nieuw met vuurwerk gegooid.

En dan komen we weer bij het punt wat we gisteren avond al aangesneden hadden.

Het zal toch een eeuwige discussie blijven tussen voor en tegenstanders, maar de pvda heeft mijn stem in ieder geval niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:45

Langcara schreef:
stef schreef:

Het is gek eigenlijk. Op alle gebied worden regels strakker en strakker om mensen tegen zichzelf en elkaar te beschermen.
Alleen dit niet.

Mobiliteit ook niet. Zie discussie mbt max. snelheid. Waarom zou je die discussie in vrédesnaam willen als veiligheid prioriteit heeft.

De reden; economisch belang.
Het maatschappelijk draagvlak ís al een product van ´voorlichting´.

Een interessant vraagstuk is in hoeverre de burger het recht heeft zichzelf en diens gezin/have te beschermen wanneer zoals in deze gevallen de overheid diens belang en veiligheid niet waarborgt.

Om het eventuele antwoord op die vraag bij voorbaat te castreren is er de bangmakerij over wapenbezit.
Je moet de politie bellen. Die kómt echter alleen wanneer je zelf je gezin/beesten beschermt. Dát is namelijk pas echt eng. Voor de overheid :)*

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:13

Voor dieren vind ik qua overlast een beetje onzinnig, het is hooguit twee avonden, maar het geouwehoër met dieren pijn doen enzo komt me wel mijn neus uit.

Een betere reden voor een verbod vind ik de gezondheid van de afstekers/omstanders. Ik liep om 12 uur even buiten met mijn glaasje champagne om het vuurwerk te bekijken, nog geen 10 minuten later kwam er al een ambulance voorbij met loeiende sirenes.. Bah..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:29

Alle argumenten zijn waar maar toch vind ik zo een verbod belachelijk. Leven en laten leven lijk mij. Heel veel mensen hebben wel lol van vuurwerk.

Wat moet straks verboden worden? Ik heb weleens het idee dat die mensen van de PvdD niet helemaal met beiden benen in de maatschappij staan. Misschien wel van een specifieke doelgroep maar niet breed gedragen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:37

Vjestagirl schreef:
Damned schreef:
Is dat vuurwerk dan zo belangrijk voor jou? dat vind ik redelijk zielig hoor...
Elk jaar breken er dieren uit, raken gewond of raken getraumatiseerd, maar nee dat geeft niet natuurlijk, want vuurwerk is toch zo mooi voor ONS om naar te kijken!

En vind jij vuurwerk even belangrijk voor ons als autorijden,kleren en drinken?
Ik denk niet dat we doodgaan of zullen ziek worden mocht er geen vuurwerk meer zijn.
Je moet het wel in het juiste perspectief zien!

Er breken dieren uit die op de verkeerde manier gestald staan tijdens oud en nieuw. Hier staan de paarden in hun vertrouwde stal, een stukje buiten de bebouwde kom, lichten aan, radio aan en wat te eten. Ze geven er totaal geen sjoege op.

Net als huisdieren, doe zo normaal mogelijk, maar houd je dier binnen tijdens het ergste geknal. Ja, er zijn dieren bang voor. Ja, er zijn ook dieren bang voor het lucht alarm, voor auto's voor vanalles en nog wat. Je kunt niet 1 dag per jaar lol afschaffen omdat dieren er bang voor zijn.

Je zult ook niet doodgaan of ziek worden als je geen auto meer kan rijden (sterker nog, de kans om dood te gaan zal omlaag gaan). Dus dat kunnen we ook afschaffen.

En ja, ik durf wel te stellen dat vermaak ontzettend belangrijk is voor een mens.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Als ik 1 partij een grote giller vind dan is het de PvdD wel... die komen af en toe met zulke idiote ideeën en staan niet met beide benen in de maatschapij van nu.

Overigens is onze hond van 7 maanden absoluut niet bang en heb ik van mijn staleigenaar vernomen dat mijn hittepettit lekker rustig op haar kuil stond te kouwen om 12 uur. Stukje van opvoeding denk ik ook (uitzonderingen daargelaten).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 01:24

Mijn dieren zijn ook niet bang voor vuurwerk geweest, ze schrokken wel als het extreem hard was en dichtbij (een vuurpijl ontplofte eens vlak boven de kop van mijn hond en dat was geruime tijd voor de 31e) maar ze werden er niet de hele tijd bang voor. Maar mijn dieren zijn niet de enige dieren van Nederland.
Ik vind het zèlf een ellende om de 30e naar mijn werk te fietsen en onderweg uit te moeten kijken dat ik niet beschoten of bekogeld word met te vroeg afgestoken vuurwerk. (Niks "het is maar 1 dagje per jaar", ze beginnen al in november en in december komt het "legale" vuurwerk er nog bij).

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:40

Ik vind het juist goed dat de pvvd dit opbrengt en ze zijn ook echt niet de enige. Wij mensen staan niet echt meer met beide benen op aarde heb ik soms het gevoel en dan is een beetje tegengas niet gek. Is toch logisch dat zo'n partij hiermee komt? Als ze tegen de bio industrie ageren staat iedereen op zn achterste benen wat dat is economie en nu staat iedereen weer op zn achterste benen want het gaat om vermaak... Ik persoonlijk vind dat we wel eens wat meer rekening met elkaar en levende wezens kunnen houden en dat slaat niet eens zozeer op dit topic maar in het algemeen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:28

fransje23 schreef:
Alle argumenten zijn waar maar toch vind ik zo een verbod belachelijk. Leven en laten leven lijk mij. Heel veel mensen hebben wel lol van vuurwerk.

En een steeds grotere groep heeft geen lol van vuurwerk. Je zult bv maar astma hebben, om zomaar eens wat te noemen. En bovendien woont niet iedereen op een plek waar men zich netjes aan de regels houdt. Helaas.

En okay, nu vind ik ook de PvvD nou niet de meest serieus te nemen partij ever, maar zij zijn niet de enigen die vragen stellen bij of het nog wel verantwoord is om mensen zelf vuurwerk te laten afsteken:
Citaat:
“Zoals ik ieder jaar weer zeg: de situatie in Nederland is zo absurd dat het aantal oogletsels door vuurwerk tijdens twee jaarwisselingen gelijk staat aan het totale aantal beschadigde ogen bij alle soldaten uit de Verenigde Staten die in Irak hebben gevochten. Een groot aantal slachtoffers had voorkomen kunnen worden als zij een vuurwerkbril hadden gedragen. Waarom is het in Nederland nog steeds geoorloofd om zelf vuurwerk af te steken?”, vraagt Tjeerd de Faber, oogarts in Het Oogziekenhuis Rotterdam en woordvoerder van Het Nederland Oogheelkundig Gezelschap, het gezelschap waarbij alle in Nederland werkzame oogartsen aangesloten zijn, zich af.

(quote uit een link van langcara)
Daarnaast nog alle politiekorpsen, brandweer en ambulances die extra werk hadden...nee, leuk feestje hoor.

Zo heb ik me dit jaar ook weer afgevraagd wat nou de lol toch is van dat afsteken. Je ziet geen ruk van wat je doet (wij op stal daarentegen hadden een perfect uitzicht) en kan iemand mij nou eens uitleggen wat er nou zo ontzettend leuk is aan dat geknal?

Nee hoor, ik ben het weliswaar helemaal eens met dat er al teveel verboden en regeltjes zijn, maar dit is er eentje die ik van harte zou steunen. En als dat niet kan, aub verkoop op de 31e en afsteken vanaf 10 uur 's avonds graag...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:57

JuliaMaria schreef:
Een betere reden voor een verbod vind ik de gezondheid van de afstekers/omstanders.

Je hebt helemaal gelijk.
De PvvD staat echter voor de díerenrechten dus dat aspect is wat zij opbrengen.
Verwijt het dus niet hén dat de partijen die de rechten van de omstanders zeggen te vertegenwoordigen dit nalaten :)*

Fransje23; de lol van vuurwerk is een vrijheid die de veel belangrijker rechten van anderen op veiligheid schendt. Vrijheid van de één houdt op waar het de grens met fundamentele rechten van anderen overschreidt.
Sta het desnoods toe in voetbalstadions. Verplicht een speciale verzekering en knal je handen er maar af.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:09

Miss. zou het beter zijn als er alleen nog maar sier vuurwerk verkocht gaat worden.Dus geen rotjes en andere harde knallers.Dat zou al een hele hoop geknal schelen.En dat illegale vuurwerk krijg je er toch niet uit,dat blijft bestaan.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:11

picobello schreef:
Ik vind het juist goed dat de pvvd dit opbrengt en ze zijn ook echt niet de enige. Wij mensen staan niet echt meer met beide benen op aarde heb ik soms het gevoel en dan is een beetje tegengas niet gek. Is toch logisch dat zo'n partij hiermee komt? Als ze tegen de bio industrie ageren staat iedereen op zn achterste benen wat dat is economie en nu staat iedereen weer op zn achterste benen want het gaat om vermaak... Ik persoonlijk vind dat we wel eens wat meer rekening met elkaar en levende wezens kunnen houden en dat slaat niet eens zozeer op dit topic maar in het algemeen.

En dat is waar de partij van de dieren de plank misslaat imo. Als ze eerst nou eens gaan pleiten voor een zware wetgeving mbt dierenmishandeling en verwaarlozing. Dan hoeft vuurwerk ook niet perse verboden te worden.
Ze werken in de omgekeerde wereld als je het mij vraagt.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben enorm blij dat er een partij is die opkomt voor de dieren..maar ik zie ze als een stel dames met teveel vrije tijd..want als je hun om hulp en visie vraagt, dan komt er helaas eerst hun ego op de 1e plaats en vervolgens pas het antwoord.
Nee, imo zouden ze de dieren in Nl veel meer helpen met een wetswijziging en dan daarna zaken als verbod op vuurwerk buiten de bebouwde kom bv (daar staan veelal dieren in hun weide en de reeen in de bossen etcetc, die kunnen geen beschermning krijgen van hun eigenaren door ze binnen te houden bv en daar kan wat mij betreft dan best een wet op verbod van komen hoor)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:18

Nu katten we de PvdD wel af maar het onderwerp vuurwerk verbod veranderd er niet mee.
Vorig jaar waren het de oogartsen die ook voor een verbod waren. Of nemen we die ook niet serieus?