Amerikaanse soldaten slaan schaap dood in Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:52

Mixje90 schreef:
Wat mij interessant lijkt en misschien nog wel een keer wil doen is wat cijfers verzamelen.
Bijvoorbeeld de kosten van een maand irakoorlog of afganistan oorlog en dan kijken hoeveel mensenlevens in 3e wereld landen daarmee gered kunnen worden door bijv. medicijnen te kopen etc.

http://costofwar.com/en/

Met 2 euro kan een malaria-patient geholpen worden.
Met niet veel meer een lepra-patient.

Maar zover hoeft de amerikaan helemaal niet te kijken; Het is een westers land met derde wereld statistieken.
Daar valt nog héél wat intern aan armoede, analfabetisme, honger, gezondheid, misdaad, tienerzwangerschappen, vrouwnehandel etc. te verbeteren.
Nog maar te zwijgen over de mensenrechten van de eigen burgers in de VS.
Corruptie en de met anti-terrorisme wetten uitgeholde bill of rights geven een heel nieuw ontwikkelingsgebied voor getreden mensenrechten waar geld heel nuttig aan besteed kan worden....

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:08

Gini schreef:
gummie schreef:
Oeioei, ken je geschiedenis!!!

Ik ken mijn geschiedenis: België is medebevrijd door het Amerikaanse leger. In plaats van iets te roepen, kan je dan beter beargumenteren wat er verkeerd is.

Zie de link niet helemaal. Dus omdat Belgie mede is bevrijd door Amerikanen, is het ok om een schaap de hersens in te slaan met een basebalbat en erom staan te lachen? Het punt is juist het volledige morele failliet van dit soort mensen die met gemak zo'n geweldadige daad kunnen doen. Iemand met een beetje gevoel en geweten zou dit niet zo makkelijk kunnen. En dan heb ik het niet over de acties van soldaten in een gevecht...het moge duidelijk zijn dat er dan gewonden en doden vallen. Het gaat om wat soldaten doen als ze niet vechten....gaat niet alleen over het schaap maar ook over martelen van gevangenen (Abu Ghraib). Als soldaten het psychisch niet aankunnen moet je ze niet naar een oorlogsgebied sturen...er zijn genoeg soldaten die geen wandaden begaan dus hou de labiele types gewoon lekker thuis.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:10

bethje31 schreef:
Dus omdat Belgie mede is bevrijd door Amerikanen, is het ok om een schaap de hersens in te slaan met een basebalbat en erom staan te lachen?

Ja, dat is exact het punt dat ik wil maken. ;)

Je zult zelf wel begrijpen dat deze conclusie kant noch wal raakt. ;)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:17

Gini schreef:
bethje31 schreef:
Dus omdat Belgie mede is bevrijd door Amerikanen, is het ok om een schaap de hersens in te slaan met een basebalbat en erom staan te lachen?

Ja, dat is exact het punt dat ik wil maken. ;)

:?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:19

Wat snap je niet?

bethje31 schreef:

Het eerste deel was een antwoord op iemand anders, het tweede deel heb ik tot in den treure ontkent (zul je zien wanneer je mijn berichten terugleest). Het geheel raakt kant noch wal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:34

Gini schreef:

WO2 erbij halen om kritiek op wandaden van amerikanen nú te ontkrachten slaat helemáál nergens op.

Dat is als de kleinzoon van een politieagent die een ongeluk voorkomen heeft niet mogen bekritisieren voor verkrachting.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:37

Ik vind het feit dat een enorme groep mensen nu de aanwezigheid van de troepen in Iraq en Afghanistan weer aan de kaak stellen al een goede resultant van dit filmpje!
Ook ik vind dat de manier van slachten nogal onorthodox en inhumaan is. Sterker nog, al mijn bloedvaten trekken zich zo'n beetje samen en ik heb het filmpje ook niet gekeken.
Ja, er zijn 'verzachtende' omstandigheden.
Maar die troepen zitten daar niet om de onschuldigen te beschermen. Die troepen zitten daar om de Amerikaanse economie te beschermen. Niets meer en niets minder.
Het is het je schaamteloos verrijken over de rug van een inmiddels weerloos land.

Arm schaap.... fijn dat er weer mensen zijn die daardoor aan het nadenken zijn gezet!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:38

Huertecilla schreef:
Gini schreef:

WO2 erbij halen om kritiek op wandaden van amerikanen nú te ontkrachten slaat helemáál nergens op.

Dat is als de kleinzoon van een politieagent die een ongeluk voorkomen heeft niet mogen bekritisieren voor verkrachting.

stevige maar heldere vergelijking!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:40

Als het goed is komen die Amerikaanse soldaten heel binnenkort naar huis.
Obama heeft beloofd dat alle militairen thuis zouden zijn vóór de kerst.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:42

Huertecilla schreef:

Ik heb nooit gezegd dat deze daad niet bekritiseerd mag worden, enkel genuanceerd:

Dit heb ik even terug in dit topic gezegd:
Omdat ik (en anderen) proberen een context te geven aan deze gebeurtenis, proberen niet alles zwart-wit te zien, keuren we deze gebeurtenis meteen goed, zien wij er geen erg in? Komaan zeg, ik ben een dierenliefhebber, natuurlijk vind ik dit vreselijk en mogen deze mannen een gepaste straf krijgen.

De vergelijking met WOII was geen lijnrechte vergelijking van de twee oorlogen, dat raakt idd ook kant noch wal (goh, ik hou van die uitdrukking). Het was de vergelijking van twee gebieden. Omdat het nu een ver-van-mijn-bed-show is zijn er mensen die zomaar even gaan veroordelen. zolang het niet in onze achtertuin gebeurd wordt er met scherp geschoten. Ik vraag me af of de commentaren nog even hard zouden zijn als betreffende personen tot familie of vriendenkring behoren. DAT is het punt wat ik (misschien wat ongelukkig) wilde maken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:44

Lusitano schreef:
Maar die troepen zitten daar niet om de onschuldigen te beschermen. Die troepen zitten daar om de Amerikaanse economie te beschermen. Niets meer en niets minder.

Ik denk dat dit schaap sowieso was doodgeslagen, ongeacht het 'grote doel' van deze oorlog.

Nog een punt dat ik wil maken: ik keur de oorlog niet goed, ik keur deze specifieke daad niet goed, tegelijkertijd wens ik de betreffende soldaten niet dood, noem ik niet alle Amerikaanse militairen lompe debielen. En dat kan niet van iedereen in dit topic gezegd worden jammer genoeg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:49

Nu we toch in het verleden aan hetgrijpen zijn; grijp eens naar de ´politionele acties´ in Indonesië.

Dat was gewoon fout.
NL was de bezetter en de Indonesiërs waren géén terroristen.
NL jongens werden er voor hun nummer heengestuurd en voor hun eigen overleven daar voor het blok gezet om te schieten, doden.

Wat de VS nu doen is veel fouter.
Die zijn niet vanuit een coloniaal verleden een positie aan het verdedigen.
Die zijn er om belangen te stélen heengegaan; treden daarbij alle mensenrechten en alle internationale rechten met gelaarsde voeten.
Bijna het meerendeel van de ´soldaten´ in Iraq/Afghanistan is inmiddels huurling. Zit daar niet voor diens nummer maar voor geld; schiet niet voor overleven maar als beroep.
Dat lijkt héél veel op het ´Polen jagen´ en andere kruistocht-activiteiten van religieuze ridderorders in de Middeleeuwen.

anneliesdj

Re: Amerikaanse soldaten slaan schaap dood in Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:52

Heerlijk die HC visie's, lekker kort door de bocht weer.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:52

Ik zou mijn ogen uit mijn kop schamen als ik zulke familieleden had..Gelukkig heb ik die niet en houden mijn familieleden zich met contructievere dingen bezig dan oorlog voeren.
Maar goed, ben het met je eens dat wij niet weten hoe het daar is en dat je niet zomaar kunt oordelen maar dan nog denk ik niet, dat als ik naar Afghanistan zou gaan, dat ik een schaap de hersens in zou moeten slaan door dingen die ik daar te zien zou krijgen. Nogmaals niet alle soldaten in Afhanistan gedragen zich slecht dus blijkbaar zijn er veel soldaten die het psychisch prima aankunnen en niet vervallen in gestoorde acties. Het Amerikaanse leger moet dit soort gestoorde types terug naar huis halen en beter selecteren in de toekomst en duidelijk maken dat dit soort dingen niet kunnen..

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:56

Vreselijk, ik werdt echt pissed of van dat filmpje. ;(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:59

anneliesdj schreef:

Ja, en Guantanamo zou ook opgeheven worden.
De werkelijkheid is dat het er nog steeds is en het identieke Bagram enórm uitgebreid is.
Er is alleen een betere deksel op de doofpot.

Het terughalen van soldaten is een fárce.
Voor elke soldaat van het VS leger minder gaat er een subcontractor meer.
De bezetting en plundering van Iraq en Afghanistan is en wordt in hoge mate geprivatiseerd.
Dat is nóg minder zichtbaar voor de internationale gemeenschap.

Het is nog extremer dan in de koude oorlog toen de sovjets grotendeels gelijk hadden over schending van hun rechten.
Amerika ís in Iraq en Afghanistan de boeman. Dat is nu hard op weg om het exclusieve domein van amerikaanse warlords betaald door de amerikaanse staat te worden.
Plundering in ruil voor nucleair afval.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:00

anneliesdj schreef:

Maar jij denkt zeker ook dat er geen Nederlandse militairen meer in Afghanistan zitten... Alle militairen voor kerst thuis... Nou echt niet...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:01

Haha dat is wel wat beloofd is ;)
Hij heeft nog een week.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:01

anneliesdj schreef:
Heerlijk die HC visie's, lekker kort door de bocht weer.

Je geeft mij teveel eer.
Dat van die kruistochten kan je heel goed onderbouwd door zeer kundige lieden vinden.
Als je dat wil.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:54

ík ben benieuwd of het merendeel wel weet waar die het over heeft.. Allerlij meningen/feiten worden hier rond gegooid, maar weten jullie werkelijk wat er gaande is ?

Sorry maar het topic ging over een arm schaap waar iets mee gebeurd is wat niet door ðe beugel kan. Een aantal van ons reageert op wat reacties van derden (in de trant van bom erop ed). En nu komen er alweer oorlogen van vroeger voorbij... Wat is dit ? Het neerhalen van amerikaanse soldaten ? Ik vind dit eigenlijk ook wel neerhalen van andere landen.. Wie denken jullie dat er vaak samenwerken met de amerikanen ? Is dat dan meteen slecht ? NEE.

Er gebeurd een sh*tlode aan rotzooi op de wereld, door burgers en militairen. Maar het merendeel van de militairen wil er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het minder zal worden.
Maar er mag ook wel eens wat meer aan de militairen (vooral op uitzending) gedacht worden, aan wat er met mensen kan gebeuren die verschrikkelijke dingen mee maken. Erger nog dan menig van jullie kan voorstellen. Dat die jongens/meiden/mannen/vrouwen dan flippen heeft een reden. Daar horen consequenties op, helemaal mee eens, maar ook hulp. Oh en nog iets, de amerikanen worden nu afgekraakt maar dat gebeurd daar niet alleen...

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:59

Citaat:
Maar het merendeel van de militairen wil er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het minder zal worden.

Ja en het bewijs daarvoor is een oorlog om 1 man en een oorlog gebasseerd op leugens...

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:07

Mixje90 schreef:
Citaat:
Maar het merendeel van de militairen wil er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het minder zal worden.

Ja en het bewijs daarvoor is een oorlog om 1 man en
een oorlog gebasseerd op leugens...

Voor de militairen die daar zijn niet, daar is het geen leugen. De redenen waarom er militairen naar die oorlog moeten mag discutabel zijn (vind ik ook) maar voor de militairen die daar zitten, of elders hun taken uitvoeren..

Dat is niet de enige "oorlog", meer nog dan men weet. En ja het merendeel wat meevecht/oefent/werkt doet dat met de reden die ik net noemde..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:10

Gini schreef:
Lusitano schreef:

Ik denk dat dit schaap sowieso was doodgeslagen, ongeacht het 'grote doel' van deze oorlog.

Nog een punt dat ik wil maken: ik keur de oorlog niet goed, ik keur deze specifieke daad niet goed, tegelijkertijd wens ik de betreffende soldaten niet dood, noem ik niet alle Amerikaanse militairen lompe debielen. En dat kan niet van iedereen in dit topic gezegd worden jammer genoeg.

Daar kan ik me dan weer wel in vinden! :) Ik denk overigens dat als de focus wordt gelegd op soldaten in het algemeen, dus van alle landen in alle oorlogen, ipv op "de Amerikanen" we tot de conclusie mogen komen dat dit gedrag niet typisch Amerikaans is, maar wellicht wel typisch voor militairen in oorlog. En dan kunnen we naar vele voorbeelden verwijzen, ook dat van Nederlandse soldaten. En wederom een koppeling maken met het gevangenisexperiment. Dat de discussie nu alleen gaat over de VS, is dan ook niet terecht in mijn ogen. Maar wel heel voorspelbaar, helaas.
Laatst bijgewerkt door gummie op 14-12-11 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:13

Citaat:
Voor de militairen die daar zijn niet, daar is het geen leugen. De redenen waarom er militairen naar die oorlog moeten mag discutabel zijn (vind ik ook) maar voor de militairen die daar zitten, of elders hun taken uitvoeren..

Dat is niet de enige "oorlog", meer nog dan men weet. En ja het merendeel wat meevecht/oefent/werkt doet dat met de reden die ik net noemde..

Niemand verplicht ze om in dienst te gaan... of wel?
Zeg dat maar tegen al die moeders wiens kinderen gestorven zijn door de oorlog...

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:19

@ gummie juist dat wilde ik ermee zeggen ! :j

@mixje er worden dus wel mensen verplicht het leger in te gaan, niet in nederland (als je verplicht bedoeld alsin daadwerkelijk dienstplicht)
Je reactie is wat kort door de bocht, je wordt militair dus eigen schuld dat je dan die dingen meemaakt... Daar vind ik het naar klinken.
Waarom zou ik dat zo niet mogen redeneren, maar mogen mensen er wel een WO bijhalen ?
Het gaat verdorie om een schaap. Niet dat dat niet erg is, maar om dan zon discussie te krijgen als deze vind ik dan wel erg knap.

I
Ik bedoel dit trouwens niet aanvallen naar iemand, gewoon wat ik ervan vind