Wet werk en bijstand 2012

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Re: Wet werk en bijstand 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:30

Ja en zo proberen ze dat te doen dus... niet echt op de goede manieren..

Als dit er door is,let maar op hoeveel gezinnen hier ten onder gaan.. met andere woorden : hier komen nog veel meer kosten van.. schulden,kinderen die uit huis gegooid worden,hulp.. bla bla bla.. nee ik denk dat dit een kansloos iets is..

Problemen aanpakken ben ik met ze eens,maar niet ten koste van alles...

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:36

Abiola schreef:
Nee, die uitkering gaat ze krijgen omdat ze wrs. onvoldoende arbeidsverleden heeft om in aanmerking te komen voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering. In mijn ogen zijn uitkeringen niet voor luxe zaken, maar voor primaire levensbehoeften, niet voor auto's en tatoeages dus. Dan kan die uitkering in dat geval ook wel naar beneden worden bijgesteld. En daarnaast zou ze ook bij de vader van haar kind kunnen aankloppen....

Saskia, ook in jou geval. Waarom zoek je geen baan? Ik weet dat het niet makkelijk is als alleenstaande moeder, maar het kan wel hoor.

Als zij dit zelf niet doet, dan is de kans vrij groot dat de gemeente het voor haar doet. Zij zullen hem dan aanspreken op de alimentatie en die komt dan via de gemeente alsnog bij haar terecht.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:42

Niet elke gemeente doet dat Depende.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:53

Helemaal terecht...

Uitkering is er niet om leuke dingen van te doen, en als jij thuiswoont, heb je normaliter geen ruim 800 vaste lasten ... Zowel doe je iets niet goed..

Wij betalen maandelijks niet zoveel om idd de luxeproducten van iemand te kunnen betalen die thuiswoont en toch volledige uitkering krijgt. Of andersom ook natuurlijk, waarom uitkering betalen als er dus voldoende maandelijks inkomen is? Ook al is je kind maar 20, als kindlief dan gewoon 1300 of meer thuisbrengt is het toch prima..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:58

Noem je dat voldoende maandelijks inkomen, als je het deelt met de overige gezinsleden?
En vergeet je niet even dat het kind dan dus de vaste lasten van de ouders overneemt, en dus voor 2 of 3 personen betaalt?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:05

Saskia9 schreef:
Niet elke gemeente doet dat Depende.

Iedere gemeente heeft wel die bevoegdheid, natuurlijk zijn er nog wel een aantal voorwaarden. O.a. erkenning evt. huwelijk. Maar ik kan mij niet voorstellen dat de gemeente er totaal niet naar kijkt.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:10

Dat is inderdaad te gek voor woorden,een kind die voor de vaste lasten van de ouders op gaat draaien.
Kind is verantwoordelijk voor de ouders,maar de ouders zijn nog altijd de ouders,dus stel de ouders besluiten om kip te eten,en kind vind dat te duur,hebben de ouders nog altijd het gevoel dat ZIJ het moeten beslissen.. nee dit slaat nergens op.

En ook andersom niet,ik ben 26,thuiswonend met een kind,stel dat ik geen baan heb,moeten mijn ouders alles voor mij gaan betalen..zij hebben er ook niet voor gekozen dat ik in de steek gelaten werd,en geen recht op een huurwoning kreeg,en zoals het er nu naar uitziet nog steeds lang mag wachten..
Ouders gaan er ook vanuit dat zij hun leven kunnen inrichten zoals zij willen als hun kinderen uit huis gaan...
Dit gaat te ver dus..

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:20

Heino schreef:
Abiola schreef:
maar zij moet ook inzien dat paarden, auto's en tatoeages een luxe zijn waar ze nu gewoonweg het geld niet voor heeft.

Eens. Ik wil dat mijn belastinggeld naar mensen gaat die anders 's nachts op straat of op het station slapen, die wekelijks naar de voedselbank moeten en geen passende kleding voor hun kindjes kunnen kopen. Ik wil dat mijn zuurverdiende centen naar mensen gaat die het écht nodig hebben, die ik met mijn centen waar ik hard voor gewerkt heb een dak boven hun hoofd kan geven, gezond voedsel kan bieden. Ik wil niet dat míjn zuurverdiende centen naar een mobiele telefoon of paard gaan...

Helemaal mee eens! Ik vind het niet erg om te betalen voor anderen, veel liever dat dan andersom, maar dan wel voor het hoogst noodzakelijke en niet voor 'luxe'.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:23

Ersina schreef:
Waarom wordt mensen die hun werk zijn kwijtgeraakt toch zoveel misgunt?

Het is geen kwestie van misgunnen, ik gun iedereen een leuke hobby. Maar ik heb liever dat dat geld voor die hobby's naar bejaarden die niet gewassen kunnen worden door bezuinigingen gaat.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:36

Voor sommige situaties´s is deze wet wel goed.

Ik heb een schoonzusje die 26 is en nog thuis woont en gewoon niet wil werken en zo´n 800 euro vangt
in de maand voor niets doen .
Zal alleen maar toe juigen als deze groep mensen aangepakt gaan worden.
Ik denk dat ze of heel snel werk zal moeten gaan zoeken of het huis uit moet want ik denk niet dat mijn
schoonouders er op zit te wachten dat ze alles moeten gaan betalen en terecht.

Ik moet ook fulltime werken als alleenstaande ouder voor een paar honderd euro meer dat mijn schoonzusje elke maand schoon
in het handje vangt.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:48

Maar dat is raar paddington, en helemaal fout van de gemeente!
Die moeten erop blijven hameren dat je werk zoekt,je moet zelfs solliciteren!

Toen ik bij de gemeente aanklopte was dat omdat ik echt niks parttime kon vinden,had al 2 maanden fulltime gewerkt,en toen was mijn zoontje 2,5 maand oud.. ik kan je vertellen,dat is echt niet tof als je ook nog eens midden in de gebroken nachten zit!
Zelf voor 4 dagen kon ik niks vinden,toen de gemeente mij ergens wilde voorstellen vond ik dit een goed idee,was een baan voor 3 dagen in de week.Echter,als ik niet ZELF op dat bedrijf was toegestapt,had het nog 3!! maanden geduurd voordat ze me eindelijk voorstelden,dus de prioriteit van de gemeente ligt gewoon ergens anders..die maken de mensen lui heb ik soms het idee.
Ik ben zelf bij dat bedrijf gaan werken,ik werkte er al 3 weken voordat ik mijn contactpersoon te pakken kreeg,het eerste wat ze vroeg was hoevaak ik gesolliciteerd had! Ik kon ze mooi vertellen dat ik al 3 weken aan het werk was,werk wat ZIJ perse wilde regelen ivm subsidies die zij ervoor kregen...

Ergens klopt er iets niet.
Ik wil graag werken,ik hou van regelmaat voor mezelf en mijn zoontje,mijn zoontje gaat gewoon naar een gastouderopvang,word hij niet slechter van.Maar dat ik eigenlijk perse 40 uur moet werken zodat ik mijn zoontje nooit zie maakt ze niks uit.. En dat terwijl ik eigenlijk vrij sta van sollicitatieplicht!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:52

Saskia9 schreef:
Ouders gaan er ook vanuit dat zij hun leven kunnen inrichten zoals zij willen als hun kinderen uit huis gaan...
Dit gaat te ver dus..

In heel veel landen is het vrij normaal om thuis te wonen tot je 30e als je geen geschikte woning kan vinden.
Dat ouders gewend zijn om de kinderen op hun 18e het huis uit te bonjouren is m.i. een luxe probleem als dat niet meer kan.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:06

Ja ik weet het en heb al talloose disussies er over gehad maar ja de plaat is erg dik voor der kop.. en die van mijn schoonouders ;)
Enigste wat zij hoeft te doen is 1 middag vrijwillig te werken bij een verslaafde voorziening maar dat is maar 3 a 4 uur aanwezig zijn.

Ik weet het hoe het is om een uitkering te hebben met een klein kindje.. ik heb zelf in de situatie gezeten..
Ik ben ook van 0 begonnen alleenstaand op 18 jarige leeftijd met een kind.

Ik ben dit jaar na 5 jaar in vaste dienstverband gezeten te hebben ontslagen vanwege de crises en moet op 2 uurige ´curses´
bij de UWV om een WW uitkering aan te vragen.. van de 25 man-vrouw die daar zaten was ik de enigste die ontslagen
was met een vast contract..

Gelukkig had ik na 2 weken weer een baan gevonden want ik wil echt niet terug naar gemeente.

Ik ken zoveel voorbeelden dat gezinnen of alleenstaande ouder die gewoon gezond zijn en het verdommen om
te werken.. bij mij was de gemeente altijd heel bot en streng maar schijnbaar bij hun niet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:21

paddington schreef:
Ik ken zoveel voorbeelden dat gezinnen of alleenstaande ouder die gewoon gezond zijn en het verdommen om
te werken.. bij mij was de gemeente altijd heel bot en streng maar schijnbaar bij hun niet.

Ja dat ken ik... Ik snap het ook nooit :n

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:38

Maar daarbij hoeft de gemeente niet bot of streng te zijn.
Iemand met een normaal fatsoen moet gewoon werken voor zijn of haar geld.
Kijk,als je bijvoorbeeld alleenstaande ouder bent zonder dat je daar iets kan doen,niet voldoende uren kan maken,of echt geen baan vinden voor tijdelijke aard,dat zijn uitzonderingen.
Maar mensen die gewoon kunnen werken,moeten ze dan maar verplichten om vrijwilligerswerk te doen.

En zelfs dan nog zeuren die mensen.Bij mij op het werk zitten regelmatig van dat soort mensen.Ik werk hier toch voor niks zeggen ze dan,en als ik vraag hoezo voor niks? Dan zeggen ze enkel dat ze niet in loondienst zijn maar het van de gemeente krijgen.. ik zie dat gewoon als werken voor je geld hoor,het bedrijf en gemeente hebben daar regelingen voor,maar je werkt niet voor niks,namelijk voor je levensonderhoud!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:31

Heino schreef:
gummie schreef:
Maar wat als je een paard al hebt, en dan pas in een uitkering belandt of afhankelijk wordt van je ouders bijvoorbeeld? Twee mogelijkheden: verkopen, of afmaken. Ik zie J&H hier schrijven dat ze, om welke reden dan ook, haar paarden laat inslapen.

Ik leef absoluut mee, maar ze had die paarden al veel eerder in kunnen laten slapen. Heel hard, maar dat had dr €100 (dat was het toch per maand?) x 11 = €1100 schuld kunnen besparen!!! Ik vind de situatie waarin J&S zit oprecht vervelend voor dr, maar ik kan ook niet ontkennen dat ik denk dat ze te weinig heeft gedaan om haar schulden minder hard op te laten lopen.

En over het geen werk kunnen vinden, ik blijf het vreemd vinden. Ik ken werkelijk niemand die keihard zijn best gedaan heeft werk te zoeken die geen werk heeft kunnen vinden. Ja, het zijn niet de allerleukste baantjes, maar hey, werk = werk.

Laat jij al je dieren inslapen, je doet je auto weg, gaat op droog brood leven vanaf het moment dat het even niet meer gaat? De kans was aanwezig dat medicatie aan zou slaan, dan had er niets aan de hand geweest....

Heel jammer voor sommige hier, maar IK doe niet mn paarden weg als het even wat beroerder gaat, als ik vooraf had geweten dat het zo lang zou duren... ja natuurlijk! Maar niemand weet het van te voren.

Ik heb mijn paarden een kans gegeven, ik heb mijzelf een kans gegeven om beter te worden en ik heb afgewacht totdat ik zéker wist dat het niet anders kon. En toen heb ik de definitieve beslissing gemaakt.

Mijn auto verkopen? Krijg ik max. 2000 euro voor.... maximaal. En waar zit ik dan? Nog slechter, want dan kan ik niet naar het ziekenhuis, heb ik totaal geen vervoer waar dan ook heen.
Een mobiel is NOODZAAK in mijn geval, aangezien ik zomaar in één keer in elkaar kan storten door weer een verlamming waardoor ik dus ook niet naar de huistelefoon kan. En dan?

Djeez... wat denken jullie allemaal? Dat ik nergens aan heb gedacht, dat ik een luxe leventje leid en het wel goed vind zo?
Je hoort mij niet zeggen dat ik zielig ben, ik zeg alleen dat de afhandeling ontzettend langzaam gaat bij de gemeente en het complete bullshit is om maar helemaal geen geld te geven aan diegene die het hard nodig heeft en niet anders kán.

Dus als het even kan, stop met dat oordelen. Jullie kennen me niet. Als je wat wilt weten, vraag het dan gewoon en je krijgt antwoord. Maar ik oordeel niet over jullie, dus oordeel ook niet over mij, danku.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:35

Abiola schreef:
Ik ook niet. Ze leeft boven haar stand, en geld waar ze recht op heeft, alimentatie, laat ze liggen omdat ze die vent niet meer moet. Kan ik best begrijpen hoor, maar ze verwacht wel dat wij het ophoesten.

Als ik haar was ging die auto vandaag ook op marktplaats, en ging die ex maar mooi betalen voor zijn kind.

Mooi... ga jij hem even bellen? Even UREN spenderen in de rechtbank and what not om dat gezeik geregeld te krijgen? Ga jij het gevecht met hem aan, de tijd die het kost, de energie?

Want IK heb het niet.... na zoveel maanden steggelen en ziekenhuisbezoeken is de energie simpelweg op.

Je weet niet hoe ik leef, je weet niet wat ik doe, je weet niet hoe ik me voel. Stop met dat oordelen vanachter je computer en vraag gewoon door totdat je het plaatje hebt, want nu weet je niets.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:10

JessAndHope, mensen die niet in deze situatie zitten hebben geen idee waar je mee te maken kunt hebben als alleenstaande moeder,hoe machteloos je bent,in alle gevallen..
Voordat mij dit overkwam dacht ik er misschien ook makkelijker over.. maar als je er eenmaal inzit...
Meid,probeer je energie te sparen,sommige mensen die het makkelijker hebben kunnen zich niet inleven in dit leven.. Ik wens het dan ook niemand toe!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:15

Saskia9 schreef:
JessAndHope, mensen die niet in deze situatie zitten hebben geen idee waar je mee te maken kunt hebben als alleenstaande moeder,hoe machteloos je bent,in alle gevallen..
Voordat mij dit overkwam dacht ik er misschien ook makkelijker over.. maar als je er eenmaal inzit...
Meid,probeer je energie te sparen,sommige mensen die het makkelijker hebben kunnen zich niet inleven in dit leven.. Ik wens het dan ook niemand toe!

Zoals ik al zei, dacht ik er net als zij over toen ik nog op en top gezond was. Ik werkte 50 uur in de week, zwaar werk... had het naar mn zin... had een vriend, gepland zwanger... :n Tsja... en dan gaat ineens alles mis.

Ik heb allang aangegeven bij de gemeente dat ik niet eens om hulp WIL vragen, maar ik kan niet anders.

Ja.... dat stukje terugwerkende kracht gaat eerst naar mijn hypotheek, dan naar mijn zorgverzekering enz enz... en wat er over is gaat naar mijn ouders.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 00:54

Ik ben toevallig ook op mijn 19e alleenstaand moeder geworden, dus ik denk dat ik wel weet waar ik het over heb. Ik woonde toen ook thuis, deed de avond-HEAO en heb daarna een baan gevonden. Door hard werken verdien ik nu een fatsoenlijk inkomen. Maar toen ik dus met kleintje aan de studie was, moest ik ook rondkomen van twee-a driehonderd gulden die ik in de supermarkt kon verdienen als mijn moeder of zusje oppasten. En dus had ik geen paard, auto, leuke kleren enz. Nu heb ik dat wel, maar ik heb daar zelf hard voor gewerkt.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 00:57

Abiola schreef:
Ik ben toevallig ook op mijn 19e alleenstaand moeder geworden, dus ik denk dat ik wel weet waar ik het over heb. Ik woonde toen ook thuis, deed de avond-HEAO en heb daarna een baan gevonden. Door hard werken verdien ik nu een fatsoenlijk inkomen. Maar toen ik dus met kleintje aan de studie was, moest ik ook rondkomen van twee-a driehonderd gulden die ik in de supermarkt kon verdienen als mijn moeder of zusje oppasten. En dus had ik geen paard, auto, leuke kleren enz. Nu heb ik dat wel, maar ik heb daar zelf hard voor gewerkt.

Jij kon/kan werken.... ik niet.

Big diffirence....

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 01:02

Ja en dit topic gaat over de wet werk en bijstand. Daar val jij niet onder als je arbeidsongeschikt bent.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:31

Ik heb al heel duidelijk geciteerd dat ze daar wel onder gaat vallen volgens de nieuwe regeling, omdat de WIJ dan vervalt. Het enige wat hier meerdere malen gevraagd wordt, is een beetje in te tomen ipv achter je beeldscherm te oordelen en toch weer jezelf als maatstaf te nemen.

Je bent J&H niet, je kent J&H niet, en het maakt wel degelijk uit of je kan werken of niet! Want als je ziek bent, zoals J&H, en je leven daardoor plotseling verandert, dan komt er meer bij kijken dan gewoon even wat beter op de centjes te letten. Ziekte brengt extra kosten met zich mee, zowel voor de samenleving als individueel. Om het maar niet te hebben over de emoitonele impact die het heeft, en de frustratie die het oproept. En als je vind dat die mensen die ziek zijn en niet kunnen werken niet zo zielig moeten doen, moet je misschien eens een bezoekje brengen aan die mensen en een beroep doen op je inlevingsvermogen en compassie.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:56

Diep respect voor J&H !!!!!

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:13

Ik heb het hele topic door gelezen ;-)

Dus mijn situatie:
- Dochter word 19 thuiswonend, stufi met lening plus zorg toeslag. ( Anders kan ze haar vaste lasten niet betalen!)
- Ze moet zelf al haar dingen betalen, schoolgeld aflossen in maandelijkse termijnen
- Zorg verzekering ( plus aflossing achterstand en eigen bijdrage)
- Boeken en schoolspullen zelf aflossen in termijnen
- Geen hobby's. sport , gsm abbo ( prepay)
- Oja wel een OV kaart dus reizen gratis ( gelukkig)
- Ze komt 20 euro te kort iedere maand.
- Bijbaan onmogelijk voor haar naast school en stage.

Ik zit helaas in de wwb.

Dus ik moet haar per 1 januari op straat zetten, want als ze de stufi gaan korten dan moet ik alles betalen voor haar ( wat ik met liefde zou doen) maar onmogelijk, kan net zelf mijn vaste lasten betalen, heb ik het niet over schulden ( schuldsanering komt eraan)

Als ze uit huis gaat krijgt ze meer stufi, maar een kamertje huren kost hier 300 euro, dat kan ze dan toch helemaal niet betalen?
Werken is nu nog geen optie, misschien volgend schooljaar ( weekenden en vakanties)

Tja, daar zit je dan met je kind....................
Ze is helemaal overstuur nu van dit topic, wil helemaal nog niet uit huis omdat ze qua iq nog net 14 jaar is........................

Morgen ga ik maar eens de soos bellen hoe en wat..................
Zou toch erg zijn als ik zou moeten betalen voor haar en het niet kan?
Moet ze dan maar stoppen met school ( omdat het te duur is) en gaan werken voor 3 euro per uur?

poeh hey, en ja stel je voor zoals het voorbeeld, stel ze verdiend 1300 euro ( ik roep maar wat)
Mijn wwb stoppen ze dan ( oke snap ik wel) maar dan moet zei mijn vaste lasten betalen, eten, drinken, kleren, maar de schulden dan????
ik zit op 800 euro vaste lasten ( huur, GWL,verzekeringen,internet, tv,huur cv )
Dan nog het eten enz, waar moet ze dan van sparen voor een eigen huur woning? Kamertje? basis uitzet? ( kringloop heb ik zelf ook en ben tevreden)

Daar heb ik geen kind voor op de wereld gezet om voor mij en mijn schulden op te moeten komen!
Ik wil juist dat zei het beter krijgt/doet, haar school af kan maken en een normale baan............
Waarom zou zei de dupe van mijn rommel moeten worden?

Rare regels die komen gaan, ik hoop dat ze het per indivudu gaan bekijken.............