Weer ''u'' gaan zeggen, de oplossing ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Weer ''u'' gaan zeggen, de oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:48

Bij ons is dat een deel van het dialect ook denk ik. Ik moet echt moeite doen voor "je" en "jij" maar u komt er als vanzelf uit. Met "ge" en "gij" combineert "u" ook gewoon veel beter.

Ik zeg het tegen mijn honden ook of Sam "Gaat het u niet jong?" :') of "Gaat ge u gedragen?"
Wij gebruiken "u" dus ook als minder beleeft terwijl een nederlander (nederlandse vriendinnen zeggendat vaak) dan altijd reageren met "je hoeft geen "u" te zeggen hoor" dat ik denk van "eh :?" :')

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:55

Op het VMBO spraken wij de leraren aan met 'u' en meneer/mevrouw (achternaam) iedereen :j wie dit niet deed kreeg hierop een correctie :j

Op het MBO spreken wij de leraren precies het zelfde aan, met uitzondering van onze mentor, die wilt zelf dat we haar bij der voornaam noemen, en dan spreken wij haar ook aan met 'je'

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:27

Nueve schreef:
Op de middelbare school gebruikte ik wel consequent achternamen, maar niet altijd u. Nu op de uni gebruik ik voornamen en je/jij. Maar dat verschilt per studie.

Wil je misschien uitweiden over de context waarin je op de uni je/jij zegt? Ik heb namelijk aan twee universiteiten ingeschreven gestaan (NE en BE) en beide waren formeler ingesteld dan de middelbare school, dus dit vind ik wel interessant. :j

Momenteel studeer ik aan een Belgische uni en daar is het altijd 'professor', wanneer je 'mijnheer't wordt zelfs dat eigenlijk niet geapprecieerd, men heeft er ook lang genoeg voor gestudeerd natuurlijk. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:29

SanderD schreef:
Nueve schreef:
Op de middelbare school gebruikte ik wel consequent achternamen, maar niet altijd u. Nu op de uni gebruik ik voornamen en je/jij. Maar dat verschilt per studie.

Wil je misschien uitweiden over de context waarin je op de uni je/jij zegt? Ik heb namelijk aan twee universiteiten ingeschreven gestaan (NE en BE) en beide waren formeler ingesteld dan de middelbare school, dus dit vind ik wel interessant. :j

Momenteel studeer ik aan een Belgische uni en daar is het altijd 'professor', wanneer je 'mijnheer't wordt zelfs dat eigenlijk niet geapprecieerd, men heeft er ook lang genoeg voor gestudeerd natuurlijk. :+

Ik doe een studie die de samenwerking is van de UvA en de VU, maar mijn studie is totaal anders opgebouwd dan de meeste andere studies. Wij hebben hele kleine klassen (max. 25 studenten) en heel intensief en interactief onderwijs. Alle docenten kennen ons dus ook bij naam, het is een meer informeel sfeertje. Dus het verschilt absoluut per context. Bij de gemiddelde studie in Nederland zeggen de studenten wel 'u' neem ik aan.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:36

Ah, vandaar ja. :j In dergelijke kleinere groepen zal het contact inderdaad wat informeler zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:23

Ik spreek mijn leraren ook met hun voornaam en jij aan, hebben ook kleine klassen (zit met 15 mensen in de klas - is HBO, studie is er niet op universitair niveau) :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:24

Waarom moet er in Nederland de taal zo vervlakt worden.
Een kleine beleefdheids vorm zoals U zeggen tegen een ouder persoon of leraar wordt al afgeschaft en normaal bevonden.
Geef mij maar de ouderwetse vorm van aanspreken.
U voor een ouder persoon.
U voor iemand aan de telefoon die je niet kent.
U voor iemand die in functie boven je staat.
U voor paps en mams, oom en tante, oma en opa.

Ik ben misschien ouderwets, maar ik heb er een grote hekel aan als een snotneus van 20 loopt te jijen en te jouwen tegen mij.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:33

Ariebren schreef:
Waarom moet er in Nederland de taal zo vervlakt worden.
Een kleine beleefdheids vorm zoals U zeggen tegen een ouder persoon of leraar wordt al afgeschaft en normaal bevonden.
Geef mij maar de ouderwetse vorm van aanspreken.
U voor een ouder persoon.
U voor iemand aan de telefoon die je niet kent.
U voor iemand die in functie boven je staat.
U voor paps en mams, oom en tante, oma en opa.

Ik ben misschien ouderwets, maar ik heb er een grote hekel aan als een snotneus van 20 loopt te jijen en te jouwen tegen mij.

Snotneus van 22 talking here: _/-\o_