Boetes fors hoger, wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:53

Ach de rest erachter had wel hersens, die riepen hem tot de orde, zegt genoeg vind ik ;) gewoon een rotte appel. Beetje jammer dat zo'n kerel dan ook nog op een paard zit.

Ik wist niet dat je ook op de vluchtstrook mocht staan als je moest overgeven. Had ik eerder moeten weten (was als kind zwaar autorijziek en heb eens uit het raampje gekotst op de snelweg... hele auto zat onder, ik zat voorin :') )

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:56

was een reactie op Sammyvriend die vond dat ze het zo hoog mogen maken 'als ze zelf willen', en de overdrijving lijkt me duidelijk te maken dat dat niet zo is. ;)

Dingen mogen best in het redelijke blijven, dus boetes ook. De redenatie 'moet je maar geen overtreding begaan' is dan dus ook niet houdbaar.

De enige reden die wat mij betreft zou pleiten vóór het verhogen van boetes, is dat er dan meer blauw betaald kan worden, waardoor de pakkans vergroot wordt... aangezien dat wél aantoonbaar overtredingen verlaagt.

Maar ja, als er dus dan minder overtredingen begaan worden kan dat extra blauw weer niet betaald worden...

Oh, ik dacht dat een auto die nog in principe te verplaatsen is, altijd eerst naar een parkeerplaats of andere plaats van de snelweg af, gereden moest worden.
En dat je niet mag stoppen in principe om te kotsen of andere lichaamsinhoud onverwijld kwijt te raken. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:34

Filfill, waar denk jij dat vluchtstrook voor is??? Ik heb als kind heel wat keertjes buiten gestaan ivm wagenziekte... :r

En dat citaatje van die man met die fiets...denken er nu echt mensen dat de politie zich moet gaan aanpassen aan iemand die vind dat hij een stukje kan af gaan snijden en dan vind dat hij niet de gebruikelijke weg tussen de mensenmassa moet gaan nemen of terug en een omweg....maar dat de politie maar moeite voor die man met fiets moet gaan doen om hem maar zoveel mogelijk dienstbaar te zijn???

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:41

Wij hebben/hadden geen auto dus zo vaak zat ik er niet in, en normaal ging het altijd netjes in het zakje :')

Man met fiets, heb je het nu toevallig over mij? :? In dat geval, ik sneed geen stuk af (ja wel van mijn normale route, maar ik fietste gewoon op het fietspad ;) ), ik kwam gewoon via de zijkant aanfietsen en daar was niks afgesloten, maar ik stond wel mooi aan de verkeerde kant.
Ten eerste mocht ik niet terug want ik moest bij die agente gaan staan wachten (lijkt me een prima oplossing ;) ) en toen kwam die lummel die vond dat ik maar door 't hek geplet moest worden met fiets en al. Sorry hoor, maar elke sukkel snapt dat dat niet kan :x Kom op, gebruikelijke weg tussen de mensenmassa :roll: er stonden er een stuk of 200 tegen een hek aan geplet, dat kan toch nooit.
Overigens stond die mensenmassa inderdaad op mijn gebruikelijke weg. Ik was alleen om het pleintje ervoor heen gefietst door die andere weg te nemen. ;)

Anoniem

Re: Boetes fors hoger, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:24

Je had toch keuze om om te draaien en de andere weg te nemen?? Je hebt nl altijd steeds zelf de keuze....en wellicht ben jij een normaal reagerende burger, maar in dergelijke situaties heb je juist last van mensen die bewust gaan tegenwerken en dat kan je dan zelf ook inschatten door zo een conflict niet op te gaan zoeken en gewoon weg te gaan en een omweg te fietsen..maar zo zit het leven in elkaar, keuzes, conflicten opzoeken of vermijden, steeds weer zelf de keuze....zonder een ander de zwarte piet toe te spelen...

En dan iemand die wellicht net een hoop gezeik heeft gehad om die als DE politie en EIkel af te spiegelen, is ook eigenlijk best wel sneu, want jij kent die persoon niet....het is zo makkelijk om alleen op bonnen te schelden, ga maar eens een weekje meedraaien, dan zul je zien dat het allemaal niet zo makkelijk is en dat je je ook kan voorstellen dat als er dan ineens een groepje fietsers zich daar gaan opstellen, dat dat ook weer iets is wat niet de bedoeling was, ach alleen al even een verplaatsing in de situatie, doet al wonderen.

Zo ook de situatie van de man/ vrouw met kinderwagen op de dam, opstootje en die mensen wilde per sé hun rechte lijn wandelen en kregen het aan de stok met de ME, schande werd er over geroepen, want zij waren nette burgers een werden toe geschreeuwd en ook nog eens een tik met de wapenstok...tja keuzes van beide kanten...

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:25

Ik snap Fiffill wel. Ik ben zelf ook een keertje heel lang geleden, toen was ik 14 ofzo, bij een wedstrijd Utreg-Ajax geweest, werd rellen uiteindelijk en omdat ik naar de wc moest ben ik weggelopen van mijn zus en kwam toen bij de linie van de ME terecht :? er was toen een vrouw bij de ME die tegen mij zei dat ik bij haar moest koment staan, ik liep dus naar haar toe en kreeg vervolgens van een andere MEer een duw met de wapenstok dat ik weg moest! Zo zie je dus maar weer dat ze allemaal anders zijn en dus anders reageren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:34

Russel ik snap niet hoe je het in het geval van Fiffil voor de politie op kan nemen en Fiffil van verkeerde keuzes beschuldigt....

Ze kwam er per ongeluk terecht, de weg was niet afgesloten, en moest dus op sommatie van de politie eerst bij die agente blijven. En het hele geval was gewoon normaal afgelopen als die ene agent niet die beslissing nam om haar tussen twee hekken met fiets en al in een opdringende mensenmassa te persen... een onbenul kan inschatten dat dát niet echt gaat werken.

Ze hadden Fiffil overigens ook weg kunnen sturen. Ze was niet ergens 'waar ze niet hoorde', ze 'probeerde de politie niet tegen te werken of aanwijzingen te negeren', nee, het was gewoon onvoorziene samenloop van omstandigheden. De weg had eigenlijk afgesloten moeten worden denk ik dan.

Ben jij zelf agente Russel? Zelfs dan zou je moeten inzien dat ook politie soms fouten maakt, blijft mensenwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:49

Dingen worden altijd zo overtrokken als ze het zelf meemaken, want ze treffen nooit blaam...Heeft het zin gehad om met je fiets aan de hand naast de hekken te blijven staan?? En voor hoe lang dan? Tot het hele gebeuren over was, als ramptoerist? Dus als je er netjes blijft staan, hoef je niet weg, dan is het goed....jij wel....en juist door dat gedrag ontstaan er conflicten.

Mensen denk eens na....alles is altijd asociaal als de politie iets sommeert....en ik geloof er niets van dat die agent uit het niets kwam en ineens haar tussen de menigte propte....ze had nog steeds de keuze om te keren, maar heeft dat niet gedaan....en die keuze is haar heus wel gegeven, maar om dan niet meteen weg te gaan, heeft tot gevolg dat je als een klein kind weggezet wordt.

heb jaren in Amsterdam gewoond, daar gebeurd elke dag iets en elke dag zijn er een handjevol bijdehandten die een weerwoord hebben en tegenwerken...maar zij hebben nooit iets gedaan... :j

Ik wordt nl altijd zo moe van al dat gezeik op de politie, maar owee als ze het zelf nodig hebben....en nee ik ben geen agent, maar ik heb wel genoeg respect om mij onmiddellijk te schikken in sommaties en ga niet "netjes" naast een dranghek braaf te zijn te staan...en verontwaardigd willen worden als het ineens niet meer mag.

Maar het is altijd veel leuker om eenzijdige oprui verhalen met elkaar de politie weer eens af te zeiken....typisch Nederlands...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:57

Volgens mij snap je het niet...
Ze kwam in een vreemde situatie ojee wat nu?
Nou en agent 1 zegt kom maar hier staan. En dat was veilig.
En vervolgens zegt agent 2 nee ga maar daar staan. En door die actie kwam ze bijna onder een mensenmassa of paard ofzo.

Het blijven mensen natuurlijk maar het is wel lastig als zelfs de politie geen éénduidige aanpak heeft dat is het verhaal zo'n beetje.
Wat ik er van begrijp.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:11

russel schreef:
Ik wordt nl altijd zo moe van al dat gezeik op de politie, maar owee als ze het zelf nodig hebben....en nee ik ben geen agent, maar ik heb wel genoeg respect om mij onmiddellijk te schikken in sommaties en ga niet "netjes" naast een dranghek braaf te zijn te staan...en verontwaardigd willen worden als het ineens niet meer mag.

Maar het is altijd veel leuker om eenzijdige oprui verhalen met elkaar de politie weer eens af te zeiken....typisch Nederlands...

Waarom maak je je toch zo druk als je er zo moe van wordt
Alles heeft 2 kanten en aan beide kanten laat men steken vallen

Ik had gisteren een prima ontmoeting met 2 Maastrichtse flikken op de fiets die mij geholpen hebben, de volgende keer kan dat weer anders zijn

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:20

Fiffil 'zeikt' nergens de politie af, ze zet een ervaring neer. Elders in dit topic laat zij zich genuanceerd uit over de politie, naar ik meen.
Kunnen sommigen nog wat van leren....

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:19

De politie zou zichzelf maar's moete beboete....

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:16

randalinpony schreef:
Fiffil 'zeikt' nergens de politie af, ze zet een ervaring neer. Elders in dit topic laat zij zich genuanceerd uit over de politie, naar ik meen.
Kunnen sommigen nog wat van leren....

ik snap ook niet waarom een incident altijd zo op een forum moet worden uitgemeten en dat het altijd dan ineens maar 1 persoon is en geen interactie...en dan altijd onder het mom van DE POLITIE....Ineens deugt die man totaal niet meer....het leven heeft meer te bieden dan alleen 1 enkel incident, waar je zelf ook een inbreng in hebt gehad.....en geloof mij maar om agent in een grote stad te zijn is niet leuk meer...het uitvalspercentage is schrikbarend hoog....hoger dan bij andere beroepsgroepen...

Enne speciaal voor die heilige pope, politieagenten die een vaste snelheidsmeter passeren in hun priveautootje krijgen een week later ook zo een leuke blauw/witte enveloppe van het CJIB :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:23

De boetes staan totaal niet meer in verhouding en ik vind het belachelijk.
Iedereen ziet wel eens een voetganger over het hoofd aan een zebrapad en ook toeteren gebeurd vaak.
Laatst was op de radio dat hun bonnenquota niet gehaald was, door de sneeuw afgelopen jaar hebben we allemaal erg rustig moeten rijden en daardoor konden ze geen boetes uitschrijven.
Dus ze willen eigenlijk dat we ons niet aan de regels houden zodat zij hun cijfertjes halen, bizar toch.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:44

Nicolletje schreef:
Het blijven mensen natuurlijk maar het is wel lastig als zelfs de politie geen éénduidige aanpak heeft dat is het verhaal zo'n beetje.

Dat is inherent aan dergelijke bijzondere omstandigheden.

Ik sta héél vaak bij ongelukken en evenementen het verkeer te ´regelen´ en het gaat altijd allemaal net even anders.

Uiteraard maken ook degenen die de boel in goede banen behoren te leiden soms niet de meest optimale keuze uit de verschillende opties of maken twee een verschillende. Dat kan altijd beter en evaluatie is essentieel.

Wat in mijn ervaring het grootste probleem is, is het ongeduld en de inflexibiliteit van verkeersdeelnemers gekoppeld aan een overdosis ´assertiviteit´.
Het is zowat regel dat er in discussie gegaan wordt en dat is in feite al het niet opvolgen van aanwijzingen.
Van míj mag dat sneller en veel zwaarder beboet worden.
De functionarissen moeten onder dergelijke situaties namelijk al overal tegelijk op letten en ermee in discussie gaan vraagt aandacht die ze vaak niet kunnen missen.

Mbt ´de weg moet dan afgezet worden´ wil ik opmerken dat bij evenementen op de openbare weg afzetten van de hele route in de praktijk geen haalbare opgave is. Zelfs tijdelijk afzetten is een illusie. Dat gaat op een polderweg met één boerderij op elke 5 km. maar niet in bewoonder gebied.
Uiteaard komt er altijd iemand met haast maar zonder gezond verstand uit een straat/uitrit waar normaal vrijwel nooit iemand uit komt.

Vrijwilligers en functionarissen doen hun best doch zonder normale medewerking van iedereen kan er niets meer op de openbare weg georganiseerd worden. Geen sportloop, geen optocht, geen endurance-rit, geen wielerwedstrijd, geen rally; niets. Is dat wat de samenleving wil?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:47

Ik vind het niet meer in proportie staan met de overtreding. De echt asociale rijders worden hier waarschijnlijk toch niet mee gepakt. Ik vind het slechts een kwestie van de staatskas spekken. Leuk voor de agenten die de bekeuringen mogen uitdelen. Of als ze dat niet doen, komt vast het bonnenquota weer aanwaaien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:59

jesito schreef:
De boetes staan totaal niet meer in verhouding en ik vind het belachelijk.

Dat is een terechte opmerking.
Het is fundamenteel dat de strafmaat in verhouding staat met de overtreding.

Een ander steeds heikeler probleem is dat het niet zelden onmogelijk is om geen overtreding te maken. Verkeerssituaties zijn niet zelden ´vreemd´ ingericht.
Voetsgangers oversteekplaatsen bijvoorbeeld zijn notaire probleemgebieden wat dat betreft.
Om te voorkomen dat eigenwijze voetgangers er geen gebruik van maken moeten ze zoveel als mogelijk in het verlengde van het voetpad liggen; dicht bij de straathoek van een kruising.
Waar moet je nu als automobilist stoppen om te kijken of je de weg op/over kan?
Nog ´fraaier´ zijn doorgetrokken strepen die zó zijn getrokken dat alleen een Smart-for-two de bocht kan maken zonder over de streep te komen.
Iedereen kan wel een paar voorbeelden uit diens directe omgeving opnoemen.
Het is dan volstrekt onredelijk om daarvoor gelijk en inflexibel voor te bekeuren. Drakonisch hoge boetes zijn dan insult upon injury.
Net als de redelijkheid van de strafmaat is ook het bij de omstandigheden passend handhaven van regels fundamenteel voor een gevoel van redelijkheid bij de verkeersdeelnemers.

Een gevoel van redelijkheid is cruciaal want de volstrekt logische keerzijde is burgerlijke ongehoorzaamheid; wanneer de regels onredelijk zijn is het redelijk om daar naar eigen goeddunken mee om te gaan.
Dat kan de overheid nooit willen.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:03

Tevens vind ik de formulering vaag. Wanneer claxonneer je onnodig :?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:07

_Veronique_ schreef:

Ik denk dat ze daarmee bedoelen als je op iemand toetert als je hem herkend, zo van HALLO.
Of als je thuis wegrijd, als je hem gebruikt als een soort groet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:08

_Veronique_ schreef:
Ik vind het niet meer in proportie staan met de overtreding. De echt asociale rijders worden hier waarschijnlijk toch niet mee gepakt. Ik vind het slechts een kwestie van de staatskas spekken. Leuk voor de agenten die de bekeuringen mogen uitdelen. Of als ze dat niet doen, komt vast het bonnenquota weer aanwaaien.

Het is niet ongehoord dat er bonus-systemen zijn voor het halen van bonnenquota en een ´incentive´ voor de winnaar...

Er is hier door de economische malaise een lastig spanningsveld ontstaan.
De gemeente krijgt hier een deel van de opbrengst van bekeuringen in de eigen kas.
Hoe groter het financiële tekort van een gemeente, hoe groter de druk op de locale agenten om de kas te spekken.
Een buurgemeente heeft geen geld om de salarissen van december te betalen. Hoe groot wil je de druk op een door die gemeente betaalde agent maken? Onredelijkheid is op die manier voorgeprogrammeerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:09

_Veronique_ schreef:

Wanneer het niet aan een direct ´gevaar´ gerelateerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:22

Huertecilla schreef:
_Veronique_ schreef:

Het is niet ongehoord dat er bonus-systemen zijn voor het halen van bonnenquota en een ´incentive´ voor de winnaar...

Er is hier door de economische malaise een lastig spanningsveld ontstaan.
De gemeente krijgt hier een deel van de opbrengst van bekeuringen in de eigen kas.
Hoe groter het financiële tekort van een gemeente, hoe groter de druk op de locale agenten om de kas te spekken.
Een buurgemeente heeft geen geld om de salarissen van december te betalen. Hoe groot wil je de druk op een door die gemeente betaalde agent maken? Onredelijkheid is op die manier voorgeprogrammeerd.

Al is de bonnenquota wel afgeschaft. Zal alleen zijn dat er nog agenten aan moeten wennen.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:32

Is ook afgeschaft maar ik bedoel agenten willen straks niet meer die bonnen uit gaan delen omdat ze ze zelf belachelijk hoog vinden (is al eerder in het nieuws geweest, voor de verhoging) en dan komen ze in Den Haag vast met het idee om wel weer iets in de trant van een bonnenquota in te voeren omdat er te weinig binnen gehaald wordt..
Agenten zullen nu nog wel meer mensen tegen zich gaan krijgen :n

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:44

kans bestaat zelfs dat agenten die hun eigen werk onredelijk beginnen te vinden, afhaken...