Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:39

Geen Nederlander die opgroeide met dit feest legt de link met slavernij.
Wij zijn ook niet opgegroeid met de "segregation": gescheiden openbaar vervoer, gescheiden toiletten en andere openbare voorzienigen zoals scholen. We hadden ook zeer zeer weinig slaven in Nederland zelf, we hadden wèl veel slaven in de kolonieën Suriname en op de Antillen, maar voor de meeste Nederlanders was ook dat ver van ons bed, in tegenstelling tot de VS.

En daar ligt het probleem denk ik;
Voor de meeste mensen in Nederland zelf, was de slavernij letterlijk ver van ons bed, voor Amerikanen niet! Ga maar na: toen ik geboren werd, waren er nog mensen in leven waarvan de ouders de slavernij in de VS aan den lijve hadden ondervonden!
Toen ik geboren werd, was de rassenscheiding in de VS nog van kracht en voerde Martin Luther King aktie voor gelijke burgerrechten!

Wij hebben nooit een rassenscheiding op Nederlandse bodem gekend, met uitzondering van de jaren '42-'45 van de vorige eeuw, en die was opgelegd door de bezetters.

En nu het ook in de Amerikaanse samenleving is doorgedrongen dat racisme not done is, gaat men anders kijken naar zaken. En als je nul komma nul afweet van de betekenis van Sinterklaas (kindervriend die kadootjes uitdeelt, geholpen door grappige donkergeschminkte mensen die krom praten en goed in schoorstenen kunnen klimmen) met in je achterhoofd het idee: zwart= achtergestelde persoon met beladen geschiedenis van slavernij, en discriminatie, dan meen je dus een racistische gebeurtenis te zien.

Een andere kijk op een kinderfeest, door een andere (recente) historie.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:13

Discriminatie... :7 Er moet altijd wat te zeiken zijn.
Jodenkoeken, negerzoenen...
Zwarte Pieten..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:55

Dat doet mij denken aan wat er hier een aantal jaren geleden gebeurt was. In Antwerpen verkoopte men toen chocoladen handen. Chocolade, omdat België ervoor bekend staat heerlijke chocolade te hebben, en handen, omdat Antwerpen is afgeleid van "handwerpen". Mààr, België heeft ook een triest hoofdstuk in de geschiedenis waar Leopold II Congo als zijn privépretpark zag en waar er aan de lopende band handen en andere lichaamsdelen werden afgehakt. Gevolg: Amerikaanse pers op zijn kop want in België waren ze toch niet aan het lachen met de verminkingen en leed die ze tijdens hun koloniaal verleden hebben aangericht en zijn ze de "handen van afgehakte negers in chocoladevorm" voor plezier aan het verkopen. Of hoe je inderdaad flink de plank kunt misslaan als je de geschiedenis van een land niet weet :+ .

Trouwens over die negerzoenen die telkens terugkomen, was heel die heisa juist niet opgestart door het product zelf, als een grote reclamestunt? Stond me zoiets van bij.. hier worden negerzoenen trouwens iets genoemd waar nog meer mensen voor in het harnas zouden vliegen, maar iedereen gebruikt het als een doodnomaal woord en ik ook al sinds ik een kind ben :+ .

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:59

Hahah inderdaad Kwanyin, alhoewel het discriminerend naar moordende reuzen was. :')
Gelukkig zijn de antwerpse handjes nog lekker in de winkel te vinden, en ken ik niemand die deze link legt!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:08

Marchador schreef:
Zwarte Pieten..

Maar niemand zegt iets over de blanke vla? :Y)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:20

Ik kan mij helemaal niet herinneren dat al die zwarte pieten in De Club van Sinterklaas slecht Nederlands spraken, of was dat ook niet zo? Zo zag ik de pieten als grappig en hulpjes van sint zodat het feest niet in duigen zou vallen. Begrijp niet waarom er altijd zo moeilijk over gedaan moet worden, net zoals die negerzoenen en dat de Gouden Koets veranderd moet worden omdat er slaven op staan. We moeten de geschiedenis niet vergeten en het is erg wat er vroeger is gebeurd, maar dat was vroeger en niet nu. Sinterklaas is gewoon een feest voor kinderen met cadeaus en lekkernijen, wat is daar erg aan?

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:36

Vroeger is het misschien zo geweest dat Zwarte Pieten de slaven waren van Sinterklaas, ik denk dat nu der tijd er niet erg veel mensen zijn die Zwarte Pieten associëren met slaven..
Op zich denk ik dat in het teken van discriminatie er niet erg veel mis is met een Zwarte Piet.. Een Zwarte Piet vind je als kind helemaal geweldig, hij/zij geeft je cadeautjes maakt je aan het lachen geeft je pepernoten en wat niet nog meer!! Ik vind dan ook niet dat er nu een negatieve lading ligt op het zwart zijn van de Pieten, in tegendeel!
Alle kinderen zien Zwarte Pieten als hele aardige figuren, echter als je aan alle kinderen gaat vertellen dat Zwarte Pieten zoveel jaar geleden slaven zijn geweest van Sinterklaas, de blanke man, en dat nu misschien nog steeds wel zijn dan schilder je ze toch heel verkeerd af!!
Tegenwoordig zijn pieten toch helemaal geen slaven meer van sinterklaas??!!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:39

idd zwarte piet is zwart van de schoorsteenroet, vandaar ook de roede en op t dak, heeft dus niets met gekleurde mensen te maken, ik vind het ook weer echt iets bizars dat nu van een onschuldig kinderfeest weer een bijbedoeling word gemaakt, de 'nieuwe'Nederlanders vieren het net zo hard mee met hun kinderen dus snap niet waarom zo'n klein groepje zo hard schreeuwt, laat ze zich met echte problemen gaan bezig houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:41

Dus, 'buitenlanders' maken kinderen in nederland gelukkig en iedereen houd van ze.
Wát een racisme. :Y)

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:45

Mijn docent (universitair Engels) vertelde van de week toevallig hoe zij elk jaar door de school van haar kinderen rond 5 december uitgenodigd werd om over sinterklaas te vertellen. Ze heeft heel lang in Amerika (in Louisiana om precies te zijn) gewerkt, en haar kinderen zijn daar opgegroeid. Elk jaar opnieuw vertelde zij daar op school over sinterklaas, en deed dan, zeker de eerste jaren, heel voorzichtig wat betreft de zwarte pieten, want ja, hoe zouden die kinderen (en hun ouders, die allebei nog wel degelijk te maken hebben met (restanten van) segregation) daar op reageren? Maar elk jaar opnieuw vonden die kinderen het helemaal geweldig, want nu was er ook eens iemand bij een belangrijke feestdag die op hun leek (want Santa Claus is ook blank, en van z'n rendieren moet je t niet hebben :+ ). Ik vond dat zo aandoenlijk om te horen, wij maken ons er heel druk om, en juist zij vinden het alleen maar geweldig...

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:26

Tuurlijk is dat discriminatie! Ik wil ook zwarte piet zijn maar ik ben blank!!! ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:33

Zwarte Piet hoort gewoon bij de Nederlandse traditie.
Dat heeft niks met discrimineren te maken.
Zwarte Piet is een 'typetje'. Een normaal mens, blank of zwart, hoeft zich niet met hem te identificeren.
Ik vind het een beetje flauw als mensen daar zo'n drukte om maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:54

Mag ik nog wel over Moriaantje zingen? Of mag dat ook niet meer ;(.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:59

de kerssman heeft elfjes, zijn dat dan ook slaven, poeh poeh, waar je je al niet druk over kan maken

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:08

love_shyboy schreef:
Marchador schreef:
Zwarte Pieten..

Maar niemand zegt iets over de blanke vla? :Y)

_O- _O- _O- :') * veeg me op

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:45

Splendesco schreef:
Ik kan mij helemaal niet herinneren dat al die zwarte pieten in De Club van Sinterklaas slecht Nederlands spraken, of was dat ook niet zo? Zo zag ik de pieten als grappig en hulpjes van sint zodat het feest niet in duigen zou vallen. Begrijp niet waarom er altijd zo moeilijk over gedaan moet worden, net zoals die negerzoenen en dat de Gouden Koets veranderd moet worden omdat er slaven op staan. We moeten de geschiedenis niet vergeten en het is erg wat er vroeger is gebeurd, maar dat was vroeger en niet nu. Sinterklaas is gewoon een feest voor kinderen met cadeaus en lekkernijen, wat is daar erg aan?

de hulppiet (?) heeft een accent. ook discriminatie :j

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:45

Sorry maar ik vind dat er wel erg veel ophef gemaakt wordt over zwarte piet...
Ik was vroeger dik, rood haar en sproeten..... Moeten Roodkapje, Pipi Langkous en dikkertje dap
dan ook als discriminatie gezien worden?
@ Fred-Kroket Kijk ik snap absoluut dat het heel naar is als mensen je zo nawijzen of iets vervelends zeggen, absoluut!
Zelf genoeg ervaring mee, maar het is een onschuldig kinderfeest... Ik ga mijn kids never nooit wijsmaken dat zwarte pieten misschien wel slaven waren, kinderen zijn zo onschuldig wat dat betreft.... laat die kids lekker in sinterklaas geloven.... Lekker belangrijk..

Wel zou ik ze bijbrengen dat ze nooit iemand mogen beoordelen op het feit dat iemand er misschien "anders" uit kan zien dan zij zelf....
Het feit dat ouders en/of kinderen jou aanspreken/nawijzen/naroepen zegt genoeg over die mensen, gewoon geen opvoeding gehad....

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:16

Ik vind het wel overdreven. Zo kun je nog wel even door gaan. Er zijn veel ergere dingen. Maarjah mensen maken zich druk om de kleinste dingen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:18

_San87_ schreef:
Mag ik nog wel over Moriaantje zingen? Of mag dat ook niet meer ;(.

Pfuh daar zeg je zoiets, onlangs nog naar het oud antwerps poppentheater over het moriaantje geweest.
Als zwarte piet discriminerend is dan is dat tien keer zo erg.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:51

lesilla schreef:
Hahah inderdaad Kwanyin, alhoewel het discriminerend naar moordende reuzen was. :')
Gelukkig zijn de antwerpse handjes nog lekker in de winkel te vinden, en ken ik niemand die deze link legt!

:j
Maar ik kan me voorstellen, als je niets weet over "handwerpen" en alleen de koloniale geschiedenis van België kent je nogal raar opkijkt als je chocoladen handen ziet liggen :D . Helaas dat men dan niet verder kijkt dan de neus lang is en onmiddellijk een hele rel veroorzaakt. Is zoals die ene keer dat In de Gloria een sketch had opgezet van een presentator die de slappe lach kreeg door een medisch probleem van zijn gast, toen was de halve wereld ook in zijn gat gebeten omdat ze dachten dat het echt was :+ .

Wat houdt het moriaantje in, dat ken ik niet?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:05

Moriaan betekent iemand met een zwarte huidskleur..
Liedje:
Moriaantje zo zwart als roet
Ging eens wandelen zonder hoed

Maar de zon scheen op zijn bolletje
Daarom droeg hij een parasolletje

Parasolletje vloog in de lucht
Parasolletje kwam nooit meer terug

Toen ze bij haar moeder kwam
Kreeg ze een dikke boterham

Maar die lustte ze niet meer
Want haar bolletje deed zo zeer

Spreekswijze:
Het is den Moriaan gewasschen (of geschuurd),
d.i. vergeefsche moeite gedaan, hetzelfde alsof men een Moriaan zou willen blank wassen of schuren.

En veel verhalen over de moriaan gaan over de nederlandse tabaksmokkel, waar de afrikanen heel typisch worden voorgesteld. Kanibalen, domme, dikke bh loze vrouwen enz enz

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:23

Elke keer dat er commotie ontstaat met betrekking tot negerzoenen, Jodenkoeken, Zwarte Pieten of anderszins door sommige lichtgeraakte figuren als discriminerend bestempelde zaken, lach ik me rot.

Hebben we dan echt niks beters te doen???

Of denken ze serieus dat een 5-jarig kind zwarte piet en Sinterklaas al associeert met de apartheid en slavernij?

Laten we ook meteen het rechtsdraaiende melkzuur verbieden omdat het alleen door PVV'ers gedronken zou worden.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 01:22

Kijk op 5:20, dit is alvast de uitleg voor de Vlaamse kinderen (en ouders)

:){

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 01:30

Dag Sinterklaas met Bart Peeters <3 . En, de énige échte Sinterklaas Jan Declair! <3 :D

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 01:33

alles wat er in dat programma werd verteld of gedaan was heilig voor me, en het is nog steeds super populair bij de kinderen van nu! en ja hij is de echte! <3