Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Abiola schreef:Ik ben al in Amsterdam![]()
Natuurlijk is die initiële 7,50 voor een kaart fors, dat vind ik ook. Maar ik ga er wel vanuit dat je dan voortaan gewoon saldo op die kaart zet, en je hem dus zeker voor een jaar of vijf gaat gebruiken. Als je helemaal nooit met het OV reist, en toevallig één keertje naar Amsterdam komt met een ploegje is het wel duur, maar dan kies je gewoon alsnog voor de auto toch?
Het reizen is er voor mij wel (ietsje) goedkoper op geworden, en ik heb de ergernis van een horde toeristen die ook moeten stempelen niet meer voor me
mick75 schreef:Ik vind eigenlijk dat er best veroordelend wordt gedaan naar de mensen die niet veel moeten hebben van de Chipkaart. Mensen die het niet willen (of gewoon niet snappen) worden weggezet als dom, niet openstaand voor nieuwe systemen en onoplettend. En dan nog voornamelijk door studenten die toch al makkelijk praten hebben, want zij hoeven niet te betalen en zien daardoor een groot deel van de nadelen niet.
Voor mezelf: Ik sta prima open voor nieuwe systemen. Maar die moeten dan wel een verbetering zijn, en niet een compleet doorgedraaid systeem waar bergen fouten in zitten en dat voor best veel mensen gewoon niet te bevatten is. Een systeem waar geen enkele logica in zit en dat best vaak storingen en andere fouten die je niet wil hebben heeft. Ik heb voornamelijk een probleem met het gebrek aan logica, en de onduidelijkheid. Op gecombineerde stations staan er 2 in/ uitcheckpalen vlak naast elkaar, elk van een ander bedrijf. Welke moet je nou hebben? Dat was op bijvoorbeeld Amsterdam Amstel voorheen met de stempelautomaten al een probleem trouwens, je moest toen ook al goed opletten dat je bij de goede zone stempelde want anders reisde je per ongeluk zwart. Stond toen ook al slecht aangegeven.
Er zit geen logica in welke poortjes er open zijn en welke niet, je moet iedere keer opnieuw maar zoeken naar welke je nu weer door kan. Het opladen werkt niet logisch en helemaal niet handig. Dat opladen van de kaarten, zeker in minder stedelijke gebieden, ronduit lastig is, werkt ook niet in het voordeel van de kaart en hoe je moet opladen is ook niet altijd even duidelijk. Dat de tarieven compleet onduidelijk zijn en je elke keer weer verbaasd bent over wat er nu weer afgeschreven is is ronduit storend. Zo kan je niet eens zeggen van "ik reis elke week voor zoveel euro weg, dus moet m'n kaart dat saldo hebben. Overstappen dat met een beetje pech je 2 x het instaptarief kost, zeker met slechte aansluitingen. Als ik naar m'n moeder ga dan heb ik een overstap van in het gunstigste geval 29 minuten, dat lukt nog net. Vaak is die echter net meer dan 30 minuten en dan betaal je gewoon 2x. Geklooi met abonnementen, die niet op tijd geactiveerd worden, of juist geblokkeerd. Maar wel de boetes doorrekenen als je nietsvermoedend met je kaart incheckt, in de overtuiging dat je abonnement was beeindigd. De zeer beperkte plaatsen waar je kunt zien hoeveel saldo je nog hebt. Het complete gebrek aan anonimiteit omdat je vrijwel nergens, op enkele NS-automaten na, met contant geld kan betalen. De onduidelijkheid van het hele systeem en het vrij grote gebrek aan service of uitleg. Het feit dat je, ook als je slechts eenmalig in ons landje bent en met het OV wil reizen een standaardbedrag van 7,50 voor de kaart gewoon kwijt bent, en er nergens staat aangegeven dat er dan nog geen saldo op staat, dus dat je dat apart nog even moet regelen.
En dan heb ik het nog maar niet over de storingen in het systeem waardoor je niet kan in- of uitchecken. Nou is niet kunnen inchecken nog niet zo'n probleem, niet kunnen uitchecken kost gewoon een hoop geld waarna JIJ de nodige toeren moet uithalen om je centen terug te krijgen terwijl ZIJ een fout maken. Dat is gewoon alles behalve klantvriendelijk.
Er zijn op diverse plaatsen in de wereld prima werkende systemen uitgevonden, die bij veel mensen bekend zijn en anders zonder veel moeite uit te vogelen zijn. Hier moet je nog steeds zelf heel goed opletten en nadenken. Dat moest ten tijde van de strippenkaart ook, maar daarop kon je in een oogopslag zien hoeveel tegoed je nog had, en die was op zo'n beetje elke straathoek wel verkrijgbaar mocht je eens zonder komen te zitten, ook in dorpjes en afgelegen gebieden waar niet veel OV is. Nu moet je maar op zoek naar een automaat, of je privacy helemaal opgeven met het bestellen van een kaart op naam. Om nog maar niet te spreken van als je met een paar mensen een keertje met het OV gaat. Moet je voor iedereen een kaart aanschaffen van 7,50 en daar ook nog saldo op gooien. Duur grapje! Zeker als het maar voor een enkele keer is. Met een strippenkaart kon je gewoon 1 kaart kopen en de hele bubs erop laten reizen. Zonder ook nog eens een basistarief te betalen voor het gebruik van de kaart!
love_shyboy schreef:Anthea schreef:Hoezo niet, dan koop je toch een kaartje in die bus?
Ja maar als je geld op je OV heb staan, en verder geen geld heb, omdat je dat op je OV heb gezet voor je reis?
Ik vind het gewoon belachelijk dat je een OV chipkaart MOET hebben, maar er dan op sommige momenten niet mee kan reizen?