terugkeer van gulden, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:38

Evelli schreef:
Maar zullen de prijzen dan ook weer net zo teruggerekend worden als bij de invoering van de euro?
Toen werd 1 gulden 1 euro. Dus nu andersom ook? 1 euro wordt weer 1 gulden? (veranderen guldenteken in euro teken bedoel ik hiermee ;) )
Dan juich ik het alleen maar toe.

Gaat toch niet gebeuren. Zo europageil als de huidige politiek is.

HIHI...dan mag inderdaad de gulden weer terug!
Ik reken nog steeds dubbel bij die euro en dan is alles inderdaad stukken duurder geworden!
Eigenlijk net wat je zegt, de gulden is nu 1 euro!

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:54

Huertecilla schreef:
Hoewel het weer eens op de persoonlijke toer moet blijkbaar, tóch antwoord omdat je het zo netjes vraagt.

gummie schreef:
Bent U ook een modale burger? of waarom niet?

Nee, want:

Modaal = statistiek het meest voorkomend
Bijvoorbeeld; de modale burger (in NL) = de modale werknemer = gehuwde werknemer met twee kinderen en een inkomen juist beneden de premiegrens van de sociale verzekering.

Wat 100% nvt is.
Ik ben niet eens marginaal in welke statistiek ook.

Stemrecht ligt wat gedifferentieerd en is; nee/ja, nee, ja.
Gebruik is; nvt/nee, nvt, ja.
Wat het zegt is dat ik mijn stemgedrag afstem op waar ik een fundament onder heb en - mijn invloedssfeer.

Ben als vrijwillig hulpverlener actief om daarmee concreet bij te dragen aan de locále maatschappij.

Hi hi hi, wat een toeval!

Dit is bij mij nou precies hetzelfde!!

Hoe is het toch allemaal mogelijk!, zijn er meer bokkertjes die dit ook zo hebben ?? :j _O- :j _O- :j _O-

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:00

We zijn aan alle kanten afgezet met die invoering van de euro. Bleek toch achteraf dat de berekening niet helemaal klopte en dat we erop achteruit zijn gegaan. Ik zie het niet zitten om dit weer opnieuw mee te moeten maken. Je wordt toch afgezet....hoe dan ook! Ik denk dat we beter bij de Euro kunnen blijven, maar hoe het daarmee gaat aflopen op deze manier???
Misschien moeten we wel naar een andere munteenheid....

Ach...voorlopig zitten we nog altijd met een regering die een hele grote bek heeft, altijd vooraan staat, zich als 1 van de weinigen wel wat aantrekt van het begrotingstekort en die z'n eigen land gewoon keihard laat stikken en geen f.... doet om de werkeloosheid te verminderen en de economie te vergroten.... Ik hoor de nieuwe bezuinigen alweer aankomen :(

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:08

Huertecilla schreef:
Hoewel het weer eens op de persoonlijke toer moet blijkbaar, tóch antwoord omdat je het zo netjes vraagt.

gummie schreef:
Bent U ook een modale burger? of waarom niet?

Nee, want:

Modaal = statistiek het meest voorkomend
Bijvoorbeeld; de modale burger (in NL) = de modale werknemer = gehuwde werknemer met twee kinderen en een inkomen juist beneden de premiegrens van de sociale verzekering.

Wat 100% nvt is.
Ik ben niet eens marginaal in welke statistiek ook.

Stemrecht ligt wat gedifferentieerd en is; nee/ja, nee, ja.
Gebruik is; nvt/nee, nvt, ja.
Wat het zegt is dat ik mijn stemgedrag afstem op waar ik een fundament onder heb en - mijn invloedssfeer.

Ben als vrijwillig hulpverlener actief om daarmee concreet bij te dragen aan de locále maatschappij.

U vatte mijn vragen op als een persoonlijke aanval (kennelijk). Zo waren ze niet bedoeld. Ik wilde gewoon weten wat U bedoelde met uw post en uw formuleringen, met name omdat ik het niet fijn zou vinden als ik ten onrechte het idee zou krijgen dat U neerkijkt op de modale burger die zich laat manipuleren vanuit uw positie als niet modale burger die zich niet laat manipuleren.
Dus dank voor uw antwoord.

Dus de conclusie is volgens U dat een gehuwde werknemer met twee kinderen en een inkomen juist beneden de premiegrens van de sociale verzekering zich laat manipuleren door de media.

Poeh, ben ik even blij dat ik niet tot die categorie behoor :) En Holy Pope ook al! Wat gek dat we dan toch niet alle drie dezelfde mening hebben.....
Laatst bijgewerkt door gummie op 13-11-11 19:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:31

HolyPope schreef:
Maar wij kunnen makkelijk leven zonder de chinees, maar de chinees valt een heel eind terug zonder ons.

Ligt eraan hoe je het bekijkt. China is aan een opmars en allerlei staatsschulden en havens enz. in Europa aan het opkopen zodat ze een dikke vinger in de pap in Brussel gaan hebben.
We moeten niet meer denken dat China een zielig 3e wereld land is.

Maargoed, de gulden terug lijkt me niet echt een goede optie.
De Neuro en Zeuro vind ik ook lastig want onder welke vallen Slowakije, Estland, enz? De Oeuro?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:38

Huertecilla schreef:
randalinpony schreef:
Feit is wel dat wij, belastingbetalende burgers, Banken aan het spekken zijn die ook zelf wel hadden kunnen bedenken dat je niet eindeloos leningen kan verstrekken aan regeringen van landjes als Griekenland.

...

Dat maakt banken drijven wel erg lucratief, winst is voor jou, verlies wentel je af op burgers. Heeft ook in Rusland miljarden gekost...

Kan je dat onderbouwen en uitleggen voor Karl?

Die heeft niet op het netvlies dat dit herverdeling van rijdom, vergroting van inkomensverschillen, inhoudt.

Het geval Griekenland is wederom koren om de molen van de kleptocratie.

De Griekse kleptocraten hebben, met hulp van Engels bankiers die het ook geen windeieren heeft gelegd, de Griekse burger en later de europese burger grof geplukt.

Er is geen alternatief voor doorzetten van de redding en daarvoor krijgt een selecte europese kleptocratie de voogdij toegewezen.
Wederom betaalt de europese en Griekse burger een select gezelschap.

Crisis in Griekenland is een fraai vorbeeld van hoe selectief de crisis is. Wat die eigenlijk vooral inhoudt.

Ik kan me voorstellen dat het te ingewikkeld voor je wordt als je alleen je eigen denkpatroon kan volgen. Maar jouw redenering zit zo ongeveer op het niveau van "sinaasappels zijn oranje en dus is het hun schuld dat appels groen zijn".

Tourisme was een belangrijk deel van de griekse economie, door de sterke euro werd Griekenland te duur in vergelijk met andere landen. Vandaar dat Turkije tegenwoordig zo populair is. Als die sterke euro er dan ook nog eens voor zorgt dat je zwakke export nog zwakker wordt en importeren aantrekkelijker, dan kom je als land in de problemen. Hadden ze de drachme nog gehad, dan was die gedevalueerd, waardoor tourisme en export weer interessanter wordt en import minder interessant. Door de sterke economieën in het noorden devalueert de euro niet en komen de zwakkere economieën in de problemen. Voor een land als Griekenland zou de terugkeer naar de drachme dus een zegen zijn.

Voor sterke economieën als Nederland en Duitsland is het juist alleen maar gunstig dat de euro minder sterk wordt door de zuidelijke landen. Dat verbetert onze exportpositie. Kijk naar het verhaal van Sarabande, waarbij de zwitsers hun boodschappen in Duitsland gaan doen. Maar als de zwakke landen op hun eigen munt over zouden gaan, dan zou dat ook de export naar die landen minimaliseren, zou de euro veel sterker staan t.o.v. de dollar, waardoor we wereldwijd een slechtere exportpositie zouden hebben. Vandaar dat het vanuit de nederlandse positie nogal onzinnig is om het weer over de gulden te hebben of te klagen over de miljarden die naar een land als Griekenland gaan. Die miljarden hebben we daar de afgelopen jaren allang weggehaald en blijven we de komende jaren daar ook gewoon weghalen.

De grieken (en dat geldt ook voor die zogenoemde griekse kleptocraten) hebben ons niet geplukt, wij hebben hen geplukt door én een goedkope afzetmarkt voor onze producten te creëeren en door als dank daarvoor met de verzwakte euro onze exportpositie te verbeteren.

joostvangestel

Re: terugkeer van gulden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:52

goed betoog, Karl. Daarnaast ook een niet geheel onrelevante: er wordt hier door sommigen gedaan alsof erbewust is aangestuurd op deze crisis. Tja, om kleptocraat #1 eens te bekijken: Berlusconi is dit weekend toch echt van zijn voetstuk gevallen. Die houdt aan de crisis voornamelijk een dikke financiele en een nog dikkere imago kater over. En dat geldt voor veel "kleptocraten". Die hebben de afgelopen jaren veel veren moeten laten en zullen nog veel veren moeten laten vallen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:59

Ik denk niet dat er bewust is aangestuurd op deze crisis. Al zullen er best speculanten zijn die er wel op gehoopt hebben, zoals er altijd speculanten zijn die hopen op faillissementen van (grote) bedrijven.

Ik denk wel dat er een hoop dingen over het hoofd gezien werden, of als onmogelijk werden aangezien en daardoor niet, of niet voldoende, meegenomen werden in de onderhandelingen en besprekingen. Tot een paar jaar geleden werd er immers heel hard geroepen dat we het nu helemaal voor elkaar hadden en dat er nooit meer een recessie zou kunnen komen! Tja, moet je nu eens kijken...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:11

In plaats van jammeren om het tijdperk van voor de euro, is het beter om het nu beter te maken
Er komen door diverse instanties steeds meer initiatieven om mensen te stimuleren om zaken, ideeën te ontwikkelen, de markt weer aan te zwengelen.
En niet steeds elkaar vertellen hoe slecht het gaat, maar mogelijkheden scheppen en wat de beurs doet hoeven we wat mij betreft ook niet iedere dag te weten.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:14

Evelli schreef:
Maar zullen de prijzen dan ook weer net zo teruggerekend worden als bij de invoering van de euro?
Toen werd 1 gulden 1 euro. Dus nu andersom ook? 1 euro wordt weer 1 gulden? (veranderen guldenteken in euro teken bedoel ik hiermee ;) )
Dan juich ik het alleen maar toe.

Gaat toch niet gebeuren. Zo europageil als de huidige politiek is.

_/-\o_

De verandering naar de euro heeft de landen niet veel goeds gedaan geloof ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:38

joostvangestel schreef:
goed betoog, Karl. Daarnaast ook een niet geheel onrelevante: er wordt hier door sommigen gedaan alsof erbewust is aangestuurd op deze crisis. Tja, om kleptocraat #1 eens te bekijken: Berlusconi is dit weekend toch echt van zijn voetstuk gevallen. Die houdt aan de crisis voornamelijk een dikke financiele en een nog dikkere imago kater over. En dat geldt voor veel "kleptocraten". Die hebben de afgelopen jaren veel veren moeten laten en zullen nog veel veren moeten laten vallen.

Volledig eens met Karl dat de zwakkere landen noodzakelijk zijn om onze euro niet te sterk te laten worden, daarom is het een slecht idee om de zwakkere landen af te splitsen en is het een nog slechter idee om met een noordwesteuropese mark te komen voor nederland en duitsland.
Maar toch denk ik dat deze crisis ontstaan is door de politiek met als doel de dollar weer op pad te helpen en wie weet de yen ook wel uiteindelijk. De dollar is te lang zwak geweest en toe-val-lig (!) is er onlangs nieuwe olie gevonden in de amerikaanse bodem en samen met een eurocrisisje kan op die manier de amerikaanse economie weer een duwtje in de rug krijgen waar wij dan ook weer van gaan profiteren. Want hoe graag we ook van die amerikanen af willen, onze economieen zijn tezeer met elkaar verweven.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:14

hmm interessant dit ik volg ff :)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:37

Waah ik kan dara niet mee rekenen :')

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:48

Esmeetje_xD schreef:

Leer je van zelf ;) De oudere mensen hebben het moeten leren met de euro ;)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:58

Mii_Jessica schreef:
Esmeetje_xD schreef:

Leer je van zelf ;) De oudere mensen hebben het moeten leren met de euro ;)

Dat klopt maar dan ben ik bijvoorbeeld met mijn oma boodschappen aan het doen en dan vind zij iets duur en dan zegt ze dat is wel (...) gulden en dan snap ik er niks van :P
maarja als die mensjes het kunnen kan ik het helemaal ;)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:11

Esmeetje_xD schreef:
Esmeetje_xD schreef:

Dat klopt maar dan ben ik bijvoorbeeld met mijn oma boodschappen aan het doen en dan vind zij iets duur en dan zegt ze dat is wel (...) gulden en dan snap ik er niks van :P
maarja als die mensjes het kunnen kan ik het helemaal ;)

Je leert het vanzelf. Je zult ook wel eens naar een niet-euro land op vakantie gaan. De eerste paar dagen kan het dan wat lastig zijn, maar daarna gaat het vanzelf. En je bent pas dertien, dan worden je (om) rekenvaardigheden ook nog wel wat beter :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:22

Zo gek is het niet :P dat mensen omrekenen moeilijk vinden.
Kijk maar wat er met de euro is gebeurd :list:
Die mensen dachten toen ook dat een biertje van 2 gulden voor 2 euro makkelijk kon :j

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:25

Als we alles nu eens gratis maken, hoeven we ook niet meer om te rekenen :)*

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:28

sarabande schreef:
In plaats van jammeren om het tijdperk van voor de euro, is het beter om het nu beter te maken

Bovendien...'t kost nogal wat tijd en werk voordat je je gulden weer terug hebt...tegen die tijd is deze crisis, zelfs al duurt ie lang en gaan we diep, allang voorbij.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:44

gummie schreef:

Da's ook een idee :j
Wordt alleen wel ietsie lastig om dan mensen te motiveren om naar gratis werk te gaan.
Hoewel als het toch gratis is allemaal dan kan je worden wat je wil, zonder aan het salaris te hoeven denken.
Of de kosten van de vooropleiding.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:52

gummie schreef:

Hmmm... Alles gratis? Jouw paard is mijn paard en andersom?

Gaatnietgoedhelaas :o

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:57

HolyPope schreef:
gummie schreef:

Hmmm... Alles gratis? Jouw paard is mijn paard en andersom?

Gaatnietgoedhelaas :o

Dacht het niet |(
Krijg er een beetje hippie-gevoelens bij :$ ...

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:06

YEAH man, make love, no war!

En lang haar met baard zoals hier <:) .....

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:15

Zou de gulden ook wel terug willen

konden we maar weer stemmen ervoor :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:33

Shilady, ook als de gulden omgerekend wordt?
Ik wilde de gulden al terug, toen de euro net zijn intrede had gedaan :D
Toen ik zag, dat niet de bedragen maar de tekens veranderd werden, zag ik de bui al hangen.
Omrekenen doe ik bijna nog elke dag, helaas.