"Griekenland heeft meer geld nodig"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:32

papagroom schreef:
Levert dan wel het volgende probleem op.....wat is dan het verschil tussen Griekse,en Turkse,yoghurt.

Nimmer het verschil geproeft tussen ouzo en raki.
<<)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:39

slokkie schreef:
papagroom schreef:
Levert dan wel het volgende probleem op.....wat is dan het verschil tussen Griekse,en Turkse,yoghurt.

<<)

...en alle NLers lijken op elkaar en Duitsers.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:49

Heerlijk, dat er zo fijn onderbouwd is door gediscussieerd. Ik heb echt veel gemist. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:50

gummie schreef:
@HC: ik begrijp jouw punt.... Alleen vind ik het persoonlijk niet nuttig om stil te staan bij, of terug te verlangen naar iets dat verdwenen is en ook niet meer terug KAN komen gezien hoe de maatschappij nu in elkaar zit. Dus ja, ben het met je eens. Alleen schieten we er niets mee op.

Je haalt danook iets uit de opmerking wat ik niet bedoel.
Ik geef slechts aan dat je van een gemaakte fout moet léren.
Dat houdt NIET automatisch in dat je op je schreden moet terugkeren.

De eerste stap op de doodlopende weg was landbouw. Een andere heel grote sprong vooruit de verkeerde kant op was de keuze voor het consumptiegroei-model.

Teurgdraaien kan niet. Gewoon doorgaan is stompzinning.
Tenminste; voor de massa, voor de mensheid en de aarde. Niet voor de kleptocratie.
Griekenland is een goed vorbeeld. Wát er ook gebeurt; de Griekse kleptocratie blijft buiten schot. Hun worst case scenario is minder zeggenschap over de uitbuiting en verrijking.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:50

Huertecilla schreef:
slokkie schreef:
<<)

...en alle NLers lijken op elkaar en Duitsers.

Eigenlijk alle blanke wel....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:51

Electra63 schreef:
Ik heb echt veel gemist. :D

Waarom het overduidelijke opschrijven?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:53

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:
Ik heb echt veel gemist. :D

Waarom het overduidelijke opschrijven?

Als jij dan jouw berichten in normaal Nederlands zou schrijven, dan zou ik jouw berichten misschien nog kunnen begrijpen ;) .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:22

Electra63 schreef:
Als jij dan jouw berichten in normaal Nederlands zou schrijven, dan zou ik jouw berichten misschien nog kunnen begrijpen ;) .

Mijn excuses.
De Nederlandse norm is < Mavo3-msn en dat ´beheers´ ik niet.

Vanwege jouw eerdere persoonlijk kwetsend bedoelde opmerkingen naar mij had ik je willen aanraden eens wat over de Griek Aristophanes en over diens stukken te lezen, maar ik heb dat niet in ´normaal Nederlands´ kunnen vinden voor je.

Ander vervelend nieuws is dat TVE de rechten op MotoGP voor 2012 niet kan betalen |(
Dat is op zích geen wereldschokkend nieuws doch het is wel HEEL veelzeggend: De Spaanse nationale omroep kan hun best bekeken/meest populaire programma niet meer betalen. Dat zegt nogal wat over de financiële situatie van de Staat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:32

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:

Mijn excuses.
De Nederlandse norm is < Mavo3-msn en dat ´beheers´ ik niet.

Vanwege jouw eerdere persoonlijk kwetsend bedoelde opmerkingen naar mij had ik je willen aanraden eens wat over de Griek Aristophanes en over diens stukken te lezen, maar ik heb dat niet in ´normaal Nederlands´ kunnen vinden voor je.

Ander vervelend nieuws is dat TVE de rechten op MotoGP voor 2012 niet kan betalen |(
Dat is op zích geen wereldschokkend nieuws doch het is wel HEEL veelzeggend: De Spaanse nationale omroep kan hun best bekeken/meest populaire programma niet meer betalen. Dat zegt nogal wat over de financiële situatie van de Staat.

Misschien moet JIJ eens je eigen berichten teruglezen? Jij begon met aanvallen, jij startte met mouwen, miepen, zeuren, smoesjes, excuses etc. Ik heb nog netjes geantwoord waarom ik niet zou kunnen gaan, als ik zou willen gaan. Dat zijn namelijk geen smoesjes, ik geloof niet, dat ik daarop van jou een excuus heb ontvangen? J Misschien eens leren incasseren of anders niet ruzie maken met iedereen? Je kan namelijk alles wel beter (denken te) weten en mensen van alles beschuldigen, maar dan moet je zelf natuurlijk wel het goede voorbeeld geven of van onbesproken gedrag zijn. Dit was natuurlijk wel n.a.v. een ander topic op Bokt. Jij gaat hier weer door.
En gekwetst worden, kan ik alleen door mensen die IK belangrijk vind en daar behoren bokkers niet bij. :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:50

De pot verwijt de ketel HC!! En dan ook meteen nog even mensen die MAVO hebben gedaan indirect beledigen...

Kunnen we er nu mee ophouden? En dan vraag ik het netjes.... Alsjeblieft.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:59

Huertecilla schreef:
gummie schreef:
@HC: ik begrijp jouw punt.... Alleen vind ik het persoonlijk niet nuttig om stil te staan bij, of terug te verlangen naar iets dat verdwenen is en ook niet meer terug KAN komen gezien hoe de maatschappij nu in elkaar zit. Dus ja, ben het met je eens. Alleen schieten we er niets mee op.

Je haalt danook iets uit de opmerking wat ik niet bedoel.
Ik geef slechts aan dat je van een gemaakte fout moet léren.
Dat houdt NIET automatisch in dat je op je schreden moet terugkeren.

De eerste stap op de doodlopende weg was landbouw. Een andere heel grote sprong vooruit de verkeerde kant op was de keuze voor het consumptiegroei-model.

Teurgdraaien kan niet. Gewoon doorgaan is stompzinning.
Tenminste; voor de massa, voor de mensheid en de aarde. Niet voor de kleptocratie.
Griekenland is een goed vorbeeld. Wát er ook gebeurt; de Griekse kleptocratie blijft buiten schot. Hun worst case scenario is minder zeggenschap over de uitbuiting en verrijking.

Dan ga ik je, eigenwijs en kritisch als ik ben, nogmaals vragen wat je met kleptocratie bedoelt. Het betekent letterlijk stelende macht.... Maar wie zijn dat precies? En waarom noem je ze zo?

En dan, niet geheel onbelangrijk: met jouw tweede zin ben ik het eens!!! Joepie :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:01

gummie schreef:
Dan ga ik je, eigenwijs en kritisch als ik ben, nogmaals vragen wat je met kleptocratie bedoelt. Het betekent letterlijk stelende macht.... Maar wie zijn dat precies? En waarom noem je ze zo?

Dat lijkt mij evident.
Indien dat niet zo is, is de beste uitleg welke ik ken die van Jared Diamond in Guns, Germs, and Steel.

Als voorbeeld zijn het de bankiers die grote bonussen opstijken voor de beursnotering van een bedrijf op basis van financiële resultaten door de handel in ongedekte hypotheken.
Of de investeerders die in de huidige economische herverdeling veel kapitaal vergaren door stro-man opkopen van in beslag genomen huizen, behoud van hypotheekschuld en overheidshulp voor herstel van de liquide positie.
De klasse die in Griekenland veel geld verdient aan de Europese steun voor het herstel van de door hun diefstal verslechterde liquide positie van de betreffende economie.
Degenen die geld verdienen aan de tulpenhandel op de beurs. Helemaal die welke aan zowel op- als neer verdienen.
Geef ze een naam, plak er een etiket op; speculateurs, asset strippers, projectontwikkelaars, verzekeraars, het maakt niet uit en is nooit allesomvattend noch helemaal correct want bv anti-virus programma verkopers liggen dicht bij beschermers/afpersers doch de
klasse/groep is helder. Of niet en dan zie boven.

Wederom begint dit heel vroeg heel elementair zodra er door vestiging en landbouw bezit vergaard wordt. Het is niet iets wat teruggedraaid kan worden of kan verdwijnen. We kunnen wel leren van de uitbuitende kanten ervan.
Ik heb een heel grappig horloge uit de sovjet periode; de Elektronika1. Zonder ook maar één lans te willen breken voor het sovjet communisme kunnen we van bepaalde aspekten uit deze maastschappij wel wat leren.
Een product als dit klokje illustreert een aantal goede :)* voor onze gedoemde weg.
Het is bijna 20 jaar vrijwel ongewijzigd in productie geweest, was ontworpen om lang mee te gaan, is duurzaam gemaakt, heeft de vaste verkoopprijs in de gesp gestanst staan en wie ermee speculeerde ging naar Siberië.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:03

Ik heb overigens helemaal niet het idee dat de kleptocratie buiten schot blijft. Per definitie zijn de echte kleptocraten diegenen die financieel misbruik maken van hun macht en dat zijn dus corrupte figuren. Ik neem aan dat de EU echt wel eisen stelt aan het corruptiebeleid van de Grieken, dus denk ik dat er koppen gaan rollen.

En er zijn foute executives die niet aan hun straffen ontkomen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Jeffrey_Skilling

24 jaar en 4 maanden in de bak is niet niks. Ik denk dat er ook in Griekenland wel wat koppen zouden mogen rollen. In ieder geval moeten die lui die rijk geworden zijn met plukken van het volk eens goed gepakt worden. In dat artikel van de Telegraaf stond overigens doodleuk dat er meer Porsche Cayennes rondrijden in Griekenland dan mensen die meer dan 50000 Euro per jaar verdienen. Daar wordt kennelijk al goed naar gekeken, hoe dat die figuren aan het geld voor zo'n dure bak komen. Ik denk dat er wel meer dan 100 Miljoen euroburgers naar gaan vragen om strafeisen.

PS: Ik zie dat HC ook wat heeft geantwoord. We zijn het niet per definitie met elkaar eens. Maar ook het soort kleptocraten dat HC voor ogen worden gepakt op de plaats waar het hun het meeste pijn doet..

Een kleptocraat is voor mij dus iemand die zijn macht uitoefent om rijker te worden van het systeem. Overigens vind ik daarmee ook belastingontduikers en pensioenfraudeurs daarmee kleptocraten. Dus niet de mensen die met hun 46 met pensioen gestuurd zijn (dat is gewoon een worst die hun is voorgehouden), maar wel diegenen die pretenderen dat opa van 110 nog steeds leeft en onrechtmatig pensioen verwerven.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:04

Huertecilla schreef:
.....................Vanwege jouw eerdere persoonlijk kwetsend bedoelde opmerkingen naar mij..........................

Oooh, sorry, ik dacht dat ik de enige was die kwetsende opmerkingen maakt. :oo

Ik leef alleen niet in een tent, daar kan ik dus ook niet snel uitgelokt worden.... :+

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:07

Huertecilla schreef:
Ik heb een heel grappig horloge uit de sovjet periode; de Elektronika1. Zonder ook maar één lans te willen breken voor het sovjet communisme kunnen we van bepaalde aspekten uit deze maastschappij wel wat leren.
Een product als dit klokje illustreert een aantal goede :)* voor onze gedoemde weg.
Het is bijna 20 jaar vrijwel ongewijzigd in productie geweest, was ontworpen om lang mee te gaan, is duurzaam gemaakt, heeft de vaste verkoopprijs in de gesp gestanst staan en wie ermee speculeerde ging naar Siberië.

Wel ver off topic: Wat voor prijs staat er in gestanst en wat heb jij ervoor betaald?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:59

joostvangestel schreef:
Een kleptocraat is voor mij dus iemand die zijn macht uitoefent om rijker te worden van het systeem. Overigens vind ik daarmee ook belastingontduikers en pensioenfraudeurs daarmee kleptocraten. Dus niet de mensen die met hun 46 met pensioen gestuurd zijn (dat is gewoon een worst die hun is voorgehouden), maar wel diegenen die pretenderen dat opa van 110 nog steeds leeft en onrechtmatig pensioen verwerven.

Zo zie ik dat ook, en als je dan eens goed rondkijkt (ik zit in België, geen idee over Nederland) dan zie je hoe fragiel de staat eigenlijk is, en hoe snel je hier ook Griekenland kan zijn.

Electra63

Re: "Griekenland heeft meer geld nodig"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:04

Ook in Nederland betalen duizenden geen belasting, bestaan er spookambtenaren, komt er fraude voor, zijn er duizenden met onterechte uitkeringen en is er corruptie. Misschien niet in die mate als in Griekeland, maar we moeten niet heiliger zijn dan de Paus.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:44

Electra: en ook in Nederland zijn die strafbaar en als ze gepakt worden hebben ze een groot probleem..

Qua Belgie: ik geloof dat Belgie altijd hoog gestaan heeft op de corruptie-index. Is een groot probleem, wordt niet beter zonder regering..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:35

HC en Joostvangestel: thanx voor het duidelijke antwoord!!! :)

In eerdere topics heb ik gezegd dat ik denk dat er binnen iedere "laag" van de samenleving gestolen, gefraudeerd, etc. wordt en dat ik alle gevallen van dat jatwerk even erg vind. Vandaar dat ik ook al eens de uitkeringsfraudeurs noemde. Ik probeerde daarmee te zeggen dat ik het te eenzijdig vind om alleen de "rijken" of "banken" kleptocraten te noemen, omdat er binnen ieder segment van ons systeem gefraudeerd en gejat kan worden. En ik vind dat in het algemeen alle mensen die misbruik maken van een systeem even hard moeten worden aangepakt. Wil me daarom aansluiten bij Joostvangestel, die ook de belastingfraudeurs en pensioenfraudeurs benoemt.

Van ieder systeem kan door ieder mens misbruik gemaakt worden. Of iemand dat daadwerkelijk doet heeft volgens mij met zowel interne als externe factoren te maken. Gelegenheid, pakkans, sanctie, karakter, opvoeding, omstandigheden, etc.

Dat de een sjoemelt met geld van beleggers, de ander met het geld van belastingbetalers en weer een ander met geld van andere landen, doet niet ter zake vind ik. Allemaal even fout.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:32

HolyPope schreef:
Huertecilla schreef:
.....................Vanwege jouw eerdere persoonlijk kwetsend bedoelde opmerkingen naar mij..........................

Oooh, sorry, ik dacht dat ik de enige was die kwetsende opmerkingen maakt. :oo

Ik leef alleen niet in een tent, daar kan ik dus ook niet snel uitgelokt worden.... :+

Nee, je bent niet de enige.
Het grappige is dat dit richting mij niet strafbaar blijkt op Bokt.
Waneer ik generíek een veeg uit de pan geef is dat wél reden voor een OW.

Dit is hetzelfde fenomeen als mbt de kleptocraten; Qui(s) custodiet ipsos custodes?

De bovenste lagen van de samenleving leven van die eronder en wanneer dat niet integer plaatsvindt is dat een kleptocratie.
Net als op Bokt krijgt je wat je beloont. Op Bokt is dat onbeteugelde valse persoonlijke katterij.
In de economie is dat een ´crisis´ door flagrante herverdeling van bezit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:38

gummie schreef:
HC en Joostvangestel: thanx voor het duidelijke antwoord!!! :)

Graag gedaan.

Het is allemaal erg simpel.
Hogere lagen leven van de lagen eronder.
Dat is allemaal profiteren.
In hoeverre men dat als teveel profiteren ziet is afhankelijk van de ethische opvatting.
Wat wel/geen kleptocraat is, is daarom hoogst flexibel.
In generieke zin is het eigenlijk elke profiterende laag.

Wat er vandaag aan de hand is, is een escalatie van het té veel profiteren.
Zonder fundamentele rectificatie van de structuur welke deze onbeteugelde diefstal op grote schaal mogelijk maakt, is ´hulp´ slechts dweilen met de kraan open.
Niet alleen in Griekenland.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:54

Huertecilla schreef:
In hoeverre men dat als teveel profiteren ziet is afhankelijk van de ethische opvatting.

Ik denk dat je de invloed van leiderschap onderschat. Ik ken leiders die het management van een zo goed als failliete tent overnamen en daarvan een goed winstgevende bedrijf van maakten. Als dat bedrijf een foute leider had gekregen, was bedrijf simpelweg failliet gegaan en hadden alle tienduizenden werknemers bij de sociale dienst aan mogen kloppen. Door goed leiderschap maakte het bedrijf miljardenwinsten en konden ze vele tienduizenden mensen meer aannemen.

Heb ik er dan een probleem mee dat de man in kwestie multimiljonair wordt? Absoluut niet.

Ik heb er wel een probleem mee als er een leider bij een gezond bedrijf komt die daarvan een failliete tent maakt, ook een oprotpremie van miljoenen krijgt. Dat is gewoon fout.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:56

joostvangestel schreef:
Wel ver off topic: Wat voor prijs staat er in gestanst en wat heb jij ervoor betaald?

50 roebels en dat kan ik niet nauwkeuriger koppelen worden aan de huidge prijs dan dat dit meer was dan wat ik er in euros voor heb betaald.

Wellicht weet jij wat 50 roebels in 1980 waard waren zowel in guldens toen als in de SU?
Wat kostte brood? Wat was de huur? Wat was het salaris van een onderwijzer?

Het punt is dat dit horloge met een totáál andere marketingfilosofie gemaakt is.
Géén ´designed obosolescense´ maar made to last.
In onze europese maatschappij moeten we terug naar bijvoorbeeld dat éne tweed jasje van een onderwijzer 40 of meer jaar geleden ;)
Dat was bedoeld en gemaakt om diens leven lang mee te gaan.
Vandaag is dat een schokkend grote stapel zakken van Max vol.
Bij horloges is dat net zoveel nieuwe modellen als jaren dat de Elektronika1 in productie was.
Het illustreert een groeimodel consumptie-economie wat de bovenlagen voedt.
Het is niet alleen niet duurzaam vol te houden op een aarde die niet groter is dan deze is. Het creëert ook een puissant rijke kleptocratie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:58

joostvangestel schreef:
Huertecilla schreef:

Ik denk dat je de invloed van leiderschap onderschat. Ik ken leiders die het management van een zo goed als failliete tent overnamen en daarvan een goed winstgevende bedrijf van maakten. Als dat bedrijf een foute leider had gekregen, was bedrijf simpelweg failliet gegaan en hadden alle tienduizenden werknemers bij de sociale dienst aan mogen kloppen. Door goed leiderschap maakte het bedrijf miljardenwinsten en konden ze vele tienduizenden mensen meer aannemen.

Heb ik er dan een probleem mee dat de man in kwestie multimiljonair wordt? Absoluut niet.

Ik heb er wel een probleem mee als er een leider bij een gezond bedrijf komt die daarvan een failliete tent maakt, ook een oprotpremie van miljoenen krijgt. Dat is gewoon fout.

Je illustreert wat ik schrijf; het is een kwestie van ethische invulling wat je wel/geen kleptocraat noemt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:11

Huertecilla schreef:
50 roebels en dat kan ik niet nauwkeuriger koppelen worden aan de huidge prijs dan dat dit meer was dan wat ik er in euros voor heb betaald.

Wellicht weet jij wat 50 roebels in 1980 waard waren zowel in guldens toen als in de SU?
Wat kostte brood? Wat was de huur? Wat was het salaris van een onderwijzer?

In 1988 was 1 roebel volgens de Sovjetunie 7 Finse marken waard, oftewel rond de 3,36 Gulden. oftewel, officieel kostte het 170 Gulden. Op de zwarte mark kreeg je 1 roebel voor 1 mark, dus 0,48 Gulden. Dat maakte de prijs dan 24 gulden.

Illustratie: voor 10 Roebel kreeg je toen in Leningrad een volledige maaltijd in een goed restaurant, incluis kaviaar, witte wijn en wodka.

We kregen een bon voor het door rood rijden, die was ook 10 Roebel. We hebben ons daar toen dood over gelachen en er waren zelfs wat Amerikanen bij die vroegen of de chauffeur alsjeblieft nog eens door rood wilde rijden...