Gaddafi is dood!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:25

ikkuh15 schreef:
Toen ik vanmiddag nu.nl opende stond er een foto op dat hij dood was. Ik vond dit zeer schokkend beeldmateriaal om te zien en begrijp niet dat ze dit niet meteen onder een link hebben geplaatst. Ik was mij er nog niet van bewust en dan zie je zo'n misselijk makende foto meteen op je beeldscherm verschijnen. Bah! Ik snap heel goed dat het wereld nieuws is, maar laat de keuze aan de lezer of zo zoiets willen zien of niet!

Inderdaad had ik ook

Ragdollcat

Re: Gaddafi is dood!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:31

Inderdaad nu is het afwachten wat er verder gebeurd.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:22

stef schreef:
Maar goed, hij is dood, joehoe, hang de vlag uit!
Maar hoeveel nut heeft dit? Er staat gewoon een volgende gek op (zijn zoon bijv) en we zijn weer voorafaan

En dan gaan de ruiters er weer graag naar toe. :(:)

http://www.horsetimesegypt.com/horsetim ... tition.pdf

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 00:19

http://www.youtube.com/watch?v=O35_Ai6E ... _embedded#!

Kadaffi wilde een gouden Dinar als Afrikaanse munt, als tegenhanger van de Dollar.
Goud is meer waard als een stukje gedrukt dollarpapier. (niks waard)
Saddam accepteerde ook geen dollar voor zijn olie maar
wilde Euro's
Het Westen heeft toen maar een oorlog uitgelokt, want ze wilden van
Saddam af.

Het staaltje wordt nogmaals herhaald.

Ik zeg niet dat Kadaffi een fijn heerschap was, maar het Westen is ook niet lekker.

Het geeft allemaal wel te denken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 00:44

Ulissa schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=O35_Ai6E ... _embedded#!

Kadaffi wilde een gouden Dinar als Afrikaanse munt, als tegenhanger van de Dollar.
Goud is meer waard als een stukje gedrukt dollarpapier. (niks waard)
Saddam accepteerde ook geen dollar voor zijn olie maar
wilde Euro's
Het Westen heeft toen maar een oorlog uitgelokt, want ze wilden van
Saddam af.

Het staaltje wordt nogmaals herhaald.

Ik zeg niet dat Kadaffi een fijn heerschap was, maar het Westen is ook niet lekker.

Het geeft allemaal wel te denken.

O het heeft zeker met politiek en macht te maken en met olie al die goed bedoelde hulp van het westen waar ze eerst bogen voor Kadaffi en zijn handen kusten.
Maar heb je de massagraven gezien, de loods met verkoolde lichamen, de verhalen van families wier verwanten in de gevangenis gegooid werden en zonder pardon afgemaakt
De terreur en angst die er heerste
Daar gaat het om bij de bevolking
En in tegenstelling tot de andere Arabische landen zit er nu geen regime meer en hebben ze geld genoeg en weten ze dat het buitenland wat van hun nodig heeft
Dat is een mooi uitgangspunt om opnieuw te beginnen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:15

Ja, en de rest van de wereld keek toe hoe de dictator zijn gang ging!

Over die beelden: ik zie in mijn werk genoeg dode mensen maar hier werd ik toch ook kots en kotsmisselijk van gisteren, ik vind het ook echt niet kunnen op tijdstippen dat er ook nog kinderen voor de TV zitten.
Er wordt altijd interessant gedaan met Kijkwijzer ed maar als je kind per ongeluk naar het 6 uur nieuws zapt van vnl RTL4 heb je daarna weer aardig wat recht te zetten als ouders volgens mij. En dat was niet alleen gisterenavond, bijna iedere avond is er wel wat dat ik denk: moet dat nou?
Laatst bijgewerkt door Vala op 21-10-11 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:17

Vala schreef:
Ja, en de rest van de wereld keek toe!

Ze keken niet alleen toe maar profiteerden er ook van anders hadden ze hem allang aangepakt bijvoorbeeld nadat hij terroristen had geholpen maar toen hadden ze nog teveelk voordeel van hem.
Who's next, ik denk Assad van Syrie.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:22

Ik vind het eigenlijk best erg. Begrijp me niet verkeerd: natuurlijk is het een vreselijke man, maar zijn zijn tegenstanders niet net zo slecht dat ze hem hebben vermoord? Als je die beelden zag (ik vond het trouwens ook heel naar om opeens op het beeld te zien verschijnen, had niet gehoeven), vind ik het gewoon onmenselijk, hoe kun je een ander zoiets aandoen? Zelfs je ergste vijand wens je dit toch niet toe, ga na hoeveel pijn hij moet hebben gehad.

Ben ik hier nou zou abstract en medelevend/gevoelig in of zijn er meer mensen die dit gevoel hebben???

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:24

demo_love schreef:
Ik vind het eigenlijk best erg. Begrijp me niet verkeerd: natuurlijk is het een vreselijke man, maar zijn zijn tegenstanders niet net zo slecht dat ze hem hebben vermoord? Als je die beelden zag (ik vond het trouwens ook heel naar om opeens op het beeld te zien verschijnen, had niet gehoeven), vind ik het gewoon onmenselijk, hoe kun je een ander zoiets aandoen? Zelfs je ergste vijand wens je dit toch niet toe, ga na hoeveel pijn hij moet hebben gehad.

Ben ik hier nou zou abstract en medelevend/gevoelig in of zijn er meer mensen die dit gevoel hebben???

Mijn ergste vijand mag alles krijgen wat hem toekomt. Ook in dit verhaal

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:30

En dat vind ik dus zorgelijk, zo'n uitspraak. Het was een vreselijke dictator, ik wil niks goed praten, maar in zijn ogen waren mensen die niet achter hem stonden ook vijanden. Dat iemand je vijand is rechtvaardigt niks :n
Ik ben niet gelovig, maar hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:31

demo_love schreef:

Natuurlijk zijn zijn tegenstanders niet zo slecht, ze nemen wraak op iemand die duizenden mensen heeft laten martelen en doden, en dat 43 jaar lang. Ze leefden in een hel, konden zo maar uit hun huizen gehaald worden en in een gevangenis gegooid om nooit meer terug te keren. Het was onvermijdelijk dat hij gedood zo worden als hij gevonden zou worden
En in stilte zijn alle westerse leiders hier blij mee, stel je voor als hij in Den Haag hun houding tegenover hem, ondanks wat hij zijn volk intussen aandeed, breed uitgemeten had.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:35

Als dictator weet je dat je zo eindigt, dat is een beetje het risico van het vak...

Ik hoop dat het de Libiers lukt een functionerende democratie en een stabiele natie op te bouwen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:59

Wat hebben Moammar Khadaffi en Pim Fortuyn met elkaar gemeen? Ik heb van beiden het nieuws over het feit dat ze doodgeschoten waren vernomen via bokt.

Verder weet ik niet of je moet feesten over de dood van een ander. Hij was een speler op het politiek wereldtoneel. Wat dat betreft eentje waarmee rekening werd gehouden om uiteenlopende redenen. Of dat zijn opvolgers beter zullen zijn dan Khadaffi weten we nog niet. Ik neem aan dat zijn opvolgers voorlopig wel die intentie hebben.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:04

Ghadaffi elf had ook goede intenties toen hij aan de macht kwam. Helaas corrumpeert macht en er is geen beter schoolvoorbeeld daarvan dan Ghadaffi. Er zijn maar weinig leiders die zo ijdel en zo corrupt waren als hij, zelfs Saddam Hoessein was wat dat betreft minder erg. Die was iets minder ijdel en ook minder corrupt. Hoewel waarschijnlijk wel weer wreder.

Verder ben ik het natuurlijk roerend met je eens dat feesten over de dood van een ander eigenlijk not-done is. Hoewel ik me van veel Libiers prima kan voorstellen dat zij dat wel doen. Zij hebben nou eenmaal nogal wat te stellen gehad met het heerschap, meer dan wij ons maar kunnen voorstellen. Maar dat er overal ter wereld buiten Libie feesten gehouden worden ter ere van de dood van iemand vind ik persoonlijk gewoon pervers. En dan maakt het niet meer uit of ik diegene bij leven kon respecteren of niet, dat is voor mij gewoon ongeveer 10 bruggen te ver.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:00

Denk je niet dat die mensen die over de hele wereld verspreid zijn, gevlucht voor dat afschuwelijke regime, vooral feesten omdat die verschrikking voor hen en hun familie nu voorbij is???

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:02

Afbeelding
Belgie leverde in 2009 voor 11,4 miljoen euro wapens aan het moorddadige regime van Khadaffi, onder meer – 367 gevreesde P90-machinegeweren.
Ook deed België nog ‘een goed woordje’ om Libië te laten opnemen in de ‘Mensenrechtenraad’ van de Verenigde Naties. “Minister Vanackere (CD&V) heeft België toen voor Libië laten stemmen en het land is sindsdien inderdaad lid van de Mensenrechtenclub. Het is achteraf beschouwd bijna te absurd voor woorden.” (Luc Van der Kelen in ‘Het Laatste Nieuws’, 21.02.11)

Afbeelding
Ayesha, dochter van Khadaffi, in 2009 Goodwill ambassadeur voor de VN

Het kan gek lopen !!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:07

Ik ken ayesha verder niet, maar ik vind niet dat je kinderen verantwoordelijk kunt houden voor daden van hun ouders. Wie weet had zij hele andere ideeën dan haar vader.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:28

Ik heb het nergens over dat Libiers geen feestjes mogen bouwen. Ik keur het niet goed en dat is mijn goed recht, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat Libiers waar dan ook ter wereld de vlag uithangen. Maar dat er overal ter wereld zo'n beetje allemaal mensen die niet eens weten waar Libie ligt vrolijk aan het feesten zijn gegaan om iemands dood vind ik net zo pervers als dat er overal feesten waren na de dood van Saddam Hoessein.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:28

Ben het wel met Mick75 eens hoor. Zag net op televisie ook al zo'n smakeloos grapje met de Col. in de hoofdrol. Tuurlijk, hij moest weg, maar lynchpartijen en enorme vreugde vind ik persoonlijk wat minder. Vreugde om de vrijheid te vieren, ja dat mag, maar die vrijheid is nog heeeeeeel ver weg in Libië, gaat nog veel ellende geven.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:29

Pfuh at gister broodje kebab en zag daar in die zaak op tv dooie kadaffii!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:30

Precies, smakeloos toch?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:40

De VN stelt overigens een onderzoek in naar de dood van Khadaffi, lees ik net op teletekst. En ja, ik kan me goed voorstellen dat De gemiddelde Libiër feestviert na de "val" van Khadaffi. In Nederland vierde men ook uitgebreid feest na de bevrijding. De primitieve reaktie van bijltjesdag is iets om echter minder blij om te zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:00

De VN is een beetje boel hypocriet gezien de wereldleiders die eerst zo wegliepen met Kaddafi en nu roepen dat ze zo blij zijn

Die totaal ongestructureerde strijders hebben sinds februari op Kaddafi gejaagd, hebben de meest verschrikkelijke dingen gezien, er is toch geen mens die geloofd dat ze hem netjes aan Den Haag uitgeleverd zouden hebben :?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:31

En ondanks dat ze actief op hem gejaagd hebben, ik geloof niet, dat ze ooit echt verwacht hadden hem in handen te krijgen. En als je dan zo'n vent per ongeluk toch in handen krijgt dat je dan eventjes alle zelfbeheersing verliest vind ik ook niet zo vreemd. Ik keur het niet goed, maar vind de reacties van die rebellen wel enigszins begrijpelijk. En ik kan me ook zo voortstellen dat ze daar weinig fiductie hebben in het internationaal strafhof. Dat hebben wel meer mensen niet en dat is ook niet geheel zonder reden. Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik zou doen als ik plotseling oog in oog zou staan met de dictator die mijn familie vermoord heeft, het land 42 jaar met ijzeren vuist geregeerd heeft en onvoorstelbaar veel ander leed heeft berokkend. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat ik op zo'n moment ook even gruwelijk mijn zelfbeheersing verlies.

Over de motieven van de rebellen kan je trouwens ook ernstig twijfelen. De wereld is niet zo zwart-wit als het nu weer eens wordt voorgeschoteld. Ghadaffi= heel erg fout, rebellen= goed. Dat is echt veel te kort door de bocht. En dan gaan we er voor het gemak nog even vanuit dat die rebellen min of meer voor hetzelfde strijden maar dat is ook niet zo. Er zitten anarchisten bij en islamfundamentalisten die Saoudi-Arabie en de Taliban nog als een Sodom en Gomorra zien, en alles wat daartussen zit. Die hebben elkaar (tijdelijk) gevonden in hun gedeelde afkeer van Ghadaffi, maar buiten dat hebben ze werkelijk niets gemeen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:56

Ik geloof niet dat er iemand is die de situatie zwart/wit ziet. Er zijn veel stammen en veel stromingen in Libië
Een ding is duidelijk Kaddafi was een hele foute man en nu moeten de mensen met elkaar proberen om een nieuwe regering te vormen en het land weer op te bouwen. Ze hebben geen foute heersers en leger meer en geld genoeg dus hopelijk gat het lukken