Reanimeren: ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:38

Tieme schreef:
Ik werk als verzorgende in de thuiszorg en wij mogen NIET reanimeren. het heeft te maken met het feit dat we hier niet voor zijn opgeleid. als we wel een diploma zouden hebben dan mogen we het wel. maar dan moeten we wel jaarlijks naar bijscholing. we zijn wel verplicht om de hulpdiensten in te schakelen en op hun aanwijzingen verder te handelen. hier is een aantal jaren terug een hele discussie over ontstaan bij ons. ik kwam toen in een situatie terecht waarbij een man voor me neus van de trap viel. hij was niet helemaal bij maar ik en de persoon die ook aanwezig waren, dachten dat dit kwam door de klap. ambulance erbij die met spoed een 2e bestelde. dhr. had een hartstilstand. omdat ze handen tekort kwamen werd ik erbij "gesleurd" om te helpen. op aanwijzingen van broeders heb ik de man hartmassage moeten geven. ik was toen net 20 en net in dienst en het voorval staat echt in m'n geheugen gegrift. hierna is bij mij de vraag gekomen, wat als ons dat weer gebeurd? moeten we reanimeren of de hulpdiensten bellen en voor de rest met ons handen in ons zakken gaan staan??
dit is toen tot helemaal uitgezocht, tot aan het juridische gedeelte aan toe. het kwam erop neer dat als ik zonder kennis of begeleiding van 112 zou gaan reanimeren, en het zou fout gaan, de organisatie aansprakelijk gesteld zou worden. er is toen ter sprake gekomen dat iedereen dan een EHBO diploma moest krijgen. dit is/was financieel niet mogelijk. iedereen zou dit dan moeten doen en ook nog eens jaarlijks herhalen terwijl de kans dat je in zo'n situatie komt, bijna nooit voorkomt. zelfs niet in een grote organisatie als de onze met zoveel kwetsbare mensen. wij zijn van de 24 uur maar hoogstens tussen de 15 en uiterst 2 uur bij de mensen. de kans dat er dan net toevallig iets gebeurd is heel klein.

Dat bedoelde ik dus in eerste instantie! :)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:50

Tieme schreef:
en ik begrijp op zich wel wat malih bedoelt.

ik heb ook een aantal mensen die duidelijk aangeven dat ze klaar zijn met het leven. dat ze echt niet gereanimeerd zouden willen worden. elke dag huilen omdat ze nog in leven zijn en regelmatig vragen of wij ze niet kunnen "helpen".
denk dat als die voor me neus neer zullen vallen, ik echt niet zal weten wat het beste te doen. reanimeren terwijl ik weet dat ze niet meer verder willen?? misschien er nog erger uit komen dan dat ze nu al zitten??
een tijd terug hebben we een mevrouw gehad die op tafel een brief had liggen voor noodtoestanden. hier stond in dat ze niet gereanimeerd wilde worden als haar wat zou gebeuren. deze mw. heeft gealarmeerd waarop een collega is gekomen. mw. voelde zich niet goed en viel neer. weg.
ze hebben haar niet meer gereanimeerd en aan haar wensen voldaan. ik heb me ook altijd voor genomen dat ALS ik deze mw. zou vinden of er zou wat gebeuren in mijn bijzijn, ik [url]misschien[/url] inderdaad ook "naar de wc zou gaan" . 92 jaar, kanker, elke dag pijn, familie die niet naar haar om keek en mw. was klaar met het leven.

Dan nog vind ik dat je verkeerd handelt, want jij bent niet bevoegd om zoets te beoordelen. Als je je dat gevoel hebt (en waar het vandaan komt begrijp ik erg goed hoor, ik ben verpleegkundige op geriatrie in een ziekenhuis) dan kun je die mevrouw dat laten bespreken met de hoofdbehandelaar of huisarts. Ik neem aan dat binnen de organisatie bekend is wie wel en niet gereanimeerd willen worden.
Je kunt dit beter legaal oplossen.

Zo sprak ooit een arts uit dat als die patiënt een hartstilstand zou krijgen, dat ik nog maar een extra rondje moest lopen.... Zo werkt het niet. Het is of wel , of niet reanimeren. ALs hij het medisch zinloos vind kan hij het afspreken.
Overigens zit er bij de wet BIG nog een clausule dat je in geval van calamiteiten mag handelen ook als je daar eigenlijk niet toe bevoegd bent. (ooit 1x gebruik van gemaakt overigens), dit is wel aan strenge voorwaarden gebonden.

odetteke

Re: Reanimeren: ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:02

gummie schreef:
Tieme schreef:
Ik werk als verzorgende in de thuiszorg en wij mogen NIET reanimeren. het heeft te maken met het feit dat we hier niet voor zijn opgeleid. als we wel een diploma zouden hebben dan mogen we het wel. maar dan moeten we wel jaarlijks naar bijscholing. we zijn wel verplicht om de hulpdiensten in te schakelen en op hun aanwijzingen verder te handelen. hier is een aantal jaren terug een hele discussie over ontstaan bij ons. ik kwam toen in een situatie terecht waarbij een man voor me neus van de trap viel. hij was niet helemaal bij maar ik en de persoon die ook aanwezig waren, dachten dat dit kwam door de klap. ambulance erbij die met spoed een 2e bestelde. dhr. had een hartstilstand. omdat ze handen tekort kwamen werd ik erbij "gesleurd" om te helpen. op aanwijzingen van broeders heb ik de man hartmassage moeten geven. ik was toen net 20 en net in dienst en het voorval staat echt in m'n geheugen gegrift. hierna is bij mij de vraag gekomen, wat als ons dat weer gebeurd? moeten we reanimeren of de hulpdiensten bellen en voor de rest met ons handen in ons zakken gaan staan??
dit is toen tot helemaal uitgezocht, tot aan het juridische gedeelte aan toe. het kwam erop neer dat als ik zonder kennis of begeleiding van 112 zou gaan reanimeren, en het zou fout gaan, de organisatie aansprakelijk gesteld zou worden. er is toen ter sprake gekomen dat iedereen dan een EHBO diploma moest krijgen. dit is/was financieel niet mogelijk. iedereen zou dit dan moeten doen en ook nog eens jaarlijks herhalen terwijl de kans dat je in zo'n situatie komt, bijna nooit voorkomt. zelfs niet in een grote organisatie als de onze met zoveel kwetsbare mensen. wij zijn van de 24 uur maar hoogstens tussen de 15 en uiterst 2 uur bij de mensen. de kans dat er dan net toevallig iets gebeurd is heel klein.

Dat bedoelde ik dus in eerste instantie! :)

En dat is ook juist weer het punt..... Het allerfoutste dat je kan doen is niets doen. Echt, alleen het slachtoffer van een brug af gooien, op het spoor leggen of in brand steken is fouter dan niets doen. Kijk, als je nu in je eentje daar een tracheotomie gaat uitvoeren kan men vragen gaan stellen, maar zolang je iets doet met op de borstkas duwen is het al heel wat.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:11

raket schreef:
Dan nog vind ik dat je verkeerd handelt, want jij bent niet bevoegd om zoets te beoordelen. Als je je dat gevoel hebt (en waar het vandaan komt begrijp ik erg goed hoor, ik ben verpleegkundige op geriatrie in een ziekenhuis) dan kun je die mevrouw dat laten bespreken met de hoofdbehandelaar of huisarts. Ik neem aan dat binnen de organisatie bekend is wie wel en niet gereanimeerd willen worden.
Je kunt dit beter legaal oplossen.
.

deze mevrouw had het al geregeld. er lag een brief dat ze niet gereanimeerd wilde worden. is dezelfde vrouw als in m'n vorige voorbeeld.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:13

odetteke schreef:
En dat is ook juist weer het punt..... Het allerfoutste dat je kan doen is niets doen. Echt, alleen het slachtoffer van een brug af gooien, op het spoor leggen of in brand steken is fouter dan niets doen. Kijk, als je nu in je eentje daar een tracheotomie gaat uitvoeren kan men vragen gaan stellen, maar zolang je iets doet met op de borstkas duwen is het al heel wat.

maar er wordt WEL wat gedaan. want wij zijn verplicht de hulpdiensten in te schakelen en die zullen zeggen dat we moeten reanimeren. dit zullen we dan ook doen dus er wordt min of meer onder begeleiding gereanimeerd.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:20

odetteke schreef:

Ik begrijp wat je zegt, en ik heb al aangegeven dat ik hoe dan ook zou gaan reanimeren als mijn eigen veiligheid niet in het geding komt... Maar het is toch raar dat de regelgeving eigenlijk zegt: je bent verplicht iemand in nood te helpen, is het niet door reanimatie, dan is het wel door het inschakelen van hulpdiensten. Maar dat dan vervolgens andere regelgeving zegt: je kunt aansprakelijk gesteld worden als je zonder diploma begint te reanimeren. En dat dan vanuit de gedachte dat niet reanimeren hoe dan ook tot de dood leidt. Als je de hulpdiensten belt, maar tot die tijd niet reanimeert, zijn de kansen op overleving aanzienlijk verkleind. Reanimeren dus, zou je zeggen! Maar pas op, want als je het niet goed doet, wordt je gestraft? Ik vind dus dat die aansprakelijkheidsregel bizar is.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:48

Als iemand kwaadwillend is zou hij na afloop best aangifte kunnen doen van het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel (de gebroken rib inderdaad). Maar zolang je naar eer en geweten eens poging tot goed reanimeren hebt gedaan, ookal is het met zeer beperkte kennis, de kans dat het uberhaubt tot eens rechtszaak leidt is nihil en de kans dat het tot eens veroordeling komt is al helemaal afwezig omdat zon uitspraak mensenlevens gaat kosten en geen enkele rechter dat op zijn geweten wil hebben.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:01

malih schreef:
Licht aan de protocollen van een instelling waar je werkzaam bent. En bij ons gelden er bepaalde regels waar ik niet aan voldoe. En ik dus niet mag reanimeren.

maar ook als jij je papiertje niet hebt zeg je dat je niet mag reanimeren?

verklaar dat eens? Want ik snap je nogsteeds niet.

je laat iemand niet liggen... No way.,.. :n

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:50

Melissa schreef:
Barbabientje schreef:
Ik loop nu stage in de thuis zorg, maar zijn er toch zeker wel 6 die ik kan bedenken die een niet -reanimeren beleid hebben..

Vorige stage was verpleeghuis, daar geldt standaard een niet-reanimeren beleid :j Geloof dat je zelfs strafbar bent als je het wel doet :j
Daarentegen ben ik straks als verpleegkundige ook strafbaar als ik iemand niet help...

Volgens mij mogen de verpleegkundige dan alleen niet in verpleeghuizen reanimeren, maar wel als iemand op straat ligt hoor.
Een vriendinnetje van mij werkt ook in de verpleging en mag op haar afdeling ook niet reanimeren, omdat de mensen die er liggen heel slecht zijn. De mensen tekenen daar ook voor. Maar als zij op straat iemand ziet liggen, mag zij gewoon reanimeren.

Ja dat zeg ik toch ook :j

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:23

Oeps barbalientje, ik heb de verkeerde gequote :D

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:23

haha no problemo!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:38

Tieme schreef:

Dit lijkt me heel raar. Niet reanimeren is juist juridisch gevaarlijk! Niet verlenen van hulp aan een persoon in nood is strafbaar. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een thuiszorgdienst aan hun personeel zou aanraden om mensen die een hartstilstand krijgen gewoon te laten liggen.

Als iemand op straat in elkaar zakt mag elke willekeurige voorbijganger reanimeren. Het is niet zo moeilijk hoor! Bij een hartstilstand is niks doen echt het allerslechtste wat je kan doen. -O-
Als je de 112 belt en daarna met je handen in je zakken gaat staan wachten tot die aankomt, dan heeft het slachtoffer allang een zware hersenbeschadiging. Je had dan evengoed niet kunnen bellen: zelfde resultaat nl een dode patient.

En 'verkeerd reanimeren' bestaat volgens mij niet. Als je iemand hartmassage begint toe te dienen, en die persoon reageert daar niet op, dan heeft hij waarschijnlijk écht een hartstilstand. Pas als de patient wakker wordt of probeert je weg te duwen, mag je er zeker van zijn dat zijn hersenen bloed aankrijgen en dat er dus geen reanimatie nodig is..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:50

Tieme schreef:
en ik begrijp op zich wel wat malih bedoelt.

ik heb ook een aantal mensen die duidelijk aangeven dat ze klaar zijn met het leven. dat ze echt niet gereanimeerd zouden willen worden. elke dag huilen omdat ze nog in leven zijn en regelmatig vragen of wij ze niet kunnen "helpen".
denk dat als die voor me neus neer zullen vallen, ik echt niet zal weten wat het beste te doen. reanimeren terwijl ik weet dat ze niet meer verder willen?? misschien er nog erger uit komen dan dat ze nu al zitten??
een tijd terug hebben we een mevrouw gehad die op tafel een brief had liggen voor noodtoestanden. hier stond in dat ze niet gereanimeerd wilde worden als haar wat zou gebeuren. deze mw. heeft gealarmeerd waarop een collega is gekomen. mw. voelde zich niet goed en viel neer. weg.
ze hebben haar niet meer gereanimeerd en aan haar wensen voldaan. ik heb me ook altijd voor genomen dat ALS ik deze mw. zou vinden of er zou wat gebeuren in mijn bijzijn, ik [url]misschien[/url] inderdaad ook "naar de wc zou gaan" . 92 jaar, kanker, elke dag pijn, familie die niet naar haar om keek en mw. was klaar met het leven.

in een instelling, en malih zegt dat ze daar werkt, heeft élke cliënt die daar woont bij opname met de arts een gesprek gehad over wel/ niet reanimeren. Dit zit in het dossier met een handtekening erop. Als daar staat dat een cliënt wél gereanimeerd wil worden en je doet het niet omdat jij vindt dat het niet nodig is heb je echt een groot probleem. Als de cliënt heeft aangegeven niet gereanimeerd wenst te worden hoef je uiteraard niet te reanimeren.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:32

Jolliegirl schreef:
Een grapje!?

Zelfmoord.. een weloverwogen beslissing?? Nou sorry hoor... Dat noem ik niet weloverwogen...
Zelfmoord kies je niet voor... dat overkomt je.. dan zit je wel zó diep met jezelf in de knoop...
Dat besluit je niet zelf.. dat gebeurt gewoon.. dat doe je gewoon... dan ben je al te ver heen.

Zelfmoord is écht wel een beslissing die je maakt, je gaat je niet plots voor een trein gooien alvorens je hebt nagedacht over die keuze. Dat zal wel verschillen per persoon

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:27

unicorn_kiss schreef:
Jolliegirl schreef:
Een grapje!?

Zelfmoord.. een weloverwogen beslissing?? Nou sorry hoor... Dat noem ik niet weloverwogen...
Zelfmoord kies je niet voor... dat overkomt je.. dan zit je wel zó diep met jezelf in de knoop...
Dat besluit je niet zelf.. dat gebeurt gewoon.. dat doe je gewoon... dan ben je al te ver heen.

Zelfmoord is écht wel een beslissing die je maakt, je gaat je niet plots voor een trein gooien alvorens je hebt nagedacht over die keuze. Dat zal wel verschillen per persoon

Een beslissing die je maakt op het moment dat je niet meer goed nadenkt.
Noem ik geen weloverwogen besluit.

Sorry da's mijn mening, ben er helaas al teveel mensen aan verloren die er zo over dachten om lekker makkelijk van hun problemen af te komen....
Die waren veel verder gekomen met proffecionele hulp, die ze niet aannamen.

Ik vind zelfmoord egoistisch...je weet niet meer wat je doet, je ben zo ver heen....je zadelt andere met de pijn/verdriet/problemen op.

Maar ik denk dat dit afwijkt van het topic.
Het ging er meer om dat je ná een reanimatie nog kon beslissen. maar als jij na je reanimatie in het ziekenhuis komt te liggen, is zelfmoord geen makkelijke optie meer.....
Daar doelde ik meer op.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:25

Daar heb je wel gelijk in hoor, zo denk ik er ook wel over
Alleen het blijft toch echt een beslissing. En als je al zo ver heen bent, is het misschien 'beter' om rust te vinden..je kan ook maar zoveel vechten
Maargoed, 1 ding kan ik wel vaststellen: Als iemand na reanimatie geen zelfmoord pleegt, betekent dat voor mij dat de reanimatie zinvol is geweest

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:03

Oke, daar ben ik het ook weer mee eens :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:55