Tieme schreef:Ik werk als verzorgende in de thuiszorg en wij mogen NIET reanimeren. het heeft te maken met het feit dat we hier niet voor zijn opgeleid. als we wel een diploma zouden hebben dan mogen we het wel. maar dan moeten we wel jaarlijks naar bijscholing. we zijn wel verplicht om de hulpdiensten in te schakelen en op hun aanwijzingen verder te handelen. hier is een aantal jaren terug een hele discussie over ontstaan bij ons. ik kwam toen in een situatie terecht waarbij een man voor me neus van de trap viel. hij was niet helemaal bij maar ik en de persoon die ook aanwezig waren, dachten dat dit kwam door de klap. ambulance erbij die met spoed een 2e bestelde. dhr. had een hartstilstand. omdat ze handen tekort kwamen werd ik erbij "gesleurd" om te helpen. op aanwijzingen van broeders heb ik de man hartmassage moeten geven. ik was toen net 20 en net in dienst en het voorval staat echt in m'n geheugen gegrift. hierna is bij mij de vraag gekomen, wat als ons dat weer gebeurd? moeten we reanimeren of de hulpdiensten bellen en voor de rest met ons handen in ons zakken gaan staan??
dit is toen tot helemaal uitgezocht, tot aan het juridische gedeelte aan toe. het kwam erop neer dat als ik zonder kennis of begeleiding van 112 zou gaan reanimeren, en het zou fout gaan, de organisatie aansprakelijk gesteld zou worden. er is toen ter sprake gekomen dat iedereen dan een EHBO diploma moest krijgen. dit is/was financieel niet mogelijk. iedereen zou dit dan moeten doen en ook nog eens jaarlijks herhalen terwijl de kans dat je in zo'n situatie komt, bijna nooit voorkomt. zelfs niet in een grote organisatie als de onze met zoveel kwetsbare mensen. wij zijn van de 24 uur maar hoogstens tussen de 15 en uiterst 2 uur bij de mensen. de kans dat er dan net toevallig iets gebeurd is heel klein.
Dat bedoelde ik dus in eerste instantie!